ACTUALITATE
Ministrul Educației, clujeanul Daniel David: Numărul de ore la unele MATERII va fi stabilit de școală, nu de minister

Clujeanul Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, arată că una din schimbările importante prevăzute de noile planuri-cadru pentru învățământul liceal este că numărul de ore nu mai este alocat unor discipline în primul rând de către minister, ci au un cuvânt mai important de spus școala și elevul.
David menționează că dezbaterea planurilor-cadru pentru învățământul liceal a atras sute de mesaje pe adresa ministerului, ceea ce dovedește un interes crescut pentru acest subiect.
Ministrul Educației, clujeanul Daniel David: Numărul de ore la unele MATERII va fi stabilit de școală, nu de minister
„Mă bucur că proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal au stârnit deja un interes atât de mare, primind în nici 24 de ore sute de mesaje. Este normal, iar asta arată că ne pasă de viitorul copiilor noștri! Avem câteva săptămâni pentru analize serioase și discuții constructive, decizia finală urmând a se lua în luna mai, într-un consens cât mai larg”, a declarat Daniel David.
Ministrul precizează că, în ciuda unor interpretări greșite legate de „afectarea unor discipline și ore”, de fapt decizia se duce mai mult spre școală și elevi, iar prin această descentralizare este încurajată autonomia și performanța, pentru a se păstra sau chiar a se crește numărul actual de ore la anumite discipline.
David a reiterat ideea că aceste propuneri trebuie gândite în interesul elevilor, susținând profesorii în acest demers, dar și implicarea părinților, astfel încât elevii să devină „buni specialiști, buni cetățeni și oameni echilibrați și mulțumiți de propria viață”.
„Am lăsat tehnologia informației și comunicațiilor în toți anii din trunchiul comun”
„Pentru a avea buni specialiști, ne trebuie accentuarea competențelor de specialitate, mai ales în clasele XI/XII; nu ne oprește nimeni însă să avem abordări mai transdisciplinare și la acest nivel (istorie la profilul real sau științe la profilul uman), dacă școala și elevii doresc asta (prin orele de CDEOȘ), dar acest lucru nu mai este impus de minister, ci lăsat la autonomia/libertatea școlii și elevilor.
Tot într-o logică transversală și ținând cont de caracteristicile societății de astăzi, am lăsat tehnologia informației și comunicațiilor în toți anii din trunchiul comun (din nou, orele putând fi, unde se dorește, suplimentate prin CDEOȘ)”, a spus Daniel David.
Dezbaterea națională presupune patru întâlniri cu prezență fizică, organizate în centre academice istorice în București (11 februarie), Cluj-Napoca (14 februarie), Iași (25 februarie) și Timișoara (4 martie).
După dezbaterile cu prezență fizică va fi organizată o dezbatere online, în data de 6 martie.
„Aștept în următoarele săptămâni să avem această analiză serioasă și discuție constructivă, decizia finală urmând a se lua în luna mai, într-un consens cât mai larg”, a afirmat ministrul.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EDUCATIE
Ministerul Educației: În perioada probelor scrise de la Bacalaureat 2025, elevii pot face ore ONLINE

Ministerul Educației a informat inspectoratele școlare că elevii pot face ore online în perioada probelor scrise de la Bacalaureat 2025. Este vorba despre perioada 10-16 iunie, până elevii din celelalte clase intră în vacanța de vară.
Elevii din școlile desemnate centre de examen pot face cursuri „online asincron”, adică nu vor fi conectați simultan, ci vor primi sarcini de lucru individuale, în perioada 10-16 iunie 2025.
Ministerul Educației: În perioada probelor scrise de la Bacalaureat 2025, elevii pot face ore ONLINE
Directorii unităților de învățământ vizate vor asigura suplinirea cadrelor didactice implicate în comisiile de examen”. Datele sunt menționate într-o notă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Mureș, citată de edupedu.ro.
Potrivit calendarului examenului de Bacalaureat 2025, elevii din clasele XII-XIII încheie cursurile în 6 iunie și din 10 până în 16 iunie susțin probele scrise: română, proba obligatorie a profilului, proba la alegere.
Însă ceilalți liceeni, din clasele IX-XI, continuă cursurile până în 20 iunie. Pentru aceștia, pot fi organizate activități online, în liceele stabilite centre de examen. Adică elevii să nu mai fie chemați la școală, ci să facă ore „online asincron”, prin care să li se dea sarcini de lucru de către profesori. În cadrul orelor online asincron, în cadrul căreia elevii și cadrele didactice nu sunt conectați online simultan.
”(…) la nivelul unităților de învăţământ, desemnate centre de examen sau, după caz, în unitățile de învăţământ care asigură resursele umane în comisiile de examen, la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea Ministerului Educației şi Cercetării, cursurile se pot desfășura în format online asincron în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a activităților în sistem online sau hibrid”, se precizează în documentul citat.
EVENIMENT
Spectacol de striptease și concerte la festivalul Bikefest de la Băile Cojocna. Sunt așteptați mii de motocicliști

Asociația Transilvania Bikers M.C. 1990 Cluj organizează timp de două zile, în perioada 30 mai – 1 iunie la Băile Cojocna din județul Cluj una dintre cele mai mari întruniri moto din țară, a XXVII – a editie Transilvania Bikers Bikefest. Una dintre surprizele organizatorilor este un spectacol de striptease pentru cei peste 18 ani.
Miile de motocicliști din toată țara și din străinătate vor fi așteptați cu concerte live, paradă moto, mâncare bună, – atmosfera de festival, concursuri, jocuri, premii, spectacol de foc și un program de striptease, pentru cei de peste 18 ani.
Pe scenă vor urca trupele Fără Zahăr, Țapinarii, Gili Barbu, Timpuri noi, Onenightstand, Storytime – Nightwish tribute.
”Tot în seara de sâmbătă vom avea spectacolul de striptease (18+) dar nu înainte ca atmosfera să fie încinsă cu un spectacol de foc de către Eternal Flames!. Este o întrunire de motocicliști si încurajăm participarea a cat mai mulți motocicliști cu motociclete. Totuși pentru cei care vor să vină cu rulota, avem o zonă pentru care se va percepe o taxă suplimentară pe lângă biletul de intrare”, anunță organizatorii.
Biletele vor fi disponibile în curând pe AmBilet.ro.

La doi ani de la implementare, impozitul pe bacșiș ar putea fi eliminat. Inițiatorii proiectului de renunțare la impozit susțin că măsura a adus venituri reduse la buget.
La 1 ianuarie 2023 s-a impus măsura impozitării bacșișului în domeniul ospitalității. Totuși, aceasta a reprezentat un eșec nu numai prin faptul că veniturile la buget au fost foarte mici, ci și prin faptul că firmele din domeniu au fost nevoite să adauge costuri suplimentare.
Impozitul pe BACȘIȘ ar putea fi eliminat. Măsura a fost un EȘEC
În primele cinci luni de la implementarea acestei decizii s-au colectat la buget mai puțin de 6 milioane de lei. Până în noiembrie 2023 s-au adunat doar 26 de milioane de lei, deși Guvernul a avut o estimare de 95 de milioane de lei.
„Impozitul pe bacșiș este perceput ca un cost suplimentar de către operatorii economici din industria ospitalității, care trebuie să își ajusteze practicile și să gestioneze complexitatea noilor reglementări.
Această situație generează un mediu dificil de conformare și duce la creșterea prețurilor pentru clienți, într-un sector deja afectat de presiuni economice și inflație.
Impozitarea bacșișului adaugă și o nouă complexitate administrativă și birocratică pentm operatorii economici din domeniul ospitalității, care trebuie să monitorizeze și să raporteze sumele de bacșiș primite și să calculeze impozitul corespunzător. Această sarcină suplimentară afectează eficiența operațională a afacerilor din acest sector”, afirmă inițiatorii proiectului, conform Fanatik.
„Chelnerii și clienții sunt cei mai afectați”
Tot ei spun că impozitarea bacșișului a afectat clienții prin creșterea prețurilor. Operatorii economici au fost nevoiți să-și ajusteze politica de prețuri pentru a compensa costurile suplimentare generate de impozitare.
„În contextul impozitării bacșișului, chelnerii și clienții sunt cei mai afectați. Chelnerii pierd o parte semnificativă din veniturile lor, iar clienții se confruntă cu prețuri mai mari și, uneori, cu servicii de calitate inferioară, deoarece chelnerii sunt descurajați să ofere servicii suplimentare.
Bacșișul reprezintă adesea o parte semnificativă din veniturile angajaților din domeniul ospitalității, iar prin impozitarea sa se reduce motivația angajaților de a oferi servicii de calitate și de a se strădui să satisfacă nevoile și dorințele clienților. Acest lucru poate duce la o scădere a calității experienței în industria ospitalității și poate afecta în final competitivitatea acestei industrii”, se precizează în expunerea de motive.

Sistemul de urgență 112 se va moderniza, anunță Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Va apărea serviciul de mesaj de urgență 113, printr-un proiect major de digitalizare, semnat joi la Palatul Victoria, în valoare de 45 de milioane de euro.
Proiectul face parte dintr-un program mai amplu de digitalizare a administrației publice, în valoare totală de aproximativ 100 de milioane de euro, și vizează implementarea unor tehnologii avansate pentru gestionarea situațiilor de urgență.
Ceremonia de semnare a avut loc, joi, la Palatul Victoria.
Serviciul de urgență 112 se va MODERNIZA: apare numărul 113 pentru mesajele de URGENȚĂ
„STS face parte din trei proiecte semnate astăzi, unul în calitate de lider și două în calitate de partener. Ne uităm spre cele mai avansate tehnologii, iar printre proiectele de astăzi se regăsește îmbunătățirea calității Serviciului de urgență 112, o infrastructură critică administrată tehnic și din punct de vedere al securității cibernetice de către STS. Vorbim de servicii multimedia – apeluri video, mesaje text în timp real, dar și componente informatice care să asigure suportul necesar la nivelul entităților cu rol în gestionarea urgențelor, respectiv al echipajelor de intervenție, precum și îmbunătățirea accesibilității serviciilor pentru persoanele cu dizabilități”, a declarat general ing. Ionel-Sorin Bălan, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale.
În cadrul aceleiași ceremonii, au fost semnate și alte trei proiecte de digitalizare: Platforma Națională de Interoperabilitate, un sistem de servicii digitale pentru românii de pretutindeni și Platforma REGAS 2, pentru monitorizarea ajutoarelor de stat. Aceste inițiative au ca scop reducerea birocrației și creșterea eficienței administrației publice.
„Prin semnarea acestor contracte de digitalizare de aproape 100 de milioane de euro din fonduri europene arătăm faptul că vrem să folosim fiecare cent din banii europeni și să intensificăm ritmul de modernizare a serviciilor publice prin digitalizare. Iar beneficiarii finali sunt, în primul rând, cetățenii, atât cei din țară, cât și din diaspora, dar și mediul de afaceri”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la evenimentul de semnare a contractelor.