ACTUALITATE
OPINIE/ Mircea Bertea: Școala online și consecințele ei
-
Școala online și homeschoolingul
Vă propun să uităm ideea experimentului hazardat propus de eleva de la Liceul de Arte ”Nicolae Tonitza” din București în cadrul unei videoconferințe online SuperTeach, videoconferință organizată sub sloganul amăgitor al revoluției mentalității în educație, idee utopică pe care am comentat-o în paginile acestei publicații în ultimele săptămâni ale lunii noiembrie, și să privim atenți la ce se întâmplă cu noi și în jurul nostru, chiar în casa noastră. În universul nostru domestic.
Să privim atenți și din altă perspectivă, din alt unghi, pentru că, fiind universul nostru comun dezi cu zi, s-ar putea ca, sub puterea obișnuinței și a automatismelor, lucruri importante, chiar hotărâtoare, să fi trecut neobservate.
Cecitatea rutinelor, cum ar spune specialiștii. Să lăsăm, așadar, deoparte zilele de sărbătoare ce tocmai au trecut și pe cele de vin, precum și înversunarea cu care partidele își dispută acum pretențiile pentru pozițiile-cheie în noul parlament și în noul guvern, și să privim atenți la zilele lucrătoare, de luni până vineri, zile în care casasau apartamentul nostru devine șipentru noi, nu numai pentru copiii sau nepoții noștri, școala de acasă.
Subliniez, școala de acasă, adică școala oficială de stat care s-a mutat online. Online care în realitatea din România înseamnă acasă. Acasă la noi, la fiecare părinte cu copil sau cu copii de școală, acasa noastră, adică școala publică din casele noastre particulare sau din casele noaste închiriate. Închiriate de noi și pe banii noștri, nu pe banii statului, desigur.
Deși legea spune că și în pandemie învățământul, cel puțin învățământul obligatoriu, este gratuit. Poate de aceea a și crescut numărul vocilor publice care spun că, în realitate, în școala online n-ar fi vorba nici de învățământ public, nici de învățământ gratuit, ci de o ștruțocămilă de educație pandemică ce seamănă mai mult cu homeschoolingul.
Adică cu ceva ce la noi nu este încă foarte clar definit și nici legiferat. Cuvântul nu e nici măcar consemnat în DOOM, ediția ultimă (Ce va fi fiind DOOM-ul vă las plăcerea să descoperiți singuri!).
-
Școala online, în realitate, o școală pe persoană fizică
Vreau să fie foarte clar de la început: nu vorbim aici despre cei aproximativ 40% dintre elevii țării care, de acasă, în condițiile în care toate școlile sunt închise, nu au acces la lecții, pentru că nu dispun de mijloace tehnice, de conexiune la internet sau de semnal la un telefon mobil, poate nici măcar de telefon și nici chiar de curent electric.
Nici despre puținii dascăli care nu știu sau nu vor să învețe să folosească, din varii motive,tehnologia și internetul pentru noul tip de școală. Nu vom vorbi, pentru că, acestea fiind probleme ale sistemului, doar sistemul poate și este acela care va trebui să le rezolve. Când și cu ce consecințe, nu este greu de ghicit.
Vă propun să vorbim însă despre cei 60% dintre elevii acestei țări care au acces la internet, au tehnologia, logistica și condițiile participării efective la lecțiile online. Cei care au adică ceea ce le trebuie, chiar dacă ceea ce le trebuie este asigurat de familiilelor și nu de sistem.
Cel puțin parțial. Un ”parțial” care înseamnă, din păcate, în cea mai mare parte, pentru că, în realitate, școala publică ”gratuită” de stat s-a mutat în casele noastre, fiind organizată și finanțată de noi. Este, altfel spus, o școala pe persoană fizică. Câte case, atâtea ”școli”.
Ba chiar mai mult, mai multe ”școli” și mai multe ”firme/servicii” în aceeași casă sau în același apartament, dacă și părinții, frații/surorile lucrează de acasă. Din acest punct de vedere am putea fi declarați cu ușurință campioni la densitatea spațiilor lucrative pe metru patrat de spații rezidențiale particulare, folosite în numele învățământului public de stat sau al firmelor cu capital de stat sau privat. Și încă ce campioni!
-
Școala de acasă, o școală fără învățare?
Sunt multe voci care susțin, uneori voci autorizate și cu argumente solide, că școala online în variantă românescă este o școală fără învățare. Adică nu este școală. Că nu este școala pe care o știm și cu care eram obișnuiți, nici nu încape îndoială.
Asta și pentru că vremurile pe care le trăim și pandemia de Covid-19 nu au făcut parte din universul nostru obișnuit și durabil. Și (încă) nici din viața noastră. Poate și de aceea ne este greu să acceptăm și să-i acceptăm pe cei care susțin că viața noastră nu va mai fi deloc cum a fost. Deși în sinea noastră suntem convinși că, de schimbat, se va schimba!
Dar, vorba prietenului meu, profesor de filosofie, ce să se mai schimbe, că deja suntem praf. Iar școala, un praf în ochii părinților și un real pericol pentru viitorul nostru și al țării. Cu atât mai mult cu cât școala românească este construită și se bazează structural pe competiție. Numai că o compeție cinstită presupune minimal asigurarea egalității de șanse.
Dar despre ce egalitate de șanse putem vorbi din moment ce se recunoaște oficial că 40% dintre elevii țării sunt excluși de la început de la școala online, așa cum este ea (bună sau rea), neavând posibilitatea obiectivă să fie online și, poate, prin unele zone izolate, nici măcar n-au auzit de școală online și, prin urmare, nici nu înțeleg măcar ce înseamnă aceste cuvinte și cum va fi fiind școala aceea?!
La aceste 40 de procente se mai adaugă procentele deloc de neglijat ale celor care au cu ce, știu ce înseamnă, dar nu participă sau simulează participarea la școala online, profitând de faptul că sunt acasă nesupravegheați sau că au profesori mult prea indulgenți, că nu se mai pun absențe, că se dau note mari cu prea mare ușurință și pe ”portofolii” colorate și muncite cu copy paste sau, că, dimpotrivă, sunt prea încărcați, stresați, neînțeleși, cu prea multe teme de casă și cu prea multe lecții asincron.
Ca să nu mai vorbim de răzvrătiții (și e de mirare că majoritatea sunt elevi de gimnaziu) care bruiază orele cu vuietul continuu și cu mulți decibeli ai sirenelor de ambulanță sau cu manele în stil discotecă. Pentru că, nu-i așa, de ce n-am avea și sunetele de prim-ajutor și de discotecă online în pandemie și, dacă se poate, exact la orele de română și de matematică, ore ce contează cel mai mult pentru viitoarea evaluare națională!?
Dacă-i bal, bal să fie! Deși, în orarul școlar, scrie limba română sau matematică. E drept, elevii nu sunt la școală, ci acasă. Loc în care, în concepția unora, fac ce vor. Doar e casa lor.O casă fără învățare, însă. Sau, dimpotrivă, cu învățăminte și năravuri proaste. Ceea ce, să recunoaștem, nu seamănă a școala pe care o sțim și o prețuim noi, majoritatea. Și nici a școală online veritabilă, online însemânând în aceste situații de nicăieriși care duce către nicăieri. Fie el și un nicăieri digital.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
Un accident de circulație a avut loc, în jurul orel 21.00, pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca.
O femeie care a vrut să treacă strada pe culoarea roșie a semaforului a fost lovită de o mașină.
Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină
Din primele verificări ale polițiștilor a reieșit că o femeie, de 64 de ani, din Cluj-Napoca, s-ar fi angajat în traversarea părții carosabile pe culoarea roșie a semaforului destinat pietonilor.
În aceste condiții, aceasta ar fi fost accidentată de un autoturism care se punea în mișcare de pe loc, condus de un bărbat, de 32 de ani, din Cluj-Napoca.
Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.
Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului
Tuberculoza a devenit în 2024 cea mai răspândită boală infecțioasă din lume, depășind COVID-19. Cercetătorii Universității din Otago au făcut o descoperire importantă în lupta împotriva tuberculozei. Aceștia au identificat vulnerabilitatea ascunsă a bacteriei care provoacă această boală.
Oamenii de știință au dezvoltat o nouă tehnologie care le-a permis să găsească „călcâiul lui Ahile” al bacteriei Mycobacterium tuberculosis, chiar și în cazul tulpinilor care au devenit rezistente la tratamentele obișnuite. Mai mult, ei au reușit să identifice medicamente care pot ataca exact acest punct slab.
Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului
„Este o descoperire crucială în contextul în care infecțiile rezistente la medicamente reprezintă o amenințare majoră pentru sănătatea publică”, explică dr. Matthew McNeil, coordonatorul studiului.
„În prezent, opțiunile de tratament sunt foarte limitate pentru pacienții infectați cu astfel de bacterii rezistente”.
Cercetătorii sunt optimiști că noua metodă ar putea fi folosită nu doar pentru tuberculoză, ci și pentru alte boli infecțioase care au devenit rezistente la antibiotice.
„Dacă gândim diferit când vine vorba de dezvoltarea noilor medicamente, putem găsi soluții viabile pentru a opri această problemă”, subliniază dr. McNeil.
Studiul a fost publicat în revista Nature Communications.
Care e situația la Cluj
„Până în trimestrul 3 din 2024 inclusiv, numărul cazurilor noi și recidive de tuberculoză înregistrate în jud. Cluj a fost de 109, comparativ cu anul 2023 când numărul cazurilor a fost 170, această cifră cuprinzând și trimestrul 4 din 2023”, a precizat pentru Cluj24 Direcția de Sănătate Publică a județului Cluj.
EVENIMENT
Austria se dă pe BRAZDĂ. Se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces DEPLIN la Spațiul Schengen
Austria se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces deplin la Spațiul Schengen. Autoritățile de la Viena vor să renunțe la dreptul de veto în ceea ce privește controalele la frontierele terestre ale celor două țări, potrivit Financial Times.
România și Bulgaria au aderat parțial la Schengen la sfârșitul lunii martie. De asemenea, guvernele din București și Sofia au sporit securitatea la granițele lor, iar cererile de azil și numărul de migranți ilegali au scăzut, potrivit FT care citează surse. De aceea, Austria vrea să renunțe la dreptul de veto asupra aderării depline a României și Bulgariei la zona de călătorie fără granițe Schengen, deschizând calea pentru ca ambele țări să devină membre cu drepturi depline.
Austria se dă pe BRAZDĂ. Se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces DEPLIN la Spațiul Schengen
România și Bulgaria au aderat parțial la Schengen la sfârșitul lunii martie ceea ce a dus la suspendarea controalelor la frontierele aeriene și maritime. Controalele la frontierele terestre au rămas din cauza poziției Austriei. Între timp poziția s-a modificat, iar Viena pare să fie pregătită să ridice interdicția. Anunțul ar putea fi făcut vineri, la Budapesta, la o întâlnire a miniștrilor de interne din Austria, România, Bulgaria și Ungaria.
Aderarea la Schengen trebuie să fie oficializată la următoarea reuniune a miniștrilor de interne din UE, programată pentru 12 decembrie. Acest lucru ar permite ridicarea tuturor restricțiilor începând de anul viitor.
Marta
decembrie 13, 2020 la 7:29 pm
Cat adevar d-le prof. Mircea Bertea! Vai de noi si de viitorul carene asteapta!!!