Connect with us
Advertisement
Advertisement

ECONOMIE

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Publicat


Lucrător casnic, o nouă meserie

Noutate pe piața muncii din România. Persoanele fizice pot plăti, legal, un angajat în gospodărie. Munca presupune activități casnice.

Cei care prestează astfel de servicii vor primi tichete pe baza cărora vor fi remunerați și vor beneficia de drepturile pe care le au și alți salariați, respectiv plata contribuțiilor sociale. Statul va lua 3 lei din 15.

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice, care introduce un concept nou pe piața muncii, este funcțională și poate fi accesată AICI, a anunțat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Conceptul presupune achiziționarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfășoară activități ocazionale în gospodărie.

Tichetele sunt purtătoare de beneficii de asigurări sociale și de sănătate.

Astfel, lucrătorii beneficiază de servicii medicale decontate, contribuțiile lor fiind valorificate și la pensie.

„Marketplace” pentru cerere și ofertă

Conform reprezentanților Ministerului Muncii, o altă funcționalitate a platformei este că facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic.

Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.

Care este valoarea unui tichet și cum beneficiezi de asigurări sociale

Platforma accesibilă AICI, poate fi utilizată de lucrători, de beneficiari casnici, dar și de către angajatori și reprezintă o formă de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de stat.

Avantajul pe care îl aduce înrolarea în platformă și furnizarea serviciilor în baza tichetelor valorice este faptul că lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice.

Acest lucru înseamnă, practic,1.275 de lei pe lună.

Valoarea unui tichet este de 15 lei, din care 3 lei reprezintă contribuțiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie și sănătate, fără să fie nevoie de un contract de muncă între părți.

Convenție în loc de contract

Convenția care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă, va stabili:

  • activitățile şi numărul de ore sau volumul de muncă;
  • faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
  • volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.

Cine poate presta munci casnice

Se poate înscrie ca prestator casnic orice persoană care a împlinit 16 ani și care dorește să aibă sau să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat.

Conform Ministerului Muncii, angajatorii care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici.

Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet.

La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, angajatorii și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete.

Care sunt activitățile casnice pentru care se emit tichete

Printre activitățile casnice care pot fi remunerate cu tichete se numără:

  • aranjarea și servirea mesei;
  • curățarea / întreținerea piscinei;
  • curățenia/igienizarea locuinței;
  • călcatul rufelor;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
  • plimbarea animalelor de companie;
  • prepararea hranei;
  • plantarea pomilor/arbuștilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
  • recoltarea fructelor și legumelor;
  • spălarea covoarelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • spălarea rufelor;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • strângerea resturilor vegetale din natură.

Tranzacțiile se vor efectua digital

Punerea în funcțiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici permite efectuarea digitală a tuturor tranzacțiilor legate de tichete.

Asta înseamnă achiziționare și înregistrarea orelor de lucru, înregistrarea detaliilor privind activitatea lucrătorilor casnici, cum ar fi număr de ore și tip de activitate casnică desfășurată, precum și interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe instituții.

Foto: pixabay.com



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Pui de vulpe, salvat de pompierii clujeni după ce a căzut într-un canal pe strada Colinei

Publicat

Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca au fost solicitați miercuri seară să salveze un pui de vulpe care a căzut într-un canal în apropiere de strada Colinei.

”Imediat, în sprijinul echipajelor noastre a venit un reprezentant al Organizației pentru Protecția Mediului și Combaterea Braconajului, care a adus o cușcă specială.

După ce a fost scoasă din canal, vulpea a ajuns înapoi în pădure”, arată ISU Cluj.

vulpe

Citește mai departe

CULTURA

Imnul UE, „Odă bucuriei”, va răsuna din turnul Primăriei Cluj-Napoca, de 9 Mai – Ziua Europei

Publicat

De

Imnul UE

„Odă bucuriei”, imnul Uniunii Europene, se va auzi din turnul Primăriei Cluj-Napoca joi, 9 Mai, cu ocazia Zilei Europei.

De asemenea, începând cu ora 11:00, în Piața Unirii va avea loc un eveniment dedicat Zilei Europei – celebrată în data de 9 Mai și a Zilei Independenței de Stat a României – 10 Mai.

Cele două zile de mare importanță istorică pentru România vor fi marcate de Primăria Cluj-Napoca alături de instituțiile partenere prin ceremonii oficiale și momente artistice.

Cu această ocazie, din turnul Primăriei va răsuna imnul Uniunii Europene, ”Odă bucuriei”, la orele 9:00, 12:00, 15:00, 18:00 și 21:00.

Ce manifestări vor avea loc?

Programul zilei:

  • prezentarea onorului și salutul drapelului de luptã;
  • intonarea Imnului Național al României și Imnului Europei:
  • alocuțiuni privind semnificația Zilei Europei;
  • festivitatea de premiere a concursului școlar „Eroi și fapte în istoria națională”;
  • moment artistic: interpretare cântece, dansuri tradiționale, marșuri militare și patriotice
  • defilarea gărzii de onoare.

Nu se depun coroane de flori. Evenimentul este organizat de Primăria municipiului Cluj-Napoca, în parteneriat cu Instituția Prefectului Județul Cluj, Divizia 4 Infanterie „Gemina”, Școala de Agenți de Poliție „Septimiu Mureșan” și Inspectoratul de Poliție Județean Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Stadiul la zi al lucrărilor la Autostrada Transilvania. Ce loturi se apropie de finalizare și care „bat pasul pe loc”?

Publicat

De

Lucrările înaintează în ritm lent pe mai multe loturi de pe Autostrada Transilvania, iar primele inaugurări ar urma să aibă loc abia după mijlocul anului 2025. Două loturi se află încă în licitație.

Asociația Pro Infrastructură a prezentat recent stadiul la zi ale lucrărilor de pe loturile Autostrăzii Transilvania (A3). Potrivit analizei, loturile cele mai avansate sunt Nădășelu-Zimbor (72%) și Zimbor-Poarta Sălajului (41%), iar lucrările pe ambele tronsoane ar urma să fie finalizate în a doua pate a anului viitor.

De asemenea, sunt atribuite contractele pentru lucrări pe loturile Suplacu de Barcău-Chiribiș (Erbașu), cu termen de finalizare în martie 2026 și Chiribiș-Biharia (Precon/ Selina), cu termen în mai 2027.

Loturile Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (41 km) se află încă în licitație, după doi ani de tergiversări. În prezent, se lucrează la evaluarea ofertelor și soluționarea contestațiilor. Au fost depuse șapte oferte: UMB, WeBuild, Ictaș, Makyol, Mapa, Nurol-Duygu, Tekfen-Dogus.

Lotul Nădășelu- Zimbor

Lotul are o lungime de 30 de kilometri, valoarea contractului fiind de 1,39 miliarde de lei (fără TVA). Pe acest lot, lucrările sunt realizate de constructorul român UMB, în cadrul unui contract semnat în 28 decembrie 2020. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 25 ianuarie 2021.

Progresul fizic în teren este de 72%, termenul de finalizare contractual fiind luna mai 2025.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, UMB nu are capacitate și a arătat o mobilizarea slabă pe acest lot, astfel că termenul realist de finalizare a lucrărilor este trimestrul 3 al anului 2025.

Lotul Zimbor-Poarta Sălajului

UMB este constructorul și pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului (12,2 km), contract în valoare de 836 milioane de lei (fără TVA).

YouTube video

Contractul a fost semnat în 1 iulie 2020, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 31 mai 2021.

Progresul fizic înregistrat pe acest lot este de doar 41,26%. Asociația Pro Infrastructură remarcă și aici o mobilizare redusă a UMB și arată că lucrările ar putea fi finalizate în trimestrul 3 al anului 2025, termenul contractual fiind luna iulie 2025.

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km), în valoare de 884 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit antreprenorului român Erbașu, acesta fiind al patrulea constructor pe acest tronson. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 15 martie 2024, iar constructorul are la dispoziție 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor.

Termenul de finalizare contractual pe acest lot este luna martie 2026. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, primele lucrări în teren ar urma să apară în august-septembrie 2024.

Lotul Chiribiș-Biharia

Contractul de 785 milioane de lei (fără TVA) pentru lotul Chiribiș-Biharia (28,5 km) a fost atribuit antreprenorului Precon/ Selina. Constructorul va avea 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor, termen de finalizare a lucrărilor fiind luna mai 2027.

Asociația Pro Infrastructură estimează emiterea ordinului de începere a lucrărilor abia în luna mai 2025, întrucât se aşteaptă soluţionarea procesului care acum este pe rol din contractul vechi.

DEx 4 – Drum Legătură Tureni

Drumul expres ce va lega Clujul la Autostrada Transilvania, prin Tureni (4,95 km), are o valoare de 562 milioane de lei (fără TVA), contractul fiind atribuit antreprenorului bistrițean Dimex, aflat la primul contract major.

Contractul a fost semnat în 28 iulie 2023, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 21 septembrie 2023.

Progresul fizic este estimat la 30%, termen de finalizare contractual fiind luna februarie 2025.

Cu toate acestea, experții Asociației Pro Infrastructură estimează că lucrările ar putea fi finalizate încă din decembrie 2024, dar „foarte foarte foarte greu”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Ce plan are Băltărețu pentru sprijinirea companiilor clujene

Publicat

Baltaretu

Fost antreprenor, aflat la primul lui mandat de deputat, Viorel Băltărețu candidează la Primăria Cluj-Napoca cu un program de priorități printre care se numără și sprijinirea mediului de afaceri local.

“Primăria trebuie să fie principalul partener al companiilor locale.  Cu cât avem mai multe companii de succes, din domenii variate, cu atât vom avea mai multe locuri de muncă bine plătite pentru clujeni, indiferent ce profesie au”.

Având în vedere schimbările legislative și impredictibilitatea fiscală din ultima perioadă, administrația locală trebuie să-și intensifice eforturile pentru a-i ajuta pe angajatori, arată Băltărețu.

Mai puțină birocrație

“În primul rând, vreau mai puțină birocrație. Pentru asta, primul meu pas, ca primar, va fi crearea unei platforme digitale unice prin care companiile să interacționeze cu primăria.

Pe de altă parte, deja mă ocup de reducerea formalităților birocratice pentru începerea unei afaceri. Am depus un proiect de lege prin care se elimină o parte din proceduri pentru obținerea autorizațiilor de funcționare.

Unele afaceri nu vor mai trebui să solicite autorizații, ci își vor desfășura activitatea pe baza unei notificări de funcționare. De asemenea, proiectul de lege obligă primăriile să înscrie documentele de funcționare într-un registru online disponibil tuturor celor interesați”, spune Băltărețu.

Antreprenor de 20 de ani

Deputatul clujean e și inițiatorul unui proiect de lege care prevede ca toate concediile medicale să se compenseze cu taxele din Declarația 112 și să fie plătite din prima zi de către stat.

“Sunt antreprenor de 20 de ani și știu ce dezechilibre produce în companii furtul ăsta sistematic din partea statului: locuri de muncă mai puține, mai prost plătite, venituri reduse la buget.

În Cluj, un județ cu o amprentă puternic antreprenorială, datoriile statului către companii se ridică în acest an la peste 500 milioane de lei.

Cum pot companiile să supraviețuiască în condițiile în care taxele cresc peste noapte, legislația fiscală se schimbă imprevizibil și statul le mai și fură banii?”, declară Băltărețu, care spune ca proiectul e blocat în comisiile Parlamentului de doi ani.

Schimbare de mentalitate

“Apoi e foarte importantă o schimbare de mentalitate în primărie. Principiul cvadruplului helix e de mult aplicat în Vest: îi aducem pe reprezentanții mediului de afaceri la masa marilor decizii ale municipiului, alături de autorități, mediul universitar și societatea civilă.

Așa, Clujul va putea crește economic în mod sustenabil. Nu e suficient să-i meargă bine doar IT-ului, care a explodat în ultimul deceniu. Trebuie să creștem și alte industrii: platforme de testare în industria automotive, producție industrială cu tehnologii de ultimă oră (roboți, AI), tehnologii cuantice, producție cinematografică, industria medicală.

Centru expozițional

“Ce îi mai lipsește Clujului e un centru expozițional și de conferințe. Clujul va crește economic doar în măsura în care aducem aici cât mai mulți investitori autohtoni și străini.
Pentru acest obiectiv, avem nevoie să dăm drumul și la construcția unor noi parcuri industriale, odată cu lucrările la centura ocolitoare.

Mai multe companii înseamnă și o bază de impozitare mai mare, deci venituri din care să oferim clujenilor servicii publice de calitate: transport în comun mai eficient, o masă caldă elevilor, salubritate și multe altele.”, mai susține contracandidatul lui Boc.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax