Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Povestea Gării Cluj. Printre primele din ţară, construită de masoni. Arhitectul a murit înainte de inaugurare

Publicat


Una dintre primele gări de pe actualul teritoriu al României este cea din Cluj. Povestea ei începe în 1869. Sau chiar mai repede, în 1867, când a fost anunţat concursul.

Ea a avut mai multe înfăţişări, de-a lungul timpului, şi se pare că a fost construită de francmasoni, după semnele specifice amplasate pe pereţi.

Un fapt ciudat e că primul său arhitect, Karl von Ghega, a murit cu puţin timp înainte de inagurare, de tuberculoză.

În imagine, o carte poştală cu Gara Cluj la începutul anilor 1900 (arhiva www.cluj24.ro).

Prima cursă: Cluj-Baciu

Istoricul Vladimir Alexandru Bogosavlievici arată că piatra de temelie a clădirii iniţiale a fost pusă în ianuarie 1869.

“Imobilul a fost realizat după proiectele reputatului inginer austriac de căi ferate, Carl Ritter von Ghega (Karl von Ghega). Acesta era de origine albaneză şi s-a născut la Veneţia, în 1802, cu numele Carlo Ghega. Firma constructoare a fost Warring Brothgers”, spune istoricul clujean.

Prima cursă de tren care a trecut prin Gara Cluj a fost pe 5 august 1869, pe ruta Cluj-Baciu şi retur.

“Locomotiva “Hector” a transportat 60 de pasageri.

Proba tehnică a căii ferate Cluj-Oradea s-a făcut la 25 iulie 1870. Distanţa dintre cele două staţii a fost parcursă în 5 ore şi 3 minute.

Inaugurarea oficială a liniei Cluj-Oradea are loc în 7 noiembrie 1873. La 14 august 1873 are loc inaugurarea liniei de cale ferată Cluj-Războieni, cu o lungime de 69 km.

Societatea căreia i s-au concesionat lucrările, “Societatea Căilor Ferate de Est” intră în faliment, pentru că unul dintre proprietarii firmei dispare cu suma de 38.000.000 de forinţi. Pentru a evita dezastrul, forurile diriguitoare de la Budapesta decid preluarea liniei ferate Oradea-Cluj-Războieni-Braşov.

În anul 1874 se construiesc atelierele de cale ferată, astăzi Remarul 16 Februarie”, povesteşte Vladimir Alexandru Bogosavlievici.

Echerul şi compasul masonice

Dar Gara Cluj, cam aşa cum o vedem şi astăzi, datează de mai încoace.

“Ansamblul de clădiri modern a fost construit între anii 1902 şi 1907, după planurile arhitectului Ferenc (Franz) Pfaff. Finanţarea lucrărilor a fost asigurată de Societatea Căilor Ferate Maghiare, iar execuţia lor a aparţinut firmei de construcţii Lajos Hirschfeld.

Există ipoteza conform căreia clădirea este o realizare a francmasonilor. Această ipoteză este argumentată prin prezenţa simbolurilor masonice (echerul şi compasul) pe faţada estică a imobilului”, explică istoricul clujean.

Bombardată de aliaţi, avariată de trupele germano-ungare

Gara Cluj a avut o poveste tristă în 1944. A fost afectată şi de o parte, şi de cealaltă a forţelor aflate în război.

“În 1920, după Marea Unire, gara clujeană intră în administrarea Căilor Ferate Române. În vara anului 1944, la 2 iunie, în cadrul Operaţiunii Frantic, gara clujeană a fost bombardată de aliaţi. În toamna aceluiaşi an 1944, gara a fost avariată de trupele germane-ungare, aflate în retragere”, susţine istoricul.

Gara, graniţa Clujului

În zona Gării Cluj, în piaţa care-i poartă numele, era, în urmă cu 140 de ani, graniţa oraşului. Ulterior, în zonă au apărut case, iar apoi fabrici.

“Până în anul 1860, aici era limita de nord a Clujului. După construcţia primei clădiri, în anul 1870, piaţa a purtat numele de Piaţa Baross, după numele ministrului maghiar Gabor Baross, constructor de căi ferate.

În spatele gării, pe locul unde astăzi se află magazinul Dedeman, până în anul 1899 exista o fabrică de chibrituri, al cărei proprietar era cunoscutul anteprenor evreu Jozsef Reitter.

După al Doilea Război Mondial, pe locul fabricii de chibrituri, a fost construită fabrica Tehnofrig, producătoare de frigidere şi de instalaţii frigorifice”, mai spune Vladimir Alexandru Bogosavlievici.

(M. Avram)

vezi şi:

Clujul a fost şi sat pustiit! Lita era centrul administrativ al zonei! Clujenii au fost conduşi şi de la Alba Iulia

Clujul a fost şi sat pustiit! Lita era centrul administrativ al zonei! Clujenii au fost conduşi şi de la Alba Iulia

Primele clădiri electrificate din Cluj! Clinicile Universităţii, anii 20

Primele clădiri electrificate din Cluj! Clinicile Universităţii, anii 20

FOTO. Primele fotografii cu Clujul! Biserica Sf. Mihail, înconjurată de clădiri

FOTO. Primele fotografii cu Clujul! Biserica Sf. Mihail, înconjurată de clădiri

Teatrul şi Opera din Cluj, imediat după construire. O clădire de 114 ani

Teatrul şi Opera din Cluj, imediat după construire. O clădire de 114 ani

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

STUDIU: Mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la ACCIDENTE

Publicat

bmw

Un studiu efectuat arată că mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la accidente. Șoferii începători sunt sfătuiți, de obicei, să-și cumpere mașini ieftine cu motoare mici pentru a căpăta experiență de condus și pentru a evita accidentele. Cu toate acestea, vehiculele puternice au sisteme de frânare mai avansate și o manevrabilitate mai bună, ceea ce le face mai ușor de condus.

„carVertical, o companie de date auto, a efectuat cercetări pe baza datelor din rapoartele de verificare a istoricului mașinilor uzate pentru a afla dacă există o corelație între puterea medie a motorului unui vehicul și frecvența accidentelor.

Corelație directă între puterea motorului și rata daunelor

În cadrul studiului efectuat, carVertical a examinat rapoarte care prezintă istoricul vehiculelor pentru 43 de mărci de mașini. În toate cazurile analizate, mașinile cu motoare mai puternice erau mai predispuse la accidente.

46,4% dintre vehiculele Audi verificate pe carVertical cu puterea motorului de până la 100 kW au avut înregistrări de daune, în timp ce rata în rândul modelelor de peste 400 kW a fost mai mare – 55,6%.

STUDIU: Mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la ACCIDENTE

Tendințe similare au fost observate și la mașinile Volkswagen unde 42,6% dintre modelele cu motoare de până la 100 kW au fost avariate, față de 48,9% la motoarele de 300-400 kW.

45% dintre vehiculele Ford cu motoare de până la 100 kW au avut înregistrări de daune și 55% dintre cele cu motoare de peste 400 kW.

1 din 3 mașini Renault (36,3%) echipate cu cele mai mici motoare a suferit un accident minor sau major. Procentajul mașinilor avariate a fost mai mare în rândul vehiculelor care aveau 300-400 kW sub capotă – 42,9%.

carvertical

Toyota este una dintre mărcile la care fluctuațiile sunt minore: 36% dintre modelele cu motoare mici au fost avariate, față de 39,5% dintre mașinile cu motoare de 200-300kW. Cu toate acestea, Toyota nu are modele echipate cu motoare de peste 400 kW, ceea ce ar fi putut duce la rate de daune mai mari.

BMW s-a remarcat dintre toate mărcile de vehicule analizate în cercetare: 60,3% dintre mașinile cu motoare de până la 100 kW au fost avariate, față de un incredibil 68,6% dintre vehiculele cu o putere mai mare de 400 kW.

„Deși toate vehiculele trebuie să respecte regulile de circulație, se pare că mașinile mai puternice ignoră limitele de viteză, iar șoferii lor își asumă riscuri mai mari. Nu există nici măcar o singură marcă auto pentru care vehiculele mai puțin puternice să fie mai predispuse la accidente”, spune Matas Buzelis, expert în automobile și directorul departamentului de comunicații al carVertical.

Unele mașini sunt de până la 7 ori mai puternice decât altele

Dintre toate mărcile de vehicule verificate pe carVertical, Bentley a avut cea mai mare putere medie a motorului – 415 kW sau 564 CP. Producătorul de mașini de lux este urmat de Maserati (268 kW/364 CP), Cadillac (264 kW/359 CP), Tesla (263 kW/358 CP) și Porsche (257 kW/349 CP).

În timp ce cercetarea a arătat că cumpărătorii de vehicule second hand preferă să verifice istoricul mașinilor care au motoare mai puternice și mașinile mici cu motoare mai puțin puternice sunt inspectate pe carVertical.

Mașinile Smart au cea mai mică putere medie a motorului – 59 kW sau 80 CP. La mică distanță se află și Dacia (72 kW/98 CP), Lancia (77 kW/105 CP), Fiat (83 kW/113 CP) și Suzuki (87 kW/118 CP).

Potrivit domnului Buzelis, existența accidentelor grave în istoricul unei mașini poate fi un semnal de alarmă pentru cumpărători. Prin urmare, este important să consultați un mecanic profesionist și să aflați dacă daunele suferite de o mașină îi pot afecta pe termen lung fiabilitatea”, se arată în studiu.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Accident grav în comuna Sânpaul. Trei bărbați răniți, duși la spital de echipajele SMURD și SAJ

Publicat

accident

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca și a Gărzii Aghireșu au intervenit miercuri seară la un grav accident rutier petrecut pe E 81, pe raza localității Șardu, comuna Sânpaul.

La fața locului au ajuns două autospeciale cu modul de descarcerare, două echipaje SMURD și un echipaj SAJ, unde au găsit un autoturism și două autoutilitare avariate.

Într-unul dintre vehicule se afla încarcerat un bărbat, în vârstă de aproximativ 30 de ani, ce prezenta multiple traumatisme și pierderi de conștiință.

Un bărbat, descarcerat

accident

”Pompierii au acționat imediat la accident, cu echipamentele din dotare, pentru a asigura accesul către victima blocată în autoturism, cât și pentru descarcerarea și extragerea acesteia fără agravarea leziunilor suferite.

Bărbatul a fost extras și predat echipajului SMURD, tip terapie intensivă mobilă, pentru acordarea asistenței medicale de urgență și transport la spital. Conform primelor evaluări bărbatul se află în stare gravă”, arată ISU Cluj.

Alți doi bărbați au fost consultați la locul accidentului, de către echipajele SMURD și SAJ, fiind apoi transportați la spital pentru îngrijiri medicale. Conform primelor evaluări aceștia erau conștienți și cooperanți.

Citește mai departe

EVENIMENT

SONDAJ. Prime de Paște pentru angajați. 7 din 10 angajatori vor oferi beneficii

Publicat

bani pixabay

Un sondaj efectuat pe 120 de companii a scos în evidență faptul că 7 din 10 angajatori vor oferi beneficii de Paște angajaților. Primele în bani, voucherele cadou și coșurile cu produse de sezon se află în vârful listei. Pe lângă acestea, angajații și-ar dori o zi liberă suplimentară, pe 2 mai.

71,2% dintre angajatorii care au participat la cel mai recent sondaj derulat de eJobs spun că vor oferi anul acesta, cu ocazia sărbătorilor de Paște, beneficii extra angajaților din companie.

22% nu au alocat un buget în acest scop și nu vor oferi nimic, iar 6,8% încă nu au luat o decizie finală cu privire la acest subiect, scrie Alba24.ro.

SONDAJ. Prime de Paște pentru angajați. 7 din 10 angajatori vor oferi beneficii

Ca în fiecare an, primele în bani rămân stimulentul pe care îl vor primi cei mai mulți dintre angajați, fiind menționate în răspunsurile a 57,1% dintre angajatorii participanți la sondaj.

50% au inclus pe lista cu beneficii și vouchere / tichete cadou, 40,5% vor da coșuri cu produse specifice sărbătorilor, iar 16,7% oferă zile libere suplimentare. 2,4% vor organiza tombole cu premii.

„Angajații români sunt foarte familiarizați cu ideea de beneficii extrasalariale. Atât cu cele din pachetul standard, pe care îl primesc lună de lună, cât și cu cele oferite cu ocazia sărbătorilor.

De altfel, potrivit datelor sondajului, 91,5% dintre angajatori spun că au beneficii extrasalariale pentru angajați.

Deși este mai mare numărul angajatorilor care prioritizează beneficiile oferite de Crăciun, iată că nici numărul celor care alocă buget pentru Paște nu este mic deloc, iar bugetele depășesc, în 31% dintre cazuri, suma de 1.000 de lei pentru fiecare angajat”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Câți bani vor primi angajații

O treime dintre respondenți (33,3%) spun că stimulentele acordate anul acesta, de Paște, se vor încadra într-un buget cuprins între 201 și 400 de lei / angajat.

16,7% au alocat între 100 și 200 de lei în acest scop, 14,3% între 401 și 600 de lei, 2,4% între 601 și 800 de lei și tot la fel de mulți între 801 și 1.000 de lei.

Comparativ cu anul trecut, valoarea beneficiilor oferite angajaților este mai mare, după cum declară 40,5% dintre angajatori. 52,4% spun că au menținut aceleași plafoane de buget, 4,8% le-au scăzut, iar 2,4% nu știu.

„Există un nivel ridicat de corelație între ce își doresc angajații și ce le oferă angajatorii atunci când vine vorba despre beneficii, chiar și pentru situațiile punctuale, cum sunt sărbătorile de Paște sau de Crăciun.

Astfel, întrebați pentru ce tip de beneficiu ar opta, 69% dintre cei 2.700 de respondenți ai unui sondaj realizat în rândul candidaților au ales primele în bani.

25% ar vrea o zi liberă extra, pe 2 mai, iar 5% vouchere și tichete cadou”, mai spune Ana Călugăru.

Sondajul a fost realizat în luna aprilie, pe un eșantion de 120 de companii, reprezentate de specialiști în HR, manageri de HR, manageri de departament și antreprenori.

Domeniile cu cea mai ridicată reprezentativitate au fost vânzări, construcții / instalații, administrativ / logistică, IT / software, alimentație, HoReCa și auto.

Citește mai departe

EVENIMENT

Universitatea Craiova – CFR Cluj. Clujenii au nevoie de victorie ca de aer în lupta pentru poziția secundă a Superligii

Publicat

CFR Cluj, meci cu Parod București

CFR Cluj și Universitatea Craiova se vor întâlni joi, de la ora 21,45 pe Stadionul ”Ion Oblemenco” din Craiova unde vor disputa partida din etapa cu numărul șase a play-off-ului Superligii, deplasare în urma căreia CFR Cluj trebuie să obțină victoria pentru a conta în lupta pentru locul secund.

CFR Cluj traversează o perioadă de criză de la începerea play-off-ului, reușind să obțină doar 4 puncte în primele cinci etape din play-off, iar în ultima etapă disputată a fost învinsă usturător de Farul Constanța în deplasare cu scorul de 5-1. Aceasta după ce, în urmă cu o etapă, a pierdut orice șansă la titlu când a fost învinsă de FCSB pe teren propriu scor 1-0.

Universitatea Craiova vine după o victorie obținută în deplasare împotriva echipei Sepsi Sf. Gheorghe, scor 1-3, și se află pe poziția secundă după ce a câștigat 3 partide în play-off din cinci partide disputate.

Înaintea partidei de la Craiova, CFR Cluj se află pe poziția a patra în play-off cu 31 de puncte, în timp ce Universitatea Craiova ocupă poziția secundă cu 34 de puncte, aflându-se la 11 puncte de liderul FCSB.

CFR Cluj obligată să își ia revanșa în fața Universității Craiova

În sezonul regular Universitatea Craiova și CFR Cluj s-au înfruntat de două ori, în turul campionatului cele două echipe și-au împărțit punctele după ce au remizat 1-1 pe Stadionul ”Dr. Constantin Rădulescu”, golurile partidei fiind marcate de Yeboah pentru CFR și Alexandru Crețu pentru tabăra oaspeților.

În timp ce, în returul campionatului regular, Universitatea Craiova s-a impus pe teren propriu cu scorul de 1-0, singurul gol al partidei a fost marcat de Koljic în minutul 90 al partidei.

În turul play-off-ului cele două echipe s-au întâlnit pe stadionul din Gruia unde Universitatea Craiova s-a impus cu scorul de 1-2, golurile fiind marcate de Baiaram și Mitriță pentru oaspeți, în timp ce pentru gazde a marcat Ilie care a fost mai apoi eliminat pe finalul partidei. Astfel, CFR Cluj nu a câștigat nici un meci în acest sezon împotriva echipei Universitatea Craiova.

„Sunt convins că jucătorii CFR-ului au valoarea necesară să treacă peste șocul de la Constanța”

În conferința de presă premergătoare partidei dintre CFR Cluj și Universitatea Craiova, antrenorul CFR-ului, Francisc Dican, a declarat că speră ce echipa sa va face un meci bun împotriva Craiovei și să repete stilul de joc de la victoria împotriva Rapidului și să uite partida de la Ovidiu, ajutând echipa să treacă peste acest șoc.

„Este un joc decisiv cel cu Craiova, dacă vom pierde, ei se vor îndepărta la 5 puncte de noi și locul doi ar fi prea departe de noi pentru a mai putea fi obținut, trebuie să avem altă atitudine și altă stare de spirit, să fim un grup și sper să obținem un rezultat pozitiv”, a spus antrenorul CFR-ului.

Cosmin Olaru

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax