Connect with us

EDUCATIE

Protest la Cluj față de purtarea măștilor în școli de către elevi

Publicat


Câteva zeci de persoane au participat în cadrul unui protest împotriva purtării măștilor de protecție în școli de către elevi. Manifestarea a avut loc în fața Monumentului Memorandiștilor din Cluj-Napoca, în cursul zilei de luni, 14 septembrie. Aceștia aveau asupra lor pancarte cu mesaje împotriva purtării măștilor de protecție pentru a-și exprima dezacordul față de măsurile impuse de autorități.

„Copiii nu pot să facă muzică, nu pot să facă sport decât în anumite condiții. Ei trebuie să poarte mască obligatoriu până și în timpul recreațiilor. Doar  într-o mică parte din ora de educație fizică li se dă voie să-și scoată masca”, a declarat un protestatar.

El reclamă faptul că profesorii, directorii de școli și părinții sunt nevoiți să se comporte precum niște polițiști față de proprii lor copii și elevi. În consecință, cei mici nu vor putea să se bucure de mersul la școală, având o stare de crispare, frică și claustare.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Raluca

    septembrie 16, 2020 la 8:56 am

    Luni a fost 14 septembrie!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

UTCN a câștigat un proiect de modernizare și reabilitare infrastructură de peste 18 milioane lei

Publicat

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a câștigat un proiect de ”Reabilitarea, modernizarea, extinderea și echiparea infrastructurii educaționale universitare – reabilitare și recompartimentare atelier școală”, în valoare de 18.136.397,52 lei.

Proiectul este finanțat prin programul POR 2014-2020, Axa prioritara 10 – Îmbunătățirea infrastructurii educaționale, Prioritatea de investiții 10.1 Investițiile în educație, și formare, inclusiv în formare profesională, pentru dobândirea de competențe și învățare pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurilor de educație și formare, Obiectiv Specific 10.3 – Creșterea relevanței învățământului terțiar universitar in relație cu piața forței de muncă și sectoarele economice competitive.

Obiectivul general al proiectului este reprezentat de reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale universitare – reabilitarea și recompartimentarea imobilului situat în Str. Calea Dorobanților, nr. 71-73, Cluj – Napoca.

Perioada de implementare a proiectului este de 58 luni, noua infrastructură va susține activitatea a peste 500 de studenți, în 4 amfiteatre, 2 săli de seminarii și 10 laboratoare.

Proiectul se înscrie în acțiunile de îmbunătățire a infrastructurii educaționale în vederea creșterii calității învățământului universitar, peocupare pe care Universitatea Tehnică din Cluj-napoca o are în atenție în mod constant și susținut.

Citește mai departe

EDUCATIE

În ce condiții încep studenții noul an universitar la Cluj, față în față sau online

Publicat

Săptămâna viitoare începe noul an universitar, sub dominația coronavirusului. O nebuloasă totală guvernează debutul cursurilor. Față în față versus online. „Câte bordeie, atâtea obiceie”, parafrazând o zicală din popor. Așa zisa descentralizare n-a făcut decât să dea o și mai mare bătaie de cap facultăților. Iată, în continuare, cam cum va debuta la Cluj anul universitar 2020-2021:

Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca

În ședința Senatului Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) s-au definitivat listele cu facultățile unde studenții vor participa la cursuri într-unul dintre cele trei scenarii hibrid. Rectorul Daniel David a declarat că toate măsurile implementate sunt în favoarea studenților și a sănătății populației.

În continuare s-a pus accent pe facultățile cu profil de cercetare sau vocațional. Prezentăm mai jos toate informațiile legate de începerea noului an universitar.

„Începerea anului universitar nu este un moft al profesorilor. Conform Legii Educației, dacă nu ai activități de predare, acestea se transformă în activități de cercetare, deci oarecum noi avem ce să facem în perioada aceasta. Măsurile sunt mai degrabă de dragul studenților pentru a nu le afecta parcursul”, declară rectorul UBB Daniel David.

Cele trei scenarii hibrid pe care UBB le va pune în practică:

Hibrid I: acesta este scenariul în care doar studenții de la anul I licență ar fi revenit la facultate.

Hibrid II: acesta este scenariul pe care majoritatea studenților l-au preferat și, în același timp, scenariul pe care aceștia l-au considerat cel mai avantajos din punct de vedere al studiului. În acest scenariu, toți studenții unei facultăți s-ar fi întors la facultate.

Hibrid III: acesta este scenariul cu care studenții s-au obișnuit datorită faptului că a fost primul ce a apărut în spațiul public. În acest scenariu, studenții care sunt la licență în anul I sau la licență în anii III (Facultatea de Mate-Info) sau IV(Facultatea de Geologie, etc.), bazat pe profilul facultății, vor veni, sau reveni, la facultate. Pe lângă aceștia, studenții care sunt în ani terminali la master se vor întoarce și ei la facultate.

Academia de Muzică Gheorghe Dima

Cele două facultăți ale academiei vor funcționa în moduri total diferite. Este vorba de cea Teoretică, ce va avea cursuri exclusiv online, și Facultatea de Interpretare, cea mai mare din cadrul academiei, care va avea cursuri hibrid, explică rectorul Vasile Jucan pentru Cluj24. Acesta detaliază spunând că față în față se vor face cursurile practice, iar cursurile teoretice se vor face online.

„Am luat toate măsurile care se impun și pe care le-am primit în ghidul formulat în ordinul de ministru. Este vorba de distanțare, de săli cu suprafețe mari cu număr limitat de studenți. Este vorba de maxim 5-6 studenți. Au fost instalate panouri de separare la toate instrumentele de suflat și la canto. Peste tot în instituție avem marcaje și, în plus, avem orar special pentru bibliotecă. Dezinfecția s-a realizat sâmbătă cu o firmă autorizată”, declară rectorul Vasile Jucan.

Căminul Academiei de Muzică Gheorghe Dima este deschis la capacitate maximă. Acest lucru este posibil datorită faptului că în respectivul cămin stăteau, în mod obișnuit, câte două persoane în cameră. Capacitatea este căminului este de 126 de locuri.

„Noi suntem un pic mai norocoși. Noi avem un cămin cu doi studenți în cameră, cu baie proprie și cu suprafață de 12 metri pătrați. Și căminul a fost dezinfectat. Totuși, avem rezervate camere pentru izolare. Studenții români de pretutindeni, majoritatea vin din Republica Moldova, au obligativitatea de a prezenta la data intrării în cămin testul COVID-19. În plus, vor intra 14 zile în carantină”, adaugă rectorul Vasile Jucan.

Universitatea Tehnică Cluj-Napoca

Toți anii de studiu de la toate specializările Universității Tehnice Cluj-Napoca (UTCN) vor face cursurile online, în ambele semestre. Căminele aferente universității vor fi totuși deschise datorită faptului că unii dintre studenți vor fi nevoiți să fie prezenți la întâlniri față în față.

„Seminariile și lucrările de laborator se vor derula după un scenariu special. Anul I și anul IV vor face față în față aceste activități, iar anul  II și III le vor face intermitent. Adică anul II va face aceste activități față în față în primul semestru, iar anul III în al doilea semestru”, spune Mirela Boțan, purtătoarea de cuvânt a UTCN

Căminele studențești vor fi deschise, dar nu la capacitate maximă. Unde erau până acum câte 4 persoane în cameră, vor fi doar 3, iar unde erau câte două se va păstra capacitatea obișnuită. Astfel, studenții care vor avea activități față în față se vor putea caza în căminele UTCN.

Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca

Senatul Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca a decis ca, începând cu data de 5 octombrie 2020, având în vedere condițiile epidemiologice actuale, activitățile didactice să se desfășoare în sistem hibrid – online și în contact direct cu pacientul. Astfel, cursurile se vor desfășura exclusiv online, iar o parte din activitățile practice vor avea loc onsite.

În funcție de evoluția numărului de cazuri și de contextul epidemiologic, situația va fi reevaluată periodic iar modalitatea de desfășurare a activităților didactice se va putea schimba. Conducerea universității este pregătită să revină rapid la sistemul de învățământ clasic, dacă condițiile epidemiologice se vor îmbunătăți, sau la cel exclusiv online, dacă situația se va înrăutăți. Scenariile vor putea fi adaptate pe parcursul semestrului, dacă va fi cazul, cu aprobarea Senatului Universității.

Toate aceste decizii se aplică atât pentru programele de studiu în limbă română, cât și pentru cele în limba engleză și limba franceză.

Plan învățământ UMF în contextul pandemiei de COVID-19

Planurile de învățământ și formațiunile de studiu rămân cele aprobate de Senat. Cursurile și lucrările practice preclinice vor avea loc toate online. Activitatea de stagiu clinic se va desfășura în sistem hibrid și va fi distribuită uniform, de-a lungul întregului an universitar. Studenții se vor prezenta la stagiile clinice în echipament de spital adecvat, vor fi stabilite circuite clar definite, se vor respecta măsurile epidemiologice și se va institui un cod de conduită.

  • La Facultatea de Medicină, programul de studiu Medicină, anii I și II, cursurile și lucrările practice se vor susține online.
  • Pentru anii de studiu III, IV, V, și VI, activitatea didactică va fi de tip modular, hibrid. Stagiile clinice la disciplinele de specialitate cu un număr important de ore în planurile de învățământ vor avea loc în parte la patul bolnavului, cu respectarea condițiilor de distanțare, în vederea asimilării abilităților practice obligatorii pentru profesia medicală.
  • La programele de studiu de 180 și 240 ECTS, la disciplinele preclinice (anul I), cursurile și lucrările practice vor avea loc online, iar la disciplinele de specialitate, stagiile practice se vor realiza în sistem hibrid și modular.
  • La Facultatea de Medicină Dentară, activitățile didactice preclinice se vor desfășura online. Orele de manualități vor avea loc în sistem hibrid, combinând activitățile desfășurate online, cu activități practice desfășurate onsite în sistem modular. Grupele de studenți vor efectua activități practice prin rotație: 1-2-3 săptămâni onsite, restul săptămânilor online.
  • La Facultatea de Farmacie, activitatea didactică se va desfășura exclusiv online.

Situația căminelor de la UMF

Având în vedere contextul epidemiologic, în cămine au fost repartizați doar studenții care sunt înscriși la programele de studiu a căror activitate se desfășoară în sistem hibrid, în fiecare cămin urmând a fi cazați 2 persoane/cameră. Toate căminele vor funcționa în regim mixt.

Cazarea în cămine va fi asigurată strict pe perioada stagiilor care necesită prezența fizică a studenților în Cluj-Napoca, în cazul unor programe de studiu pe durata a 3 săptămâni, iar în cazul altora pe durata a două săptămâni. Cazarea în cămine se va desfășura cu câteva zile înainte de începutul acestei perioade, moment în care se va semna și contractul de cazare, iar decazarea se va desfășura odată cu încheierea contractului de cazare, și anume la finalul ultimei perioade care necesită prezența fizică a studenților în Cluj-Napoca.

După cazarea într-o anumită camera din căminul în care au fost repartizați, studenții au obligația de a părăsi camera de cămin la finalul perioadei stagiilor clinic/activității practice, fără a fi necesară eliberarea camerei și de bunurile personale, întrucât la următorul stagiu practic, studentul se va întoarce în aceeași cameră.

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca

Studenții de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca vor participa la cursuri și seminare în format online, în timp ce desfășurarea activităților practice va necesita deplasarea studenților la facultate. Vor fi oferite măști și viziere, iar spațiile vor fi dezinfectate, anunță rectorul universității.

Rectorul USAMV, Cornel Cătoi, a declarat pentru Cluj24.ro că toți studenții din cadrul universității vor desfășura cursurile după aceleași reguli, fără a exista un program diferit pentru cei aflați în primul an universitar, ori în cel terminal.

„În principiu vom avea jumătate din studenți în același timp în universitate pentru activități practice. Toate activitățile  teoretice, cursuri, seminare vor fi online pe parcursul întregului semestru, iar activitățile practice față în față vor fi făcute modular: în primele șapte săptămâni vin jumătate din studenți, iar în următoarele șapte va veni cealaltă jumătate”, a declarat rectorul USAMV.

Sălile vor fi dezinfectate după fiecare grupă de studenți

În ceea ce privește desfășurarea activităților de tip laboratoare, la care studenții vor fi prezenți fizic, Cornel Cătoi a explicat că vor fi luate măsurile corespunzătoare prevăzute în legislație, la care s-au adăugat unele completări.

„Am hotărât câteva lucruri importante care să ajute la controlul mai bun al traficului persoanelor în laboratoare”, anunță rectorul, explicând că dezinfecția spațiilor va fi realizată zilnic, precum și după fiecare grupă de studenți care participă la activitățile practice.

O altă măsură care va fi implementată de USAMV odată cu începerea noului an universitar este nebulizarea, proces care implică „crearea de aerosoli de dezinfectant care practic, dezinfectează toate suprafețele, inclusiv spațiile care nu permit accesul bureților sau lavetelor”.

Studenții și profesorii vor primi viziere și măști

Rectorul Cătoi a declarat, de asemenea, că vor fi puse măști și viziere la dispoziția studenților, cadrelor didactice și a întreg personalului, cu scopul de a beneficia de protecție în cadrul activităților de tip laborator.

„Sunt activități care nu pot fi făcute la distanță de un metru între participanți, cum ar fi o operație la medicină veterinară sau manipularea unui aparat, activități, deci, care necesită participarea a două-trei persoane. Astfel, am dorit să eliminăm acel aspect de a urmări tot timpul ca un jandarm studenții, aceștia fiind protejați de aceste viziere”, a declarat rectorul universității.

Totodată, acesta a spus că a constat ineficiența pereților despărțitori între locurile de lucru a studenților, pereții respectivi împiedicând desfășurarea funcțională a activităților practice.

Studenții USAMV vor beneficia în continuare de cazare în căminele universității

În ceea ce privește cazarea studenților în căminele puse la dispoziție de USAMV, Cornel Cătoi a explicat că se va face în limitele stabilite de DSP, în funcție de suprafața camerelor, a numărului de toalete sau de dușuri: „O să reducem și acolo jumătate din locurile pentru studenți. Per semestru vom caza același număr de studenți, însă vor beneficia de locuri jumătate din studenți în primele șapte săptămâni, iar în următoarele șapte cealaltă jumătate, unii fiind deci în Cluj, iar restul acasă”.

„Numărul celor înscriși a fost chiar mai mare în comparație cu anii trecuți”

La capitolul numărului de locuri puse la dispoziție pentru admiterea studenților din acest an, Cornel Cătoi a precizat că a rămas același cu cel din anii precedenți, situația actuală a pandemiei de coronavirus neafectând acest aspect.

„Am păstrat numărul de locuri disponibile atât la buget, cât și la taxă. Numărul celor înscriși a fost chiar mai mare în comparație cu anii trecuți, datorită modalității de înscriere online. Concurența reală a fost cam aceeași”, a mai spus rectorul.

Noul an universitar va începe pentru studenții USAMV luni, 5 octombrie, primul semestru având 14 săptămâni, conform documentului privind structura anului universitar 2020-2021, publicat pe site-ul USAMV.

Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca

Cursurile Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca se vor desfășura sub un format de tip hibrid.

UAD-ul deține două cămine pentru studenți, iar numărul total de locuri este 120. Pentru a respecta normele de siguranță impuse de DSP în contextul pandemiei de COVID-19, în fiecare cameră vor fi cazați maxim doi studenți.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Tot mai mulți tineri din întreaga lume doresc să studieze la medicina la Cluj-Napoca. Concurență de 3 candidați internaționali pe un loc la UMF “Iuliu Hațieganu”

Publicat

Anul acesta, la Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca s-a înregistrat cea mai mare concurență din ultimii 6 ani pentru locurile destinate studenților internaționali. 1759 de candidați din 90 de țări s-au înscris pentru cele 600 de locuri oferite de universitate pentru programele de studiu în limbile franceză și engleză. UMF “Iuliu Hațieganu” este universitatea cu cel mai mare număr de studenți străini din România, 43% dintre studenți provin din țări precum Franța, Germania, Elveția, Italia, Grecia sau Maroc.

Evaluarea candidaţilor în vederea admiterii s-a desfășurat printr-un concurs de evaluare a performanţelor profesionale și a realizărilor personale, în conformitate cu datele conținute în dosarul personal de aplicație. La nivelul fiecărei facultăţi, comisia de admitere a evaluat candidații pe baza unor criterii de selecţie generale, la nivel de universitate şi specifice, pentru fiecare facultate în parte.

Au putut aplica cetăţenii statelor membre ale UE, ale SEE, ai Confederaţiei Elveţiene sau ai statelor terţe, care au absolvit un liceu acreditat în ţara de origine, a cărui diplomă să permită accesul la studii universitare în ţara respectivă şi să fie recunoscută de Ministerul Educaţiei și Cercetării din România. Competenţa lingvistică a candidaţilor a trebuit dovedită în mod obligatoriu prin existenţa unui certificat de competenţă lingvistică recunoscut internaţional.

,,Ceea ce îi atrage pe studenții străini la UMF “Iuliu Hațieganu” este calitatea actului educațional, orientat cu precădere către activitățile practice și învățământ la patul bolnavului, cu metode moderne precum „Problem-based learning” sau simularea medicală și având o curriculă dintre cele mai atractive. Pentru a corespunde cerințelor europene ale învățământului medical, universitatea noastră a investit constant în infrastructură și în pregătirea cadrelor didactice, prin cursuri de limbi străine susținute de experți internaționali”, a declarat prof. univ. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca.

UMF Cluj-Napoca este acreditată internațional pentru calitatea educației

Facultatea de Medicină din cadrul UMF “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca este singura instituție de învățământ medical din România care a primit acreditarea internațională pentru calitatea educației, în urma evaluării externe realizate de AMSE (Asociația Școlilor de Medicină Europene) și ASIIN (Agenția pentru Acreditarea Programelor de Studiu în Inginerie, Matematică și Științe Naturale), realizată după standardele WFME (World Federation of Medical Education). Suntem convinși că această acreditare internațională a calității educației, pe lângă diploma de calitate „Label CIDMEF” primită de la Conferința Internațională a Decanilor Facultăților de Medicină Francofone în anul 2013, au contribuit în mare măsură la numărul mare de aplicații ale studenților străini din acest an.

Studenți din Franța, Maroc, Iralia sau Elveția la UMF

În anul universitar 2020-2021, la UMF “Iuliu Hațieganu” vor studia 2.811 studenți străini:

  • Facultatea de Medicină: 1.964 de studenți internaționali;
  • Facultatea de Medicina Dentară: 553 de studenți internaționali;
  • Facultatea de Farmacie: 294 de studenți internaționali;
  • Cei mai mulți studenți internaționali provin din Franța, Germania, Maroc, Israel, Tunisia, Italia, Grecia și Elveția.

În primul semestru din noul an universitar, date fiind condițiile epidemiologice, studenții din anii I și II vor studia online, iar cei din anii III, IV, V și VI vor trebui să fie prezenți la Cluj-Napoca pentru a putea participa la activitățile practice, ce se vor desfășura în sistem hibrid și modular. Stagiile clinice la disciplinele de specialitate vor avea loc, în parte, la patul pacientului, cu respectarea condițiilor de distanțare, în vederea asimilării abilităților practice obligatorii pentru profesia medicală.

Pentru studenții care, din motive de sănătate sau personale, nu pot participa la activitățile onsite (mai ales studenții internaționali care au restricții de călătorie), activitățile didactice se vor desfășura numai online, cu recuperarea modulelor de activitate practică în cursul semestrului al doilea sau în cadrul practicii de vară, după o metodologie care le va fi comunicată ulterior.

,,Sperăm ca și acest an universitar să fie unul de succes, chiar în condițiile deosebite impuse de contextul epidemiologic, iar orașul nostru să devină o a doua casă pentru numeroșii studenți internaționali, pe care îi așteptăm cu drag”, a transmis rectorul universității.

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Specialiștii din cadrul UBB au realizat evaluarea guvernării electronice în România

Publicat

Specialiștii Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) au realizat recent o evaluare a implementării și eficienței guvernării electronice în România.

Prezentată ca o transformare a modului în care instituțiile publice interacționează cu cetățenii și mediul de afaceri, cu modificarea fundamentală a proceselor interne ale administrației locale și centrale, respectiv a modului de raportare la contribuabili, companii, ONG-uri sau alte instituții publice, guvernarea electronică a început să fie implementată în România, prin proiecte punctuale în acest domeniu, în urmă cel puțin 20 de ani, însă rezultatele, în special la nivel central, sunt destul de firave.

„Pentru a măsura progresele în implementarea guvernării electronice la nivel local, am creat un index de evaluare a serviciilor online (în principal servicii front-office) oferite cetățenilor și companiilor. Cu instrumentul nou creat am evaluat paginile de web oficiale ale orașelor și municipiilor din România. Indexul are 47 de indicatori, împărțiți în cinci categorii, fiecare cu o anumită pondere în nota finală: Ergonomie (15%), Conținut (25%), Servicii online (25%), Participare și implicarea cetățenilor (20%), Securitatea și protecția datelor personale (15%). Punctajul maxim care putea fi obținut este de 100.

Scorurile prezentate trebuie înțelese doar ca o fotografie de moment, care poate fi influențată de factori trecători (de pildă, o serie de orașe sunt în proces de actualizare a site-urilor, ceea ce face ca, în momentul evaluării, o parte din servicii să nu fie disponibile). De asemenea, au fost punctate doar serviciile funcționale în momentul vizitării de către evaluatori a site-ului”, explică lect. univ. dr. Nicu Urs, prodecanul FSPAC, coordonatorul proiectului de evaluare a guvernării electronice.

Se dorește dezvoltarea serviciilor online în unele zone

Conform autorilor studiului, presiunea pentru dezvoltarea serviciilor online este evidentă, mai ales în orașe, în care populația educată folosește în mod uzual serviciile de internet pentru cumpărături sau operațiuni bancare. Întrucât evoluția indicatorilor și a proiectelor de guvernare electronică e una constantă, evaluarea va fi reluată o dată la 2 ani, pentru a oferi date concrete și consistente cu privire la evoluția guvernării electronice la nivel local în România.

Proiectul specialiștilor FSPAC se încadrează în strategia mai amplă de tip world-class a Universității Babeș-Bolyai de asumare a unui rol activ în comunitate, prin generare și transfer de cunoaștere, prin studii și analize comprehensive care pot genera soluții pentru îmbunătățirea serviciilor la nivelul comunității.

Datele proiectului pot fi consultate AICI.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate