ACTUALITATE
Reguli și condiții de CĂLĂTORIE în Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Marea Britanie, Grecia și Bulgaria
Se apropie sezonul concediilor și al călătoriilor și majoritatea țărilor europene și-au adoptat regulile și condițiile de călătorie în funcție de noul context epidemiologic și al scăderii numărului de cazuri COVID.
Potrivit Alba24.ro, regulile de intrare în Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Marea Britanie, Grecia și Bulgaria începând din luna mai 2022 sunt următoarele:
Condiții de călătorie în Italia
Persoanele care s-au aflat sau au tranzitat teritoriul României în ultimele 14 zile și care doresc să intre pe teritoriul italian, au obligația de a prezenta transportatorului la momentul îmbarcării sau oricărei persoane desemnate să efectueze verificări, următoarele documente:
-formularul de localizare a pasagerilor (https://app.euplf.eu) în format digital (prin vizualizarea acestuia pe dispozitivul mobil) sau tipărit;
-certificatul digital UE COVID-19 care atestă UNA din situațiile următoare:
-vaccinarea anti-SARS-CoV-2 cu schemă completă, (pentru vaccinuri cu administrare în doză unică sau două doze) efectuată cu mai puțin de 9 luni în urmă;
-vaccinarea anti-SARS-CoV-2 cu schemă completă și doză de rapel;
-vindecarea de COVID-19 care a avut loc în urmă cu 6 luni;
-efectuarea unui test molecular (tip PCR) cu rezultat negativ, cu 72 de ore anterior intrării în Italia sau a unui test rapid (tip antigen), cu rezultat negativ, cu 48 de ore înainte.
Vezi și Concediu în Grecia 2022. Cât costă drumul cu mașina: prețul la motorină și benzină în Macedonia, Serbia și Bulgaria. Alte taxe
Documentele menționate anterior trebuie să fie redactate într-o limbă de circulație internațională (italiană, engleză, franceză sau spaniolă).
ATENȚIE! Persoanele care nu prezintă Certificatul digital UE COVID-19 care să ateste UNA dintre cele 4 situații indicate la litera b. de mai sus, au obligația de a respecta măsura autoizolării pentru o perioadă de 5 zile la adresa indicată în formularul de localizare a pasagerilor (https://app.euplf.eu) și să efectueze un test molecular sau antigen pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 la finalul perioadei de autoizolare.
Minorii cu vârsta sub 6 ani pot intra în Italia fără alte formalități și sunt întotdeauna scutiți de obligația testelor moleculare sau antigenice.
ATENȚIE! Pentru a călători în Italia, certificatul digital UE COVID-19 care atestă vaccinarea cu schema completă trebuie să aibă o valabilitate de maxim 9 luni (270 zile) de la data administrării dozelor succesive primei doze sau de la data vindecării, însă, începând cu data de 1 februarie 2022, pentru desfășurarea de activități zilnice pe teritoriul acestui stat, autoritățile italiene au redus valabilitatea certificatului digital UE COVID-19 la 6 luni (180 de zile).
În ceea ce privește persoanele care provin dintr-un stat străin și sunt în posesia unui certificat digital UE de vaccinare sau de vindecare, în cazul în care au trecut mai mult de 6 luni de la finalizarea ciclului de vaccinare sau de vindecare, li se permite accesul la serviciile și activitățile pentru care este necesar certificatul verde consolidat (obținut în urma vaccinării sau vindecării) dacă efectuează un test rapid antigen (valabil 48 de ore) sau molecular (valabil 72 de ore).
Pentru mai multe informații, inclusiv pentru călătoriile cetățenilor români care sosesc în Italia din alte state, se recomandă consultarea paginii de internet: COVID-19 SURVEY (viaggiaresicuri.it).
Următoarele categorii de persoane, cu condiția să nu prezinte simptome specifice COVID-19, sunt exceptate de la cerințele testării/certificării/autoizolării și testării ulterioare, fiind însă necesară completarea formularului de localizare a pasagerilor (PLF):
-echipajele mijloacelor de transport;
-personalul navigant;
-lucrătorii transfrontalieri care intră și ies din Italia pentru a merge la muncă și pentru a se întoarce la domiciliul sau reședința acestora;
-elevii și studenții care urmează cursuri într-un alt stat decât cel în care își au domiciliul, reședința sau locuința și în care se întorc zilnic sau cel puțin o dată pe săptămână;
-persoanele care intră în Italia în scopul tranzitului pentru o durată de maximum 36 de ore cu un mijloc de transport privat, cu obligația de a părăsi teritoriul național la expirarea termenului sau, în caz contrar, de a se supune măsurilor de autoizolare și supraveghere sanitară;
-persoanele care se întorc în Italia după un sejur în străinătate mai mic de 48 de ore și la o distanță mai mică de 60 km de casă/domiciliu/reședința din Italia, cu condiția ca aceste călătorii să aibă loc prin mijloace de transport private, potrivit informațiilor alba24. În acest caz nu este necesară nici completarea formularului de localizare a pasagerilor (dPLF);
-persoanele care rămân pentru o perioadă care nu depășește patruzeci și opt (48) de ore în localitățile aflate pe teritoriul național situate la o distanță de cel mult 60 km de locul de reședință sau domiciliul din străinătate, cu condiția ca deplasarea să aibă loc prin mijloace private.
În acest caz nu este necesară nici completarea formularului de localizare a pasagerilor (dPLF).
EXCEPȚII ȘI PREVEDERI PRIVIND TRANZITUL:
Persoanele care efectuează tranzit aerian, maritim sau terestru sosind din străinătate și având ca destinație finală un alt stat (spre ex. România – Roma – Atena), nu sunt supuse obligației de a prezenta certificatul verde COVID-19.
Persoanele care efectuează tranzit aerian, maritim sau terestru au obligația de a prezenta la momentul îmbarcării în statul de reședință dovada efectuării unui test molecular (tip PCR) cu rezultat negativ, efectuat cu 48 de ore anterior intrării în Italia sau a unui test rapid (tip antigen), cu rezultat negativ, efectuat cu 24 de ore înainte.
Persoanelor care intră pe teritoriul italian dintr-un stat învecinat cu un mijloc de transport privat pentru a se îmbarca într-un zbor aerian sau pe o navă/feribot într-un aeroport/port italian, având ca destinație un alt stat, și care rămân pe teritoriul italian pentru o perioadă de maximum 36 de ore, le sunt aplicabile măsurile adoptate de statul de destinație finală, fiind exceptați de la efectuarea testării și de la măsura carantinei, acolo unde este cazul.
Sunt exceptate de la obligația de completare a formularului digital de localizare (PLF):
persoanele aflate în tranzit și care nu părăsesc zona de tranzit a aeroportului, persoanele care tranzitează teritoriul italian cu un mijloc de transport privat pentru a ajunge în portul, aeroportul sau gara de plecare spre destinația finală.
Reglementările adoptate de autoritățile italiene în materie de transport care se aplică începând cu data de 10 ianuarie 2022, cu privire la caracterul obligatoriu al „certificatului verde consolidat”, nu se aplică serviciilor de transport internațional.
Măsuri pe plan intern în Italia
Italienii nu vor mai avea nevoie de permis sanitar şi vor putea renunţa la masca de protecţie în baruri, restaurante şi la birou, începând de la 1 mai. Vor fi obligați însă obligați să poarte masca în mijloacele de transport în comun şi la cinematograf încă o lună și jumătate.
Ministrul italian al sănătăţii, Roberto Speranza, a semnat joi seară (28 aprilie) un decret prin care se ridică obligativitatea purtării măştii sanitare în cluburi de noapte, baruri şi restaurante ori în supermarketuri, precum şi la majoritatea locurilor de muncă, unde purtarea acesteia rămâne însă „foarte recomandată”.
Masca de protecţie continuă să fie obligatorie până pe 15 iunie în transportul în comun, la toate tipurile de spectacole – cinema, teatru, muzică – precum şi cazul activităţilor sportive desfăşurate la interior.
Purtarea măştii rămâne obligatorie pentru angajaţii sau vizitatorii din unităţile sanitare sau centrele pentru persoane vârstnice şi în şcoli, până la vacanţa de vară, scrie Agerpres.
De asemenea, certificatul sanitar, fie în urma unui test negativ, fie a vaccinării, nu va mai fi obligatoriu de la 1 mai, în marea majoritate a cazurilor.
Obligaţia de vaccinare rămâne în vigoare doar pentru personalul sanitar, până pe 31 decembrie.
Condiții de călătorie în Spania
Pasagerii care intră în Spania pe cale aeriană (cu excepția minorilor de până la 12 ani și a pasagerilor aflați în tranzit internațional), indiferent de statul de origine a călătoriei, inclusiv cetățenii spanioli care revin la domiciliu, trebuie să prezinte, în mod obligatoriu, unul din următoarele documente:
1. Certificatul COVID Digital al UE sau echivalent UE care:
-atestă vaccinarea completă împotriva COVID-19.
Autoritățile spaniole acceptă ca valabile certificatele de vaccinare emise începând cu cea de-a 14-a zi posterioară zilei în care s-a administrat ultima doză de vaccin din schema completă, dacă nu au trecut mai mult de 270 de zile de la data administrării ultimei doze de vaccinare.
În ipoteza depășirii perioadei de 270 de zile de la data administrării celei de-a doua doze, este necesară menționarea administrării unei doze booster pe certificatul european de vaccinare. Aceste certificate vor fi considerate valabile din aceeași zi în care s-a administrat doza booster.
Certificatul de vaccinare pentru minorii cu vârsta de sub 18 ani nu are termen de încetare a valabilității.
-atestă rezultatul negativ al unui test diagnostic de infectare activă: test PCR realizat în ultimele 72 de ore anterioare intrării în Spania sau test antigen realizat în ultimele 24 de ore anterioare intrării în Spania.
sau
-atestă recuperarea post-COVID-19, de la care au trecut minim 11 zile, dar nu mai mult de 180 de zile.
La sosirea pe aeroport, pasagerii vor urma indicațiile de culoare portocalie: vía naranja.
2. Formularul de control sanitar QR SpTH
Dacă nu dispun de Certificatul COVID Digital UE sau echivalentul UE, pasagerii vor trebui să completeze online formularul de control sanitar pe pagina https://spth.gob.es, introducând manual datele certificatului de vaccinare, recuperare sau diagnosticare.
După completarea formularului, sistemul va genera un cod QR care va trebui prezentat la îmbarcare și la sosirea în Spania.
Serviciile sanitare spaniole ar putea solicita pasagerilor prezentarea documentelor justificative de vaccinare, recuperare sau diagnosticare.
La sosirea pe aeroport, pasagerii vor urma indicațiile de culoare albastră: vía azul.
Pasagerii care intră în Spania pe cale maritimă trebuie să prezinte unul din certificatele sanitare menționate mai sus, respectiv de vaccinare, recuperare sau diagnosticare, fără a mai fi nevoie de completarea formularului de control sanitar.
Alte informații actualizate privind intrarea în Spania sunt disponibile la AICI.
Informații suplimentare legate de călătoria în Spania:
Pentru persoanele care s-au vaccinat/testat/recuperat din boală în România, certificatul poate fi descărcat AICI.
Pentru persoanele care s-au vaccinat/testat/recuperat din boală în Spania, certificatul poate fi descărcat în funcție de comunitatea autonomă de rezidență: https://www.mscbs.gob.es/…/alertasActual/nCov/ccd/ccaa.htm.
Acceptarea condițiilor comerciale la achiziționarea biletelor de avion obligă pasagerii la respectarea condițiilor de îmbarcare impuse și comunicate de companiile aeriene înaintea zborului.
Având în vedere că acestea pot varia de la o companie la alta, se recomandă ca anterior călătoriei să consultați condițiile de îmbarcare prezentate de compania aeriană și cu aeroportul de origine a călătoriei.
Potrivit deciziei din 19 aprilie 2022 a Consiliului spaniol de Miniștri, începând cu data de 20.04.2022, a fost eliminată obligativitatea purtării măștii de protecție în interior, cu excepția spitalelor și centrelor sanitare, farmaciilor, azilelor pentru persoane vârstnice și a mijloacelor de transport în comun (avion, barcă, tren, autobuz, metrou, taxi).
Purtarea măștii nu va fi obligatorie în mediul școlar și nici la locul de muncă dacă nu se decide altfel de către organizația/entitatea respectivă.
De asemenea, nu va fi obligatorie purtarea măștii la evenimente precum concursurile sportive sau concertele organizate în exterior sau în spații închise.
Reguli de călătorie în Germania
Începând cu data de 03.03.2022, ora 00.00, România nu mai este clasificată drept zonă cu incidență ridicată. Prin urmare, nu mai este necesară înregistrarea pe portalul www.einreiseanmeldung.de a persoanelor care intenționează să călătorească în Germania.
Persoanele care călătoresc în Germania au obligația de a prezenta la intrarea pe teritoriul federal documente care atestă fie vaccinarea anti-COVID-19, fie vindecarea de COVID-19, fie rezultatul negativ al unui test pentru COVID-19, indiferent de modalitatea de transport utilizată (aeriană – inclusiv tranzit aeroportuar -, terestră, navală) și de zona din care este începută călătoria.
Copiii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptați de la această obligație.
Dovada vaccinării trebuie să corespundă criteriilor stabilite de Institutul Paul Ehrlich în colaborare cu Institutul Robert Koch privind tipul de vaccin, numărul de doze necesare pentru fiecare tip de vaccin, doze booster necesare pentru o protecție completă în funcție de tipul de vaccin administrat, precum și intervalul de timp între administrarea dozelor.
Pentru protecția completă a persoanelor, este necesar ca acestea să fie vaccinate cu două doze de vaccin. Acest lucru e valabil și pentru cazurile în care doza de imunizare a fost efectuată cu serul produs de compania Johnson&Johnson (Jannssen-Cilag).
Certificatul de vaccinare trebuie să ateste efectuarea a 3 vaccinări (din care ultima să fie la cel puțin 3 luni după a doua vaccinare).
Dovada infectării anterioare cu virusul SARS-CoV-2 și, implicit, a vindecării trebuie să corespundă criteriilor stabilite de Institutul Robert Koch privind tipul de testare de laborator pentru confirmarea bolii, intervalul de timp scurs de la data testării sau dovada privind ridicarea carantinei dispuse ca urmare a infectării și durata de timp maximă acceptată de la data testării până la data efectuării călătoriei.
Dovada testării negative se face prin prezentarea unui test negativ pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2. Sunt acceptate testele tip antigen sau RT-PCR, a căror valabilitate să nu depășească 48 ore.
Documentele menționate anterior pot fi prezentate în format tipărit sau electronic și trebuie să fie redactate într-una din limbile germană, engleză, franceză, italiană sau spaniolă.
Pentru informații legate de autoizolare, verificați informațiile la zi puse la dispoziție de autoritățile germane.
Reguli de călătorie în Franța
Franța se află într-un regim de tranziție privind ieșirea din starea de urgență sanitară, până la data de 31 iulie 2022.
La intrarea pe teritoriul francez, se aplică următoarele măsuri pentru persoanele cu vârsta de peste 12 ani care sosesc din România, conform Strategiei de redeschidere a frontierelor:
-nu este necesară prezentarea unui test negativ pentru COVID–19 pentru persoanele care sunt vaccinate complet cu un vaccin autorizat de UE. Schema de vaccinare este considerată completă la 28 de zile de la administrarea dozei unice pentru vaccinul Janssen (Johnson&Johnson), la 7 zile de la administrarea celei de-a doua doze pentru celelalte vaccinuri recunoscute de Agenția Europeană a Medicamentului (Pfizer/Comirnaty, Moderna, AstraZeneca/Vaxzevria/Covishield) și, pentru persoanele care au efectuat toate dozele necesare dintr-un vaccin autorizat de OMS și nerecunoscut de Agenția Europeană a Medicamentului, la 7 zile de la administrarea unei doze complementare de vaccin cu ARN mesager care beneficiază de o astfel de recunoaștere.
ATENȚIE! Din 30 ianuarie 2022, pentru ca schema de vaccinare să fie considerată completă, persoanele cu vârsta de peste 18 ani care doresc să intre pe teritoriul francez trebuie să fi primit o doză complementară de vaccin cu ARN mesager, dacă au trecut 9 luni de la ultima doză administrată.
Persoanele care nu sunt vaccinate (cu schemă completă, conform detaliilor de mai sus) trebuie să prezinte la îmbarcare/la trecerea frontierei:
-fie un test molecular tip PCR, efectuat cu cel mult 72 ore înainte de intrarea în Franța, fie un test antigen, efectuat cu maximum 48 ore înainte de intrarea în Franța; sunt exceptați pasagerii aflați în tranzit aeroportuar, pentru care statul de destinație finală nu solicită testul;
-fie un certificat de recuperare de COVID-19, care atestă o infectare confirmată cu cel puțin 11 zile și maximum șase luni anterior.
Copiii cu vârsta de până la 12 ani sunt exceptați de la această măsură.
Atenție! Se acceptă ca certificate doveditoare ale vaccinării, trecerii prin boală sau rezultatului negativ al unui test tip RT-PCR doar certificatele care conțin un cod QR și care sunt redactate în limba statului în care au fost emise și în limba engleză.
Această obligație nu se aplică transportatorilor rutieri în timpul desfășurării activității profesionale și următoarelor deplasări pe cale terestră: deplasări cu o durată mai mică de 24 de ore pe o rază de 30 km în jurul locului de reședință; deplasări profesionale ale căror urgență sau frecvență sunt incompatibile cu efectuarea unui test (https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/conseils-aux-voyageurs/informations-pratiques/article/coronavirus-covid-19).
Transportatorii rutieri care sosesc în Franța trebuie să prezinte un certificat european pentru lucrătorii din sectorul transporturilor internaționale.
Formularul poate fi descărcat AICI.
Pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani nu este necesar testul PCR/antigen sau dovada vaccinării.
Condiții de intrare și tranzit în Austria:
I. Persoanele care călătoresc în Austria pot intra pe teritoriul federal fără înregistrare prealabilă și fără să intre în carantină, cu prezentarea uneia din următoarele dovezi (3G):
1. Un certificat de vaccinare cu un ser autorizat. Atenție la măsurile interne, în special cele aplicabile la nivelul orașului Viena și la durata de valabilitate a vaccinurilor pe plan intern.
2. O confirmare a unei infectări cu SARS-CoV-2, care a avut loc în ultimele 180 de zile și pentru care poate fi prezentat un certificat medical de vindecare.
3. Rezultatul negativ al unui test biologic-molecular pentru SARS-CoV-2 (PCR), nu mai vechi de 72 de ore de la data prelevării probelor sau antigen (exclusiv de la un laborator autorizat), nu mai vechi de 24 de ore de la data prelevării probelor.
Persoanele care nu îndeplinesc niciuna din condițiile menționate mai sus trebuie să se înregistreze, cu cel mult 72 de ore înaintea călătoriei, prin intermediul platformei Pre Travel Clearance – PTC (https://entry.ptc.gv.at/en.html) și vor fi plasate în carantină pentru o perioadă de 10 zile.
Măsura carantinei poate fi încheiată dacă este prezentat rezultatul negativ al unui test pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2.
II. Excepții:
A. Minori cu vârsta de până la 12 ani, chiar dacă sunt neînsoțiți
În cazul în care părinților însoțitori li se aplică măsura carantinei, aceasta se aplică și minorilor și se încheie în momentul în care se încheie carantina părinților.
Minorilor cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani li se aplică regula 3G.
B. Persoanele aflate în tranzit
Este permis în regim permanent tranzitul, fără oprire (înnoptare), cu excepția opririlor absolut esențiale, al cetățenilor pe teritoriul Austriei spre destinații din alte state.
Este obligatorie prezentarea, la cererea autorităților, de către toate persoanele care tranzitează Austria, a dovezilor care să ateste ieșirea de pe teritoriul austriac și asigurarea intrării în statul de destinație (rezervări la hotel/tren/autobuz/avion, documente justificative privind domiciliul/rezidenţa/dreptul de şedere, proprii sau ale membrilor de familie, după caz: certificate de căsătorie etc., contracte de muncă, orice altă dovadă a necesității intrării, de exemplu adeverință de tratament medical imperios necesar, de studii etc.).
Excepție fac lucrătorii care operează transporturi comerciale și de marfă.
C. Persoanele care călătoresc în Austria din zone de conflict armat/război sunt exceptate de la aplicarea condițiilor de călătorie în context COVID-19.
III. Documentele justificative pot fi redactate în limba germană sau engleză.
De la 1 mai, Grecia a ridicat toate restrițiile de călătorie
Grecia a ridicat duminică, 1 mai 2022, restricțiile pentru zborurile externe și interne impuse din cauza Covid, a anunțat autoritatea de aviație civilă, citată de Reuters.
Pentru a zbura în sau dinspre țară, călătorii trebuiau până acum să prezinte un certificat de vaccinare, unul care să ateste că s-au vindecat de coronavirus sau un test negativ.
De la 1 mai, pasagerii și echipajul vor trebui să poarte doar o mască de protecție, a anunțat autoritatea de aviație civilă.
Decizia a fost luată înainte de începerea sezonul estival, care, speră oficialii, va duce la o revenire a veniturilor după criza pandemică.
Sezonul turistic de vară începe de obicei după Paștele ortodox grec, care a fost pe 24 aprilie.
Grecia se așteaptă la un număr mare de vizitatori în acest an, iar oficialii estimează că veniturile vor ajunge la 80% din nivelurile din 2019. Acela a fost un an record înainte ca pandemia să blocheze călătoriile.
În condițiile în care infecțiile au scăzut, restaurantele și magazinele au revenit duminică la o capacitate de 100%, permițând clienților să intre fără dovada vaccinării, dar cu mască.
Reguli de intrare în Bulgaria 2022
Începând cu data de 1 aprilie 2022, situația de urgență epidemiologică NU a mai fost prelungită.
Cetățenilor români care sosesc din România (inclusiv din Republica Macedonia de Nord, Turcia, Serbia, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Israel și Egipt), li se permite intrarea DOAR în baza prezentării documentelor de călătorie (carte de identitate sau pașaport aflate în perioada de valabilitate) FĂRĂ a mai fi necesară prezentarea documentelor în legătură cu COVID-19.
Reguli de intrare în Marea Britanie
Cetățenii români nerezidenți în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pot călători în Marea Britanie doar în baza unui pașaport, cartea de identitate fiind acceptată numai în cazul cetățenilor care au statut de rezident.
Autoritățile nu au prelungit starea de urgență.
Începând cu data de 18 martie a.c., persoanelor care ajung în Regatul Unit, indiferent de stadiul de vaccinare și țara de proveniență, nu li se mai aplică restricții de călătorie, fiind eliminate obligativitatea efectuării testelor, completarea formularului – Passenger locator form sau izolarea la domiciliu.
Sursa: Alba24.ro
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
ANRE a emis în acest an un ordin care prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sau dețin centrale individuale pe gaze. A fost generată o formulă de calcul potrivit căreia cota comună ajunge la 50% din factura totală a blocului, scrie HotNews.ro. Oamenii au numit aceste costuri „taxa pe țeavă”, cu referire la coloana de distribuție a agentului termic în bloc.
În luna martie a acestui an, ANRE a emis un regulament privind repartizarea consumului de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii repartitoarelor.
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
„Cantitatea de energie termică aferentă consumului comun de încălzire, repartizată proporțional cu cota indiviză conform prevederilor art. 14, se achită de către toți proprietarii/utilizatorii de apartamente/spații cu altă destinație decât cea de locuință din unitatea de calcul, indiferent dacă:
a) apartamentele sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință sunt sau nu conectate la SACET (sistemul centralizat – n.r.) sau la sursă locală;
b) există sau nu coloane de distribuție a încălzirii ce traversează apartamentele și/sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință și dacă acestea sunt sau nu izolate termic”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%”
Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România, a scris pe Facebook: „A venit prima factură de căldură! Prima aberație a iernii în blocurile cu repartitoare: jumătate din factura pe bloc o plătesc toți, atât conectații, cât și deconectații (cei cu centrală proprie). Este o aberație colosală. Nu ai cum să ai parte comună 50% din factura totală. Nu înțeleg cum au ajuns la acea formulă”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%. Vă fac un calcul: de exemplu un bloc cu 8 etaje și 40 de apartamente, pe scară sunt 8 calorifere, câte unul la fiecare etaj, iar în apartamente sunt câte 3 calorifere, să zicem, deci 120 de calorifere. Ar veni 128 de calorifere în total în bloc, din care 8 sunt la comun. Cum să ajungă partea comună 50%?!”, s-a întrebat el.
„Este abia prima lună cu costuri de încălzire. Să vedeți ce scandaluri vor ieși în blocuri când vin facturile acelea urișe pe decembrie, ianuarie, februarie.
Să zicem că v-ați luat centrală pe gaz, ați făcut o investiție, ați dat bani pe centrală, v-ați debranșat, acum plătiți facturi la gaz, și acelea uriașe, iar acum mai vine și această cotă comună uriașă”, a mai scris Opaina.
„O clădire, o singură soluție de încălzire”
Mihai Mereuță, președintele Ligii Habitat, este de altă părere: „Sunt legile fizicii. Căldura circulă. Vă dau alt exemplu: cineva care are centrală pleacă de acasă și închide centrala, deci nu consumă și nu plătește nimic pentru acea perioadă, însă când vine acasă nu găsește rece ca afară, ci 15 grade cel puțin”.
În opinia sa, soluția este interzicerea posibilității de a avea mai multe modalități de încălzire în același condominium.
„Ar trebui să fie: o clădire, o singură soluție de încălzire”, zice Mereuță.
EVENIMENT
Sunt interzise ANVELOPELE all-season? RAR: Vă anunțăm din timp când vor apărea NOUTĂȚI legislative
În vară, presa prelua o informație din mass-media europeană legată de faptul că de la 1 octombrie 2024, așa numitele anvelope all-season vor fi interzise.
„Începând cu 1 octombrie 2024, șoferii se pot confrunta cu amenzi dacă nu respectă noile reglementări referitoare la anvelope. O regulă importantă este schimbarea cauciucurilor de două ori pe an. Deși anvelopele all-season oferă o opțiune convenabilă pentru a evita aceste schimbări, o nouă reglementare interzice anumite tipuri de anvelope începând cu aceeași dată”, scria Capital.
Sunt interzise ANVELOPELE all-season? RAR: Vă anunțăm din timp când vor apărea NOUTĂȚI legislative
„Anvelopele de tip all-season nu sunt foarte sigure pe timpul sezonului rece, sunt de părere specialiștii. O serie de studii arată că șoferii aflați la volanul unor vehicule astfel echipate au produs mai multe accidente. Conform statisticilor, anvelopele de tip all-season reprezintă un compromis”, scria Evenimentul Zilei.
Cu alte cuvinte, anvelopele all-season nu că ar fi bune și vara și iarna, ele n-ar fi bune nici vara, nici iarna.
Conform presei, sursa acestei informații ar fi chiar Uniunea Europeană, care consideră că majoritatea accidentelor ar fi fost provocate din cauza echipării mașinilor cu acest tip de anvelope.
„Nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă”
Cluj24 a solicitat un răspuns singurului for din România abilitat să ia o asemenea decizie, și anume RAR:
„Primele ninsori aduc și primele întrebări despre ce pneuri trebuie montate pe autovehicule în sezonul rece, despre marcajele de pe anvelope sau despre data de la care acestea devin obligatorii. Vă înțelegem nelămuririle, pentru că în fiecare an sunteți bombardați cu informații nereale, menite să genereze panică printre cei care se tem că au omis să citească modificările legislative. Din acest motiv vă spunem noi tot ce trebuie să știți despre anvelopele de iarnă.
Pe scurt, dacă nu vreți să citiți până la capăt (deși vă recomandăm să o faceți), trebuie să știți că legislația din România nu s-a modificat! TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi <<mud>> și zăpadă <<snow>>), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională. Totodată, nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă, acestea fiind obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei.
Acum, mai în detaliu, reamintim că legea din România nu merge dincolo de marcajul format din literele M și S, respectiv dincolo de definiția anvelopelor de iarnă/zăpadă din legislația de omologare a anvelopelor. Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifică OG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M şi S.
Denumirea de anvelopă “all-season” este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011.
„Nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece”
Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate.
Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni!
Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil.
Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură.
Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.
Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă).
În final, vă asigurăm că am citit și noi știrile despre “anvelopele care vor fi interzise din 2024”, dar rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative care pot avea impact asupra deținătorilor de vehicule din România”.
Zvon sau nu, cert este că o asemenea știre are și o componentă comercială. Cui prodest? Cui folosește un asemenea gen de dezinformare? Evident, vânzătorilor de anvelope care, se pare, și-au crescut vânzările la categoria anvelope de iarnă…
ECONOMIE
Dragoș Damian: N-ai chef, timp sau bani să investești în resursa umană? Participă la un târg de cariere și fură de la competiție
CEO Terapia, Dragoș Damian, critică lipsa de investiție reală în formarea resursei umane de către companii și o practică frecventă: recrutarea agresivă de la competitori.
„N-ai chef, timp sau bani să investești în resursa umană? În învățământ dual? În burse și practică pentru studenți? În laboratoare scumpe în facultăți? Nici o problemă! Participă la un târg de cariere și fură de la competiție câți angajați ai nevoie!
Povești de adormit mediul de afaceri
Urmărește o conferință la care iau parte șefii departamentelor de resurse umane și vei realiza ce profesioniști desăvârșiți sunt. Stăpânesc cu măiestrie o mulțime de formulări complicate care te conving cât de mult timp și bani alocă pentru atragerea, retenția și dezvoltarea oamenilor din organizația lor, cât de mult se investește în resursa umană, ce beneficii cuprinzătoare sunt acordate.
Ce nu știi însă este că toate lăudăroșeniile lor sunt povești de adormit mediul de afaceri pentru că, singurul lucru pe care îl fac este să fure angajați de la competiție. Păi are cineva chef, bani și timp să investească în angajați? Are cineva chef, bani și timp să dezvolte un director financiar sau economic, un specialist de calitate, de la director la analist, un specialist în operațiuni industriale de la director la ingineri la supervizori la operatori mașini alfa-numerice, un specialist în planificarea producției, un specialist în lanțul de aprovizionare, un specialist de mediu?
Instructajul costă sute de mii de lei
Uite. Un director financiar se pregătește în 5-10 ani, instructajul costă sute de mii de lei. Specialiști de calitate și de operațiuni industriale nu există, ei trebuie luați de pe băncile facultății, durează 1-3 ani pregătirea lor, tot sute de mii de lei. Specialiști de planificare, de aprovizionare, de mediu, la fel, nu există, costă mii și mii de lei pregătirea lor.
Pentru pregătirea unor astfel de specialiști este necesară muncă asiduă în interiorul organizației, parteneriate cu instituțiile de învățământ, donații de echipamente scumpe către universități în așa fel încât instruirea să se facă de pe băncile facultății, etc.
Mergem la competiție și furăm
Prostii! Timp și bani dați de pomană. Așadar, mergem la competiție și furăm. Luăm oameni gata pregătiți de fraierii din alte companii, care cred bazaconii de tipul învățământ dual preuniversitar și universitar sau pierd vremea în pregătirea angajaților prin parteneriate cu facultățile. Sunt unii angajatori fraieri care cred în rolul angajatorilor de a ajuta societatea să progreseze prin dezvoltarea generațiilor Y și Z.
Cât de fraieri pot fi?
Furtul de angajați este soluția perfectă pentru orice șef de resurse umane:
- Poți da salarii mai mari sau beneficii de altă natură pentru că nu te costă nimic pregătirea lor;
- Nu există nici o lege împotriva furtului de angajați, dimpotrivă, Codul Muncii „încurajează” furtul de angajați prin prevederi ambigue. Astfel încât poți fura 1, 2, 5, 10, 20 de angajați. Poți fura atâția angajați de la competiție până o închizi și tot nu pățești nimic, degeaba reclamăa unii aceasta practică;
- În plus:
- Bonus 1: merită să vezi fețele directorilor cărora le furi angajații, sunt de neprețuit supărarea și frustrarea lor după ce au consumat timp și bani cu munca susținută în interiorul organizației, parteneriate cu instituțiile de învățământ, donații de echipamente scumpe către universități în așa fel încât instruirea să se facă încă de pe băncile facultății. Niște fraieri, merită să râzi de ei;
- Bonus 2: daca angajatul furat nu se inseră în organizația ta, îl dai afara fără probleme, fără să fi consumat timp și bani pentru a-l pregăti. Și rămâi cu satisfacția că ai destabilizat competitorul de unde l-ai furat, care trebuie să consume timp și bani ca să pregătească pe altcineva.
Singura cale ieftină, să furi angajați de la competiție
Așadar, fură un angajat de la competiție, fură 2, 5, 10.
Totuși, fii un pic prudent, respectă niște reguli de bază:
- mergi tot timpul la conferințe ca să arați publicului că de fapt ești un angajator de top care investește timp și bani în pregătirea resursei umane. Și mai bine, cumpăra un loc într-un anuar ”Angajatori de Top”, e maxim 5.000 de Euro, dă bine;
- folosește anunțuri pe situl propriu, târguri de cariere, platforme de recrutare, companii de plasare de forța de muncă și vânători de capete, astfel încât să eviți orice risc ca planurile tale să fie dezvăluite;
- lipește afișe de recrutare pe stâlpi sau plasează banere în jurul locației competitorului pe care îl asediezi ca să-i furi angajații, demonstrezi astfel că ai publicat la loc vizibil intenția de angajare.
Singura cale ieftină și rapidă de dezvoltare a organizației tale este să furi angajați de la competiție. Succes!”, a spus Damian.
ADMINISTRAȚIE
Trenul metropolitan, „undă verde” de la Consiliul Județean Cluj. Aviz favorabil în Comisia de Urbanism
Consiliul Județean Cluj a avizat realizarea trenului metropolitan, în ședința Comisiei de Urbanism de joi, 21 noiembrie.
Comisia Tehnică de Urbanism și Amenajarea Teritoriului (CTATU) din cadrul Consiliului Județean Cluj a avizat favorabil, cu condiționări, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) al viitorului Tren Metropolitan Cluj.
Trenul metropolitan va rezolva problema mobilității urbane
„Pentru ca acest important proiect să poată merge mai departe, în sensul depunerii și obținerii finanțării europene, am decis să aprobăm, cu anumite modificări, documentația prezentată în comisie. Este necesar ca proiectul viitorului tren metropolitan să fie corelat cu toate proiectele de infrastructură publice și private aprobate deja pe traseul propus prin PUZ.
Această nouă investiție este una extrem de importantă din perspectiva rezolvării problemei de mobilitate urbană pentru cei aproximativ 500 de mii de clujeni care trăiesc și muncesc în Zona Metropolitană Cluj”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj și al Comisiei CTATU.
Ultima etapă a fazei de proiectare
Elaborarea PUZ-ului aferent Trenului Metropolitan Cluj, ca etapă finală a fazei de proiectare, a fost necesară în vederea stabilirii reglementărilor urbanistice pentru realizarea obiectivelor noi propuse în cadrul acestui proiect de infrastructură, reguli care nu au fost cuprinse, anterior, în cadrul PUG-urilor aflate în vigoare.
Proiectul Trenului Metropolitan constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii de cale ferată existentă deja între localitățile Gârbău și Bonțida, via Cluj-Napoca, cu nu mai puțin de 23 de stații. Astfel, de-a lungul celor 48,8 km de traseu, vor fi amenajate noi peroane, un pasaj rutier subteran, trotuare, piste biciclete, parcări auto/moto/velo și stații de autobus.