ACTUALITATE
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici și UBB Cluj-Napoca vor institui o bază de date de evidență a angajaților de la stat
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) implementează o bază de date unitară despre aprox. 1,3 milioane de angajaţi din sectorului public, cu sprijinul UBB Cluj-Napoca.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP), Violeta Vijulie a semnat contractul de finanţare a proiectului Transparenţă şi competenţă în sectorul public, cod SIPOCA 870, implementat în parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj – Napoca. Procedura de semnare s-a realizat în totalitate în format electronic.
Proiectul are o valoare totală de 12.221.760,00 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE este de 10.078.063,57 lei, iar valoarea cofinanţării eligibile este de 1.574.580,14 lei. Durata de implementare a activităţilor este de 24 de luni.
Finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă, proiectul este unul foarte important pentru activitatea ANFP. Prin intermediul acestuia se vor desfăşura activităţi care vor contribui la eficientizarea managementului resurselor umane şi a sistemului funcţiei publice.
„Obiectivul meu principal ca preşedinte al ANFP este să aduc prestigiu funcţiei publice.
Pentru acest lucru este nevoie de o schimbare de paradigmă, iar una dintre condiţiile esenţiale este colaborarea dintre stat, mediul academic şi mediul privat. Proiectul E-bugetar, pentru care tocmai am semnat contractul de finanţare din fonduri europene, este un prim şi foarte important pas în acest sens,” a declarat Violeta Vijulie.
Prin acest proiect se vor realiza următoarele activităţi:
– Dezvoltarea Sistemului Electronic Naţional de Evidenţă a Ocupării în Sistemul Public – E-bugetar (SENEOSP)
– Pilotarea Concursului naţional pentru funcţionarii publici
– Instruirea a 7.500 de persoane pe domeniile managementul resurselor umane şi digitalizare.
Crearea E-bugetar – baza de date cu toţi angajaţii din sectorul public din România, denumită formal SENEOSP, este un obiectiv prioritar, în condiţiile în care la nivelul sectorului public nu există în prezent un sistem unitar de evidenţă a acestor angajaţi.
Baza de date este o atribuţie a ANFP, prevăzută în Codul Administrativ
SENEOSP este conceput ca un sistem informatic unitar de evidenţă, integrat şi interconectat cu principalele baze de date naţionale existente în România. Sistemul se va baza pe dezvoltarea şi implementarea unor soluţii prin care datele privind personalul bugetar vor fi colectate, prelucrate şi utilizate.
„ANFP lucrează deja cu peste 4.000 de instituţii şi autorităţi publice. În momentul în care în baza de date vor fi incluşi toţi angajaţii din sistemul bugetar din România, vom ajunge să lucrăm cu un număr de 13.700 de instituţii şi vom avea în baza de date informaţii despre aproximativ 1,3 milioane de angajaţi ai sectorului public. Informaţiile modelate vor putea fi utilizate pentru eficientizarea managementului instituţional, dar şi pentru realizarea unor politici publice sectoriale pe diverse arii de activitate.” a precizat Violeta Vijulie.
O altă activitate a proiectului o reprezintă crearea şi pilotarea Concursului Naţional: un proces transparent şi incluziv de recrutare şi selecţie în administraţia publică centrală pentru funcţionarii publici debutanţi. Iniţiativa, corelată cu documente strategice şi prevederi din Codul administrativ, este o soluţie la provocările procesului de recrutare în funcţia publică.
În sprijinul aplicării celor menţionate mai sus, prin intermediul proiectului, 7.500 de persoane din autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale vor beneficia de formare în sistem de învăţare online în domeniul resurselor umane şi digitalizare.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Clujul este județul cu cele mai multe concursuri de alergare din România, cu 31 de astfel de competiții organizate în acest an, arată o statistică realizată de clujeanul Vlad Cărbune.
Potrivit acestuia, în anul 2024 au avut loc 268 de evenimente de alergare (mai multe decât în 2023), distribuite pe județe conform hărții de mai jos, cele mai multe – 31, având loc în județul Cluj, cu 11,5% din total, urmat de București – 25, și Brașov – 21.
Metodologia clasamentului
Vlad Cărbune a preczat că a inclus în realizarea clasamentului evenimentele de alergare din România la care înscrierile au fost publice, deschise pentru oricine, și ai căror organizatori au ținut o evidență a participanților.
”Am inclus și evenimentele care au avut pe lângă cursele de alergare și curse de bicicletă, dar separate. Nu am inclus concursurile de triatlon, duatlon sau de orientare. Nu am inclus antrenamente, evenimente amicale ocazionale sau evenimente locale recurente săptămânal.
Ne asumăm o marjă de eroare de 1-2 evenimente / județ, pe care din diverse motive e posibil să nu le fi identificat/ descoperit la timp (dacă apar astfel de evenimente, ele vor fi adăugate aici).
În topul orașelor, am considerat concursul ca având loc în oraș, chiar dacă el s-a desfășurat în mare parte într-o pădure sau zonă adiacentă orașului sau în zona metropolitană”, a precizat autorul clasamentului.
Acesta i-a menționat pe cei de la Runners Club, care au organizat o parte consistentă dintre aceste concursuri, unele cu participare internațională semnificativă, dar și grupurile de amatori (cum sunt cei de la Alergători Începători Cluj), care încurajează, respectiv reflectă un stil de viață sportiv al clujenilor.
”Anul acesta – 2024 – un singur județ a rămas fără niciun concurs oficial de alergare: Teleorman”, a precizat Vlad Cărbune.
Printre cele mai cunoscute concursuri de alergare din Cluj se numără Maratonul Internațional Wizz Air, Crosul Companiilor, Crosul Divelor etc.
Vlad Cărbune este fotograf, videograf, designer digital, marketer online, creator de site-uri, copywriter, sportiv, freelancer, dar și alergător amator.
Experții avertizează că medicamentele pentru slăbit, precum Wegovy sau Mounjaro, pot duce la pierderi de masă musculară și osoasă, pe lângă grăsime, scrie revista Science Alert, citată de Mediafax.
Aceste medicamente acționează prin reducerea poftei de mâncare, însă experții atrag atenția asupra unor riscuri.
Cercetările arată că până la o treime din greutatea pierdută nu este grăsime, ci masă „fără grăsime”, adică mușchi și oase. Această pierdere este similară cu cea observată în diete drastice sau după intervenții chirurgicale bariatrice.
Mușchii și oasele joacă un rol crucial în sănătatea generală. Mușchii ajută la controlul glicemiei, iar o masă musculară scăzută poate crește riscul de diabet de tip 2. Oasele, la rândul lor, sunt esențiale pentru activitățile zilnice, iar pierderea masei osoase poate crește riscul de fracturi.
Dezechilibru în organism
Deși mecanismele exacte ale pierderii de masă fără grăsime nu sunt pe deplin înțelese, se presupune că totul se datorează unui dezechilibru între descompunerea și refacerea proteinelor musculare și a masei osoase.
Pentru a menține masa musculară și osoasă în timpul tratamentului cu medicamente GLP-1, experții recomandă o dietă bogată în proteine și exerciții fizice, în special antrenamente de rezistență.
Activități simple, precum urcatul scărilor sau mersul rapid, pot contribui, de asemenea, la păstrarea masei musculare.
EVENIMENT
Bărbat din Cluj-Napoca, reținut de polițiști. A produs un accident având o alcoolemie uriașă și permisul auto suspendat
Polițiștii din cadrul Biroului Rutier au dispus, joi, măsura reținerii față de un bărbat de 59 de ani, din municipiul Cluj-Napoca, cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe și conducerea unui vehicul pe drumurile publice având dreptul de a conduce suspendat.
”În fapt, la data de 24 decembrie a.c., în jurul orei 18.40, polițiștii din cadrul Poliției municipiului Cluj-Napoca au fost sesizați, prin apel 112, despre producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale, pe strada Donath, din municipiu.
Ca urmare a apelului, bărbatul a fost interceptat în trafic de către un echipaj al Biroului pentru Centru Universitar, fiind testat cu aparatul etilotest de către polițiștii din cadrul Biroului Rutier, reieșind valoarea de 1,34 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior fiind condus la o unitate medicală pentru prelevarea de mostre biologice.
Totodată, în urma verificărilor efectuate de către polițiștii a reieșit faptul că, bărbatul de 59 de ani, avea dreptul de a conduce suspendat.
În baza probatoriului administrat, la data de 26 decembrie a.c., polițiștii au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, acesta fiind condus într-un Centru de Reținere și Arestare Preventivă”, arată IPJ Cluj.
În continuare se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe și conducerea unui vehicul pe drumurile publice având dreptul de a conduce suspendat.
ADMINISTRAȚIE
Soluțiile unui clujean pentru traficul din oraș: transport public gratuit și taxă pentru mașinile care intră în Cluj-Napoca
Un clujean propune două soluții care, crede acesta, ar rezolva una dintre cele mai mari probleme ale municipiului Cluj-Napoca, dar și a Floreștiului, și anume traficul rutier.
”Traficul se poate fluidiza in zona Clujului prin introducerea gratuității pe toate liniile de transport public. În paralel, la fel de important, sa se introducă o taxă pentru vehiculele care intra în Cluj , in mod automat prin camere video.
Modelele exista deja in alte tari și sunt o rezolvare buna”, crede Eugen.