ACTUALITATE
Noile programe la liceu vor reduce analfabetismul funcțional. Daniel David: 25% din timp, dedicat recuperării și competențelor
Ministerul Educației face un pas decisiv în reforma învățământului liceal. Ordinul pentru aprobarea noilor programe școlare la nivel liceal a fost semnat, iar documentele stabilesc un curriculum modernizat, mai aerisit și mai bine corelat cu realitățile actuale.
Ministrul clujean al Educației, Daniel David, susține că miza principală a schimbării este reducerea drastică a analfabetismului funcțional și pregătirea elevilor pentru viața reală, nu doar pentru acumularea de informații.
Un obiectiv major: reducerea analfabetismului funcțional
Daniel David consideră că efectele reformei se vor vedea începând cu elevii care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027.
„Cred că această generație va atinge standardele educaționale așteptate de țară, iar analfabetismul funcțional, devenit un risc de securitate națională, va fi drastic redus”, a declarat ministrul.
Daniel David a arătat că adoptarea noilor programe a fost precedată de o amplă perioadă de consultare publică, cu reacții diferite în funcție de disciplină. „Așa cum este firesc, în perioada de consultare au fost dezbateri în spațiul public, pentru unele discipline mai intense, pentru cele mai multe mai discrete. Așa s-a întâmplat și în reformele anterioare ale curriculumului”, a declarat ministrul.
Ministrul Educației a explicat că, deși mandatul său a fost inițial limitat în timp, reforma curriculară a impus continuitate.
„Reforma curriculumului pentru învățământul liceal este un proces complicat, pe care l-am început eu, era normal să-l închei tot eu”, a precizat Daniel David.
Limba română, ultima programă aflată în aprobare
Singura programă care se află încă în etapa finală de avizare este cea pentru Limba și literatura română. Ministrul spune că aceasta va integra propunerile rezultate din dezbateri și va permite o abordare flexibilă.
„Mă aștept la rute flexibile, în cadrul unor repere fundamentale bazate pe competențe și autori reprezentativi, completați în funcție de interesele diadei profesor–elev”, a subliniat Daniel David.
Programele pentru clasele a X-a – a XII-a
La finalul lunii ianuarie vor fi lansate în transparență publică și programele pentru clasele a X-a – a XII-a, la disciplinele unde, deocamdată, a fost aprobată doar programa pentru clasa a IX-a.
Ministerul anunță că vor fi integrate observații și propuneri primite deja, inclusiv pentru discipline precum informatica și istoria.
25% din timp pentru activități remediale
Unul dintre cele mai importante elemente ale noii reforme este alocarea a un sfert din timpul fiecărei discipline pentru activități educaționale remediale.
„Marele câștig este faptul că 25% din timpul rezervat fiecărei discipline va fi alocat pentru activități educațional-remediale”, a explicat ministrul.
Potrivit acestuia, aceste activități vor contribui la:
- formarea competențelor neatinse la timp;
- consolidarea celor deja dobândite;
- aplicarea competențelor în viața de zi cu zi;
- dezvoltarea performanței, acolo unde există potențial.
După aprobarea programelor, urmează elaborarea manualelor, care vor îmbina metodele clasice cu tehnologii moderne, precum inteligența artificială sau elemente de tip gaming.
În paralel, profesorii vor fi formați pentru a implementa noul curriculum, iar standardele naționale de evaluare vor fi actualizate pentru toate nivelurile de învățământ.
La elaborarea programelor au participat peste 1.500 de specialiști din învățământul preuniversitar și universitar, cercetare și Academia Română.
„Am încercat să avem comisii formate din unii dintre cei mai buni specialiști, pentru a ne asigura că avem programe de calitate, susținute cât mai larg”, a concluzionat Daniel David.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






