Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Povestea Gării Cluj. Printre primele din ţară, construită de masoni. Arhitectul a murit înainte de inaugurare

Publicat


Una dintre primele gări de pe actualul teritoriu al României este cea din Cluj. Povestea ei începe în 1869. Sau chiar mai repede, în 1867, când a fost anunţat concursul.

Ea a avut mai multe înfăţişări, de-a lungul timpului, şi se pare că a fost construită de francmasoni, după semnele specifice amplasate pe pereţi.

Un fapt ciudat e că primul său arhitect, Karl von Ghega, a murit cu puţin timp înainte de inagurare, de tuberculoză.

În imagine, o carte poştală cu Gara Cluj la începutul anilor 1900 (arhiva www.cluj24.ro).

Prima cursă: Cluj-Baciu

Istoricul Vladimir Alexandru Bogosavlievici arată că piatra de temelie a clădirii iniţiale a fost pusă în ianuarie 1869.

“Imobilul a fost realizat după proiectele reputatului inginer austriac de căi ferate, Carl Ritter von Ghega (Karl von Ghega). Acesta era de origine albaneză şi s-a născut la Veneţia, în 1802, cu numele Carlo Ghega. Firma constructoare a fost Warring Brothgers”, spune istoricul clujean.

Prima cursă de tren care a trecut prin Gara Cluj a fost pe 5 august 1869, pe ruta Cluj-Baciu şi retur.

“Locomotiva “Hector” a transportat 60 de pasageri.

Proba tehnică a căii ferate Cluj-Oradea s-a făcut la 25 iulie 1870. Distanţa dintre cele două staţii a fost parcursă în 5 ore şi 3 minute.

Inaugurarea oficială a liniei Cluj-Oradea are loc în 7 noiembrie 1873. La 14 august 1873 are loc inaugurarea liniei de cale ferată Cluj-Războieni, cu o lungime de 69 km.

Societatea căreia i s-au concesionat lucrările, “Societatea Căilor Ferate de Est” intră în faliment, pentru că unul dintre proprietarii firmei dispare cu suma de 38.000.000 de forinţi. Pentru a evita dezastrul, forurile diriguitoare de la Budapesta decid preluarea liniei ferate Oradea-Cluj-Războieni-Braşov.

În anul 1874 se construiesc atelierele de cale ferată, astăzi Remarul 16 Februarie”, povesteşte Vladimir Alexandru Bogosavlievici.

Echerul şi compasul masonice

Dar Gara Cluj, cam aşa cum o vedem şi astăzi, datează de mai încoace.

“Ansamblul de clădiri modern a fost construit între anii 1902 şi 1907, după planurile arhitectului Ferenc (Franz) Pfaff. Finanţarea lucrărilor a fost asigurată de Societatea Căilor Ferate Maghiare, iar execuţia lor a aparţinut firmei de construcţii Lajos Hirschfeld.

Există ipoteza conform căreia clădirea este o realizare a francmasonilor. Această ipoteză este argumentată prin prezenţa simbolurilor masonice (echerul şi compasul) pe faţada estică a imobilului”, explică istoricul clujean.

Bombardată de aliaţi, avariată de trupele germano-ungare

Gara Cluj a avut o poveste tristă în 1944. A fost afectată şi de o parte, şi de cealaltă a forţelor aflate în război.

“În 1920, după Marea Unire, gara clujeană intră în administrarea Căilor Ferate Române. În vara anului 1944, la 2 iunie, în cadrul Operaţiunii Frantic, gara clujeană a fost bombardată de aliaţi. În toamna aceluiaşi an 1944, gara a fost avariată de trupele germane-ungare, aflate în retragere”, susţine istoricul.

Gara, graniţa Clujului

În zona Gării Cluj, în piaţa care-i poartă numele, era, în urmă cu 140 de ani, graniţa oraşului. Ulterior, în zonă au apărut case, iar apoi fabrici.

“Până în anul 1860, aici era limita de nord a Clujului. După construcţia primei clădiri, în anul 1870, piaţa a purtat numele de Piaţa Baross, după numele ministrului maghiar Gabor Baross, constructor de căi ferate.

În spatele gării, pe locul unde astăzi se află magazinul Dedeman, până în anul 1899 exista o fabrică de chibrituri, al cărei proprietar era cunoscutul anteprenor evreu Jozsef Reitter.

După al Doilea Război Mondial, pe locul fabricii de chibrituri, a fost construită fabrica Tehnofrig, producătoare de frigidere şi de instalaţii frigorifice”, mai spune Vladimir Alexandru Bogosavlievici.

(M. Avram)

vezi şi:

Clujul a fost şi sat pustiit! Lita era centrul administrativ al zonei! Clujenii au fost conduşi şi de la Alba Iulia

Clujul a fost şi sat pustiit! Lita era centrul administrativ al zonei! Clujenii au fost conduşi şi de la Alba Iulia

Primele clădiri electrificate din Cluj! Clinicile Universităţii, anii 20

Primele clădiri electrificate din Cluj! Clinicile Universităţii, anii 20

FOTO. Primele fotografii cu Clujul! Biserica Sf. Mihail, înconjurată de clădiri

FOTO. Primele fotografii cu Clujul! Biserica Sf. Mihail, înconjurată de clădiri

Teatrul şi Opera din Cluj, imediat după construire. O clădire de 114 ani

Teatrul şi Opera din Cluj, imediat după construire. O clădire de 114 ani

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate