EVENIMENT
Racheta Starship a lui Elon Musk a explodat la 4 minute de la lansare
Compania SpaceX fondată de Elon Musk şi-a lansat joi, în premieră, vehiculul de croazieră de nouă generaţie Starship, propulsat de noul lansator foarte puternic Super Heavy, într-un zbor de testare foarte aşteptat, fără echipaj uman, care s-a încheiat câteva minute mai târziu, după ce racheta a explodat pe cer, transmite Reuters.
Racheta cu două trepte care, la cei 120 de metri ai săi este mai înaltă decât Statuia Libertăţii, a decolat de la portul spaţial Starbase al SpaceX, situat la est de Brownsville, Texas, într-un zbor inaugural prevăzut să dureze 90 de minute.
Imaginile transmise în direct pe internet de SpaceX cu momentul decolării au arătat racheta înălţându-se pe cerul dimineţii după ce toate cele 33 de motoare ale lansatorului Super Heavy au prins viaţă, într-o minge de flăcări şi nori de gaze de evacuare şi vapori de apă.
Însă, la mai puţin de patru minute de zbor, treapta superioară nu a reuşit să se separe de treapta inferioară, iar întregul sistem a explodat.
Cu toate acestea, reprezentanţii SpaceX au lăudat lansarea Starship, în cadrul transmisiunii, şi au declarat zborul de testare o reuşită.
Lansarea Starship şi a rachetei purtătoare reprezintă o etapă importantă pentru ambiţiile SpaceX de a trimite oameni înapoi pe Lună şi, în cele din urmă, pe Marte – jucând un rol esenţial în programul Artemis recent inaugurat de NASA.
În cazul unui zbor inaugural încununat de succes, sistemul Starship ar fi devenit cel mai puternic vehicul de lansare de pe Pământ.
O tentativă anterioară de lansare, programată luni, a fost suspendată cu câteva minute înainte de numărătoare inversă după ce o valvă de presurizare a îngheţat.
Atât lansatorul Super Heavy, treapta inferioară, cât şi treapta superioară, vehiculul Starship, pe care îl propulsează în spaţiu, sunt concepute drept componente reutilizabile, capabile să zboare şi să aterizeze înapoi pe Pământ. O astfel de manevră a devenit o operaţiune de rutină în zeci de misiuni ale Falcon 9, racheta orbitală a SpaceX de dimensiuni mai mici.
Niciuna dintre trepte nu urma să fie recuperată după lansarea de joi. În schimb, potrivit planului iniţial, ambele trepte trebuiau să îşi încheie zborul inaugural în apă – treapta inferioară urma să cadă în Golful Mexic, iar treapta superioară avea să sfârşească în Oceanul Pacific după ce realiza o orbită aproape completă a Pământului.
Prototipurile navei de croazieră Starship au realizat în ultimii ani cinci zboruri de testare suborbitale, la altitudini de circa 10 kilometri, însă lansatorul super-greu nu a părăsit niciodată Pământul.
Starship face parte din categoria lansatoarelor super-grele, capabile să transporte o încărcătură de peste 100 de tone pe orbita Pământului.
Administraţia Federală pentru Aviaţie a acordat vineri o licenţă pentru zborul inaugural de testare, eliminând un ultim obstacol pentru mult aşteptata lansare.
Starship este de aproape două ori mai puternică în comparaţie cu Space Launch System (SLS) a NASA al cărei zbor inaugural fără echipaj uman a avut loc în noiembrie, trimiţând o navă de croazieră numită Orion într-o călătorie de zece zile în jurul Lunii şi înapoi.
Agenţia spaţială americană NASA a ales acest vehicul spaţial pentru a-i readuce, pentru prima dată după o pauză de peste o jumătate de secol, pe astronauţii săi pe Lună, în cadrul misiunii Artemis 3, programată oficial în 2025. Astronauţii vor părăsi Pământul la bordul noii mega-rachete a NASA, SLS.
Ideea unui lansator reutilizabil, marea strategie a lui Elon Musk, vizează reducerea costurilor. Fiecare lansare a rachetei Starship ar putea în final să coste ‘doar câteva milioane de dolari’, a reamintit el, duminică.
Racheta sa are deja clienţi: miliardarul american Jared Isaacman se va afla la comanda primului zbor cu echipaj uman.
Un alt miliardar, japonezul Yusaku Maezawa, şi antreprenorul american Dennis Tito (primul turist spaţial din istorie) au anunţat şi ei că vor urca la bordul rachetei Starship pentru o călătorie în jurul Lunii.
Însă, pentru Elon Musk, Starship este mai mai ales vehiculul care va permite omenirii să devină o civilizaţie multiplanetară. ‘Avem un drum anevoios de doi sau trei ani în faţa noastră (…), dar la sfârşit ar trebui să dispunem de ceva care ne va permite să instalăm o bază pe Lună şi pe Marte’, a adăugat el.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
EVENIMENT
Pa, Popa! CFR Cluj se va DESPĂRȚI, cel mai probabil în iarnă, de portarul adus de la Torino
După despărțirea de Răzvan Sava, care a plecat la Udinese, CFR Cluj s-a orientat rapid spre un alt portar din peninsulă. E vorba de Mihai Popa, pe care clubul feroviar l-a împrumutat de la Torino.
Nelu Varga s-a consultat cu Dan Petrescu și intenționează să renunțe la portarul de 24 de ani, deoarece prestațiile acestuia n-au fost pe măsura așteptărilor, scrie Iamsport.
Otto Hindrich a ajuns titular pe post, în cele din urmă.
Pa, Popa! CFR Cluj se va DESPĂRȚI, cel mai probabil în iarnă, de portarul adus de la Torino
Mihai Popa, trecut pe la Voluntari sau Astra Giurgiu, este împrumutat la CFR până pe 30 iunie 2025, însă oficialii din Gruia cântăresc varianta de a renunța încă din iarnă la acesta.
Accidentat, Popa nu a mai apărut pe foaia de joc în ultimele două partide, în care ardelenii au fost impresionați de înlocuitorul său, Otto Hindrich.
Vernisajul Vinului, unul dintre cele mai așteptate evenimente atât de către profesioniștii din domeniu, cât și de către publicul larg, va avea loc la Cluj, în data de 11 decembrie.
Evenimentul la care sunt așteptați toți clujenii iubitori de vinuri cu tradiție este organizat de Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova și reunește 40 de producători de vinuri.
Vernisajul vinului moldovenesc va oferi degustări rafinate la Cluj
“După succesul din acest an al celei de-a patra ediții a Festivalului Vinului Moldovenesc de la București, mergem către Cluj cu un eveniment cu totul special dedicat iubitorilor de vin. Vernisajul Vinului se adresează atât profesioniștilor din domeniu, dar și publicului larg. Profesioniștii din HORECA vor avea ocazia să cunoască producători cu tradiție din Republica Moldova, să deguste numeroase vinuri din soiuri locale, internaționale și să fie inspirați în alegerea celor mai potrivite vinuri pentru paringurile din meniuri. Iar publicul larg va putea avea acces la vinuri de excepție, care fac parte din moștenirea culturală fabuloasă a Republicii Moldova, evenimentul reunind 40 de vinificatori”, a declarat Ștefan Iamandi, Directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova.
Vernisajul Vinului de la Cluj va face cunoștință profesioniștilor și publicului larg atât cu vinăriile cu tradiție din Republica Moldova, cât și cu cramele mai mici, care vor oferi spre degustare vinuri proaspete, vinuri din soiuri locale, vinuri cu indicația geografică protejată, vinuri de autor, vinuri în ediție limitată.
Vinul Moldovei este exportat în peste 65 de țări
Vinul Moldovei cucerește lumea, fiind exportat în peste 65 de țări ale lumii și reprezintă 85% din volumul total produs în Republica Moldova. Vinul moldovenesc are în palmares peste 6.500 de medalii în ultimii 6 ani, peste jumătate dintre acestea fiind de aur.
“Vinul Moldovei este deja emblematic pentru moștenirea fabuloasă în materie de vinuri a Republicii Moldova. Suntem deja cunoscuți și recunoscuți la nivel global pentru calitate, poveste, gust și terroir cu totul special. Vernisajul Vinului aduce mai aproape de Ardeal toate aceste atribute, în licori unice, oferind oportunitatea de a degusta, de a afla poveștile din spatele fiecărui brand și de a achiziționa vinul direct de la producător. De Sărbători, savorile moldovenești pot fi oricând o alegere inspirată pentru mesele tradiționale”, a adăugat Directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova.
Vernisajul Vinului va avea loc la Wonderland Resort, Sala Grande Vista, pe tot parcusul zilei de 11 decembrie, între 11:00 și 23:00, având următorul program:
- 12:00 – 16:00 – deschiderea, degustări și întâlniri B2B și cu reprezentanți HoReCa, influenceri, rețele de distribuție, media;
- 17:00 – 23:00 – degustări pentru publicul larg.
”Jazz Lăutăresc” cu Geta Bulacu & Focșa Trio
Evenimentul va fi completat de concertul “Jazz Lăutăresc” în interpretarea Getei Bulacu & Focșa Trio.
Costul biletului de intrare este de 80 de RON până la data de 8 decembrie, iar începând cu 9 decembrie va fi de 90 RON și include 10 degustări de vin.
Biletele pot fi achiziționate accesând acest link.
Cei interesați să participe la sesiunea B2B în intervalul 12:00 – 16:00, sunt rugați să completeze acest formular, pentru a avea acces gratuit.
Despre Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova
ONVV este expertul nr. 1 în sectorul vitivinicol, care contribuie la reglementarea și dezvoltarea domeniului, servind drept platformă pentru acțiunea comună a tuturor celor implicați în creșterea competitivității produselor vinicole, valorificarea autenticității și orientarea spre consumator, dar și promovarea vinurilor moldovenești prin programul și brandul național „Wine of Moldova”.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Continuă la Cluj PROTESTUL anti-Georgescu. Zeci de persoane demonstrează în fața Prefecturii
Miercuri seara, în fața Prefecturii din Cluj-Napoca, a avut loc al treilea protest anti-Georgescu. De această dată au fost doar câteva zeci de persoane care au ținut să-și exprime apartenența la valorile europene și să tragă un semnal de alarmă cu privire la candidatul independent la prezidențiale, Călin Georgescu.
Protestatarii au scandat lozinci pro Europa și antifasciste. Pe pancartele purtate alături de steaguri tricolore și al UE scria: „Apa=H2O, punct. Până și Elena Ceaușescu știa”, „Mai bine autobuz roz în stație decât T34 la poartă”, „Jos fascismul”, „Schimbăm decorul, trecutul nu ne fură viitorul”, „Avem vocea mai puternică decât platforma electronică” sau „România este europeană în spirit și gândire”.
VIDEO FOTO. Continuă la Cluj PROTESTUL anti-Georgescu. Zeci de persoane demonstrează în fața Prefecturii
S-a scandat „Jos fascismul” și „România, nu uita, noi suntem de partea ta”.