Connect with us

ACTUALITATE

EXCLUSIV/ Clujeancă din ISRAEL: S-a înțeles că doar vaccinarea ne poate ajuta să ne reîntoarcem la normalitate

Publicat


Ramona, o clujeancă plecată în 1999 în Israel, locuiește împreună cu familia în Ahdod, al șaselea oraș ca mărime al țării, unde se înregistrează cea mai mare comunitate de români. Aceasta a povestit în exclusivitate pentru Cluj24 cum se desfășoară campania de vaccinare anti-COVID în Israel și cum s-a reușit vaccinarea a aproape jumătate din populație.

”Oricine cunoaște mentalitatea israeliană, știe că israelienii au o înclinație pentru nerespectarea regulilor, nu cumva să fie considerați “fraieri” (cuvânt care există, literalmente, în vocabularul limbii ebraice).

Așa că, pentru conducători, managementul unei crize de genul celei generate de pandemia COVID-19 este un adevărat coșmar.

Dacă adaugi la aceasta faptul că mozaicul societății israeliene cuprinde evrei ultra-ortodocși, care se ghidează după alte reguli și acceptă boala ca pe un dat de la Dumnezeu și văd închiderea școlilor religioase ca pe un sacrilegiu, plus arabii israelieni care, de multe ori, din principiu, nu respectă regulile impuse de sus (nu toată populația, bineînțeles), ai o rețetă pentru un dezastru”, a spus Ramona.

Vaccinarea – soluția salvatoare

Potrivit acesteia, carantinele au funcționat și nu prea, și de un an de zile Israelul și-a închis aproape ermetic granițele aducând, astfel, industria turistică în pragul colapsului.

”Soluția salvatoare a fost una singură, și anume vaccinarea.

Primul ministru Beniamin Netanyahu a înțeles asta foarte bine (în plus este an electoral) și a acționat extrem de prompt, asigurând populației un număr suficient de vaccinuri și o campanie pro-vaccinare în care a cooptat toate vocile societății”, a explicat clujeanca.

Ca și cifre, în data de 18 martie 2021 erau 5.150.505  israelieni vaccinați cu prima doză si 4.480.810  vaccinați cu două doze (aproximativ 49% din populație).

Dacă se adaugă la asta faptul că 27,3% din populația Israelului sunt copii între 0-14 ani, care deocamdată nu pot fi vaccinați, cifrele sunt, într-adevăr, impresionante.

Sistem de sănătate performant

”Cred că o mare parte din succesul vaccinării a fost faptul că Israelul are un sistem de sănătate publică foarte bine pus la punct, construit pe baza celui existent aici în timpul mandatului britanic și care la ora actuală este complet digitalizat.

La începutul campaniei de vaccinare și aici au fost glitch-uri, au căzut serverele Caselor de Sănătate din cauza fluxului de vizitatori, însă totul a fost pus repede la punct.

Au venit ei cumva în întâmpinarea populației, în momentul în care se dădea “liber la vaccinare” la o anumită grupă de vârstă primeai un SMS , replicai cu datele personale și erai sunat de un angajat al Casei de Sănătate de care aparții iar ei îți stabileau data și locul pentru a merge la vaccinare”, a precizat Ramona.

Încredere în medicină și cercetare

Potrivit acesteia, în Ashdod centrele de vaccinare au fost amenajate în Centrele comunitare (cultură și sport) care există în fiecare cartier din oraș iar mai apoi s-au organizat centre unde se poate vaccina oricine, prezentând doar buletinul de identitate.

Clujeanca este de părere că un alt aspect al succesului vaccinării este încrederea publicului israelian în medicină, în știință și cercetare în general.

”Bineînțeles că există și aici voci împotriva vaccinului și teorii ale conspirației, dar, surprinzător, într-un procent mult mai mic decât în România, spre exemplu.

În plus, toată lumea este dornică să se reîntoarcă la viața socială – un aspect foarte important al culturii israeliene, să-și poată vizita bunicii, să iasă la evenimente culturale și sportive. A fost un an greu pentru toată lumea și s-a înțeles că doar vaccinarea ne poate ajuta să ne reîntoarcem la normalitate”, crede Ramona.

La ora actuală, în Israel se poate vaccina oricine, nu mai există limită de vârstă, se organizează campanii de vaccinare pe plan local, iar în Ashdod se întâmplă asta mai ales în zonele cu populație religioasă, care este mai reticentă în ceea ce privește primirea vaccinului.

La început, conducătorii religioși au fost foarte vocali împotriva vaccinării, însă, după moartea câtorva rabini de renume, aceștia au schimbat tonul, îndemnându-și membrii comunității să se vaccineze, folosindu-se chiar de exemplul personal.

Reacții adverse după vaccin

”Eu m-am vaccinat la începutul lunii februarie, am făcut și rapelul, la fel ca și majoritatea cunoștințelor mele. Personal, pot să spun că după prima doză nu am simțit absolut nimic. La rapel, situatia s-a schimbat.

La aproximativ 12 ore de la vaccin am început să mă simt rău, de parcă aș fi avut mama gripelor. Cred că am făcut toate simptoamele de Covid deodată. Febră, frisoane, oboseală, durere și imflamare la locul vaccinului, le-am avut pe toate.

Din fericire, au ținut fix o zi. Ziua următoare nu mai aveam nimic. Doar locul vaccinului a fost dureros câteva zile. De altfel, persoanele care s-au vaccinat sunt încurajate să raporteze Ministerului Sănătății toate reacțiile avute după fiecare doză, iar în acest sens există un formular pe site-ul Ministerului”, a mai spus Ramona.

Aceasta a menționat, că în Ashdod, din păcate, în afară de religioși este și un număr mare de evrei de origine rusă care refuză vaccinarea iar la spitalul din Ashdod s-a vaccinat aproximativ 75% din personal, cea mai mică rata de vaccinare din spitalele din țară.

Pfizer și Moderna

Vaccinurile care se administrează în Israel sunt cele de la Pfizer și Moderna, cel de la Pfizer fiind majoritar.

”În afară de efectele cunoscute nu există, deocamdată, informații despre efecte secundare grave sau decese din cauza vaccinului.

Dimpotrivă, decesele din cauza Covid de după debutul campaniei de vaccinare sunt ale persoanelor nevaccinate. De asemenea, numărul persoanelor în stare gravă din cauza Covid scade pe zi ce trece”, a mai afirmat Ramona.

Clujeanca spune că, privită în ansamblu, cel puțin până acum, campania de vaccinare din Israel e un succes.

”Să vedem cum va rezista la apariția de noi mutații ale virusului și la ce interval de timp va trebui repetat vaccinul.

Deocamdată, se așteaptă și unda verde pentru vaccinarea copiilor, pentru că, în Israel, imunitate de turma se va putea obține doar când vor fi vaccinați și aceștia. Liceenii între 16 și 18 ani au fost vaccinați în proportie de 90%, asta pentru că imediat încep examenele de Bacalaureat. La fel, armata și-a vaccinat soldații”, a conchis Ramona.

Ashdod, al șaselea oraș din Israel

Ashdod are o populație de aproximativ 220.000 locuitori din care, la această oră sunt vaccinați cu două doze cam 47% din locuitori, puțin sub media națională. În anul 1983, când soțul său a emigrat în Israel, ajungând în Ashdod, orașul avea o populație de 66.700 de locuitori. Acum este al șaselea oraș ca mărime din Israel.

Ashdod are nou veniți din 99 de state din lume, iar majoritatea au venit în oraș în perioada 1989 – 2010.

Dintre comunitățile mai semnificative, sunt cea din fosta Uniune Sovietică (a doua ca mărime din Israel, după Haifa), evreii din Africa de Nord iar ca și nou veniți, din România, astfel că în Ashdod există cea mai mare comunitate românească din Israel.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. barbu

    martie 22, 2021 la 10:57 am

    Un articol bine structurat informatile sunt reale si bine scrise. Reactiile vis a vis de vaccin a divereselor paturi sociale, religiosi, arabi, societatea civila, este de asemeni corect descrisa. Ma bucuram insa sa vad poza unei infirmiere sau surori , una din miile care au robotiti ore la rand oferind serviciile lor vaccinarii in masa…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Alunecarea de teren de pe str. Uliului, văzută din DRONĂ. Strada e blocată total pentru accesul mașinilor

Publicat

drona

Craterul apărut pe strada Uliului din Cluj-Napoca în urma surpării de teren de vineri seara a fost surprins de un clujean din dronă, iar imaginile arată dimensiunea sa și faptul că strada este complet blocată pentru accesul mașinilor.

Porțiunea afectată, o lungime de aproximativ 20 m, este îngrădită cu benzi de avertizare și de interzicere a accesului.

Clujenii care locuiesc mai sus pe stradă nu pot folosi mașinile pentru a coborî în oraș.

Vom reveni cu detalii despre intervenția autorităților și vom prezenta și soluții tehnice propuse de acestea pentru stabilizarea alunecării.

Sursa foto: Sergiu Răzvan

drona

Citește mai departe

ECONOMIE

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Publicat

De

Lucrător casnic, o nouă meserie

Noutate pe piața muncii din România. Persoanele fizice pot plăti, legal, un angajat în gospodărie. Munca presupune activități casnice.

Cei care prestează astfel de servicii vor primi tichete pe baza cărora vor fi remunerați și vor beneficia de drepturile pe care le au și alți salariați, respectiv plata contribuțiilor sociale. Statul va lua 3 lei din 15.

Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

Platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice, care introduce un concept nou pe piața muncii, este funcțională și poate fi accesată AICI, a anunțat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Conceptul presupune achiziționarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfășoară activități ocazionale în gospodărie.

Tichetele sunt purtătoare de beneficii de asigurări sociale și de sănătate.

Astfel, lucrătorii beneficiază de servicii medicale decontate, contribuțiile lor fiind valorificate și la pensie.

„Marketplace” pentru cerere și ofertă

Conform reprezentanților Ministerului Muncii, o altă funcționalitate a platformei este că facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic.

Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.

Care este valoarea unui tichet și cum beneficiezi de asigurări sociale

Platforma accesibilă AICI, poate fi utilizată de lucrători, de beneficiari casnici, dar și de către angajatori și reprezintă o formă de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de stat.

Avantajul pe care îl aduce înrolarea în platformă și furnizarea serviciilor în baza tichetelor valorice este faptul că lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice.

Acest lucru înseamnă, practic,1.275 de lei pe lună.

Valoarea unui tichet este de 15 lei, din care 3 lei reprezintă contribuțiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie și sănătate, fără să fie nevoie de un contract de muncă între părți.

Convenție în loc de contract

Convenția care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă, va stabili:

  • activitățile şi numărul de ore sau volumul de muncă;
  • faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
  • volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.

Cine poate presta munci casnice

Se poate înscrie ca prestator casnic orice persoană care a împlinit 16 ani și care dorește să aibă sau să-și suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activități casnice necalificate, fie că este șomer, pensionar, elev, student sau angajat.

Conform Ministerului Muncii, angajatorii care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici.

Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet.

La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, angajatorii și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete.

Care sunt activitățile casnice pentru care se emit tichete

Printre activitățile casnice care pot fi remunerate cu tichete se numără:

  • aranjarea și servirea mesei;
  • curățarea / întreținerea piscinei;
  • curățenia/igienizarea locuinței;
  • călcatul rufelor;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
  • plimbarea animalelor de companie;
  • prepararea hranei;
  • plantarea pomilor/arbuștilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
  • recoltarea fructelor și legumelor;
  • spălarea covoarelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • spălarea rufelor;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • strângerea resturilor vegetale din natură.

Tranzacțiile se vor efectua digital

Punerea în funcțiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici permite efectuarea digitală a tuturor tranzacțiilor legate de tichete.

Asta înseamnă achiziționare și înregistrarea orelor de lucru, înregistrarea detaliilor privind activitatea lucrătorilor casnici, cum ar fi număr de ore și tip de activitate casnică desfășurată, precum și interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe instituții.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Alunecare de teren pe strada Uliului. Au intervenit pompierii. Traficul auto, restricționat

Publicat

De

uliului

Pompierii clujeni au intervenit, vineri noapte, pe strada Uliului, unde a avut loc o alunecare de teren. Traficul auto a fost restricționat.

Strada Uliului „a luat-o la vale” noaptea trecută, la fața locului intervenind un echipaj al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj. Potrivit instituției clujene, a fost afectată o bandă de mers, pe o lungime de circa 20 de metri.

Traficul auto a fost restricționat. Un echipaj ISU Cluj a rămas în zonă pentru a evalua dacă alunecarea de teren avansează.

„La fața locului s-a alocat un echipaj cu o autospecială din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca, care a constatat că a fost afectată una dintre benzile de mers a carosabilului, pe o lungime de aproximativ 20 de metri.

Trafic restricționat

Totodată, s-a anunțat poliția locală și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență din cadrul primăriei municipiului Cluj-Napoca, care au alocat echipaje și personal de specialitate la evenimentul respectiv.

Ca măsură de siguranță a fost restricționat traficul auto pe strada Uliului, iar echipajul ISU Cluj rămâne în supraveghere, alături de echipaje ale poliției locale și personal al SVSU Cluj-Napoca, pentru a evalua dacă alunecarea de teren avansează”, a transmis ISU Cluj, vineri noapte.

Cluj24 semnala recent că o bucată din strada Uliului din Cluj-Napoca s-a surpat miercuri dimineață, iar autoritățile locale au intervenit de urgență și au turnat un strat de asfalt.

Citește mai departe

POLITICA

Marius Lulea (AUR): TRĂDARE. Guvernarea PSD-PNL se pregătește să mai VÂNDĂ și ce a mai rămas din economia națională

Publicat

marius lulea

Prim-vicepreședintele AUR Marius Lulea acuză guvernul PSD-PNL că se pregătește să mai vândă și ce a mai rămas din economia națională.

Guvernul României, condus de premierul Marcel Ciolacu, trebuie să asigure transparență deplină în privința afacerilor ce vor fi încheiate cu reprezentanții Emiratelor Arabe Unite (EAU).

Pe această cale, îi solicităm premierului Ciolacu să informeze opinia dacă are intenția să concesioneze afaceriștilor din Emirate Aeroportul Internațional „Henri Coandă” și în ce condiții.

Marius Lulea (AUR): TRĂDARE. Guvernarea PSD-PNL se pregătește să mai VÂNDĂ și ce a mai rămas din economia națională

Aeroportul “Henri Coandă” este principala poartă aeriană de acces a țării și aparține Companiei Naționale Aeroporturi București, o companie de interes național strategic, care înregistrează profit. În cursul recentei vizite în Emirate, Marcel Ciolacu a indicat Aeroportul Otopeni printre obiectivele de interes pentru șeici.

De asemenea, îi cerem premierului Ciolacu să numească proiectele din domeniile digitalizării, energiei și agriculturii în care va implica investitori din Emirate.

Ne manifestăm îngrijorarea față de lipsa de transparență a afacerilor încheiate de Guvernul PSD-PNL cu șeicii din Emirate pe seama bogățiilor statului român.

Amintim că precedenta guvernare PSD a încheiat afaceri păguboase cu șeicii. În anul 2018 guvernarea PSD a dat unui șeic din Emirate Insula Mare a Brăilei, cea mai mare și mai fertilă exploatație agricolă din Europa, cu o suprafață de 56.000 hectare!

În anul 2019 aceeași guvernare PSD a reînnoit până în anul 2049 unei firme din Emirate contractul de concesiune al terminalului de containere din Portul Constanța. Operarea terminalului de containere reprezintă principala activitate a Portului Constanța și a fost obținută de șeici de la Guvernarea PSD a lui Adrian Năstase pentru o perioadă de 15 ani, care expirase în 2019.

AUR vrea ca principalele obiective economice și de infrastructură să rămână sub control românesc. Marcel Ciolacu mai întâi ar trebui să prezinte oportunitățile investitorilor români, nu să meargă în afara țării”, a spus prim-vicepreședintele AUR, Marius Lulea.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax