Editorial Opinii
DESPRE MARILE SCHIMBĂRI (III) Selly vs. Anisie sau iluzia ”debaterilor” în reformarea învățământului românesc

Încheiam episodul anterior al acestei serii de articole referitoare la emergența marilor schimbări cu avertismentul transmis de comisarul european pentru sănătate şi siguranţă alimentară, Stella Kyriakides, la cea de-a 23-a ediţie (oct. 2020) a Forumului European pentru Sănătate de la Gastein (Austria), anume că întoarcerea la vechea normalitate nu mai este o opţiune și că provocările importante, precum pandemia COVID-19, pot fi depăşite numai „prin parteneriate, solidaritate şi multilateralism”, susținând înfiinţarea Uniunii Europene a Sănătăţii„, ca în viitor să fim mai bine pregătiţi, pentru a avea instrumentele corespunzătoare şi pentru a răspunde în mod eficient la ameninţări.”
În perioada în care la Gastein se stingeau ecourile acestei importante manifestări europene,iar în Statele Unite se pregătea ceamai importantă dezbatere de vicepreşedinţi din istorie: democrata Kamala Harris contra actualului vicepreședinte Mike Pence, ”într-o dezbatere în care alegătorii vor fi rugați să-și imagineze înlocuitorii președintelui”, mass-media românească anunța cu surle și trâmbițe că:
”Dezbaterea vicepreședinților din Statele Unite e una, dar să vezi bătălie neașteptată în România!Monica Anisie a acceptat întâlnirea cu vloggerul Selly, care cere reformă în educație. (s.n., MB). Dialogul dintre ministrul Educației și Selly va fi live pe YouTube. Întâlnirea are loc vineri, de la ora 15.00. Tânărul de 19 ani promite că îi va cere ministrului să reformeze sistemul, în așa fel încât școala să nu mai fie orientată spre trecut, ci spre viitor. Ar vrea ca rezultatele elevilor români să nu mai fie așa de slabe, motiv pentru care e pregătit să o tragă pe Anisie la răspundere”. (https://alephnews.ro/educatie/vloggerul-selly-se-intalneste-cu-monica-anisie-pentru-a-dezbate-reforma-educatiei-dialogul-e-live-pe-youtube/).
Se estima o întâlnire-dezbatere fulminantă din punctul de vedere al justițiarului vlogger cu peste 500.000 de urmăritori live și cu milioane de ulterioare vizionări.
Normalitatea nu mai este o opțiune
La puțin timp după ce știrea ”senzaționalei” întâlniri de vineri, 9 oct. 2020, a devenit publică, Ministerul Educației și Cercetării anunța că ”Din cauza numeroaselor cazuri de Covid-19, doamna ministru nu poate onora invitația de mâine”, propunând ca tânărul vlogger să se întâlnească cu secretarul de stat din cadrul MEC, Mihaela Popa.
Reacția lui Selly pe contul său de YouTube a fost promptă, dură și nepoliticoasă, posibil scuzabilă doar din pespectiva uriașei investiții de speranță în această întâlnire atât de mult așteptată de tânărul vlogger care s-a simțit astfel trădat și poate umilit în fața celor peste 2,8 miloane de abonați ai săi: „Ieri ministrul Educației, doamna Monica Anisie, le-a confirmat celor de la Pro TV că vrea să participe la o dezbatere cu mine, ba chiar a zis că este încântată să ia parte la o astfel de dezbatere. Astăzi s-a răzgândit. Deoarece cresc cazurile de covid, nu va mai veni și va trimite în schimb un secretar de stat. Nu vă e, doamnă, așa un pic, rușine să ne anunțați că veniți și apoi să ne lăsați baltă? Nu e penibil să vă fie frică să vă întâlniți cu un puști de 19 ani? Am eu față de prost ca să vă cred că motivul real pentru care nu mai veniți e covidul? Dacă ăsta este motivul real, de ce nu facem dezbaterea online? Eu de la mine de acasă, dumneavoastră de la minister. Nu trebuie să ne întâlnim.”
Selly: E penibil să fugi de o discuție cu un elev…
Indignarea lui Selly continua cu „Și dacă, într-adevăr, este un risc ridicat de covid, de ce vă trimiteți secretarul de stat? Adică secretarul de stat să ia covidul, iar dumneavoastră să fiți în siguranță. Asta face un lider? Asta înseamnă grija față de angajații dumneavoastră? Persoana care ar fi venit acolo nu s-ar fi expus la aceleași riscuri ca și dumneavoastră? Am început cu treaba asta ca să nu credeți vreo secundă că ăsta ar fi motivul real. Cei de la ProTv au anuntaț-o din prima pe doamna Anisie că se vor respecta toate măsurile de siguranță, distantarea socială, toată lumea va avea măști. Motivul real este că îi este frică de dezbaterea cu mine. E penibil să fugi de o discuție cu un elev după ce ai promis ca o să se întâmple. Dar nu e prima dată când îmi iau astfel de țepe de la doamna Anisie.”
A vorbit apoi cu supărare sporită și la Antena 3, unde a fost invitat de către Mihai Gâdea în seara anterioară plănuitei întâlniri cu ministrul educației. A prezentat aici parte din ”planul” său de reformare a învățământului românesc și din ”direcțiile” în care și prin care îi va cere a doua zi dnei Anisie să întoarcă învățământul românesc dinspre trecut cu fața către viitor (Selly încă spera ca, în urma presiunii mediatice, dna Anisie să se răzgândească și să fie prezentă vineri, 9 oct. a.c., în studiourile ProTv la întâlnirea atât de mult mediatizată!).
De data asta însă, ministrul educației și-a ținut cuvântul dat, nerăzgândindu-se nici în ruptul capului. S-a întâlnit însă cu asociațiile de elevi în locuri și medii fără Covid, nici măcar cu viruși virtuali.
Procedând metodic, ca la școală, concluzionăm cu întrebarea-problemă: Ce am învățat/Ce putem învăța din prezentarea și analiza unui asemenea caz (încă) puțin obișnuit la noi?
Răspunsul și punctul nostru de vedere în episodul următor.
Mircea BERTEA
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.
Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.
STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa
Autoritățile din Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.
Escrocii operau în multe țări europene
Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.
Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.
Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est
Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.
O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.
Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”
Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.
Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari
Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.
Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.
„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.
Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.
Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.
”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.
Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj
CULTURA
Spectacol caritabil pentru un angajat al Operei Naționale Cluj-Napoca. Actorii care urcă pe scenă

Opera Națională Română Cluj-Napoca organizează în 9 iunie de la ora 19 spectacolul caritabil ”Împreună pentru Călin” în care va fi prezentată piesa ”Scandal în familie”, în regia lui Răzvan Săvescu.
”Vă invităm cu drag să luați parte la un spectacol caritabil organizat în sprijinul colegului nostru Călin, care în urma unui accident de muncă a suferit mai multe operații chirurgicale maxilo-faciale, aflându-se în continuare într-o perioadă de recuperare, de reconstrucție a feței și de implanturi.
Fiecare bilet cumpărat poate schimba în mai bine viitorul și starea lui de sănătate. Împreună putem face o diferență!
Actori bine cunoscuți precum Adriana Trandafir, Paula Chirilă, Marius Bodochi, Alexandra Apetrei, Răzvan Oprea și Andrei Mateiu vă așteaptă să petreceți câteva ore în compania lor vizionând un spectacol încărcat de umor și bună dispoziție care vă va descreți frunțile transpunându-vă într-o stare de vacanță.
Sumele obținute din vânzarea biletelor, precum și donațiile vor fi oferite colegului nostru pentru plata tratamentul și îngrijirea lui. Haideți să fim alături de Călin și să îi oferim împreună o rază de speranță!”, arată conducerea Operei.
Biletele costă între 60 și 130 de lei.
EVENIMENT
FOTO. A luat decorațiuni de la un magazin de haine din Cluj-Napoca fără să plătească. O recunoașteți?

O femeie cu poșetă verde a luat, vineri, decorațiuni din magazinul de haine din cadrul ReClothing Hub din Cluj-Napoca fără să le plătească. Reprezentanții magazinului așteaptă ca produsele să le fie returnate până luni dimineață, în caz contrar vor anunța Poliția.
”Azi vă spunem o poveste. Una… mai puțin frumoasă. Episodul de azi: femei minunate ne-au trecut pragul. Dar, precum în fiecare pădure cu uscături, s-a rătăcit și o „doamnă ” cu poșetă verde care ne-a dat nițel bătăi de cap. Se pare că i-au plăcut tare mult decorațiunile noastre. Atât de mult… încât a decis să le ia acasă.
Fără să plătească. Fără să spună un cuvânt. Fără să se gândească că și noi le iubim. Că fac parte din povestea noastră, din identitatea acestui loc pe care îl construim cu grijă, zi de zi.
Gesturi care dor
Știm că nu trăim într-o lume perfectă. Dar când deschizi un spațiu mic în care investești timp, visuri, emoții și resurse limitate… astfel de gesturi dor. Mult. Pentru că nu e prima oară. Și pentru că e greu să tot strângi din dinți, să repari, să zâmbești în continuare.
Noi credem într-un Cluj frumos. În oameni buni și sinceri. În comunități care se susțin, nu care se fură.
Dacă o cunoașteți… luni așteptăm înapoi obiectele pâna la ora 11. Dacă nu, vom merge mai departe cu pașii necesari (inclusiv la poliție) + facem și un “wall of fame” drăguț pe vitrină.
Nu e despre valoarea lucrurilor. E despre respect. Hai să-l păstrăm la vedere”, au transmis cei de la ReClothing.
ReClothing Hub, magazinul unde moda sustenabilă prinde viață, a fost deschis în 9 aprilie pe B-dul 21 Decembrie 1989 nr.48 din Cluj-Napoca.