Connect with us
Advertisement
Advertisement

EVENIMENT

Sărbătoarea IGNATULUI sau „tăierea porcului”. Tradiții, obiceiuri și semnificații RELIGIOASE

Publicat


porc bun

„Tăierea porcului” sau Sărbătoarea Ignatului este pe 20 decembrie. În religia creștin-ortodoxă, în această zi mai este prăznuit şi Sfântul Mucenic Ignatie Teoforu, urmaș al apostolilor, patriarh al Bisericii Antiohiei și ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan.

Ignatul, în denumirea populară, se mai numeşte și Ignatul porcilor, căci în această zi se sacrifică porcii pentru a pregăti bucatele care vor ajunge pe masa de Crăciun. Această tradiţie de sacrificare a porcului în ziua de Ignat este o practică din vremuri foarte vechi, care dăinuie în datinile românilor. Conform tradiţiei, pe data de 20 decembrie, mulţi români, mai ales din mediul rural, sacrifică porcul pentru masa de Crăciun și celelalte sărbători care urmează până la Sfântul Ion, scrie Alba24.

Sărbătoarea IGNATULUI sau „tăierea porcului”. Tradiții, obiceiuri și semnificații RELIGIOASE

Ritualul sacrificării porcului în preajma sărbătorilor Crăciunului amintește de jertfele de animale practicate de popoarele vechi în perioadele de trecere de la un an sau anotimp la altul. Într-un moment cum este cel de la cumpăna dintre vechiul an și cel nou se miza pe funcția regeneratoare a sacrificiului. Prin acest sacrificiu, echivalent semantic al anului ce se încheie, o nouă viață se naște, aceea a noului an.

În credința vechilor daci, porcul era sacrificat ca simbol al divinității întunericului, care slăbea puterea Soarelui în cea mai scurtă zi a anului, la solstițiul de iarnă. Pentru a veni în ajutorul Soarelui, oamenii sacrificau porci.

„Sacrificarea nu poate fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu poate depăşi apusul soarelui”

Obiceiul tăierii porcului din ziua de Ignat își află rădăcinile în tradițiile antichității romane. Lumea romană practica acest sacrificiu la Saturnalii, între 17 și 30 decembrie, consacrându-l lui Saturn, la origine zeu al semănăturilor. Porcul însuși era socotit ca întruchipare a acestei divinități, a cărei moarte și reînviere se consumă la cumpăna dintre ani. Este însă vorba de un transfer al obiceiului, de la data la care se celebra inițial Anul Nou în lumea romană, începutul primăverii, al semănatului, la sărbătorile ce precedau Calendele lui Janus, adică la Saturnalii.

În desfăşurarea sacrificării porcului se respectau anumite condiţii de timp şi spaţiu. Sacrificarea nu poate fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu poate depăşi apusul soarelui. Trebuie să aibă loc pe lumină, întrucât numai lumina poate ţine la distanţă, prin puterea ei arzătoare, spiritele malefice, ce-ar încerca să anuleze virtuţile sacrificiului. Totodată, locul ales pentru tăierea porcului este supus unui ritual de purificare, fiind tămâiat şi stropit cu apă sfinţită sau cu apă neîncepută, pentru a îndepărta duhurile necurate.

Se spune că în noaptea de Ignat porcii visează dacă vor fi sau nu tăiaţi sau visează cuţit, ceea ce constituie un semn că vor fi sacrificaţi. În unele zone, porcul se taie chiar în ajunul Crăciunului.

„Tăierea porcului este un prilej de reunire a familiei”

Bărbaţii sunt cei care se ocupă de sacrificarea animalului, iar tradiţia cere ca acela care taie porcul să fie un om curat, care înainte de sacrificiu trebuie să meargă la Biserică, să se spovedească, părintele iertându-i şi păcatul uciderii porcului. În unele regiuni chiar şi gospodăria este sfinţită înainte de sacrificare. Se spune că femeile nu au voie să participe la tăierea porcului nici măcar pentru a turna băutură în paharele bărbaţilor, deoarece, fiindu-le milă, animalul nu poate muri. Rolul femeilor începe în momentul în care carnea de porc ajunge pe masa din bucătărie, pentru a fi preparată.

Se obişnuieşte ca, după ce este gata de pârlit, să se pună un ţol peste porc şi să se suie pe el cei mici, să se veselească, pentru ca porcul să fie mâncat cu poftă. Tot atunci se ia băşica porcului şi se pun grăunţe în ea, după care se pune la uscat. Se zice că după câtă gălăgie face băşica, atâta veselie şi bucurie va fi în casă.

În zilele noastre, tăierea porcului este un prilej de reunire a familiei, deoarece participă de obicei toţi membrii ei, iar pentru copii este un prilej de veselie şi joacă. De cu seară, oamenii pregătesc câteva cuţite bine ascuţite, o butelie de gaz sau paie — pentru pârlit, vasele în care vor pune carne, slănină şi şoric.

„Odată cu friptura, gospodina face și o mamaligă mare”

După tranșarea și sortarea cărnii, gospodina casei pregătește o masă, numita tradițional „Pomana porcului”, pentru toți oamenii care au ajutat la tăierea porcului.

Astfel, într-un ceaun mare de tuci, se prăjesc, din porcul proaspat sacrificat, bucățile de carne tăiate din toate părțile porcului: bucăți de mușchi, ficat, slănină, coastă, falcă.

Odată cu friptura, gospodina face și o mamaligă mare, cât să ajungă la toți mesenii și, în mijlocul mesei, pune și un castron cu murături. De obicei, masa se așează afară, în fața casei, după ce au fost șterse și curățate toate urmele sacrificiului. Se manancă în picioare și, alături de mâncare se bea țuică tradițională sau țuică de cazan.

Tradiții și superstiții

În ziua de Ignat nu este îngăduită, mai ales pentru femei, nici o munca, și mai cu seamă în casă, deoarece se crede că este o  primejdie pentru boală și alte supărări, printre care ar fi și aceea că porcii ar rupe cămășile întinse pe gard, la uscare .

Prin unele părți, lucrul, adică munca este îngăduită, însă numai după ce femeia a văzut sânge de orice soi de vietate, ori sânge de porc negru. Dacă nu văd gospodinele sânge, prind o găină neagră, îi împung creasta cu un ac, ca să-i dea sângele, să-l vadă și apoi se apucă de lucrul de care au nevoie.

Legenda spune că în noaptea dinaintea tăierii porcului, vrăjitoarele umblă să ia belşugul casei, de aceea se presară mei şi sare împrejurul ei, al hambarelor şi al curţii. Se spune că ziua de Ignat este aceeaşi cu ziua zeităţii solare celebrate în antichitate, care moare pentru a renaşte peste câteva zile, pentru care se fac sacrificii animaliere. Sărbătoarea Ignatului este considerată vechea sărbătoare a zeului hindus Shiva, zeul soarelui.

„Se spune că în această noapte vrăjitoarele umblă să ia belșugul casei”

În ajunul Ignatului se fierbe grâu, capul familiei îl tămâiază și îl binecuvântează. Din acest grâu fiert mănâncă toți membrii familiei, iar ce rămâne se dă dimineața la păsări.

În seara de Ignat se ia un dovleac, i se taie coada și se păstrează, pentru că se spune că este bun pentru leac de bube dulci la copii. Se spune că în această noapte vrăjitoarele umblă să ia belșugul casei, de aceea se presară mei și sare împrejurul casei, al hambarelor și al curții.

Între Ignat și Crăciun, femeile nu trebuie să toarcă, ele pisează grâu ca să aibă până la Crăciun. Din ele se fac un fel de turte, numite ”cârpele Domnului Hristos”, cu miere și nuci, pe care le mănâncă în ajunul Crăciunului.

„Dacă porcul este negru, se ia o bucată din untura lui și se duce la biserică de Bobotează”

Sărbătoarea trebuie ținută cu sfințenie de femeile însărcinate, pentru a naște prunci întregi la trup și minte.

Dacă porcul este negru, se ia o bucată din untura lui și se duce la biserică de Bobotează, să fie sfințită de preot. Apoi poate fi folosită de cei care au dureri de picioare sau junghiuri. Tot cu untură de porc negru tăiat la Ignat era uns trupul celui bănuit că ar putea ajunge strigoi. De asemenea, ea se folosește și pentru tratarea unor boli ale porcilor, oilor și vițeilor.

De asemenea, ea se folosește și pentru tratarea unor boli ale porcilor, oilor și vițeilor. Diferite organe ale porcului sacrificat sunt utilizate ca remedii în tratarea unor boli ale omului sau animalelor, în practici magice de vindecare a unor boli atribuite deochiului, spiritelor malefice, ca adjuvant în vrăji și farmece.

Dacă în inima porcului se găsește mult sânge ”înghețat”, este semn că stăpânul va avea noroc la bani. Splina porcului este cea care indică durata iernii: dacă splina este groasă în capăt, e semn că va fi o iarnă grea, cu multă zăpadă, iar dacă este subțire, arată că va fi iarna săracă în omăt, iar anul nou nu va fi îmbelșugat.

În anumite zone le țării este obiceiul ca stăpânul casei să ia din sângele scurs din porc și să deseneze o cruce pe fruntea copiilor, pentru ca aceștia să crească rumeni și sănătoși. Fetele din casă ședeau deoparte și, când cei care lucrau la tăiatul porcului nu erau atenți, furau sânge și se stropeau pe frunte ori își desenau dorințele: o inimă pentru iubire, o cruce pentru curățenie sufletească sau un pom pentru a fi roditoare.

Tradiţii din alte ţări

În alte ţări, tăierea porcului nu este o tradiţie şi nu este ţinută la acelaşi rang înalt în preparatele culinare de Crăciun. În Anglia, Franţa şi Germania sunt onorate gâsca şi curcanul, în Italia – orezul cu pui, în Spania – un preparat asemănător cu nuga (turron). Doar în ţările scandinave, pe lângă carnea de ren şi de miel, este adusă la masă şi costiţă afumată de porc.

În Rusia, borşul este la mare cinste. Însă, nicăieri în emisfera nordică nu se acordă atâta importanţă porcului, ca animal de sacrificiu, şi pare să nu existe tradiţii atât de vechi cu privire la masa de Crăciun ca în România. Toate aceste tradiţii româneşti, cu tăierea porcului şi pregătirile pentru a avea o masă de Crăciun îmbelşugată, se simt mai cu ardoare de cei care locuiesc sau au rude în sate.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Primăria Cluj anunță 30 iunie 2024 ca termen LIMITĂ de depunere a cererilor de PARCARE pentru persoanele cu dizabilități

Publicat

parcare cluj facebook

Primăria Cluj anunță 30 iunie 2024 ca termen limită de depunere a cererilor de parcare pentru persoanele cu dizabilități.

„Posesorii cardurilor-legitimație de parcare pentru persoanele cu dizabilități eliberate până la data de 1 iulie 2023 sunt rugați să se adreseze, Direcției de Asistență Socială și Medicală, până cel târziu în data de 30 iunie 2024, în vederea eliberării unui nou card-legitimație de parcare, conform cerințelor prevăzute în Ordinul nr. 163/2023 privind implementarea formatului unic al cardului-legitimație de parcare pentru persoanele cu handicap.

Primăria Cluj anunță 30 iunie 2024 ca termen LIMITĂ de depunere a cererilor de PARCARE pentru persoanele cu dizabilități

Cererea pentru eliberarea cardului-legitimație de parcare pentru persoanele cu dizabilități împreună cu următoarele documente: carte de identitate, certificat de încadrare în grad de handicap, o fotografie ¾ cm tip carte de identitate (electronic în format jpeg) pot fi trasmite online la adresa de email: dizabilități@dasmclujnapoca.ro sau pe Whatsapp la numărul de telefon 0735210552.

De asemenea, beneficiarul poate depune documentele mai sus amintite la sediul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Medicală, din municipiul Cluj-Napoca, aleea Venus FN (aleea situată între nr. 20-22), ghişeul 3, după următorul program:

Luni, marţi, miercuri între orele: 8:30 – 15:30

Joi între orele 8:30 – 17:00

Vineri între orele 8:30 – 14:00.

Cardurile-legitimație de parcare pentru persoanele cu dizabilități emise până în data de 1 iulie 2023 își păstrează valabilitatea până în data de 30 iunie 2024”, se arată în comunicat.

Citește mai departe

EVENIMENT

„Bursucul” a pus-o la treabă pe CFR Cluj de Ziua Muncii. Va sta pe bancă la meciul cu Rapid

Publicat

dan petrescu 2

Dan Petrescu a început, de 1 Mai, oficial munca la CFR Cluj. El va debuta pe teren propriu, duminică seară, în fața Rapidului, la ora 21:30.

„Bursucul” nu a mai așteptat finalul sezonului pentru a reveni pe banca clujenilor, sperând să obțină un loc care duce în cupele europene, scrie GSP.

„Bursucul” a pus-o la treabă pe CFR Cluj de Ziua Muncii. Va sta pe bancă la meciul cu Rapid

În această dimineață, Dan Petrescu a condus primul antrenament din noul mandat. Tehnicianul i-a pus pe jucători la treabă chiar pe 1 Mai, de Ziua Muncii, și a supravegheat atent fiecare mișcare, alături de Francisc Dican, cel care a asigurat interimatul.

„Începem luna în forță, cu primul antrenament al lui Mister după revenirea în Gruia. De 1 Mai, sărbătorim prin muncă pentru a fi în cea mai bună formă la meciul de duminică seara, cu Rapid” a fost mesajul clujenilor.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Are și Clujul VAMA lui. De 1 Mai, câțiva clujeni s-au DISTRAT pe plaja urbană din Grigorescu

Publicat

vacanta
De 1 Mai, câțiva tineri au adus atmosfera din Vamă pe plaja urbană din cartierul Grigorescu din Cluj-Napoca.
„Momente surprinse la răsărit pe plaja urbană din cartierul Grigorescu.
Grătar încins tuturor”, a scris pe Facebook primarul Emil Boc.

VIDEO. Are și Clujul VAMA lui. De 1 Mai, câțiva clujeni s-au DISTRAT pe plaja urbană din Grigorescu

„E 1 Mai, nu ești în Vamă, dar faci un picnic cu prieteni dragi la răsărit, pe plaja Grigorescu din Cluj și e cam același lucru”, este textul care însoțește filmarea.

Video: Cosmin Oana

Citește mai departe

CULTURA

Florin Piersic ar fi contractat o INFECȚIE nosocomială în Spitalul Militar Cluj-Napoca. E internat acum la Institutul Inimii

Publicat

Florin Piersic a fost transferat de la Spitalul Militar la Institutul Inimii “Niculae Stăncioiu” din Cluj-Napoca, după ce ar fi contractat o infecție nosocomială. Actorul a fost internat acum două săptămâni pentru o intervenție chirurgicală la genunchi. Starea sa de sănătate este supravegheată îndeaproape de către echipa medicală specializată a institutului.

Ajuns la vârsta de 88 de ani, Florin Piersic se confruntă cu noi probleme de sănătate. Colegii săi din industria cinematografică și teatrală precum și fanii din întreaga țară sunt alături de el, dorindu-i o recuperare rapidă și completă, scrie ClujLive.

Florin Piersic ar fi contractat o INFECȚIE nosocomială în Spitalul Militar Cluj-Napoca. E internat acum la Institutul Inimii

Echipa medicală de la Institutul Inimii din Cluj-Napoca se străduiește să-i ofere cele mai bune îngrijiri posibile pentru a-l ajuta pe Florin Piersic să-și revină la sănătatea sa deplină.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax