Connect with us
Advertisement
Advertisement

ACTUALITATE

Banii sau viaţa! Ochiul dracului în vreme de epidemie

Publicat


Banii și epidemiile. Exemplul ciumei negre. Între sănătate și boală nu este decât un pas, iar între boală și moarte nu mai este nimic.

Omenirea se confruntă, încă neputincioasă, cu  marea pandemie a Coronavirusului. Se emit opinii, se stabilesc scenarii și termene.

Vezi și Incredibil! Prostituatele de la periferia Clujului au ieșit la produs deși restricțiile sunt în vigoare

Adevărul e că nimeni nu poate da soluții predictibile și definitve. Oamenii speră totuși la și spre o relaxare rapidă.

Autoritățile din foarte multe țări, și cred că știu foarte bine ce fac, mai amână această decizie.

În fluxul mare de știri și informații am aflat de îngrijorarea, firească, a agenților economici publici și privați despre prelungirea stării de urgență și alte măsuri prohibitive.

Se speră și se fac oferte tentante cu resetarea sau mai bine-zis restartarea economiei.

Penuria monetară, care nu este prea departe, și ofertele tentante ale întreprinzătorilor determină oamenii să ignore avertismentele și opreliștile sanitar-medicale.

Ar fi bine ca  oamenii să fie mai atenți și mai circumspecți, cel puțin atât cât pot. Între sănătate și boală nu este decât un pas, iar între boală și moarte, uneori, cum știm din istoria pandemiilor, nu mai este nimic. Numai neantul negru, la fel ca în timpul ciumei negre de la mijlocul secolului al XIV-lea.

Ce ne spune istoria?

Multe pandemii au bântuit omenirea. Șocul nostru despre actuala situație este mare. După ani de relativă acalmie epidemică (cel puțin în țările dezvoltate), o anumită stabilitate și prosperitate economică, socială și medicală, oamenii s-au trezit cu Covid-ul pe cap.

Se consideră că suntem într-o perioadă de dezastru planetar, care ne-a scos din confortul, poate chiar somnul nostru, cotidian și ignorant.

Revenirea la istorie poate să ne ofere explicații și, de ce nu, soluții pentru ceea ce este și va fi.

Poate este bine ca tentația banilor, chiar dacă reprezintă calea asigurării existențiale (cel puțin într-o economie de piață), să fie mai restrânsă, mai puțin presantă și mai circumspectă.

Din cele mai vechi timpuri, oamenii și-au părăsit locurile natale pentru găsirea sau dobândirea celor necesare traiului.

Mișcările de populație au contribuit la progres și prosperitate, dar au condus și la răspândirea bolilor, mai lent sau mai accelerat, în funcție de viteza de mișcare a oamenilor, lipsa mijloacelor de protecție, a hranei și medicamentelor.

Dar cele mai puternice forțe de transmitere epidemiologice au fost necunoașterea, ceremoniile religioase, pelerinajele, ignoranța și tentația banilor.

Toate barierele și cordoanele sanitare au fost de multe ori ignorate sau ”fentate”, dacă folosim un termen din jargonul ”isteților” sau ”descurcăreților” de astăzi, tineri, maturi și vârstnici, a celor care își justifică mișcare în și prin comunitate cu ”legalitatea” profesională, cu cea familială sau cu cea îndoielnică asigurată de vârstă și documente.

Și uite așa bacteriile și virușii au circulat și circulă, și-au luat și își iau tributul lor: viața oamenilor. Uneori au foarte mulți, poate prea mulți oameni.

Jumătate din Europa a murit

Între 1347-1350 ”ciuma neagră” a secerat cu coasa sa între 30-50% din populația Europei.

Ne ferim să avansăm cifre absolute, pentru că recensămintele și documentele oficiale erau puține și inexacte, iar cei care le întocmeau (de obicei oameni ai bisericii) erau mai mult sau mai puțin pregătiți și/sau presiunea pandemică, și uneori chiar dispariția lor fizică, a condus la amânarea consemnării în registrele parohiale (acolo unde existau).

Știm că pandemia de ciumă s-a răspândit cu rapiditate, cuprinzând în orbita sa spații întinse din Asia, Africa de Nord și Europa, dar nu o să putem stabili niciodată, cu precizie,  toate localitățile și regiunilor din aceste teritorii.

Imaginea și percepția geografică erau diferite față de cele de astăzi. Însă din relatările care ni s-au păstrat putem să tragem unele concluzii, consonante cu ceea ce este astăzi.

Molima s-a răspândit din cauza ignoranței și egoismului uman, foarte asemănătoare cu ignoranța și egoismul din zilele noastre.

„O, câte case minunate au rămas pustiite”…

Consecințele au fost severe. Printre cei bogați, prosperitatea, confortul lor, locuințele, hainele, mâncarea prețuită și pofticios dorită au rămas simple tentații și himere.

Giovanni Boccacio, ne oferă o imagine sumbră a acelor timpuri în Decameronul: ”Ce aș mai putea să spun decât că urgia cerului și poate și cruzimea semenilor noştri a fost atât de mare și de cumplită… peste o sută  de mii de făpturi omenești s-au prăpădit de boală între zidurile Florenței.

O, câte case minunate, câte palate înălțătoare și câte așezări înălțătoare au rămas pustiite! Câte neamuri strălucite, câte moșteniri nemăsurate, câte faimoase avuții au rămas fără moștenitori?

Și câți oameni de treabă, câte femei frumoase și câți tineri chipeși n-au dejunat dimineața cu ai lor, cu prieteni sau tovarăși, pentru ca în aceeași seară să ajungă la cină cu morții pe cea lume!”.

În rândurile oamenilor simpli și cotidieni: țărani, meșteșugari, negustori, cerșetori, prostituate etc., efectele au fost și mai devastatoare.

Victimele mureau în chinuri groaznice, iar credința că venise sfârșitul lumii era tot mai puternică în mentalul individual și colectiv.

Preoții și medicii (precum astăzi) au fost cei mai expuși, iar metodele terapeutice, incipiente, necunoscute și însoțite de credința ”în pedeapsa lui Dumnezeu”, nu ajutau.

Mulți muribunzi ofereau însemnate sume de bani sau alte recompense pentru vindecare. Iconografia ne transmite o imagine apocaliptică a vremurilor pandemice de atunci.

Banul…ochiul cioclului

Moneda metalică, plată și bătută, sub formă de disc a fost una dintre cele mai mari invenții economice ale societății umane.

Când şi unde a apărut aceasta este greu de stabilit. După părerea multor specialişti, moneda, la fel ca şi focul, roata sau schimbul, nu are un inventator anume.

La inventarea ei au acţionat generaţii după generaţii, iar istoria sa se confundă şi se împleteşte cu istoria economiei, fiind, de fapt, încununarea şi victoria schimbului în viaţa economică.

Friedirch von Wieser (1851-1926), reputat economist austriac spunea: ”Banul este acea instituție care a adus umanitatea de la stadiul de barbarie la cel de civilizație”.

Am afirmat, de multe ori, că din păcate umanitatea și civilizația sa au fost călcate în picioare cu barbarie tocmai datorită banului! Exemple sunt numeroase, iar atunci când oamenii ”își pierd busola”, violența și iraționalitatea sunt greu de perceput și stăvilit.

În evul mediu, principalii deținători și mânuitori de numerar erau oamenii bogați: monarhi, nobili, negustori, meșteșugari, unii reprezentați ai  clerului înalt etc.

Lor li se adaugă, desigur, oamenii cu venituri mai modeste, călugări, războinici și cavaleri, orășeni, medici,  artiști, intelectuali, țărani, dar și marginali, cum erau cerștetorii, hoții, asasinii, scamatorii ambulanți, escrocii, impostorii și mulți alții.

Banii treceau dintr-o mână în alta. Erau păstrați, depozitați, schimbați într-o lume uneori dinamică alteori statică.

În timpul ”ciumei negre” dintre  1347-1350, ierarhiile au fost încălcate, uitate, nivelate,  iar banii nu au mai avut puterea existențială  și a bogăției, ci mai mult pe cea a anihilării fizice a oamenilor prin bacteria Yersinia pestis.

Oamenii nu știau și dacă, uneori mai bănuiau acest aspect, îl ignorau cu indiferență. Tentația pentru mica invenție din metal prețios era mai puternică și mai asfixiantă.

De fapt, asfixierea venea pe calea contaminării cu și prin monedele care le dețineau și le mânuiau. Banul a devenit un ”fruct otrăvit” care transmitea virusul spre cei sănătoși.

Unii gropari au făcut averi consistente, dar în scurt timp și le-au lăsat la alții, după îmbolnăvirea și decesul lor. Banul era acum nu numai ochiul dracului, dar și…al cioclului.

Banul înșelător al prezicătorilor, șarlatanilor și impostorilor

Ca în majoritatea situaților epidemice, oamenii au reacționat diferit. La început nu și-au dat seama, nu au crezut și nu au perceput pericolul care îi amenința.

Prezicătorii anunțau sfârșitul implacabil al omenirii. Unii oamenii s-au refugiat în meditație și rugăciune. Alții au găsit în mâncare, băutură și desfrâu ”fuga de realitate”.

Boccaccio ne spune că oamenii erau ”încredințați că leacul cel mai bun pentru o boală cumplită e să bei vârtos și să-ți împlinești toate poftele… cutreierând orașul și cu zâmbetul pe buze să-ți mulțumești din plin năravurile, să râzi și să faci haz de necaz”.

Mulții ”colectori” de bani au găsit în aceste comportamente posibilitatea sporirii averilor, punând în mișcare afaceri dubioase cu alimente și băuturi îndoielnice.

O alimentație precară și viciată la care se adaugă lăsarea în pârloagă a multor suprafețe agricole au condus la accentuarea penuriei alimentare.

Prețurile au cunoscut creșteri semnificative, iar inflația prin prețuri, combinată cu cea monetară, a fost o altă boală:  boala economiei.

Sărăcia s-a accentuat, decesele s-au multiplicat, iar neputința și disperarea i-au determinat pe unii oameni, uneori sate, târguri și orașe întregi, să apeleze la astrologi, negustori și vindecători de ocazie, care vindeau leacuri așa-zis miraculoase.

Unele vindecări ”de  la sine” au amplificat acest comerț.

În realitate, medicina nu făcuse suficiente progrese, iar cele mai cunoscute mijloace de combatere a ciumei erau focul (tăciuni aprinși), fumul, oțetul, tămâia și alte miresme ale timpului. Izvoarele timpului ne spun că erau mai multe sfaturi și zvonuri decât soluții.

”Întru tămăduirea lor (a bolnavilor-n.n.) nici sfaturile doctorilor și nici puterea vreunui leac nu ajutau.

Dimpotrivă, ori fiindcă firea bolii nu suferea, ori fiindcă în neștiința lor cei care tămăduiau (și al căror număr, în afară de cei care aveau carte, sporise foarte mult, femei și cu bărbați care habar nu aveau de știința cea doftoricească) nu izbutiră să afle din ce purcede boala, și ca atare nu știau să-i deie leacul cuvenit, că erau puțini acei care se vindecau, că toți mureau în a treia zi de la apariția semnelor… și cei mai mulți fără fierbințeală sau alte neajunsuri” ( Giovanni Boccaccio).

Banul otrăvit al seniorilor

Boala și moartea făceau parte din cotidian. Nu erau diferențieri sociale și economice. Desigur, oamenii cu o viață mai precară erau mai expuși și de cele mai multe ori nimeni nu-i lua în seamă.

Mai mult, problemele economice au primat în fața realităților epidemice și sociale.

În multe zone, lipsa forței de muncă pentru desfășurarea activităților agricole și negăsirea, necunoașterea, imobilismul și/sau ignoranța au amplificat criza social-epidemică.

Un tablou sugestiv ne oferă situația din Anglia acelor timpuri.

Un adevărat studiu de caz pentru zilele noastre. Ciuma sau moartea neagră era prezentă pe spații întinse din Europa, inclusiv în insulele britanice.

Mari proprietari (seniori) erau angrenați, mai mult, în activități cavalerești și militare, mai ales că se desfășura războiul de 100 de ani, care cu unele întreruperi a durat 116 ani, între 1337-1453.

Marii seniori au început să se confrunte cu un deficit major al forței de muncă, agravat și de molima care pustia localitățile.

Comerțul cu produse agricole în insule și pe continent aproape s-a oprit. Economia naturală și autoconsumul erau caracteristicile acelor timpuri.

O soluție a fost încheierea unui armistițiu anglo-francez care a durat cinci ani, între mai 1349 și septembrie 1355.

Cu toate acestea, economia agrară nu a fost revigorată. În 1349  necesitatea strângerii rapide a recoltei a generat o ordonanță regală prin care se urmărea mobilizarea și mobilitatea rapidă a resurselor umane din întreaga țară.

Seniorii au impus, mai mult din motive economice, libertatea de mișcare a forței de muncă în regat, relativ asemănătoare cu cea europeană de astăzi.

La aceasta s-a adăugat oferta tentată pentru plata forței de muncă destinată strângerii recoltei.

O cohortă importantă de țărani a subscris la  banul otrăvit al marilor proprietari de pământ. Nici o opreliște nu mai era în fața acestei  mișcări a populației.

Măsurile sanitar-protectoare și așa extrem de fragile au fost sacrificate în favoarea intereselor economice. Ciuma s-a extins cu și mai mare rapiditate și… și-a luat tributul ei!!!

Cealaltă față a monedei

De multe ori spunem că ”paharul are mai  multe fețe”. Nu întâmplător au ajuns oamenii la această înțelepciune.

Dualitatea, pluralitatea și diversitatea naturală și umană sunt realități de netăgăduit și există și în timpul sau după stingerea epidemiilor.

În anii următori, în plan sanitar s-a acordat, în unele regiuni, mai multă atenție pentru prevenirea și combaterea bolilor.

Unele lazarete, înființate în timpul ciumei, au fost transformate în spitale sau așezăminte permanente.

Medicina și medicii au primit mai mult respect din parte oamenilor, iar tratamentele și tehnicile medicale au fost mai răspândite, mai apreciate și mai recompensate natural și pecuniar.

Desigur, trebuie să înțelegem aceste fapte în cheia timpului de atunci și nu în cea de mai târziu.

Depopularea din timpul ciumei, sporul natural scăzut, prețul ridicat al forței de muncă au contribuit, în insulele britanice, la reorientarea activităților agrare spre cele pastorale, îndeosebi spre creșterea oilor.

Marii proprietari profitând de cererea internă și externă a lânei ca materie primă pentru confecționarea postavului au sporit efectivele de animale și și-au transformat domeniile în suprafețe pentru pășunat pe care le-au extins, în secolele următoare, prin metoda ”împrejmuirilor” în dauna țăranilor și a loturilor deținute de aceștia.

”Oaia l-a mâncat pe om” era sintagma acelor timpuri.

Mulții din aceștia au migrat spre așezările urbane unde s-au angajau în manufacturile textile. Unii seniori s-au transformat în investitori și proprietari industriali.

Lor li s-au adăugat mulți deținători de capital (negustori, cămătari, corăbieri etc) care, alături de lucrătorii industriali, au format noua arhitectură socială capitalistă.

Economia de piață capitalistă a primit un nou impuls prin oportunitățile generate de situația critică și dramatică creată de marea epidemie de ciumă de la mijlocul secolului al XIV-lea.

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Merce Emilian

    aprilie 22, 2020 la 7:54 pm

    Pandemiile sunt razboaie ntre diferitele forme de viata. Se spune ca diferitele forme de virusi au precedat cu milioane de ani aparitia lui Homo sapiens. Adica, pentru ei suntem niste musafiri nepoftiti, intrand cu noi in razboi. Intr-un asemenea context, oamenii ar trebui sa inteleaga si sa aplice lectia chivernisirii n conditii de restriste. À la guerre comme à la guerre. Expression datant du XVIIe siècle.
    En temps de guerre, les ressources et moyens sont très souvent limités et il faut faire avec le peu de moyens disponibles pour les tâches de la vie courante. Donc, en cas de situations critiques, il faut faire avec ce qui disponible et ne pas compter sur une aide extérieure.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

Publicat

dr. adrian bartoș

O nouă șansă la viață pentru un pacient de 61 de ani, prin intervenție chirurgicală oncologică realizată robotic. La Spitalul Medicover Cluj a fost realizată cea mai complexă intervenție chirurgicală intraabdominală din sfera oncologică, prin abord minim invaziv robotic. Pacientul are 61 de ani, iar evoluția lui post operatorie a fost pozitivă. Prin această intervenție chirurgicală complexă, echipa medicală coordonată de dr. Adrian Bartoș a redat o nouă șansă la viață, atât pentru pacient, cât și pentru familia acestuia. 

Intervențiile robotice din sfera hepato-bilio-pancreatică, cu precădere cele efectuate pentru tratarea tumorilor pancreatice sunt foarte complexe, din cauza raporturilor anatomice locale delicate.

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

”Cancerul pancreatic reprezintă o problemă reală de sănătate publică, tumorile netratate chirurgical beneficiind de o supraviețuire scazută. În primul rând, trebuie îndepărtate, pe lângă zona pancreatică afectată, și duodenul, porțiunea terminală a stomacului, o porțiune din intestinul subțire, vezicula biliară și partea terminală a canalului biliar principal. Toate segmentele digestive și biliare rămase trebuie reconectate”, menționează dr. Adrian Bartoș, medic primar chirurgie generală, cu competență și experiență în chirurgia oncologică și robotică.

dr. adrian bartoș

DPC, cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară, realizată la Spitalul Medicover Cluj

Intervenția efectuată pentru tratarea formei de cancer pancreatic a pacientului de 61 de ani se numește duodeno-pancreatectomie-cefalică (prescurtat: DPC) și este cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară.

Această intervenție presupune timpi dificili de disecție și timpi delicați de reconstrucție. Tocmai de aceea, acest tip de intervenții pot fi efectuate doar de chirurgi cu experiență, atât în această patologie, cât și în ceea ce privește abordul robotic.

”Chirurgia robotică realizată cu ajutorul dispozitivul daVinci Xi (controlat de către chirurgul de la console) ne-a ajutat semnificativ în realizarea timpilor de disecție, prin precizia mișcărilor și o vizualizare a anatomiei net superioare altor abordări. Pe lângă acestea, poate cel mai important element este reprezentat de calitatea reconstrucțiilor biliare și digestive, facilitată de articulațiile brațelor robotice”, completează Dr. Adrian Bartoș.

dr. adrian bartoș

Echipa medicală care a realizat intervenția complexă a fost coordonată  de Dr. Bartoș Adrian – chirurg principal, de consolă. Din echipă au mai făcut parte și Dr. Iancu Ioana – asistent principal și Dr. Brînzilă Sandu – asistent secundar.

dr. adrian bartoș

Pacientul a fost diagnosticat cu cancer cefalopancreatic și a beneficiat de DPC prin abord total robotic, cu reconstrucții de tipul pancreatico-jeuno-anastomozei, hepatico-jejuno-anastomozei și gastro-jejuno-anastomozei, iar intervenția chirurgicală a durat aproximativ 6 ore.

Risc de complicații redus la minim în urma intervenției chirurgicale complexe pentru tratarea cancerului pancreatic

Un aspect problematic în chirurgia capului pancreatic îl constituie complicațiile care pot apărea după reconstrucție, în special fistula pancreatică. O manipulare cât mai redusă a țesuturilor poate conduce la o rată mai mică a acestor complicații, facilitând totodată o recuperare rapidă a pacientului, chiar și după o intervenție majoră.

Aceasta este posibilă prin utilizarea unor incizii foarte mici, de sub 1 centimetru. În plus, această tehnică permite obținerea unor rezultate oncologice superioare, datorită preciziei extrem de mari în disecție.

Reducerea riscului de complicații este asigurată de precizia și înalta funcționalitate a robotului daVinci Xi.

Evoluția postoperatorie a pacientului a fost fără complicații, fără dureri, cu externare rapidă, în ziua 4 după operație și cu o confirmare a unei rezecții oncologice de calitate prin examenul histopatologic al specimenului chirurgical.

“Tratamentul chirurgical este singurul în măsură să ofere o șansă de creștere a ratei de supraviețuire la pacienții diagnosticați cu o formă de cancer pancreatic, informații certificate de literatura de specialiate. Aceste intervenții și rezultate bune presupun existența simultană a unei echipe chirurgicale cu experiență vastă în chirurgia oncologică hepato-bilio-pancreatică, a unei o dotări de ultimă oră a blocului operator, precum și a unei echipe multidisciplinare de calitate pentru managementul perioperator (ATI, oncologie, gastroenterologie, anatomie patologică, imagistică). Ne bucurăm să putem oferi astfel de servicii, de rutină, în cadrul spitalului nostrum”, încheie Dr. Adrian Bartoș.

Începând cu anul trecut, în cadrul Spitalului Medicover Cluj, abordarea minim invazivă robotică, cu avantajele ei bine cunoscute, este disponibilă inclusiv pentru cele mai complexe intervenții oncologice din sfera abdominală: tratamentul chirurgical al cancerului pancreatic, precum și pentru o varietate largă de alte patologii din sfera chirurgiei generale, urologice, hepatobiliare sau bariatrice.

Despre Medicover Romania 

Din 1995, Medicover Romania a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata serviciilor de sanatate private, cu o retea de 41 de clinici in Bucuresti si in tara si 5 spitale generaliste: in Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea si Craiova, 28 de cabinete on-site si peste 250 de unitati medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai inalte standarde medicale si deservesc o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale.

Medicover Romania face parte din Medicover, companie internationala de servicii medicale si de diagnostic, infiintata in 1995. Medicover opereaza o retea extinsa de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata si laboratoare. Pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania si India. In 2022, Medicover a inregistrat venituri totale de 1.510 milioane de euro, avand peste 44.000 de angajati. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.com

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala Ligii Naționale de Baschet Masculin

Publicat

De

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala campionatului LNMB, în urma meciului jucat în deplasare cu FC Argeș, scor final 88-72.

U-BT Cluj-Napoca, echipa campioană a României, s-a calificat în finala ediției actuale a LNMB Getica 95, după victoria în deplasare cu FC Argeș, finalizat cu 88-72 (scor general 3-0).

Primele 4 puncte ale întâlnirii au venit de la alb-negrii, apoi Patrick Richard a desprins scorul la 5-13. FC Argeș a strâns situația pe tabelă, iar Chițu și-a apropiat colegii la o singură posesie, 13-15. Ba mai mult, gazdele au adăugat alte două coșuri și au reușit să conducă la scorul de 17-15. Acela a fost singurul moment în care violeții s-au aflat în avantaj. Imediat, „studenții au răspuns printr-o triplă a lui Jarell Eddie, acesta fiind urmat de către D.J. Seeley.

FC Argeș a încercat să se țină aproape, însă U-Banca Transilvania a oferit un joc exact pe ambele faze. I-a dominat pe adversari în spațiul de trei secunde, acolo unde Stipe și Cățe au furnizat puncte. Atacul a fost alimentat de reușitele lui Eddie și Măciucă, așa că U-Banca Transilvania s-a distanțat inclusiv la 26 de puncte, suficient să nu aibă emoții până la final.

„Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ”

„Din nou un meci bun în care am avut intensitate, cred că am controlat jocul în mare măsură. Sunt foarte fericit pentru felul în care ne-am prezentat. Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ, urmează acum cel mai important moment al sezonului, și anume finala Ligii Naționale”, a declarat Mihai Silvășan, antrenor U-Banca Transilvania.

În ultimul act al campionatului național, baschetbaliștii clujenii vor juca împotriva echipei învingătoare din cealaltă semifinală, care se dispută între CSO Voluntari și CSM CSU Oradea. Miercuri, de la ora 19:00, va avea loc cea de-a treia partidă a seriei, pe terenul echipei din Voluntari.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax