Connect with us

EDUCATIE

Tratamente validate științific pentru copiii cu deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD)

Publicat


Un grup de cercetători din cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), împreună cu colaboratori din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” și din cadrul unor universități internaționale de referință – Queen’s University din Canada și Universitatea din Köln din Germania – a publicat recent un articol inovator în prestigiosul jurnal academic Cognitive Therapy and Research.

„Grupul de cercetare coordonat de prof. univ dr. Daniel David, rectorul UBB, și de prof univ. dr. Anca Dobrean a realizat un studiu clinic complex, care a vizat investigarea eficienței psihoterapiei, a
farmacoterapiei (atomoxetină), precum și a combinației dintre acestea în cazul tulburării de deficit de
atenție și hiperactivitate la copii (ADHD).

„Această tulburare este asociată și cu costuri economice ridicate”

Tulburarea de deficit de de atenție și hiperactivitate este o problemă de sănătate mintală extrem de importantă la nivel global, cu o prevalență estimată între 5,3% și 7,1%, fiind mult mai frecvent diagnosticată în rândul copiilor și adolescenților. Principalele simptome ale acestei tulburări includ tipare de lipsă de atenție și hiperactivitate sau impulsivitate ridicate, care afectează funcționarea normală a persoanelor în mai multe paliere, precum relațiile sociale sau performanțele educaționale.

În plus, studiile au arătat că această tulburare este asociată și cu costuri economice ridicate la nivel de societate, atât în cazul în care apare la copii, cât și în cazul adulților.

Studiul clinic prezentat în cadrul articolului este primul la nivel internațional care compară toate cele trei tipuri de intervenție – psihoterapie, atomoxetină, precum și combinația dintre acestea – în ceea ce privește efectul lor în scăderea simptomatologiei specifice ADHD.

În ceea ce privește partea de psihoterapie, în cadrul studiului a fost utilizată terapia de tip cognitiv-comportamental (CBT), conținând în principal componente clasice de modificare comportamentală, componente de restructurare cognitivă derivate din terapia rațional-emotivă și comportamentală (REBT), precum și componente de re-training atențional realizate în cadrul unor medii de realitate virtuală.

„Studiul a implicat 59 de participanți cu vârste între 6 și 9 ani care au avut un diagnostic de ADHD”

Terapia CBT/REBT se centrează în jurul teoriei că emoțiile și comportamentele noastre nu sunt determinate direct de evenimentele de viață, ci de modul în care aceste evenimente sunt procesate cognitiv sau, altfel spus, de modul în care gândim și ne raportăm la aceste evenimente.

Studiul a implicat 59 de participanți cu vârste între 6 și 9 ani care au avut un diagnostic de ADHD, participanții fiind repartizați aleatoriu în trei grupuri experimentale. Unul dintre grupuri a primit tratamentul farmacologic (atomoxetină), al doilea a primit 16 ședințe de psihoterapie CBT/REBT, iar al treilea grup a primit ambele intervenții combinate (în paralel). Autorii studiului au analizat comparativ efectele celor trei tipuri de terapie asupra simptomelor ADHD, așa cum sunt acestea raportate de clinicieni, părinți și profesori.

„În principiu toate tratamentele au fost eficiente, cu o tendință de eficiență mai mare pentru varianta combinată, mai ales în cazul simptomelor raportate de părinți. În plus, toate cele trei intervenții au fost eficiente atunci când au fost comparate datele pre- și post- intervenție, având efecte medii spre mari. Așadar, adaptarea protocolului de intervenție personalizată, dincolo de nevoile pacienților (familiei lor), trebuie să țină cont de preferințele pacienților (familiei lor) și de accesibilitate serviciilor.

„Din păcate, un număr mare de pacienți cu ADHD nu are acces la tratamente”

În concluzie, aș recomanda în primul rând intervenția combinată, dar și celelalte tratamente au funcții clinice importante și pot fi utilizate în sine, în funcție de preferința pacienților (familiei lor) și a serviciilor disponibile. Din păcate, un număr mare de pacienți cu ADHD nu are acces la tratamente, iar dintre cei care le accesează doar un număr mic are acces la tratamente validate științific. Protocoalele validate aici favorizează accesul la tratamente validate științific pentru ADHD, dintre care unele noi”,
afirmă prof. univ. dr. Daniel David, coordonatorul proiectului.

Rezultatele obținute au o importanță clinică majoră, acest studiu fiind primul care a investigat comparativ cele trei opțiuni terapeutice pentru copiii diagnosticați cu ADHD. De asemenea, este
primul studiu de acest tip mai general (comparația psihoterapie vs. farmacoterapie pentru ADHD)
care nu a fost realizat în țările vestice, contribuind la o mai largă generalizare a cunoștințelor legate
de ADHD în cadrul unor culturi diferite, fiind și primul studiu clinic controlat care a inclus și o
componentă de terapie prin realitate virtuală în cadrul intervenției psihologice pentru copii cu ADHD,
prin raportare la farmacoterapie”, se arată în comunicatul UBB.

Articolul complet poate fi accesat la: https://link.springer.com/article/10.1007/s10608-020-
10157-6.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

UBB Cluj-Napoca a mai câștigat două noi proiecte internaționale majore

Publicat

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a câștigat, împreună cu partenerii săi din Consorțiul InclusU – universitățile Lille (Franța), Wroclaw (Polonia), Malmö (Suedia), Vilnius (Lituania), Minho (Portugalia) și Viadrina (Germania) -, două noi proiecte internaționale.

„Primul proiect, finanțat de Agenția germană pentru cooperare academică (DAAD), vizează creșterea capacității instituționale prin adaptarea strategiilor de incluziune la provocările legate de digitalizare, în timp ce al doilea, finanțat de Agenția Națională de Cercetare din Franța (ANR), își propune să analizeze impactul modificărilor structurale produse de crizele lumii contemporane în gestionarea relației dintre cetățenie și politicile naționale și europene de incluziune.

„UBB are un număr extrem de mare de proiecte internaționale în derulare. Mă bucură însă mult aceste două proiecte noi, dintr-un motiv special. Simplu spus, incluziunea și diversitatea sunt unele dintre angajamentele academice majore ale UBB, pe care am reușit recent să le integrăm eficient cu demersul “world-class” pentru excelență, atât independent, cât și în cooperare cu partenerii noștri internaționali, iar aceste două proiecte arată că succesul este unul obiectiv, nu autodeclarat”, afirmă rectorul Universității Babeș-Bolyai, prof. univ. dr. Daniel David

Cele două proiecte vor fi coordonate de Centrul pentru Cooperări Internaționale al UBB și implementate, în perioada ianuarie 2021-decembrie 2022, prin intermediul facultăților, centrelor și serviciilor de resort din UBB”, se arată în comunicatul UBB.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Imaginea României, promovată printr-un acord de colaborare între ministrul Educației, Monica Anisie, și Liga Studenţilor Români din Străinătate

Publicat

Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, a semnat miercuri un acord de colaborare cu preşedintele Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS), prin intermediul căruia se va încerca promovarea imaginii României şi a identităţii româneşti.

„De-a lungul timpului, Liga Studenţilor Români din Străinătate a desfăşurat o activitate de ambasador sui generis al României atât în diaspora, cât şi în rândul cetăţenilor străini cu care au interacţionat.

Prin membrii săi, studenţi la universităţi de prestigiu din toate colţurile lumii, această asociaţie a făcut imense servicii atât ţării, cât şi sistemului nostru de învăţământ, promovând o altă imagine a României, o imagine a României educate. Ba mai mult, prin întoarcerea acasă, foarte mulţi dintre ei, prin cunoştinţele şi expertiza împărtăşite, pun umărul nemijlocit la dezvoltarea societăţii româneşti.

Mă bucur enorm că avem astfel de parteneri, iar prin acest parteneriat vom reuşi să stabilim o colaborare bazată pe respect şi continuitate”, a declarat Monica Anisie, în cadrul unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării, transmis agerpres.

În vederea îndeplinirii obiectivului propus, ministrul Educaţiei şi reprezentanţii LSRS vor avea o întâlnire anuală în vederea evaluării rapoartelor de progres.

Prin semnarea acestui acord, dorim să transmitem că sprijinirea educaţiei din România a fost şi reprezintă o prioritate din ce în ce mai mare pentru comunitatea noastră. Totodată, acest acord vine ca o continuare a unei relaţii de colaborare deja începute între MEC şi LSRS[…] Ne dorim ca, în viitor, Liga Studenţilor Români din Străinătate să reprezinte o prioritate pentru MEC”, a declarat Robert Stredi, preşedintele Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS).

Sursa: agerpres

Citește mai departe

ACTUALITATE

Ghiduri UBB pentru pandemie, sărbători și vaccinare

Publicat

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) pune la dispoziția comunității și a autorităților patru ghiduri menite să ofere informații și posibile abordări ale problemelor legate de pandemia de COVID-19, mai ales în perioada sărbătorilor și în contextului dezbaterilor legate de posibilitatea lansării campaniilor de vaccinare în viitorul apropiat.

Documentele realizate de UBB, care pot fi consultate integral la adresa cuprind:

(1) un Ghid general de recomandări de sănătate publică adaptate condițiilor prezente ale pandemiei și de principii psihologice care facilitează asimilarea lor în comportamentul individual (inclusiv pentru vaccinare), principii care pot fi utilizate și pentru alte recomandări de sănătate care urmăresc modificări cognitiv-comportamentale pe scară largă, și trei ghiduri de autoreglare emoțională, cognitivă și comportamentală în pandemie, și anume

(2) un Ghid de autoreglare psihologică în pandemie;

(3) un Ghid de reglare comportamentală – Schimbarea rutinei de viață;

(4) un Ghid psihologic pentru sărbătorile de iarnă în pandemie.

Declarația rectorului UBB, Daniel David

„Prin misiunea asumată în Carta proprie, UBB are și responsabilitatea socială de a sprijini autoritățile și societatea în condiții de criză, așa cum este și condiția de pandemie.

Specialiștii în sănătate publică sunt cei care prescriu intervențiile necesare la nivel social în cazul pandemiei.

Psihologii și specialiștii în modificări cognitiv-comportamentale sunt cei care trebuie să favorizeze asimilarea acestor prescripții în comportamentul individual, adăugând propriile recomandări cu relevanță psihologică.

Specialiștii în comunicare, în colaborare cu experții în sănătate publică și psihologie, transferă apoi eficient aceste cunoștințe către populație.

Din păcate, până acum măsurile luate la acest nivel s-au bazat mai ales pe o psihologie de simț comun, cu minimă informare din partea psihologiei științifice.

Paradigma trebuie schimbată radical, pe coordonatele prezentate ca exemplu în ghidurile UBB”, declară rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Ghidurile pot fi consultate aici

Citește mai departe

ACTUALITATE

Program “Choose your feature”, eveniment online dedicat tinerilor liceeni

Publicat

Consiliul Școlar al Elevilor Colegiului Național “Mihai Viteazul” din Turda organizează evenimentul “Choose your future”. Acesta se va desfășura în mediul online, în perioada 3-4 decembrie, având ca scop de a ajuta tinerii liceeni care nu știu ce carieră să urmeze.

Program “Chose your feature”

Joi, 3 decembrie:

  • 15,30-16,00 -» Deschiderea cu reprezentanții Consiliului Național al Elevilor;
  • 16,00-17,00 -» Cristi Danileț, Vlasiu Remus;
  • 17,00-17,10 -» Pauză;
  • 17,10-18,10 -» Alexandra Chiriac;
  • 18,10-18,20 -» Pauză;
  • 18,20-19,20 -» Mircea Bravo;
  • 19,20-19,30 -» Pauză;
  • 19,30-20,30 -» Andrei Bratu.

Vineri, 4 decembrie:

  • 15,30-16,30 -» Dorel Duca;
  • 16,30-16,40 -» Pauză;
  • 16,40-17,40 -» Radu Constantin;
  • 17,40-17,50 -» Pauză;
  • 17,50-18-50 -» Radu Petrescu;
  • 18,50-19,00 -» Pauză;
  • 19,00-20,00 -» Nicu Mihai.

Link-ul de conectare la eveniment va fi postat AICI.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate