ACTUALITATE
STUDIU AVERTISMENT Bolile mentale cresc pe fondul pandemiei, iar starea financiară precară agravează instalarea lor
Doi români, un bio-economist romăno-american, Adrian Toader (Foto stg) și un medic specialist psihiatru, dr. Cozmin Mihai (foto dr), și-au unit forțele și au realizat un studiu despre prevenirea declinului psihic în această perioadă a pandemiei de coronavirus.
Ei au avertizat asupra problemelor mentale care pot să apară în acest context arătând că reducerea perioadei de urgență ar reduce șansa decompensărilor psihice.
De asemenea, în studiul celor doi se propune și o soluție privind ”distanțarea economică” care să ducă la o ieșire din viitoarea criză care se preconizează.
Bolile mentale cresc pe fondul pandemiei
Cu toții parcurgem o perioadă grea datorită pandemiei generată de noul coronavirus (SARS-CoV-2) ce zilnic îmbolnăvește mii de oameni cu COVID-19 și aduce moartea zecilor, sutelor de mii de oameni la nivel global. Restricția de a ieși în afara locuinței, imposibilitatea de a te întâlni cu cei dragi, grija continuă pentru familie, toate acestea au devenit probleme apăsătoare pentru noi toți și conduc populația către o stare de anxietate generalizată.
Tensiunea psihică trenantă, teama pentru sănătatea proprie și a celor dragi, atmosfera predominant încărcată de știri negative care curg încontinuu în toată presa (mass-media), ne alimentează în mod permanent stările depresive și anxioase, putând conduce astfel înspre o decompensare acută ce necesită consult de specialitate și tratament psihiatric. Apar din ce în ce mai multe cazuri noi, zeci de apeluri disperate, pacienții decompensați psihic se înmulțesc și asta nu numai în România, situația fiind una generalizată.
Bolile mintale în contextul pandemiei și a stării de urgență
Noi oamenii suntem atât de mult obișnuiți cu ritmul alert al vieții cotidiene moderne încât, acum fiind nevoiți să stăm acasă, mulți dintre noi nu știm ce să facem cu timpul liber ce îl avem la dispoziție. Astfel, o proporție semnificativă dintre cei afectați decompensează psihic, manifestând stări depresive; pe fondul lipsei activităților fizice sau creative, cât și datorită implicării personale în informațiile oferite de fluxul continuu de știri negative.
O vacanță forțată este percepută ca pe o “pedeapsă”. Oricât de benefică ar părea, prea multă apropiere între membrii familiei poate crea stări de plictiseală și chiar motive de conflict.
O creștere a incidențelor de violență verbală sau fizică în cadrul familiei este de așteptat iar experiența ne confirmă acest fapt. Astfel de conflicte pot degenera până la crime domestice care se pot extinde din cadrul familiei înspre comunitate.
Starea financiară precară,factor agravant a instalării bolilor mentale
În paralel cu situația descrisă mai sus, sistarea în mare măsură a activităților economice, închiderea pe o perioadă nedeterminată a lanțurilor de producție, dirijarea personalului de a-și efectua activitățile de la domiciliu (tele-muncă), restricționarea activităților medicale și concentrarea în special înspre producțiile alimentare și medicale, conduc în mod inevitabil spre o prăbușire financiară și economică.
Aceste măsuri drastice afectează în mod continuu sănătatea psihică a populației. Majoritatea oamenilor sunt îngrijorați de cum se vor descurca în cazul unui colaps financiar, atât de evident și aparent inevitabil în timpul pandemiei, care nu este exclus să dureze mai mult timp decât ne așteptăm, apoi continuând și după această stare de urgență pandemică. Rezerva limitată sau chiar inexistentă de lichidități a fiecărei familii, imposibilitatea achitării chiriilor, a ratelor, a creditelor ipotecare, a contractelor de leasing și datoriilor curente, face ca tensiunea psihică să se accelereze treptat până la o posibilă decompensare în masă a populației chiar cu manifestări agresive, manifestate atât în mod individual precum și cu potențial de extindere în masă. Acest aspect nu este indicat să fie trecut cu vederea mai cu seamă că este de dorit să menținem distanțarea socială cât mai mult timp.
Tradiția sărbătoririi Sfintelor Sărbători Pascale în familie, iată că de această dată urmează să fie alterată. Trăirile spirituale, sufletești ale acestei Sfinte Sărbători vor primi un caracter neașteptat, ceea ce va adânci tristețea oamenilor.
În cursul acestei perioade, riscul unei decompensări psihice drastice este foarte ridicat și tocmai de aceea sunt necesare să fie luate măsuri de prevenție a ceea ce poate fi mai rău când discutăm de siguranța individului și a societății la nivel național.
Stările depresive, agresivitatea fizică și verbală sunt în creștere
Să avem în vedere faptul că încă de la începutul pandemiei și impunerii stării de urgență, avem deja cazuri de acte de violență și amenințări din partea pacienților, adresate în mod frapant cadrelor medicale. Până acum, au fost publicate în presă primele cazuri de violență extremă la adresa cadrelor medicale, în special acte ce le-au pus viața în pericol.
Chiar și personalul din linia întâi ce se luptă cu virusul și bolile cauzate, au fost luați pe neașteptate. Cu toate acestea ei dau dovadă de un nemărginit devotament profesional. Cadrele medicale și personalul responsabil pentru ordinea publică sunt implicați într-o continuă activitate pentru binele nostru comun, dar până și aceștia din urmă menționați au limitele lor. Unii dintre ei cedează, unii decid să iasă la pensie sau chiar își depun demisiile.
Reducerea perioadei de urgență ar reduce șansa decompensărilor psihice
Un viitor sumbru se conturează pe fondul stresului financiar și al declinului economic ce se preconizează, care are potențialul de a prăbuși totodată psihicul populației, viitorul astfel întunecat împiedicându-ne pentru o perioadă să readucem lumina bunăstării de altădată. Se știe că astfel de prăbușiri socio-economice au un ecou puternic în viitorul multor generații a unei națiuni.
Cu atât mai grav este situația României care din 1989 nu a reușit să țină pasul cu alte țări dezvoltate sau în curs de dezvoltare. Am rămas codașii Uniunii Europene la mai toate capitolele financiare, economice și sociale. Având în vedere toate acestea, ar fi indicate o serie de măsuri preventive spre a asigura continuitatea națiunii noastre, imaginii și a securității naționale a României.
Nu vrem să dăm dovadă de cinism, nici să producem panică, ci din contră. Facem un apel astfel către autorități spre a aplica unele norme simple, de bun simț financiar și economic, specifice unei situații de genul acesta precum “starea de urgență” creată de pandemie. De aceea, aplicăm “distanțarea socială”, pentru a preveni transmiterea virusului și efectele acestuia.
Se impune așadar ca strategie financiară și economică extinderea distanțării mai adânc în diferite industrii specifice ce nu sunt acum de necesitate imediată. Ne referim la necesitatea impunerii unei „distanțări economice” prin întreruperea la unison a tuturor activităților economice ce nu sunt esențiale pentru întreținerea vieții. Astfel se vor reduce deplasările la locurile de muncă, multe dintre acestea constând în activități ce nu se impun acum. Ne referim nu numai la activități din domeniul turismului și al restaurantelor, barurilor, cluburilor, ș.a.m.d., dar și a activităților din domeniul construcțiilor, imobilelor, drumuri și poduri, mașinilor grele și altele.
Cei care au nevoie să fie prezenți la locurile de muncă în sectoarele economice ce nu pot fi temporar sistate, ar fi bine să fie cazați acolo în autoizolare la locul de muncă de către angajator.
Prin neîncetarea activităților economice ce pot suferi așteptare, șantiere și industrie grea, expunem populația la cros-contaminare prelungind starea de urgență și pandemia. În aceste condiții nu vom putea preveni un colaps financiar și economic de lungă durată.
Siguranța financiară ar reduce decompensările psihice
Astfel, “distanțarea economică”, o măsură strategică în situație de stare de urgență, numită “PEFAC” (Partial and Provisional Economic and Financial Activity Cessation), în traducere “Sistarea Parțială și Provizorie a Activităților Economice și Financiare”, este o măsură proiect-cadru ce necesită adaptare la condițiile și necesitățile fiecărei țări în parte.
Această măsură, în aparență nu este benefică multor interese financiar economice dar dacă este examinată cu mare atenție și deschidere, renunțând pentru moment la persoana întâi sau a celor care oferă susținere financiară sau prin influență, apelând la valorile umane dobândite de la înaintașii noștri, gândind cu discernământ, prin aplicarea acesteia; absolut cu toții am avea numai de câștigat.
De câștigat nu numai acum dar mai cu seamă în situația viitoarelor pandemii de care omenirea aparent nu este ocolită, ne spune istoria epidemiilor din ultimele sute, mii de ani. PEFAC, cu cât mai repede intră în efect cu atât mai bine și eficientă se va dovedi ca măsură.
Guvernul să intervină
Având în vedere faptul că politicienii și Guvernul gestionează situația stării de urgență impusă de pandemie, a controlului asupra prevenirii răspândirii virusului, a sănătății populației, a stării financiare și viitorul economiei, a bunăstării națiunii și a securității naționale, Guvernul României precum și factorii de decizie din mediul privat sunt invitați să ofere mare atenție acestui apel de aplicare a distanțării economice aici arătate ca drept cadru.
O astfel de măsură se impune acum și nu e târziu, asigurând astfel nu numai o reducere suplimentară a răspândirii virusului dar mai cu seamă reducerea factorilor de stres asupra populației. Populația va primi o siguranță, o certitudine precum o lumină atât de dorită a zilei de mâine; o siguranță financiară văzând că se iau aparent măsuri draconice pentru stabilitatea economică a sectoarelor industriale temporar suspendate. Văzând și înțelegând că acestea vor reveni exact unde au încetat aproape ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.
Pe scurt, ca procedură de aplicare a acestei „distanțări economice”, un prim pas constă în identificarea importanței activităților economice a industriilor și categorisirea în două clase:
- Ce întrețin și protejează viața (medical, agro-alimentar, energetic, utilități, ș.a.)
- Ce nu sunt implicate în întreținerea vieții, ci doar în dezvoltare pe termen lung.
După această identificare și separare, va fi mult mai ușor redactarea unui proiect de lege sau ordonanță militară pentru reglementarea în mod clar a strategiei de sistare temporară la unison a unor activități economice și amânare a obligativităților financiare a acestora astfel:
- Se amplifică distanțarea socială, mai mulți oamenii stând astfel acasă.
- B) Firmele nu sunt închise, nu intră în insolvență, salariații nu sunt trimiși în șomaj, fie acesta tehnic. Salariații nu primesc salariu dar nici nu trebuie să cheltuiască în această perioadă decât pe hrană și nevoile de bază, acestea fiind acoperite financiar direct de către Guvern din fondurile de urgență pe perioada pandemiei.
- C) Contractele de muncă nu sunt reziliate, asigurând astfel siguranța zilei de mâine. Asupra celor reziliate se poate reveni fiind puse din nou în efect chiar dacă activitatea persoanelor sau societăților respective este temporar sistată.
- D) Orice contract este înghețat. Orice tranzacție financiară a acestor sectoare economice și a colaboratorilor lor, este sistată, fără încasări, fără plăți, fără penalizări sau dobânzi adăugate. Timpul îngheață.
- E) Chirii, datorii bancare, taxe-impozite sunt sistate prin lege în stare de urgență. În starea de urgență până și proprietăți pot fi temporar confiscate. Acestea nu trebuie să treacă de fapt în proprietatea Statului dar se poate să li se ceară proprietarilor să nu mai încaseze nimic și nici să plătească pentru o perioadă. Timpul îngheață.
- F) Sprijinul spre a trece de pandemie va fi oferit astfel nu numai de către Guvern dar și de către cetățeni stând acasă cuminți, sau oferindu-se la munci de voluntariat acolo unde sunt chemați. Sprijin umanitar iată, va fi oferit și din partea firmelor, proprietarilor de imobile, a băncilor și altor entități financiare. Nu facem profit în stare de urgență ci doar supraviețuim. Timpul îngheață.
- G) Se va reveni la reinstaurarea contractelor de muncă reziliate și anularea cererilor de șomaj, a intrărilor în insolvență chiar dacă activitatea firmelor și a persoanelor implicate este temporar sistată.
- H) Ajutoarele de Stat vor fi acordate direct populației pentru asistență medicală, strict necesară, hrană și utilități.
- J) Sistemul medical, agricultorii, procesatorii și distribuitorii de alimente, produsele de strictă necesitate pentru oameni și asigurarea ordinii publice sunt finanțate din fondurile de Stat și controlate de Guvern.
- K) O dată ce pandemia trece, activitățile economice sistate vor reveni în forță de unde le-am lăsat dar cu un set de lecții învățate. Salariații vor reveni la locurile lor de muncă. Ciclurile financiare vor continua ca și cum timpul a stat în loc. Acum ne putem gândi la profit cu bun simț. Guvernul va trece la reîntregirea fondului de urgență pentru viitoarele situații de urgență.
Societatea este precum un macro-organism care acum suferă, este bolnavă, iar noi avem datoria să o resuscităm. Câteodată, în anumite situații ce se impun din punct de vedere medical, pentru a facilita recuperarea, bolnavii sunt supuși la terapie intensivă unde sunt introduși în comă indusă, spre reducerea metabolismului bolnavului lăsând astfel numai funcțiile de bază în funcțiune, astfel acest organism uman având ocazia să se recupereze.
Se poate crea o paralelă medical-financiară, astfel o distanțare economică sub PEFAC fiind aplicată la unison, fără intrări dar și fără ieșiri bănești pentru toată lumea în aceeași perioadă poate fi interpretată ca o comă indusă pentru a reduce metabolismul socio-economic și financiar și a permite prin această măsură de “terapie intensivă” macro-organismului, respectiv societății, să se vindece.
“Distanțarea economică” asigură recuperarea rapidă a societății și contribuie la menținerea securității naționale.
Asigurarea locurilor de muncă pentru cei rămași fără activitate sau pentru cei întorși în țară oferă o mare siguranță populației dar și României ca națiune. Se constată că este o mare nevoie de forță de muncă în domeniul construcțiilor, în domeniul medical cât și în agricultură unde fermierii se plâng adesea de lipsa resurselor umane. Guvernul poate crea programe de susținere accentuată a sănătății, a agriculturii și menținerea forței de muncă în România.
Acum este timpul în care putem dovedi că națiunea noastră poate birui în unitate și frăție și că putem fi uniți. Guvernul poate să acorde ajutor direct populației și acelora dintre noi care sunt angajați să vindece, să apere, să protejeze și să ne întrețină viața și condiția umană decentă.
Cadrele medicale, cele militare, din centrele de cercetare, angajații din domeniul alimentar și agricol, aceștia sunt de menținut în prima linie. Cei ce ne asigură utilitățile, apa, hrana, energia, căile de informare, comunicații, transportul esențial și ordinea publică sunt și ei foarte importanți în această perioadă. Efortul din partea tuturor asigură bunăstarea societății, a condiției umane, a decenței și a respectului față de specia umană, consolidează identitatea națională, menține securitatea națională și dezvoltă imaginea României în lume.
Printr-o implementare și o armonizare a tuturor celor descrise mai sus, vom izbuti în pandemia coronavirus, păstrându-ne integritatea psihică, condiția umană, cât și echilibrul financiar. O viziune financiară, completată de o abordare psihiatrică, oferă metode de prevenție asupra acestor schimbări radicale în economia națională și în structura noastră emoțională. Prin tot ceea ce întreprindem sau sistăm în această perioadă, ne decidem de fapt viitorul economic și psihic al populației.
Cine sunt cei doi autori ai studiului?
Dr. Cozmin Mihai este medic specialist psihiatru în cadrul Institutului de Psihiatrie ,,Socola,, și cadru didactic asociat al Universității de Medicină și Farmacie ,, Grigore T. Popa,, din Iași. Doctor în medicină, pe parcursul anilor a publicat o carte de specialitate cât și numeroase articole în reviste de specialitate. A oferit interviuri în mass-media pe teme medicale și s-a implicat cu ardoare în activitatea clinică și în cea de cercetare.
Academician dr. ing. Adrian Toader (numit și Williams) este un cercetator științific american de origine română, specialist în bioeconomie, membru al Academiei Internaționale de Științe, autor al mai multor articole și prezentări științifice. Cetățean american de origine română născut la Medgidia, inventator de la vârsta de 14 ani, mai târziu a inițiat un proiect pentru NASA ce vizează producția hranei, alimentația și nutriția pe termen lung cosmonauților aflați în spațiu. Numele dânsului este asociat cu mai multe apariții în presa scrisă și emisiuni TV, talk show și știri.
.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Totul despre turul I al alegerilor prezidențiale 2024. 18.994.290 români cu drept de vot, din care 615.647 în județul Cluj
Astăzi, românii sunt așteptați la urne pentru a-și alege președintele. Primul tur al alegerilor prezidențiale are loc în data de 24 noiembrie, între orele 7 și 21, iar pe listă sunt 14 candidați la funcția supremă în stat.
Pentru alegeri prezidențiale 2024 în România vor fi deschise aproape 18.970 de secții de votare. 19.002.912 de cetăţeni cu drept de vot erau înscrişi în Registrul electoral la data de 31 octombrie, fiind cu 8.622 mai mulţi faţă de luna trecută, când figurau 18.994.290 alegători români.
Pentru a afla secția de votare la care sunt arondați și adresa acesteia, cetățenii care votează la alegeri prezidențiale 2024 pot accesa Registrul electoral la adresa www.registrulelectoral.ro. După introducerea datelor personale, alegătorul află secția de votare la care este arondat și adresa acesteia.
Au dreptul să voteze cetăţenii români care au 18 ani împliniți până în ziua alegerilor inclusiv. Nu au dreptul de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate la pierderea drepturilor electorale, prin hotărâre judecătorească definitivă.
615.647 de alegători clujeni, așteptați la urne
În județul Cluj, există un număr total de 615.647 de alegători, care vor vota în cele 647 de secții de votare amenajate în județ. Pentru desfășurarea alegerilor, au fost pregătite 619.444 de timbre autocolante, iar numărul total de buletine de vot distribuite este de 678.384. Dintre acestea, 647 de buletine au fost anulate, unul în fiecare secție.
Fiecare secție de votare este echipată cu cinci ștampile cu mențiunea „VOTAT” și o ștampilă de control, asigurând astfel resursele necesare pentru derularea eficientă a procesului de vot.
De asemenea, se va putea vota cu urna mobilă. La Spitalul Județean de Urgență, cel mai mare din Cluj-Napoca, 315 pacienți au solicitat urna mobilă pentru a putea vota.
Spitalul a transmis tabelele, pe care se află și 96 de angajați care au solicitat să voteze cu urna mobilă, către Biroul Electoral de Circumscripție.
Programul secțiilor de vot
Secțiile de votare pentru primul tur al alegerilor prezidențiale 2024 vor fi deschise duminică, 24 noiembrie, între orele 7.00 – 21.00. Alegătorii care la ora 21.00 se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să îşi exercite dreptul de vot până cel mult la ora 23.59, conform Autorității Electrorale Permanente. Același program va fi valabil și în 8 decembrie, la turul al doilea al alegerilor prezidențiale 2024.
Pentru alegerile prezidențiale 2024, calendarul de vot pentru românii din diaspora se întinde pe trei zile. În primul tur, din 24 noiembrie, românii din străinătate au început să voteze din 22 noiembrie:
- vineri, 22 noiembrie 2024 – votarea începe la ora locală 12:00 şi se încheie la ora locală 21:00;
- sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – votarea începe la ora locală 7:00 şi se încheie la ora locală 21:00;
- duminică, 24 noiembrie 2024 – votarea începe la ora locală 7:00 şi se încheie la ora locală 21:00.
La al doilea tur al alegerilor prezidențiale 2024, votarea în străinătate se va desfășura în aceleași intervale orare, în zilele de 6, 7 și 8 decembrie 2024.
Primele rezultate, disponibile încă din această seară
Primele rezultate ale votului le vom afla astăzi, imediat după închiderea urnelor, în urma exit-poll-urilor. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a dezvoltat o nouă funcţionalitate pentru site-ul prezenta.roaep.ro care permite urmărirea rezultatelor alegerilor în timp real, pe măsura centralizării proceselor verbale. Site-ul permite selectarea diferitor criterii – în funcţie de candidat, judeţ sau localitate, pe ţară sau în străinătate.
14 candidați pentru funcția supremă în stat
La alegerile de anul acesta, 14 candidați se luptă pentru scaunul de la Cotroceni. Este acelaşi număr de candidaţi ca la primul tur al scrutinelor din anii 2014 şi 2019. Patru dintre aceștia candidează ca independenți, ceilalți fiind susținuți de partide politice. În acest an, trei femei candidează la funcția supremă în stat. De asemenea, doi candidați au mai fost înscriși în cursa pentru funcția supremă în stat, dar nu au câștigat până acum alegerile.
Pe buletinul de vot, cei 14 candidați la alegerile prezidențiale 2024 se vor găsi în următoarea ordine:
- Poziția nr. 1 – ELENA-VALERICA LASCONI – Uniunea Salvați România
- Poziția nr. 2 – GEORGE-NICOLAE SIMION – Alianța pentru Unirea Românilor
- Poziția nr. 3 – ION-MARCEL CIOLACU – Partidul Social Democrat
- Poziția nr. 4 – NICOLAE-IONEL CIUCĂ – Partidul Național Liberal
- Poziția nr. 5 – HUNOR KELEMEN – Uniunea Democrată Maghiară din România
- Poziția nr. 6 – MIRCEA-DAN GEOANĂ – candidat independent
- Poziția nr. 7 – ANA BIRCHALL – candidat independent
- Poziția nr. 8 – ALEXANDRA-BEATRICE BERTALAN-PĂCURARU – Alternativa pentru Demnitate Națională
- Poziția nr. 9 – SEBASTIAN-CONSTANTIN POPESCU – Partidul Noua Românie
- Poziția nr. 10 – LUDOVIC ORBAN – Forța Dreptei (A anunțat că se retrage și o susține pe Elena Lasconi)
- Poziția nr. 11 – CĂLIN GEORGESCU – candidat independent
- Poziția nr. 12 – CRISTIAN DIACONESCU – candidat independent
- Poziția nr. 13 – CRISTIAN-VASILE TERHEȘ – Partidul Național Conservator Român
- Poziția nr. 14 – SILVIU PREDOIU – Partidul Liga Acțiunii Naționale
CFR Cluj a întâlnit-o pe Rapid, sâmbătă seara în Gruia, într-un meci din etapa a 17-a a Superligii de fotbal. După pasul greșit făcut de liderul „U” la Sibiu, CFR avea șansa, în cazul unei victorii, să-și egaleze concitadina. N-a fost să fie, meciul terminându-se egal, 1-1, goluri marcate de Fică (min.81), respectiv Burmaz (min.90).
Echipe de start:
CFR CLUJ (4-3-3): Hindrich – Mogoș, Leo Bolgado, M. Ilie, Simao Rocha – Fică, Djokovic (cpt.), Ad. Păun – Nkololo, L. Munteanu, Postolachi
Rezerve: Gal – Camora, F. Iacob, Boben, Graovac, K. Keita, Artean, R. Filip, Tachtsidis, Deac, Korenica, Michael
Antrenor: Dan Petrescu
RAPID (3-4-3): Siegrist – Cr. Manea, Ignat, Pașcanu – Onea (cpt.), Christensen, Hromada, Borza – N’Jie, Boupendza, Petrila
Rezerve: Aioani – Săpunaru, Blazek, Braun, Gojkovic, Emmers, Grameni, Vulturar, Micovschi, R. Pop, Hasani, Burmaz
Antrenor: Marius Șumudică
Frig la Cluj, însă cele câteva mii de spectatori care s-au încumetat să vină la stadion n-au regretat. Joc alert, cu faze de poartă, în special la cea a Rapidului.
CFR are posesia și joacă cu pase rapide, făcând și un pressing agresiv. Până în min.31, Rapid n-a contat în atac. Atunci, Christensen are o ocazie bună dar trage pe lângă poartă.
Până atunci, Louis Munteanu ratează o preluare în careul advers, în min.10 iar în min.28, Nkololo își dă cu stângul în dreptul la o greșeală a fundașilor rapidiști. Păun mai are un șut frumos care însă trece de puțin pe lângă vinclul porții lui Siegrist.
În repriza a doua, rapidiștii echilibrează posesia și au câteva incursiuni periculoase la poarta lui Hindrich. Clujenii au o ocazie mare în min.79 când șutul lui Matei trece puțin pe lângă poartă.
În min.81, Fică înscrie printr-un șut de la 18m, pentru 1-0. În min.90, noul intrat Burmaz egalează după o greșeală în lanț a apărării clujene.
După un final incandescent, CFR ratează ocazia de a egala la puncte liderul.
Notele Cluj24:
Hindrich 7 – Mogoș 7, Leo Bolgado 7, M. Ilie 7, Simao Rocha 7 – Fică 8, Djokovic (cpt.) 6, Ad. Păun 6 – Nkololo 6, L. Munteanu 6, Postolachi 6, Artean, Tachtsidis 6, Korenica 6, Michael 6
EVENIMENT
Primul plan de menținere a calității aerului în Cluj. Implementarea măsurilor de reducre a poluării costă 1,5 miliarde de lei
Județul Cluj va avea un plan de menținere a calității aerului pentru perioada 2024-2028.
Este primul plan de acest fel care va fi implementat la nivelul Clujului, iar acesta prevede măsuri de îmbunătățire a calității aerului acolo unde este nevoie.
Primul plan de menținere a calității aerului în Cluj. Implementarea măsurilor de reducre a poluării costă 1,5 miliarde de lei
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe este inițiatorul proiectului de hotărâre privind acest plan – PMCA.
Documentul, care a fost întocmit de o comisie tehnică de specialitate constituită la nivelul CJ Cluj, are la bază un Studiu de calitate a aerului realizat de o entitate privată certificată în Registrul naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului.
Citește și: Cât de POLUAT este aerul în Cluj-Napoca? Care sunt zonele cele mai AFECTATE și care sunt cele mai „verzi”
Astfel, a fost realizată o evaluare a calității aerului la nivelul județului Cluj, în baza datelor înregistrate la stațiile automate de monitorizare a calității aerului și a inventarelor locale de emisii.
Ce măsuri sunt prevăzute în Planul de menținere a calității aerului
“Vorbim de un plan concret prin intermediul căruia ne dorim să creăm cadrul legal la nivel județean, astfel încât să păstrăm nivelul poluanților sub valorile limită și să asigurăm în acest fel o calitate a aerului decentă pentru toți locuitorii acestui județ.
Văzând măsurile propuse în vederea acestui obiectiv nu pot să nu constat faptul că instituția pe care o conduc a făcut deja pași concreți pentru reduceea poluării atmosferice, și mă refer aici la modernizarea infrastructurii de drumuri județene sau reabilitarea termică a clădirilor instituționale, cum sunt spitalele, unitățile de învățământ sau sediile entităților aflate sub autoritatea Consiliului Județean”, a transmis Alin Tișe.
PMCA 2024-2028 prevede măsuri la păstrarea și îmbunătățirea calității aerului și pentru protejarea sănătății oamenilor, astfel:
- modernizarea arterelor de circulație
- achiziția de mijloace de transport în comun electrice
- reducere consumului de combustibili fosili prin extinderea rețelelor de gaz
- reabilitarea termică a clădirilor instituționale și rezidențiale, etc.
1,5 miliarde de lei costă implementarea măsurilor
Potrivit reprezentanților CJ Cluj, conform acestui plan cu caracter director, implementarea măsurilor propuse pentru județul Cluj presupune o investiție estimată la 1,5 miliarde de lei.
Din această sumă, 55% ar trebui să provină din fonduri PNRR, 27% din Programul Regional 2021-2027, 18% din Programul „Anghel Saligny” și 0,4% din finanțări de la Administrația Fondului pentru Mediu.
De asemenea, 40% din costuri sunt asumate de CJ Cluj prin intermediul unor proiecte depuse spre finanțare.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. 1.000 de polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați la Cluj în ziua scrutinului
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur al alegerilor prezidențiale.
Forțe impesionante vor fi mobilizate în județul Cluj pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță, legalitate și ordine publică a scrutinului pentru alegerea Președintelui României. Secțiile votare se deschid la ora 7.00 și se închid la ora 21.00.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. 1.000 de polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați la Cluj în ziua scrutinului
Structurile Ministerului Afacerilor Interne din județ au adoptat măsuri speciale de protecție și intervenție, anunță IPJ Cluj.
Astfel, aproximativ 1.000 de cadre ale MAI – polițiști, jandarmi, pompieri, polițiști de frontieră, de la imigrări și de la alte structuri al ministerului – sunt mobilizate pentru a asigura protecția a celor 674 secții de votare din județul Cluj, a transporturilor cu materiale electorale și a spațiilor de depozitare a buletinelor de vot.
Forțele de ordine vor asigura măsurile de ordine publică în proximitatea secțiilor de votare și vor interveni prompt în cazul sesizărilor privind posibile fapte care încalcă legislația electorală.
Acțiunile de patrulare, infensificate în județ
Reprezentanții IPJ Cluj anunță că au fost intensificate acțiunile de patrulare în zonele aglomerate, pentru a descuraja orice tentativă de tulburare a ordinii publice.
“Orice încălcare a legislației va fi tratată cu maximă seriozitate, iar echipele de intervenție sunt pregătite să răspundă prompt oricăror solicitări.
Totodată, se va asigura fluidizarea traficului rutier în zonele din apropierea secțiilor de votare, pentru a preveni blocajele rutiere”, arată reprezentanții poliției Cluj.
În ceea ce privește prevenirea incendiilor, echipe specializate de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență al Județului Cluj au efectuat verificări prealabile în secțiile de votare pentru a se asigura că acestea respectă normele de siguranță.
Cine poate vota
615.924 de clujeni cu drept de vot, sunt așteptați la urne. De asemenea, pot vota și cei care nu au domiciliul în Cluj, sunt internați în spitale sau execrită o pedeapsă cu închisoarea.
La alegerile prezidențiale, pot vota cetățenii români care au vârsta de 18 ani.
Alegătorii netransportabili din motive de boală sau invaliditate, precum și persoanele aflate în arest la domiciliu, reținute, deținute în baza unui mandat de arestare preventivă sau persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate, dar care nu și-au pierdut drepturile electorale pot vota prin intermediul urnei speciale, dacă au depus cerere în acest sens în termen legal.
Atenție! Amenzi între 1.500 și 4.500 de lei pentru nerespectarea ordinii în zona secțiilor de vot
În ceea ce privește atribuțiile Ministerului Afacerilor Interne cu privire la alegeri, principalele misiuni ale efectivelor M.A.I. mobilizate vizează paza și protecția secțiilor de votare, asigurarea măsurilor de ordine publică, cu accent pe zona localurilor de vot și verificarea tuturor sesizărilor privind posibile contravenții sau infracțiuni electorale.
Președintele biroului electoral al secției de votare ia toate măsurile de ordine în localul de vot și în jurul acestuia.
În această zonă de protecție a secțiilor de votare este interzisă staționarea oricărei persoane mai mult decât timpul necesar pentru a vota.
Excepție fac membrii biroului electoral al secției de votare, operatorii de calculator, persoanele însărcinate cu menținerea ordinii, candidații, persoanele acreditate, dar și altele prevăzute expres de lege.
Persoana care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.
Vânzarea consumului de alcool, interzisă în spaţiul de protecţie al secţiei de votare
Cu aceeași amendă se pedepsește comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare, în ziua votării, în intervalul orar 7.00-21.00, precum și continuarea propagandei electorale şi sfătuirea alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit candidat.
Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
Închisoare de până la 3 ani pentru vot multiplu
Persoanele care votează de două sau de mai multe ori, votează fără a avea acest drept, introduc în urnă mai multe buletine de vot decât au dreptul, utilizează un act de identitate nul ori fals sau un buletin de vot fals riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.
La aceste alegeri se folosește Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal.
Până la 7 ani de închisoare pentru orice fel de atac asupra secțiilor de votare
Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani. Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secţiei de votare se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
Violarea, prin orice mijloace, a secretului votului se pedepsește cu amendă. Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
Foto: Arhivă