Connect with us

ACTUALITATE

OPINIE/ Mircea Bertea: Școala online și consecințele ei

Publicat


  1. Școala online și homeschoolingul

Vă propun să uităm ideea experimentului hazardat propus de eleva de la Liceul de Arte ”Nicolae Tonitza” din București în cadrul unei videoconferințe online SuperTeach, videoconferință organizată sub sloganul amăgitor al revoluției mentalității în educație, idee utopică pe care am comentat-o în paginile acestei publicații în ultimele săptămâni ale lunii noiembrie, și să privim atenți la ce se întâmplă cu noi și în jurul nostru, chiar în casa noastră. În universul nostru domestic.

Să privim atenți și din altă perspectivă, din alt unghi, pentru că, fiind universul nostru comun dezi cu zi, s-ar putea ca, sub puterea obișnuinței și a automatismelor, lucruri importante, chiar hotărâtoare, să fi trecut neobservate.

Cecitatea rutinelor, cum ar spune specialiștii. Să lăsăm, așadar, deoparte zilele de sărbătoare ce tocmai au trecut și pe cele de vin, precum și înversunarea cu care partidele își dispută acum pretențiile pentru pozițiile-cheie în noul parlament și în noul guvern, și să privim atenți la zilele lucrătoare, de luni până vineri, zile în care casasau apartamentul nostru devine șipentru noi, nu numai pentru copiii sau nepoții noștri, școala de acasă.

Subliniez, școala de acasă, adică școala oficială de stat care s-a mutat online. Online care în realitatea din România înseamnă acasă. Acasă la noi, la fiecare părinte cu copil sau cu copii de școală, acasa noastră, adică școala publică din casele noastre particulare sau din casele noaste închiriate. Închiriate de noi și pe banii noștri, nu pe banii statului, desigur.

Deși legea spune că și în pandemie învățământul, cel puțin învățământul obligatoriu, este gratuit. Poate de aceea a și crescut numărul vocilor publice care spun că, în realitate, în școala online n-ar fi vorba nici de învățământ public, nici de învățământ gratuit, ci de o ștruțocămilă de educație pandemică ce seamănă mai mult cu homeschoolingul.

Adică cu ceva ce la noi nu este încă foarte clar definit și nici legiferat. Cuvântul nu e nici măcar consemnat în DOOM, ediția ultimă (Ce va fi fiind DOOM-ul vă las plăcerea să descoperiți singuri!).

  1. Școala online, în realitate, o școală pe persoană fizică

Vreau să fie foarte clar de la început: nu vorbim aici despre cei aproximativ 40% dintre elevii țării care, de acasă, în condițiile în care toate școlile sunt închise, nu au acces la lecții, pentru că nu dispun de mijloace tehnice, de conexiune la internet sau de semnal la un telefon mobil, poate nici măcar de telefon și nici chiar de curent electric.

Nici despre puținii dascăli care nu știu sau nu vor să învețe să folosească, din varii motive,tehnologia și internetul pentru noul tip de școală. Nu vom vorbi, pentru că, acestea fiind probleme ale sistemului, doar sistemul poate și este acela care va trebui să le rezolve. Când și cu ce consecințe, nu este greu de ghicit.

Vă propun să vorbim însă despre cei 60% dintre elevii acestei țări care au acces la internet, au tehnologia, logistica și condițiile participării efective la lecțiile online. Cei care au adică ceea ce le trebuie, chiar dacă ceea ce le trebuie este asigurat de familiilelor și nu de sistem.

Cel puțin parțial.  Un ”parțial” care înseamnă, din păcate, în cea mai mare parte, pentru că, în realitate, școala publică ”gratuită” de stat s-a mutat în casele noastre, fiind organizată și finanțată de noi. Este, altfel spus, o școala pe persoană fizică. Câte case, atâtea ”școli”.

Ba chiar mai mult, mai multe ”școli” și mai multe ”firme/servicii” în aceeași casă sau în același apartament, dacă și părinții, frații/surorile lucrează de acasă.  Din acest punct de vedere am putea fi declarați cu ușurință campioni la densitatea spațiilor lucrative pe metru patrat de spații rezidențiale particulare, folosite în numele învățământului public de stat sau al firmelor cu capital de stat sau privat. Și încă ce campioni!

  1. Școala de acasă, o școală fără învățare?

Sunt multe voci care susțin, uneori voci autorizate și cu argumente solide, că școala online în variantă românescă este o școală fără învățare. Adică nu este școală. Că nu este școala pe care o știm și cu care eram obișnuiți, nici nu încape îndoială.

Asta și pentru că vremurile pe care le trăim și pandemia de Covid-19 nu au făcut parte din universul nostru obișnuit și durabil. Și (încă) nici din viața noastră. Poate și de aceea ne este greu să acceptăm și să-i acceptăm pe cei care susțin că viața noastră nu va mai fi deloc cum a fost. Deși în sinea noastră suntem convinși că, de schimbat, se va schimba!

Dar, vorba prietenului meu, profesor de filosofie, ce să se mai schimbe, că deja suntem praf. Iar școala, un praf în ochii părinților și un real pericol pentru viitorul nostru și al țării. Cu atât mai mult cu cât școala românească este construită și se bazează structural pe competiție. Numai că o compeție cinstită presupune minimal asigurarea egalității de șanse.

Dar despre ce egalitate de șanse putem vorbi din moment ce se recunoaște oficial că 40% dintre elevii țării sunt excluși de la început de la școala online, așa cum este ea (bună sau rea), neavând posibilitatea obiectivă să fie online și, poate, prin unele zone izolate, nici măcar n-au auzit de școală online și, prin urmare, nici nu înțeleg măcar ce înseamnă aceste cuvinte și cum va fi fiind școala aceea?!

La aceste 40 de procente se mai adaugă procentele deloc de neglijat ale celor care au cu ce, știu ce înseamnă, dar nu participă sau simulează participarea la școala online, profitând de faptul că sunt acasă nesupravegheați sau că au profesori mult prea indulgenți, că nu se mai pun absențe, că se dau note mari cu prea mare ușurință și pe ”portofolii” colorate și muncite cu copy paste sau, că, dimpotrivă, sunt prea încărcați, stresați, neînțeleși, cu prea multe teme de casă și cu prea multe lecții asincron.

Ca să nu mai vorbim de răzvrătiții (și e de mirare că majoritatea sunt elevi de gimnaziu) care bruiază orele cu vuietul continuu și cu mulți decibeli ai sirenelor de ambulanță sau cu manele în stil discotecă. Pentru că, nu-i așa, de ce n-am avea și sunetele de prim-ajutor și de discotecă online în pandemie și, dacă se poate, exact la orele de română și de matematică, ore ce contează cel mai mult pentru viitoarea evaluare națională!?

Dacă-i bal, bal să fie! Deși, în orarul școlar, scrie limba română sau matematică. E drept, elevii nu sunt la școală, ci acasă. Loc în care, în concepția unora, fac ce vor. Doar e casa lor.O casă fără învățare, însă. Sau, dimpotrivă, cu învățăminte și năravuri proaste. Ceea ce, să recunoaștem, nu seamănă a școala pe care o sțim și o prețuim noi, majoritatea. Și nici a școală online veritabilă, online însemânând în aceste situații de nicăieriși care duce către nicăieri. Fie el și un nicăieri digital.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Marta

    decembrie 13, 2020 la 7:29 pm

    Cat adevar d-le prof. Mircea Bertea! Vai de noi si de viitorul carene asteapta!!!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

L-AȚI VĂZUT? Minor de 17 ani, DISPĂRUT dintr-un centru de plasament din Cluj-Napoca. Sunați la 112

Publicat

claudiu lacatus

La data de 24 aprilie a.c., Poliția municipiului Cluj-Napoca – Secția 5 Poliție a fost sesizată despre faptul că, în cursul zilei de ieri, 23 aprilie a.c., minorul Lăcătuș Claudiu, în vârstă de 17 de ani, ar fi plecat voluntar dintr-un centru de plasament din Cluj-Napoca, iar până în prezent nu s-a întors la domiciliu.

SEMNALMENTE – înălțime aproximativă 1.70 m, 65 de kilograme, constituție atletică, păr negru tuns scurt, față ovală, ochi căprui.

L-AȚI VĂZUT? Minor de 17 ani, DISPĂRUT dintr-un centru de plasament din Cluj-Napoca. Sunați la 112

Nu se cunoaște vestimentația de la momentul plecării.

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre minor sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit 112!

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Intervenția pentru reparația conductei care s-a spart pe DN1 în Florești a durat aproape 12 ore

Publicat

De

Conducta de apă spartă în Florești, Cluj, pe DN1

Aproape 12 ore a durat intervenția angajaților Companiei de Apă Someș în Florești, pe DN1. Reparația conductei de canalizare care s-a spart marți, a blocat traficul în orele de vârf.

Magistrala care traversează Floreștiul s-a spart în jurul orei 8.00 dimineața, iar intervenția a fost una de durată, fiind vorba de o lucrare complexă la canalul principal.

FOTO. Intervenția pentru reparația conductei care s-a spart pe DN1 în Florești a durat aproape 12 ore

Reprezentanții Companiei de Apă Someș că lucrarea s-a terminat la ora 20.00.

Pentru a putea efectua reparația necesară a fost săpată o groapă în asfalt adâncă de 6 metri, au declarat aceștia pentru Cluj24.ro.

Intervenția s-a făcut în zona străzii Avram Iancu, aproximativ lângă numărul 336.

Pentru că avaria s-a produs pe Drumul Național 1, lucrările au început după ora 8.00 dimineața, pentru a nu bloca total accesul spre și dinspre Cluj-Napoca, însă șoferii au fost nevoiți să stea în coloană aproape toată ziua sau să foloseasă rute alternative.

Foto: Compania de Apă Someș

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Noul subprefect de Cluj, Florentin Burz, învestit în funcție. A fost propus de PSD

Publicat

Florentin Burz, subprefect județul Cluj

Florentin Burz este noul subprefet al județului Cluj. Acesta a fost învestit în funcție, miercuri, la propunerea Organizației Județene PSD Cluj.

El a preluat această funcție după ce subprefectul Răzvan Ciortea a fost eliberat din funcție de către Guvern pentru a putea candida la Primăria Turda, la alegerile din 9 iunie.

Noul subprefect de Cluj, Florentin Burz, învestit în funcție. A fost propus de PSD

Miercuri, 24 aprilie, a avut loc ceremonia de învestire în funcția de subprefect al județului Cluj, a lui Florentin Burz.

După ce a depus jurământul, noul subprefect al județului a ținut să mulțumească președintelui PSD Cluj Vasile Dâncu, secretarului executiv Alexandru Cordoș, dar și predecesorului său și colegilor din organizație pentru încrederea acordată.

Florentin Burz: Voi fi reprezentantul cetățenilor

„Vreau să vă spun că primesc cu modestie și onoare însărcinarea de a fi următorul subprefect al județului Cluj.

Odată cu numirea mea în funcția de subprefect al județului Cluj sunt convins că mi-am asumat o mare responsabilitate, în primul rând pentru cetățenii acestui județ. Consider că nu sunt doar reprezentantul Guvernului în teritoriu, ci și reprezentantul cetățenilor județului Cluj în ceea ce privește relația cu Guvernul.

Îmi asum în totalitate responsabilitatea funcției și voi susține toate măsurile care vor duce la o dezvoltare a județului, printr-un dialog permanent cu autoritățile locale, reprezentanții presei, partenerii de dialog social, și cu cei din mediul privat”, a declarat Florentin Burz.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Weekend creativ pentru COPII, la Iulius Mall Cluj. Înscrie-ți micuțul la atelierele GRATUITE de încondeiat ouă de Paște

Publicat

oua

În acest final de săptămână cei mici sunt așteptați la Iulius Mall Cluj, unde vor da culoare imaginației și vor descoperi prin joacă arta de a încondeia ouă, în cadrul atelierelor de pictat. Accesul la eveniment este gratuit, iar participarea se face pe bază de înscriere la numărul: 0731.250.906.

Copiii au ocazia, în acest final de săptămână, să învețe faimoasa tehnică de încondeiere a ouălor și să deprindă măiestria realizării modelelor tradiționale, cum ar fi spicul grâului, calea rătăcită, sau soarele cu opt raze. În perioada 26 – 28 aprilie 2024, în intervalul orar 12.00 – 18.00, în zona Kidsland din Iulius Mall Cluj, micii artiști sunt așteptați la Atelierele de Pictat Ouă de Paște.

oua

Weekend creativ pentru COPII, la Iulius Mall Cluj. Înscrie-ți micuțul la atelierele GRATUITE de încondeiat ouă de Paște

Accesul este gratuit și se face pe bază de înscriere la numărul: 0731.250.906. Durata unei sesiuni de pictat este de 45 de minute, iar vârsta copiilor trebuie să fie între 5 și 10 ani. Mai multe informații puteți afla de pe site-ul Iulius Mall Cluj.

oua

Atelierele de pictat sunt susținute de Claudiu Cubleșan, consultant artistic în cadrul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj. Acesta le va povesti celor mici istoria ouălor de Paște, îi va duce într-o incursiune istorică prin care vor afla cum își găseau țăranii români inspirația în tot ce îi înconjura, dar le va oferi și o lecție valoroasă de interpretare a simbolurilor străvechi, motivelor inspirate din natură și alte curiozități.

Evenimentul este susținut de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj, în parteneriat cu Iulius Mall Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax