Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Studii de fezabilitate pentru linia de mare viteză Budapesta-Cluj-București. Ciolacu: „Un proiect fanion la nivel bilateral”

Publicat


Premierul Marcel Ciolacu a anunțat vineri că a convenit cu omologul său ungar, Viktor Orban, începerea studiilor de fezabilitate pentru legătura feroviară de mare viteză Budapesta-București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a avut vineri o întâlnire cu premierul ungar, Viktor Orban, în urma căreia anunță că cele două guverne au convenit să înceapă studiile de fezabilitate pentru realizarea legăturii feroviare de mare viteză Budapesta – București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Ciolacu: „Începem studiile de fezabilitate”

Proiectul, catalogat de Marcel Ciolacu drept un „proiect fanion”, este unul strategic și de interes regional, cu impact asupra transportului feroviar în Europa Centrală.

„Am avut astăzi o discuție pragmatică cu Prim-Ministrul Ungariei, domnul Viktor Orban, pe subiectele de interes comun ale cooperării noastre bilaterale. (…)

I-am transmis premierului Orban că dorim să lucrăm împreună pentru consolidarea unei agende bilaterale pozitive, în beneficiul cetățenilor noștri, indiferent de etnie.  Totodată, am convenit să începem studiile de fezabilitate privind realizarea unui proiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelor feroviare din regiunea Europei Centrale”, a arătat Marcel Ciolacu.

De asemenea, în cadrul întâlnirii de vineri, șefii executivului român și al celui maghiar au discutat despre aderarea României la spațiul Schengen și cu frontierele terestre.

Clujul, conectat prin linie de mare viteză la Budapesta

Realizarea unei căi ferate de mare viteză care să lege Budapesta de Cluj și de București este vehiculată în spațiul public de ani buni, însă fără mari progrese concrete.

Amintim că, primăvara aceasta, Adina Vălean, la acea vreme comisar european pentru transporturi, arăta că linia de tren de mare viteză București-Budapesta încă prezintă interes crescut din partea guvernului ungar, în special în ceea ce privește tronsonul până la Cluj-Napoca.

Ea arăta că intenția de a asigura o linie de tren de mare viteză pe o distanță neîntreruptă între Budapesta, Cluj-Napoca și mai departe până la București nu este însă abandonată, ci se află în curs de realizare, pe diverse porțiuni de pe traseul București-Oradea, în diverse stadii de execuție.

Pentru linia de tren de mare viteză care ar urma să lege rețeaua națională feroviară de cea central și vest-europeană, Ministerul Transporturilor prezenta în primăvara anului 2022 două variante. Primul traseu este prin Pitești,  Sibiu, Cluj și Oradea cu o lungime de 590 km, în timp ce al doilea este un traseu hibrid care să includă unele segmente modernizate pentru viteza de 160 km/h (Coridorul Brașov – Arad prin CEF și POIM sau Cluj – Episcopia Bihor prin PNRR) combinat cu aliniament nou pentru viteze de peste 200 km/h.

De la Cluj la Budapesta, în trei ore și jumătate

Ministrul ungar al Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a anunțat, cu ocazia unei vizite la Cluj-Napoca de anul trecut, că autoritățile de la Budapesta intenționează să inițieze negocieri cu Guvernul României pentru construirea unei căi ferate de mare viteză între Budapesta și Cluj-Napoca. Lázár a subliniat că această investiție ar contribui semnificativ la îmbunătățirea cooperării bilaterale între Ungaria și România. Conform ministrului, călătoria dintre Budapesta și Cluj-Napoca ar putea fi redusă la doar trei ore și jumătate cu un tren de mare viteză.

Referindu-se la o linie de mare viteză/viteză sporită, București-Budapesta, Comisia Europeană avansase în 2021 termenul de finalizare 2040.

În prezent, România deține în continuare una dintre cele mai ineficiente rețele feroviare din Europa, având trenuri de călători cu o viteză medie de deplasare de doar 45 km/h în anul 2022.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate