EVENIMENT
ANAF: Românii NU rămân fără energie şi gaze naturale de la 1 ianuarie 2025, când intră în vigoare e-Factura
ANAF face precizări cu privire la sistemul e-Factura care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Practic, Agenția Națională de Administrare Fiscală dezminte informații care apărute în spațiul public, potrivit cărora milioane de români ar rămâne fără gaz și energie electrică.
ANAF: Românii NU rămân fără energie şi gaze naturale de la 1 ianuarie 2025, când intră în vigoare e-Factura
ANAF dezminte categoric informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora „implementare a sistemului e-Factura de la 1 ianuarie 2025 riscă să lase milioane de români fără energie şi gaze naturale / Doar 1,6 milioane de persoane au conturi în Spaţiul Privat Virtual”.
Persoanele fizice NU au nicio obligație de a descărca facturi și nici de a accesa Spațiul Privat Virtual (SPV) în urma implementării sistemului e-Factura, această responsabilitate revenind exclusiv operatorilor economici emițători, arată ANAF.
”Potrivit art. 101 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, în relația B2C, furnizorii/prestatorii sunt obligați să transmită facturile emise către destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Concret, furnizorii vor transmite în continuare facturile emise către destinatari, în cadrul unei relații B2C, în conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal, respectiv pe suport hârtie sau orice alt suport, inclusiv electronic, având, totodată, obligația de a transmite respectivele facturi și în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Această obligație a operatorilor economici de transmitere a facturilor în sistem are astfel doar rolul de raportare, nu de transmitere către clienți prin intermediul sistemului, și, în consecință, nu impactează persoanele fizice beneficiare”, precizează reprezentanții ANAF.
Modalitatea de emitere a facturilor nu se modifică
Modalitatea de transmitere a facturilor emise în relația B2C nu se modifică, elementul de noutate fiind raportarea în sistemul național privind factura electronică RO eFactura a acestora de către emitenți, a mai arătat ANAF.
Astfel, contribuabilii sunt încurajați să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite. Pentru informații fiscale cu caracter general contribuabilii pot apela Call Center la numărul 031.40.39.160.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Guvernul prelungește cu încă trei luni plafonarea prețurilor la polițele RCA, până la data de 31 martie 2025.
Decizia a fost luată la recomandarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a anunțat premierul Marcel Ciolacu.
Plafonarea prețurilor la polițele RCA a fost prelungită din nou. Anunțul Guvernului
„Prelungim azi plafonarea prețurilor la polițele RCA cu încă 3 luni, până la 31 martie 2025. Vrem să preîntâmpinăm apariția unor dezechilibre în piață și să prevenim creșterea prețurilor pentru aceste polițe”, a spus premierul, înainte de ședința de Guvern.
Plafonarea a fost decisă în aprilie a anului 2023 și apoi a fost prelungită succesiv, pentru „calmarea pieței RCA”, după falimentul City Insurance. https://cluj24.ro/faliment-in-industria-romaneasca-a-asigurarilor-asiguratii-city-insurance-vor-fi-despagubiti-din-fondul-de-garantare-79134.html
Tarifele de referință, potrivit ASF:
Foto: Arhivă
EVENIMENT
Record de amânări în dosarul de corupție a lui Paszkany-Mureșan de la Tribunalul Cluj. Ce va decide vineri completul de judecată
Un dosar de corupție în care sunt implicați foștii conducători ai clubului de fotbal CFR Cluj, Paszkany Arpad – finanțator și Iuliu Mureșan – președinte, se judecă din luna martie la Tribunalul Cluj, completul de judecată luând decizia de amânare a pronunțării de 25 de ori, ceea ce este un adevărat record.
Cei doi au fost trimiși în judecată în 2022, ca inculpați, de DIICOT Cluj, pentru săvârșirea mai multor infracțiuni, printre care constituirea unui grup infracțional organizat, instigare la delapidare și delapidare, instigare la spălarea banilor și spălarea banilor, într-un dosar al cărui prejudiciu produs doar statului se ridică la aproape 7 milioane de lei, dar în total e vorba de 10 milioane de euro.
Magistrații Tribunalului Cluj nu au avut vreme timp de peste 2 ani să dea o soluție în acest caz.
Instanța urma să se pronunțe prima dată în martie 2024, iar de atunci au avut loc nu mai puțin de 25 de amânări, următorul termen fiind stabilit pentru vineri, 20 decembrie 2024.
Potrivit Tribunalului Cluj, titular al completului VIII F NCP care judecă acest dosar este judecătoarea Liana – Anișoara Cociş.
Oare ce va face instanța vineri, va amâna, din nou, pronunțarea până după Bobotează sau până după Crăciunul 2025?
Liana Cociș, specialistă în amânarea pronunțării
Nu este pentru prima oară când judecătoarea Liana Anișoara Cociș amână pronunțarea pe bandă rulantă. Potrivit Gazetei de Cluj, în 2020, aceasta a judecat și dosarul omului de afaceri Vasile Bercan, trimis în judecată de DNA pentru spălare de bani și evaziune fiscală, și a amânat de 19 pronunțarea unei decizii pe parcursul unui an, până faptele s-au prescris, iar procesul penal a încetat.
ADMINISTRAȚIE
Încă 25 de microbuze electrice pentru elevii clujeni. Consiliul Județean a semnat contractul de peste 16,7 milioane de lei
25 de noi microbuze electrice vor ajunge în comunele din Cluj pentru transportul elevilor la și de la școală, anunță președintele CJ, Alin Tișe. În total, 59 de autobuze școlare au fost achiziționate pentru transportul elevilor.
Noua investiția este finanțată prin fonduri guvernamentale nerambursabile, gestionate de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Administrația Fondului pentru Mediu.
Încă 25 de microbuze electrice pentru elevii clujeni. Consiliul Județean a semnat contractul de peste 16,7 milioane de lei
Cele 25 de microbuze noi sunt electrice, prietenoase cu mediul și au o capacitate de 16+1 locuri, dintre care unul pentru persoane cu dizabilități. Valoarea contractului este de peste 16,7 milioane de lei.
„Semnarea contractului constituie un pas extrem de important în efortul nostru de a asigura copiilor din județ un transport școlar modern și sigur. În acest moment avem încheiate ambele contracte prin intermediul cărora nu mai puțin de 59 de microbuze vor ajunge, în cel mai scurt timp posibil, în comunele clujene.
Cele două proiecte ale forului administrativ județean, în valoare cumulată de peste 61,4 milioane de lei, finanțate 100% din fonduri nerambursabile, urmăresc facilitarea accesului tinerilor din mediul rural la educație, în contextul în care în multe cazuri aceștia trebuie să parcurgă distanțe semnificative pentru a ajunge la școală”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
Noile microbuze achiziționate beneficiază, printre altele, de tehnologii de siguranță modernă care oferă asistență șoferului pentru evitarea unor situații care pot conduce la accidente rutiere.
Celelalte 34 de microbuze pentru elevi, achiziționate de CJ Cluj printr-un proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), urmează să ajungă în comunele clujene.
ADMINISTRAȚIE
Distracția unor tineri, coșmarul părinților. În Parcul Între Lacuri nu se poate sta cu copii mici din cauza petardelor
Clujenii reclamă că nu își mai pot scoate copiii în Parcul Între Lacuri din cauza petardelor aruncate de tineri în timpul zilei, care pun în pericol siguranța și liniștea acestora.
Parcul Între Lacuri din Cluj-Napoca s-a transformat într-un loc de coșmar pentru părinți și copii. În plină zi, grupuri de tineri aruncă petarde în parc, forțând familiile cu copii mici să părăsească zona.
„Nu se poate sta în parc cu copii mici”
Situația, semnalată pe aplicația de sesizări MyCluj a Primăriei Cluj-Napoca, persistă de câteva zile, iar părinții cer intervenția autorităților.
„Nu se poate sta în parcul Între Lacuri cu copii mici din cauza tinerilor care aruncă petarde în timpul zilei, chiar în parc. Părinții sunt nevoiți să părăsească parcul din cauza comportamentului acestora. Deja de câteva zile, este o problemă constantă”, a raportat un clujean pe 17 decembrie.
Primăria înlocuiește artificiile cu soluții prietenoase cu mediul
Sesizarea, aflată în prezent „în lucru” conform aplicației. În contextul sărbătorilor de iarnă, utilizarea petardelor reprezintă o problemă comună în mai multe cartiere ale orașului.
În ultimii ani, Primăria Cluj-Napoca a făcut pași spre renunțarea la artificii și înlocuirea lor cu spectacole de drone, video mapping sau lasere, atât din considerente legate de poluare, cât și de disconfortul fonic care afectează în special copiii și animalele de companie.