Connect with us

EVENIMENT

Sărbătoarea IGNATULUI sau „tăierea porcului”. Tradiții, obiceiuri și semnificații RELIGIOASE

Publicat


porc bun

„Tăierea porcului” sau Sărbătoarea Ignatului este pe 20 decembrie. În religia creștin-ortodoxă, în această zi mai este prăznuit şi Sfântul Mucenic Ignatie Teoforu, urmaș al apostolilor, patriarh al Bisericii Antiohiei și ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan.

Ignatul, în denumirea populară, se mai numeşte și Ignatul porcilor, căci în această zi se sacrifică porcii pentru a pregăti bucatele care vor ajunge pe masa de Crăciun. Această tradiţie de sacrificare a porcului în ziua de Ignat este o practică din vremuri foarte vechi, care dăinuie în datinile românilor. Conform tradiţiei, pe data de 20 decembrie, mulţi români, mai ales din mediul rural, sacrifică porcul pentru masa de Crăciun și celelalte sărbători care urmează până la Sfântul Ion, scrie Alba24.

Sărbătoarea IGNATULUI sau „tăierea porcului”. Tradiții, obiceiuri și semnificații RELIGIOASE

Ritualul sacrificării porcului în preajma sărbătorilor Crăciunului amintește de jertfele de animale practicate de popoarele vechi în perioadele de trecere de la un an sau anotimp la altul. Într-un moment cum este cel de la cumpăna dintre vechiul an și cel nou se miza pe funcția regeneratoare a sacrificiului. Prin acest sacrificiu, echivalent semantic al anului ce se încheie, o nouă viață se naște, aceea a noului an.

În credința vechilor daci, porcul era sacrificat ca simbol al divinității întunericului, care slăbea puterea Soarelui în cea mai scurtă zi a anului, la solstițiul de iarnă. Pentru a veni în ajutorul Soarelui, oamenii sacrificau porci.

„Sacrificarea nu poate fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu poate depăşi apusul soarelui”

Obiceiul tăierii porcului din ziua de Ignat își află rădăcinile în tradițiile antichității romane. Lumea romană practica acest sacrificiu la Saturnalii, între 17 și 30 decembrie, consacrându-l lui Saturn, la origine zeu al semănăturilor. Porcul însuși era socotit ca întruchipare a acestei divinități, a cărei moarte și reînviere se consumă la cumpăna dintre ani. Este însă vorba de un transfer al obiceiului, de la data la care se celebra inițial Anul Nou în lumea romană, începutul primăverii, al semănatului, la sărbătorile ce precedau Calendele lui Janus, adică la Saturnalii.

În desfăşurarea sacrificării porcului se respectau anumite condiţii de timp şi spaţiu. Sacrificarea nu poate fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu poate depăşi apusul soarelui. Trebuie să aibă loc pe lumină, întrucât numai lumina poate ţine la distanţă, prin puterea ei arzătoare, spiritele malefice, ce-ar încerca să anuleze virtuţile sacrificiului. Totodată, locul ales pentru tăierea porcului este supus unui ritual de purificare, fiind tămâiat şi stropit cu apă sfinţită sau cu apă neîncepută, pentru a îndepărta duhurile necurate.

Se spune că în noaptea de Ignat porcii visează dacă vor fi sau nu tăiaţi sau visează cuţit, ceea ce constituie un semn că vor fi sacrificaţi. În unele zone, porcul se taie chiar în ajunul Crăciunului.

„Tăierea porcului este un prilej de reunire a familiei”

Bărbaţii sunt cei care se ocupă de sacrificarea animalului, iar tradiţia cere ca acela care taie porcul să fie un om curat, care înainte de sacrificiu trebuie să meargă la Biserică, să se spovedească, părintele iertându-i şi păcatul uciderii porcului. În unele regiuni chiar şi gospodăria este sfinţită înainte de sacrificare. Se spune că femeile nu au voie să participe la tăierea porcului nici măcar pentru a turna băutură în paharele bărbaţilor, deoarece, fiindu-le milă, animalul nu poate muri. Rolul femeilor începe în momentul în care carnea de porc ajunge pe masa din bucătărie, pentru a fi preparată.

Se obişnuieşte ca, după ce este gata de pârlit, să se pună un ţol peste porc şi să se suie pe el cei mici, să se veselească, pentru ca porcul să fie mâncat cu poftă. Tot atunci se ia băşica porcului şi se pun grăunţe în ea, după care se pune la uscat. Se zice că după câtă gălăgie face băşica, atâta veselie şi bucurie va fi în casă.

În zilele noastre, tăierea porcului este un prilej de reunire a familiei, deoarece participă de obicei toţi membrii ei, iar pentru copii este un prilej de veselie şi joacă. De cu seară, oamenii pregătesc câteva cuţite bine ascuţite, o butelie de gaz sau paie — pentru pârlit, vasele în care vor pune carne, slănină şi şoric.

„Odată cu friptura, gospodina face și o mamaligă mare”

După tranșarea și sortarea cărnii, gospodina casei pregătește o masă, numita tradițional „Pomana porcului”, pentru toți oamenii care au ajutat la tăierea porcului.

Astfel, într-un ceaun mare de tuci, se prăjesc, din porcul proaspat sacrificat, bucățile de carne tăiate din toate părțile porcului: bucăți de mușchi, ficat, slănină, coastă, falcă.

Odată cu friptura, gospodina face și o mamaligă mare, cât să ajungă la toți mesenii și, în mijlocul mesei, pune și un castron cu murături. De obicei, masa se așează afară, în fața casei, după ce au fost șterse și curățate toate urmele sacrificiului. Se manancă în picioare și, alături de mâncare se bea țuică tradițională sau țuică de cazan.

Tradiții și superstiții

În ziua de Ignat nu este îngăduită, mai ales pentru femei, nici o munca, și mai cu seamă în casă, deoarece se crede că este o  primejdie pentru boală și alte supărări, printre care ar fi și aceea că porcii ar rupe cămășile întinse pe gard, la uscare .

Prin unele părți, lucrul, adică munca este îngăduită, însă numai după ce femeia a văzut sânge de orice soi de vietate, ori sânge de porc negru. Dacă nu văd gospodinele sânge, prind o găină neagră, îi împung creasta cu un ac, ca să-i dea sângele, să-l vadă și apoi se apucă de lucrul de care au nevoie.

Legenda spune că în noaptea dinaintea tăierii porcului, vrăjitoarele umblă să ia belşugul casei, de aceea se presară mei şi sare împrejurul ei, al hambarelor şi al curţii. Se spune că ziua de Ignat este aceeaşi cu ziua zeităţii solare celebrate în antichitate, care moare pentru a renaşte peste câteva zile, pentru care se fac sacrificii animaliere. Sărbătoarea Ignatului este considerată vechea sărbătoare a zeului hindus Shiva, zeul soarelui.

„Se spune că în această noapte vrăjitoarele umblă să ia belșugul casei”

În ajunul Ignatului se fierbe grâu, capul familiei îl tămâiază și îl binecuvântează. Din acest grâu fiert mănâncă toți membrii familiei, iar ce rămâne se dă dimineața la păsări.

În seara de Ignat se ia un dovleac, i se taie coada și se păstrează, pentru că se spune că este bun pentru leac de bube dulci la copii. Se spune că în această noapte vrăjitoarele umblă să ia belșugul casei, de aceea se presară mei și sare împrejurul casei, al hambarelor și al curții.

Între Ignat și Crăciun, femeile nu trebuie să toarcă, ele pisează grâu ca să aibă până la Crăciun. Din ele se fac un fel de turte, numite ”cârpele Domnului Hristos”, cu miere și nuci, pe care le mănâncă în ajunul Crăciunului.

„Dacă porcul este negru, se ia o bucată din untura lui și se duce la biserică de Bobotează”

Sărbătoarea trebuie ținută cu sfințenie de femeile însărcinate, pentru a naște prunci întregi la trup și minte.

Dacă porcul este negru, se ia o bucată din untura lui și se duce la biserică de Bobotează, să fie sfințită de preot. Apoi poate fi folosită de cei care au dureri de picioare sau junghiuri. Tot cu untură de porc negru tăiat la Ignat era uns trupul celui bănuit că ar putea ajunge strigoi. De asemenea, ea se folosește și pentru tratarea unor boli ale porcilor, oilor și vițeilor.

De asemenea, ea se folosește și pentru tratarea unor boli ale porcilor, oilor și vițeilor. Diferite organe ale porcului sacrificat sunt utilizate ca remedii în tratarea unor boli ale omului sau animalelor, în practici magice de vindecare a unor boli atribuite deochiului, spiritelor malefice, ca adjuvant în vrăji și farmece.

Dacă în inima porcului se găsește mult sânge ”înghețat”, este semn că stăpânul va avea noroc la bani. Splina porcului este cea care indică durata iernii: dacă splina este groasă în capăt, e semn că va fi o iarnă grea, cu multă zăpadă, iar dacă este subțire, arată că va fi iarna săracă în omăt, iar anul nou nu va fi îmbelșugat.

În anumite zone le țării este obiceiul ca stăpânul casei să ia din sângele scurs din porc și să deseneze o cruce pe fruntea copiilor, pentru ca aceștia să crească rumeni și sănătoși. Fetele din casă ședeau deoparte și, când cei care lucrau la tăiatul porcului nu erau atenți, furau sânge și se stropeau pe frunte ori își desenau dorințele: o inimă pentru iubire, o cruce pentru curățenie sufletească sau un pom pentru a fi roditoare.

Tradiţii din alte ţări

În alte ţări, tăierea porcului nu este o tradiţie şi nu este ţinută la acelaşi rang înalt în preparatele culinare de Crăciun. În Anglia, Franţa şi Germania sunt onorate gâsca şi curcanul, în Italia – orezul cu pui, în Spania – un preparat asemănător cu nuga (turron). Doar în ţările scandinave, pe lângă carnea de ren şi de miel, este adusă la masă şi costiţă afumată de porc.

În Rusia, borşul este la mare cinste. Însă, nicăieri în emisfera nordică nu se acordă atâta importanţă porcului, ca animal de sacrificiu, şi pare să nu existe tradiţii atât de vechi cu privire la masa de Crăciun ca în România. Toate aceste tradiţii româneşti, cu tăierea porcului şi pregătirile pentru a avea o masă de Crăciun îmbelşugată, se simt mai cu ardoare de cei care locuiesc sau au rude în sate.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Clujean prins mangă la volan prin Bistriţa-Năsăud

Publicat

De

drugtest alcooltest (4)

Un clujean de 41 de ani a fost prins de poliţiştii din Bistriţa-Năsăud în timp ce conducea cu o alcoolemie de 1,07.

„La data de 26 februarie a.c., poliţiştii din Beclean care desfăşurau activităţi de monitorizare şi control trafic au depistat şi oprit pentru verificări un autoturism care se deplasa pe Drumul Naţional 17D, prin localitatea Piatra.

La volan a fost identificat un bărbat de 41 de ani din Cluj-Napoca care se afla sub influenţa  băuturilor  alcoolice. Conducatorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind de 1,07 mg/l alcool pur în aerul expirat, ulterior fiind condus la spital pentru a-i fi prelevate probe biologice în vederea determinării alcoolemiei.

În cauză a fost întocmit dosar penal, iar cercetările în cauză vor fi continuate sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

Bărbat bănuit de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau altor substanţe, depistat de poliţiştii Secţiei 6 Poliţie Rurală Năsăud

La data de 26 februarie a.c., poliţiştii din cadrul Postului de Poliţie Comunal Rebra – Secţia 6 Poliţie Rurală Năsăud, în timp ce desfăşurau activităţi de supraveghere a traficului rutier pe raza localităţii, au oprit în trafic pentru control un autoturism care circula pe Drumul Judeţean 172 B.

La volan au identificat un tânăr de 20 de ani din Parva, iar în urma testării cu aparatul din dotare, au reieşit indicii cu privire la posibila prezenţă a substanţelor psihoactive. Menţionăm că aceasta nu reprezintă probă în cadrul dosarului penal, persoana în cauză fiind condusă la o unitate medicală, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii cu exactitate a consumului unor substanţe interzise.

În cauză a fost întocmit dosar penal, iar cercetările sunt continuate de poliţiştii Secţiei 6 Poliţie Rurală Năsăud, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducerea unui vehicul fără permis de conducere şi conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau altor substanţe”, informează IPJ Bistriţa-Năsăud.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Oțelul Galați – CFR Cluj, 2-2. Clujenii se întorc doar cu un punct din deplasarea de la Galați

Publicat

De

Oțelul Galați și CFR Cluj s-au întâlnit astăzi, 27 februarie, pe Stadionul Oțelul din Galați în etapa cu numărul douăzeci și opt din Superliga României. CFR Cluj se întoarce cu un punct de la Galați și riscă să se depărteze cu 12 puncte de liderul FCSB.

 

Echipele de start

 

Oțelul Galați: Pap – Adăscăliței, Yabre, Ghiocel, Zhelev – Cisotti, Zivulic, Lameira – Frederic, Pop, Bodișteanu

REZERVE: Stoian – Bordun, Cirjan, Farcaș, Gaitan, Jardan, Malle, Panait, Rusevic, Tanasa, Teles

ANTRENOR: Dorinel Munteanu

CFR Cluj: Sava – Mogoș, Boben, Ajeti, Camora – Muhar, Keita, Avounou – Deac, Michael, Otele

REZERVE: Hindrich – Abeid, Aussi, Birligea, Fica, Ilie, Lucaci, Manea, Serebe, Tachtsidis

ANTRENOR: Adrian Mutu

ARBITRU: Andrei Chivulete

 

CFR Cluj egal dramatic în deplasare la Galați, două penalty-uri în ultimele minute de joc

 

În partida de la Galați ambele echipe au început ezitant, dar inițiativa a venit în cele din urmă de la Oțelul care în minutul 19 are șansa de a trage spre poarta apărată de Sava din 3 metri, dar portarul clujean intervine salvator.

Doar două minute mai târziu gălățenii beneficiază de o lovitură liberă pe care o execută căpitanul Cisotti care trimite o centrare perfectă pentru Alexandru Pop, acesta din urmă trimite cu capul spre poarta apărată de Sava, dar portarul vișiniilor are o nouă intervenție salvatoare.

Prima ocazie a CFR-ului vine în minutul 31 când Mario Camora a trimis un șut puternic din marginea careului, dar fără a prinde spațiul porții și scorul rămâne 0 la 0.

Deschidere scorului vine în minutul 36 când Oțelul Galați a beneficiat de o lovitură liberă dintr-o poziție complicată, dar atacantul echipei, Alexandru Pop a executat exemplar cu un șut la colțul lung, iar portarul Sava nu a avut drept de apel și scorul devine 1 la 0 în favoarea gălățenilor.

În minutul 45, înainte de pauză, CFR Cluj beneficiază de un corner executat perfect de Ciprian Deac până la mijlocașul Keita, dar balonul a fost respins de pe linia porții de un fundaș al gălățenilor, iar Otele îndeplinește o simplă formalitate împingând balonul în poartă și stabilește scorul primei reprize 1 la 1.

Repriza secundă începe cu ambele echipe abordând un joc mai agresiv, având loc numeroase faulturi, dar prima ocazie a reprizei secunde vine în minutul 58 când Pop trimite cu șiretul puțin pe lângă poarta clujenilor după o centrare foarte bună a lui Frederic.

Clujenii răspund prin același Otele, jucătorul care a adus egalarea face o fază pe cont propriu și trage la colțul lung, dar mingea ocolește puțin poarta apărată de Eduard Pap.

În minutul 79 CFR construiește un atac pozițional care se încheie cu centrarea foarte bună a lui Abeid, care a intrat în locul căpitanului Mario Camora și finalizarea cu latul a lui Birligea, dar balonul se duce putin peste poarta apărată de Eduard Pap.

În minutul 83 Birligea pornește în cursă și este faultat în careu, iar după 5 minute în care faza a fost analizată la VAR s-a declarat penalty pe care îl execută Panagiotis Tachtsidis și își duce echipa în avantaj, scorul devenind 1-2 în favoarea clujenilor.

În minutul 90+3 Tănase a primit pasă în careu și mijlocașul clujean Karlo Muhar îl faultează urmând ca arbitrul Andrei Chivulete să dicteze lovitură de la 11 metri pe care căpitanul Juri Cisotti o transformă fără probleme și stabilește scorul final 2-2.

 

Cosmin Olaru

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Căldură, ploi și apoi ninsori

Publicat

În următoarea perioadă, vremea va continua să fie mai caldă decât de obicei. La finalul lunii februarie vor fi maxime de peste 20 de grade, în vestul țării, iar ploile vor fi puține.

Primele zile din luna martie vor aduce și ele temperaturi peste 15 grade Celsius.

Se mai răcorește după 5 martie, iar de la jumătatea lunii vor fi din nou minime negative și la altitudini mai mici.

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Căldură, ploi și apoi ninsori

După 12 martie, vor fi perioade cu ploi sau chiar ninsori în Transilvania și estul țării.

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a actualizat prognoza de vreme pentru următoarele patru săptămâni, până în 25 martie.

Vremea / prognoza meteo săptămâna 26 februarie – 3 martie

Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptâmână, pe întreg teritoriul României. O abatere termică pozitivă mai accentuată va fi în regiunile vestice.

Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi deficitar la nivelul întregii țări.

Vremea / prognoza meteo săptămâna 4-10 martie

Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile, dar mai ales în cele nord-vestice.

Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în nordul Carpaților Orientali.

Vremea / prognoza meteo săptămâna 11-17 martie

Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru acest interval, în toate regiunile.

Regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.

Vremea / prognoza meteo săptămâna 18-25 martie

Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României

În regiunile sud-estice, regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal.

În rest, cantitățile de precipitații vor putea avea o tendință ușor excedentară.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Ioan Bolovan: Au trecut deja două ierni de umilinţe pentru Şcoala Ardeleană

Publicat

De

Profesorul Ioan Bolovan, director al Institutului de Istorie „George Barițiu” al Academiei Române deplânge din nou soarta grupului statuar Şcoala Ardeleană, al cărui soclu nu a fost refăcut în forma sa iniţială de către firma care a modernizat strada Kogălniceanu.

vezi şi:

Istoric clujean: Monumentul ”Școala Ardeleană”, batjocura firmei de arhitectură care ”modernizează” str. Kogălniceanu

„„A mai trecut o iarnă grea/Nu e nimic vom aștepta/Căci vine vara/SOCLUL după ea”. Mai aștept și mai sper. Au trecut deja două ierni de umilințe pentru Școala Ardeleană. Și nu numai, fiindcă ei reprezintă NAȚIUNEA ROMÂNĂ umilită și îngenuncheată…”, transmite Ioan Bolovan, istoric, care a publicat peste 70 cărţi și volume, peste 250 de studii şi articole în reviste de specialitate şi volume colective din ţară şi circa 150 de recenzii. De asemenea, a participat cu comunicări la circa 100 de sesiuni ştiinţifice cu participare naţională şi internaţională.

vezi şi:

FII COOLT. Cu Ioan Bolovan despre Blaga, Costa Gavras, Tache, Ianke și Cadîr şi muzică diversă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax