ACTUALITATE
Abonamentele la sala de fitness oferite angajaților sunt FĂRĂ taxe de la 1 februarie. LISTA facilităților salariale deductibile

Abonamentele la sala de fitness făcute pentru angajați vor fi deductibile pentru companii de la 1 februarie 2023, scrie Alba24.ro.
Astfel, firmele din România vor putea oferi angajaților abonamente pentru sport și programe de recuperare medicală, iar aceste cheltuieli vor putea fi deduse, în limita a 400 de euro pe an pentru fiecare angajat.
În data de 12 ianuarie 2023, în Monitorul Oficial s-a publicat Legea nr. 34/ 2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Abonamentele trebuie făcute doar la operatori cu următoarele coduri CAEN:
CAEN 9311- Activități ale bazelor sportive
CAEN 9312 – Activități ale cluburilor sportive
CAEN 9313 – Activități ale centrelor de fitness
Astfel, va exista posibilitatea deducerii contravalorii abonamentelor sportive la stabilirea venitului net anual din activități independente, determinat în sistem real.
Aceste costuri se pot deduce, atunci când sunt suportate de angajați, din veniturile salariale brute la determinarea bazei impozabile.
Totodată, contravaloarea abonamentelor sportive, suportate de angajatori pentru angajații proprii, poate fi luată în considerare la stabilirea pachetului de beneficii extra salariale acordate angajatului, care nu sunt supuse impozitului pe venit și contribuțiilor sociale, și care cumulat, nu trebuie să depășească 33% din salariul de baza.
Facilitățile pentru angajați menționate mai sus se aplică începând cu veniturile aferente lunii februarie 2023.
Ce prevede legea
„Următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înțelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii:
(…) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfășoară individual sau într-o formă de asociere, precum și contravaloarea abonamentelor, oferite de același furnizor care acționează în nume propriu sau în calitate de intermediar, ce includ atât servicii medicale, cât și dreptul de a utiliza facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfășoară individual sau într-o formă de asociere, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană”, se precizează în lege.
Ce alte facilități mai pot fi oferite angajaților. LISTA pachetele de beneficii salariale deductibile
Angajatorii pot să ofere salariaților pe lângă salariul de bază o serie de facilități, la care nu se vor plăti CAS, CASS și nici impozit, în limita unui plafon lunar de cel mult 33% din salariul de bază.
Măsurile sunt prevăzute Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, modificată și completată prin OG nr. 16/2022 și noua lege promulgată de președinte, în privința abonamentelor la sala de fitness.
Spre exemplu, la un salariu minim de 3.000 de lei, plafonul lunar de cel mult 33% reprezintă 990 de lei. Astfel, salariații pot primi anumite facilități în valoare de maxim 990 de lei, fără impozit pe venit, fără CAS sau CASS.
Astfel, potrivit legii, următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înțelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii:
1. Clauza de mobilitate
Prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizația de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;
Potrivit Codului Muncii, prin clauza de mobilitate părțile în contractul individual de muncă stabilesc ca, în considerarea specificului muncii, executarea obligațiilor de serviciu de către salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă.
În acest caz salariatul beneficiază de prestații suplimentare în bani sau în natură.
2. Contravaloarea hranei dată de angajator pentru angajații proprii
Contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare.
Potrivit legii, la stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare.
Valoarea pentru un angajat nu poate depăși 30 lei/zi, ceea ce reprezintă valoarea unui tichet de masă/persoană/zi.
Prin hrană se înțelege hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Astfel, salariații vor putea lua masa la cantine sau diverse localuri, iar cu bonul vor putea justifica sumele pe care angajatorii le vor deconta.
Prevederile nu sunt aplicabile angajaților care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislația în vigoare;
3. Contravaloarea chiriei pentru spații de cazare puse de angajatori la dispoziția angajaților proprii
Cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată/lună/persoană.
Plafonul de 20% din salariul de bază minim brut reprezintă 600 de lei, adică aceasta este suma maximă pe care o poate primi angajatul pentru chirie.
Pentru a nu reprezenta venit impozabil, cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare se acordă în următoarele condiții:
– angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
– spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier sau într-un imobil închiriat în acest scop de la o terță persoană, de către angajator;
– contractul de închiriere dintre angajator și terță persoană este încheiat în condițiile legii;
Plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară, în vigoare în luna pentru care se acordă avantajele.
Verificarea îndeplinirii condițiilor se efectuează pe baza documentelor justificative și constituie responsabilitatea angajatorului;
4. Servicii turistice și de tratament, în perioada concediului de odihnă al salariatului
Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;
Plafonul anual, respectiv câștigul salarial mediu brut pentru anul 2022 a fost de 6.095 lei. Aceasta reprezintă suma pe care o poate primi un salariat pentru concediu, bani fără impozit, CAS și CASS, dar în limita a 33%/lună. Asta înseamnă că poate aloca lunar până la 990 de lei pentru acoperirea costurilor pentru concediu.
5. Contribuția la un fond de pensii facultative
Contribuțiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările și completările ulterioare.
La acestea se adaugă și cele reprezentând contribuții la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
6. Prime de asigurare de sănătate și servicii medicale sub formă de abonament
Primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;
7. Sumele acordate angajaților care defășoară activități în regim de telemuncă
Sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă.
Potrivit legii, aceste sume sunt acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ADMINISTRAȚIE
FOTO. Turdenii, speriați că li se betonează tot centrul și rămân fără spații verzi. Primar: Vor fi zone de recreere generoase

Lucrările de reamenajare din centrul istoric al Turzii sunt în toi, iar copacii au dispărut. După modelul de la Cluj-Napoca, se montează piatră cubică în zonele pietonale.
Lucrări ample de modernizare au loc în centrul Turzii. Doar că au dispărut copacii, iar turdenii s-au arătat nemulțumiți de acest lucru.
Turdenii, speriați că li se betonează tot centrul și rămân fără spații verzi. Primar: Vor fi zone de recreere generoase
Primăria Turda a făcut câteva precizări după ce aceste temeri au apărut în spațiul public.
„Se lucrează continuu pentru transformarea centrului istoric. Au început lucrările de frezare a carosabilului, iar după realizarea fundației drumului și a sistemului de preluare a apelor pluviale, va fi montată piatra cubică pe toată suprafața carosabilă.
Având în vedere agitația din spațiul public cu privire la spațiile verzi, asigur din nou cetățenii că în locul copacilor înlăturați, care nu mai creau umbră, vor fi plantați 80 de arbori cu capacitate ridicată de retenție a nivelului de CO2. De asemenea, tot centrul pietonal va fi prevăzut cu spații verzi și zone de recreere generoase și armonios amenajate”, a anunțat primarul Cristian Matei pe pagina de Facebook.
Foto: Primăria Turda
EVENIMENT
Papa Francisc actualizează regulile Bisericii Catolice pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor sexuale

Papa Francisc a anunțat că a actualizat regulile Bisericii Catolice în ceea ce privește modul de gestionare a abuzurilor sexuale, incluzând și liderii catolici laici, potrivit Mediafax.
Suveranul Pontif a actualizat regulile bisericii privind gestionarea acuzațiilor de abuz sexual, extinzând domeniul de aplicare pentru a include liderii catolici laici și precizând că atât minorii, cât și adulții pot fi victime.
Papa Francisc actualizează regulile Bisericii Catolice pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor sexuale
Prevederile au fost introduse inițial cu titlu temporar, dar Vaticanul a anunțat că vor deveni definitive începând cu 30 aprilie. Acestea vor conține elemente suplimentare pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor în cadrul bisericii.
Modificările sunt făcute după ce, în 2019, un decret istoric i-a obligat pe toți preoții și membrii ordinelor religioase să raporteze orice suspiciune de abuz. De asemenea, ordinul îi face direct răspunzători pe cei care mușamalizează abuzurile.
Scandalurile provocate de acuzațiile de abuzuri sexuale au afectat imaginea bisericii.

România și-a început sâmbătă campania de calificare pentru Campionatul European din 2024. Primul adversar pe care l-au întâlnit a fost Andorra.
Alături de tricolori, în grupa I se mai regăsesc Elveția, Kosovo, Israel, Andorra și Belarus. Selecționata lui Iordănescu s-a impus confortabil și astfel au obținut primele puncte în grupa I. Golurile au fost marcate de către Dennis Man (min.35) și Denis Alibec (min.50).
Echipele de start
ROMÂNIA: Radu-Rațiu, Olaru, Burcă, Drăgușin-Moruțan, R. Marin-Man, Stanciu, Sorescu-Alibec
REZERVE: Niță, Moldovan-Manea, Nedelcearu, Băluță, Cicâldău, Munteanu, Opruț, M. Marin, Dobre, F. Tănase, Popescu
ANTRENOR: Edward Iordănescu
ANDORRA: Alvarez-Chus Rubio, Llovera, Alavedra, M. San Nicolas-Alex Martinez, Rebes, Vales, Cervos-M. Vieira, Rosas
REZERVE: Gomes, Pires-De Pablos, X. Vieira, Pujol, Fernandez, Fernandez, Vales, Guillen, Marc Garcia, Victor Bernat, Jordi Rubio
ANTRENOR: Koldo Alvarez
Stadion: Estadi Nacional
Arbitru: Dario Bel / Asistenți: Goran Pataki, Kruno Saric
Arbitru VAR: Paolo Valeri
Andorra-România, 0-2. Tricolorii încep cu dreptul drumul spre Euro 2024
În prima repriză jocul tricolorilor nu s-a ridicat la nivelul suporterilor români din tribune, care au făcut o atmosferă incendiară, dar cu toate acestea, echipa lui Iordănescu a reușit să intre în avantaj la vestiare.
În min.30, Alibec a reușit să înscrie, însă după intervenția VAR-ului golul a fost anulat pe motiv de offside. Peste doar cinci minute, România a reușit în cele din urmă să deschidă scorul.
Man a reluat în poartă mingea venită după o centrare foarte bună din partea lui Moruțan. România a avut posesia de partea ei, astfel jucătorii din Andorra nu au reușit să-și creeze ocazii la poarta lui Radu.
În repriza secundă s-a mai îmbunătățit jocul echipei lui Iordănescu. Alibec a reușit să majoreze scorul în min. 50 când a scăpat singur cu Alvarez și l-a executat pe acesta. Inițial golul a fost anulat pentru offside, însă după intervenția VAR-ului golul a fost validat.
Jocul dur al celor din Andorra a avut efect asupra efectivului acestora. Rebes a văzut al doilea galben în min. 61 și astfel și-a lăsat în inferioritate numerică echipa. Tricolorii au continuat cu atacurile la poarta lui Alvarez, dar nu au mai reușit să înscrie și astfel s-au impus cu 2-0 în primul meci din campania de calificare la Euro 2024.
Daniel Cucu-Kovaci
Foto: FRF
EVENIMENT
FOTO. Peste 150 de polițiști clujeni, avansați în grad. 29 dintre ei înainte de termen, pentru merite deosebite

Peste 150 de aomeni ai legii din Cluj au fost avansați în grad de Ziua Poliției Române. 29 dintre ei au fost înaintați în gard înainte de termen.
Ședința festivă de avansare în gradul profesional următor a polițiștilor a avut loc vineri. La fel și premierea câștigătorilor concursurilor sportive care au avut loc în această săptămână.
Peste 150 de polițiști clujeni, avansați în grad. 29 dintre ei înainte de termen, pentru merite deosebite
124 de ofițeri și agenți de poliție au fost avansați la împlinirea stagiului minim în grad profesional, iar 29 de polițiști, dintre care 19 ofițeri și 10 agenți, care s-au evidențiat în mod deosebit în activitatea de poliție, au fost avansați în gradul profesional următor înaintea îndeplinirii stagiului minim.
De asemenea, șeful Inspectoratului de Poliție Cluj, chestorul Mihai Rus, a premiat câștigătorii concursurilor de tir și fotbal, competiții care s-au derulat pe parcursul acestei săptămâni, cuprinse în calendarul Zilei Poliției 2023.
Polițistul Vlad Paven, care deține funcția de Șef de Post Poliție Comunală Ciurila, a primit un certificat de apreciere și felicitări, pentru implicarea și empatia manifestată în cursul lunii februarie, atunci când a intervenit în ajutorul unor persoane aflate în autovehiculele blocate din cauza unor ninsori abundente, pe raza comunei.