ACTUALITATE
România produce JUMĂTATE din cantitatea de prune din UE. Se face ȚUICĂ și pălincă, nu magiun
România produce jumătate din cantitatea de prune din UE, dar numai un brand tradiţional românesc de magiun de prune ajunge în supermarketurile locale.
În anul 2020, România a produs 775.000 de tone de prune, ceea ce înseamnă 47,5% din totalul producţiei din Uniunea Europeană, situându-se pe primul loc, conform catalogului „Cifre-cheie pe lanţul alimentar european – 2021“, publicat recent de Comisia Europeană, citat de ZF.
România este urmată de Franţa, cu 12,6% din producţie, şi de Italia, cu 9,8% din producţia de prune a UE.
În ultimii cinci ani, producţia de prune din România a crescut cu 51%, în timp ce numărul de pruni s-a menţinut în jurul cifrei de 34 de milioane, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică.
Cea mai marea cantitate de prune ajunge în cazane, transformându-se în ţuică şi palincă, şi nu în borcanele cu magiun, potrivit specialiştilor din domeniul fructelor şi legumelor din România. Cu toate acestea, nu există date privind ponderea cantităţii procesate din producţia totală de prune a României. Mai mult, o parte din produsele procesate nu este realizată în mod industrial ori artizanal şi nu este înregistrată ca atare, astfel că nu se vinde în mod fiscalizat.
„La nivel naţional, pomicultura nu este un sector organizat şi astfel producţia nu ajunge la piaţă. Piaţa o numim astăzi retailul modern, pentru că majoritatea vânzărilor de fructe şi legume, dar şi de produse procesate din industria alimentară are loc în supermarketuri şi hipermarketuri, nu în piaţa tradiţională sau în pieţele volante.
Pe de altă parte, producătorii se asociază greu şi nu ajung atât de uşor să proceseze. În plus, este dificil şi accesul producătorilor români în retail“, a spus Ionel Arion, preşedintele federaţiei naţionale Pro Agro, reprezentativă pentru agricultura, zootehnia şi industria alimentară româneşti.
Magiun de Topoloveni și pălincă de Aciu
În acest context, în supermarketuri şi hipermarketuri ajunge numai un brand tradiţional românesc de magiun de prune, „Produs de Topoloveni“, realizat de compania Sonimpex din judeţul Argeş, care are certificat bio şi ceritificat de Indicaţie Geografică Protejată (IGP). Compania controlată de Bibiana Stanciulov comercializează produsele atât în mediul online, în propriul magazin, cât şi în cele trei magazine fizice pe care le deţine compania în Capitală, dar şi în retail.
„Majoritatea fructelor sunt folosite în uzul gospodăresc, fără să ajungă în comerţul larg. Pe vremuri, marmelada de prune era un desert aproape nelipsit din alimentaţia săptămânală şi chiar se făceau rezerve de stat, pentru că era uşor de depozitat. Acum nu se mai produce deloc, deşi produsul este în continuare căutat, pentru că au dispărut fabricile. Cu experienţa de acum putem să industrializăm prunele şi prin confiere, să facem fructe deshidratate, sau să realizăm produse pentru HoReCa, însă e nevoie de fabrici“, a mai spus Ionel Arion.
Companiile mai mici care fac produse după reţete tradiţionale, printre care dulceaţă de prune, sau care fac produse deshidratate din prune ori jeleuri pe bază de prune vând preponderent în băcănii sau în mediul online, retailul modern fiind departe de gândurile antreprenorilor din spatele lor, pentru că nu pot realiza cantitatea cerută de managerii marilor magazine fiind la început de drum şi pentru că preţul de vânzare nu este sustenabil pentru a rămâne pe piaţă şi a fi în continuare viabili.
În ceea ce priveşte ţuica sau pălinca, o suprafaţă mică pe rafturile cu băuturi alcoolice o acoperă branduri precum Pălinca Aciu din judeţul Sălaj sau Pater din judeţul Argeş.
„La noi se produce multă ţuică, rachiu sau pălincă, mai ales în Ardeal, dar nu este o piaţă la vedere, ci se vinde între cunoscuţi. Foarte puţine companii sunt fiscalizate şi produc industrial, astfel încât produsele să se găsească în comerţul larg“, a explicat Arion.
El adaugă că anumite ţări procesează chiar şi sâmburii, pe care îi folosesc în industria alimentară sau a sănătăţii, în timp ce România încă mizează pe comerţul prunelor în stare proaspătă în pieţe, lipsindu-i chiar şi depozitele regionale, pentru a prelungi durata de viaţă a acestora.
Sursa: Mediafax
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Proiectul național „Învie Tradiția”, cel mai mare magazin de artă populară, întâmpină ca de obicei sărbătorile magice ale Crăciunului într-un mod special, prin organizarea Târgului de Crăciun.
Cei care doresc să cumpere produse artizanale românești, creații ale meșteșugarilor locali tinerilor creatori, atent alese, la prețuri corecte, o pot face fie la showroom-ul „Învie Tradiția” aflat în București, strada Mihai Eminescu, nr. 142, fie prin intermediul Târgului de Crăciun „Învie Tradiția”.
Mii de produse ale MEȘTERILOR populari la Târgul de Crăciun „Învie Tradiția”
„Am adunat din atelierele artizanilor și meșterilor populari mii de produse românești artizanale și cadouri tradiționale, pentru a cinsti obiceiurile și tradițiile, pentru ca acestea să fie transmise din generație în generație. Produse tradiționale care există în casele românilor de sute de ani: ceramică și lut, din lemn, din piele, decorațiuni și mobilier, port tradițional, obiecte de cult, suveniruri și cadouri pentru suflet”, precizează dl. Cosmin Cucoș, co-fondator „Învie Tradiția”.
În cadrul târgului, cumpărătorii pot alege dintre următoarele categorii: Bunătăți Tradiționale Românești, Obiecte din atelierele meșterilor populari, Coșuri cadou de Crăciun, Cadouri corporate, Colțul artizanilor tineri, Cadouri pentru bugete mici și Vestimentație inspirată de tradiție.
Târgul promite o experiență de neuitat, oferind vizitatorilor o gamă variată de cadouri tradiționale românești, create cu migală și pasiune de meșteri populari din cele mai renumite regiuni etnografice ale țării. Mii de obiecte unice, de la decorațiuni de Crăciun și articole vestimentare inspirate de portul popular, până la bunătăți culinare specifice sărbătorilor sunt disponibile pentru cei care doresc să aducă spiritul autentic al României în casele lor.
Organizatorii oferă și o zonă specială pentru cadourile corporate, ideale pentru companiile care doresc să îmbine tradiția cu eleganța în darurile oferite partenerilor de afaceri și angajaților. Cu o varietate de coșuri cadou și pachete personalizabile se oferă soluții adaptate pentru fiecare buget și preferință.
„Învie Tradiția” este un proiect național care susține meșterii populari și producătorii locali, contribuind la promovarea și perpetuarea meșteșugurilor tradiționale românești. Cu fiecare ediție a târgului, „Învie Tradiția” aduce în prim-plan frumusețea artei populare și creează o punte între trecut și prezent, oferind o nouă piață de desfacere pentru produsele autentice.
EVENIMENT
Au fost PROBLEME cu Facebook, Instagram și WhatsApp, miercuri seara. Numeroși utilizatori au fost AFECTAȚI
Facebook, Instagram și WhatsApp nu au putut fi accesate sau au funcționat cu greutate. Incidentul s-a produs miercuri. Au fost afectați numeroși utilizatori, în special din Europa și SUA.
Facebook și Instagram nu au funcționat miercuri, afectând mii de utilizatori din Statele Unite ale Americii, potrivit site-ului Downdetector.com. Sincope în funcționare au fost resimțite și în țara noastră.
Au fost PROBLEME cu Facebook, Instagram și WhatsApp, miercuri seara. Numeroși utilizatori au fost AFECTAȚI
Au fost peste 100.000 de incidente de plângeri legate de Facebook și peste 70.000 cu privire la Instagram, într-o avarie care în SUA a început în jurul prânzului.
WhatsApp, aplicația de mesagerie a Meta, a picat și ea, afectând cel puțin 12.000 de utilizatori, potrivit Reuters.
Unii utilizatori de Facebook și Instagram au anunțat problema pe platforma rivală X. Platformele s-au mai confruntat cu probleme în acest an.
EVENIMENT
U-BT – JL Bourg, 89-86. VICTORIE importantă pentru clujeni în BKT EuroCup, în fața finalistei din 2024
U-BT Cluj a învins, miercuri seara în BTarena, finalista din 2024 JL Bourg, scor 89-86, în etapa a XI-a a BKT EuroCup și a ajuns la a şasea victorie din grupa B şi prima cu formaţia franceză, după șase meciuri directe. La partidă au asistat 7.023 de spectatori.
Pentru U-BT Cluj principalii marcatori au fost Simpson 27 puncte, Stephens 17, Orelik 14, Guzman 12, iar pentru JL Bourg, Castaneda 17, Kokila 12, Pansa 10, Usher 10.
U-BT – JL Bourg, 89-86. VICTORIE importantă pentru clujeni în BKT EuroCup, în fața finalistei din 2024
Pe 18 decembrie, U-BT Cluj va juca în deplasare cu Valencia Basket.
EVENIMENT
Aeroportul Internațional Cluj va evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri sau manipularea bagajelor
Aeroportul Internațional Cluj colaborează cu SITA pentru a redefini inovația și sustenabilitatea aeroportuară. Astfel, la Cluj vor demara proiecte transformatoare în eficiența operațională, experiența pasagerilor și tehnologiile aviatice verzi.
Împreună cu SITA, liderul global în tehnologia transportului aerian, aeroportul din Cluj a încheiat o colaborare strategică prin semnarea unei Scrisori de Intenție (en.Letter of Intent – LOI).
Aeroportul Internațional Cluj va evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri sau manipularea bagajelor
”Această inițiativă comună reprezintă un angajament de pionierat necesar în contracararea provocărilor tehnologice și de mediu cu care se confruntă aeroporturile, dar care pune bazele unor progrese semnificative în eficiența operațională și practicile sustenabile din domeniu”, au transmis reprezentanții aeroportului.
Proiecte pilot la Cluj
Scrisoare de intenție deschide calea pentru o serie de proiecte pilot, care vor permite Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj să testeze soluțiile avansate oferite de SITA în condiții reale. Aceste testări sunt concepute pentru a valida tehnologii care simplifică procesele aeroportuare și creează o experiență fluidă pentru pasageri. Prin aceste proiecte inițiale, Aeroportul Internațional Cluj va putea evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri, manipularea bagajelor și eficiența energetică, sprijinind tranziția aeroportului către operațiuni sustenabile.
„Pe măsură ce industria aviației se confruntă cu cereri fără precedent pentru soluții mai inteligente și mai sustenabile, această cooperare cu Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj ne permite să aducem inovația direct în prim-planul operațiunilor aeroportuare,” a declarat Sergio Colella, Președinte pentru Europa, SITA.
„Împreună, nu doar că anticipăm viitorul călătoriilor aeriene, ci îl și creăm activ, prin proiecte care vor demonstra cum tehnologia poate transforma fiecare etapă a călătoriei pasagerilor. De la reducerea timpilor de așteptare până la diminuarea impactului asupra mediului, colaborarea noastră își propune să stabilească noi standarde care să servească drept model pentru aeroporturile din întreaga lume”, a spus și David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.
Soluții practice pentru eficiența aeroportului
Un element central al colaborării este cercetarea și dezvoltarea personalizată peisajului operațional unic al Aeroportului Cluj. Prin abordarea unor provocări specifice, SITA și Aeroportul Cluj își propun să co-dezvolte soluții practice care să îmbunătățească eficiența aeroportului și să alinieze operațiunile la obiectivele globale de sustenabilitate. Colaborarea include, de asemenea, ateliere comune pentru schimb de cunoștințe despre tehnologii emergente și tendințe, asigurându-se că ambele părți rămân în avangarda progreselor din domeniile procesării pasagerilor, tehnologiilor mobile și biometriei.
„În primul rând, doresc să felicit SITA pentru recenta deschidere a unui nou centru de tehnologie în Cluj-Napoca, România, dedicat avansării viitorului transportului aerian prin inovație de vârf. Apreciem alegerea lor de a stabili un centru global de cercetare aici și dorim să profităm de această oportunitate pentru a colabora cu unul dintre cei mai importanți lideri în tehnologia transportului aerian, deoarece Aeroportul Internațional Cluj are printre prioritățile sale strategice investiții în soluții tehnologice inovatoare, care vor face industria noastră mai rezilientă și mai sustenabilă în anii care urmează”, a spus David Ciceo.
Responsabilitatea față de mediu este o prioritate majoră, atât SITA, cât și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj sunt angajați să reducă amprenta ecologică a operațiunilor aeroportuare. Inițiativele de sustenabilitate includ dezvoltarea potențială a tehnologiilor aviatice verzi și a programelor de responsabilitate socială corporativă, stabilind un standard pentru practicile ecologice în industria aviației.
Despre SITA
SITA este furnizorul de soluții IT pentru industria transportului aerian, oferind soluții pentru companii aeriene, aeroporturi, aeronave și guverne. Tehnologia noastră facilitează călătoriile aeriene mai fluide, sigure, securizate și sustenabile.
Cu aproximativ 2.500 de clienți, soluțiile SITA îmbunătățesc eficiența operațională în peste 1.000 de aeroporturi, livrând totodată beneficiile avioanelor conectate către utilizatorii a peste 18.000 de aeronave la nivel global. De asemenea, SITA oferă soluții tehnologice care ajută mai mult de 70 de guverne să găsească echilibrul între securizarea granițelor și asigurarea unor călătorii fără întreruperi. Rețeaua de comunicații conectează fiecare colț al globului, iar SITA gestionează 45% din schimbul de date al comunității de transport aerian.
În 2023, inițiativa Science Based Targets (SBTi) a aprobat obiectivele SITA de reducere a emisiilor pe termen scurt și lung. Aceste obiective, bazate pe date științifice, sunt esențiale pentru ghidarea acțiunilor climatice ale companiei, vizând reducerea eficientă a emisiilor de gaze cu efect de seră. SITA dezvoltă, de asemenea, soluții care ajută industria aviației să își atingă obiectivele de reducere a emisiilor de carbon, inclusiv reducerea consumului de combustibil și creșterea eficienței operaționale.
În 2024, SITA a achiziționat Materna IPS, lider în gestionarea pasagerilor, pentru a crea cel mai puternic portofoliu de soluții pentru pasageri, destinat aeroporturilor și călătoriilor digitale. Ulterior, SITA a achiziționat ASISTIM, pentru a oferi un serviciu complet de gestionare a Centrelor de Control al Operațiunilor de Zbor pentru companiile aeriene. Compania a lansat și SmartSea, pentru a oferi industriei maritime acces la aceeași tehnologie avansată care transformă transportul aerian. Această lansare face parte din extinderea SITA în domeniile croazierelor, căilor ferate și Mobilității Aeriene Urbane, precum vertiporturile.