Connect with us

EVENIMENT

FOTO. Excelența francofonă, omagiată la Cluj-Napoca. Profesorul Jean-Luc Dumas, Doctor Honoris Causa al UMF „Iuliu Hațieganu”

Publicat


Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca a decernat marți titlul de Doctor Honoris Causa lui prof. dr. Jean-Luc Dumas, o personalitate emblematică a învățământului medical francofon.

Ceremonia a avut loc în cadrul celei de-a 42-a ediții a Seminarului francofon în administrația universitară, organizat în parteneriat cu AUFEMO – rețeaua internațională de sprijin a CIDMEF.

Profesorul Dumas este Decan de onoare al Facultății de Medicină Sorbonne Paris Nord și director general al CIDMEF (Conferinței Internaționale a Decanilor și Facultăților de Medicină de Expresie Franceză).

Un simbol al continuității și al colaborării de 25 de ani

Distincția acordată reprezintă un gest de profundă recunoștință față de contribuțiile excepționale ale profesorului Dumas în promovarea educației medicale internaționale și a cooperării universitare în spațiul francofon.

Evenimentul a căpătat o semnificație aparte, având loc în anul în care UMF „Iuliu Hațieganu” aniversează 25 de ani de învățământ medical în limba franceză la Cluj.

„Momentul este cu atât mai încărcat de emoție, cu cât în acest an Facultatea de Medicină aniversează 25 de ani de la înființarea secției cu predare în limba franceză (…) Profesorul Jean-Luc Dumas este un exemplu de excelență în predarea didactică și clinică, contribuind la formarea clinică și științifică a mai multor generații de medici din Franța și din străinătate”, a transmis prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMF Cluj.

Anatomia francofoniei

Vizibil emoționat, profesorul Jean-Luc Dumas a mulțumit comunității academice clujene, dedicând participarea sa în parte memoriei tatălui său, Profesorul Michel Dumas, care a părăsit recent această lume, și care și-a construit propriul drum în francofonia medicală.

În discursul său de acceptare, Profesorul Dumas a făcut o analogie inedită cu specialitatea sa, anatomia, numind abordarea sa „Anatomia Discretă”. El a folosit metafora disecției pentru a analiza valorile și angajamentele comunității academice.

„Aș vrea să vă vorbesc despre aceste valori ale francofoniei printr-o reflecție bazată pe o ancorare academică, așa cum se cuvine acestei ceremonii. Voi folosi în acest scop analogia cu disciplina Anatomiei, demersul său de observare, disecție și înțelegere… Anatomia misiunii noastre academice este disecția valorilor și angajamentelor noastre”, a declarat prof. dr. Jean-Luc Dumas.

El a evidențiat valoarea CIDMEF pe care o conduce (Director General din 2017), care reunește peste 100 de facultăți din aproximativ 40 de țări în jurul a două axe majore: responsabilitatea socială în sănătate și acreditarea facultăților de medicină.

Lupta împotriva dogmei clasamentului național

O parte importantă a discursului s-a concentrat pe reforma sistemului de selecție și de formare a studenților la medicină, domnul profesor fiind un vehement susținător al renunțării la dogma clasamentelor naționale uniforme care sufocă alegerea studenților și anulează eforturile pedagogice.

„Una dintre victoriile care urmează este aceea de a putea elibera studiile de medicină de o dogmă perpetuă a clasamentelor individuale ale studenților și, mai ales, a clasamentelor la scară națională, de parcă aceasta ar fi fost alfa și omega oricărui viitor profesional și personal al studenților”, a adăugat profesorul.

El a salutat eliminarea modelului numerus clausus din Franța, dar a avertizat că menținerea clasamentului național al studenților la finalul celui de-al doilea ciclu de studii medicale reprezintă un „dogmă retrogradă” care creează instabilitate și sechele psihotraumatice în rândul tinerilor. El a pledat pentru o soluție care să țină cont de nevoile teritoriale, prin repartizarea studenților pe baza unor cote regionale sau locale.

Ancorarea societală a formării

În ceea ce privește sistemul de formare, Profesorul Dumas a pledat pentru o ancorare societală puternică: „Cu cât vom avea mai multă capacitate de a consolida inserția viitorilor actori [în sistem], cu atât vom merge într-un sens util pentru societate. Studiile academice ‘în afara realității’ nu sunt suficiente și trebuie provocată o înrădăcinare societală.”

El a încheiat subliniind că experiența francofoniei și a colaborării internaționale reprezintă o bogăție inegalabilă pentru studenți, contribuind la un sentiment durabil al misiunii și la satisfacția profesională.

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate