ACTUALITATE
Pensia de URMAȘ: cuantumul, cine are dreptul și care sunt CONDIȚIILE de acordare
Ce este pensia de urmaș, care este cuantumul ei, cine are dreptul la pensie de urmaș și care sunt condițiile de acordare?
Conform Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în cazul decesului pensionarului sau sau a persoanei care îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii, au dreptul la pensie de urmaş: copiii şi soţul supravieţuitor.
Pensia de URMAȘ: cuantumul, cine are dreptul și care sunt CONDIȚIILE de acordare
Condiții de acordare
Copiii au dreptul la pensia de urmaș:
- până la vârsta de 16 ani;
- până la împlinirea vârstei de 26 de ani (fără a depăşi această vârstă) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora;
- pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă invaliditatea, dovedită prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile de mai sus.
Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş:
- La împlinirea vârstei standard de pensionare, pe tot timpul vieţii, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. În cazul în care durata căsătoriei este mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv cu 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus.
- Pe perioada în care este încadrat în gradul I sau II de invaliditate, prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, dacă:
- nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
- durata căsătoriei a fost de cel puţin un an;
- în această perioadă NU realizează venituri lunare:
⇒ în baza unui contract individual de muncă;
⇒ în baza unui raport de serviciu;
⇒ în funcţie electivă sau ca persoană numită în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului;
⇒ ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii cu cele ale persoanelor susmenționate;
!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
- în cazul în care decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, indiferent de durata căsătoriei, dacă:
- nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
- NU realizează venituri lunare:
⇒ în baza unui contract individual de muncă;
⇒ în baza unui raport de serviciu;
⇒ în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
- Pe o perioadă de 6 luni de la data decesului susținătorului, dacă:
- Nu se regăsește în situațiile enumerate mai sus;
- în această perioadă NU realizează venituri lunare:
⇒ în baza unui contract individual de muncă;
⇒ în baza unui raport de serviciu;
⇒ în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
- în situația în care are în îngrijire, la data decesului susţinătorului, unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani, până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, dacă:
- în această perioadă NU realizează venituri lunare:
- în baza unui contract individual de muncă;
- în baza unui raport de serviciu;
- în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
!!!!! Ori dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
Cererea de pensionare, însoţită de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul titularului dreptului de pensie, tutorele/curatorul acestuia sau persoana căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor.
Cererea de pensionare poate fi depusă şi prin mandatar, desemnat prin procură specială, la casa de pensii competentă teritorial în funcţie de domiciliul solicitantului, cu excepţia cererilor depuse în aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte.
În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state cu care România aplică instrumente juridice internaționale, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de ședere permanentă, care face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară și nici recomandată deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate.
Cererea de pensionare, în cazul persoanei care are domiciliul exclusiv în străinatate, care nu intra sub incidența instrumentelor juridice cu caracter internațional la care România este parte, poate fi depusă și prin mandatar desemnat cu procura specială la casa teritorială de pensii competentă teritorial, în funcție de domiciliul mandatarului.
Documentele necesare înscrierii la pensie de urmaș, sunt, după caz:
- cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 7 la norme);
- certificatul de deces al susţinătorului decedat, în original şi copie;
- actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz, în original şi copie;
- decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în cazul în care titularul pensiei de urmaș este invalid, în original;
- adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original, sau, după caz, adeverinţă de studii tradusă şi legalizată, în situaţia în care urmează studiile în străinătate, în original;
- actul doveditor al cauzei decesului, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în copie;
- copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă – FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în cazul în care decesul a fost cauzat de un accident de muncă;
- copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională – BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, şi copie a certificatului medical constatator al decesului, din care să rezulte că decesul a fost cauzat de boală profesională;
- copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.
Pentru cazurile în care susţinătorul decedat NU avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:
- carnetul de muncă, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
- carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
- carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
- livretul militar, în original şi copie;
- diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
- adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
- adeverinţă privind venitul brut realizat, anexa nr. 6 la lege;
- acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
- declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită (anexa nr. 5 la norme);
- alte acte întocmite potrivit prevederilor legale, prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Cuantumul pensiei de urmaş
Pensia de urmaş se calculează din:
- pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
- pensia de invaliditate gradul I, aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care acesta beneficia de pensie de invaliditate gradul II sau III sau pensie anticipată.
Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din numărul total de puncte realizat de susţinător, aferent:
- pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
- pensiei de invaliditate de gradul I aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
În funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, pensia de urmaș se acordă, astfel:
- 50% – pentru un singur urmaş;
- 75% – pentru 2 urmaşi;
- 100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.
Excepție!!!! Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte.
Copiii şi soţul supravieţuitor care au dreptul la o pensie proprie şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după susţinătorul decedat, pot opta pentru cea mai avantajoasă dintre acestea, plata drepturilor pentru care au optat efectuându-se cu luna următoare solicitării.
Acordarea şi plata pensiei de urmaș
- din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
- de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
- de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte, ulterior decesului susţinătorului, condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare.
- începând cu data înregistrării cererii, în situaţia în care cererea este înregistrată cu depăşirea termenului de 30 de zile.
Modalităţi de plată a drepturilor de pensie de urmaş
Drepturile de pensie se plătesc lunar, titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor sau, după caz, mandatarului desemnat prin procură specială.
Plata pensiei se face, în funcţie de opţiunea pensionarului, după cum urmează:
- la domiciliul/reşedinţa pensionarului, respectiv a reprezentantului legal al acestuia în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi Compania Naţională „Poşta Română” – S.A.;
- în cont curent sau în cont de card, în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi băncile comerciale, precum şi între CNPP şi alte instituţii de credit, conform legii.
Recalcularea pensiei de urmaş
Pensia de urmaș se poate recalcula, la cerere:
- prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, a perioadelor asimilate stagiului de cotizare realizate anterior înscrierii la pensie, dar care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia;
- prin depunerea unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia;
- în cazul modificării numărului de urmaşi îndreptăţiţi.
Drepturile recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
Documente necesare:
- cerere de recalculare (anexa nr. 16 la norme);
- actul de identitate al solicitantului: BI/CI;
- adeverințe privind stagiul de cotizare, stagiul de cotizare asimilat, venitul total lunar realizat, sporuri, încadrarea în grupă superioară de muncă, care îndeplinesc condițiile de fond și formă prevăzute de lege.
!!! Nu sunt necesare adeverințe pentru perioadele de stagiu realizate ulterior datei de 1 aprilie 2001, întrucât aceste informații se regăsesc în baza de date privind asiguraţii sistemului public de pensii din proprietatea CNPP, creată pe baza declaraţiilor nominale de asigurare depuse de angajatori.
Revizuirea se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite.
Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data constatării diferenţelor.
!!! Prin excepţie, în cazul unor erori materiale sau de calcul, intervenite în procesul administrativ de prelucrare şi redactare a datelor în vederea stabilirii/recalculării/plăţii drepturilor de pensie, termenul general de prescripţie nu se aplică pentru recuperarea de către beneficiarul dreptului la pensie a sumelor neplătite de casa teritorială de pensii competentă.
Suspendarea plăţii pensiei de urmaş intervine în situația în care:
- pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, și dacă, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plăteşte de către celălalt stat;
- pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu urmează programele recuperatorii;
- copilul beneficiar al pensiei de urmaş, a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor;
- copiii urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii.
!!!!! Dovada continuării studiilor, în aceste situaţii, se prezintă casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar.
- soţul supravieţuitor sau copilul urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
- a expirat termenul de valabilitate al procurii speciale referitoare la plata pensiei;
- beneficiarul nu prezintă sau nu transmite casei teritoriale de pensii competente certificatul de viaţă în termenele prevăzute de lege;
- pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei;
- pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu prezintă sau nu transmite, înaintea împlinirii termenului de revizuire, documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă, în cazurile care vizează aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;
- soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, realizează venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată:
- în baza unui contract individual de muncă;
- în baza unui raport de serviciu;
- în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
- pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la convocarea INEMRCM sau a medicului expert al asigurărilor sociale, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate,
- este solicitată de către pensionar.
Încetarea plăţii pensie de urmaş
- pensionarul a decedat;
- pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
- pensionarul urmaş încadrat în grad de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
- au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie sau nu a prezentat la termenul de revizuire documentele medicale şi rezultatul investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, după caz;
- au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, incadrat în grad de invaliditate nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea INEMRCM, sau a refuzat să efectueze investigaţiile medicale şi examinările necesare în vederea evaluării capacităţii de muncă, după caz;
- au expirat 12 luni de la data la pensionarul urmaş , incadrat în grad de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii recomandate de medicul expert al asigurărilor sociale;
- copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copiilor încadraţi în grad de invaliditate survenită până la 16 ani sau, după caz, pe perioada studiilor până la vârsta de 26 ani;
- pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului;
- soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit.
Reluarea plăţii pensiei de urmaş se face, astfel:
- potrivit prevederilor convenţiei de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, încheiate de România și statul în care pensionarul şi-a stabilit domiciliul;
- începând cu luna următoare emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă de încadrare în grad de invaliditate, în situaţia în care pensionarul urmaş, invalid, nu s-a prezentat la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu a prezentat documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu a urmat programele recuperatorii;
- la cerere, începând cu luna următoare dovedirii reluării programelor recuperatorii, în situaţia pensionarilor de urmaș, invalizi, obligați să urmeze aceste programe;
- de la data suspendării, în baza dovezii privind continuarea studiilor, în situaţia copilul beneficiar al pensiei de urmaş, care a împlinit vârsta de 16 ani şi nu a făcut dovada continuării studiilor;
- la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza suspendării, în situația soţului supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş care a realizat venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată, în situațiile expres prevăzute de lege;
- la cerere, începând cu luna următoare exprimării opţiunii la pensie, în situaţia soţului supravieţuitor sau copilului urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, care optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
- la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost eliberată noua procură specială sau, după caz, de la data suspendării, potrivit obiectului mandatului;
- de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/comunică certificatul de viaţă după expirarea termenelor prevăzute de lege (cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an);
- pe baza dovezii continuării studiilor:
- de la data suspendării,în cazul copilului beneficiar al pensiei de urmaş cu vârsta de peste 16 ani, care urmează studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, indiferent de nivelul ei, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
- de la data angajării, în situația copilului urmaş, medic resident.
- la cerere, de la data suspendării, în cazul pensiei suspendate ca urmare a faptului că pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei.
Plata drepturilor se face cu respectarea termenului general de prescripţie şi numai dacă între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
RECLAMAȚII de la utilizatori legate de nefuncționarea platformei ANRE de schimbare a furnizorului de curent și gaze
Într-un articol publicat de curând, Cluj24 a preluat de la ANRE modul în care consumatorii de energie electrică și gaze naturale își pot schimba furnizorul în 24 de ore, pe platforma găzduită de site-ul autorității de reglementare. Mai mulți utilizatori au semnalat însă că au încercat să utilizeze platforma, însă aceasta nu este funcțională.
O notificare primită de un utilizator de la Hidroelectrica se precizează:
„În urma verificării situației dumneavoastră contractuale, vă transmitem că dintr-o eroare a platformei de contractare ANRE POSF, contractul nu a fost finalizat și nu s-a notificat la Operatorul de Distribuție. În acest sens dacă doriți să deveniți în continuare clientul nostru va trebui reluată procedura de schimbare a furnizorului și implicit încheierea unui nou contract”.
RECLAMAȚII de la utilizatori legate de nefuncționarea platformei ANRE de schimbare a furnizorului de curent și gaze
Vineri, ANRE a precizat pentru Hotnews că platforma POSF este pe deplin funcțională, dar că pot apărea dificultăți punctuale.
„Vă mulțumim pentru interesul acordat procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică și gaze naturale și pentru semnalarea aspectelor menționate.
Platforma Online pentru Schimbarea Furnizorului (POSF) este un instrument digital esențial, care asigură un proces simplu, transparent și eficient pentru clienții casnici și non-casnici. POSF este pe deplin funcțional, fiind utilizat atât de furnizori și operatori de rețea, cât și de consumatori, facilitând accesul acestora la o piață concurențială.
„ANRE a pus la dispoziție un asistent virtual”
Întrucât orice sistem informatic poate întâmpina dificultăți punctuale, ne asigurăm că orice eroare este tratată cu prioritate de echipa de specialiști IT ai ANRE, astfel încât impactul asupra utilizatorilor să fie minim. De asemenea, clienții care au întâmpinat probleme au beneficiat deja de asistență pentru remedierea acestora.
Pentru a sprijini consumatorii în utilizarea platformei, ANRE a pus la dispoziție un asistent virtual, menit să ofere îndrumare pas cu pas, și să mențină un dialog permanent cu furnizorii și operatorii de rețea pentru a asigura actualizarea constantă a datelor. În acest sens, operatorii de rețea și furnizorii de energie electrică și gaze naturale își îndeplinesc obligațiile de încărcare și actualizare a metadatelor privind locurile de consum și contractele de furnizare, conform Regulamentului POSF.
Pentru o experiență optimă, recomandăm consumatorilor să consulte manualul de utilizare și tutorialul, disponibile pe www.posf.ro, unde găsesc informații detaliate despre navigarea pe platformă și pașii necesari pentru schimbarea furnizorului.
ANRE rămâne deschisă și disponibilă pentru a oferi suport tuturor utilizatorilor și pentru a asigura funcționarea optimă a platformei, în beneficiul consumatorilor și pieței de energie”.
ADMINISTRAȚIE
Ce bani primesc de la Guvern marile proiecte ale Clujului, în 2025. Alocări pentru metrou, spitalul regional sau centură
Bugetul național pentru anul 2025 include finanțare pentru mai multe proiecte importante din județul Cluj, inclusiv Spitalul Regional de Urgență sau proiectul metroului și al centurii metropolitane.
Bugetul național pentru 2025 aduce finanțări substanțiale pentru proiecte esențiale în sănătate, infrastructură, transport, educație și cultură din județul Cluj. Printre cele mai mari investiții se numără Spitalul Regional de Urgență din Florești, continuarea lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca, dezvoltarea rețelei de drumuri expres și autostrăzi, precum și modernizarea unor instituții universitare și culturale.
Finanțare pentru metrou, drumuri expres și autostrăzi
Bugetul prevede finanțare pentru proiecte majore de infrastructură rutieră și transport public în Cluj: 310.000.000 lei pentru Magistrala I de metrou Cluj, fonduri pentru drumul expres Cluj-Napoca – Dej și pentru continuarea lucrărilor la autostrada A3, secțiunea Nădășelu – Poarta Sălajului.
De asemenea, sunt prevăzute fonduri pentru finalizarea drumului expres de la Tureni, pentru pasajul de legătură dintre DN 1C și Tetarom III și pentru centura metropolitană.
Lucrări la Spitalul Regional de Urgență
Una dintre cele mai importante alocări bugetare vizează Spitalul Regional de Urgență Florești, considerat o prioritate națională, alături de unitățile similare din Iași și Craiova. Pentru construcția acestuia, în 2025, sunt prevăzute 2.404.786.000 lei.
Tot în domeniul sănătății, bugetul prevede 4.528.000 lei pentru extinderea și etajarea clădirii Corp Anexa C4 de la Clinica de Chirurgie Cardiovasculară din Cluj-Napoca.
Bani pentru un nou muzeu la Cluj
În perioada 2025-2027, printr-un program de finanțare externă (BDCE), se vor finaliza proiectele tehnice și lucrările de restaurare pentru mai multe obiective culturale, inclusiv Opera Națională Română Cluj-Napoca și Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei.
Un alt proiect cultural important este Galeria Istorică a Transilvaniei – Muzeul conflictelor interetnice din Florești, pentru care s-au alocat 145.849.000 lei.
În domeniul educației, vor fi finanțate mai multe investiții de la Facultatea de Matematică-Informatică a UBB, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Academia de Muzică „Gheorghe Dima”.
De asemenea, sunt alocate 717.000 de lei pentru reabilitarea și creșterea eficienței energetice a clădirilor Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) și Direcției Județene pentru Jandarmi (DJJ) Cluj.
Guvernul a aprobat vineri proiectul bugetului de stat și al asigurărilor sociale pentru 2025, iar sâmbătă urmează să fie dezbătut în Parlament.
Lista investițiilor finanțate de Guvern în județul Cluj:
Ministerul Afacerilor Interne
- Reabilitare, cresterea eficientei energetice, gestionarea eficienta la imobile existente, modificari interioare, amenajari spatii de lucru in pod existent (C2), amenajare incinta si refacere imprejmuire – POR- IPJ si DJJ Cluj – 717.000 lei
Ministerul Agriculturii
- Colegiul „Emil Negruțiu” Turda CLUJ – 192.000 lei
Ministerul Culturii
- Complex Muzeal – Galeria Istorica a Transilvaniei, Cetatea Fetei, Florești – 145.849.000 lei
- Restaurarea si amenajarea Muzeului National de Istorie a Transilvaniei, Cluj-Napoca, prin proiectul „Temelii culturale”
- Restaurarea Teatrului Național „Lucian Blaga” și Operei Naționale Române Cluj-Napoca, în cadrul programului cu finantare externa rambursabila BDCE, în intervalul 2025-2027
Ministerul Justiției
- Palatul de Justiție Cluj – reparații capitale și modernizare – se numără printre prioritățile investiționale pentru perioada 2025-2028;
Ministerul Transporturilor
- Consolidarea transportului public urban de călători Cluj (Cod 2395) – Construirea metroului din Cluj Napoca – 310.000.000 lei
- Modernizarea/reabilitarea a 47 de stații de cale ferata din Romania – SRCF Cluj, statiile: CF Dej Calatori si Beclean pe Somes – 29.884.000 lei
- Elaborare SF pentru Drum expres Cluj – Dej – 6.628.000 lei credite de angajament
- Autostrada Cluj Vest (Gilău) – Nădășelu și finalizarea lucrărilor la nodul Gilau și conexiunea dintre secțiunea 2B cu subsecțiunea 3A1 – 15.202.000 lei
- Elaborare Studiu de fezabilitate și întocmire Proiect Autorizare Lucrări la obiectivul Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre autostrada A3 (Turda) și Varianta de ocolire Cluj Est (V.O.C.E) – 466.000 lei
- Pasaj de legatură între DN 1C si parcul industrial TETAROM III – 81.422.000 lei
- Drum Transregio Feleac TR35, Centura Metropolitana TR35 si drumuri de legatura – Etapa I – 748.000 lei
Ministerul Educației și Cercetării
- Sală sport multifunctionala, bazin de înot si parking subteran, bransamente, racorduri si amenajari exterioare pentru CSS Viitorul din Cluj-Napoca, strada Argeș -3.000.000 lei
- Corp nou de depozit cu acces liber la raft Strada Clinicilor nr 2 – Biblioteca Centrală Universitară – 5.000.000 lei
- Construire imobil Facultatea de Matematica-Informatica, imprejmuire, bransamente si racorduri la utilitati str. Donath – 2.800.000 lei
- Cladire laboratoare de cercetare in inteligenta artificiala, la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, Str. Observatorului nr.2 – 5.000.000 lei
- Modificare de tema la proiect autorizat cu A.C. 1059 din 30.09.2021: centrul Cultural Studentesc-Amfiteatru, amenajare spatii verzi, imprejmuire, retele, bazin de retentie ape pluviale, post trafo, organizare de santier, pentru Academia Nationala de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca – 5.000.000 lei
- Modernizarea infrastructurii educationale universitare de nutritie si patologie animala a USAMV Cluj-Napoca la Jucu, Strada Dejului, comuna Jucu – 50.000 lei
- Centru de Transfer Tehnologic – CTT Biotech Calea Florești – 50.000 lei
- Construire centru de transfer tehnologic in nutritie si patologie comparata ”COMPAC” JUCU, Jucu-Herghelie – 50.000 lei
- Extindere si reabilitare cladire baza de practica Blajoaia, modificare structura sarpanta pod si refacere invelitoare, imprejmuire si acces auto, modificare instalatii din cadrul Universitatii „Babes Bolyai” din Cluj-Napoca, Comuna Maguri Racatau – 12.991.000 lei
Ministerul Sănătății
- SRU CLUJ – Construire Spital Regional de Urgenta Cluj, cod SMIS 312959 – ANDIS – 2.404.786.000 lei
- Extindere si etajare cladire Corp Anexa C4 – Clinica de Chirurgie Cardiovasculara, Calea Motilor nr. 19-21 -4.528.000 lei
ACTUALITATE
Vremea se răcește și sunt așteptate ploi în weekend, la Cluj. Prognoza meteo pe localități
Temperaturile vor scădea în județul Cluj, în acest weekend, iar duminică sunt așteptate ploi și burniță în mai multe localități.
Sâmbătă, vremea va fi mai stabilă, cu perioade însorite și temperaturi de până la 8 grade Celsius, însă duminică cerul se va acoperi de nori, iar precipitațiile își vor face apariția.
Prognoza meteo pentru sâmbătă, 1 februarie
Cluj-Napoca: minime de -3 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; însorit spre parțial noros
Turda: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; soare cu nori
Dej: minime de -4 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; predominant noros
Câmpia Turzii: minime de -4 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; soare cu nori
Gherla: minime de -4 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; soare cu nori
Huedin: minime de -3 grade Celsius, maxime de 7 grade Celsius; însorit spre parțial noros
Prognoza meteo pentru duminică, 2 februarie
Cluj-Napoca: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; noros
Turda: minime de -1 grade Celsius, maxime de 5 grade Celsius; averse (ploaie)
Dej: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; ploaie și burniță
Câmpia Turzii: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; averse (ploaie)
Gherla: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; ploaie și burniță
Huedin: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; noros
EVENIMENT
FOTO. Bariera ILEGALĂ de pe strada Urușagului din Florești a reapărut. A fost desființată de poliție în urmă cu o lună
În Florești, regulile par să fie opționale pentru unii locuitori. Bariera ilegală de pe strada Urușagului nr. 107, care a fost desființată de poliție în urmă cu o lună, a reapărut peste noapte.
La doar o lună după ce Poliția a desființat bariera ilegală de pe strada Urușagului nr. 107, aceasta a fost reinstalată, stârnind din nou nemulțumirea floreștenilor.
Revenirea acesteia a fost semnalată de un locuitor pe un grup de Facebook din Florești: „Deci, legală sau ilegală, bariera de pe Urușagului s-a montat înapoi”, arată un floreștean.
Un nou episod al „legii junglei” în Florești
Locatarii din zonă sunt revoltați de această situație, mai ales că strada Urușagului face parte dintr-un drum de acces public, iar amplasarea unei bariere care blochează circulația este considerată abuzivă și ilegală.
Reacțiile oamenilor nu au întârziat să apară:
- „Ideea este că locatarii acelui bloc trec prin fața altor blocuri zilnic și se bucură de bunăvoința locatarilor care și-au lăsat deschise străzile din fața blocului, dar ei nu acceptă așa ceva prin fața proprietății lor… Pot spune doar că dau dovadă de un egoism imens!”.
- „Presimt că o să dispară din nou”.
- „Ilegal să închizi un drum. Orice drum este pentru acces public, acel drum nu este plătit de locatari”.
- „Foarte multe ilegalități se fac în România, dar dacă ai relații, se poate transforma din ilegal în legal”.
Amintim că, în decembrie 2024, mai mulți locatari au decis să închidă drumul public cu o barieră, fapt care a stârnit revolta vecinilor și a determinat intervenția autorităților.
În urma sesizărilor, Poliția s-a deplasat la fața locului, a constatat ilegalitatea și a dispus desființarea barierei. Totuși, situația pare să se repete.