EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Mitropolitul Andrei a binecuvântat sediul Serviciului de Ambulanță Cluj. Crucea Transilvană, acordată managerului SAJ Horia Simu
Joi, 5 decembrie 2024, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, a vizitat Serviciul de Ambulanță (SAJ) al județului Cluj. Cu această ocazie, a fost oficiată o slujbă de binecuvântare a sediului și a personalului instituției, în contextul anului omagial dedicat îngrijirii bolnavilor.
Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, a efectuat joi, 5 decembrie, o vizită pastorală la sediul Serviciului de Ambulanță al județului Cluj.
Slujbă de Sfeștanie la Serviciul de Ambulanță Cluj
Cu acest prilej, Părintele Mitropolit Andrei, înconjurat de un sobor restrâns de clerici, a oficiat slujba Sfeștaniei, a binecuvântat sediul Serviciului de Ambulanță al Județului Cluj, precum și angajații și voluntarii instituției, prezenți la eveniment.
La finalul slujbei, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei a rostit un cuvânt de învățătură, vorbindu-le celor prezenți despre faptele milei creștine. De asemenea, Înaltpreasfinția Sa i-a felicitat pe toți cei care își ajută aproapele aflat în nevoie și pun în practică una dintre faptele milei trupești: a-i ajuta pe cei bolnavi.
Pentru sediul instituției, Mitropolitul Clujului a oferit în dar o icoană cu Sfântul Ierarh Luca al Crimeei.
„Crucea Transilvană”, acordată managerului SAJ Horia Simu
În semn de prețuire și recunoștință pentru întreaga activitate desfășurată în slujba aproapelui, Părintele Mitropolit Andrei a acordat „Crucea Transilvană” pentru mireni, cea mai înaltă distincție a Mitropoliei Clujului, dr. Simu Horia Gheorghe, manager general al Serviciului de Ambulanță al Județului Cluj.
Ordinul „Sfinții Martiri Năsăudeni” a fost acordat dr. Irimia Doru Daniel – director medical, dr. ec. Bințințan-Socaciu Anca – director economic și ing. Fabian Victor – director tehnic. „Gramata Mitropolitană, însoțită de Sfânta Scriptură, cartea de căpătâi a creștinului” a fost conferită as. Covrig Luminița Carmen – asistent-șef și ec. Costin Livia – șef birou „Runos”.
De asemenea, diplome de aleasă cinstire au primit: as. Uță Cătălin – Asistent Medical Licențiat Principal – Responsabil Tura 1, as. Ghilea Rareș Sabin – Asistent Medical Principal – Responsabil Tura 2, as. Gall Zoll Adam – Asistent Medical Licențiat Principal – Responsabil Tura 3, și as. Crișan Radu Adrian – Asistent Medical Licențiat Principal – Responsabil Tura 4.
2024 – „An omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor”
Slujba a fost oficiată în prezența consiliului director, în frunte cu dr. Simu Horia Gheorghe, managerul general al Serviciului de Ambulanță al Județului Cluj, a personalului administrativ și auxiliar, a mai multor cadre medicale și voluntari din cadrul SAJ Cluj.
Alături de ierarh au slujit consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol – arhidiaconul Claudiu Grama, și preotul asistent medical Horea Niculae Baciu, voluntar în cadrul Serviciului de Ambulanță al Județului Cluj, care este secretar al Protopopiatului Ortodox Gherla și vicepreședinte al Asociației „Filantropia Ortodoxă” – filiala Gherla.
La finalul evenimentului, toți cei prezenți au fost binecuvântați de ierarh și au primit cărți de rugăciune.
Vizita pastorală se înscrie și în contextul proclamării anului 2024 de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca „An omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor” și „An comemorativ al tuturor Sfinților tămăduitori fără de arginți”, precum și cu prilejul sărbătoririi Zilei Internaționale a Voluntarului, marcată anual pe 5 decembrie.
Peste 500 de angajați și voluntari la SAJ Cluj
În cadrul Serviciului de Ambulanță al Județului Cluj își desfășoară activitatea peste 550 de persoane, dintre care peste 350 de angajați și aproximativ 200 de voluntari.
Serviciul de Ambulanță al Județului Cluj are o colaborare strânsă cu Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului. De menționat este prezența personalului medical specializat al Ambulanței Județului Cluj la hramul Mănăstirii Nicula, unde, în fiecare an, cu mai multe echipaje medicale, asigură asistența medicală a pelerinilor. De asemenea, sunt o prezență constantă la evenimentele religioase și la acțiunile de promovare a sănătății organizate în cadrul Eparhiei Clujului.
Serviciul de Ambulanță al Județului Cluj (SAJ Cluj) s-a înființat la data de 1 iulie 1995 și este format din 6 stații și substații de ambulanță amplasate în Cluj-Napoca, Câmpia Turzii, Dej, Gherla, Huedin și Turda și are angajați 23 medici, 131 asistenți medicali, 164 ambulanțieri, 31 operatori statisticieni și 19 personal auxiliar.
ADMINISTRAȚIE
CTP Cluj: Se SUPLIMENTEAZĂ mijloacele de transport cu ocazia meciului dintre „U” și CFR Cluj de luni seara
Luni, 9 decembrie, de la ora 20.30, pe Cluj Arena se va disputa partida dintre „U” și CFR Cluj. Pentru aceasta, CTP Cluj va suplimenta mijloacele de pe anumite linii de transport în comun.
„Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. informeaza publicul calator ca, in data de 9 decembrie 2024, pentru a facilita deplasarea spectatorilor de la Cluj Arena spre domiciliu dupa incheierea meciului de fotbal FC Universitatea Cluj – CFR 1907 Cluj, programul mijloacelor de transport va fi suplimentat in intervalul orar 22:15 – 23:00 pe liniile de:
– Autobuze: 9, 24B, 30, 35 si M 26;
– Troleibuze: 3, 4, 6 si 25;
– Tramvaie: 101 si 102.
CTP Cluj: Se SUPLIMENTEAZĂ mijloacele de transport cu ocazia meciului dintre „U” și CFR Cluj de luni seara
Reamintim de asemenea calatorilor ca pot utiliza dupa ora 23:00 si liniile de noapte 25 N (Str. Unirii – Str. Bucium), 54 N (Cart. Zorilor – Cart. Grigorescu), respectiv 5 N (P-ta Garii – Str. T. Vuia) ale caror programe pot fi consultate pe site-ul companiei si in aplicatia de mobil Tranzy”, a comunicat CTP Cluj.
ADMINISTRAȚIE
FOTO. „Cârtițele” care urmează să sape tunelurile pentru metroul din Cluj-Napoca ajung astăzi în Portul Constanța
După o lună de la părăsirea portului Taicang din China, cargoul Tian Qi, care transportă cele două „cârtițe” care vor săpa galeriile de metrou de la Cluj, ajunge astăzi, la ora 18.30, în portul Constanța.
Potivit poziționării GPS, nava se află în Marea Neagră și sosirea în portul Constanța este programată pentru ora 18.30. Nava cargo Tian Qi a părăsirea portul Taicang din China în data de 5 noiembrie.
Când vor ajunge „cârtițele” la Cluj?
De la Constanța, „cârtițele” vor fi aduse pe cale terestră la Cluj-Napoca în cadrul unui transport agabaritic, după care va urma asamblarea și pregătirea pentru a intra și săpa în subteran în zona Florești. Reprezentanții primăriei se așteaptă să ajungă cârtițele până la sfârșitul anului sau cel târziu în primele zile ale lui 2025, imediat după Anul Nou.
După sosirea utilajelor la Cluj, urmează o perioadă de două luni și jumătate – trei luni necesară pentru montarea acestora, înainte de începerea efectivă a săpăturilor. În acest moment, se lucrează la pregătirea terenului unde acestea ar urma să intre în subsol.
Ținând cont de graficul estimativ, lucrările efective de forare a tunelurilor ar trebui să înceapă în martie – aprilie 2025.
„Cârtițele”, adaptate solului din Cluj-Napoca
Echipamentele de forat tunelurile de metrou sunt complexe, iar constructorii chinezi de la fabrica CRCHI din orașul Changsha au trebuit să rezolve o serie de provocări pe baza specificațiilor trimise, legate de solul existent în Florești și Cluj-Napoca.
Astfel, în timpul proiectului, primul TBM va trebuie să foreze un tunel cu un singur tub de 5,6 km, trecând prin condiții geologice complexe, cum ar fi nisip, pietriș, sare și cinci zone de falie. De asemenea, mașinăria va trebui să sape în mod continuu prin sol lipicios și să se întoarcă pe o rază mică de 175 m.
TBM-ul va excava un tunel cu diametrul interior de 5,50 m, iar lucrând în condiţii similare tipului de sol de la Cluj-Napoca, se estimează un progres de 10-20 m/ zi, în funcţie de condiţiile solului.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. TIR „rătăcit” pe strada Memorandumului din Cluj-Napoca. A blocat traficul și a „smuls” un coș de gunoi
Un TIR s-a pus „de-a curmezișul” străzii Memorandumului, blocând circulația și avariind un coș de gunoi de pe trotuar, după ce a păstruns, din greșeală, pe strada din centrul Clujului.
Un incident neobișnuit a avut loc pe strada Memorandumului din centrul Clujului, sâmbătă, în jurul orei prânzului. Un TIR care circula pe banda dedicată de autobuze, realizând că a greșit traseul, a făcut stânga-împrejur, blocând traficul pe toate cele patru benzi ale străzii. În manevra sa, vehiculul a avariat un coș de gunoi amplasat pe trotuar.
Poliția face verificări
Poliția a anunțat că a demarat verificări pentru a stabili circumstanțele incidentului și pentru a decide eventualele sancțiuni.
TIR-ul a plecat de la fața locului, însă vor fi folosite imaginile suprinse de camerele de supraveghere pentru depistarea acestuia. Nu au fost oferite detalii despre măsurile care urmează să fie luate.
Reacții vehemente ale internauților
Reacțiile din partea comunității nu au întârziat să apară, atrăgând atenția asupra problemelor de trafic și de infrastructură din oraș. Incidentul a stârnit numeroase reacții pe rețelele sociale, unele critice, altele empatice:
- „Materialul trebuie transmis primăriei. Șoferul să achite paguba”
- „Normal ar fi fost să fie poliție să îl însoțească până unde poate ieși din centru. De ce nu îi a căutat în birou? Că doar acolo-i găsești.”
- „Asa se face în țările civilizate! Politia în cazul ăsta AJUTĂ, nu dă amenzi!”
- „Era bine dacă îi ofereai o mana de ajutor să îl îndrumi cum să iasă din aceasta situație, nu să întoarcă și să blocheze strada”
- „Asigurarea șoferului ar trebui să achite paguba!”
Acesta nu este un incident izolat. În ultimele zile, poliția a oprit alte două TIR-uri de origine turcă pe Bulevardul Eroilor. „Și ieri o oprit poliția două tiruri de Turcia pe Bulevardul Eroilor. Nu-i vina lor că n-avem noi centură și îi dă GPS-ul pe rute mai scurte”, a arătat un clujean la secțiunea de comentarii.
Update
„În urma unor imagini video apărute în spațiul public cu privire la un ansamblu de vehicule implicat într-un eveniment rutier în municipiul Cluj-Napoca, Compartimentul de Relații Publice al Inspectoratului de Poliție Județean Cluj este abilitat să comunice următoarele:
La data de 7 decembrie a.c., polițiștii s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul că un ansamblu de vehicule condus de către o persoană, ar fi efectuat manevra de întoarcere pe strada Memorandumului, din municipiul Cluj-Napoca, fără a se asigura corespunzător, moment în care ar fi acroșat un obiect stradal.
În urma producerii evenimentului rutier a rezultat pagube materiale.
În continuare, polițiștii efectuează verificări cu privire la identificarea conducătorului auto și luarea măsurilor legale care se impun”, a transmis IPJ Cluj.