ADMINISTRAȚIE
FOTO. Tot ce trebuie să știi despre metroul din Cluj. Google Maps a marcat prima stație din Florești. Miercuri încep lucrările
Lucrările la Magistrala 1 de metrou de la Cluj încep miercuri, 5 iunie, în cartierul floreștean Terra, în zona străzii Șesul de Sus. Startul lucrărilor se va da în cadrul unei ceremonii la care sunt așteptați președintele Senatului Nicolae Ciucă, prim-ministrul Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, alți invitați de la București și reprezentanți ai oficialități locale, printre care primarul Emil Boc.
Miercuri, 5 iunie 2024, va rămâne în istoria Clujului drept ziua în care au început lucrările la metrou. La ora 14, cu ocazia demarării lucrărilor, mai multe oficialități vor face o vizită pe șantierul Magistralei I de metrou.
Lucrările vor începe pe un teren viran din cartierul Terra, comuna Florești, în apropierea străzii Șesul de Sus. Deja Google Maps a și marcat pe hartă ”Metroul din Florești”, locul unde vor începe lucrările și unde va fi și prima stație de metrou.
Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 21,03 km și având 19 stații și un depou.
Contract semnat anul trecut
Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul pentru Magistrala 1 de metrou Cluj în data de 29 decembrie 2022, finanțat prin Planul Național de redresare și Reziliență (PNRR) Componenta 4 – Transport Sustenabil. Contractul a fost semnat cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde din PNRR.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor a fost semnat în 25 mai 2023 cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.
Contract de 13,6 miliarde de lei
Valoarea totală a contractului de finanţare este de 13.691.849.351,33 lei, din care peste 1,4 miliarde de lei sunt fonduri europene aferente PNRR, 10 milioane de lei este cofinanţarea națională (plus TVA de circa 2 miliarde de lei) și 41 de milioane de lei este contribuția de la bugetul local.
Valoarea contractului de proiectare și execuție este de peste 10,7 miliarde de lei cu TVA/ circa 2,1 miliarde de euro cu TVA, din care 301 milioane de euro sunt asigurați prin PNRR.
Opt ani pentru finalizarea lucrărilor
Ordinul de începere a lucrărilor a fost semnat în 1 septembrie 2023, iar durata de realizare a investiției este de 96 luni.
În data de 29 aprilie 2024 a fost emisă Decizia de expropriere prin care se expropriază imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere.
O lună mai târziu, în data de 21 mai 2024, a fost obținută autorizația de construire nr. 193 de la Consiliul Județean Cluj.
Cel mai mare proiect din istoria Clujului
Proiectul metroului este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, termenul limită de punere în funcțiune al metroului, se estimează că metroul va avea 164.000 de călători pe zi, scoțând circa 29.000 de mașini de pe străzile din oraș.
Totodată, se estimează că, într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.
Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri/oră și sens (40 trenuri/oră și sens).
Doar metrouri fără mecanic, la Cluj
Flota de material rulant este constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Prin alt contract, vor fi achiziționate un număr de 26 de trenuri.
De asemenea, sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless), presupunând operarea nesupravegheată a trenului, personalul nefiind necesar la bord.
Conform analizelor finale privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2031) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 89.790.000 călători/an în 2060.
Care este traseul metroului?
Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești.
Stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și a centrului comercial.
Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.
De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran.
Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






