ACTUALITATE
GALERIE FOTO. Ușile împărătești ale vechilor biserici de lemn din Cluj. Intrarea în împărăția lui Dumnezeu

Importante piese din patrimoniul mobil al bisericilor de lemn și implicit din patrimoniul național, ușile împărătești sunt mărturii ale valoroasei arte religioase populare a secolelor trecute și ale talentului unor meșteri rămași adesea anonimi.
Cam o treime din edificiile vechi de lemn clujene, aflate pe Lista Monumentelor Istorice, mai păstrează astfel de piese, realizate în lemn, cele mai vechi datând de la jumătatea secolului al XVIII-lea, majoritatea fiind din secolul următor. Unele din ele au suferit repictări în timp, iar câteva au fost recent restaurate, arată reprezentanții Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Variate ca valoare artistică, tehnică de realizare sau stare de conservare, ușile împărătești ale vechilor lăcașuri de cult sunt dovada importanței pe care comunitățile clujene din trecut, deși modeste, o dădeau împodobirii bisericii satului, însemnătate care explica efortul financiar al demersului de a împodobi lăcașul. Uneori, ele erau realizate de cel ce primea comanda pictării icoanelor împărătești.
Ușile împărătești ale vechilor biserici de lemn din Cluj. Intrarea în împărăția lui Dumnezeu
Drumul credinciosului din ulița satului până în fața altarului era marcat de mai multe „praguri de trecere”, care, prin încărcătura lor simbolică, aveau menirea de a-l purifica. Astfel, ancadramentele porților, ușile sau colonada pridvorului erau încărcate de motive simbol, încrustate în lemn.
În acest context, ușile iconostasului reprezentau pragul final, cu cea mai mare însemnătate, rezervate doar slujitorilor Domnului.
„Pe lângă valoarea artistică, ele însumează un mănunchi de simboluri, precum: porțile Ierusalimului prin care a intrat Hristos în Duminica Floriilor sau porțile Raiului, deci intrarea în împărăția lui Dumnezeu. Tema omniprezentă pe uși este cea a Bunei Vestiri, când omul primește șansa mântuirii”.
Pe celelalte două uși diaconești sunt reprezentați fie cei doi Arhangheli, fie sfinții Ștefan și Laurențiu. Unele monumente clujene mai vechi păstrează tâmple care au doar două deschideri. În acest caz, ușile împărătești sunt montate în golul din dreapta, iar cele diaconești în golul stâng”, arată cercetătorii clujeni.
Formate din cele două canaturi de lemn mobile, ușile clujene au blat întreg sau decor traforat, baghete din lemn, aplicate pentru delimitarea registrelor, margini superioare, tăiate în linii curbe și acolade, iar stinghia centrală se încheie cu o cruce.
Majoritatea îmbină armonios decorul pictat cu cel sculptat, într-o iconografie de tip bizantin, în care apare aproape întotdeauna Buna Vestire, în partea superioară, cu Fecioara Maria pe canatul drept și Arhanghelul Gavril pe cel stâng.
„Mai jos, regăsim pe cei patru evangheliști, fiecare într-o casetă sau medalion, însoțiți de simbolurile lor. Uneori, evangheliștii sunt înlocuiți de Sfinții Apostoli Petru și Pavel. Atunci când predomină decorul sculptat, micile medalioane pictate sunt unite prin bogate vrejuri vegetale, viță de vie, lei afrontați sau acvile bicefale. Decorul în lemn din jurul medalioanelor este realizat prin ajur, Iclod, Osoi, Pruneni, Sântejude și Strâmbu, sau cioplire, în Nicula, Chesău, Berchieșu.
Adevărate opere de artă
În cercetările de teren ale anilor ʹ70-ʹ80 au fost remarcate valoroasele uși împărătești ale bisericii de lemn din Chesău, păstrate astăzi la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
„Databile în secolul al XVIII-lea, acestea au un bogat relief sculptat policrom cu motive vegetale și înfățișează, în medalioane pictate, temele clasice: Buna Vestire și Evangheliștii, marginile superioare având un profil tip acoladă, în timp ce stinghia verticală este marcată printr-o torsadă. Întregul repertoriu, care amintește de arta secolului al XVII-lea de la sud de Carpați, se regăsește și la ușile împărătești ale lăcașului din satul apropiat, Berchieșu, fiind posibil să fie opera aceluiași meșter anonim”, arată cei de la CJCPCT Cluj.
Pe ușile împărătești ale edificiului din Pruneni, bogatul decor traforat este format din doi lei afrontaţi, reprezentaţi la baza uşilor, bogate vrejuri vegetale (viţă de vie) ce încadrează medalioanele, compoziția încheindu-se în partea superioară cu o acvilă bicefală ţinând în cioc câte un şarpe. Același tip de decor în ajur îl regăsim și în monumentul din Sântejude, aici lipsind viețuitoarele.
Generații de preoții parohi au deschis ușile împărătești ale bisericii de lemn din Surduc, pictate în 1837 de Ilie Pop, care s-a semnat atât pe fața și pe spatele acestora, drept „pictor, protopop și paroh al Surducului”. El i-a reprezentat pe Evangheliști pe blaturile de lemn ale celor două canaturi, personajele fiind înconjurate de draperii și piese de mobilier, ce trădează o aplecare a lui Ilie Pop spre decorativ, fapt evident și în frumosul crucifix cu molenii pe care l-a pictat.
Uşile bisericii de lemn din Bucea au fost semnate de Dionisiu Iuga din Nicula, cel căruia îi datorăm și pictura murală din interior. Pictorul a preferat să prezinte doar Buna Vestire, așternută pe fondul albastru cu care ne-a obișnuit. Marginile superioare, sculptate într-un puternic zig-zag și o floare din lemn aplicată pe fiecare canat, conferă ritm întregului ansamblu.
Din anul 1775 se păstrează ușile împărătești din Berindu. Acestea îi sunt atribuite lui Nechita Zugravul, care, aflat în apropiere, primește comanda realizării lor împreună cu icoanele împărătești. Pe uși s-a păstrat inscripția: „Aceasta sfânta zvere o plătit Rețe Marie cu sotu sau Vasile ficorator, ca sa le fie pomana lor si la tot neamul lor. Amin 1775” . Deasupra inscripției este înfățișată o Bună Vestire, cu personaje în figură întreagă și același fundal în romburi, caracteristic acestui cunoscut muralist și iconar.
Valoroasele uși împărătești ale lăcașului din Mureșenii de Câmpie, păstrate în biserica de zid din Sava, datează de la mijlocul secolului al XVIII-lea și au fost repictate în secolul următor. În panouri delimitate de o torsadă elegant sculptată sunt reprezentați cei patru Evangheliști și Buna Vestire, în partea superioară. Urmele inscripției de la 1740 se mai văd în spațiul intercalat dintre figurile evangheliștilor. Restaurarea prin care au trecut aceste piese le-a readus la lumină echilibrul din compoziție și cromatică.
Valoroase sunt și ușile bisericii de lemn din Finișel. Cele împărătești sunt masive, având aplicate baghete cu motivul torsadei, ce marchează zonele pictate și stinghia centrală. Scenele îi înfățișează pe Evangheliști, alături de simbolurile lor, în figură întreagă, pe un fond roșu, în compoziții complexe. Ușa diaconească, de altă factură, îl reprezintă pe Sfântul Arhidiacon Ștefan, pictat pe toată suprafața piesei.
Tâmpla bisericii de lemn, monument istoric, din Păniceni are doar două intrări, ușile fiind montate în golul din partea dreaptă. Sunt nesemnate, datând probabil din a doua jumătate a secolului al XVIII- lea, când au fost pictate icoanele împărătești. Ele se individualizează prin faptul că decorul sculptat a fost eliminat aproape în întregime, pentru a face loc exprimării prin pictură. Pe cele două canaturi se desfășoară o scenă amplă a Bunei Vestiri, fiecare din cele două personaje ocupând câte un canat. Stilul este încadrat ca fiind postbizantin, iar penelul pare să îi aparțină unui artist cu experiență, ce folosește o cromatică caldă, de roșu oranj, gri și ocru, scoțând în evidență fețele prin ochii supradimensionați.
Ușile împărătești din lăcașurile de lemn au făcut obiectul unui proiect, derulat în parteneriat de câteva universități clujene, în urmă cu câțiva ani, care a inclus restaurarea câtorva din ele, precum cele de la Apahida, Mureșenii Câmpie, Așchileul Mic sau Finișel.
Sursa info și foto: CJCPCT Cluj
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Deputat PSD Cluj, Remus Lăpușan: România europeană nu este un slogan, ci o responsabilitate asumată față de fiecare generație

Deputatul PSD Cluj, Remus Lăpușan, a vorbit, miercuri, în declarația politică susținută în plenul Camerei Deputaților, despre importanța continuării parcursului european al României și despre mesajul clar transmis de cetățeni prin votul exprimat recent: dorința unei societăți echilibrate, decente și orientate către dezvoltare.
”Am subliniat că această victorie nu este a unui partid, ci a tuturor celor care cred în reguli, în respect, în munca temeinică și în construcția pe termen lung. Este o victorie a celor care aleg stabilitatea și resping radicalismul și haosul.
Cred cu tărie că România are nevoie de seriozitate, de echilibru și de lideri care își respectă angajamentele. Am făcut un apel ferm pentru evitarea conflictelor sterile, a blocajelor instituționale și a discursurilor negative care nu aduc nicio soluție reală.
Responsabilitatea noastră este să continuăm dezvoltarea, să oferim tinerilor motive reale să își construiască viitorul aici, în România și să păstrăm direcția clară către valorile europene în care credem.
Beneficiile integrării europene
Sunt proiecte concrete care demonstrează că integrarea europeană aduce beneficii reale: Spitalul Regional de Urgență de la Cluj, investițiile în infrastructura rutieră, modernizarea școlilor și digitalizarea administrației publice. Toate acestea nu sunt simple inițiative pe hârtie, ci pași vizibili spre o Românie modernă, conectată și funcțională.
Avem o șansă reală să consolidăm acest drum, să oferim continuitate investițiilor începute și să demonstrăm că România poate fi un stat european nu doar prin statut, ci prin fapte”, a spus Lăpușan.
EVENIMENT
VIDEO UPDATE Accident pe strada Memorandumului. Bărbat care trecea strada nergulamentar, lovit de mașină. Era băut

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp pe strada Mememorandumului din Cluj-Napoca.
Potrivit primelor informații o persoană a fost rănită.
La locul accidentului din centrul orașului s-a deplasat de urgență un echipaj al ambulanței Cluj, dar și echipaje ale poliției.
UPDATE
La fața locului, polițiștii au constatat că un bărbat, de 55 de ani, ar fi fost accidentat de un autoturism care circula din direcția centrului spre cartierul Mănăștur, în timp ce traversa strada neregulamentar.
În urma evenimentului, bărbatul a refuzat transportul la o unitate medicală. Pietonul a fost testat cu aparatul etilotest, rezultând o alcoolemie de 1,47 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Conducătorul auto, un bărbat de 51 de ani, a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
Polițiștii continuă cercetările pentru stabilirea cu exactitate a împrejurărilor în care s-a produs evenimentul rutier.
CULTURA
FOTO. Noua carte a filosofului clujean Aurel Codoban, la răscrucea dintre zgomotul și tăcerea inteligenței artificiale

Lansarea volumului ”Comunicarea in epoca reproducerii ei artificiale”, semnat de eseistul și profesorul Aurel Codoban, a avut loc, marți seara, la sediul Filialei Cluj a Academiei Române. Evenimentul a avut loc sub forma unei dezbateri intitulate „Papagalul digital: De ce să comunicăm și de ce să tăcem în lumea IA?”, în prezența unui public format din intelectuali, universitari și pasionați de reflecție critică. Cartea propune o analiză profundă a comunicării în era inteligenței artificiale și a conceptului de aură, introdus de autor.
„Nu putem să nu comunicăm”
„Eu sunt responsabil de editorial la editura Idea și gândul nostru în acest proiect editorial este ca orice publicație să intre în circuitul public prin dezbaterea de idei. Noi nu vrem doar să publicăm niște cărți și să le aruncăm pe piață, ci, mai degrabă, să stârnim interesul oamenilor, mai ales interesul pentru dezbateri. Astfel, organizăm evenimente periodice lunare, așa-zisele „Serile Idea”, în care, pornind de la temele unei cărți, avem o dezbatere între oameni care se pricep în domeniul respectiv.
În cadrul acestei lansări am vrut să-l celebrăm pe profesorul Aurel Codoban care a scos acest eseu formidabil. Ne-am dorit să vorbim nu numai de talentul și calitățile sale, dar și despre mizele comunicării în ziua de azi. Am ales să-i invităm alături de noi și pe Mihnea Măruță- specialist în cultură generală, Alina Noveanu- profesoară de filozofie care cunoaște foarte bine filozofie contemporană, la care face referință autorul în cartea- eseu”, a declarat pentru Cluj24, Ciprian Mihali, moderator al evenimentului.
,,De unde știi ?”
În cadrul dezbaterii, Mihali i-a provocat pe autor și pe invitații săi la mai multe subiecte precum: existența unei ecologii și etici a comunicării, conceptul de aură și chiar percepțiile lor anticipative despre o eventuală ciocnire dintre realitatea virtuală și realitatea „reală”.
Astfel, una dintre concluziile profesorului Aurel Codoban constă în faptul că toate produsele comunicării sunt nedegradabile, mai ales în era tehnologiei, în care orice lucru comunicat rămâne în liberă circulație.
În comparație cu IA, care nu este un organism, ci o structură mecanică de reproducere mimetică, omul are emoții, mai menționează acesta. Prin urmare, „universală e neînțelegerea, comunicarea există grație ei”, subliniază autorul.
Din acest motiv, este imperios ca oamenii să conștientizeze că nu dețin adevărul- absolut, fiecare deținând propriul adevăr-semnificație.
În plus, chiar dacă eseul care a fost dezbătut este centrat pe tema comunicării, una dintre întrebările adresate a fost: De ce să tăcem?, la care autorul a răspuns simplu: „E deja mult zgomot, iar noi îl înmulțim”, accentuând necesitatea de a filtra orice produs generat de orice formă de comunicare.
„Sunt un om al cuvintelor”
„Chiar am scris această carte destul de repede, deoarece am reacționat la o situație la care mă gândisem. Eram pe linia asta de interes în comunicare, urmând rând pe rând toată evoluția comunicării: de la cea corporală, la tehnicile de persuasiune, manipulare și seducție, până la fake news, sau cum îi zic eu, adevărul-semnificație.
Prin urmare, întâlnirea cu inteligența artificială s-a produs foarte repede, ca și procesul scrierii acestui eseu. Am scris-o prin august-septembrie, când am ținut și un discurs despre inteligența artificială la Festivalul de Filosofie. Am recurs la cei de la Idea, care au fost foarte rapizi în a produce cartea.
Un sfat de la mine pentru tineri? Inteligența artificială trebuie folosită. Ea face anumite chestii pentru voi, ceea ce mi se pare absolut firesc. Astfel, ea poate fi folosită și oricum va fi, chiar dacă vor apărea interdicții”, a mărturisit eseistul Aurel Codoban pentru Cluj24.
Inteligența nivelează umanul
„În timpul dezbaterii s-au referit la singularitatea cărții, dar, personal, eu cred că e vorba de conceptul singularității din astronomie, adică cel al înghițirii în gaura neagră. Cred că s-au referit la faptul că publicul va „absorbi” eseul. Lucrarea asta, ca și multe altele, prof. Codoban mi le trimite mie înainte, să le citesc, să vadă ce părere am, pentru că noi avem o colaborare specială, mult peste una profesională. De fapt, noi suntem prieteni de prin ’89.
Înainte să apară romanul, deja știam că unul dintre eseurile incluse va apărea în ediția 60-a a revistei Idea artă + societate, în toamnă. Un fapt interesant este că, textul fiind despre inteligența artificială, va fi tradus tot cu o astfel de rețea în limba engleză, ca apoi să fie editat, în mod vizibil, de o persoană.
Cumva, facem vizibilă intervenția umană, într-o traducere mecanică”, afirmă editorul Timotei Nădășeanu, pentru Cluj24.
Comunicarea înseamnă tranzacționare
Volumul „Papagalul digital: De ce să comunicăm și de ce să tăcem în lumea IA?”, semnat de Aurel Codoban, reprezintă o lucrare esențială pentru înțelegerea subtilităților comunicării în era inteligenței artificiale.
Oferind o analiză profundă și actuală, cartea este disponibilă pentru achiziționare la prețul de 42 de lei, un accesibil punct de plecare pentru toți cei interesați de intersecția dintre filosofie, tehnologie și comunicare.
Paula Mariuța
EVENIMENT
Aproape 100 de cazuri de infecție cu rotavirus la Cluj. Medicii averizează: La copiii sub 5 ani pot să apară complicaţii grave

94 de cazuri de infecție cu rotavirus la copii au fost diagnosticate la Cluj în acest an. Chiar dacă sunt mai puține cazuri ca în anii trecuți, medicii atrag atenția că virusul se poate răspândi rapid.
Împotriva virsusului care cauzează gastroenterită acută la sugari şi copii mici, există inclusiv vaccin care se administrează oral, dar acesta nu este gratuit.
Aproape 100 de cazuri de infecție cu rotavirus la Cluj
În primele patru luni ale anului 2025, Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Cluj a raportat 94 de cazuri de infecţie cu rotavirus, dintre care 52 în mediul urban şi 42 în mediul rural. Datele pentru luna mai nu au fost centralizate.
Rotavirusul, un virus ARN din familia Reoviridae, este principala cauză a gastroenteritei acute la sugari şi copii mici, cu transmitere predominant fecal-orală, arată medicii. Virusul este extrem de rezistent în mediul extern, ceea ce favorizează răspândirea rapidă, în special în colectivităţi precum grădiniţele şi şcolile.
Peste 800 de cazuri acum doi ani
Simptomele infecţiei includ febră, vărsături, diaree apoasă, care ține de obicei între 5 și 7 zile, şi semne de deshidratare, care se manifestă, printre altele, prin gură uscată și letargie. Deşi în general boala are o evoluţie autolimitantă, la copiii sub 5 ani pot apărea complicaţii grave, inclusiv deshidratare severă sau, în cazuri rare, insuficienţă renală, arată medicii.
“În judeţul Cluj, în anul 2024 s-a înregistrat 244 de cazuri, cele mai multe, 57, fiind la copiii sub un an, toţi necesitând spitalizare. În 2023, au fost raportate 886 de cazuri”, a precizat pentru Cluj24.ro directorul DSP Cluj, dr. Mihai Moisescu.
Prevenirea și tratarea infecției cu rotavirus
Tratamentul vizează rehidratarea, orală sau intravenoasă, în funcție de severitate, şi continuarea alimentaţiei adecvate, inclusiv alăptarea la sân. Antibioticele şi antidiareicele nu sunt recomandate. Probioticele pot fi administrate, dar numani la recomandarea medicului, pentru refacerea florei intestinale.
Reprezentanții DSP Cluj reamintesc părinţilor că vaccinul împotriva rotavirusului, deşi nu este inclus în Programul Naţional de Sănătate şi rămâne opţional, este cea mai eficientă metodă de prevenţie și este disponibil în farmacii. Vaccinul sub formă monovalentă se administrează în două doze la vârsta de 2 luni și la 4 luni. Există și vaccin pentavalent, care necesită administrarea în trei doze la vârsta de 2, 4 și 6 luni.
În plus, se recomandă respectarea regulilor stricte de igienă în colectivităţi, izolarea cazurilor simptomatice şi colaborarea activă între părinţi, cadre medicale şi unităţile de învăţământ pentru limitarea răspândirii infecţiei.
Măsuri de prevenție:
- Igienă riguroasă: Spălarea frecventă a mâinilor cu apă și săpun, în special după folosirea toaletei și înainte de masă.
- Dezinfectarea obiectelor: Curățarea și dezinfectarea regulată a jucăriilor, veselei și a altor obiecte care pot intra în contact cu copiii.
- Consumul de apă sigură: Utilizarea apei potabile din surse sigure pentru băut și prepararea alimentelor.
Pentru a limita răspândirea infecţiei în grădiniţe şi şcoli, se recomandă:
- Izolarea cazurilor: Copiii cu simptome de gastroenterită acută trebuie să fie ţinuţi acasă până la dispariţia febrei şi normalizarea scaunelor.
- Informarea personalului: Cadrele didactice şi personalul auxiliar trebuie să fie informate despre semnele infecţiei şi măsurile de prevenire.
- Igiena colectivă: Asigurarea condiţiilor pentru spălarea mâinilor şi curăţenia riguroasă a spaţiilor comune.
Foto: Arhivă