Connect with us
Advertisement
Advertisement

ECONOMIE

Opinie. Ioan Lumperdean: OMENIREA ÎN VÂRTEJUL INFLAȚIEI STRUCTURALE

Publicat


Dolarul și gramul de aur s-au apreciat

Trăim într-o vreme a provocărilor apocaliptice. Covidul se plimbă de-a lungul și de-a latul Planetei. Face victime și creează anxietăți. Impune și dispune de viața oamenilor. Dezorganizează și reorganizează viața economică și socială.

Cu și fără Covid, temperaturi hiperaccentuate, caniculă, ploi torențiale, grindină, inundații, alunecări de teren, tornade, vijelii și alte manifestări extreme ale vremii sunt prezente și presante pe toate continentele. Și pentru că tabolul nu era suficient de faustian, incendii după incendii, în Balcani, în Siberia, în America, pe țărmurile Mediteranei, în unele zone din Africa și chiar pe frumoasele plaiuiri mioritice.

Retragera americanilor din Afganistan și instabilitate în această parte a Globului, dispute și pasiuni politice dâmbovițiene și revenirea agresivă a Covidului completeză tabloul din această „lungă vară fiebinte”. Și când oamenii și-au mai tras sufletul, bucuroși de relaxarea parțială a măsurilor anti-Covid, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, aruncă, la inceputul lunii august, bomba inflației, de fapt cu o altă „epidemie” sau boală, pentru că inflația a fost, a rămas și va rămâne o boală a economiei și societății. Nu numai la noi și pentru noi, ci și pe alte meridiane.

Avertismentul guvernatorului și a altor analiști a fost și nu a fost luat în considere. Astăzi inflaţia ne-a (re)bătut la uşă și se caută explicații și soluții. Principalii vinovați: energia și prețurile acesteia. Oare așa să fie?

Pe gheața ambiguităților teoretice

Despre inflație s-a scris și s-a dezbătut mult. S-au scris romane, s-au întocmit documenare și filme artistice. S-au tipărit afișe și pliante și, desigur, multe texte științifice. În ultima vreme, linkurile despre inflație au inundat (a se citi inflamat, că tot suntem în zona exploziilor inflamtorii) internetul. De la anuțul public al guvernatorului, de la începutul lui august 2021, mesajele alternează de la imagini apocaliptice la cele liniștitoare și neutrale. Presa scrie și nu scrie despre toate acestea și atunci când o face balează între ideea creșterii prețurilor și cea a supraofertei monetare. Oamenii politici se scuză și se acuză reciproc. Teoreticienii încercă să o definească și să o explice.

Dacă am intra în universul acestor abordări am ajunge la texte kilometrice care, sigur, ar plicitsi cititorii. Într-o prezentrare succintă și concisă putem afirma că inflația este o boală a economiei, generată de dezechilibrele dintre masa monetară și oferta de bunuri și/sau mărfuri pe piață, în fapt între creșterea generalizată a prețurilor și scăderea puterii de cumpărare a însemnelor monetare (bani, hârtii de valoare, vouchere, bonuri de tezur, titluri de stat etc.).

Într-o explicația simplă, dar nu simplistă: topirea (că tot am trecut printr-o lungă vară fierbine și incendii agresive în mai multe zone ale Globului) etalonului care exprimă și/sau conservă valoarea. Și pentru că orice topire presupune o trecere, o transformare a unei substanațe dintr-o stare solidă într-una lichidă și/sau fluidă, s-a considerat, pe la mijlocul secolului al XIX-lea, că, atunci când prețurile o iau razana și banii nu mai sunt suficient de solizi, are loc o unflare a acestora.

Era în timpul războiului de secesiune din SUA (1861-1865), când prețurile s-au „umflat” și pentru că beligeranții, din Nord și Sud, aveau nevoie de bani „ca de aer” s-au pus în circulație (tipărit) cantității uriașe de bani. Atunci s-a considerat că organismul economic, la fel ca cel uman, este supus unor presiuni suplimentare, iar termenul inflație a trecut din limbajul medical în cel economic.

În Europa, cuvântul inflaţie a apărut în timpul Primului Război Mondial şi a fost preluat, tot din limbajul medical, desemnând, iniţial, o umflătură a muşchilor. Aşadar, de existenţa a două războaie şi a maladiilor inflamatorii de natură umană este legată impunerea în limbajul economic a cuvântului inflaţie. Se pare că acesta provine, la fel ca multe alte cuvinte moderne, din latina clasică, de la inflatio, –onis, însemnând: umflare, umflătură, balonare, dilataţie.

Pornind de la aceste realităţi semantice am putea considera inflaţia, într-o accepţiune simplă şi directă, ca un fenomen economic care se instalează în societate, generat de apariţia şi perpetuarea unor disfuncţionalităţii patologice ale organismului economic şi social. Inflația sau umflarea prețurilor și a mijloacelor de plată este la fel de veche precum omenirea!!!

Fiind așa de veche și de prezentă în viața oamenilor, s-a încercat și se mai încearcă explicarea/definirea termenului, conceptului. Astăzi, aproape nu există lucrări de economie generală sau despre piață, bani și prețuri care să nu abordeze și problematica inflației. Toate băncile centrale și multe din băncile comerciale publică buletine lunare sau periodice despre starea inflației. În fapt sunt „foile de observație medicală” a fenomenului.

Pentru România se poate consulta Buletinul BNR: https://www.bnr.ro/PublicationDocuments.aspx?icid=1182 și documentele Institutului Național de Statistică. În comparația cu alte documente întocmite de BNR și INS se poate observa atenția multiformă și constantă pentru fenomenul în discuție. Informațiile și datele publicate, comparațiile realizate și predicțiile enunțate ne dezvăluie complexitatea temei și a dificultățiilor explicative. Mulți analiști (istorici, economiști, sociologi, psihologi, politologi și chiar literați) au venit cu explicații, mai mult sau mai puțin lămuritoare.

Trei economiști britanici, Philip Hardwick, John Langmead și Bahadur Khan spuneau: „Inflaţia trebuie defintă precis„. Deşi afirmaţia atât de curajoasă aparţine unor specilişti de marcă în teoria economică, constatăm cu surprindre, chiar în paginile pe care le-au scris pe tema inflației, o abatere nuanţată şi elegantă de la dorinţa exprimată atât de tranşant. Şi aceasta, din simplul motiv că inflaţia nu poate fi, şi probabil nu va fi niciodată, defintă precis. Cred că suntem în fața unui păienjeniș de definții și explicații, în fața unei inflaţii a vocabularului, defințiilor şi teoriilor referitoare la inflaţie!!!

Cum s-a ajuns inflația de astăzi?

Inflația a apărut când au apărut piața și etaloanele de schimb. „Inflaţia este la fel de veche precum economia de piaţă”, ne spun Paul Samuleson și William D. Nordhaus.

Este limpede că aceasta este indisolubil legată de fenomenele naturale și umane care au condus la structurarea și existența vieții economice. În și prin relațiile de producție, schimb și consum s-au impus etaloane (pre)monetare și prețurile. Era nevoie de o exprimare valorică, convețională sau practică, în funcție de cerere și ofertă a bunurilor sau mărfurilor, transmise de la o perosoană la alta, de la o comunitate la alta.

Existența mărfurilor, prețurilor și banilor a oferit oamenilor posibilitatea generării unor viruși perturbatori prin care se deforma valoarea mărfurilor și activitățile lucrative. Prețurile deformate, penuria sau (supra)abundența mărfurilor și banilor au contribuit la apariția fenomnelor inflaționiste. Ce se întmplă astăzi nu diferă prea mult de ceea ce s-a întâmplat de multe ori în istorie.

Nu trebuie să fii mare specialist într-ale economiei și nu trebuie să consulți stufoasa litertură economică. E suficent să mergi în piață și să vezi că prețurile au luat-o razna și că banii nu mai au puterea pe care au avut-o anterior. De ce? Pentru că a fost și încă mai este CovidEconomie!!! Pentru că activitățile economice tradiționale au fost suspendate sau încetinite, pentru că acestea s-au resetat spre îndeletniciri pro și antipandemice.

Produse noi (măști, dezinfectanți, vaccinuri, mănuși, medicamente, aparatură medicală, ambulanțe, spitale de campanie și multe altele) s-au impus în și pe piață. Inevitabil au apărut tensiuni între cerere și ofertă, între realități și posibilități, între nevoile cotidiene și cele pandemice. Prețurile și însemenle monetare s-au aflat sub presiune și în exploziune. Inflația s-a (re)instalat tacit și ferm în viața noastră.

Să nu uiți prietene!!!

Urmărind fenomenul inflaționist de astăzi, mi-am adus aminte de o discuție, în urmă cu vreo doi trei ani, cu un prieten, la un pahar de „voie bună”, când îi spuneam că inflația se poate instala și datorită unor ploi abundente. Tocmai era una în jurul nostru. Surprins de afirmația mea, a venit cu întrebarea: cum? Mi-am dat silința spre o explicație „băbească”, spunându-i că supraabundența pluviuală (sau alte fenomene naturale, grindină, vânturi, zăpezi etc) poate să modifice starea culturilor și comportamentul producătorilor prin oferta spre și pentru piață a mărfurilor agricole la prețuri mai mari.

Aceste prețuri generază o „foame” de lichidități, care se rostogolește în economie și este acoperită, într-o primă fază, din rezevele pecuniare (banii de la saltea), din împrumuturi/credite, din economii personale și obiecte purtătoare de valoare (bijuterii, perle, diamante, medalii etc) iar mai apoi, prin intervenții etatiste, din și prin emisiuni monetare sau a altor documente (titluri de stat, acțiuni, vouchere, chitanțe etc).

În acest vârtej se aruncă și băncile comerciale, prin oferte tentante la dobânzi și produse bancare spre populație. Se mai întâmplă și „fuga” „banilor răi” spre „banii buni”, adică spre valute forte: euro, dolari, franci elvețieni etc, În acest joc intră și cursul monetar, care încă din antichitate a activat sau a reprimat puseurile inflaționiste. Desigur, și în funcție de piață, de necesitățiile și lăcomiile oamenilor. Dar în și prin această practică nu se poate conserva valoarea așa cum ar dori unii subiecți sociali.

Și uite așa inflația s-a instalat în viața noastră. De ce? Pentru că piața, mărfurile, prețurile și banii fac parte din universul naural și uman!!!

Ce a fost întâi, oul sau găina?

Această explicație am spus-o de multe ori și studenților. Inevitabil apăreau întrebări și discuții. Se conturau, în esență, două opinii. Creșterea prețurilor generază inflația sau abundența banilor? În fapt, era eterna dilemă a primordailității oului sau a găinii. Argumentele sunt pro și contra.

„Cauza principală şi aproape unică” a creşterii preţurilor era, potrivit lui Jean Bodin (gânditor din secolul al XVI-lea), „abundenţa de aur şi argint care a atins în zilele noastre cote mult mai mari decât a avut ea vreodată de patru secole încoace… Principala cauză a scumpirii este întotdeauna abundenţa acelor elemente cu care este măsurat preţul mărfurilor (subl.ns.). Opinia a fost împărtășită și de Adam Smith.

Inevitabil, s-a conturat primatul infalției monetare care și-a găsit consacrare în teoriile monetariste de mai tărziu. Unele dintre ele sunt active și astăzi. Milton Fridman ((1912-2006), reputat economist american, laureat al premiului Nobel pentru Economie (1976), afirma: „Inflața este oricând și oriunde un fenomen monetar”.

Cum, când și cine este de vină?

În aproape toate abordările teoretice despre inflație apar aceste întrebări. Multitudinea de explicații nu prea limpezeşte lucrurile. Și așa cum omenirea nu are răspunsuri pentru numerasele boli umane, inclusiv pentru cele declașate de pandemia de astăzi, așa se întâmplă și cu inflația.

Desigur, pe lângă răspunsul firesc că este o boală a economiei, generată de existența oamenilor, a realitățiilor și relațiilor productive, de schimb și consum, se pot formula și și au fost formulate și alte explicații.

Ce-i de făcut?

Prin informații și exemple se poate afla ce s-a făcut și trebuie să se facă, de către oameni în astfel de situații. Se pot face sugestii despre cauzele care o generează și întrețin, despre primele acțiuni și de cele de mai târziu prin care oamenii se pot proteja și diminua impactarea negativă a inflației. Se pot oferi unele informații despre ritmiciatea, spațialitatea și temporalitatea inflației.

Prin explorării istorice pot fi devăluite comportamentele oamenilor în astfel de situații și, mai ales, atitudinea și activitatea decidenților politici și instituționali pentru diminuarea efectlor negative ale inflației. Și cel mai importatnt dacă oamenii percep/înțeleg și răspund la provocările, realitățile și politicile antinflaționiste. Acestea și altele într-un text viitor. Am spus!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

Publicat

dr. adrian bartoș

O nouă șansă la viață pentru un pacient de 61 de ani, prin intervenție chirurgicală oncologică realizată robotic. La Spitalul Medicover Cluj a fost realizată cea mai complexă intervenție chirurgicală intraabdominală din sfera oncologică, prin abord minim invaziv robotic. Pacientul are 61 de ani, iar evoluția lui post operatorie a fost pozitivă. Prin această intervenție chirurgicală complexă, echipa medicală coordonată de dr. Adrian Bartoș a redat o nouă șansă la viață, atât pentru pacient, cât și pentru familia acestuia. 

Intervențiile robotice din sfera hepato-bilio-pancreatică, cu precădere cele efectuate pentru tratarea tumorilor pancreatice sunt foarte complexe, din cauza raporturilor anatomice locale delicate.

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

”Cancerul pancreatic reprezintă o problemă reală de sănătate publică, tumorile netratate chirurgical beneficiind de o supraviețuire scazută. În primul rând, trebuie îndepărtate, pe lângă zona pancreatică afectată, și duodenul, porțiunea terminală a stomacului, o porțiune din intestinul subțire, vezicula biliară și partea terminală a canalului biliar principal. Toate segmentele digestive și biliare rămase trebuie reconectate”, menționează dr. Adrian Bartoș, medic primar chirurgie generală, cu competență și experiență în chirurgia oncologică și robotică.

dr. adrian bartoș

DPC, cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară, realizată la Spitalul Medicover Cluj

Intervenția efectuată pentru tratarea formei de cancer pancreatic a pacientului de 61 de ani se numește duodeno-pancreatectomie-cefalică (prescurtat: DPC) și este cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară.

Această intervenție presupune timpi dificili de disecție și timpi delicați de reconstrucție. Tocmai de aceea, acest tip de intervenții pot fi efectuate doar de chirurgi cu experiență, atât în această patologie, cât și în ceea ce privește abordul robotic.

”Chirurgia robotică realizată cu ajutorul dispozitivul daVinci Xi (controlat de către chirurgul de la console) ne-a ajutat semnificativ în realizarea timpilor de disecție, prin precizia mișcărilor și o vizualizare a anatomiei net superioare altor abordări. Pe lângă acestea, poate cel mai important element este reprezentat de calitatea reconstrucțiilor biliare și digestive, facilitată de articulațiile brațelor robotice”, completează Dr. Adrian Bartoș.

dr. adrian bartoș

Echipa medicală care a realizat intervenția complexă a fost coordonată  de Dr. Bartoș Adrian – chirurg principal, de consolă. Din echipă au mai făcut parte și Dr. Iancu Ioana – asistent principal și Dr. Brînzilă Sandu – asistent secundar.

dr. adrian bartoș

Pacientul a fost diagnosticat cu cancer cefalopancreatic și a beneficiat de DPC prin abord total robotic, cu reconstrucții de tipul pancreatico-jeuno-anastomozei, hepatico-jejuno-anastomozei și gastro-jejuno-anastomozei, iar intervenția chirurgicală a durat aproximativ 6 ore.

Risc de complicații redus la minim în urma intervenției chirurgicale complexe pentru tratarea cancerului pancreatic

Un aspect problematic în chirurgia capului pancreatic îl constituie complicațiile care pot apărea după reconstrucție, în special fistula pancreatică. O manipulare cât mai redusă a țesuturilor poate conduce la o rată mai mică a acestor complicații, facilitând totodată o recuperare rapidă a pacientului, chiar și după o intervenție majoră.

Aceasta este posibilă prin utilizarea unor incizii foarte mici, de sub 1 centimetru. În plus, această tehnică permite obținerea unor rezultate oncologice superioare, datorită preciziei extrem de mari în disecție.

Reducerea riscului de complicații este asigurată de precizia și înalta funcționalitate a robotului daVinci Xi.

Evoluția postoperatorie a pacientului a fost fără complicații, fără dureri, cu externare rapidă, în ziua 4 după operație și cu o confirmare a unei rezecții oncologice de calitate prin examenul histopatologic al specimenului chirurgical.

“Tratamentul chirurgical este singurul în măsură să ofere o șansă de creștere a ratei de supraviețuire la pacienții diagnosticați cu o formă de cancer pancreatic, informații certificate de literatura de specialiate. Aceste intervenții și rezultate bune presupun existența simultană a unei echipe chirurgicale cu experiență vastă în chirurgia oncologică hepato-bilio-pancreatică, a unei o dotări de ultimă oră a blocului operator, precum și a unei echipe multidisciplinare de calitate pentru managementul perioperator (ATI, oncologie, gastroenterologie, anatomie patologică, imagistică). Ne bucurăm să putem oferi astfel de servicii, de rutină, în cadrul spitalului nostrum”, încheie Dr. Adrian Bartoș.

Începând cu anul trecut, în cadrul Spitalului Medicover Cluj, abordarea minim invazivă robotică, cu avantajele ei bine cunoscute, este disponibilă inclusiv pentru cele mai complexe intervenții oncologice din sfera abdominală: tratamentul chirurgical al cancerului pancreatic, precum și pentru o varietate largă de alte patologii din sfera chirurgiei generale, urologice, hepatobiliare sau bariatrice.

Despre Medicover Romania 

Din 1995, Medicover Romania a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata serviciilor de sanatate private, cu o retea de 41 de clinici in Bucuresti si in tara si 5 spitale generaliste: in Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea si Craiova, 28 de cabinete on-site si peste 250 de unitati medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai inalte standarde medicale si deservesc o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale.

Medicover Romania face parte din Medicover, companie internationala de servicii medicale si de diagnostic, infiintata in 1995. Medicover opereaza o retea extinsa de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata si laboratoare. Pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania si India. In 2022, Medicover a inregistrat venituri totale de 1.510 milioane de euro, avand peste 44.000 de angajati. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.com

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala Ligii Naționale de Baschet Masculin

Publicat

De

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala campionatului LNMB, în urma meciului jucat în deplasare cu FC Argeș, scor final 88-72.

U-BT Cluj-Napoca, echipa campioană a României, s-a calificat în finala ediției actuale a LNMB Getica 95, după victoria în deplasare cu FC Argeș, finalizat cu 88-72 (scor general 3-0).

Primele 4 puncte ale întâlnirii au venit de la alb-negrii, apoi Patrick Richard a desprins scorul la 5-13. FC Argeș a strâns situația pe tabelă, iar Chițu și-a apropiat colegii la o singură posesie, 13-15. Ba mai mult, gazdele au adăugat alte două coșuri și au reușit să conducă la scorul de 17-15. Acela a fost singurul moment în care violeții s-au aflat în avantaj. Imediat, „studenții au răspuns printr-o triplă a lui Jarell Eddie, acesta fiind urmat de către D.J. Seeley.

FC Argeș a încercat să se țină aproape, însă U-Banca Transilvania a oferit un joc exact pe ambele faze. I-a dominat pe adversari în spațiul de trei secunde, acolo unde Stipe și Cățe au furnizat puncte. Atacul a fost alimentat de reușitele lui Eddie și Măciucă, așa că U-Banca Transilvania s-a distanțat inclusiv la 26 de puncte, suficient să nu aibă emoții până la final.

„Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ”

„Din nou un meci bun în care am avut intensitate, cred că am controlat jocul în mare măsură. Sunt foarte fericit pentru felul în care ne-am prezentat. Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ, urmează acum cel mai important moment al sezonului, și anume finala Ligii Naționale”, a declarat Mihai Silvășan, antrenor U-Banca Transilvania.

În ultimul act al campionatului național, baschetbaliștii clujenii vor juca împotriva echipei învingătoare din cealaltă semifinală, care se dispută între CSO Voluntari și CSM CSU Oradea. Miercuri, de la ora 19:00, va avea loc cea de-a treia partidă a seriei, pe terenul echipei din Voluntari.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax