ACTUALITATE
OPINIE. Ioan Lumperdean: Crăciunul cu și fără consumerism. O istorie a marii sărbători
Reținere și/sau cumpătăre la cumpărături?
Imaginile și știrile de sărbători (de iarnă sau primăvară), dintr-un trecut nu prea îndepărtat, ne transmiteau mesaje despre febra și marea „îmbulzeală” a cumpărăturilor. Oamenii de pe toate continentele se preocupau să aibă „ceva pe mese”. Ceva mai mult sau ceva mai puțin, după posibilități pecuniare, opțiuni și tradiții religioase, etnice, culturale, sociale, comportamentale etc.
Anul acesta, 2020, astfel de preocupări nu au lipsit. Poate că sunt mai restrânse și mai puțin vizibile din motive pandemice, restricționări instituționale, deschideri și multiplicări online. Sărbătorile și ritualele au apărut odată cu oamenii. Aceștia le-au gândit și regândit, le-au identizat și dezvoltat de la o generație la alta, după cum le-au și abandonat sau transformat în funcție de anotimpuri, credințe, mesaje religioase și politice, opțiuni culinare, pelerinaje și ceremonii publice sau private etc.
În tradiția creștină există numeroase sărbători. Crăciunul și Paștele sunt cele mai importante, prin semnificația lor religioasă și poziționarea lor calendaristică. O introspecție în istoria acestora, a atitudinilor și comportamentelor umane a generat și generează numeroase întrebări și dileme.
Dilemele Crăciunului
În fiecare an la 25 Decembrie majoritatea creștinilor sărbătoresc naşterea lui Isus Hristos. Sărbătoarea a fost și este numită Crăciun, denumire care vine, după unii de la latinescul calatio, prin care se înțelegea convocarea oamenilor, de către preoți, la începutul fiecărei luni, în scopul anunțării calendarului sărbătorilor din luna respectivă. Interpretarea pare a fi plauzibilă, în condițiile de atunci, când mijloacele de comunicare erau extrem de rudimentare și modeste.
Există și opinia că termenul Crăciun derivă „din lat. creatio-onis (din acuzativul singular creationem), cu sensul de «copil» ca în sardul criathone sau în spaniolul criazion. Se poate face asociere și cu italianul creatura (copil).
La început, cuvântul Crăciun trebuie să fi însemnat Pruncul Isus, fapt care explică și folosirea sa ca nume de botez și de familie. Crăciun provenit din creationem este prin urmare normal din punct de vedere fonetic și logic, dacă se pornește de la semnificația de «copil»” (Ioan Aurel Pop). Inevitabil, cuvântul Crăciun ne conduce spre ideea de naștere, facere, zidire. De aici au apărut și expresiile: Chrisstouyenna similar în limba greacă cu Hristúyena, Christmas în engleză, Kerstmis în olandeză, Weihnachten în germană.
De la cuvintele de origine galică noio (nou) și hel (soare), cuvinte care existau și în alte limbi indo-europene, au derivat expresiile de mai târziu: Natale în italiană, Natal în portugheză, Navidad în spaniolă și Noel în în franceză.
Data de 25 Decembrie s-a stabilit după aproape patru secole de la Nașterea lui Isus, după multe căutări și dezbateri, în reuniuni organizate (concilii, adunări bisericești, comunități) sau spontane ale clerului, oficialilor și chiar ale oamenilor de rând. S-au emis multe păreri și au fost invocate multe fapte din istoria păgână sau creștină. Nu au lipsit miturile, revelațiile, epifaniile.
În unele surse se afirmă că luna decembrie a fost aleasă în funcție de sărbătoarea păgână a saturnaliilor romane, de la zeul Saturn. În cea de zecea lună (de aici cuvântul decembrie, pentru că Anul Nou începea la romani la 1 Martie) se sărbătoreau în Imperiul Roman zilele lui Saturn, între 17 și 24 decembrie. Erau manifestări prin care se aduceau omagii și ofrande zeului protector al agriculturii și semănăturilor. Ideile de (re)naștere a naturii, de fertilitate, prosperitate și împlinire erau considerate purtătoare de libertate așa cum și atât cât se putea înțelege prin aceasta la acea vreme.
Într-o societate ierarhizată, astfel de opțiuni nu puteau fi acceptate de cei aflați în vârfurile acesteia. Saturnaliile au fost interzise, dar ofertele lor s-au transmis peste timp și au fost preluate de alte culte păgâne, iar mai apoi de către creștinism. Până la urmă s-a ajuns la ideea că ziua de 25 Decembrie este cea mai potrivită pentru Nașterea Domnului, deși evangheliile nu o indică. Însă unii învățători bisericești sunt de părere că 6 ianuarie ar fi mai apropiată de adevăr.
Opțiunea pentru aceste date s-ar fi făcut și datorită existenței în acest interval a unor sărbători păgâne care trebuiau secundariate, concurate și în final eliminate de creștinism.
Pentru marcarea Crăciunului au existat și opțiuni, care astăzi ni se par ciudate, cum ar fi plasarea zilei Nașterii Domnului primăvara. Probabil în ideea de noutate și prosperitate. Un rol important în opțiunea pentru data de 25 Decembrie l-a jucat Edictul de la Milano (313 d.Hr.) al împăratului Constantin cel Mare (306-337) prin care s-a pus capăt persecuțiilor împotriva creștinilor și se recunoștea oficial libertatea ritualurilor creștine. Edictul împăratului Teudosiu cel Mare (379-395) din anul 381 d.Hr. a consolidat poziția creștinismului prin impunerea acestuia ca religie oficială în Imperiul Roman.
Data de 24 Decembrie a rămas definitiv în calendarele creștine, chiar dacă după apariția calendarului gregorian, în 1582 (mult mai apropiat de cel astronomic), a apărut o diferență de 10 zile, ajunsă astăzi la 13 zile. Nu toate bisericile creștine au adoptat corecția gregoriană, ceea ce a condus la sărbătorirea celor mai mari sărbători ale creștinilor la date diferite.
Simbolistica Crăciunului
Multă vreme Crăciunul însemna evlavie, recunoștință, venerație, pietate, iubire pentru oameni. Nu erau excluse, deși aveau o pondere redusă, preocupările culinare și bahice. Evenimentele erau însoțite de simbolistica plantelor, a sacrificării animalelor, a reuniunilor familiale și petrecerilor. Multe din acestea vin din mitologia orientală, egipteană, greco-romană și scandinavă. De exemplu în timpul saturnaliile casele erau împodobite cu ramuri și frunze. În noptea cea mai lungă din an (solostițiul de iarnă) se sacrifica în cinstea zeului oriental Mihtras un bou. Dacii erau și ei adepții scarificilor animalelor ca orfande aduse zeilor. Porcul era tăiat, tot în luna decembrie, pentru a învinge forțele întunericului, a nopții și triumful luminii. Relația dintre subteran/întuneric și ceresc/solar era întruchipată în zeii Zamolxis și Gebeleizis.
Grecii și romanii aduceau și ei ofrnade zeilor într-o simbolistică a profanului și sacrului, a combinării ritualului cu sacrificiul și utilul gastronomic.
Creștinismul a preluat astfel de obiceiuri, cel mai cunoscut fiind cel, din 20 decembrie, de Ignat, de la Sfântul Mucenic Ignatie Teoforu.
Multiplicarea simbolisticii
Din antchitate până în epoca modernă oamenii au dezoltat și multiplicat simbolostica sărbătoririri Crăciunului. Un simbol, astăzi aproape nelipsit de Crăciun, este bradul. Se pare că popoarele nordice au venit cu această noutate prin ridicarea unui brad în fața (curtea) caselor, iar mai apoi a bisericilor și chiar în interiorul acestora. Din părțile nordice, bradul de Crăciun a „coborât” în Germania, Franța, Anglia, de unde s-a răspândit în înteaga Europă și apoi în „țările de peste mări”. Un rol important în această „mișcare” l-au avut doi prinți germani: prințesa Helene de Mecklenburg și prințul Albert de Saxa-Coburg. Se spune că prințesa a adus acest obicei în Franța, după căsătoria cu ducele de Orleans. În anii următori bradul de Crăciun a devenit aproape nelipsit din casele celor „cu dare de mână”, dar și din casele unor oameni mai modești.
Un rol în răspândirea obiceiului l-au avut ințiativelor imperiale din timpul lui Napolon al III-lea. Împrăteasa Eugénie a avut un rol important în acest sens. Cu descendență spaniolă și educație franceză și britanică (a studiat un an la şcoala catolică Sacré Cœur precum și la o şcoală din Anglia, de lângă Bristol și a călătorit în India) împrăteasa Eugénie a cunoscut foarte bine obiceiurile sărbătorilor de Crăciun. Franța a trecut printr-o modernizre rapidă. Dezvoltarea și urbanizarea Parisului și al altor localități au crescut pretențile mondene ale francezilor. Ceremoniile specifice împodobirii bradului și decorarea locuințelor au intrat în cotidianul elitelor, dar și al unor oameni de rând dornici să se afirme în spațiul social și festiv. Un rol imporatnt în promovarea unor astfel de activități l-au avut afișele și revistele ilustrate care se editau în acea vreme în Franța.
În Marea Britanie prințul Albert după ce a devenit soțul reginei Victoria a inițiat obiceiul împodobii bradului la castelul Windstor. A surprins-o pe regină cu acest demeres german și a reușit să tezească intersul arsistocraților din insulele britanice începând cu jumătatea secolului al XIX-lea.
În Statele Unite obiceiul bradului de Crăciun este de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, iar la Casa Albă s-a statornicit în 1840. Soția președintelui, se ocupa cu acestă activitate. La final de mandat, actuala prima doamnă s-a implicat în decorarea Casei Albe și a bradului. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea bradul de Crăciun, învăluit în mirajul său, a ajuns în multe teritorii/țări din Imperiul Britanic precum și în Europa răsăritană și Rusia. În spațiul românesc bradul de Crăciun a pătruns în secolul al XIX-lea prin filiera germană, austriacă, rusească și franțuzească. Sașii traslivani au copiat obiceiul german și l-au transmis mai departe, în timp ce intelectualii din Principatele și apoi din România reîntorși acasă, după studiile în Occident, au optat pentru ridicarea și împodoirea bradului de Crăciun.Printre aceștia a fost și Mihail Kogălniceanu, care a trezit spaiama concitadinilor ieșeni, atunci când aceștia au identificat mai multe lumânări care ardeau la ferstrele sale. S-a crezut că este vorba de un deces sau ritual funebru. Până la urmă lucrurile s-au lămurit cu ajutorul servitorilor și a mesajelor transmise din om în om, iar apoi cosemnate și în presă.
Moș Crăciun: toți îmi spun că ești darnic și ești bun
Uneori, simbolitica era susținută de alte elemente specifice Nașteri lui Isus: steaua magică, ieslea, animalele, darurile (aur, smirnă, tămâie) aduse Pruncului de cei Trei Crai de la Răsărit. Se pare că de la obiceiul dărniciei acestora s-a ajuns la darurilor aduse de Moș Crăciun sau așezate sub brad.
Incertitudine și mister este și în ceea ce privește originea lui Moș Crăciun. Etnografii, socio-folcloriști și antropologii opinează că ar exista o legătură magică între Moș Nicolae și Moș Crăciun. Primul a fost miticul și legendarul bătrânel care aduce daruri (cu precădere dulciuri) copiilor în ziua de 6 decembrie.
În secolul al XIX-lea, Moș Nicolae, stilizat, fără mitră și toiag, a fost asimilat cu imaginea lui Moș Crăciun. Pentru că el venea de departe i s-au adăugat, treptat, sania cu reni, sacul cu daruri. Fiind Moș, a trebuit să aibă plete și barbă albă (precum omătul) și un costum protector, care să-l ferească de gerurile nordice ale Laponiei (unde se spune că este țara sa de origine), dar și de gerurile decembriste care existau înainte de încălzirea climatică din ultimile decenii.
Fiind în „prelungirea” lui Moș Nicolae, Moș Crăciun apare în fresce și reproduceri încă din secolul al XII-lea, însă imaginea de astăzi s-a impus datorită mesajelor publicitare ale firmei Coca Cola. Lansată pe piață la finele secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, băutura trebuia promovată prin toate mijloacele comunicative. În 1931, într-o perioadă de puternică activitate publicitară, apare celebra reclamă a lui Moș Crăciun, care a traversat timpul până în zilele noastre.
Se știe cine a avut ideea, Archie Lee director de imagine și marketing la Coca Cola, se știe cine a elaborat conceptul publicitar, graficianul Haddon Sundblom, din Michigan, și se știe că acesta a plecat de la poemul din 1823 lui Clark Moore, A Visit From St. Nicholas. Teolog și scriitor, cu o admirație pentru Sfântul Nicolae, a publicat, în 1823, poezia care a fost multiplicată prin ziarele, revistele, afișele și cărțile poștale/felicitările de Crăciun. Ușor, ușor textul a fost însoțit de imagini și gravuri.
Însă textul din 1823 și imaginile de mai târziu trebuiau puse în concordanță cu provocările consumeriste din 1931. A fost găsită persoana potrivită, pensionarul Lou Prentiss, fost agent de vânzări și prieten cu graficianul. Reclama a apărut în The Saturday Evening Post, apoi în Ladies Home Journal, The New Yorker, National Geographic și a fost preluată de afișele din magazine, de panourile stradale, de postere, calendare, vederi, și chiar jucării destinate copiilor. Noua imagine, în roșu aprins precum Coca-Cola, a Moșului Crăciun „însetat”, a străbătut întreaga Americă și apoi Lumea.
Cosumerismul dă tonul
După Primul Război Mondial (1914-1918), omenirea se resetează, iar Statele Unite sunt în prima linie a dezvoltării economice. Piaţa americană a devenit, astfel, deosebit de dinamică, contribuind la o creştere substanţială a numărului de locuri de muncă şi a producţiei, la declanşarea unui fenomen nou în istoria economiei: consumul de masă.
Noua politică economică a fost suţinută printr-o producţie standardizată, tipizată şi diversificată în domeniul bunurilor de larg consum (automobile, radiouri, maşini de gătit, aspiratoare, refrigeratoare etc.), prin produse de calitate la preţuri promoţionale şi accesibile (de cele mai multe ori plătibile pe credit sau în rate); prin declanşarea unor acţiuni de formare, în conştiinţa oamenilor, a culturii consumeriste, susţinute de o publicitate agresivă, realizată prin intermediul radioului, filmului, presei, pliantelor, reclamelor luminoase.
Această presiune puternică a reclamelor comerciale din anii ’20 a fost numită, în istoria economiei americane, anii spălării creierului, iar esenţa acestei activităţi publicitare era exprimată prin cuvintele: „Nu lăsa pe mâine ceea ce poți consuma azi”!!!
Oferta era atât de generoasă şi de diversificată încât oamenii erau îndemnaţi permanent să cumpere, să consume, să utilizeze creditele sau ratele, să participe la acest uriaş şi parcă nesfârşit joc economic care pe de-o parte începe, iar pe de altă parte se sfârşeşte pentru a reîncepe.
Consumul era regatul, iar consumatorul era regele. Nu e de mirare că în presa acelor anii se afirma: „principala îndatorire a americanilor, dacă vor să-şi servească ţara, nu este aceea de cetăţean, ci de consumator. Cumpărarea şi folosirea noilor produse este o necesitate”.
Inevitabil, sărbătoarea Crăciunului s-a marketizat, începând cu bradul și moșul și continuând cu decorurile stradale și ambientale, cu jucăriile și darurile crăciuniste. Poate că era și o compensare psihică după Marele Război care a măcinat oameni și bunuri. Însă Statele Unite au fost mai puțin implicate în marea vâltoare belică. Mesajul a fost transmis spre alte teritorii, iar americanizarea s-a făcut și pe această cale.
Astăzi, Moș Crăciun este concurat de crăciuniţe tinere și atrăgătoare, de muzică ritmată și uriașa ofertă consumersită, care pun în umbră simbolistica Crăciunului de altă dată. Frenezia consumului rămâne, cu toate încercările de revenire la marile tradiții creștine!!!
Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
Cum erau construite casele în satele tradiționale clujene. Familiile înstărite aveau 3 încăperi, dar alta era avuția
Casele din satele clujene erau constuite din bârne și aveau, de obicei târnaț, o prispă închisă cu scânduri, ca un cerdac.
Cele mai multe aveau doar două încăperi.
Cum erau construite casele în satele tradiționale clujene. Familiile înstărite aveau 3 încăperi
În trecut, casele din satele clujene erau construite din bârne, cu acoperișuri din șindrilă sau paie, și aveau, de obicei, două camere, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj
“Cele mai înstărite familii se bucurau de trei încăperi, iar casele erau adesea dotate cu târnaț și ferestre mici, cât palma”, arată aceștia.
În tindă, încăperea centrală în casele cu trei camere sau una dintre cele două la cele mai mici, se afla cuptorul pentru copt pâine și gătit mâncarea.
Acesta era prelungit cu o platformă numită „coptileț”, unde iarna dormeau copiii, iar vara și toamna se uscau hribe și semințe de bostan.
Care era adevărata avuție a oamenilor
Specialiștii de la CJCPCT Cluj arată că familia și copiii erau văzuți ca o adevărată avuție, căci se credea că prin prunci „vecuiește” neamul, trecând astfel din veac în veac, fără frică de stingere.
O familie cu mulți copii, mai ales feciori, era respectată, considerându-se că aceștia sunt de mare folos la muncile câmpului.
Foto: Casă veche din Băișoara, județul Cluj, construită în jurul anului 1830. Fotografie realizată în 1973 de cercetător Maria Bocșe/ CJCPCT Cluj.
EVENIMENT
Un clujean a furat, într-o singură noapte, două mașini din parcarea unei pensiuni din Băile 1 Mai
Un bărbat de 56 de ani din comuna Sâncraiu este cercetat de polițiști, după ce a furat două autoturisme într-o singură noapte, în stațiunea Băile 1 Mai, județul Bihor.
Incidentul s-a petrecut în noaptea de 6 spre 7 septembrie. În jurul orei 01:00, suspectul ar fi sustras primul autoturism din curtea unei pensiuni, folosind cheile care fuseseră lăsate în interiorul vehiculului. După ce l-a condus pe o distanță de aproximativ 500 de metri, l-a abandonat în aceeași localitate.
Un clujean a furat două mașini din parcarea unei pensiuni
Câteva ore mai târziu, în jurul orei 03:50, același bărbat ar fi folosit din nou chei lăsate în habitaclu pentru a fura un alt autoturism, din parcarea unei alte pensiuni din Băile 1 Mai.
„În dimineața zilei de 7 septembrie, polițiștii Poliției stațiunii Băile Felix din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor au fost sesizați că, în cursul nopții de 6 spre 7 septembrie, în jurul orei 01.00, persoane necunoscute au sustras un autoturism din curtea unei pensiuni din stațiunea Băile 1 Mai, județul Bihor, folosind cheile acestuia, lăsate în interiorul vehiculului și l-ar fi condus pe o distanță de aproximativ 500 de metri, abandonându-l pe raza aceleiași localități, iar în jurul orei 03.50, tot prin folosirea, pe nedrept, a unei chei aflate în habitaclu, ar fi sustras un alt autoturism, din parcarea unei alte pensiuni din Băile 1 Mai”, a transmis IPJ Cluj.
Autoturismul furat a fost depistat în trafic
Ulterior, autoturismul furat a fost depistat în trafic, în localitatea Huedin. La volan se afla un bărbat de 56 de ani din comuna Sâncraiu. Supectul a fost ulterior condus la sediul Poliției stațiunii Băile Felix pentru audieri.
Polițiștii din Băile Felix continuă cercetările sub supravegherea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea. Suspectul este cercetat pentru comiterea a două infracțiuni de furt în scop de folosință.
„În urma investigațiilor efectuate de polițiștii din Băile Felix, în cursul zilei de 7 septembrie, în jurul orei 13.00, cu sprijinul polițiștilor din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, autoturismul reclamat sustras a fost depistat în trafic, în localitatea Huedin, județul Cluj Napoca, la volanul acestuia fiind identificat un bărbat de 56 de ani, din comuna Sâncraiu, județul Cluj, care a fost condus la sediul Poliției stațiunii Băile Felix, în vederea audierii”, a mai comunicat IPJ Cluj.
Polițiștii de investigații criminale din cadrul Poliției stațiunii Băile Felix continuă cercetările sub supravegherea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea pentru documentarea întregii eventuale activități infracționale a celui în cauză, sub aspectul comiterii infracțiunii de furt în scop de folosință (2 acte materiale).
EVENIMENT
FOTO. Polițist din Alba, reținut pentru mită și introducerea de telefoane în arest. A ajutat în planul de evadare a unui deținut
Procucrorii DIICOT Cluj desfășoară cercetări față de două persoane, dintre care un polițist din Alba, pentru luare și dare de mită și introducerea ilegală de telefoane mobile într-un centru de arest preventiv.
Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj, în colaborare cu procurorii DIICOT, au documentat, vineri, 6 septembrie, activitatea infracțională a două persoane acuzate de luare de mită, dare de mită și introducerea ilegală de telefoane mobile într-un centru de reținere și arestare preventivă. Unul dintre suspecți este agent de poliție.
„Astfel, la aceeași dată, procurorii DIICOT – ST Cluj au dispus reținerea a două persoane (unul având calitatea de agent de poliție), cercetate sub aspectul săvârşirii infracțiunilor de luare de mită, dare de mită și introducerea de telefoane mobile în mod ilicit într-un centru de reținere și arestare preventivă, de către personalul centrelor de reținere și arestare preventivă.
De asemenea, în aceeași cauză sunt continuate cercetările cu privire la alte două persoane (aflate în stare de arest preventiv într-o altă cauză) sub aspectul comiterii infracțiunilor de instigare la săvârșirea infracțiunii de efectuare de operațiuni cu substanțe susceptibile să producă efecte psihoactive, dare de mită, instigare la introducerea de telefoane mobile în mod ilicit într-un centru de reținere și arestare preventivă și efectuarea de operațiuni cu produse susceptibile a avea efect psihoactiv”, se arată într-un comunicat al IPJ Cluj.
Sume de bani promise în schimbul unui plan de evadare
Polițistul din Alba este acuzat că, în perioada mai-septembrie 2024, ar fi primit mită de la un deținut, constând în sume de bani și alte bunuri, în schimbul introducerii ilicite a unui telefon mobil într-un centru de arest preventiv. Deținutul i-ar fi promis agentului contravaloarea unui apartament pentru a-l ajuta să evadeze.
„Din actele de urmărire penală efectuate a rezultat că, în perioada mai –septembrie 2024, una dintre persoane, aflate într-un centru de detenție i-ar fi dat agentului de poliție, prin intermediul unei alte persoane cercetate (pe parcursul a trei întâlniri) 1.500 de euro, 5.000 de lei și 2.000 de lei în schimbul cărora acesta din urmă i-ar fi remis un telefon mobil cu cablu de date, un lacăt și o pânză de bomfaier cu care intenționa să creeze un spațiu în care să ascundă telefonul mobil.
În același interval de timp, persoana aflată în stare de arest preventiv i-ar fi promis agentului de poliție contravaloarea unui apartament, pentru a-l ajuta să evadeze”, a mai arătat IPJ Cluj.
Suspecți cercetați pentru implicarea într-o rețea de trafic cu substanțe psihoactivă
Cercetările continuă și față de alte două persoane aflate deja în arest preventiv, suspectate de instigare la săvârșirea infracțiunilor de efectuare de operațiuni cu substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive și dare de mită.
În urma perchezițiilor domiciliare efectuate au fost identificate și ridicate mai multe mijloace de probă.
Trei persoane în arest preventiv și una în arest la domiciliu
Sâmbătă, 7 septembrie 2024, Tribunalul Cluj a dispus arestarea preventivă a trei dintre persoane și măsura arestului la domiciliu față de o altă persoană, pentru 30 de zile, în acord cu solicitarea formulate de către procurorii DIICOT – Serviciul Teritorial Cluj.
Acțiunea s-a desfășurat cu sprijinul Direcției de Operațiuni Speciale din Poliția Română și a altor structuri de combatere a criminalității organizate. În total, la operațiune au participat polițiști și jandarmi din mai multe județe, inclusiv Alba, Dolj și Cluj.
EVENIMENT
FOTO UPDATE. Carambol cu patru mașini de lux, inclusiv un Lamborghini, pe strada Câmpina din Cluj-Napoca. Un bărbat a fost rănit
Un accident cu patru mașini de lux a avut loc duminică, pe strada Câmpina din Cluj-Napoca. Un bărbat de 28 de ani a fost rănit și primește îngrijiri medicale.
Accidentul a implicat patru autoturisme de mărci luxoase: un Audi, un Opel, un Lamborghini și un BMW. Martorii oculari au relatat că BMW-ul a lovit din spate Lamborghini-ul, proiectându-l sub Opel, care, la rândul său, a lovit un Audi. Impactul a provocat pagube semnificative celor patru mașini.
Accident cu patru mașini, la Cluj-Napoca
Patru mașini au fost implicate într-un accident petrecut duminică la ora prânzului pe strada Câmpina din Cluj-Napoca. La fața locului intervin pompierii.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe strada Câmpina. La misiune iau parte două autospeciale cu modul de descarcerare”, a transmis ISU Cluj.
Un bărbat de 28 de ani, rănit
Din fericire, nu au fost victime încarcerate. Un bărbat a primit îngrijiri medicale la fața locului, refuzând transportul la spital.
„Din primele date, în accident au fost implicate patru autoturisme, însă nu au existat victime încarcerate. Un bărbat de 28 de ani primește îngrijiri medicale din partea echipajului SMURD, fiind conștient și cooperant”, a mai arătat ISU Cluj.
Update
Mașina marca BMW condusă de un tânăr de 28 de ani, pe fondul neatenției șoferului, a intrat în celelalte trei mașini care erau parcate într-o stație de autobuz de pe strada Câmpina.
„La data de 8 septembrie, în jurul orei 13.20, polițiștii din cadrul Biroului Rutier Cluj au intervenit la un eveniment rutier, înregistrat pe strada Câmpina, din municipiul Cluj-Napoca.
Conform primelor cercetări a rezultat că un tânăr, de 28 de ani, din comuna Mica, care circula cu autoturismul dinspre strada Plevnei înspre strada Câmpina, pe fondul altor preocupări de natură a-i distrage atenția, ar fi pierdut controlul asupra direcției de mers, intrând în coliziune cu trei autovehicule parcate într-o stație pentru mijloacele de transport în comun.
În urma evenimentului, au rezultat pagube materiale. Testarea cu aparatul etilotest a indicat rezultat negativ”, a arătat IPJ Cluj, la solicitarea Cluj24.