ECONOMIE
INTERVIU CLUJ 24. Joszef Varadi (CEO Wizz Air): În vara anului 2025 flota noastră va avea avea în jur de 250 de avioane
Joszef Varadi, CEO Wizz Air, spune că în vara anului viitor, flota companiei aeriene pe care o conduce va avea în jur de 250 de avioane, preconizând că 2025 va fi un an cu o creștere însemnată.
Acesta a vorbit într-un interviu pentru Cluj24 despre oportunitățile create de pandemia COVID și despre faptul că Wizz Air a ajuns în 2023 la depășirea capacităților de dinainte de pandemie, ceea ce înseamnă o recuperare rapidă.
Întrebat dacă ruta Cluj-Budapesta face parte din planurile companiei, Varadi a lăsat să se înțeleagă că aceasta ar putea fi reintrodusă în viitor.
Jumătate din cota de piață în România
Rep: Domnule Varadi, referitor la anul precedent, vă rugăm să ne împărtășiți câteva informații despre traficul de pasageri, rezultatele financiare și cota de piață Wizz Air în România. Și care sunt așteptările pentru anul 2024.
J.V: Am crescut în mod substanțial în România și, de departe, suntem lideri de piață la nivelul țării. România este, pentru noi, o piață strategică și avem o configurație de operare extinsă.
Avem mai multe baze, cum sunt cele din București, Cluj, dar și alte orașe, astfel că putem acoperi, din punct de vedere geografic, întreaga țară.
Anul 2023 a fost un an bun pentru Wizz Air, iar 2024 este un pic diferit, având în vedere toate problemele pe care încercăm acum să le atenuăm, care decurg din lanțul de aprovizionare al industriei, în condițiile în care unele dintre motoarele noastre sunt supuse inspecțiilor și verificărilor, după cum se știe.
20% din flotă blocată la sol
În urma acestui fapt, aproximativ 20% din flota noastră este blocată la sol în prezent.
Flota noastră continuă să crească și, de asemenea, trebuie să extindem o parte din capacitatea aeronavelor existente pentru a ne asigura că suntem acoperiți împotriva blocajelor.
Deci, noi considerăm că în acest an vom opera cam la aceeași capacitate ca în 2023, iar din toate cele pe care le-am expus mai sus rezultă că anul 2024 nu va fi un an de creștere, ci cred că va fi unul în care ne menținem liniile actuale.
Dar în ceea ce privește anul viitor, ne vom recupera motoarele avioanelor, iar flota noastră va continua să crească.
Să nu uităm că în fiecare an achiziționăm 30-40 de avioane noi, ceea ce face ca numărul lor total să fie acum de 209, doar modele Airbus. În vara anului 2025 vom avea în jur de 250 de avioane în flotă, deci vom crește și vom avea din ce în ce mai puține blocări de aeronave din cauza motoarelor în viitor, pe măsură ce le trecem prin procesul de inspecție.
Ca să rezum, ne așteptăm ca 2025 să fie un an an bun pentru compania noastră deoarece vom începe să creștem din nou.
Din punct de vedere al cotei de piață, avem 58% pe piața din Cluj și 49% la nivelul României, adică aproape jumătate. Am transportat în România aproape 100 de milioane de pasageri de când am venit în această țară.
Avem 27 de avioane în total în România, din care 5 sunt la baza din Cluj.
Recuperare post-COVID
Rep: În opinia dvs., când va fi completă recuperarea industriei aeriene după perioada pandemiei?
J.V: Dacă va uitați la vara trecută, a anului 2023, industria aeriană europeană a ajuns la un grad de operare de 96% din capacitatea pre-COVID. Wizz Air a operat la 150% din capacitatea pre-COVID, deci din punctul nostru de vedere suntem peste capacitatea de dinaintea pandemiei.
Așa încât eu cred că industria continuă să se recupereze, iar în această vară mă aștept ca industria aeriană europeană să ajungă la capacitatea înregistrată în perioada de dinaintea COVID. Așadar, aș spune că în 2024, era COVID va fi recuperată din punct de vedere al capacității.
Dar trebuie să vedeți că nu fiecare companie aeriană performează în același fel. Wizz Air este, în mod clar, unul dintre beneficiarii strategici ai pandemiei COVID, pentru că am reușit să schimbăm o parte din performanța noastră pe piață, o parte din prezența noastră pe piață. În plus, am fost capabili să cucerim noi piețe ca urmare a inversărilor din industrie.
Deci acum suntem mai mari cu 50% decât eram în perioada pre-COVID și cu toate acestea avem problemele legate de lanțul de aprovizionare, dar anul viitor vom continua să dezvoltăm afacerea în continuare.
Câștigurile strategice ale Wizz Air în pandemie
Rep: Pandemia COVID a reprezentat și o oportunitate pentru Wizz Air, nu-i așa?
J.V: A fost, absolut, pentru că întreaga industrie a făcut pași înapoi, lăsând multe goluri în piață, și noi am fost capabili să le umplem. Vreau să mă refer la cele cinci câștiguri strategice pentru Wizz Air în acea perioadă. În România a fost falimentul Blue Air, intrarea pe piața albaneză și faptul că am devenit, peste noapte, lider de piață în Albania, sau achiziția unui portofoliu semnificativ de sloturi pe aeroportul London – Gatwick din Marea Britanie.
De asemenea, am intrat în Italia la nivel național și nu numai că am zburat în Italia, dar am început să activăm având baze operaționale în aceasă țară.
Iar al cincilea câștig este că am deschis o companie aeriană în Abu Dhabi ca un joint venture cu Guvernul din Emiratele Arabe Unite.
Pregătiri pentru sezonul de vară
Rep: Cum se pregătește Wizz Air pentru sezonul de vară și pentru a evita întârzierile și anulările zborurilor în România? Ce soluții aveți pentru a vă informa mai rapid pasagerii?
J.V: Cred că am învățat destule din ultimii doi ani deci, evident, a trebuit să facem față la două probleme, una fiind chiar propria noastră creștere, pentru că, așa cum spuneam, am crescut cu 50% față de capacitatea față de perioada pre-COVID.
Iar a doua a fost legată de provocările continue ale lanțului de aprovizionare, deoarece lanțul de aprovizionare nu este o provocare doar din perspectiva producției de motoare, ci și din punct de vedere al resursei forței de muncă, a constrângerilor infrastructurii în mediul aeroportuar, în controlul traficului aerian. Și cred că cele două probleme, împreună, ne-au copleșit.
Iar sistemul nostru nu a fost conceput pentru a procesa toate problemele care decurg din acel mediu perturbator.
Între timp, ne-am reproiectat procedurile de operare, platforma noastră de operare, pentru a ne asigura că putem crea mai multe rezerve în sistem din punct de vedere al avioanelor și echipajelor. De asemenea, am reproiectat unele dintre programele noastre pentru a elimina zborurile riscante, care ar putea să ne ducă la pierderea unor echipaje la finalul turei.
Soluții la probleme
Imaginați-vă că există o limită legală de zbor cu echipajul de 10 ore. Dacă le programăm sarcinile la, nu știu, să zicem 9 ore și 30 de minute, dar există o întrerupere undeva care pune o oră de întârziere în program, am pierde ultimul sector, am pierde echipajul.
Și s-ar putea să găsim sau nu un echipaj de rezervă.
De aceea au reproiectat totul să ne asigurăm că putem opera compania fără probleme.
Dacă vă uitați la operațiunile noastre din prezent, să spunem din 2024 până acum, veți observa că finalizarea programului nostru este una dintre cele mai mari din Europa. Performanța noastră în ceee ce privește plecările sau sosirile la timp s-a îmbunătățit mult, iar acum ne aflăm între primii patru ai industriei europene.
Așadar, vedem că am abordat provocările lanțului de aprovizionare în mod sistemic, deci întrebarea pentru noi nu a fost numai cum să facem față pasagerilor afectați. ci cum să intervenim la rădăcina cauzelor care au afectat pasagerii. Și cred că am făcut pași semnificativi în acest sens.
Ca să vă dau un exemplu, în cele mai rele perioade am operat 97-98% din zborurile noastre, iar acum operăm 99,95% din zboruri. Deci, aceasta este o schimbare uriașă și, evident, are un impact mult mai mic asupra clienților.
Dar, bineînțeles, ne-am îmbunătățit și procesele. Dacă există o problemă despre cum informăm mai bine clienții, cum ne facem sistemul mai ușor, mai accesibil clienților, am îmbunătățit și aceste lucruri
Dar cred că marea îmbunătățire vine cu adevărat din cauzele fundamentale, că nu ar trebui să avem atât de multe întreruperi cum am avut înainte.
Revin 2 avioane la baza de la Cluj
Rep: Referitor la planurile de investiții Wizz Air – avioane, rute noi în 2024, vă rugăm să ne împărtășiți câteva detalii.
J.V: Cum am menționat, cred că 2024 va fi un an mai dificil pentru o creștere, astfel că, deja, privim spre 2025.
De exemplu, dacă a trebui să luăm de la Cluj o parte din capacități, acum refacem acea capacitate. Este un avion care revine în vară la baza de la Cluj și vedem cum să aducem altul la începutul anului viitor.
Așa că eu cred că până la începutul anului viitor, vom relua ceea ce aveam în termeni de capacitate și din vara lui 2025 vom crește rețeaua și ne gândim la noi destinații.
Rep: Și cum rămâne, în final, cu baza Wizz Air de la Cluj?
J.V: Deci vom readuce un avion la Cluj în această vară, astfel că vor fi 6 avioane, iar al 7-lea avion va va readus la începutul anului viitor, asfel că se se reface flota acestei baze.
Mulți dintre piloți și din echipajele de cabină au fost relocați de la Cluj, dar vrem să îi aducem acasă de îndată ce se întorc avioanele.
Ruta Cluj-Budapesta
Rep: Mai face parte din planurile de viitor ale Wizz Air ruta Cluj-Budapesta?
J.V: Nu, cred că nu în acest moment. Vreau să spun că ne uităm după noi destinații și oportunități. Această rută a fost operată mai demult și sunt destul de sigur că, la un moment dat, am putea să o readucem cândva în viitor, dar nu vreau să fac nicio promisiune.
Pentru moment, cred că cea mai importantă problemă este să ne asigurăm că protejăm capacitatea noastră în măsura în care putem, având în vedere toate circumstanțele.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
FOTO. Doi traficanți de droguri, prinși în flagrant în Turda când vindeau o jumătate de kilogram de susbstanță psihoactivă
Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a doi traficanți de droguri, un bărbat și o femeie, de 30 și 32 de ani, cercetate pentru operațiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, fără a deține autorizație eliberată în condițiile legii, în formă continuată.
”La data de 9 decembrie a.c., persoanele cercetate au fost prinse în flagrant delict, în municipiul Turda, în timp ce ar fi comercializat peste 500 de grame de substanță psihoactivă 2MMC, pentru 17.500 de lei.
În aceeași împrejurare, asupra femeii cercetate a fost găsit un plic, conținând aproximativ 8 grame de substanță psihoactivă, ce ar fi fost destinată vânzării.
De asemenea, din cercetări a reieșit faptul că, în perioada iulie – octombrie 2024, bărbatul cercetat ar fi procurat, deținut și comercializat aproximativ 400 de grame de substanță psihoactivă 2MMC, indisponibilizată pe parcursul administrării probatoriului.
La aceeași dată, au fost efectuate 3 percheziții domiciliare la locuințele acestora, în județul Cluj, fiind ridicate substanță 2MMC, mai multe cântare de precizie, obiecte purtând urme de substanță, precum și alte mijloace de probă.
Ieri, 9 decembrie, procurorii D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Cluj au dispus reținerea acestora, pentru 24 de ore.
Arestați pe 30 de zile
Astăzi, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj cu propunere de arestare preventivă a persoanelor cercetate, pentru 30 de zile.
Acțiunea a beneficiat de suportul specialiștilor Biroului Criminalistic din cadrul Poliției Municipiului Turda, luptătorilor Serviciului pentru Acțiuni Speciale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj și lucrătorilor Direcției Regionale Vamale Cluj”, arată DIICOT.
EVENIMENT
Mircea Doboș, antrenor cu portarii la echipa fotbal feminin Olimpia Cluj, a murit în teribilul accident din Florești
Mircea Doboș, antrenor la Universitatea Olimpia Cluj a murit în accidentul care a avut loc marți dimineața în localitatea Florești.
Potrivit polițiștilor, acesta a fost lovit de o mașină în timp ce trecea strada prin loc nepermis.
Mircea Doboș, antrenor la echipa fotbal feminin Olimpia Cluj a murit în teribilul accident din Florești
”Cu durere în suflet, ne luăm rămas bun de la cel care a fost Mircea Doboș, antrenor cu portarii la grupele de junioare U13 și U11, plecat prematur dintre noi, că urmare a unui tragic accident rutier. Condoleanțe familiei ! Dumnezeu să îl odihnească!”, au transmis reprezentanții clubului U Olimpia Cluj.
Accidentul a avut loc marți dimineața, la ora 6.35, pe DN1 E60, la ieșire din localitatea Florești.
”Din primele cercetări a rezultat că, un bărbat, de 56 de ani, care conducea un autoturism în direcția municipiului Orădea, ar fi accidentat un bărbat, de 36 de ani, care s-ar fi angajat în traversarea neregulamentară a părții carosabile”, au transmis polițiștii.
Din nefericire, în ciuda eforturilor echipajului medical, victima nu a putut fi resiscitată.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că în perioada 10.12.2024 – 19.12.2024 se vor desfășura două transporturi cu depășiri pe traseul Constanța (Agigea) – Florești, pentru componentele necesare lucrărilor de la metroul din Cluj. Asta după ce cele două ”cârtițe” din China au ajuns, marți, în Portul Constanța Sud-Agigea.
Traseul este următorul: Agigea RORO PTF – DN39A – DN39 – Agigea – A4 – DN2A – Giurgeni – Slobozia – DN21 – Drajna – A2 – DN Centura București – A1 – Pitești – DN65B – DN65 – Albota – Drumul Expres Craiova – Pitești – DN65 – Craiova – DN65F – DN6 – Filiași – DN66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – Simeria – A1 – A10 – A3 – DN1 – Florești (CJ).
”Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,35 m, masa totală 188,08 tone, lungime 32,50 m, înălțime 4,50 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic.
Menționăm că în conformitate cu OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.
Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră, care asigură însoțirea vehiculelor cu depășiri. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu”, precizează CNAIR.
ACTUALITATE
VIDEO Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
Începe procedura de recepție a park and ride-ul de la Aeroportul din Cluj, a anunțat marți primarul Emil Boc.
Acesta va fi dat în folosință, efectiv, la începutul anului viitor.
Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
”Am intrat în procedura de recepție a park and ride-ul de la aeroport, iar în ianuarie 2025 va fi dat în folosință efectiv. Sunt 889 de locuri de parcare, în total, inclusiv pentru autocare”, a declarat primarul Emil Boc la Ziua Live.
Astfel, toți cei care vin dinspre Apahida pot să-și lase mașinile la aeroport, fiind locuri speciale inclusiv pentru mașini electrice.
”Pentru 10 minute, parcarea este gratuită, după care pentru 6 ore este 2 lei, iar pentru 12 ore tariful de parcare este de 5 lei. Un tarif absolut modic, pentru a-i încuraja pe oameni să-și lase mașina acolo, după care să folosească mijloacele de transport în comun și astfel să descongestionăm și traficul din oraș”, a mai spus Emil Boc.
Taximetrul va ajunge în 3 minute
Emil Boc a mai precizat că sunt și 8 peroane pentru autocare, care vor merge în direcția Bistrița-Năspud, Suceava sau Baia Mare.
De asemenea, au fost amenajate 24 de locuri de parcare gratuite pentru taximetre. ”Vor fi în aeroport automate prin care poți să comanzi taximetrul la prețul și la firma pe care o dorești și în 3 minute vor veni la tine. E un model civilizat, în rând cu lume”, a mai spus Emil Boc.