Connect with us

ACTUALITATE

Reguli și condiții de CĂLĂTORIE în Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Marea Britanie, Grecia și Bulgaria

Publicat


Se apropie sezonul concediilor și al călătoriilor și majoritatea țărilor europene și-au adoptat regulile și condițiile de călătorie în funcție de noul context epidemiologic și al scăderii numărului de cazuri COVID. 

Potrivit Alba24.ro, regulile de intrare în Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Marea Britanie, Grecia și Bulgaria începând din luna mai 2022 sunt următoarele:

Condiții de călătorie în Italia

Persoanele care s-au aflat sau au tranzitat teritoriul României în ultimele 14 zile și care doresc să intre pe teritoriul italian, au obligația de a prezenta transportatorului la momentul îmbarcării sau oricărei persoane desemnate să efectueze verificări, următoarele documente:

-formularul de localizare a pasagerilor (https://app.euplf.eu) în format digital (prin vizualizarea acestuia pe dispozitivul mobil) sau tipărit;
-certificatul digital UE  COVID-19 care atestă UNA din situațiile următoare:
-vaccinarea anti-SARS-CoV-2 cu schemă completă, (pentru vaccinuri cu administrare în doză unică sau două doze) efectuată cu mai puțin de 9 luni în urmă;
-vaccinarea anti-SARS-CoV-2 cu schemă completă și doză de rapel;
-vindecarea de COVID-19 care a avut loc în urmă cu 6 luni;
-efectuarea unui test molecular (tip PCR) cu rezultat negativ, cu 72 de ore anterior intrării în Italia sau a unui test rapid (tip antigen), cu rezultat negativ, cu 48 de ore înainte.

Vezi și Concediu în Grecia 2022. Cât costă drumul cu mașina: prețul la motorină și benzină în Macedonia, Serbia și Bulgaria. Alte taxe

Documentele menționate anterior trebuie să fie redactate într-o limbă de circulație internațională (italiană, engleză, franceză sau spaniolă).

ATENȚIE! Persoanele care nu prezintă Certificatul digital UE COVID-19 care să ateste UNA dintre cele 4 situații indicate la litera b. de mai sus, au obligația de a respecta măsura autoizolării pentru o perioadă de 5 zile la adresa indicată în formularul de localizare a pasagerilor (https://app.euplf.eu) și să efectueze un test molecular sau antigen pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 la finalul perioadei de autoizolare.

Minorii cu vârsta sub 6 ani pot intra în Italia fără alte formalități și sunt întotdeauna scutiți de obligația testelor moleculare sau antigenice.

ATENȚIE! Pentru a călători în Italia, certificatul digital UE COVID-19 care atestă vaccinarea cu schema completă trebuie să aibă o valabilitate de maxim 9 luni (270 zile) de la data administrării dozelor succesive primei doze sau de la data vindecării, însă, începând cu data de 1 februarie 2022, pentru desfășurarea de activități zilnice pe teritoriul acestui stat, autoritățile italiene au redus valabilitatea certificatului digital UE COVID-19 la 6 luni (180 de zile).

În ceea ce privește persoanele care provin dintr-un stat străin și sunt în posesia unui certificat digital UE de vaccinare sau de vindecare, în cazul în care au trecut mai mult de 6 luni de la finalizarea ciclului de vaccinare sau de vindecare, li se permite accesul la serviciile și activitățile pentru care este necesar certificatul verde consolidat (obținut în urma vaccinării sau vindecării) dacă efectuează un test rapid antigen (valabil 48 de ore) sau molecular (valabil 72 de ore).

Pentru mai multe informații, inclusiv pentru călătoriile cetățenilor români care sosesc în Italia din alte state, se recomandă consultarea paginii de internet: COVID-19 SURVEY (viaggiaresicuri.it).

Următoarele categorii de persoane, cu condiția să nu prezinte simptome specifice COVID-19, sunt exceptate de la cerințele testării/certificării/autoizolării și testării ulterioare, fiind însă necesară completarea formularului de localizare a pasagerilor (PLF):

-echipajele mijloacelor de transport;
-personalul navigant;
-lucrătorii transfrontalieri care intră și ies din Italia pentru a merge la muncă și pentru a se întoarce la domiciliul sau reședința acestora;
-elevii și studenții care urmează cursuri într-un alt stat decât cel în care își au domiciliul, reședința sau locuința și în care se întorc zilnic sau cel puțin o dată pe săptămână;
-persoanele care intră în Italia în scopul tranzitului pentru o durată de maximum 36 de ore cu un mijloc de transport privat, cu obligația de a părăsi teritoriul național la expirarea termenului sau, în caz contrar, de a se supune măsurilor de autoizolare și supraveghere sanitară;
-persoanele care se întorc în Italia după un sejur în străinătate mai mic de 48 de ore și la o distanță mai mică de 60 km de casă/domiciliu/reședința din Italia, cu condiția ca aceste călătorii să aibă loc prin mijloace de transport private, potrivit informațiilor alba24. În acest caz nu este necesară nici completarea formularului de localizare a pasagerilor (dPLF);
-persoanele care rămân pentru o perioadă care nu depășește patruzeci și opt (48) de ore în localitățile aflate pe teritoriul național situate la o distanță de cel mult 60 km de locul de reședință sau domiciliul din străinătate, cu condiția ca deplasarea să aibă loc prin mijloace private.

În acest caz nu este necesară nici completarea formularului de localizare a pasagerilor (dPLF).

EXCEPȚII ȘI PREVEDERI PRIVIND TRANZITUL:

Persoanele care efectuează tranzit aerian, maritim sau terestru sosind din străinătate și având ca destinație finală un alt stat (spre ex. România – Roma – Atena), nu sunt supuse obligației de a prezenta certificatul verde COVID-19.

Persoanele care efectuează tranzit aerian, maritim sau terestru au obligația de a prezenta la momentul îmbarcării în statul de reședință dovada efectuării unui test molecular (tip PCR) cu rezultat negativ, efectuat cu 48 de ore anterior intrării în Italia sau a unui test rapid (tip antigen), cu rezultat negativ, efectuat cu 24 de ore înainte.

Persoanelor care intră pe teritoriul italian dintr-un stat învecinat cu un mijloc de transport privat pentru a se îmbarca într-un zbor aerian sau pe o navă/feribot într-un aeroport/port italian, având ca destinație un alt stat, și care rămân pe teritoriul italian pentru o perioadă de maximum 36 de ore, le sunt aplicabile măsurile adoptate de statul de destinație finală, fiind exceptați de la efectuarea testării și de la măsura carantinei, acolo unde este cazul.

Sunt exceptate de la obligația de completare a formularului digital de localizare (PLF):

persoanele aflate în tranzit și care nu părăsesc zona de tranzit a aeroportului, persoanele care tranzitează teritoriul italian cu un mijloc de transport privat pentru a ajunge în portul, aeroportul sau gara de plecare spre destinația finală.

Reglementările adoptate de autoritățile italiene în materie de transport care se aplică începând cu data de 10 ianuarie 2022, cu privire la caracterul obligatoriu al „certificatului verde consolidat”, nu se aplică serviciilor de transport internațional.

Măsuri pe plan intern în Italia

Italienii nu vor mai avea nevoie de permis sanitar şi vor putea renunţa la masca de protecţie în baruri, restaurante şi la birou, începând de la 1 mai. Vor fi obligați însă obligați să poarte masca în mijloacele de transport în comun şi la cinematograf încă o lună și jumătate.

Ministrul italian al sănătăţii, Roberto Speranza, a semnat joi seară (28 aprilie) un decret prin care se ridică obligativitatea purtării măştii sanitare în cluburi de noapte, baruri şi restaurante ori în supermarketuri, precum şi la majoritatea locurilor de muncă, unde purtarea acesteia rămâne însă „foarte recomandată”.

Masca de protecţie continuă să fie obligatorie până pe 15 iunie în transportul în comun, la toate tipurile de spectacole – cinema, teatru, muzică – precum şi cazul activităţilor sportive desfăşurate la interior.

Purtarea măştii rămâne obligatorie pentru angajaţii sau vizitatorii din unităţile sanitare sau centrele pentru persoane vârstnice şi în şcoli, până la vacanţa de vară, scrie Agerpres.

De asemenea, certificatul sanitar, fie în urma unui test negativ, fie a vaccinării, nu va mai fi obligatoriu de la 1 mai, în marea majoritate a cazurilor.

Obligaţia de vaccinare rămâne în vigoare doar pentru personalul sanitar, până pe 31 decembrie.

Condiții de călătorie în Spania

Pasagerii care intră în Spania pe cale aeriană (cu excepția minorilor de până la 12 ani și a pasagerilor aflați în tranzit internațional), indiferent de statul de origine a călătoriei, inclusiv cetățenii spanioli care revin la domiciliu, trebuie să prezinte, în mod obligatoriu, unul din următoarele documente:

1. Certificatul COVID Digital al UE sau echivalent UE care:

-atestă vaccinarea completă împotriva COVID-19.
Autoritățile spaniole acceptă ca valabile certificatele de vaccinare emise începând cu cea de-a 14-a zi posterioară zilei în care s-a administrat ultima doză de vaccin din schema completă, dacă nu au trecut mai mult de 270 de zile de la data administrării ultimei doze de vaccinare.

În ipoteza depășirii perioadei de 270 de zile de la data administrării celei de-a doua doze, este necesară menționarea administrării unei doze booster pe certificatul european de vaccinare. Aceste certificate vor fi considerate valabile din aceeași zi în care s-a administrat doza booster.

Certificatul de vaccinare pentru minorii cu vârsta de sub 18 ani nu are termen de încetare a valabilității.

-atestă rezultatul negativ al unui test diagnostic de infectare activă: test PCR realizat în ultimele 72 de ore anterioare intrării în Spania sau test antigen realizat în ultimele 24 de ore anterioare intrării în Spania.
sau

-atestă recuperarea post-COVID-19, de la care au trecut minim 11 zile, dar nu mai mult de 180 de zile.

La sosirea pe aeroport, pasagerii vor urma indicațiile de culoare portocalie: vía naranja.

2. Formularul de control sanitar QR SpTH

Dacă nu dispun de Certificatul COVID Digital UE sau echivalentul UE, pasagerii vor trebui să completeze online formularul de control sanitar pe pagina https://spth.gob.es, introducând manual datele certificatului de vaccinare, recuperare sau diagnosticare.

După completarea formularului, sistemul va genera un cod QR care va trebui prezentat la îmbarcare și la sosirea în Spania.

Serviciile sanitare spaniole ar putea solicita pasagerilor prezentarea documentelor justificative de vaccinare, recuperare sau diagnosticare.

La sosirea pe aeroport, pasagerii vor urma indicațiile de culoare albastră: vía azul.

Pasagerii care intră în Spania pe cale maritimă trebuie să prezinte unul din certificatele sanitare menționate mai sus, respectiv de vaccinare, recuperare sau diagnosticare, fără a mai fi nevoie de completarea formularului de control sanitar.

Alte informații actualizate privind intrarea în Spania sunt disponibile la AICI.

Informații suplimentare legate de călătoria în Spania:

Pentru persoanele care s-au vaccinat/testat/recuperat din boală în România, certificatul poate fi descărcat AICI.

Pentru persoanele care s-au vaccinat/testat/recuperat din boală în Spania, certificatul poate fi descărcat în funcție de comunitatea autonomă de rezidență: https://www.mscbs.gob.es/…/alertasActual/nCov/ccd/ccaa.htm.

Acceptarea condițiilor comerciale la achiziționarea biletelor de avion obligă pasagerii la respectarea condițiilor de îmbarcare impuse și comunicate de companiile aeriene înaintea zborului.

Având în vedere că acestea pot varia de la o companie la alta, se recomandă ca anterior călătoriei să consultați condițiile de îmbarcare prezentate de compania aeriană și cu aeroportul de origine a călătoriei.

Potrivit deciziei din 19 aprilie 2022 a Consiliului spaniol de Miniștri, începând cu data de 20.04.2022, a fost eliminată obligativitatea purtării măștii de protecție în interior, cu excepția spitalelor și centrelor sanitare, farmaciilor, azilelor pentru persoane vârstnice și a mijloacelor de transport în comun (avion, barcă, tren, autobuz, metrou, taxi).

Purtarea măștii nu va fi obligatorie în mediul școlar și nici la locul de muncă dacă nu se decide altfel de către organizația/entitatea respectivă.

De asemenea, nu va fi obligatorie purtarea măștii la evenimente precum concursurile sportive sau concertele organizate în exterior sau în spații închise.

Reguli de călătorie în Germania

Începând cu data de 03.03.2022, ora 00.00, România nu mai este clasificată drept zonă cu incidență ridicată. Prin urmare, nu mai este necesară înregistrarea pe portalul www.einreiseanmeldung.de a persoanelor care intenționează să călătorească în Germania.

Persoanele care călătoresc în Germania au obligația de a prezenta la intrarea pe teritoriul federal documente care atestă fie vaccinarea anti-COVID-19, fie vindecarea de COVID-19, fie rezultatul negativ al unui test pentru COVID-19, indiferent de modalitatea de transport utilizată (aeriană – inclusiv tranzit aeroportuar -, terestră, navală) și de zona din care este începută călătoria.

Copiii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptați de la această obligație.

Dovada vaccinării trebuie să corespundă criteriilor stabilite de Institutul Paul Ehrlich în colaborare cu Institutul Robert Koch privind tipul de vaccin, numărul de doze necesare pentru fiecare tip de vaccin, doze booster necesare pentru o protecție completă în funcție de tipul de vaccin administrat, precum și intervalul de timp între administrarea dozelor.

Pentru protecția completă a persoanelor, este necesar ca acestea să fie vaccinate cu două doze de vaccin. Acest lucru e valabil și pentru cazurile în care doza de imunizare a fost efectuată cu serul produs de compania Johnson&Johnson (Jannssen-Cilag).

Certificatul de vaccinare trebuie să ateste efectuarea a 3 vaccinări (din care ultima să fie la cel puțin 3 luni după a doua vaccinare).

Dovada infectării anterioare cu virusul SARS-CoV-2 și, implicit, a vindecării trebuie să corespundă criteriilor stabilite de Institutul Robert Koch privind tipul de testare de laborator pentru confirmarea bolii, intervalul de timp scurs de la data testării sau dovada privind ridicarea carantinei dispuse ca urmare a infectării și durata de timp maximă acceptată de la data testării până la data efectuării călătoriei.

Dovada testării negative se face prin prezentarea unui test negativ pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2. Sunt acceptate testele tip antigen sau RT-PCR, a căror valabilitate să nu depășească 48 ore.

Documentele menționate anterior pot fi prezentate în format tipărit sau electronic și trebuie să fie redactate într-una din limbile germană, engleză, franceză, italiană sau spaniolă.

Pentru informații legate de autoizolare, verificați informațiile la zi puse la dispoziție de autoritățile germane.

Reguli de călătorie în Franța

Franța se află într-un regim de tranziție privind ieșirea din starea de urgență sanitară, până la data de 31 iulie 2022.

La intrarea pe teritoriul francez, se aplică următoarele măsuri pentru persoanele cu vârsta de peste 12 ani care sosesc din România, conform Strategiei de redeschidere a frontierelor:

-nu este necesară prezentarea unui test negativ pentru COVID–19 pentru persoanele care sunt vaccinate complet cu un vaccin autorizat de UE. Schema de vaccinare este considerată completă la 28 de zile de la administrarea dozei unice pentru vaccinul Janssen (Johnson&Johnson), la 7 zile de la administrarea celei de-a doua doze  pentru celelalte vaccinuri recunoscute de Agenția Europeană a Medicamentului (Pfizer/Comirnaty, Moderna, AstraZeneca/Vaxzevria/Covishield) și, pentru persoanele care au efectuat toate dozele necesare dintr-un vaccin autorizat de OMS și nerecunoscut de Agenția Europeană a Medicamentului, la 7 zile de la administrarea unei doze complementare de vaccin cu ARN mesager care beneficiază de o astfel de recunoaștere.

ATENȚIE! Din 30 ianuarie 2022, pentru ca schema de vaccinare să fie considerată completă, persoanele cu vârsta de peste 18 ani care doresc să intre pe teritoriul francez trebuie să fi primit o doză complementară de vaccin cu ARN mesager, dacă au trecut 9 luni de la ultima doză administrată.

Persoanele care nu sunt vaccinate (cu schemă completă, conform detaliilor de mai sus) trebuie să prezinte la îmbarcare/la trecerea frontierei:

-fie un test molecular tip PCR, efectuat cu cel mult 72 ore înainte de intrarea în Franța, fie un test antigen, efectuat cu maximum 48 ore înainte de intrarea în Franța; sunt exceptați pasagerii aflați în tranzit aeroportuar, pentru care statul de destinație finală nu solicită testul;
-fie un certificat de recuperare de COVID-19, care atestă o infectare confirmată cu cel puțin 11 zile și maximum șase luni anterior.

Copiii cu vârsta de până la 12 ani sunt exceptați de la această măsură.

Atenție! Se acceptă ca certificate doveditoare ale vaccinării, trecerii prin boală sau rezultatului negativ al unui test tip RT-PCR doar certificatele care conțin un cod QR și care sunt redactate în limba statului în care au fost emise și în limba engleză.

Această obligație nu se aplică transportatorilor rutieri în timpul desfășurării activității profesionale și următoarelor deplasări pe cale terestră: deplasări cu o durată mai mică de 24 de ore pe o rază de 30 km în jurul locului de reședință; deplasări profesionale ale căror urgență sau frecvență sunt incompatibile cu efectuarea unui test (https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/conseils-aux-voyageurs/informations-pratiques/article/coronavirus-covid-19).

Transportatorii rutieri care sosesc în Franța trebuie să prezinte un certificat european pentru lucrătorii din sectorul transporturilor internaționale.

Formularul poate fi descărcat AICI.

Pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani nu este necesar testul PCR/antigen sau dovada vaccinării.

Condiții de intrare și tranzit în Austria:

I. Persoanele care călătoresc în Austria pot intra pe teritoriul federal fără înregistrare prealabilă și fără să intre în carantină, cu prezentarea uneia din următoarele dovezi (3G):

1. Un certificat de vaccinare cu un ser autorizat. Atenție la măsurile interne, în special cele aplicabile la nivelul orașului Viena și la durata de valabilitate a vaccinurilor pe plan intern.

2. O confirmare a unei infectări cu SARS-CoV-2, care a avut loc în ultimele 180 de zile și pentru care poate fi prezentat un certificat medical de vindecare.

3. Rezultatul negativ al unui test biologic-molecular pentru SARS-CoV-2 (PCR), nu mai vechi de 72 de ore de la data prelevării probelor sau antigen (exclusiv de la un laborator autorizat), nu mai vechi de 24 de ore de la data prelevării probelor.

Persoanele care nu îndeplinesc niciuna din condițiile menționate mai sus trebuie să se înregistreze, cu cel mult 72 de ore înaintea călătoriei, prin intermediul platformei Pre Travel Clearance – PTC (https://entry.ptc.gv.at/en.html) și vor fi plasate în carantină pentru o perioadă de 10 zile.

Măsura carantinei poate fi încheiată dacă este prezentat rezultatul negativ al unui test pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2.

II. Excepții:

A. Minori cu vârsta de până la 12 ani, chiar dacă sunt neînsoțiți

În cazul în care părinților însoțitori li se aplică măsura carantinei, aceasta se aplică și minorilor și se încheie în momentul în care se încheie carantina părinților.

Minorilor cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani li se aplică regula 3G.

B. Persoanele aflate în tranzit

Este permis în regim permanent tranzitul, fără oprire (înnoptare), cu excepția opririlor absolut esențiale, al cetățenilor pe teritoriul Austriei spre destinații din alte state.

Este obligatorie prezentarea, la cererea autorităților, de către toate persoanele care tranzitează Austria, a dovezilor care să ateste ieșirea de pe teritoriul austriac și asigurarea intrării în statul de destinație (rezervări la hotel/tren/autobuz/avion, documente justificative privind domiciliul/rezidenţa/dreptul de şedere, proprii sau ale membrilor de familie, după caz: certificate de căsătorie etc., contracte de muncă, orice altă dovadă a necesității intrării, de exemplu adeverință de tratament medical imperios necesar, de studii etc.).

Excepție fac lucrătorii care operează transporturi comerciale și de marfă.

C. Persoanele care călătoresc în Austria din zone de conflict armat/război sunt exceptate de la aplicarea condițiilor de călătorie în context COVID-19.

III. Documentele justificative pot fi redactate în limba germană sau engleză.

De la 1 mai, Grecia a ridicat toate restrițiile de călătorie

Grecia a ridicat duminică, 1 mai 2022, restricțiile pentru zborurile externe și interne impuse din cauza Covid, a anunțat autoritatea de aviație civilă, citată de Reuters.

Pentru a zbura în sau dinspre țară, călătorii trebuiau până acum să prezinte un certificat de vaccinare, unul care să ateste că s-au vindecat de coronavirus sau un test negativ.

De la 1 mai, pasagerii și echipajul vor trebui să poarte doar o mască de protecție, a anunțat autoritatea de aviație civilă.

Decizia a fost luată înainte de începerea sezonul estival, care, speră oficialii, va duce la o revenire a veniturilor după criza pandemică.

Sezonul turistic de vară începe de obicei după Paștele ortodox grec, care a fost pe 24 aprilie.

Grecia se așteaptă la un număr mare de vizitatori în acest an, iar oficialii estimează că veniturile vor ajunge la 80% din nivelurile din 2019. Acela a fost un an record înainte ca pandemia să blocheze călătoriile.

În condițiile în care infecțiile au scăzut, restaurantele și magazinele au revenit duminică la o capacitate de 100%, permițând clienților să intre fără dovada vaccinării, dar cu mască.

Reguli de intrare în Bulgaria 2022

Începând cu data de 1 aprilie 2022, situația de urgență epidemiologică NU a mai fost prelungită.

Cetățenilor români care sosesc din România (inclusiv din Republica Macedonia de Nord, Turcia, Serbia, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Israel și Egipt), li se permite intrarea DOAR în baza prezentării documentelor de călătorie (carte de identitate sau pașaport aflate în perioada de valabilitate) FĂRĂ a mai fi necesară prezentarea documentelor în legătură cu COVID-19.

Reguli de intrare în Marea Britanie

Cetățenii români nerezidenți în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pot călători în Marea Britanie doar în baza unui pașaport, cartea de identitate fiind acceptată numai în cazul cetățenilor care au statut de rezident.

Autoritățile nu au prelungit starea de urgență.

Începând cu data de 18 martie a.c., persoanelor care ajung în Regatul Unit, indiferent de stadiul de vaccinare și țara de proveniență, nu li se mai aplică restricții de călătorie, fiind eliminate obligativitatea efectuării testelor, completarea formularului – Passenger locator form sau izolarea la domiciliu.

Sursa: Alba24.ro

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

FOTO. Zeci de elevi liceeni, PARTICIPANȚI la „Maratonul pentru Educația Antreprenorială” de la Cluj-Napoca

Publicat

maraton antreprenorial

Zeci de elevi liceeni au participat la „Maratonul pentru Educația Antreprenorială” organizat la Cluj-Napoca. „Maratonul pentru Educație Antreprenorială” este programul inițiat în 2023 de Asociația Națională a Antreprenorilor (ANAA), în parteneriat Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).

Anul acesta CONAF Sucursala Cluj, împreună cu ISJ Cluj, au organizat ore de educație antreprenorială în 4 licee din Cluj Napoca pentru aprox 700 elevi.

La etapa județeană a concursului de planuri de afaceri au participa 8 echipe formate din 4 – 6 elevi fiecare de la liceele clujene.

maraton antreprenorial

FOTO. Zeci de elevi liceeni, PARTICIPANȚI la „Maratonul pentru Educația Antreprenorială” de la Cluj-Napoca

„Noi am început de anul trecut cu organizarea maratonului de educație antreprenorială, unic la nivel național cu finală la București, cu participarea a peste 10 județe. Anul acesta avem peste 20 de județe care sunt implicate, anul viitor sperăm să avem în toată țara.

Scopul este unul destul de clar, ce aduce un plus de valoare în tot ceea ce înseamnă tinerii liceeni, a-și descoperi propria vocație și a-și găsi capacitățile antreprenoriale sau nu, în cadrul acestui concurs care se realizează împreună cu Inspectoratul Școlar Județean și un protocol semnat cu Ministerul Educației.

maraton antreprenorial

Astăzi, la Cluj, maratonul s-a desfășurat cu 8 echipe de la 4 licee din municipiu, doar anul viitor sperăm să aducem din tot județul, iar bineînțeles că suntem foarte încrezători că la finala de la București vom fi pe scena marilor câștigători. Este un concurs de tip Arena Leilor, dedicat strict liceenilor de clasa a X-a și a XI-a, unde își prezintă ideile de business în fața unui juriu bine pregătit, de oameni de afaceri de succes la nivel național.

maraton antreprenorial

Cei mai buni sunt declarați câștigători și toți cei 3 câștigători au o șansă de a participa la marea finală de la București, iar business-ul care a câștigat, de exemplu, anul trecut, al unei echipe din Brăila, a fost un business cumpărat, achiziționat chiar de către o primărie, iar mulți au reușit să scaleze la nivel național”, a declarat pentru Cluj 24 Siginia Luca, Președinta CONAF Sucursala Cluj.

maraton antreprenorial

Virgil Ianțu, despre prețul succesului

Virgil Ianțu a fost una dintre surprizele evenimentului. Pus pe glume, dar si cu o dorinta de a-i ajuta cu un sfat pe cei la început de drum, a mărturisit câteva lucruri care, spune el, l-au făcut să ajungă unde este acum. După părerea sa, perseverența și ambiția sunt cheia succesului.

„Orice idee care le oferă tinerilor posibilitatea să își exprime, în primul rând, gândurile și să-și găsească o direcție, poate să își împlinească un vis, e foarte bine venită și îi pune la treabă, le pune mintea la contribuție și le oferă credit să facă sau îi încurajează să încerce altceva.

Ideea de maraton de educație antreprenorială este una excelentă. Ii sfătuiesc, din experiența personală, să încerce și dacă e o direcție greșită o să afle la un moment dat și o să-și găsească direcția potrivită până la urmă, dar să meargă în credință și să trăiască cu emoție orice”, a declarat pentru Cluj24 Virgil Ianțu.

Elevii din Liceul de Informatică, Liceul ”Emil Racoviță”, Liceul ”Gheorghe Șincai”, Liceul ”Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca au avut ocazia să își prezinte în fața publicului ideile lor de afaceri. Astfel, rând pe rând, cele opt echipe au venit în fața juriului, încercând să-i convingă că investiția lor merită să fie câștigătoare.

Membrii juriului

• Hildegard Brandl, arhitect și director al firmei de arhitectură UNITH2B, este o sursă de inspirație în domeniul designului și inovației.
• Tatiana Diaconu, antreprenor pasionat și vizionar, aduce o perspectivă pragmatică și orientată către rezultate în evaluarea ideilor antreprenoriale.
• Nicoleta Munteanu, Vicepreședinta CONAF și Fondatoarea Kids in Business, este o susținătoare pasionată a antreprenoriatului în rândul copiilor și tinerilor.
• Sorin Popa, membru MRICS cu un MBA și un MSC, aduce o perspectivă profundă și holistică asupra afacerilor și inovației.
• Constantin Buznea, Director Zonal la Auchan, aduce în juriul nostru o vastă expertiză în domeniul retailului și managementului operațional

Echipa câștigătoare

– Locul 1, echipa de la Liceul de informatică; premiu in valoare de 3.000 de lei
– Locul al II-lea, echipa de la Colegiul Național Emil Racoviță; premiu în valoare de 2.000 de lei
– Locul al III-lea, de la Liceul de informatică; premiu în valoare de 1.000 de lei

Andreea Ungur

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Sorin Naș, candidat din partea partidului SOS la Primăria Cluj-Napoca. E susținut de Șoșoacă

Publicat

De

Sorin Nas

Partidul SOS România, condus de Diana Șoșoacă, l-a desemnat pe președintele filialei județene, Sorin Naș, să candideze pentru funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca la alegerile locale din 9 iunie.

Sorin Naș, care are experiență politică, după ce a fost secretar general al Prefecturii Cluj în perioada Convenției Democrate și a candidat și în urmă cu 4 ani la Primărie din partea Partidului Forța Națională, a declarat pentru Cluj24 că va deschide și lista pentru Consiliul Local Cluj-Napoca

”Eu voi candida din partea SOS România la funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca, iar dr. Florian Nicula pentru cea de președinte al Consiliului Județean Cluj.

Deschide lista pentru Consiliul Local Cluj-Napoca

sorin nas

Pentru Consiliul Local Cluj-Napoca vom depune listă completă de consilieri, iar eu voi ocupa prima poziție.

Am intrat în cursa electorală cu scopul de a câștiga Primăria Cluj-Napoca și de a obține cât mai multe locuri de consilieri în Consiliul Local Cluj-Napoca”, a spus Naș.

Acesta spune că SOS este un partid  de lider, iar în campania electorală se va transmite și mesajul că liderul partidului, Diana Șoșoacă este candidat pe locul 1 pentru europarlamentare.

”Diana are notorietate și va veni și la Cluj pentru a susține candidații SOS”, a mai spus Sorin Naș.

Acesta crede că la alegerile din 9 iunie votul va fi mai mult unul împotriva PSD-PNL, iar SOS mizează și pe votul nehotărâților.

SOS Cluj va depune săptămâna viitoare dosarele de candidatură la biroul electoral județean și municipal.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Clujul are un NOU subprefect. Acesta este Florentin Burz, din partea PSD

Publicat

florentin burz

Guvernul a numit, marți, un nou subprefect de Cluj în locul lui Răzvan Ciortea, care a demisionat pentru a candida la Primăria Turda. Acesta este Florentin Burz, din partea PSD.

Florentin Burz are 45 de ani și era consilier în Consiliul Local al primăriei comunei Valea Ierii. Originar din Valea Ierii, deține poziția de Șef Serviciu la Compania de Pază și Protecție a Consiliului Județean Cluj.

hotarare de guvern

Clujul are un NOU subprefect. Acesta este Florentin Burz, din partea PSD

A terminat USAMV Cluj-Napoca, Facultatea de Agricultură, specializat în biotehnologii. Este membru PSD din 2012. În trecut a fost atât consilier, cât și candidat USL la primăria comunei Valea Ierii.

Noul subprefect urmează să depună jurământul în cursul zilei de miercuri.

Foto: Facebook

Citește mai departe

CULTURA

Purificarea prin rouă și prin apă de Sângeorz. Obiceiuri din satele Clujului

Publicat

De

Tradiții de Sângeorz în satele clujene

Purificarea prin rouă și prin apă de Sângeorz era un obicei întâlnit la sate, și nu doar în Cluj sau în Transilvania, ci în tot spațiul românesc.

Sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, sau Sângeorzul cum este numită în calendarul popular, era marcată în vechime în lumea satului prin diverse rituri, practici și gesturi, care aveau menirea să asigure protecția oamenilor, a casei, a animalelor, dar și rodul pământului.

Purificarea prin rouă și prin apă de Sângeorz. Obiceiuri din satele Clujului

Acum, la Sângeorz, era momentul când se formau turmele de oi și urcau la munte, așadar, în această zi începea anul pastoral, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj (CJCPTC).

Se aprindea și focul viu, care era dus la stânile din munte și era păstrat nestins până la coborârea oilor, toamna, în vatra satului.

Ritual de îndepărtare a spiritelor rele

Tot acum, în unele zone, se obișnuia să se pună „brazdă de glie înverzită” pe pragul porții și al ușilor casei, iar pe la „colțurile ștreșinilor” ramuri verzi.

Acest lucru se făcea pentru a fi îndepărtate toate spiritele rele care se credea că vin în noaptea premergătoare sărbătorii să ia mana vitelor și laptele turmelor de oi.

Tot în acest scop se puneau pe la ferestre plante cu valențe magice și vindecătoare, precum: rostopască, leuștean, usturoi, de care să se teamă „străjile luătoare de mana laptelui”, arată cei de la CJCPTC.

Spălatul cu rouă

Un alt obicei general întâlnit în tot spațiul românesc era purificarea prin rouă și prin apă.

Tinerii, în special, în dimineața zilei de Sângeorz, se tăvăleau prin iarbă și se spălau cu rouă pe față și pe ochi, pentru a scăpa de boli și de dureri tot anul.

Tot așa, în zori de zi, femeile luau „apă neîncepută” din izvoare și fântâni, apoi stropeau cu această apă casele, pe membrii familiei, animalele din gospodărie, oile în staul, trecătorii pe drum și livezile, pentru a fi feriți de tot răul, conform specialiștilor clujeni.

„Împroratul” sau udatul fetelor de Sângeorz

În lumea satului clujean exista și un obicei intitulat „împroratul” sau udatul fetelor de Sângeorz.

Era o purificare prin apă, menită să le aducă noroc, sănătate, fertilitate, să le meargă toate de-a lungul anului și în viață așa cum curge apa limpede și ploaia roditoare.

Așa că, în dimineața acestei zile, feciorii mergeau pe ulițele satului și prindeau fetele, după care le duceau la fântână sau la râu și le stropeau cu apă, totul într-o stare de bucurie și de voie bună, arată specialiștii CJCPTC.
Nu se supăra nimeni, dimpotrivă, era mare supărare și îngrijorare în casa fetei dacă a rămas „neîmprorată”, după cum se arată în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”, al cercetătorului etnolog Maria Bocșe.

Fetele semănau „floarea lui Dumnezeu”

Legat de fete, mai exista un obicei ca în dimineața zilei de Sângeorz să semene busuioc pe care-l grăpau cu mânecile cămășii, ca să fie plăcute și mirositoare ca floarea de busuioc, numită și „floarea lui Dumnezeu”, conform specialiștilor clujeni.

Foto: Sfântul Gheorghe – icoană pe sticlă, autor Marcel Muntean/Arhiva CJCPCT Cluj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax