Connect with us

ACTUALITATE

Pensia de URMAȘ: cuantumul, cine are dreptul și care sunt CONDIȚIILE de acordare

Publicat


plic bani

Ce este pensia de urmaș, care este cuantumul ei, cine are dreptul la pensie de urmaș și care sunt condițiile de acordare?

Conform Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în cazul decesului pensionarului sau sau a persoanei care îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii, au dreptul la pensie de urmaş: copiii şi soţul supravieţuitor.

Pensia de URMAȘ: cuantumul, cine are dreptul și care sunt CONDIȚIILE de acordare

Condiții de acordare

Copiii au dreptul la pensia de urmaș:

  • până la vârsta de 16 ani;
  • până la împlinirea vârstei de 26 de ani (fără a depăşi această vârstă) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora;
  • pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă invaliditatea, dovedită prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale,  s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile de mai sus.

Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş:

  1. La împlinirea vârstei standard de pensionare, pe tot timpul vieţii, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. În cazul în care durata căsătoriei este mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv cu 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus.
  1. Pe perioada în care este încadrat în gradul I sau II de invaliditate, prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, dacă:
  • nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
  • durata căsătoriei a fost de cel puţin un an;
  •  în această perioadă NU realizează venituri lunare:

⇒ în baza unui contract individual de muncă;

⇒ în baza unui raport de serviciu;

⇒ în funcţie electivă sau ca persoană numită în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului;

⇒ ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii cu cele ale persoanelor susmenționate;

!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.

  1. în cazul în care decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionaleindiferent de durata căsătoriei, dacă:
  • nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
  • NU realizează venituri lunare:

⇒ în baza unui contract individual de muncă;

⇒ în baza unui raport de serviciu;

⇒ în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.

!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.

  1. Pe o perioadă de 6 luni de la data decesului susținătorului,  dacă:
  • Nu se regăsește în situațiile enumerate mai sus;
  • în această perioadă NU realizează venituri lunare:

⇒ în baza unui contract individual de muncă;

⇒ în baza unui raport de serviciu;

⇒ în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.

!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.

  1. în situația în care are în îngrijire, la data decesului susţinătorului, unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani,  până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, dacă:
  • în această perioadă NU realizează venituri lunare:
  • în baza unui contract individual de muncă;
  • în baza unui raport de serviciu;
  • în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.

!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.

Cererea de pensionare, însoţită de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul titularului dreptului de pensie, tutorele/curatorul acestuia sau persoana căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor.

Cererea de pensionare poate fi depusă şi prin mandatar, desemnat prin procură specială, la casa de pensii competentă teritorial în funcţie de domiciliul solicitantului, cu excepţia cererilor depuse în aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte.

În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state cu care România aplică instrumente juridice internaționale, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de ședere permanentă, care face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară și nici recomandată deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate.

Cererea de pensionare, în cazul persoanei care are domiciliul exclusiv în străinatate, care nu intra sub incidența instrumentelor juridice cu caracter internațional la care România este parte, poate fi depusă și prin mandatar desemnat cu procura specială la casa teritorială de pensii competentă teritorial, în funcție de domiciliul mandatarului.

Documentele necesare înscrierii la pensie de urmaș, sunt, după caz:

  • cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 7 la norme);
  • certificatul de deces al susţinătorului decedat, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz, în original şi copie;
  • decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în cazul în care titularul pensiei de urmaș este invalid, în original;
  • adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original, sau, după caz, adeverinţă de studii tradusă şi legalizată, în situaţia în care urmează studiile în străinătate, în original;
  • actul doveditor al cauzei decesului, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în copie;
  • copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă – FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în cazul în care decesul a fost cauzat de un accident de muncă;
  • copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională – BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, şi copie a certificatului medical constatator al decesului, din care să rezulte că decesul a fost cauzat de boală profesională;
  • copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.

Pentru cazurile în care susţinătorul decedat NU avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:

  • carnetul de muncă, în original şi copie;
  • carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
  • carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
  • carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
  • alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
  • livretul militar, în original şi copie;
  • diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
  • dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  • adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
  • adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
  • adeverinţă privind venitul brut realizat, anexa nr. 6 la lege;
  • acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
  • declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită (anexa nr. 5 la norme);
  • alte acte întocmite potrivit prevederilor legale, prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.

Cuantumul pensiei de urmaş

Pensia de urmaş se calculează din:

  • pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
  • pensia de invaliditate gradul I, aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care acesta beneficia de pensie de invaliditate gradul II sau III sau pensie anticipată.

Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din numărul total de puncte realizat de susţinător, aferent:

  • pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
  • pensiei de invaliditate de gradul I aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.

În funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, pensia de urmaș se acordă, astfel:

  • 50% – pentru un singur urmaş;
  • 75% – pentru 2 urmaşi;
  • 100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.

Excepție!!!! Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte.

Copiii şi soţul supravieţuitor care au dreptul la o pensie proprie şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după susţinătorul decedat, pot opta pentru cea mai avantajoasă dintre acestea, plata drepturilor pentru care au optat efectuându-se cu luna următoare solicitării.

Acordarea  şi plata pensiei de urmaș

  • din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
  • de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
  • de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte, ulterior decesului susţinătorului, condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare.
  • începând cu data înregistrării cererii, în situaţia în care cererea este înregistrată cu depăşirea termenului de 30 de zile.

Modalităţi de plată a drepturilor de pensie de urmaş

Drepturile de pensie se plătesc lunar, titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor sau, după caz, mandatarului desemnat prin procură specială.

Plata pensiei se face, în funcţie de opţiunea pensionarului, după cum urmează:

  • la domiciliul/reşedinţa pensionarului, respectiv a reprezentantului legal al acestuia în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi Compania Naţională „Poşta Română” – S.A.;
  • în cont curent sau în cont de card, în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi băncile comerciale, precum şi între CNPP şi alte instituţii de credit, conform legii.

Recalcularea pensiei de urmaş

Pensia de urmaș se poate recalcula, la cerere:

  • prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, a perioadelor asimilate stagiului de cotizare realizate  anterior înscrierii la pensie, dar care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia;
  • prin depunerea unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia;
  • în cazul modificării numărului de urmaşi îndreptăţiţi.

Drepturile recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Documente necesare:

  • cerere de recalculare (anexa nr. 16  la norme);
  • actul de identitate al solicitantului: BI/CI;
  • adeverințe privind stagiul de cotizare, stagiul de cotizare asimilat, venitul total lunar realizat, sporuri,  încadrarea în grupă superioară de muncă, care îndeplinesc condițiile de fond și formă prevăzute de lege.

!!! Nu sunt necesare adeverințe pentru perioadele de stagiu realizate ulterior datei de 1 aprilie 2001, întrucât aceste informații se regăsesc în baza de date privind asiguraţii sistemului public de pensii din proprietatea CNPP, creată pe baza declaraţiilor nominale de asigurare depuse de angajatori.

Revizuirea se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite.

Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data constatării diferenţelor.

!!! Prin excepţie, în cazul unor erori materiale sau de calcul, intervenite în procesul administrativ de prelucrare şi redactare a datelor în vederea stabilirii/recalculării/plăţii drepturilor de pensie, termenul general de prescripţie nu se aplică pentru recuperarea de către beneficiarul dreptului la pensie a sumelor neplătite de casa teritorială de pensii competentă.

Suspendarea plăţii pensiei de urmaş intervine în situația în care:

  • pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, și dacă, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plăteşte de către celălalt stat;
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu urmează programele recuperatorii;
  • copilul beneficiar al pensiei de urmaş,  a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor;
  • copiii urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii.

!!!!! Dovada continuării studiilor, în aceste situaţii, se prezintă casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar.

  • soţul supravieţuitor sau copilul urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
  • a expirat termenul de valabilitate al procurii speciale referitoare la plata pensiei;
  • beneficiarul nu prezintă sau nu transmite casei teritoriale de pensii competente certificatul de viaţă în termenele prevăzute de lege;
  • pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei;
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu prezintă sau nu transmite, înaintea împlinirii termenului de revizuire, documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă, în cazurile care vizează aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;
  • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş,  realizează venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată:
  • în baza unui contract individual de muncă;
  • în baza unui raport de serviciu;
  • în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la convocarea INEMRCM sau a medicului expert al asigurărilor sociale, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate,
  • este solicitată de către pensionar.

Încetarea plăţii pensie de urmaş

  • pensionarul a decedat;
  • pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
  • pensionarul urmaş încadrat în grad de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
  • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie sau nu a prezentat la termenul de revizuire documentele medicale şi rezultatul investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, după caz;
  • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, incadrat în grad de invaliditate nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea INEMRCM, sau a refuzat să efectueze investigaţiile medicale şi examinările necesare în vederea evaluării capacităţii de muncă, după caz;
  • au expirat 12 luni de la data la pensionarul urmaş , incadrat în grad de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii recomandate de medicul expert al asigurărilor sociale;
  • copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copiilor încadraţi în grad de invaliditate survenită până la 16 ani sau, după caz, pe perioada studiilor până la vârsta de 26 ani;
  • pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului;
  • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit.

Reluarea plăţii pensiei de urmaş se face, astfel:

  • potrivit prevederilor convenţiei de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, încheiate de România și statul   în care pensionarul şi-a stabilit domiciliul;
  • începând cu luna următoare emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă de încadrare în grad de invaliditate, în situaţia în care pensionarul urmaş, invalid, nu s-a prezentat la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu a prezentat documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu a urmat programele recuperatorii;
  • la cerere, începând cu luna următoare dovedirii reluării programelor recuperatorii, în situaţia pensionarilor de urmaș, invalizi, obligați să urmeze aceste programe;
  • de la data suspendării, în baza dovezii privind continuarea studiilor, în situaţia copilul beneficiar al pensiei de urmaş, care  a împlinit vârsta de 16 ani şi nu a făcut dovada continuării studiilor;
  • la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza suspendării, în situația soţului supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş care a realizat venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată, în situațiile expres prevăzute de lege;
  • la cerere, începând cu luna următoare exprimării opţiunii la pensie, în situaţia soţului supravieţuitor sau copilului urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, care optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
  • la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost eliberată noua procură specială sau, după caz, de la data suspendării, potrivit obiectului mandatului;
  • de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/comunică certificatul de viaţă după expirarea termenelor prevăzute de lege (cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an);
  • pe baza dovezii continuării studiilor:
    • de la data suspendării,în cazul copilului beneficiar al pensiei de urmaş cu vârsta de peste 16 ani, care urmează studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, indiferent de nivelul ei, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
    • de la data angajării, în situația copilului urmaş, medic resident.
  • la cerere, de la data suspendării, în cazul pensiei suspendate ca urmare a faptului că pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei.

Plata drepturilor se face cu respectarea termenului general de prescripţie şi numai dacă între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Un judecător al Curții de Apel Cluj a încasat 267.000 de lei restanțe salariale la sfârșitul anului trecut

Publicat

judecător

Un judecător al Curții de Apel Cluj a încasat la sfârșitul anului trecut 267.000 de lei restanțe salariale, aceasta fiind cea mai mare sumă plătită la nivelul instituției, în timp ce cea mai mică a fost de doar 3000 de lei. Aceste restanțe provin în urma unor procese câștigate în care magistrații au dat statul îm judecată cerând majorări salariale. 

Potrivit unei informări a Curții de Apel Cluj transmisă la cererea Cluj24, în total, un număr de 94 de judecători, în activitate și pensionari, au beneficiat de diferențe de drepturi salariale, constituite conform actelor administrative și hotărârilor judecătorești, reglementărilor legale privind plata eșalonată a acestora, în limita creditelor bugetare alocate.

”Suma alocată per total Curte de Apel Cluj, pentru tot personalul Curții de Apel Cluj, a fost de 41,85 milioane de lei.

Diferențele salariale s-au calculate pentru perioada prevăzută de actul executoriu din care acestea rezultă (de la data dispusă) și sunt eșalonate, dacă este cazul, pe 5 ani, conform reglementărilor în vigoare.

Cea mai mare sumă de care a beneficiat un angajat al Curții de Apel Cluj a fost de 267.000 lei, respectiv cea mai mică sumă a fost de 3.000 lei”, au precizat reprezentanții Curții de Apel Cluj.

Este vorba, printre altele, de plata majorărilor de salarii obținute de judecători după ce au dat statul în judecată, numărul total al judecătorilor la nivel național fiind de peste 4.000.

Astfel, din fondul de rezervă al Guvernului s-au alocat peste 1,6 miliarde de lei pentru plata restanțelor salariale la nivelul întregii țări.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el

Publicat

RAR

Din cauza unui număr mare de solicitări privind restituirea certificatului de înmatriculare reținut de Poliție, Registrul Auto Român (RAR) face o serie de precizări cu privire la recuperarea talonului auto.

Reprezentanții RAR spun că talonul auto nu se restituie la RAR, așa cum cred mulți șoferi.

”Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare. În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI” precizează cei de la RAR.

RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el

Dacă certificatul de înmatriculare a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, după remedierea problemelor tehnice semnalate, vehiculul trebuie prezentat la una dintre reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român pentru verificarea subansamblelor / sistemelor la care au fost constatate defecțiuni.

După ce se constată remedierea defecţiunilor, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.

Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite redobândirea certificatului de înmatriculare.

Dacă motivul reţinerii certificatului de înmatriculare l-a constituit expirarea termenului de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice anterioare, verificarea tehnică pentru redobândirea certificatului se efectuează exclusiv de către RAR.

Ce spune RAR

“Am venit la RAR ca să-mi recuperez talonul” este expresia pe care o auzim cel mai des de la cei care ajung într-o reprezentanță pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare, indiferent de motivul pentru care acesta a fost reținut în trafic de polițiștii rutieri: lipsă ITP sau defecțiuni tehnice.

Vrem să fiți informați și să aveți o imagine clară asupra a ceea ce intră în atribuțiile Registrului Auto Român.

Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare.

În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI.

Specialiștii Registrului Auto Român doar verifică autovehiculul cu ajutorul echipamentelor disponibile în autolaboratorul CTT și întocmesc un raport cu constatările, pe care îl înmânează polițistului rutier. Acesta poate lua decizia aplicării unei sancțiuni.

„La reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică”

Ce facem când vă prezentați la RAR pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare?

În cazul în care CI a fost reținut doar pentru lipsa ITP, la reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică așa cum este prevăzută în RNTR 1.

Dacă vehiculul este declarat admis, colegii noștri eliberează o dovadă a efectuării acestei proceduri, iar proprietarul se adresează structurii de poliție care a reținut CI pentru a-l recupera.

În cazul în care CI a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, la reprezentanța RAR se verifică doar remedierea acestora, cu excepția situației în care alte neconformități pot fi constatate printr-o observare directă.

Dacă se constată că deficiențele nu mai există, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.

Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite proprietarului redobândirea certificatului de înmatriculare.

Țineți cont de faptul că legislația prevede necesitatea fotografierii elementelor/zonelor care au fost reparate după reținerea CI (ex: element de caroserie reparat, tubulatură de evacuare înlocuită etc).

Ce documente trebuie să prezentați la RAR

Actele necesare sunt:

– Cartea de Identitate a Vehiculului;
– Dovada reținerii certificatului de înmatriculare în original (sau o declarație notarială în cazul în care a fost pierdută);
– Raportul cu constatările făcute în timpul controlului tehnic în trafic (doar în cazul în care CI a fost reținut în urma verificărilor efectuate de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră);
– Cererea de activitate RAR (se va completa olograf de solicitant pe propria sa răspundere și va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează prestaţia);
– Documentul de identitate al persoanei care solicită activitatea”.

Din ce motive poți rămâne fără talon

Conform Art 112 din  Oug 195/2002, poliția îți ia talonul pentru următoarele abateri:

(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:

a) vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată;

b) nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase; FDC (dovada fără drept de conducere) și RPNÎ (se trerag plăcuțele de înmatriculare) și imobilizare

c) vehiculul circulă noaptea fără faruri sau lămpi de semnalizare, dispozitivele de iluminare şi semnalizare luminoase, mijloacele fluorescent-reflectorizante, prevăzute în normele tehnice în vigoare; FDC.

d) vehiculul circulă cu deficiențe majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate;

e) sistemul de frânare de serviciu prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC (permisul de conducere)

f) sistemul de frânare de securitate sau de staționare prezintă deficiențe majore sau periculoase;

„Anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate”

g) mecanismul de direcție prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC

h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;

h1) conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate; FDC

i) zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul;

j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;

k) elementele dispozitivului de cuplare pentru remorcare prezintă uzuri pronunţate ori nu sunt compatibile, fiind de natură să provoace desprinderea remorcii sau dezechilibrarea ansamblului;

l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe sau reclame publicitare, folii neomologate şi/sau nemarcate corespunzător ori accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât şi din exterior;

„Autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant”

m) autovehiculul are aplicat pe partea frontală şi/sau posterioară a acestuia afişe, înscrisuri sau reclame care diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;

n) autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant sau lubrifiant;

o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate; FDC și RPNÎ și imobilizare

p) datele din certificatul de înmatriculare sau de înregistrare nu concordă cu caracteristicile tehnice ale vehiculului; FDC și RPNÎ și imobilizare

r) vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă; FDC și RPNÎ și imobilizare

s) vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii; FDC și RPNÎ și imobilizare

„Vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei”

t) deţinătorul vehiculului nu a preschimbat certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, în conformitate cu prevederile legale;

u) vehiculul nu are montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;

v) vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei ori aceasta este într-o stare avansată de degradare;

x) lipsa dotărilor obligatorii pe autovehicule destinate învăţării conducerii autovehiculelor în procesul instruirii persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzute de reglementările în vigoare.

y) înmatricularea vehiculului este suspendată, în condițiile legii.

În situațiile  prevăzute la alin. (1) lit. b), o), p), r) și s), odată cu reținerea certificatului de înmatriculare polițistul rutier retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO. David Ciceo, la ședința directorilor de aeroporturi din România: Creștere de 6% a traficului de pasageri în 2024

Publicat

De

David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România (A.A.R.) și directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, a arătat că traficul aerian din România a crescut cu 6% în 2024 față de 2023, iar tendința ascendentă continuă, la ședința directorilor generali ai aeroporturilor din România.

Întâlnirea directorilor generali ai aeroporturilor din România, organizată de Asociația Aeroporturilor din România (A.A.R.) în perioada 6-7 februarie 2025 la Poiana Brașov, s-a încheiat după două zile de dezbateri privind dezvoltarea aviației civile la nivel național.

Creștere de 6% a traficului de pasageri în 2024

În cadrul întâlnirii, David Ciceo, președintele A.A.R. și directorul Aeroportului Internațional Cluj, a menționat că în 2024 traficul de pasageri din România a crescut cu 6%, iar trendul ascendent va continua și în 2025.

„În 2024 față de 2023 în România a existat o creștere de 6% a traficului de pasageri și de 4% a traficului aerian de marfă. În ceea ce privește numărul pasagerilor din 2024 comparativ cu anul 2019, suntem la peste 12% creștere. Ne așteptăm la creșterea traficului de pasageri și pentru anul 2025 și vom continua dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare. (…) Ne pregătim pentru o dublare a traficului aerian în următorii 15 ani”, a declarat acesta.

Experți din domeniul aviației, reuniți la Poiana Brașov

Printre principalele teme abordate s-au numărat reducerea emisiilor de carbon, modernizarea infrastructurii aeroportuare și creșterea traficului aerian. De asemenea, s-a discutat despre siguranță și securitate, precum și despre îmbunătățirea experienței pasagerilor. Evenimentul a reunit, pe lângă directorii aeroporturilor, și reprezentanți ai Autorității Aeronautice Civile Române, ROMATSA, companiilor aeriene, Poliției de Frontieră și ai altor instituții relevante din domeniu.

Ședința de la Poiana Brașov a devenit un eveniment de referință pentru industria aeronautică românească, oferind o platformă esențială pentru colaborare și schimb de bune practici între principalii actori din domeniu.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. O stradă din Florești va fi închisă timp de o săptămână. Se lucrează la canalizare

Publicat

Primăria comunei Florești anunță închiderea unui segment strada Tăuțului timp de o săptămână, în perioada vacanței școlare.

În perioada 17 – 23 februarie 2025, în fiecare zi între orele 08:00 – 17:00, circulația va fi restricționată pe strada Tăuțiului din Florești, de la intersecția cu str. Crizantemelor până la intersecția cu str. Sub Cetate. În această perioadă, vor avea loc lucrări de extindere a rețelei de canalizare menajeră, anunță administrația locală.

Lucrările se vor desfășura pe zona centrală a drumului, iar accesul riveranilor va fi permis până în momentul în care lucrările ajung în zona respectivă.

Rute alternative

Traficul va fi deviat conform următoarelor rute alternative:

  • Dinspre Tăuți spre Florești: str. Hagău sau str. Crizantemelor
  • Dinspre Florești spre Tăuți și Cluj-Napoca: str. Hagău, str. Tăuțiului (zona intersecției cu str. Sub Cetate) și str. Crizantemelor.

La finalizarea lucrărilor, zona afectată va fi readusă la starea de piatră concasată compactată, pentru a asigura circulația în siguranță și a preveni eventualele accidente.

Lucrările se vor desfășura etapizat, cu semnalizare și protecție sporită pentru a minimiza impactul asupra circulației comunității.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate