Connect with us

ACTUALITATE

1.098 de grupe la GRĂDINIȚĂ și 187 la CREȘĂ în județul Cluj pentru anul școlar 2024-2025. Au început ÎNSCRIERILE

Publicat


Au început inscrierile și reînscrierile la grădiniță și creșă

Au început înscririle și reînscririle la grădiniță și creșă pentru anul școlar 2024-2023 în județul Cluj. Acestea au loc până în data 31 august 2024, anunță Inspectoratul Școlar Cluj.

Programul este stabilit de către conducerea unităților de învățământ antepreșcolar și preșcolar,

Au început reînscrierea și înscrierea copiilor la grădiniță și creșă

Reînscrierea, respectiv înscrierea copiilor antepreşcolari şi preşcolari se realizează anual, conform calendarului înscrierii copiilor în unităţi de învăţământ preuniversitar cu grupe de nivel preşcolar şi/sau antepreşcolar şi în servicii de educaţie timpurie complementare, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, în limita planului de şcolarizare aprobat, arată IȘJ Cluj.

Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ preuniversitar, în anul școlar curent și care urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă.

Cum pot fi înscriși copiii de la creșă direct la grădiniță

Pentru unitățile de învățământ preuniversitar care au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.

În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, menționate la art.10, din Metodologia-cadru de înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Ocuparea locurilor libere

Programul reînscrierilor, respectiv al înscrierilor este stabilit de către conducerea unităților de învățământ antepreșcolar și preșcolar, iar graficul planificărilor de la nivelul fiecărei unități este disponibil pe site și la avizierul acestora, în scopul informării părinților și a publicului interesat.

Programul de lucru al comisiei va fi în schimburi, atât în program de dimineaţă, cât şi de după-amiază, în intervalul orar 8:00-18:00 (luni-joi), respectiv 8:00-16:00 (vineri), pentru a sprijini participarea părinţilor la procedurile de completare/validare a cererilor-tip de înscriere.

Ocuparea locurilor libere, după finalizarea etapei de reînscriere a copiilor care au frecventat creșele și grădinițele, în acest an școlar, se va face, de regulă, în ordine descrescătoare a grupelor de vârstă, respectiv: grupa mare, grupa mijlocie și grupa mică, cu respectarea legislației în vigoare.

Unităţile de învăţământ cu grupe de nivel preşcolar şi/sau antepreşcolar cu program prelungit se adresează cu prioritate părinţilor care lucrează şi, în acest sens, ambii părinţi vor depune la dosarul de înscriere adeverinţe de angajat.

Dosarul de înscriere

Părinţii divorţaţi depun la înscriere dovada modului în care se exercită autoritatea părintească şi la care dintre ei a fost stabilită locuinţa minorului.

Această dovadă este solicitată şi în cazul înscrierii copilului în cadrul serviciului de educaţie timpurie complementar. Dacă există custodie comună, celălalt părinte trebuie să completeze o declaraţie cu privire la acordul privind înscrierea la unitatea respectivă.

În situaţia în care într-o unitate de învăţământ numărul cererilor-tip de înscriere primite de la părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor este mai mare decât numărul de locuri libere, comisia de înscriere şi distribuire din unitatea de învăţământ selectează copiii în ordinea descrescătoare a vârstei şi aplică criterii de departajare generale şi specifice, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru, în vederea stabilirii celor care vor fi admişi.

Criterii de departajere

În cazul în care numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor în învăţământul antepreşcolar/preşcolar se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc cele mai multe dintre criteriile menţionate la alin. (2) sau (3) şi, apoi, în ordine, copiii care îndeplinesc patru, trei dintre criterii, două sau doar unul dintre criteriile generale.

Criteriile generale, în conformitate cu legislația în vigoare, implică dovada faptului că:

  • este orfan de ambii părinţi (situaţia copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situaţiei copilului orfan de ambii părinţi),
  • că este orfan de un singur părinte,
  • că are un frate/o soră înmatriculat/înmatriculată, în anul şcolar următor, în unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă,
  • deține un document medical eliberat de medicul specialist/certificat de orientare școlară și profesională/certificat de încadrare în grad de handicap a copilului.

Criteriile specifice de departajare se aplică ulterior criteriilor generale, sunt elaborate și aprobate la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar.

În cazul unităților de învățământ antepreșcolar și preșcolar, criteriile specifice sunt aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar, după verificarea existenţei unor circumstanţe discriminatorii de către consilierul juridic al inspectoratului şcolar şi, respectiv, al primăriei, în cazul unităţilor de învăţământ antepreşcolar pentru care aceasta are rolul de persoană juridică fondatoare.

Unitățile de învățământ preuniversitar care oferă educație antepreșcolară și preșcolară vor comunica părinților documentele doveditoare care fac obiectul criteriilor specifice, pe care aceștia trebuie să le depună în momentul completării/ validării cererii – tip de înscriere.

Calendarul înscrierilor

Înscrierea copiilor nou veniți în creșe și grădinițe, conform calendarului aprobat, începe în data de 27 mai 2024 și se desfășoară în trei etape, astfel:

Etapa I din cadrul procesului de înscrieri (27 mai – 14 iunie 2024)

Copiii sunt înscrişi în această etapă pe baza dosarelor depuse la unităţile de învăţământ preuniversitar de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestora şi a celor trei opţiuni exprimate, în limita locurilor din planul de şcolarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

27-31 mai 2024 – COLECTAREA CERERILOR DE ÎNSCRIERE

  • 3-12 iunie 2024 – PROCESAREA CERERILOR DE ÎNSCRIERE:
  • 3 – 5 iunie 2024 – procesarea cererilor din faza I – prima opţiune
  • 6-10 iunie 2024 – procesarea cererilor din faza a II-a – a doua opţiune
  • 11-12 iunie 2024 – procesarea cererilor din faza a III-a – a treia opţiune

Afişarea rezultatului şi a numărului de locuri libere rămase după prima etapă de înscrieri (14 iunie 2024, ora 14:00)

Etapa a II-a din cadrul procesului de înscrieri (17 iunie-5 iulie 2024)

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unităţile de învăţământ de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestora şi a celor trei opţiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

COLECTAREA CERERILOR DE ÎNSCRIERE (17-21 iunie 2024)

PROCESAREA CERERILOR DE ÎNSCRIERE de către comisia de înscrieri din unitatea de învățământ (24 iunie-4 iulie 2024):

  • 24-26 iunie 2024 – procesarea cererilor din faza I – prima opţiune
  • 27 iunie- 1 iulie 2024 – procesarea cererilor din faza a II-a – a doua opţiune
  • 2-4 iulie 2024 – procesarea cererilor din faza a III-a – a treia opţiune

Afişarea rezultatului şi a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri (5 iulie 2024, ora 14:00)

Etapa de ajustări (19-29 august 2024)

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscrişi în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de I.Ș.J. Cluj şi în baza dosarelor depuse de părinţi la registratura Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizaţi după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani şi de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învăţământul primar şi nu au fost admişi ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în grupa mică din învăţământul preşcolar.

Afişarea rezultatului şi a numărului de locuri libere rămase după etapa de ajustări (14 iunie 2024, ora 14:00)

1.098 de grupe la grădiniță și 187 la creșă în județul Cluj

Numărul locurilor libere este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, pe grupe de vârstă, prin planul de școlarizare și numărul de copii care au ocupat locuri în etapa de reînscrieri, potrivit IȘJ Cluj.

În județul Cluj, numărul grupelor pentru nivelul preșcolar este de 1.098, iar pentru nivelul antepreșcolar sunt prevăzute 197 de grupe, aferente anului școlar 2024-2025.

Informații utile pentru părinți, sunt disponibile și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CLUJ24 TV

EXCLUSIV VIDEO. Mircea Miclea: Era un cântec, Las-o, bă, că merge așa, ne-am obișnuit cu ea. Ăsta ar trebui să fie imn naţional!

Publicat

miclea

Un dialog cu un om liber – așa se poate caracteriza podcastul Contraste de pe Cluj24 cu profesorul Mircea Miclea. Un om liber, fără inhibiții inutile față de politicieni sau mediul academic. Fostul ministru al Educației se ferește de prea multe apariții în spațiul public și a mărturisit, înainte de înregistrare, că nu îl interesează decât părerile studenților și pacienților săi.

A ieșit un dialog captivant, fără lamentații și fără sfaturi miraculoase despre sistemul de educație, clasa politica, așa numita elită extractivă, cum îi place profesorului să spună, și despre agresiunea tehnologiei.

Partidele nu au elite

Mircea Miclea în dialog cu Florin Danciu

”Noi nu avem niciun fel de elite în partidele care există în momentul de față. Adică partidele nu au elite. Nu au elite rezolutive.”

”De fiecare dată când eu ca șef de partid, dumneavoastră ca șef de partid, ieșiți pe la televizor, pe o problemă anume, spuneți, iată sunt oamenii pe care eu i-am adus care au soluții la problemele relevante. A făcut cineva așa ceva?”

”Cine a împiedicat vreun partid ca să înceapă să facă recrutarea de personal de specialitate?”

”Dar în ultimii ani, cel puțin, pe vremea lui Ceaușescu, șefii de promoție, meseriașii foarte buni, inginerii foarte buni, erau aproape presați ca să intre în partid, da?”

”Dacă sistemul evaluează numai română și numai matematică, eu învăț numai română și numai matematică. Hai să facem o evaluare interdisciplinară, ce era scris acolo în lege, și nu să facem o evaluare doar pe două discipline.”

”Credeți că rectorii au fost de acord ca să tai un an de la nivel de licență?

Și atunci a fost o luptă, vreau să zic, cu sânge pe pereți. Adică atunci s-a făcut legea. Știți cum? Printr-o hotărâre de guvern dată noaptea. În care am scris că dacă nu acceptă să se treacă la sistemul Bologna eu, ca ministru, nu voi semna contractul pentru finanțarea universităților!”

Interesele proprii ale universităților

”Uitați-vă la ce capacitate are de a rezolva problemele comunității are UBB-ul, da? Prost! Foarte prost le rezolvă.”

”Universitățile sunt self-serving, adică se gândesc mai degrabă la interesele proprii decât la interesele comunității.

Dacă ai putere mai mare, tu ai un curs mai mare și ai mai mulți asistenți. Dacă ai o putere și mai mare, transformi cursul respectiv într-o secție. Dacă ai o putere și mai mare, faci o facultate care se numește, știm noi cum, putem să dăm și nume. Ok? Asta înseamnă self-serving”

”Ar trebui să începem cu noi să ne facem o igienă a consumului informațional.

Că altfel ajungem la obezitate informațională. Așa cum am început, tot mai frecvent și tot mai evident, să ne facem o igienă a consumului alimentar.”

Timp în lumea digitală

”E incredibil cât de mult timp se petrece pe digital, pe lumile astea digitale. Variază între șapte ore și douăsprezece ore pe zi. Șapte-douăsprezece ore să stai pe rețele digitale!”

”În mediul digital poți primi puncte, vieți, elixiruri. În realitate, nu ai nici puncte, nici vieți, nici elixiruri. Și atunci, efectul este că tu vii cu o expectanță, cu o așteptare despre realitate, care nu poate fi satisfăcută de realitatea socială, fizică, reală. Că n-are atâtea resurse.”

 

 

 

 

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Traficant de droguri străin, prins în flagrant la Cluj. Vindea cocaină adusă din Italia

Publicat

Un bărbat străin a fost prins în flagrant de procurorii DIICOT în timp ce încerca să vândă cocaină adusă din Italia pe raza municipiului Cluj-Napoca. Cum opera traficantul?

Un bărbat, cetățean străin, a fost prins în flagrant de procurorii DIICOT în timp ce vindea cocaină în Cluj-Napoca. Inculpatul a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.

„La data de 25.07.2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Hunedoara au dispus reținerea unui inculpat (cetățean străin), cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de introducere în țară de droguri de mare risc și trafic de droguri de mare risc în formă continuată”, se arată într-un comunicat al DIICOT.

Prins în flagrant în timp ce vindea cocaină la Cluj

Bărbatul a fost prins în flagrant de procurori în timp ce vindea 100 de grame de cocaină pentru suma de 6.500 de euro. Drogurile erau cumpărate din Italia și introduse în țară printr-o firmă de curierat din Botoșani.

„Măsura a fost luată după ce, în aceeași zi,  acesta a fost prins in flagrant pe raza municipiului Cluj Napoca, în timp ce comercializa cantitatea de 100 grame cocaină, pentru suma de 6.500 de euro.

Din cercetările efectuate a rezultat faptul că, inculpatul a procurat drogul de mare risc din Italia și l-a introdus în țară prin intermediul unei firme de curierat. Geanta în care se afla ascunsă cocaina a fost ridicată de acesta de la un punct de lucru al societății de transport situat în municipiul Botoșani”, arată procurorii DIICOT.

Bărbatul a vândut cocaină în mai multe rânduri și în anul 2023.

„Materialul probator administrat în cauză a  mai relevat că pe parcursul anului 2023, acesta a vândut în mai multe rânduri cocaină cu suma de 45 euro pentru un gram”, se mai arată în comunicat.

Arestat preventiv pentru 30 de zile

În urma perchezițiilor la cazarea inculatului din județul Cluj, procurorii au ridicat 43 de grame de cocaină și mai multe obiecte folosite pentru manipularea substanței.

Vineri, un judecător din cadrul Tribunalului Hunedoara a dispus arestarea preventivă a inculpatului pentru 30 de zile.

„Astăzi, judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Hunedoara a dispus arestarea preventivă a inculpatului, pentru o perioadă de 30 de zile.(…)

Precizăm faptul că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale, prevăzute de Codul de Procedură Penală precum și de prezumția de nevinovăție”, mai transmite instituția.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Primarul Emil Boc, numit la Paris în board-ul Convenției globale a primarilor pentru climă și energie (GCoM)

Publicat

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a fost numit, la Paris, membru în cadrul board-ului organizației Global Covenant of Mayors for Climate & Energy (GCoM).

Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, a fost inclus joi, 25 iulie 2024, la Paris, în Consiliul Convenției globale a primarilor pentru climă și energie (GCoM).

„Este o onoare să fiu numit în Consiliului de Administrație al Pactului Global al Primarilor pentru Climă și Energie. Sunt încrezător în eforturile Consiliului și onorat să lucrez cu acest grup ambițios de lideri locali pentru a promova la nivel local, național și global obiectivele comunităților noastre și viziunea pentru un viitor mai sustenabil și mai rezilient”, a declarat Emil Boc.

Cea mai mare alianță globală a primarilor pentru climă

Convenția globală a primarilor pentru climă și energie (GCoM) este cea mai mare alianță globală a primarilor pentru climă – reprezentând peste 13.000 de orașe și administrații locale și 1,2 miliarde de oameni.

Ca membru al board-ului, primarul Emil Boc va lucra alături de copreședinții Michael R. Bloomberg, trimis special al ONU pentru ambiția și soluțiile climatice, fondator al Bloomberg Philanthropies și Bloomberg LP, Maroš Šefčovič, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene pentru Green Deal european, relații interinstituționale și previziune şi alți reprezentanți ai administrațiilor locale.

Primarii vor ajuta guvernele să atingă ambițiile Acordului de la Paris

Împreună, aceștia vor spori ambiția globală în materie de climă prin promovarea și sprijinirea acțiunilor locale în domeniul climei. Reprezentând Asia de Sud și Uniunea Europeană și Europa de Vest, primarii își vor reprezenta regiunile pe scena mondială, catalizând acțiunile climatice ale orașelor pentru a ajuta guvernele naționale să îndeplinească cele mai înalte ambiții ale Acordului de la Paris.

Alături de primarul Emil Boc, în boardul GCoM a fost numită și doamna Pratibhaben Jain.

„Primarii susțin soluții locale unice la provocările globale”

„Primarii Jain și Boc sunt hotărâți să abordeze criza climatică cu soluții inovatoare și bazate pe date. Conducerea lor în cadrul consiliului va ajuta orașele să-și accelereze progresele în reducerea emisiilor, îmbunătățirea sănătății publice și salvarea mai multor vieți”, a declarat Michael R. Bloomberg, trimisul special al Secretarului General al ONU pentru ambiție și soluții climatice și fondator al Bloomberg Philanthropies.

„Peste tot în lume, primarii susțin soluții locale unice la provocările globale”, a declarat Maroš Šefčovič, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene pentru European Green Deal, relații interinstituționale și prospectivă. „Suntem încântați să le urăm bun venit primarilor Jain și Boc în acest grup dinamic de lideri locali ai climei pentru a continua mobilizarea eforturilor de transformare în regiunile lor și nu numai.”

În contextul prezenței la Paris, primarul Emil Boc – împreună cu ceilalți membri ai board-lui – au fost invitati de către primarul Parisului, Ann Hidalgo, la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris.

Clujul vrea să devină neutru până în 2030

Al doilea oraș ca mărime din România, Cluj-Napoca este unul dintre cele 112 orașe din UE care își propun să atingă neutralitatea climatică în 2030, ca parte a misiunii UE privind neutralitatea climatică și orașele inteligente. Sub conducerea primarului Boc, Clujul a stabilit obiective climatice ambițioase. În timpul mandatului său de primar, din 2004 până în 2008 și din 2012 până în prezent, Boc a pus accentul pe integrarea unor acțiuni climatice solide în planificarea urbană pentru a promova reziliența la schimbările climatice, decarbonizarea și accesul echitabil la energie.

GCoM este cea mai mare alianță globală a orașelor în domeniul schimbărilor climatice, reunind o coaliție globală de peste 13 000 de orașe și administrații locale și peste 100 de parteneri de sprijin.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Studii de fezabilitate pentru linia de mare viteză Budapesta-Cluj-București. Ciolacu: „Un proiect fanion la nivel bilateral”

Publicat

De

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat vineri că a convenit cu omologul său ungar, Viktor Orban, începerea studiilor de fezabilitate pentru legătura feroviară de mare viteză Budapesta-București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a avut vineri o întâlnire cu premierul ungar, Viktor Orban, în urma căreia anunță că cele două guverne au convenit să înceapă studiile de fezabilitate pentru realizarea legăturii feroviare de mare viteză Budapesta – București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Ciolacu: „Începem studiile de fezabilitate”

Proiectul, catalogat de Marcel Ciolacu drept un „proiect fanion”, este unul strategic și de interes regional, cu impact asupra transportului feroviar în Europa Centrală.

„Am avut astăzi o discuție pragmatică cu Prim-Ministrul Ungariei, domnul Viktor Orban, pe subiectele de interes comun ale cooperării noastre bilaterale. (…)

I-am transmis premierului Orban că dorim să lucrăm împreună pentru consolidarea unei agende bilaterale pozitive, în beneficiul cetățenilor noștri, indiferent de etnie.  Totodată, am convenit să începem studiile de fezabilitate privind realizarea unui proiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelor feroviare din regiunea Europei Centrale”, a arătat Marcel Ciolacu.

De asemenea, în cadrul întâlnirii de vineri, șefii executivului român și al celui maghiar au discutat despre aderarea României la spațiul Schengen și cu frontierele terestre.

Clujul, conectat prin linie de mare viteză la Budapesta

Realizarea unei căi ferate de mare viteză care să lege Budapesta de Cluj și de București este vehiculată în spațiul public de ani buni, însă fără mari progrese concrete.

Amintim că, primăvara aceasta, Adina Vălean, la acea vreme comisar european pentru transporturi, arăta că linia de tren de mare viteză București-Budapesta încă prezintă interes crescut din partea guvernului ungar, în special în ceea ce privește tronsonul până la Cluj-Napoca.

Ea arăta că intenția de a asigura o linie de tren de mare viteză pe o distanță neîntreruptă între Budapesta, Cluj-Napoca și mai departe până la București nu este însă abandonată, ci se află în curs de realizare, pe diverse porțiuni de pe traseul București-Oradea, în diverse stadii de execuție.

Pentru linia de tren de mare viteză care ar urma să lege rețeaua națională feroviară de cea central și vest-europeană, Ministerul Transporturilor prezenta în primăvara anului 2022 două variante. Primul traseu este prin Pitești,  Sibiu, Cluj și Oradea cu o lungime de 590 km, în timp ce al doilea este un traseu hibrid care să includă unele segmente modernizate pentru viteza de 160 km/h (Coridorul Brașov – Arad prin CEF și POIM sau Cluj – Episcopia Bihor prin PNRR) combinat cu aliniament nou pentru viteze de peste 200 km/h.

De la Cluj la Budapesta, în trei ore și jumătate

Ministrul ungar al Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a anunțat, cu ocazia unei vizite la Cluj-Napoca de anul trecut, că autoritățile de la Budapesta intenționează să inițieze negocieri cu Guvernul României pentru construirea unei căi ferate de mare viteză între Budapesta și Cluj-Napoca. Lázár a subliniat că această investiție ar contribui semnificativ la îmbunătățirea cooperării bilaterale între Ungaria și România. Conform ministrului, călătoria dintre Budapesta și Cluj-Napoca ar putea fi redusă la doar trei ore și jumătate cu un tren de mare viteză.

Referindu-se la o linie de mare viteză/viteză sporită, București-Budapesta, Comisia Europeană avansase în 2021 termenul de finalizare 2040.

În prezent, România deține în continuare una dintre cele mai ineficiente rețele feroviare din Europa, având trenuri de călători cu o viteză medie de deplasare de doar 45 km/h în anul 2022.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax