Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Arhitecții clujeni susțin ideea (re)înființării unui Institut de Planificare Urbană. La Cluj erau 800 de angajați

Publicat


La nivelul județului Cluj, ședințele publice de urbanism conturează două lumi atunci când vine vorba despre planurile dedicate dezvoltării localităților. Pe de o parte există firme și arhitecți care se prezintă cu propuneri vizionare, însă există adesea și contrariul, adică persoane care pretind că lucrează pentru viitorul armonios al localităților, dar prestează această muncă pe suportul unor planșe expirate… nici măcar nu se obosesc să ia legătura cu Oficiul de cadastru pentru informații actualizate. Floreștiul, cea mai mare comună din România, nu are încă un Plan Urbanistic General, la Gilău se lucrează de 10 ani pe el, fără sorți de izbândă, iar exemplele pot continua.

Înainte de 1989, planificarea urbană era realizată de o singură instituție, care doar la nivelul Clujului avea 800 de angajați. Am discutat cu urbaniștii clujeni să vedem dacă o asemenea soluție centralizatoare ar fi benefică astăzi, în codițiile în care autoritățile locale sunt obligate de lege să achiziționeze aceste servicii de urbanism la prețul cel mai mic.

La începuturi a fost o singură sistematizare

În vremea comunismului acest serviciu de planificare a dezvoltării mediului urban și rural era realizat sub sintagma de sistematizare a teritoriului. S-a considerat însă că în democrație schițele Institutului reprezintă un rău plin de lozinci politice, de utopii care nu țin cont de nevoile și realitățile locale, iar acest serviciu a fost desființat. Clujul a avut cel de-al doilea Institut de Proiectare la nivel de țară, cu 800 de angajați, dar după 1989, partea de planificare s-a privatizat.

”Aceste PUG-uri trebuie să ajungă să fie făcute de către administrație prin asemenea institute. Ați văzut ce se întâmplă la ședințele comisiilor, iar această nevoie este resimțită nu doar la noi. A vrut și Bucureștiul prin anul 2000 să înființeze un asemenea demers, iar în 2016 a existat și Ordonanța 100, care dădea voie să se facă centralizat această planificare. Însă Parlamentul a respins-o. La nivelul Clujului putem da exemplul Floreștiului, al Gilăului – care au PUG-uri expirate, iar aceste localități sunt lângă Cluj-Napoca, unde doare dezvoltarea urbană.

Mai pot da exemplul unei firme de proiectare care a preluat 12 PUG-uri și care acum nu știu cum să se descurce cu ele. În 7 ani de zile am aprobat doar 14 PUG-uri. Sunt multe localități care funcționează după planuri de dezvoltare care trebuiau actualizate de 10 ani. Ar trebui să aibă autoritățile arhitecți angajați și urbaniști. Era într-adevăr perioada comunistă, dar se gândeau la o dezvoltare complexă, pe mai multe ramuri, pe o perioadă îndelungată și, foarte important, era cineva care să răspundă pentru aceste planuri. Astăzi vine o firmă privată, le face, și apoi nu mai răspund pentru ce au făcut, adică te descurci ca autoritate locală – din ce buget, nu se știe”, a declarat arhitectul șef al Clujului, Claudiu Salanță, pentru Cluj24.

Tensiune între firmele private și stat?

La prima vedere un asemenea Institut ar genera tensiuni între firmele private de proiectare urbană și stat, care le-ar prelua din muncă, însă arhitecții clujeni consideră util demersul.

”Cred că o instituție centralizatoare este absolut necesară pentru că, după cum vedem din experiența ultimilor ani, reușim în momentul în care se fac Planuri Urbanistice Generale să venim cu niște planuri care rezolvă proiectele existente, dar nu sunt capabile să aibă viziunea necesară de a prevedea problemele care pot să apară în următorii 5-10 ani. Acest lucru este inadmisibil. Probabil că într-un moment în care s-ar discuta cu specialiști mult mai axați pe anumite direcții și mult mai complecși, ca echipă de specialiști, șansele de a avea un plan, care să fie și vizionar, ar fi mult mai mari.

Cred că asta ne dorim cu toții, să fie un plan care să poată să vadă problemele de peste 5-10 ani – și atunci să fie actual, nu să avem la aprobare un PUG care după ce umblă 3 ani la avizare, în cel mai bun caz ajunge să fie o soluție pentru problemele din momentul respectiv”, a precizat Daniela Maier, președintele Ordinului Arhitecților, filiala Transilvania, pentru Cluj24.

Capul relelor, prețul cel mai mic

”Mi se pare important să înțelegem și în ce fel era ancorată realitatea din acel moment, acel institut, și cum putem adapta această soluție pentru vremurile în care trăim. În momentul de față există instituții pe toate palierele care sunt implicate în dezvoltarea urbană, de la transport, arhitectură etc. instituții și firme care colaborează sau nu. Atâta timp cât achiziția se face la prețul cel mai mic e foarte greu să poți să găsești acele firme care pot oferi un serviciu la calitatea de care avem nevoie și la care trebuie să dezvoltăm orașele, satele noastre, să facem PUG-uri, planuri de dezvoltare ale lor. Și un institut de această formă ar trebui să fie un răspuns la o necesitate foarte bine definită.

Nu poți, prin urmare, să faci un astfel de institut doar în Cluj sau doar într-o parte a țării, pentru că teoretic aici este o colaborare, sunt niște strategii la nivel local, regional și național. La un moment dat, lucrurile acestea erau coordonate. Poate că ar trebui să preluăm partea bună a lucrurilor în ceea ce însemna atunci acel institut și să vedem care ar fi specializările de care ar fi nevoie suplimentar, în acest moment. Mă gândesc acum la un exemplu concret: peisagiștii sau partea de instituții de învățământ sau alte instituții care se dezvoltă în acest moment și care au un cuvânt de spus în momentul în care se elaborează PUG”, a adăugat Daniela Maier.

Urbanism de la firul ierbii

Arhitecții consideră că astăzi din start oarecum demersul de planificare urbană nu crește de unde trebuie, adică de jos, de la specialiști, și mai important, de la vocea comunitatății locale.

”În momentul în care se face o temă pentru un PUG, tema este făcută de către autoritatea locală. Dacă această temă ar veni ca rezultat al unor consultări publice, iar aceste consultări nu s-ar face doar la momentul elaborării, și dacă tema în sine ar veni ca rezultat al consultării, atât a instituțiilor implicate, cât și a specialiștilor, cât și a locuitorilor din zona respectivă, deja tema în sine ar reprezenta o nevoie definită corect.

Chiar dacă legea îți impune să achiziționezi la prețul cel mai mic, tot ai fi în situația în care să ai niște răspunsuri mai apropiate de realitate și de nevoi. După care, în timpul elaborării, dacă încerci să atragi pe zona de dialog toate specialitățile implicate – de exemplu există o specialitate despre care nu prea se vorbește, cea de mediator urban, cel care reușește să transpune ceea ce noi discutăm, ca specialiști, într-un limbaj adecvat tuturor comunităților, în așa fel încât fiecare să înțeleagă beneficiile maxime pe care poate să le aibă dintr-un anumit tip de dezvoltare; de exemplu, un jurnalist bun poate să preia acest rol, un om care se apropie de noi, ca specialist, se apropie de comunitate – lucrurile ar sta mult mai bine”, a spus Daniela Maier, președintele OAR Transilvania.

Marius Mureșan



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Remus Lăpușan, candidat PSD la Camera Deputaților: Guvernarea PSD a promis și livrează! Drumul Tureni – A3 va fi gata în 4 luni

Publicat

Remus Lăpușan, candidat PSD la Camera Deputaților

Clujul e fieful PNL, dar PSD e „tatăl” marilor proiecte de infrastructură ale județului. Interviu cu Remus Lăpușan, candidatul PSD la Camera Deputaților.

Lucrările de modernizare a Clujului, derulate cu fonduri europene și naționale sunt masive. Se lucrează intens la drumul expres Tureni – Autostrada Transilvania, dar și la proiectul masiv de electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor.

Ambele proiecte sunt așteptate de toată lumea pentru că vor schimba masiv infrastructura și modul în care se circulă.

Remus Lăpușan, candidat PSD la Camera Deputaților: Guvernarea PSD a promis și livrează! Drumul Tureni – A3, gata în 4 luni

Candidatul PSD la Camera Deputaților, Remus Lăpușan, a răspuns unor întrebări punctuale despre aceste proiecte așteptate de toți clujenii.

Cât de important este acest drum expres de la Tureni (DN1) la Autostrada Transilvania?

Remus Lăpușan: Toți șoferii așteaptă acest drum. Pot spune că și eu mă număr printre ei și aștept să putem circula pe acest drum care va scoate traficul greu din Cluj-Napoca și Turda.
În primul rând va face un mare bine celor care vin dinspre Oradea, pentru că vor putea intra de la Gilău pe autostradă și pe la Tureni vor putea ajunge pe Centura Vâlcele – Apahida și de acolo spre Est.

Este un pariu al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care s-a achitat de el și a demonstrat că Guvernul PSD face ce zice. Cei de la PNL se laudă de pe vremea lui Marius Nicoară, deci de circa 10 ani, că vor face acest drum și nu au făcut nimic. Primarul Emil Boc și conducerea PNL spunea și acum 4 ani că acest drum va deveni realitate, dar acum avem certitudinea că va fi terminat.

Nu numai Cluj-Napoca va profita de această investiție, ci și Turda. PSD scoate traficul greu din Turda, pentru că acum șoferii care vin de pe Centura Vâlcele – Apahida vor putea vira pe la Tureni si apoi spre Autostrada Transilvania, fără a mai ajunge la Turda și a bloca tot orașul. Primarul Cristian Matei poate să mulțumească PSD pentru această investiție vitală pentru Turda.

„Clujul va deveni în următorii cinci ani un nod rutier esențial în România”

Care este stadiul lucrărilor la Drumul Expres Tureni – Autostrada Transilvania (A3)?

Remus Lăpușan: Stadiul lucrărilor la acest drum este de 58% și totul va fi terminat în februarie 2025. Acest lucru este o certitudine și va îmbunătății mobilitatea și siguranța rutieră.
Acum se fac pași importanți, iar Clujul va deveni în următorii cinci ani un nod rutier esențial în România, datorită acestor proiecte-cheie.

Acest drum va avea o lungime de 5 km, iar valoarea investiției este de 562,6 milioane de lei. Important este faptul că legătura A3 – DN1 (Tureni) va reduce semnificativ aglomerația de pe drumurile județene și va facilita accesul către Cluj-Napoca și principalele rute naționale.

Această legătură va aduce un beneficiu direct locuitorilor care fac naveta zilnic, reducând timpul de deplasare cu până la 30 de minute în orele de vârf. Totodată, va sprijini dezvoltarea economică a județului prin creșterea accesibilității pentru transportul de mărfuri. Această legătură nu este doar o investiție în infrastructură, ci o soluție practică care va aduce beneficii imediate comunității din Cluj. Putem spune că siguranța în trafic va crește mult, un lucru foarte important pentru noi.

“Este vital să avem autostradă până la granița cu Ungaria”

Pentru că vorbim despre investiții în drumuri și spuneți că Clujul va deveni un nod rutier important, care este situația cu Autostrada Transilvania și drumul expres Cluj – Dej?

Remus Lăpușan: Pentru a ajunge un nod rutier cu adevărat important, guvernul PSD s-a pus serios pe treabă. Este vital să avem autostradă până la granița cu Ungaria și apoi un drum expres de la Cluj la Dej, pentru a asigura un tranzit al județului ca în marile orașe europene.

Dacă vorbim despre Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, vă pot spune că lucrările pe tronsonul Nădășelu-Mihăiești au progresat în proporție de 76.80%, urmând a fi finalizate în 2026. Această autostradă va conecta mai eficient Clujul de restul țării și va contribui la fluidizarea traficului interurban​.

La Drumul Expres Cluj – Dej, studiul de fezabilitate este în derulare. Guvernările trecute au promis, dar nu au și livrat. Am discutat personal cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, despre acest proiect și vă pot spune că lucrurile sunt pe drumul cel bun. Acest drum necesar pentru județului Cluj va avea o lungime planificată de 75 km și va facilita traficul între Cluj-Napoca și nordul județului, reducând timpul de deplasare cu până la 40%.

Acum, drumul Cluj-Napoca – Dej este cel mai periculos din județ. Sunt accidente peste tot din cauza faptului că șoseaua trece prin localități și este dificil de gestionat. Drumul expres va aduce multă siguranță în trafic și va reduce semnificativ problemele de trafic în toate localitățile de pe acest traseu. Investiția pentru acest drum este de 28,34 milioane de lei (fără TVA), iar realizarea studiilor de fezabilitate va dura 18 de luni.

“Ardealul nu are nevoie numai de drumuri, ci și de un sistem de căi ferate performant și modern”

Care este stadiul lucrărilor la proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor?

Remus Lăpușan: Ardealul nu are nevoie numai de drumuri, ci și de un sistem de căi ferate performant și modern. Modernizarea acestui tronson care ne leagă de Europa va ajuta mult economia și va asigura un tranzit mai facil pentru călători.

Pe acest tronson se va putea circula cu viteze de 160 km/h, iar cu investițiile care se fac în garnituri de tren moderne, putem spune că ardelenii vor avea o experiență mult îmbunătățită pe căile ferate.

Desigur că investiția este una enorma și lucrările sunt complexe. În județul Cluj avem lotul 1 al acestui proiect, de la Cluj-Napoca la Aghireșu, cu o lungime de 30,41 km. Gradul de execuție este de 14% și include electrificarea și modernizarea acestei linii strategice. Termenul de finalizare este 2026, iar odată implementat, va reduce timpul de călătorie și va oferi o alternativă ecologică pentru transportul de mărfuri și pasageri.

Modernizarea liniei de cale ferată din Cluj este importantă și pentru trenul metropolitan, un proiect realizat de Primăria Cluj-Napoca în colaborare cu Ministerul Transporturilor. Acesta va circula de la Gârbău, prin Cluj-Napoca, până la Bonțida, cu un parcurs de 48,8 km.

Pot să mai menționez aici că urmează să fie modernizată Gara din Dej, cu fonduri europene, investiția urmând să se ridice la 31 de milioane de euro. În plus, se va lucra și la modernizarea tronsonului de cale ferată de la Coșlariu (Alba) la Cluj. Lungimea tronsonului este de 105 km, cu o valoare de 801 milioane de euro, iar banii vin din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport.

Din aceeași surse de finanțare urmează să se modernizeze și linia de cale ferată Apahida – Suceava (310 km). Aici avem studiul de fezabilitate și proiectul tehnic în derulare, urmând să fie finalizate în noiembrie 2024 și apoi se va putea face licitația.

Investiția va facilita trasportul între regiunea de Centru și Nord-Est a României, contribuind astfel la dezvoltarea socio-economică a zonelor traversate, îmbunătățirea competitivității economice a României și crearea condițiilor pentru creșterea volumului de mărfuri și a numărului de pasageri pe rețeaua TEN-T centrală.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânăr dispărut, căutat de familie la Cluj. Sunați la 112 dacă îl vedeți

Publicat

De

Tănăr dispărut

Poliția Cluj-Napoca a fost sesizată de un bărbat cu privire la faptul că fratele său a plecat de la domiciliu și nu mai răspunde la telefon.

Szabo Szabolcs are 25 de ani și familia cere ajutor pentru a-l găsi.

Tânăr dispărut, căutat de familie la Cluj. Sunați la 112 dacă îl vedeți

Tănărul a plecat de la domiciliu, din județul Harghita.

Acesta are o înălțime aproximativă de 1,90 m, constituție astenică și păr negru.

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre tânăr, sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!

Citește mai departe

EVENIMENT

Dan Petrescu, după egalul cu Sepsi: E un punct mare. La CFR mereu ești contestat, indiferent ce faci

Publicat

De

Dan Petrescu

CFR Cluj a reușit să obțină un egal cu Sepsi vineri seara, pe teren propriu.

Antrenorul Dan Petrescu a fost din nou contestat, iar o parte dintre fani i-au cerut din iar să plece, după scorul de 3-3.

Dan Petrescu, după egalul cu Sepsi: E un punct mare. la CFR mereu ești contestat, indiferent ce faci

După meci, Dan Petrescu a declarat că în prima repriză elevii săi au jucat foarte bine.

“Au marcat și un eurogol. Ma bucur pentru Postolache pentru că presiunea era mare.

E un punct mare, dar la CFR mereu ești contestat, indiferent de ce faci”, a spus Dan Petrescu, care a precizat că o să aibă mai multe soluții la Buzău pentru ce se vor întoarce pe teren mai mulți jucători accidentați.

Dan Petrescu: Nu văd de ce trebuie să plec eu

“Ce e ciudat e că avem cel mai bun atac și una din cele mai slabe apărări… Și ce e ciudat, e că toate șuturile adversarilor se duc în poartă”, a declarat Dan Petrescu despre meciul cu Sepsi, dar nu numai.

Antrenorul CFR Cluj spune însă că e important că toți jucătorii sunt motivați.

Despre plecarea de pe banca de antrenor a CFR Cluj, cerută din nou de o parte dintre suporteri, Petrescu a spus că el își face treaba foarte bine.

“Sunt aici din 2017, am plecat, m-am întors, știu ce mă așteaptă.

Dar nu văd de ce trebuie să plec eu… Muncesc de dimineața până seara, echipa joacă foarte bine.

Eu îmi fac treaba, merg înainte și sper ca la final să am eu dreptate”, a mai declarat Dan Petrescu.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. O mașină a ars ca o torță pe A3, lângă Câmpia Turzii

Publicat

De

Mașină arsă

O mașină a luat foc și a ars pe autostradă în județul Cluj.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit în urmă cu puține momente pentru a stinge un incendiu care a cuprins un autoturism aflat pe autostrada A3, în apropiere de Câmpia Turzii.

O mașină a ars ca o torță pe A3 lângă Câmpia Turzii

Incendiul s-a manifestat generalizat, însă din fericire nu au existat victime.

Cel mai probabil, flăcările au izbucnit din cauza unei defecțiuni electrice la compartimentul motor.

La misiune a luat parte o autospecială cu apă și spumă.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax