Connect with us

ECONOMIE

Tânără de 27 de ani, decedată la birou. Acuzații grave de hărțuire și stres, în compania MDPI România, la birourile din Cluj

Publicat


O tânără de 27 de ani a decedat în birourile companiei MDPI România din București, după ce a suferit un infarct. Incidentul a stârnit un val de acuzații din partea angajaților, inclusiv de la Cluj, care denunță climatul toxic și abuziv în care lucrează.

O tânără de 27 de ani a făcut infarct la locul de muncă şi a murit. Tânăra a avut un prim leşin, la începutul zilei de muncă, dar şefii au refuzat să cheme o ambulanţă sau să îi dea drumul acasă, spun martorii, citați de Știri pe surse. Incidentul vine după ce, recent, o tânără de 33 de ani din Timișoara, angajată a companiei Atos, și-ar fi pus capăt zilelor din cauza presiunilor făcute de conducerea companiei la care lucra.

Val de nemulțumire în rândul angajaților, inclusiv din Cluj

Potrivit unui articol publicat de consultantul Doru Șupeală pe blogul său, mai mulți angajați ai companiei și-au exprimat, sub protecția anonimatului, nemulțumirile legate de volumul uriaș de muncă și comportamentul abuziv al managerilor, atât din România, cât și din sediile centrale din Elveția și China.

„Toate aceste mărturii explică decesul tinerei de 27 de ani prin climatul stresant, volumul uriaș de muncă, managementul terorizant și comportamentul agresiv, brutal și iresponsabil al conducătorilor acestei companii, atât al celor din România, dar mai ales al celor de la centru, din China și Elveția. MDPI este, fără putință de tăgadă, un angajator criminal”, arată Doru Șupeală, consultant de marketing, management și business.

Foto de la biroul din Cluj al MDPI, din The Office

Acuzații grave la adresa conducerii companiei

Evenimentul tragic a scos la iveală acuzații grave, inclusiv practici abuzive, lipsa de respect față de legislația locală și o cultură organizațională bazată pe supunere și obediență față de deciziile managementului chinez. Mărturiile descriu un mediu de lucru marcat de micro-management, presiune constantă și lipsa de empatie, care au contribuit la deteriorarea sănătății mentale și fizice a angajaților.

„În linii mari, managementul din România privește pasiv problemele angajaților și permite managementului din China* (pentru că acolo de fapt, se iau deciziile) un control exagerat și nejustificat asupra activității angajaților din România.

Relația dintre managementul din China și (toate) birourile pe care le vedeți listate pe site-ul MDPI nu e neapărat una de colaborare și armonie ci supunere și obediență.

Veți observa pe site-ul lor că MDPI are sediul central in Basel, Elveția, dar managementul de acolo nu are în sine vreo putere de decizie, maxim ce pot face este să negocieze (aparent sau nu). Directorul este un cetățean chinez care conduce din Basel, dar toate “ordinele” sunt trimise către China, iar apoi, prin China se «distribuie» către fiecare secțiune task-urile zilnice (valabil pentru România și toate celelalte birouri din lume)”, se arată într-unul dintre mesajele primite de Doru Șupeală.

Foto de la biroul din Cluj al MDPI, din The Office

Probleme grave, denunțate la MDPI Cluj

Mărturia unui angajat al companiei, care nu a dorit să își divulge identitatea, scoate la lumină o serie de probleme grave care afectează atât climatul de lucru, cât și sănătatea mentală a angajaților.

El arată, în scrisoarea publicată de Doru Șupeală, că biroul din România, la fel ca celelalte birouri MDPI din lume, nu are autonomie reală, iar deciziile majore sunt luate de managementul din China, iar acestea sunt impuse fără discuții sau negocieri, indiferent de legile sau reglementările din Europa sau România.

Un exemplu al acestei rigidități a fost decizia luată acum doi ani, când angajaților li s-a transmis că trebuie să se întoarcă la birou după pandemia COVID sau să demisioneze.

Managerii locali din Cluj și București, „pasivi și obedienți”

O altă problemă majoră este pasivitatea și obediența managerilor locali, atât din Cluj, cât și din București. Aceștia nu își asumă inițiativa de a lupta împotriva nedreptăților sau de a proteja sănătatea mentală a angajaților, preferând să-și apere propriile interese.

În plus, noțiunea de sănătate mentală este un concept abstract pentru managementul din China, care controlează zilnic activitatea angajaților din România. În această structură de micro-management, fiecare pas este monitorizat printr-un sistem complex de liste și rapoarte, ceea ce duce la o epuizare constantă a tuturor celor implicați.

Presiuni puse pe angajați pentru a lucra peste program

O altă problemă majoră este prioritizarea cantității în detrimentul calității. Managementul chinez pune presiune pe publicarea unui număr cât mai mare de articole științifice, fără a acorda atenția necesară calității acestora.

De asemenea, angajații sunt presați să lucreze peste program, deși acest lucru nu este cerut în mod oficial. Totuși, cei care nu reușesc să finalizeze toate sarcinile la timp sunt criticați, ceea ce îi determină să dedice mai mult timp și energie pentru a-și îndeplini sarcinile.

„Îmi exprim o imensă îngrijorare asupra faptului că nu ne protejăm proprii oameni în propria țară.

Îmi exprim o imensă îngrijorare asupra faptului că o companie internațională cu rădăcini adânci în doctrina comunistă încearcă (și pare să reușească) să implementeze reguli și proceduri imorale pe care le utilizează într-o țară lipsită de libertate reală și drepturi”, se mai arată în mesajul angajatului.

„Simțeam că este posibil să mor la birou”

O altă mărturie a unui fost angajat afirmă: „Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat putere și înțelepciune și am plecat de la MDPI. Simțeam că este posibil să mor la birou, iar lor nu le păsa deloc de treaba asta.

Departamentul HR nu face nimic pentru oameni și pentru a îi proteja, ci doar acoperă managementul, încălcarea legislației și abuzurile. Când am plecat, deja făceam munca a cel puțin patru oameni. În cel mai pur stil chinezesc de abuz și distrugere psihică. Sper ca această tragedie să fie un wake-up call pentru toți. Abuzurile trebuie să înceteze!!!”.

„Ce au făcut inspectorii ITM București și ITM Cluj, la MDPI?”

Doru Șupeală subliniază în articolul său că este necesară o anchetă serioasă și transparență din partea instituțiilor statului, precum Inspectoratul Teritorial de Muncă, pentru a preveni repetarea unor astfel de tragedii.

„Poate de data asta decidenții politici de la vârf își dau seama că trebuie să facă o curățenie generală în instituțiile statului, care nu își fac datoria și și-au abandonat practic cetățenii.

Ce au făcut inspectorii ITM București și ITM Cluj, la MDPI?

Ce au făcut inspectorii ITM Timișoara, la firma Atos?

Vedem tot mai clar rezultatele «muncii» lor”, arată Șupeală, pe blogul său.

Cifră de afaceri de 65 milioane de lei

Potrivit Termene.ro, compania MDPI Open Access Publishing Romania SRL a fost înființată în 2019 și are un număr de 399 de angajați. În 2o23, compania a raportat o cifră de afaceri de 65.165.353 lei și profit de 2.398.021 lei.

MDPI România are pe rol un dosar înregistrat la Tribunalul Cluj, Secția mixtă de contencios administrativ și fiscal, de conflicte de muncă și asigurări sociale, înregistrat la 12 iunie 2023, având ca obiect o contestație a deciziei de concediere.

Cu ce se ocupă MDPI

Potrivit site-ului propriu, MDPI este o companie pionier în domeniul publicării academice open access (cu acces liber) care sprijină comunitățile academice din 1996. Cu sediul în Basel – Elveția, MDPI are misiunea de a promova schimbul științific deschis în toate formele și în toate disciplinele.

MDPI este în serviciul cercetătorilor din întreaga lume pentru a oferi acces gratuit la cele mai recente cercetări științifice. Tot conținutul publicat de MDPI este distribuit prin licența Creative Commons Attribution License (CC BY).

MDPI publică în prezent peste 400 de reviste științifice, printre care Molecules, Sensors, IJMS, Marine Drugs, Energies și alte reviste de renume internațional. Pentru a vedea factorii de impact actuali pentru revistele MDPI (conform Rapoartelor de Citare a Jurnalelor), vă rugăm să vizitați pagina de anunțuri aici.

Revistele MDPI sunt susținute de peste 295.000 de oameni de știință care împărtășesc misiunea, valorile și angajamentul nostru de a furniza servicii de înaltă calitate pentru autorii care aleg să publice cu noi.

MDPI are birouri în întreaga lume: Beijing, Wuhan, Tianjin și Nanjing (China), Barcelona (Spania), Belgrad și Novi Sad (Serbia), Cluj-Napoca și București (România), Manchester (Marea Britanie), Tokyo (Japonia), Bangkok (Thailanda), Toronto (Canada), Cracovia (Polonia), Singapore (Singapore) și Seul (Rep. Coreea), și a publicat cercetările a peste 330 000 de autori, jurnalele având peste 25 milioane de vizualizări lunare ale paginilor web.

În România, MDPI a deschis până în prezent două birouri în cele mai apreciate orașe și centre universitate din țară: Cluj-Napoca (2019) și București (2020), având peste 350 de angajați.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. popescu

    octombrie 20, 2024 la 2:11 am

    Tot insistati in articol cu CHINA… ce se intampla in aceasta companie este o practica CAPITALISTA . Se intampla in tot Vestul, mai ales in lumea Anglo-Saxona … Caci PROFITUL inainte de toate. Este vorba de COMPANII PSIHOPATE unde CEO este totalitarist… e O PRACTICA ‘NORMALA’ IN CORPORATII CAPITALISTE !!!!!! . Nu mai aruncati cu noroi in CHINA… de vina sunt MANAGERII ROMANI… punct…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Aeroportul Cluj organizează licitație publică pentru închirierea unui spațiu în zona restricționată

Publicat

aeroport cluj mobilier (5)

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj organizează licitație publică pentru închirierea unui spațiu comercial destinat activităților de suport în zona restricționată.

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj anunță organizarea unei licitații publice pentru închirierea unui spațiu comercial destinat activităților auxiliare și serviciilor specifice pentru utilizatorii aeroportului.

Detalii despre spațiul licitat

Este vorba de un spațiu situat la subsolul aeroportului, în zona restricționată din corpul de legătură, cu o suprafață de 45 mp. Licitația va avea loc pe 21 noiembrie 2024, la ora 9.

Spațiul comercial S-01A este destinat depozitării și desfășurării unor activități auxiliare care să sprijine utilizatorii aeroportului.

Procedura și documentația de licitație

Pentru persoanele interesate de participarea la licitație, documentația completă, inclusiv fișa de date, caietul de sarcini și clauzele contractuale, poate fi obținută de la Serviciul Achiziții Publice al Aeroportului. Documentele sunt disponibile în format electronic sau pe hârtie, la solicitare scrisă, prin email la office@airportcluj.ro.

Costul documentației este de 200 lei (TVA inclus), achitabil fie în numerar la casieria Aeroportului, fie prin transfer bancar.

Data limită pentru solicitarea clarificărilor este 12 noiembrie 2024, ora 16.

Ofertele trebuie depuse la sediul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, situat pe str. Traian Vuia, nr. 149, Cluj-Napoca, până cel târziu la 21 noiembrie 2024, ora 08:50. Deschiderea publică a ofertelor va avea loc la sediul Aeroportului, pe 21 noiembrie 2024, la ora 9.

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT a pierdut în fața lui Dinamo, scor 93-88, într-un meci strâns din Liga Națională de Baschet Masculin

Publicat

U-Banca Transilvania Cluj a pierdut la o diferență de cinci puncte partida disputată sâmbătă seară în deplasare împotriva lui Dinamo București, scor 93-88.

Deși clujenii au pornit cu un moral ridicat după victoria de senzație cu Reyer Veneția, de miercuri, ei nu au reușit să depășească echipa bucureșteană, într-un meci cu scor strâns și cu evoluții fluctuante.

Dinamo a dominat prima jumătate a jocului

Dinamo a avut un început de meci puternic, conducând cu cinci puncte la finalul primei reprize (29-24) și continuând cu același avantaj în a doua repriză, scorul la pauza mare fiind de 50-45 în favoarea „câinilor”.

Sub conducerea interimarului Dean Medan, Dinamo a profitat de șansele create, profitând de câteva ezitări ale echipei clujene în faza defensivă.

U-BT dă semne de revenire, dar Dinamo își menține avansul

După pauză, U-BT a revenit pe teren cu o determinare crescută, reușind să reducă diferența și să egaleze în momentele cheie ale reprizei a treia. La finalul acesteia, Dinamo reușise însă să rămână în față, cu un avantaj minim de un punct (73-72).

În ultima repriză, ambele echipe au luptat pentru fiecare punct, scorul oscilând. Spre finalul partidei, Dinamo a reușit să creeze un avans mai consistent și să-și mențină avantajul până la final, încheind partida cu scorul de 93-88.

U-BT Cluj, 4 victorii și 2 înfrângeri în LNBM

După această înfrângere, U-Banca Transilvania Cluj are un bilanț de patru victorii și două înfrângeri Echipa clujeană a acumulat trei victorii în competițiile internaționale. Alb-negrii au cu un meci mai puțin disputat față de majoritatea oponentelor din campionat.

Pentru Dinamo, această victorie aduce un strop de stabilitate după o serie de patru eșecuri consecutive în Liga Națională și trei înfrângeri în European North Basketball League. După demiterea antrenorului Dragan Nikolic, echipa din Ștefan cel Mare a trecut sub conducerea lui Dean Medan, fostul secund al U-BT Cluj, care a reușit să coordoneze o performanță solidă în fața echipei clujene.

Următorul meci din campionat va avea loc pe data de 9 noiembrie, când U-BT va juca contra CSU Sibiu.

Citește mai departe

CULTURA

Expoziție inedită de trenulețe și miniaturi la Cinema Dacia. Instalații interactive și obiecte realizate cu minuțiozitate

Publicat

În perioada 21 noiembrie – 12 decembrie, clujenii sunt invitați la Expoziția de trenulețe și miniaturi, organizată la Cinema Dacia din cartierul Mănăștur. Copiii vor fi încântați, iar adulții – fascinați de lumea miniaturilor și a detaliilor realizate cu răbdare și pasiune.

Concret, expoziția cuprinde zeci de locomotive, sute de metri de cale ferată, mii de figurine și detalii, integrate într-o dioramă de peste 150 mp, ce ilustrează cele patru anotimpuri. Există chiar și o zonă „Academy”, unde, cu ajutorul tabletelor puse la dispoziție de organizatori, vizitatorii pot controla trenulețele și garniturile.

nstalații interactive și misiuni cu recompense pentru vizitatori

Organizatorii afirmă că această expoziție ridică standardele la „următorul nivel” în comparație cu alte expoziții organizate până acum în țară. De ce? Pentru că aduce interactivitatea printre participanți: „În sfârșit, poți testa și conduce chiar tu un trenuleț pe dioramele expuse”. Copiii și părinții vor avea misiuni de căutare pe diorama și, bineînțeles, vor fi recompensați la final.

Grupurile organizate vor beneficia de ghidaj și informații detaliate, atât despre peisajul dioramelor, cât și despre tehnologia digitală folosită în realizarea lor și a locomotivelor. Prețul biletului este de 25 lei/persoană, iar pentru grupuri organizate de minimum 20 de persoane, biletul costă 20 lei.

Cea mai mare expoziție de trenulețe și miniaturi organizată până acum în Cluj-Napoca

Organizatorul, Asociația Astronomică Pluto, vă spune de pe acum „ALL ABOARD” și vă așteaptă cu drag la cea mai mare expoziție de trenulețe și miniaturi organizată până acum în Cluj-Napoca.

Accesul la eveniment se face fie pe bază de rezervări la 0758.365.699. Vârsta minimă recomandată pentru vizitatori este de 4 ani, cu însoțitor adult. În zilele de 30 noiembrie și 1 decembrie, locația va fi închisă, fiind zile de sărbătoare legală.

Proiectul Muzeul Trenuletelor Cluj este o inițiativă a Asociației Astronomice Pluto.

Citește mai departe

CULTURA

Cele mai bune filme ale anului se văd la Les Films de Cannes à Cluj. Festivalul revine la Cinema Victoria și Arta, în noiembrie

Publicat

Festivalul Les Films de Cannes à Cluj aduce și în acest an o selecție a celor mai apreciate filme de la Cannes 2024 în cinematografele din Cluj-Napoca. Spectatorii vor avea ocazia unică de a viziona, la doar câteva luni de la premierele mondiale, pelicule premiate cu cele mai râvnite distincții din lumea cinematografiei.

Les Films de Cannes à Cluj.8 propune o selecție impresionantă de filme premiate în 2024 la Festivalul de la  Cannes: Palme d’Or  – ANORA , Grand Prix  – ALL WE IMAGINE AS LIGHT,  Cel mai bun regizor – GRAND TOUR, Premiul Juriului și premiul de interpretare feminină – EMILIA PEREZ, Cel mai bun scenariu THE SUBSTANCE și alte patru filme din Competiția oficială. Publicul clujean va avea, astfel, ocazia să vadă cele mai bune filme de autor ale anului, la doar câteva luni de la premiera mondială.

Din peste 2000 de filme trimise, la Cannes sunt selecționate în Competiție 20 de filme în fiecare an. Valoarea le propulsează  în atentia publicului și a criticilor, iar aceste filme inovează și creează trend-uri. Cu alte cuvinte, sunt highlights-urile anului în materie de cinema.

Marile premii de la CANNES se văd în premieră la Cluj

 ANORA, Palme d’Or 2024 (8 noiembrie, Cinema Victoria și Cinema  Arta, de la ora 20.00). Trofeul suprem de la Cannes este cel mai prestigios premiu al Festivalului și cel mai important premiu din cinematografia mondială decernat de un festival de film.

„Acest film este magnific, plin de umanitate (…) Ne-a frânt inimile”îl descria Greta Gerwig, președinta juriului. Sean Baker a scris scenariul, a făcut casting-ul, a regizat și a montat filmul. Este unul dintre cei mai importanți regizori americani independenți (Tangerine, Florida Project, Red Rocket) și declara la Cannes: „Ştiu că voi continua să lupt pentru cinematografie. Trebuie să ne luptăm pentru a face filme care să fie lansate în cinematografe. Lumea trebuie să stie ca vizionarea unui film pe telefonul mobil sau acasă nu este modul în care filmele trebuie să fie văzute”.

Mikey Madison (din Once upon a time in… Hollywood) este nuanțată și plină de intensitate în rolul Anorei, o escortă din Brooklyn a cărei viață ia o întorsătură neașteptată când  se căsătorește impulsiv cu Vania, fiul unui miliardar rus. ANORA este primul film american care câștigă Palme d’Or de la Tree of life de Terrence Malick (2011) și este considerat mare favorit la Oscar 2025.

Povestea unei călătorii interioare, premiate cu Grand Prix la Cannes

ALL WE IMAGINE AS LIGHT este câștigătorul Grand Prix la Cannes 2024, al doilea premiu ca importanță, după Palme d’Or (10 noiembrie, 20.00,Cinema Victoria). Regizoarea Payal Kapadia este la primul lungmetraj de ficțiune.  Ea a câștigat premiul Golden Eye pentru cel mai bun film documentar la Cannes 2021 cu A Night of Knowing Nothing, iar cu scurtmetrajul Afternoon Clouds fost în selecția Cinéfondation, în 2017.

Filmul spune poveste lui Prabha, care  trăieşte în Mumbai şi este infirmieră. Viaţa ei cotidiană, întotdeauna gândită la secundă, se dă peste cap când primeşte un cadou de la soţul înstrăinat. În acelaşi timp, Anu ar da orice să găsească un loc sigur pentru câteva clipe de intimitate cu iubitul ei. O excursie neasteptată  pe litoral le va da celor două femei ocazia de a-şi implini, în sfârşit, dorinţele…

„Este un film miraculos, care te trezește ca dintr-un vis, scrie The Guardian. Femeile iconoclaste din All We Imagine As Light lovesc imaginile stereotipe de la Bollywood și Hollywood”, este opinia D Movies.

Thriller muzical, cu patru actrițe în roluri excepționale

EMILIA PEREZ a fost distins la Cannes  cu Premiul Juriului și Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru cele patru actrițe din rolurile principale: Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana și Adriana Paz (9 noiembrie, 20.00, Cinema Victoria).

Filmul regizorului Jacques Audiard (Palme d’Or 2015 pentru Dheepan),  îmbină elemente de thriller, musical și comedie. Mexic, zilele noastre: avocata Rita primeste o oferta neasteptată – trebuie sa ajute un mafiot sa se retragă din afaceri și să dispară pentru totdeauna. Filmul spune povestea lui Juan „Manitas” Del Monte, liderul unui cartel important, și a transformărilor surprinzătoare prin care acesta se hotărăște să treacă…

Criticii de la Variety consideră că filmul va fi  nominalizat la Oscar 2025 la mai multe categorii:  cel mai bun film, regizor,  interpretare feminină (Karla Sofía Gascón),  montaj, scenariu adaptat, design de producție și pentru două cântece originale. Filmul a fos dejat desemnat pentru a reprezenta Franța la categoria Cel mai bun lungmetraj internațional la Oscar.

Miguel Gomes, premiat la Cannes pentru o călătorie cinematografică epică

GRAND TOUR, un film răvășitor pentru care lui Miguel Gomes i-a fost acordat Premiul pentru Cel mai bun regizor (9 noiembrie,17.30, Cinema Victoria). Cineastul  cunoscut pentru Tabu, The Tsugua Diaries și trilogia O mie și una de nopți, s-a întors anul acesta la Cannes cu un film emoționant, o călătorie epică prin Africa, dar mai ales prin sufletul melancolic al protagonistului.

Filmul ne conduce în  Rangoon, 1917. Edward (Gonçalo Waddington) este funcţionar al Imperiului Britanic şi se face nevăzut în ziua când logodnica sa, Molly (Crista Alfaiate), ajunge în Burma pentru căsătoria planificată de multa vreme. Dar Molly este hotărâtă să se mărite și ia urma bărbatului în periplul său asiatic…

„Încă o dată, autorul portughez Miguel Gomes propune publicului un film în care cea mai complexă sofisticare coexistă cu inocența și cu farmecul” –  The Guardian. Grand Tour propunerea Portugaliei la Oscar 2025.

Un thriller horror despre identitate și transformare

THE SUBSTANCE – Premiul pentru Cel mai bun scenariu la Cannes 2024 (10 noiembrie, 17.00, Cinema Victoria, Nerecomandat sub 15 ani)  Regizoarea Coralie Fargeat a venit la Cannes în Competiție cu  al doilea lungmetraj, un body horror provocator și feminist.

Elisabeth  (Demi Moore, cu o revenire fabuloasă în lumina reflectoarelor), o fostă vedetă de film, este acum prezentatoarea unei emisiuni de aerobic. Când producătorul ei, Harvey(Dennis Quaid), îi spune că va fi înlocuită cu o prezentatoare mai tânără, ea comandă să i se injecteze Substanța pentru a-și crea o altă versiune, Sue( rol jucat de Margaret Qualley), mai tânără și mai frumoasă. Perfectă?

Regizoarea Coralie Fargeat crede că întotdeauna „corpul nostru ne defineşte, generează inegalităţi şi violenţă, inclusiv din partea noastră. Suntem aproape obligate, noi, femeile, să îl detestăm într-un fel sau altul şi așa poate deveni primul nostru instrument de tortură” (AFP).

„Dahomey” – Un documentar de impact despre retrocedarea patrimoniului african

DAHOMEY este documentarul care a câștigat Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2024 (9 noiembrie, 18.30, Cinema Arta). Filmul spune povestea  restituirii către Benin, în noiembrie 2021, a 26 de artefacte. Aceste comori regale din Regatul Dahomey au fost jefuite de trupele coloniale franceze, în 1892. “În calitate de franco-senegaleză, cineastă de origine africană, am ales să fiu una dintre cei care refuză să uite, care refuză să folosească amnezia ca metodă”, a spus  regizoarea Mati Diop la primirea trofeului. Subiectul retrocedării patrimoniului colonial este în prezent dezbătut foarte mult în muzeele fostelor puteri imperiale.

Cineasta a facut deja istorie la Cannes:  fost prima femeie de culoare în competiție, cu  lungmetrajului  Atlantique, laureat cu Grand Prix (2019).Filmul este a doua producţie africană care câştigă Ursul de Aur, după filmul sud-african U-Carmen e-Khayelitsha  de Mark Dornford-May, în 2005. Documentarul  DAHOMEY este propunerea Senegalului pentru Premiile Oscar 2025.

MEGALOPOLIS de Francis Ford Coppola deschide Les Films de Cannes à Cluj

 MEGALOPOLIS cel mai nou film al regizorului Francis Ford Coppola, deschide festivalul la Cinema Victoria (7 noiembrie, ora 19.30) A concurat pentru Palme d’Or și a fost unul dintre cele mai așteptate lungmetraje ale ediției. Românul Mihai Mălaimare Jr. este directorul de imagine al filmului, fiind la patra colaborare cu regizorul. Coppola a revenit pe Croazetă și  în Competiția oficială după 45 de ani.

După două Palme d’or în anii ’70, pentru The Conversation (1974) și Apocalypse Now(1979), și după trilogia Nașul, cineastul american uimește cu acest lungmetraj aflat la jumătatea drumului dintre epopeea antică și blockbuster-ul contemporan, un film care își împrumută  grandoarea și abundența din cele mai mari povești mitologice și cinematografice. Filmul atinge toate genurile dramă, science fiction, thriller, romance, peplum (neo mitologie),  parodie și nu numai. Coppola declara ca „Publicul tinde să spună la finalul filmului: <Uau, ce am văzut? Habar n-avem ce e asta>. Și este aceeași reacție pe care o declanșa Apocalypse Now, așa că sper că filmul va rezista probei timpului”.

Regizorul a început să dezvolte acest proiect cinematografic grandios încă din anii ‘80 și a a investit  120 de milioane de dolari din bugetul personal în producția filmului. Cu o distribuție impresionantă, ce-i include pe  Adam Driver, Forest Whitaker, Nathalie Emmanuel, Jon Voight  și Laurence Fishburne, MEGALOPOLIS este o poveste captivantă despre colapsul societății și încercarea de a o reconstrui într-o formă nouă.

Dragoste neîmblânzită într-o poveste explozivă, semnată de Gilles Lellouche

L’AMOUR OUF (Iubire fără limite) din Competiția oficială de la Cannes, este unul dintre cele mai așteptate filme franceze ale anului (8 noiembrie, 17.00, Cinema Victoria). În prima săptămână de la lansarea în cinematografele din Franța ,16 octombrie, a depășit deja 1 milion de spectatori.

Cu o regie inovatoare, Gilles Lellouche (actor cu mai multe nominalizări la Premiile César) aduce pe ecran o poveste de dragoste din nordul Franței, plasată în anii ‘80. Este o poveste explozivă despre pasiune și despre cât de departe pot merge oamenii pentru dragoste. Când destinele lui Jackie (Mallory Wanecque) și Clotaire (Malik Frikah), doi adolescenți din clase sociale diferite, se intersectează, ei se îndrăgostesc nebunește. În timp ce Jackie își continuă studiile, Clotaire este prins în vârtejul bandelor și ajunge la închisoare. Viața va încerca să-i despartă, dar ei par a fi două jumătăți ale aceleiași inimi…

Paolo Sorrentino aduce o poveste modernă inspirată de miturile vechiului Napoli

PARTHENOPE (9 noiembrie,20.00, Cinema Arta) este filmul cu care Paolo Sorrentino revine în Competiție la Cannes, dupa o “evadare” în lumea serialelor tv (The Young Pope și The New Pope).

Filmul explorează legendele și misterele orașului Napoli, împletind mitologia antică cu realitatea modernă. Titlul face referire la sirena Parthenope, pentru că filmul reinterpretează povestea acesteia în context contemporan. Prin imagini fascinante și o coloană sonoră impresionantă, Parthenope invită publicul într-o călătorie prin istoria și sufletul unui loc plin povesti , Napoli. Directorul de imagine Daria D’Antonio a fost premiată la Cannes de Commission Supérieure Technique  (CST) pentru contribuție artistică deosebită la acest film. Șapte dintre cele opt filme ale lui Paolo Sorrentino au avut premiera la Cannes, în competiție sau în proiecții speciale , iar Il Divo a fost laureat cu Premiul Juriului, în 2008.

Riedinger debutează la Cannes cu un portret al faimei și iluziilor generației tinere

DIAMANT BRUT din Competiția oficială de la Cannes, este filmul debut în lungmetraj scris și regizat de Agathe Riedinger (10 noiembrie, 20.00, Cinema Arta). Filmul explorează teme ca  aspirațiile tinereții, superficialitatea faimei și complexitatea relațiilor de familie. Liane, o tânără de 19 ani, impulsivă și plină de pasiune,este obsedată de frumusețe și de dorința de a deveni faimoasă. Șansa pare să-i surâdă atunci când este selectată la un casting pentru emisiunea Insula miracolelor, un reality show care îi oferă iluzia unei ascensiuni rapide spre celebritate… Personajul tinerei  este interpretat cu forță și naturalețe de Malou Khebizi, și ea la debut. Actrița  este credibilă ca parte a acestei generații abrutizate de televiziune și de rețelele sociale.

Philibert explorează psihiatria umanistă într-un documentar captivant

AVERROÈS & ROSA PARKS (10 noiembrie, 17.00, Cinema Arta) a făcut parte din selecția Berlinale Special, după ce anul trecut primul documentar din trilogie, Sur l’Adamant  a fost premiat cu Ursul de Aur la Berlin. Regizorul Nicolas Philibert aduce acum prim-plan povestea Averroès şi Rosa Parks, două unităţi ale spitalului Esquirol, care face parte din Grupul de Îngrijire Psihiatrică Parizian. De la interviuri individuale  până la întâlniri colective cu îngrjitorii, regizorul explorează o formă de psihiatrie care încurajează pacienţii să comunice şi să se exprime liber. La Machine, ultima parte din trilogie, va fi lansată în Franța în aprilie 2025.

Site-ul filmedefestival.ro și paginile de Facebook și Instagram ale cinematografelor conțin detalii despre filme. Biletele sunt puse în vânzare la caseriile cinematografelor și pe www.cinemavictoria.ro și eventbook.ro.

Program LES FILMS de CANNES à Cluj 2024

Cinema VICTORIA

Joi, 7 noiembrie

  • 19.30  MEGALOPOLIS de Francisc Ford Coppola (2024, 138 min, US) ÎN COMPETIȚIE Cannes 2024

Vineri, 8 noiembrie

  • 17.00  L’AMOUR OUF de Gilles Lellouche (2024, 166 min, FR) ÎN COMPETIȚIE  Cannes 2024
  • 20.00  ANORA de Sean Baker (2024, 139 min, US) PALME D’OR  Cannes 2024

Sâmbătă, 9 noiembrie

  • 17.30  GRAND TOUR de Miguel Gomes (2024, 129 min, PT, IT, FR) PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE Cannes 2024
  • 20.00 EMILIA PEREZ de Jacques Audiard (2024, 132 min, FR) PREMIUL JURIULUI și  PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ INTERPRETARE FEMININĂ Cannes 2024

Duminică, 10 noiembrie

  • 17.00  THE SUBSTANCE de Coralie Fargeat (2024, 141 min, UK, US, FR) PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SCENARIU  Cannes 2024   ! N15
  • 20.00  ALL WE IMAGINE AS LIGHT de Payal Kapadia (2024, 115 min, FR, IN, NL, LU) GRAND PRIX Cannes 2024

Cinema  ARTA

 Vineri, 8 noiembrie

  •  20.00 ANORA , de Sean Baker (2024, 139 min, US) PALME D’OR,  Cannes 2024

Sâmbătă, 9 noiembrie

  • 18.30 DAHOMEY de Mati Diop (2024, 68 min, FR, SN, BJ) URSUL DE AUR, Berlinale 2024
  • 20.00 PARTHENOPE de Paolo Sorrentino (2024, 136 min, IT, FR) ÎN COMPETIȚIE Cannes 2024

Duminică, 10 noiembrie

  • 17.00 AVERROES & ROSA PARKS de Nicolas Philibert (2024, 143 min, FR) ÎN SELECȚIA BERLINALE SPECIAL, Berlinale 2024
  • 20.00 DIAMANT BRUT de Agathe Riedinger (2024, 103 min, FR) ÎN COMPETIȚIE Cannes 2024

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax