Connect with us

ACTUALITATE

„În industria HORECA nu vor mai fi pe primul loc interesele acționarilor și vor conta mai mult angajații și oaspeții.” Interviu cu Marcelus Suciu – CEO & Founder Marty Restaurants

Publicat


marcelus suciu

Marcelus Lucian Suciu are 41 de ani și este CEO-ul grupului Marty din Cluj-Napoca, grup care are în componență lanțul de restaurante Marty Restaurants, Marty Events, Prăjitoria de Cafea Olivo, Olivo Caffe & Bistro și Bujole Bistro. Marty Restaurants este în prezent cel mai mare lanț de restaurante din Cluj-Napoca, având 6 locații în zone importante din oraș. Restaurantele sunt diferite, fiecare dintre ele fiind caracterizate printr-o amprentă unică.

● Domnule Suciu, conduceți cea mai mare companie din domeniul HORECA din (cel puțin) Cluj-Napoca. Puteți să ne spuneți, pe scurt, care au fost efectele crizei asupra companiilor dvs?

R: Ghidați de optimism și încredere în anul 2020 am realizat investiții substanțiale pe mai multe paliere – dezvoltarea de linii de producție pentru diverse categorii de produse, marketing și branding, re-design/reamenajări locații deja existente, dezvoltare personal/staff și multe altele. În acest context și luând în considerare că am beneficiat doar de două luni de activitate din noul an, întreg Grupul Marty a suferit un impact foarte puternic, cel mai bine reflectat în scăderea cu aproape 80% a vânzărilor, în doar câteva zile. Am fost nevoiți să închidem toate restaurantele și coffee shop-urile noastre și să mutăm business-ul în online, în zona de delivery. Cu durere în suflet a trebuit să trimitem aproape tot personalul în șomaj tehnic și să reducem drastic cheltuielile acolo unde s-a putut. A trebuit să scurtăm și lanțul de aprovizionare deoarece o parte dintre furnizori nu au mai acceptat plata la 30 sau 60 de zile.

„Mare parte din restaurante sunt pregătite și vor adopta toate măsurile necesare pentru siguranța oaspeților care le vor trece pragul”

● Care este situația angajaților în acest moment?

R: Acolo unde măsurile aplicate prin ordonanța de urgență au permis, am apelat și noi la opțiunea șomajului tehnic, ca și soluție pe termen scurt, pentru a depăși această perioadă, în ideea de a asigura un nivel de venituri oamenilor și a-i păstra în momentul relansării business-urilor. A fost dureros să luăm aceste decizii și să-i vedem pe mare parte din colegii noștri în șomaj tehnic, dar credem că a fost cea mai bună alegere în acest context. Ne preocupă, în continuare, siguranța colegilor noștri și avem un respect enorm pe care îl purtăm pentru ei, în aceste clipe.

● Cum apreciați măsurile guvernamentale de sprijinire a mediului de afaceri? Puteți exemplifica?

R: Sunt binevenite, deși cred că au fost adoptate cu o oarecare timiditate și îngrijorare. Înțelegem preocuparea pentru condițiile de siguranță sanitară și păstrarea normelor de distanțare socială, dar sunt convins că, mare parte din restaurante sunt pregătite și vor adopta toate măsurile necesare pentru siguranța oaspeților care le vor trece pragul. Odată cu această deschidere etapizată a restaurantelor, alte măsuri care ne ajută sunt cele legate de suportul oferit pentru plata salariilor angajaților, pentru o perioada de 3 luni, plata în 12 rate, fără penalități a taxelor și impozitelor anului curent, până la finalul lui 2021, direcționarea tichetelor de masă caldă în vederea folosirii exclusive în restaurante și nu în ultimul rând acoperirea garantată de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru a putea livra în continuare produse cu plata la termen.

„Am fost nevoiți să închidem toate restaurantele și coffee shop-urile”

● Ce ați fi dorit să conțină măsurile de mai sus, ce anume lipsește din planurile guvernanților?

R: Cred că pe mare parte din jucătorii de pe piața de HoReCa i-ar ajuta scutirea sau măcar suspendarea de la plata impozitului specific pentru 2020 și poate o serie de granturi pentru restaurante, în funcție de taxele plătite. Iar dacă ne dorim continuarea planurilor de dezvoltare ar fi de mare ajutor și accesarea unor granturi pentru investiții. Pe lângă acestea, ar mai rămâne o situație delicată, cea legată de plata furnizorilor care, până înainte de criză se făcea la 60 de zile sau chiar la 90 de zile. Acum, pentru că nu mai putem plăti, deoarece au scăzut foarte mult vânzările, producătorii și distribuitorii cer plata la livrare, aspect care îngreunează foarte mult activitatea noastră.

● Cum ați procedat referitor la restaurantele pe care le aveți? Ați renegociat chiria?

R: Așa cum spuneam și mai sus, am fost nevoiți să închidem toate restaurantele și coffee shop-urile noastre și să încercăm să mutăm business-ul în online, în zona de delivery. După aceea ne-am îndreptat atenția și resursele către proprietarii spațiilor în care funcționează o parte dintre restaurantele Marty.

Din păcate, nu cu toți am reușit să ajungem la o înțelegere care să permită continuarea business-ului nostru, ținând cont și de perioada foarte grea care ne așteaptă – cu deschiderea etapizată și reducerea numărului de locuri de pe terase și din interiorul restaurantelor. Suntem, în continuare, în discuții puternice pentru renegocierea chiriilor.

„Avem în plan deschideri în câteva orașe și cel puțin una la nivel internațional”

● Ce planuri pe termen lung aveați și cum v-au fost acestea afectate de criză?

R: La nivelul Grupului Marty aveam un plan de dezvoltare și extindere destul de ambițios, în special, pe partea de francize, pentru cele 2 branduri – Marty Restaurants și Narcoffee Roasters. Trebuia să deschidem în luna mai, primul restaurant Marty, în sistem de franciză, în Oradea, un proiect la care nu am renunțat și pe care îl vom finaliza la sfârșitul acestei veri. Pentru Narcoffee Roasters aveam programată, în luna martie, o deschidere a unui nou coffee shop în franciză, în cel mai nou mall din Târgu Mureș, plus alte deschideri în câteva orașe și cel puțin una la nivel internațional.

Un alt plan de dezvoltare era bazat pe una dintre valorile noastre fundamentale – aceea de a investi în oameni și de a crește oameni – am creat o școală bazată pe 3 piloni principali, care ar fi trebui să fie funcțională în toamnă, dar cred ca va trebui să o amânăm deocamdată. Era vorba despre o academie culinară, școală de barista si una de managementul ospitalității. Am decis că este o investiție esențială pentru trainingul și pregătirea ospătarilor, bariștilor și managerilor de restaurant. Însă, în noul context rămâne să vedem ce ne rezervă noua normalitate.

„Eforturile noastre s-au concentrat pe amânarea, suspendarea și chiar renegocierea chiriilor”

● În relația cu sistemul bancar ați găsit deschidere/sprijin sau nu ați avut nevoie?

R: În acest context am încercat să ne bazăm pe cei pe care îi considerăm partenerii noștri – băncile – de la care ne așteptam să fie flexibile și să asigure rapid acces la credite, pentru finanțarea capitalului necesar de lucru, pentru a traversa această perioadă. Unele au fost mai receptive și înțelegătoare, altele, mai puțin.

De asemenea, eforturile noastre s-au concentrat pe amânarea, suspendarea și chiar renegocierea chiriilor cu principalele centre comerciale în care sunt deschise restaurante Marty. Din păcate, acesta a fost un proces destul de anevoios și încă suntem în discuții pentru găsirea celor mai bune condiții pentru reluarea activității noastre.

În afara acestor zone de control pe costuri și capital circulant de lucru, pentru traversarea acestei perioade, va trebui să luăm în calcul focusul pe reinventare, pe înțelegerea noului context și a noului tip de consumator.

„Nu vor mai fi pe primul loc interesele acționarilor și vor conta mai mult angajații și oaspeții”

● Cum vedeți repornirea sectorului HORECA?

R: Trebuie să privim cu optimism înspre viitor și să vedem în această criză și oportunități. Vestea bună este că dăm toți dovadă de responsabilitate și solidaritate în business și rămânem împreună, pentru a depăși mai ușor această perioadă. Modelele de business care vor supraviețui acum se schimbă de la focusul pe profit spre comunitate. Înțelegerea primordială a nevoilor oaspeților se va reorienta de la comunicare de oferte speciale/promoții înspre comunicarea de principii și valori interne.

Nu vor mai fi pe primul loc interesele acționarilor și vor conta mai mult angajații și oaspeții. Și de ce nu, de la focusul pe competiție la focusul pe colaborare și conlucrare. Cel mai probabil vom asista la o nouă economie bazată pe principii și valori solide. Cei care vor ieși din acest context cu temele făcute și care vor înțelege că lumea la care ne vom raporta este diferită, sunt considerați supraviețuitori.

  • Când credeți că veți avea din nou cifra de afaceri de dinaintea crizei?

R: Greu de spus. Din păcate, nu depinde numai de noi, ci sunt mai mulți factori care pot influența această revenire – reacția autorităților și noile măsuri adoptate, noul comportament al oaspeților, situația economică și implicit puterea de cumpărare, și altele. Noi sperăm să ne revenim undeva în 2 ani de zile. Dacă se întâmplă mai repede cu atât mai bine.

Florin Danciu




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate