ACTUALITATE
Răzvan Cherecheș: Ventilația încăperilor, soluția pentru oprirea transmiterii COVID în INTERIOR
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile. Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?
Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani
Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.
Schimbările pe piața AUTO în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători
„Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.
Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini
Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.
În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.
Piața mașinilor electrice va crește ușor
O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.
„Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.
Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est
Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.
Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.
Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini
Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.
„Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.
Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.
„Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.
POLITICA
Nicolae Vlahu, senator AUR: „Ordonanța trenuleț atacă direct drepturile românilor. Cât timp o să mai tacă Avocatul Poporului?”
Nicolae Vlahu, senator al Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) a reiterat poziția fermă a partidului împotriva controversatei „Ordonanțe Trenuleț”, calificând-o drept un act care lovește în angajații din sectoare strategice, afectează pensionarii, tinerii și adâncește criza economică.
„AUR a condamnat încă din momentul în care au apărut primele informații cu privire la controversata „Ordonanță Trenuleț” măsurile pe care guvernul Ciolacu 2 vrea să le ia. Am spus că este un act care lovește în angajații din IT, construcții și agricultură, afectează pensionarii, tinerii și adâncește criza economică în loc să o rezolve. Această ordonanță nu este altceva decât o demonstrație clară a disprețului Guvernului față de drepturile fundamentale ale cetățenilor și față de stabilitatea economică a țării.
Sindicatele și Avocatul Poporului, ultimele speranțe împotriva „Ordonanței Trenuleț”
Intenția sindicatelor de a ataca la Curtea Constituțională această ordonanță a austerității reprezintă un demers firesc pentru a proteja interesele românilor. Poate că, măcar de această dată, Avocatul Poporului va răspunde solicitării de a interveni de partea românilor. Scrisoarea transmisă de sindicate doamnei Weber prin care îi solicită să atace la CCR această OUG este un strigăt de disperare al românilor afectați de măsurile criminale ale guvernului PSD-PNL-UDMR.
Prin eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din sectoarele strategice și prin înghețarea pensiilor, a alocațiilor, dar și prin creșterea poverii asupra mediului de afaceri și a producătorilor autohtoni, Guvernul sacrifică viitorul României pentru a masca propriile eșecuri de gestionare a bugetului național. Aceste măsuri nedrepte nu sunt doar neconstituționale, ci și profund imorale, întrucât subminează sectorul privat și descurajează munca onestă și productivitatea.
AUR a sesizat deja Avocatul Poporului cu privire la neconstituționalitatea acestei ordonanțe și așteptăm, încă, intervenția doamnei Weber. Aceasta trebuie să sesizeze la rândul său Curtea Constituțională pentru a stopa abuzurile comise de actuala guvernare. Este inadmisibil ca Guvernul să continue să ia decizii în detrimentul poporului român, sub masca „necesităților economice,” când realitatea demonstrează că adevăratele probleme vin din incompetența și corupția sistemică din interiorul instituțiilor statului.
AUR: „România, în pragul unei dictaturi economice”
AUR susține inițiativele sindicatelor, ale angajaților din IT, construcții și agricultură, care luptă împotriva acestor măsuri draconice. Vom continua să fim alături de toți românii care refuză să accepte transformarea țării noastre într-un stat autoritar, unde drepturile fundamentale sunt ignorate, iar demnitatea cetățenilor este călcată în picioare.
Această ordonanță este încă o dovadă că suntem în zorii unei dictaturi economice, în care statul nu mai guvernează pentru popor, ci împotriva lui. AUR rămâne ferm în lupta pentru drepturile românilor și pentru o guvernare transparentă, responsabilă și orientată spre interesul național.
Autoritățile au emis mesaj RO-ALERT pentru zona de munte a județului Cluj, valabil până miercuri dimineață. O avertizare meteo cod portocaliu de vânt puternic este în vigoare.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență Cluj anunță că a fost emis mesaj RO-ALERT cod portocaliu de vânt în zona de munte, la altitudini de peste 1800 metri, valabil în intervalul 07.01.2025 ora 23.00- 08.01.2025 ora 05.00.
Cod galben de intensificări ale vântului, până joi
Amintim că meteorologii au emis o avertizare cod galben de intensificări ale vântului, valabil de marți, 7 ianuarie, la ora 20, până joi, 9 ianuarie la ora 20. La altitudini în general de peste 1700 m, în Munții Apuseni, în nordul și în centrul Carpaților Orientali, vor fi perioade cu rafale de 90…120 km/h.
Totodată, până vineri, 10 ianuarie, la ora 10, local și temporar, vântul va avea intensificări la munte, cu viteze la rafală de 50…80 km/h, precum și în zona joasă din Banat și Crișana, unde rafalele vor fi în general de 40…50 km/h.
În noaptea de marți spre miercuri (7/8 ianuarie) în Munții Apuseni și în nordul Carpaților Orientali vor fi precipitații moderate cantitativ (10…15 l/mp), predominant sub formă de ploaie, ce vor favoriza topirea stratului de zăpadă.
Elevii se vor întoarce la cursuri miercuri, 8 ianuarie, după vacanţa de iarnă. Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, următoarea vacanţă va avea o săptămână şi va avea loc în perioada 10 februarie – 2 martie, după cum vor decide Inspectoratele şcolare judeţene şi cel al municipiului Bucureşti.
Cursurile se vor desfăşura apoi până la vacanţa de Paşti, care este programată din 18 aprilie până pe 27 aprilie.
Anul şcolar 2024 – 2025 se va încheia pe 20 iunie, când va începe vacanţa de vară, care se va încheia pe 7 septembrie.
Gata VACANȚA! Elevii se vor întoarce la cursuri miercuri, 8 ianuarie
Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, Inspectoratele şcolare pot aproba, cu avizul Ministerului Educaţiei, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar.
Aprobarea modificării structurii anului şcolar se acordă în condiţiile asigurării parcurgerii integrale a programei şcolare, precum şi a posibilităţii ca toţi elevii să participe, fără restricţii, la examenele şi evaluările naţionale.