ACTUALITATE
Cele trei scenarii cu care se poate confrunta piața auto anul acesta
Piața auto se numără printre cele mai afectate sectoare economice de către pandemia de coronavirus din România. Hotnews.ro a prezentat trei scenarii cu care ar putea să se confrunte piața auto autohtonă până la finalul anului.
1. Scenariul optimist
Dacă coronavirusul nu se va mai manifesta la toamnă și dacă afacerile se vor redeschide rapid, atunci piața mașinilor noi ar putea scădea cu aproximativ 5-10%. Programul Rabla va ajuta piața, iar Rabla Plus ar putea aduce un alt an record pentru vânzările de mașini electrice în totalitate.
Piața automobilelor second-hand ar putea să rămână la același nivel ca în 2019, din moment ce mașina este cel mai sigur mijloc de transport în contextul pandemiei cu coronavirus. Astfel, în jur de 440.000 de mașini din import ar urma să fie achiziționate de români, în timp ce 600.000 ar urma să îți schimbe proprietarul pe plan intern. Totodată, acest sector ar putea crește, din moment ce este foarte puțin probabil să se reintroducă un fel de timbru de mediu care să frâneze venirea de mașini vechi.
2. Scenariul de mijloc
Piața mașinilor noi ar putea încheia anul cu o scădere de aproximativ 20%, ceea ce ar însemna o piață de peste 125.000 de mașini noi.
Luna aprilie, cu 4.300 de mașini înscrise în circulație, a fost una dintre cele mai slabe luni din ultimii 15 ani, dar România a surclasat Italia sau Spania, țări în care showroom-urile auto au fost închise datorită carantinei dure impuse de autorități.
Piața locală a mașinilor second-hand din import ar putea încheia anul cu o scădere de aproximativ 10-15%, ceea ce ar însemna undeva pe la 380.000- 390.000 de mașini. Tranzacțiile cu mașini SH pe plan intern ar putea scădea cu 5-10%, după un an record când au atins 625.000 de unități. Anul 2020 s-ar putea încheia cu 550.000 de unități, a treia cea mai bună valoare de când există date. Evoluția prețurilor la mașinile second hand va influența cel mai mult vânzările.
3. Scenariul pesimist
Scenariul cel mai ,,negru” prevede scăderi de 40-50% față de 2019 la mașinile noi. Practic, asta ar însemna că piața se întoarce la nivelul din 2016.
Scenariul pesimist ar însemna pentru piața mașinilor second-hand o scădere de cel puțin 25-30%, dar este extrem de puțin probabil și se va întâmpla doar dacă coronavirusul se va manifesta din nou în toamnă. În consecință, o parte dintre angajați vor alege să lucreze pe termen lung de acasă, alte companii ar putea intra în faliment și puterea de cumpărare va scădea, contribuind la scăderea vânzărilor de mașini.
Cristian Lungu
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






