Editorial Opinii
Statele Unite: va fi sau nu va fi perioada „rățoiului șchiop”?

Alegerile prezidențiale: cu și fără semne de întrebare
Statele Unite ale Americii au trecut printr-o nouă experiență electorală. Alegerile pentru funcția de Președinte, Camera Reprezentanților și parțial pentru Senat au (re)deschis competiția, pasiunea, presiunea și polarizarea electorală și socială americană. Ambii candidați, actualul președinte, republicanul Donald Trump, și democratul John Biden, vicepreședinte în timpul lui Barack Obama, s-au declarat victorioși.
Numai că nu pot exista doi președinți, iar departajarea trebuie să se facă în și prin sistemul constituțional, în conformitate cu Declarația de independență din 4 iulie 1776 și Constituția din 1787, documente fundamentale care au asigurat și trebuie să asigure existența și funcționarea societății americane. Pentru noi, români și europeni, poate fi suspect și de neînțeles cum pot două documente din secolul al XVIII-lea să asigure și să reasigure echilibrele societale.
Noi am modificat, de la prima Constituție din 1866 până astăzi, de mai multe ori legea fundamentală, iar atunci când nu am făcut-o, am ignorat-o, am forțat-o sau ne-am dus la limita înțelegerii și aplicării ei. S-a întâmplat și în vremea brătienilor, a lui Carol al II-le sau mai târziu, ca să nu mai vorbim de acțiunile din zilele noastre, prin care s-a modificat majoritatea parlamentară sau atunci când s-a optat pentru „guvernul meu”.
Desigur, unele căutări și disjuncții au existat și în cazul Constituției americane. Convenția care a elaborat actul funadamental a durat trei luni şi jumătate (25 mai-17 septembrie 1787). Cei 29 de delegați, reprezentând cele treisprezece state, au dezbătut și argumentat în spiritul ideilor timpului, îndeosebi a drepturilor naturale și a contractului social (Jean Jacques Rousseau) principiile constituționalismului, care și-au păstrat valabilitatea peste veacuri.
A existat și un moment critic, generat de ratificarea numai de către nouă din cele treisprezece state, care formau atunci uniunea. Dar, această procedură era în concordanță cu hotărârile Convenției de la Philadelphia, aflată sub președenția lui George Washington.
Așa a demarat procesul constituțional american, care funcționează de atunci și până astăzi, cu unele modificări și corecții prin Amendamentele adoptate ulterior. Nu s-a încălcat și rămâne valabil, cel puțin teoretic și declarativ, principiul libertății, inserat în preambulul Constituției: „Noi, Poporul Statelor Unite, în vederea realizării unei Uniuni mai strânse, așezării dreptății, asigurării Liniștii interne, înzestrării pentru apărarea obștească, promovării Prosperității generale şi asigurării Binecuvântărilor Libertății pentru noi înșine şi pentru Urmașii noștri, decretăm și promulgăm Constituția de față pentru Statele Unite ale Americii”.
S-au exprimat, nu de puține ori, idei de modificare a constituției americane. S-a ajuns la concluzia că „părinții fondatori” au dorit să asigure aplicabilitatea acestui principiu printr-un sistem echilibrat între puteri, iar orice modificare radicală ar strica acest echilibru. În această cheie este văzută și relația dintre votul popular și votul electorilor, chiar dacă apare o disparitate (cel puțin din perspectiva unor constituționaliști europeni, și nu numai) între numărul voturilor exprimate de cetățenii americani și cel al electorilor.
S-au făcut corecții, față de textul constituțional inițial, datorită modificării structurii sociale, civice și de gen și a creșterii numărului statelor din componența SUA. Prima modificare semnificativă a fost înfăptuită prin al 19 Amendament, din 26 august 1920, când s-a acordat dreptul de vot femeilor în toate statele federale.
Exista și o excepție în ce privește femeile de culoare, eliminată în 1965. Egalitatea femeilor în privința dreptului la vot cu cea a bărbaților s-a putut înfăptui datorită mișcării sufragetelor din Europa și din țările anglo-saxone din secolul al XIX-lea și începutul secolului XX.
În perioada Primului Război Mondial opțiunea egalității electorale s-a activat datorită modificărilor de gen impuse de operațiunile militare, economice și sociale.
Transpunerea în fapte a acestor opțiuni s-a realizat, mai târziu, în secolul XX. De reținut că în SUA femeile albe cu vârsta peste 21 de ani li s-a permis să voteze în teritoriile vestice a statului Wyoming din 1869, iar în Utah, din 1870.
Un alt moment important în democratizarea sistemului electoral american a fost reglementarea din 1965, Voting Rights Act, prin care s-a eliminat discriminarea cetățenilor americani de culoare în dreptul de-a alege și de a fi ales.
Războiul civil (1861-1865) și desființarea sclaviei nu rezolvase, automat, aceste deziderate. Oare cum ar fi fost istoria SUA, dacă se persista în sistemul discriminatoriu din acele vremuri? Răspunsul este dificil de dat, pentru simplul fapt că istoria nu a fost și nu este sub incidența lui „dacă”, însă Barack Obama, Condoleeaza Rice, Collin Powell și alții nu ar fi făcut parte din mare istorie americană.
Sistemul elctoral american a păstrat și modul de alegere a președintelui prin votul popular și votul electorilor. Începând cu anul 1964, Colegiul electoral este de 538 de electori. Aceștia trebuie să-și exprime și să-i departajeze și pe cei doi protagoniști de astăzi la președenția SUA. Reglementarea a fost prevăzută prin Amendamentul al 12-lea și Amendamentul al 23-lea din Constituție.
În istoria Statele Unite au fost președinți care au obținut votul unanim al electorilor, cum au George Washington sau Thomas Jeferson, dar au exista și situații când electorii au invalidat votul popular, cum a fost acum patru ani, când Hillary Clinton a pierdut în fața lui Donald Trump.
Ce se va întâmpla în viitorul apropiat?
După o campanie electorală „gripată” de Coronavirus, după numeroase probleme și provocări din societatea americană și mondială, după convulsii rasiale și acțiuni pentru atenuarea acestora, după terorism și antiterorism, după creșteri și descreșteri economice, după un mandat trumpian contestat, acceptat și aplaudat, americanii și-au exprimat opțiunile pro și contra față de candidații la președenția SUA.
Deocamdată nu se știe cine este învigător. Ambii candidații sunt încrezători și au transmis mesaje optimiste. Și-au luat și măsuri de contracarare/contestare juridică a scrutinului electoral. În anul 2000, când s-au aflat în cursa prezidențială, republicanul George W. Bush (fiul fostului președinte Bush din anii 1989-1993), pe atunci guvernator al statului Texas, și democratul Al. Gore, vicepreședinte al SUA, situația s-a tranșat cu dificultate după renumărarea voturilor în Florida și verdictul Curții Supreme de Justiția a Statelor Unite ale Americii.
Mesaje în această optică sunt prezente și acum în multimedia americană. Ele sunt susținute de ambii candidați, îndeobște de Donald Trump. Acesta a făcut și un gest nemaiîntâlnit în practica electorală americană. Și-a anunțat victoria de la Casa Albă, nu de la sediul staff-ului de campanie. Nu se știe dacă până acum alți președinți au făcut așișderea.
Gestul său face parte din specificitatea specifică trumpistă!!! Însă noncomformismul, dezinvoltura, poate și aroganța sunt de avut în vedere. Un act acceptat și lăudat de susținătorii lui Trump și dezavuat de ceilalți. John Biden, într-un discurs mult mai echilibrat, și-a anunțat și el victoria. Contestatarii săi nu au trecut cu vederea „încurcarea” timpului și a membrilor familiei sale atunci când l-a invocat pe fiul său, dispărut în urmă cu patru sau cinci ani, și numele nepoatelor sale.
Comentatorii își pun întrebare: acesta va fi omul de la Casa Albă, care are mâna pe butonul nuclear, sau care trebuie să răspundă provocărilor presante și multiple ale prezentului și viitorului? Oare americanii nu și-au pus această întrebare. Nimeni nu poate da un răspuns tranșant, dar se poate spune că președintele Donald Trump a generat una dintre cele mai contorsionate campanii electorale americane.
În istoria SUA au mai fost astfel de fenomene și personaje prezidențiale. Poate o să revin într-un alt text. Este aproape sigur că în America și în Lume a funcționat ideea: cu sau împotriva lui Trump, iar John Biden a fost „actorul” (putea fi oricine) din acest scenariu!!!
„Rățoiul șchiop”: da sau nu
America și întreaga Planetă așteaptă cu „sufletul la gură” deznodământul marii aventuri electorale americane. Dacă Donald Trump este reconfirmat în funcția de președinte își continuă politica prin noul mandat.
Răspunsul final va fi în 14 decembrie 2020, când se pronunță electorii și, oficial, se încheie activitatea electorală. Dacă victoria va fi a lui John Biden, până la investirea sa oficială (ianuarie 2021), în SUA vor fi doi președinți, unul în funcție (în exercițiu) și unul ales. Această perioadă este numită „perioada rățoiului șchiop”, perioada când se face transferul de la o administrație la alta. O să vedem dacă America și lumea întreagă va (re)trece prin această experiență și, mai ales, ce va fi DUPĂ!!!
Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EDUCATIE
Prof. Radu Gologan: Principala problemă cu MATEMATICA provine din felul în care sunt organizate examenele naționale

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.
„Cred că principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele: examenul naţional şi examenul de bacalaureat. Subiectele acestor examene, în loc să trezească sau să verifice intuiţia şi cultura matematică a copiilor, verifică nişte reţete”, a declarat cadrul didactic, preluat de Edupedu.
Prof. Radu Gologan: Principala problemă cu MATEMATICA provine din felul în care sunt organizate examenele naționale
În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.
Matematica este percepută, în general, de elevi ca fiind aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică, potrivit unui document al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial. Informația apare în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”, făcându-se referire la situația actuală. Este pentru prima dată când instituția recunoaște acest lucru într-un document oficial.
Peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019, conform unui raport oficial.
„Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18.731 elevi dintre cei 105.495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.” – potrivit raportului.
ADMINISTRAȚIE
Emil Boc: Clujul primește în acest an de la bugetul de stat 800 de milioane de euro pentru proiectele care “intră la lopată”

Cel puțin 800 de milioane de euro vor veni la Cluj-Napoca și zona limitrofă în 2025 de la bugetul de stat, a declarat primarul Emil Boc.
Banii vor fi folosiți pentru cheltuieli directe în cadrul proiectelor începute sau care trebuie să înceapă în acest an.
Clujul primește de la bugetul de stat 800 de milioane de euro
Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat că în municipiul Cluj-Napoca și zona limitrofă se vor cheltui în anul 2025 peste 800 de milioane de euro, bani cuprinși în Legea bugetului de stat adoptată miecuri.
“Pentru conectarea Clujului la autrostradă în zona Tureni vor fi alocați 33 de milioane de euro. Este o lucrare prevăzută să fie gata până la mijlocul anului viitor și care va descongestiona, inclusiv în Cluj-Napoca, traficul de pe ruta Baciu-Gară și ieșirea din Cluj spre Gherla și Dej”, a declarat Emil Boc la TVR Cluj. Acesta a mai precizat că 400 de milioane de euro sunt alocați pentru electrificarea și reabilitarea căii ferate Cluj-Oradea, inclusiv pentru lucrările la pasajul de la Tăietura Turcului.
62 de milioane de euro pentru lucrări la metrou
Emil Boc a mai spus că pentru metroul de la Cluj sunt prevăzuți în buget 62 de milioane de euro, pentru Spitalul Regional de Urgență din Florești alte 70 de milioane de euro, iar pentru autostrada Transilvania de la Cluj la Oradea încă 234 de milioane de euro.
“La aceste sume se vor adăuga și banii pentru centura metropolitană. Odată ce se semnează contractul, imediat intră și se alocă banii pentru că nu poți să pui bani în buget până când nu este contractul adjudecat”, a spus Emil Boc.
În ceea ce privește tronsonul II al centurii metropolitane, primarul Clujului a precizat că acesta se află încă în faza de licitație, practic trebuie ca Guvernul să actualizeze indicatorii tehnico-economici. La această licitație a fost depusă o singură ofertă.
Emil Boc a mai adăugat că cele 800 de milioane de euro sunt bani alocați până la rectificarea bugetară din luna august a acestui an, după care vor mai avea loc și alte alocări de fonduri, în funcție de execuția bugetară.
EVENIMENT
VIDEO. Doi clujeni care au orchestrat un jaf, prinși în Florești. Polițiștii au prins și un traficant de droguri la percheziții

Doi clujeni bănuiți de săvârșirea unei tâlhării în Târgu Mureș au fost prinși în urma a trei percheziții domiciliare, efectuate în județul Cluj de polițiștii Biroului de Investigații Criminale Târgu Mureș.
Aceștia au identificat un clujean care era urmărit național pentru trafic de droguri.
Percheziții la Cluj într-un caz de talhărie
În dimineața de 6 februarie, polițiștii Biroului de Investigați Criminale din cadrul Poliției municipiului Târgu Mureș, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Mureș, au pus în executare 3 mandate de percheziție domiciliară, toate în localitatea Florești, într-un dosar penal de tâlhărie.
Cercetările au fost demarate la data de 26 ianuarie, când două persoane necunoscute ar fi încercat să sustragă bunuri în valoare de peste 3.000 de lei dintr-o societate comercială din Târgu Mureș, una dintre acestea agresând fizic un agent de pază pentru a-și asigura scăparea.
Tălharii sunt clujeni
Urmare a investigațiilor efectuate, persoanele au fost identificate de polițiști în persoana unui bărbat de 27 de ani, din Cluj-Napoca, precum și a unui bărbat 34 de ani, din Florești.
Astăzi, la percheziții, cei doi au fost depistați și conduși la sediul unității de poliție pentru audieri.
De asemenea, la una dintre locațiile percheziționate, polițiștii au depistat și un bărbat de 30 de ani, din Cluj-Napoca, față de care Tribunalul Cluj a emis un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 4 ani și 4 luni, pentru trafic de droguri. Acesta a fost preluat, de asemenea, și condus în vederea depunerii într-o unitate de detenție.
Duși în arest la Târgu Mureș
Față de cei doi bărbați bănuiți de săvârșirea infracțiunii de tâlhărie a fost dispusă măsura reținerii în baza probatoriului administrat, aceștia fiind conduși sub escortă și predați Centrului de Reținere și Arestare Preventivă din cadrul IPJ Mureș.
Activitatile au beneficiat de sprijinul Secției 6 Poliție Rurală Florești, Serviciului pentru Acțiuni Speciale Cluj, Grupării de Jandarmi Mobile Cluj-Napoca si Serviciului Criminalistic Mureș.
Cercetările continuă pentru documentarea întregii activități infracționale, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Mureș.
EVENIMENT
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila: Se ELIMINĂ taxele plătite de proprietari pentru extrasele de carte funciară

Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, anunță eliminarea taxelor plătite de proprietari pentru extrasele de carte funciară: „Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat”, spune acesta.
„Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat! Serviciile publice trebuie să fie servicii acordate cetățenilor, nu activități generatoare de profit”, a precizat ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Cseke Attila, în conferința de presă susținută joi, în Capitală.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila: Se ELIMINĂ taxele plătite de proprietari pentru extrasele de carte funciară
El a anunțat abrogarea unor tarife plătite de cetățeni pentru un serviciu public, prestat de o instituție aflată în subordinea ministerului.
Este vorba despre scutirea de la plată a tarifului pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului. Pentru implementarea măsurii în sistemul on-line este necesar un termen de cel mult 5 luni, iar fizic, la ghișeu, măsura se va implementa în cel mult 2 luni, astfel, din 10 aprilie, aceste servicii devin gratuite pentru proprietari din primăvară, respectiv din vara acestui an, a precizat ministrul, adăugând că vor fi abrogate și tarifele de extras de plan cadastral și cele de primă înregistrare.
„Acest serviciu va fi gratuit pentru proprietarii terenurilor și imobilelor”
În 2024, au fost eliberate 3.5 milioane de extrase de carte funciară pentru informare, pentru care Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), instituție aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării, a încasat 60 milioane de lei de la cetățeni.
„Atunci când cerem un extras de carte funciară trebuie să plătim pentru acest serviciu, deși ne adresăm unei instituții publice, finanțate din bani publici, iar serviciul este prestat de un angajat plătit din fonduri publice. Astăzi, această taxă este de 20 și 25 de lei, și se adună anual aproape 60 de milioane de lei de la cetățeni. Eliminăm această taxă! Acest serviciu va fi gratuit pentru proprietarii terenurilor și imobilelor! Mai mult respect pentru cetățenii care plătesc taxe!”, a declarat ministrul Cseke Attila.
Ministrul a mai adăugat: taxa va fi în continuare plătită de dezvoltatorii imobiliari care cer date cadastrale pentru proprietăți multiple, sau pentru persoanele care solicită extras de carte funciară pentru imobile care sunt în proprietatea altei persoane.