Connect with us

ACTUALITATE

Senatorul melcilor: „Regret că nu m-am priceput să trăiesc. Am o linişte, că moartea face parte din viaţă”. Dorel Vişan, 85

Publicat


Marele actor clujean Dorel Vişan împlineşte 85 de ani azi, 25 iunie. În urmă cu un an şi ceva a acordat un interviu pentru Cluj24 în care explica noua sa filosofie de viaţă şi preocipările sale spirituale. Spunea că încă nu s-a împăcat total cu moartea, dar că are o aorecare linişte a lucrurilor şi că, dacă e să regrete ceva, e că nu s-a prea priceput să trăiască.

„N-aş putea să spun că m-am împăcat total, pentru că nu avem această educaţie, de a înţelege. Dar, am o oarecare linişte a lucrurilor, că moartea face parte din viaţă. Adică, moartea este trecerea într-o altă etapă a existenţei, într-un alt ritm. (…) Nu. N-am ce să regret. Regret numai un singur lucru, cum am zis şi într-un film: că nu m-am priceput să trăiesc”, spunea Dorel Vişan.

Vezi aici inteviul cu Dorel Vişan:

VIDEO. Dorel VIŞAN s-a făcut VINDECĂTOR. „Trăiesc după sistemele vechii credinţe”. “Vindeci întregul, partea se vindecă singură”

Dorel Vişan, scurt CV

Marele actor Dorel Vişan s-a născut la 25 iunie 1937, în satul Tăuşeni, judeţul Cluj. A absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti (1965), la clasa coordonată de profesorul George Dem. Loghin, lectorul Dem Rădulescu şi asistenta Adriana Piteşteanu.

După absolvire a fost angajat la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca, unde a desfăşurat o importantă activitate teatrală, interpretând peste 40 de roluri în teatru, de la Moliere la Shakespeare, de la Marivaux la Buchner, conform unui comunicat al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” (UNATC).

Dorel Vişan „a excelat prin forţă şi autenticitate în compunerea unor personaje cărora le place să pozeze în oameni de treabă, simpatici, sociabili, dar ale căror gânduri ascunse sunt disimulate cu grijă”, potrivit „Dicţionarului de cinema”, Editura Univers Enciclopedic apărut în 1997.

Actorul are o bogată filmografie, fiind distribuit în aproximativ 90 de producţii cinematografice româneşti şi internaţionale. A colaborat cu regizori importanţi, printre care: Geo Saizescu, Stere Gulea, Nicolae Corjos, Nicolae Mărgineanu, Sergiu Nicolaescu, Radu Gabrea, Mircea Danieliuc, Marius Th. Barna, Şerban Marinescu.

Filme

Filmul de debut al lui Dorel Vişan a fost „Păcală” (1974). Au urmat pelicule ca „Trecătoarele iubiri” (1974), „Tănase Scatiu” (1976), „Mânia” (1977), „Iarba verde de acasă” (1977), „Între oglinzi paralele” (1978), „Gustul şi culoarea fericirii” (1978), „Drumuri în cumpănă” (1978), „Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu” (1979), „Înainte de tăcere” (1979), „Bietul Ioanide” (1979), „Rug şi flacără” (1980), „Mireasa din tren” (1980), „O lacrimă de fată” (1980), „Casa dintre câmpuri” (1980), „Bună seara, Irina” (1980), „Semnul şarpelui” (1981), „Probleme personale” (1981), „Castelul din Carpaţi” (1981), „Baloane de curcubeu” (1982), „Năpasta” (1982), „Femeia din Ursa Mare” (1982), „Faleze de nisip” (1983), „Lovind o pasăre de pradă” (1984), „Eroii nu au vârstă” (1984), „Domnişoara Aurica” (1985), „Furtună în Pacific” (1985), „Sezonul pescăruşilor” (1985), „Declaraţie de dragoste” (1985), „Pădureanca” (1987), „Moromeţii” (1987), „Iacob” (1988), „Un bulgăre de humă” (1989), „Undeva în Est” (1991), „Drumul câinilor” (1991), „Rămânerea” (1992), „Balanţa” (1992), „Vulpe – vânător” (1993), „Cel mai iubit dintre pământeni” (1993),

„Senatorul melcilor” (1995), „Ultima gară” (1998), „Fii cu ochii pe fericire” (1999), „Torniamo a casa” (1999), „Zapping” (2000), „Manipularea” (2000), „Valsul lebedelor” (2002), „Turnul din Pisa” (2002), „Occident” (2002), „Noro” (2002), „Magnatul” (2004), „Sindromul Timişoara – Manipularea” (2004), „Dallas Pashamende” (2005), „Sistemul nervos” (2005), „Ticăloşii” (2007), „Gala” (2007), „Inimă de ţigan” (2007), „The Dot Man” (2007), „Dincolo de America” (2008), „Cocoşul decapitat” (2008), „Despre oameni şi melci” (2012), „Ana” (2014), „Doar cu buletinul la Paris” (2015), „Scurtcircuit” (2017).

Premii

Pentru rolurile interpretate în filme, Dorel Vişan a primit premii importante – Premiul ACIN pentru filmul „Iacob”, 1988; Premiul UCIN pentru „Senatorul melcilor”, 1955 (pentru prestaţia din acest film Dorel Vişan a primit premiul de interpretare masculină la Festivalul Filmului Mediteranean de la Montpellier-Franţa; Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină la Festivalul Filmului Românesc de la Costineşti (1981); Cel mai bun actor al anului acordat de Asociaţia Oamenilor de Teatru (1987); nominalizare pentru cel mai bun actor la Festivalul european al filmului (1988); Premiul de Excelenţă la TIFF pentru activitatea sa neîntreruptă în slujba artei (2003).

În paralel cu activitatea sa artistică de pe scenă şi din filme, a fost şi director al Teatrului „Lucian Blaga” din Cluj, precum şi profesor la Universitatea „Babeş-Bolyai”.

La 30 mai 2002, a fost decorat de Preşedinţia României cu Ordinul naţional Serviciul Credincios în grad de Cavaler, alături de alţi actori, „pentru prestigioasa cariera artistică şi talentul deosebit prin care a dat viaţă personajelor interpretate în filme, dar şi pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.

Activitatea literară este a doua pasiune a actorului Dorel Vişan. A debutat literar cu poezii, în 1995, publicând patru volume de versuri – „De vorbă cu Domnul” (1997), „Vremea cireşelor amare” (1998), „Păcate…” (2000), „Psalmi” (2003). Numele său a fost inclus în antologiile „Poeţi clujeni contemporani” (1997) şi „Un pahar cu lumină. Poeţi contemporani clujeni” (antologie bilingvă româno-maghiară, 2005). Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj, precizează comunicatul UNATC.

Cetăţean de onoare, Doctro Honiris Causa

În septembrie 2014, actorul Dorel Vişan a primit titlul de Cetăţean de onoare al comunei Bonţida, comună din care face parte şi satul său natal, Tăuşeni. Titlul a fost acordat în cadrul unei ceremonii organizate la castelul Banffy din Bonţida. Tot în 2014, în 16 decembrie, Dorel Vişan a fost omagiat la aniversarea a 50 de ani de teatru, muzică şi film în spectacolul aniversar „Iată, vin colindători!”, la Sala Palatului.

A primit la Gala Uniunii Autorilor şi Realizatorilor de Film din România (UARF), din februarie 2015, premiul de excelenţă „pentru creaţii remarcabile în domeniul artei şi cinematografiei”. În acelaşi an, în martie, a primit din partea municipalităţii Galaţi, Cheia Oraşului, pentru „prodigioasa activitate culturală, cinematografică şi teatrală din cei peste 50 de ani de carieră”.

La 15 mai 2017, a fost distins cu trofeul celei de-a opta ediţii a festivalului „Serile Filmului Românesc”. Trofeul i-a fost înmânat de directorul festivalului, Andrei Giurgia, în cadrul unui moment aniversar intitulat „Dorel Vişan – Portret de artist. O viaţă închinată frumosului”, desfăşurat la Bojdeuca lui Ion Creangă din Ţicău. De asemenea, Institutul Cultural Român i-a atribuit cunoscutului actor Premiul pentru întreaga activitate artistică.

„Dorel Vişan este, ştim cu toţii, un actor remarcabil, cu o carieră impresionantă şi cu o reputaţie care trece dincolo de graniţele ţării. Premiul oferit de Institutul Cultural Român nu face decât să confirme această prestigioasă carieră artistică”, a afirmat ambasadorul cultural al festivalului, Irina Margareta Nistor, care i-a înmânat acest premiu.

Primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, i-a acordat lui Dorel Vişan o medalie aniversară special creată pentru a marca 180 de ani de la naşterea scriitorului Ion Creangă.

În iunie 2018, actorul a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „I.L. Caragiale”. La acel moment, actorul spunea că actorii sunt „slujitorii publicului”.

„Noi nu trebuie să uităm, spun pentru cei mai tineri artişti, că suntem slujitorii publicului. Suntem ceea ce în Evanghelie se numeşte ‘punerea înainte’. Noi punem înaintea oamenilor pâinea şi sarea cunoaşterii. În aceste condiţii, artistul poate să-l facă pe om mai luminos, mai pur şi mai bun, sau poate să-l facă mai arogant, mai confuz şi mai isteric. Noi alegem”, afirma Dorel Vişan la finalul ceremoniei desfăşurate în Sala „Ileana Berlogea” a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

În octombrie 2019, actorul a lansat, la Salonul Hunedorean al Cărţii, două volume de poezie şi eseuri.

Anul următor, în februarie 2020, cu ocazia prezentării în premieră de gală, la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, a filmului „Balanţa”, prima producţie românească restaurată în format digital 4K, Dorel Vişan afirma: „Filmele acestea care au fost făcute cu atâta trudă şi cu atâta ştiinţă a subtilităţii, care au sărit peste ideologie şi au scos în evidenţă marii artişti ai României sunt încă o dovadă că un film mare se face cu artişti mari. (…) Iată că timpul l-a cosit pe maestrul Lucian Pintilie şi a cosit atâţia mari artişti, dar adevărul lor a rămas. (…) M-a impresionat faptul că atâţia artişti din acest film nu mai sunt şi mă uit la noi”.

În august 2021, la Iaşi, cu ocazia celei de-a XII-a ediţii a Festivalului Serile Filmului Românesc, marele actor spunea că artiştii nu sunt instrumente, iar teatrul şi filmul sunt nişte „altare laice” ale culturii.

Noi, artiştii, suntem instrumente

„Noi, artiştii, nu suntem nişte instrumente ca să-i facem pe ceilalţi să râdă. Noi facem un apostolat sau cel puţin aşa făceau cei care nu mai sunt. (…) Teatrul şi filmul sunt nişte altare laice. Nu sunt nişte locuri de şmecherii şi de manifestare a gărgăunilor din capul unora, ci sunt locuri în care se transmit mesaje de bine, de adevăr şi de frumos. Aceste trei cuvinte artiştii nu le pot despărţi. Unul faţă de celălalt nu au valoare. Noi am uitat un lucru, că suntem duali. Suntem formaţi din materie şi spirit, din trup şi suflet. Fiind formaţi din aceste două lucruri, avem două gândiri: o gândire materialistă şi o gândire spiritualizată. Tragedia lumii moderne este că omul nu mai participă cu toată gândirea fiinţei lui, ci participă numai cu gândirea materialistă, cu gândirea în maşină, este robul telefonului, este robul calculatoarelor, este robul reclamelor idioate. Este tot ce vrei, dar nu mai participă cu gândirea lăuntrică, gândirea lăuntrică ce te deschide pentru a-ţi depăşi necazurile şi care te deschide spre revelaţia divină, singurul lucru care dă sens”, a afirmat actorul.

Tot în 2021, actorul Dorel Vişan a primit un premiu „pentru cariera artistică în teatru şi în cinema” la a 50-a ediţie a Galei Premiilor UCIN, precum şi diploma „Distincţia Culturală” – „pentru înalta artă actoricească şi permanenta sa colaborare cu Academia” la acordarea Premiilor Academiei Române.

Din bogata filmografie a actorului Dorel Vişan mai amintim: „Bunicul şi o biată cinste” (1984), „Piciu” (1985), „Sper să ne mai vedem” (1985), „Cale liberă” (1987), „Timpul liber” (1993), „Începutul adevărului (Oglinda)” (1994), „Prea târziu” (1996). AGERPRES

La mulţi ani!

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

Comunitatea 156, pasiunea unui profesor la Cluj, pentru elevii care vor mai mult: Vreau să ajungem un liceu cunoscut în țară

Publicat

whatsapp image 2022 09 10 at 2.23.50 am

Comunitatea 156 (C156) este o inițiativă clujeană ce îi aparține lui Sergiu Georgian Mazerschi, profesor la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” care, din pasiune pentru meseria sa și din dorința de a oferi mai mult liceenilor, a decis în urmă cu un an și jumătate să pună bazele unei comunități care să reprezinte instituția de învățământ – atât la nivel local, cât și național și internațional – în urma cărora elevii să aplice noțiunile teoretice sau, altfel spus, să își antreneze abilitățile și creativitatea dincolo de orele de curs.

„E un proiect pe care l-am demarat în 2021 sub forma unei activități extrașcolare, ce a atras elevi, foști elevi, profesori și profesioniști din mai multe domenii creative”, spune profesorul, pentru Cluj24.

Printre obiectivele comunității se numără promovarea imaginii liceului, schimbarea paradigmei sistemului de învățământ din România – prin organizarea de activități extrașcolare – și pregătirea elevilor pentru a deveni profesioniști, care să aducă un plus de valoare societății. Aceste obiective sunt atinse prin participarea la cursuri organizate de experți, expoziții, participări la concursuri și evenimente precum târguri de artă, festivaluri de stickere și muzică, voluntariat și colaborări.

screenshot (286)

„Am creat o comunitate în care să încerc să atrag oameni de calitate”

Valorile Comunității 156 sunt: profesionalismul, responsabilitatea profesională, personală și colectivă, colaborare (susținere reciprocă), inițiativă, curaj, creativitate, adaptabilitate, apartenență și gândire critică.

„Am creat o comunitate în care încerc să atrag oameni de calitate, oamenii care chiar vor să învețe ceva mai mult decât ce oferă curricula. Mi-am propus să învăț elevii și să-i pregătesc să devină membri activi și de valoare în societate.

Vreau să ajungem cel mai cunoscut liceu la nivel național ca, prin puterea exemplului, să înțeleagă oamenii că pot face și ei ceva mai mult în alte instituții de învățământ.

La bătrânețe vreau să mă bucur că societatea s-a schimbat în bine inclusiv datorită mie, într-o oarecare măsură”, adaugă el.

11169575 10153374130484560 8064703677619793375 o

156

Numărul 156 se referă la însuși numărul angelic 156, despre care se consideră că anunță un mesaj de la îngerii păzitori privind atingerea scopurilor. Altfel spus, e o încurajare pe plan spiritual pentru cei care trec prin perioade de tranziție și care, dacă îl întâlnesc frecvent în viața de zi cu zi, înseamnă că sunt sub protecția Universului și că trebuie să gândească pozitiv.

Pentru a găsi numele, a stat 3 zile cu elevii în apeluri pe Discord, până când a decis să nu mai piardă timpul.

„În perioada respectivă citeam o carte despre numere angelice și așa a luat naștere denumirea, prin faptul că numărul simbolizează un început de drum, drumul menit”, indică Mazerschi.

screenshot (285)

screenshot (287)

Colaborarea între elevi: „La rândul tău, trebuie să dai mai departe”

O altă intenție de-a sa este să îi facă pe copii să colaboreze între ei.

„Pot să mă mândresc cu faptul că două eleve de clasa a 11-a au organizat un curs la care au participat elevi din generală și în cadrul căruia au prezentat instrumentele pe care le pot folosi cei care vor să lucreze grafică pe calculator.

Și s-au organizat foarte bine, au pus cap la cap informațiile pe care le știau, s-au gândit la ce tablete sunt bune pentru așa ceva, s-au gândit la prețuri, la cum se folosesc, iar copiii au primit sfaturi rapide.

E foarte important să dai ceva înapoi. Nu trebuie să uiți cu câtă plăcere am oferit ceva, ca la rândul tău să poți da mai departe”, notează el.

Până în prezent, C156 a participat la numeroase activități, dintre care 14 au fost incluse în primul volum al catalogului de prezentare al Comunității.

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.19 pm

Vlad Braga (@bragovski, pe Instagram), e un om pe care îl apreciază foarte mult: „Când am organizat un curs de linogravură a cărui formator a fost o domnișoară care a terminat cursurile la liceul „Romulus Ladea”, m-am gândit să-l invit și pe Vlad pentru a organiza un curs de fotografie documentară, astfel încât elevii noștri să fie pregătiți să documenteze viitoarele evenimente. E foarte muncitor, avem principii similare și a fost foarte încântat de idee, așa că a venit să mă susțină”, spune profesorul.

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.19 pm (1)

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.20 pm

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.20 pm (1)

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.20 pm (2)

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.20 pm (3)

whatsapp image 2022 09 10 at 4.26.20 pm (4)

(Ne)obligativitatea uniformei: „În primul rând, trebuie să o meriți”

Se bucură de faptul că deja are elevi care se organizează singuri, fiindcă au înțeles valorile pe care încearcă să le promoveze, printre care și uniforma, la care ține foarte mult.

„Evident, oamenii, când aud de uniformă, se gândesc la altceva. Uniforma e o ținută vestimentară care conține o emblemă reprezentativă pentru o anumită comunitate, unde oamenii au aceleași valori – reale, că asta vreau să promovez – și sunt mândri cu ele, aducându-și aportul ca acea comunitate să crească.

Valorile acestea ar trebui apoi să se regăsească în societate. Dacă îi educăm pe copii de mici în acest spirit, atunci societatea în care vom trăi peste câțiva ani va fi mai bună, din punctul meu de vedere.

Uniforma nu ar trebui să fie obligatorie, e o prostie. În primul rând, trebuie să o meriți. Nu o să porți uniforma C156 dacă stai la colțul blocului și te uiți la cei care lucrează. Trebuie să înțelegi și să accepți valorile din spate, contribuind și tu, ajutând comunitatea să crească.

Uniforma nu trebuie să fie la fel în toate unitățile de învățământ, noi avem deja 4 tricouri, unul alb, altul negru, unul cu scris pe piept, altul pe mână și așa mai departe. Avem șepci, bluze, hanorace. Le-am zis că vom face și adidași cu C156, dar contează și implicarea din partea lor, aprecierile, comentariile de pe Instagram”, explică Mazerschi.

whatsapp image 2022 09 10 at 2.23.49 am

E nevoie de susținere: „Putem oferi la schimb obiecte de artă și servicii creative”

Pe lângă implicarea membrilor Comunității, aceasta mai are nevoie de sprijin financiar, deoarece concursurile și toate demersurile privind participarea elevilor la ele presupun niște costuri, de la cele pentru transport la resurse materiale și, inclusiv, timp.

„Desfășurarea activităților noastre necesită anumite resurse, care să ne permită să implementăm viziunea, așa că orice ajutor e binevenit, de la resurse financiare la cazări, mese, tipărirea materialelor grafice, susținerea unor ateliere sau prelegeri, încurajări și așa mai departe.

Putem oferi la schimb, pentru susținerea acordată, obiecte de artă, precum și servicii creative (design grafic, picturi murale, grafică și concept social media)”, punctează profesorul.

Acesta își pune la dispoziție numărul de telefon și adresa de mail pentru a fi contactat de cei care vor să contribuie sau să colaboreze cu Comunitatea 156: 0728 233 582, respectiv georgian@mazerschi.ro.

Un fel de dictatură: „Când îți spun ceva, e bazat pe niște argumente pe care le-am strâns de-a lungul anilor”

Elevii care au participat la concursuri sunt cei care au răspuns la apelul său. Nimeni nu este obligat să participe, dar cei care aleg asta trebuie să îl asculte cu încredere.

„Le-am sugerat să participăm, dar nu în sensul în care ei să facă niște lucrări și să le trimită. Am stat și am făcut un curs, am stat 3-4 zile cu ei pe Discord și le-am explicat ce înseamnă să faci o bandă desenată, un scenariu, am ajuns să facem asta la un nivel mult mai avansat.

Eu am o viziune clară legat de unde vreau să ajungem, m-am documentat foarte mult, pentru că îmi doresc să cresc cu și prin Comunitatea 156 și am înțeles că e normal să aspir către mai mult, și atunci pot să accept o marjă de efort de 80%. M-am dezvoltat mult în perioada asta tocmai pentru că îmi doresc să facem lucrurile așa cum consider eu că trebuie făcute.

Am studiat 2 ani cursuri de multimedia design, am urmat cursurile Facultății de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția grafică, sunt doctor în Arte Plastice, am văzut artă și sunt pasionat de artă, am văzut bandă desenată și îmi place banda desenată, am studiat cum se face treaba asta și când îți spun ceva, e bazat pe niște argumente pe care le-am strâns de-a lungul anilor și nu are rost să ne pierdem timpul cu dezbateri inutile.

Le-am spus copiilor de la început că, dacă suntem 1000 de oameni și 999 dintre ei aleg să meargă la dreapta, dar eu știu că trebuie să mergem la stânga, datorită experienței, intervin și nu se mai discută. E un fel de dictatură, dar bazată pe experiența din spate”, susține profesorul.

whatsapp image 2022 09 10 at 2.23.50 am

Maeștrii (și elevii) schimbă vieți: „Sunt oameni care știu și te pot învăța să faci lucrurile așa cum trebuie”

C156 numără aproximativ 50 de membri, dar nu toți sunt activi, ci sunt adunați de-a lungul timpului. Orice elev din liceu e binevenit să ni se alăture.

„Foarte implicați sunt vreo 7, fiind și cei pe care mă bazez mai mult. De exemplu, am un elev de clasa a zecea cu care mă știu de când el era a șasea, și l-am văzut progresând. Îi place să scrie cu spray-ul și l-am luat cu mine. A învățat mai multe lucruri de-a lungul proiectelor.

Acum deja face niște desene cu spray-ul foarte bune. În principiu, sunt oameni care știu și te pot învăța să faci lucrurile așa cum trebuie, așa s-a dezvoltat lumea până acum și tot așa va continua, din punctul meu de vedere. Nu e nicio rușine să înveți de la foști maeștri și să-i studiezi pe alții, să ai un profesor bun.

Și eu am un personaj care mi-a marcat viața. Îl apreciez și, pentru mine, valoarea lui e necontestabilă. Este vorba de domnul profesor Horvath Ioan Bugnariu, mi-a fost profesor la grafică și de-a lungul timpului, am dezvoltat o relație specială cu dumnealui”, indică Mazerschi.

Cu toate acestea, este de acord că și de la elevi are de învățat.

„Am avut ajutoare pentru toate postările făcute la început. Când am demarat activitatea pentru C156, am dat peste elevi care au venit cu idei. De exemplu, mi-au spus de Discord. Eu nu știam ce e Discordul până atunci, am învățat și eu de la ei, creștem împreună. Simt asta și văd cât am crescut de când am pus bazele Comunității.

Cât despre Instagram, consider că unitățile de învățământ trebuie să aibă o pagină de prezentare și am ales platforma aceasta pentru că e o modalitate bună de a te prezenta în fața tinerilor”, menționează Mazerschi.

whatsapp image 2022 09 10 at 2.23.50 am (1)

60 de postări pregătite în avans: „Nu m-a interesat algoritmul”

A ajuns la concluzia că nu are rost să facă un site, pentru că nu ar fi avut un răspuns direct, pe când pe Instagram există interacțiune.

„Pe lângă asta, mi se părea ciudat să mă prezint cu o pagină cu 3 postări, așa că am stat cu un elev și am pregătit 60, pe care le-am pus deodată, în pofida faptului că majoritatea mi-au explicat cum e cu algoritmul.

Nu m-a interesat algoritmul, am înțeles ce se petrece, dar eu când vreau să le trimit oamenilor pagina, nu le pot trimite ceva cu o poză. Am pregătit 60 de postări și de atunci încerc să țin pasul”, punctează el.

screenshot (284)

Totul e organizat în așa fel încât să ajungă la destinație: „Mă trezesc la 5 dimineața”

Pentru asta, are nevoie de un program riguros și de multă determinare să continue chiar și atunci când nu primește feedback.

„În primul rând, trebuie să am grijă de mine ca să eman încredere și ca să rezist. Mă trezesc la 5 dimineața, fac puțin sport, mănânc, încep viața altfel, totul e organizat în așa fel încât să ajung acolo unde mi-am propus.

Luni și joi fac postări. Din punctul meu de vedere, oamenii ar trebui să facă tot ce ține de ei, așa cum și eu continui să postez chiar dacă nu avem multe aprecieri. Dacă îmi propun să fac ceva, fac. Poate nu ajung unde mi-am propus, dar contează drumul și oamenii întâlniți pe parcurs, asta ar trebui să te motiveze să faci ceva în viață”, consideră profesorul.

whatsapp image 2022 09 10 at 2.23.48 am (1)

Oameni conectați, ca stickerele

Momentele de acest fel îl inspiră și îl duc cu gândul la stickere – o metaforă personală pentru felul în care oamenii interacționează între ei.

„Lipesc un sticker pe ușa mea, alături de sute de alte stickere, are o semnificație. Același sticker lipit pe ușa primăriei va avea o altă semnificație. Așa se întâmplă și cu oamenii, în funcție de timpul în care interacționăm, durata, intensitatea ș.a.m.d.

Avem interacțiuni diferite deși suntem aceiași oameni. Dar toți suntem conectați, de-asta stickerele sunt o metaforă bună, din punctul meu de vedere”, completează Mazerschi.

Stickerele sunt doar un laitmotiv al vieții sale. Comunitatea 156 e un altul, la fel de important. Iar în spatele tuturor conceptelor și simbolurilor adunate până acum, e un om cu o experiență de viață bogată și cu personalități pe măsură, de la Sergiu, la Georgian, Mazerschi, și chiar Macetă, latură pe care nu mulți o cunosc.

whatsapp image 2022 09 11 at 1.01.30 am

Toate aceste frânturi ale personalităților sale se regăsesc în arta sa – majoritatea tablourilor sunt autoportrete – și în cartea portofoliu de stickere pe care a făcut-o, al cărei titlu este sugestiv: „MAZERSCHI – a sticker book made by SERGIU/ GEORGIAN/ MAZERSCHI”.

Despre asta, activitatea lui ca rapper și multe alte experiențe de viață poți citi mai multe într-un articol viitor, cu Mazerschi omul. Stai geană, iar până atunci, asigură-te că i-ai dat follow Comunității 156 pe Instagram și Facebook, întrucât orice formă de susținere contează.

whatsapp image 2022 09 11 at 1.01.30 am (1)

Citește mai departe

EVENIMENT

A sesizat Poliția Animalelor. Un câine plânge toată noaptea pe un balcon din Florești

Publicat

ryan stone ftzryed5las unsplash

O floreșteancă a făcut un anunț pe un grup de Facebook, referitor la faptul că un câine plânge toată noaptea pe balconul vecinilor, iar stăpânii nu se ocupă de el, motiv pentru care a contactat Poliția Animalelor.

„Vecinii de pe Urușagului 107 b, ce suflet poți avea să ții câinele pe balcon, să plângă de frig? Toată noaptea plânge! Țin să vă anunț că am sunat la Poliția Animalelor”, spune aceasta.

Mulți și-au arătat susținerea lăsând comentarii încurajatoare.

„Nu renunțați, vă rog! Chiar faceți sesizare scrisă la ei, vă trebuie poză ca dovadă, video. Cu sesizare scrisă e mai sigur că se vor lua măsuri serioase”, a precizat un utilizator.

Situația e incertă: „Un câine nu plânge de frig, ci de lipsa atenției”

Autoarea postării a spus că speră ca stăpânii să fie amendați, deoarece Poliția Animalelor va veni în control.

Cineva a lăsat un comentariu oferind o teorie pentru situația în care se află cățelul.

„Cred că mulți nu știți situația. Pare să fie un câine <<în gazdă>> și poate nu se înțelege cu cel din casă. Nu sustin fapta, dar un câine nu plânge de frig, ci de lipsa atenției, după stăpân, etc. Am câine și stă afară în curte. Și nu plânge, nici nu stă în casă mai mult de 3 minute, cere înapoi. Deci eu zic să nu ne mai aruncăm păreri și jigniri dacă tot nu știm ce e acolo”, a spus utilizatorul.

Sursa foto: unsplash

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Liderul UDMR Cluj despre școala românească din Gyula (Ungaria). Cum sunt scrise inscripțiile

Publicat

307940499 513526057253395 2779821020815845115 n

Deputatul de Cluj și președintele UDMR Cluj Csoma Botond a făcut o postare pe Facebook referitoare la o școală din Ungaria unde, alături de steagul Uniunii Europene și cel al Ungariei, apare și steagul României.

„Colegul meu, europarlamentarul Vincze Loránt a vizitat școala romănească din Giula, Ungaria. Pe clădire steagul comunității românești, inscripția de pe clădire: sus limba română, jos limba maghiară.

Dacă la noi pe o școală maghiară s-ar arbora steagul comunității maghiare și în cadrul inscripției oficiale limba maghiară ar fi prima și limba română a doua, s-ar crea o isterie națională, șovinii ar striga în gura mare că Ardealul e în pericol”, se arată în postarea lui Csoma.

Vizita la instituția de învățământ: „În cadrul unei ore de educație fizică pe săptămână, elevii învață să danseze”

Liceul, Școala Generală și Căminul de elevi Românesc „Nicolae Bălcescu” din Gyula a fost înființat în 1949. În cadrul instituției, dar și în localitate, se promovează relația de prietenie dintre cele două țări vecine, Ungaria și România.

„În Ungaria, este firesc ca inscripția și steagul minorității să fie primele pe clădirea unei școli minoritare, în România acest lucru este încă de neimaginat pentru majoritatea – am subliniat astăzi la Gyula. Vizita a fost oportună, deoarece Guvernul Național al Românilor din Ungaria a solicitat ca acesta să fie inclus în membrii FUEN, lucrul urmând să fie decis săptămâna viitoare la congresul FUEN”, a punctat Vincze Loránt pe pagina sa de Facebook.

În prezent, la școala românească din Gyula învață aproape 500 de studenți, un personal de 60 de persoane asigurând educația bilingvă.

„Deși  există o diferență uriașă în ceea ce privește cunoașterea limbii române între cei înscriși la școală, instituția dă rezultate frumoase an de an, cu un procent mare de studenți care își continuă studiile la universitate.

Elevii învață despre istoria și geografia României, istoria românilor din Ungaria, arta românească, scopul instituției fiind acela de a păstra cultura bogată a dansului – în cadrul unei ore de educație fizică pe săptămână, elevii învață să danseze.

Din experiența mea, este cel mai avantajos pentru minorități dacă instituțiile lor decid direcția educației și ei înșiși declară calitatea situației lor. Vorbind cu liderii comunității românești din Ungaria, concluzia mea este că românii care locuiesc aici sunt mulțumiți de cadrul legal, instituțional și financiar pe care îl au”, mai spune Loránt.

308638887 621454336017665 7745311789096118993 n

308766442 621454449350987 5167773648388064920 n

Gyula, un oraș al maghiarilor, dar și al românilor

În 2020, s-au oferit 2 burse de studii de naționalitate pentru 2 eleve de clasa a XI-a, Petra Livia Sălăjan și Virag (Floare) Brighita Străin, manifestare la care a participat și consulul general al României la Gyula, Florin Trandafir Vasiloni, conform ziuadevest.ro.

Totodată, la Gyula se sărbătorește Ziua Națională a României. În 2019, aceasta a fost sărbătorită la Catedrala „Sf. Nicolae”, un alt eveniment la care Vasiloni a fost prezent.

În cadrul acestuia, s-au intonat ambele imnuri de stat, un elev de clasa a XI-a a recitat poezia „Trebuie să crezi în posibilitatea fericirii”, urmată de un discurs al directorului Maria Gurzău Czegledi, care a mulțumit secretarului de stat ungar pentru bursele oferite.

Potrivit rador.ro, programul festiv s-a încheiat cu un scurt dans românesc, prezentat de membri ai Ansamblului Folcloric de Păstrare și Promovare a Tradițiilor Populare Românești, aparținând Liceului și Centrului de Documentare și Informare al AȚRU, și de o recepție oficială oferită participanților.

În sala Centrului Cultural Românesc din cadrul Liceului „Nicolae Bălcescu” din Gyula (LNB), a avut loc, în 2 octombrie, o ceremonie legată de oferirea a două burse de studii de naționalitate, pentru două eleve din clasa a XI-a de la această instituție.

Sursa foto: Vincze Loránt – Facebook

308338011 621454559350976 9153654564704998759 n

Citește mai departe

CULTURA

Castelul Peleș și Salina Turda vor fi promovate la o CONFERINȚĂ de 88 de milioane de lei. România găzduiește evenimentul

Publicat

308053772 631292378384795 6684036765431833894 n

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie, România va găzdui, la București, Conferința Plenipotențiarilor Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor (UIT), la care vor participa peste 3000 de invitați din 193 de țări membre. Castelul Peleș și Salina Turda sunt două dintre obictivele promovate de Ministerul Antreprenoratului și Turismului (MAT) la eveniment.

„Începând de săptămâna viitoare, România va fi gazda a peste 3.000 de invitați de rang înalt din întreaga lume, o oportunitate deosebită pentru noi de a ne promova țara ca destinație turistică! Totul se datorează desfășurării, la București, a Conferinței Plenipotențiarilor UIT.

Suntem onorați să fim, astfel, parteneri în cadrul unui eveniment de o asemenea anvergură și ne dorim ca prin cele trei infotripuri pe care le vom organiza pentru delegațiile străine să punem în valoare frumusețea țării noastre și a unora dintre cele mai emblematice obiective ale acesteia, cum ar fi Castelul Peleș și Salina Turda.

Cu siguranță, vestea despre unicitatea și valorile noastre va fi purtată mai departe”, a precizat ministrul antreprenoriatului și turismului, Constantin-Daniel Cadariu.

Conferință de 88 de milioane de lei

Potrivit Mediafax, ediția cu numărul 21 a evenimentului se va desfășura de-a lungul a trei săptămâni, la care vor participa delegați din 193 de țări membre, urmărind totodată dezvoltarea domeniului IT&C la nivel global.

Conferința are rolul de a adopta politica generală a UIT, planurile strategice și financiare ale organizației pentru următorii patru ani, precum și conducerea UIT, statele membre din componența următorului Consiliu al UIT și membrii Comitetului pentru Reglementări Radio, conform ancom.ro.

În data de 21 aprilie 2022, Guvernul a aprobat alocarea sumei de 88 de milioane de lei pentru a asigura finanțarea cheltuielilor aferente pregătirii, organizării și desfășurării Conferinței, prin ordonanță de urgență, la inițiativa Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax