Connect with us
Advertisement
Advertisement

ADMINISTRAȚIE

Proiect: MĂSURI pentru calmarea traficului și siguranţa pietonilor sau bicicliștilor, OBLIGATORII în orașele mari

Publicat


Este necesară implementarea de către primăriile de orașe și municipii din țară a unor măsuri pentru calmarea traficului în zonele urbane. Mai exact, se va urmări reducerea vitezei de deplasare a mașinilor pe anumite porțiuni de drum, dar și îmbunătăţirea siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, respectiv pietoni, bicicliști ori persoane care folosesc trotinete pentru deplasare, scrie Alba24.ro.

Un proiect de lege în acest sens, care a fost adoptat de Senat și se află în prezent la Camera Deputaților, introduce o serie de măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane din țara noastră.

Proiectul de lege privind mobilitatea urbană durabilă, inițiat de către Guvern, stabilește cadrul general pentru promovarea și gestionarea mobilității urbane durabile la nivel național.

Legea stabilește condițiile necesare pentru realizarea unor soluții de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale.

Măsuri pentru asigurarea accesului şi a standardelor minime de calitate pentru transportul public urban
Potrivit proiectului de lege, pentru asigurarea condiţiilor de mobilitate durabilă, inclusiv a unor reţele de transport durabil, în cadrul planurilor de urbanism general sau zonal prin care se propun noi extinderi este obligatoriu să fie prevăzute viitoarele servicii de transport public şi infrastructurile aferente, inclusiv staţii de încărcare rapidă şi/sau staţii de redresare, în vederea extinderii liniilor de troleibuz.

Atât în zonele propuse spre urbanizare, cât şi în zonele deja urbanizate propuse spre regenerare, modurile de transport vor fi prioritizate încă de la faza de proiectare în această ordine:

– mers pe jos
– mers cu bicicleta
– transport public
– autoturism personal.

Tot din faza de proiectare vor fi prevăzute şi benzile dedicate transportului public de călători.

Măsuri pentru creşterea atractivităţii mobilităţii active şi a transportului public – instituirea zonelor cu emisii scăzute

Potrivit proiectului, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei, se vor stabili zone cu nivel scăzut de emisie, denumite ZNSE.

O zonă cu nivel scăzut de emisie reprezintă o zonă delimitată de către primării, în cadrul căreia se vor institui restricţii pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.

ZNSE se vor marca cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.

Zonele cu nivel scăzut de emisie pot fi de două tipuri:

– ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE
– ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, ca de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.

În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:

– respectă standardele de emisii ale zonei
– achită tariful aferent zonei, dacă este cazul
– sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.

Prevederile nu se vor aplica vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.

Accesul în funcţie de emisii, taxele şi excepţiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autorităţile administraţiei publice locale.

Municipiul Bucureşti şi municipiile de rangul I vor avea obligaţia să implementeze, până la data de 31 decembrie 2027, sisteme de transport inteligente, precum:

– sisteme de management al traficului care să prioritizeze circulaţia transportului public;
– sisteme de management al transportului public;
– sisteme de planificare a călătoriilor;
– sisteme de informare a călătorilor;
– sistemele de constatare a abaterilor;
– sisteme de bilete electronice;
– sisteme de management al parcărilor;
– centre de date urbane/regionale de mobilitate în format deschis, neproprietar.

Amenajarea benzilor dedicate anumitor moduri de transport

Potrivit proiectului legislativ, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să instituie până la data de 31 decembrie 2025 benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Prin bandă dedicată se înţelege banda de circulaţie destinată anumitor moduri de transport, având rolul de a le separa de alte moduri de transport, astfel permiţându-le să se deplaseze prin zone aglomerate mai rapid şi mai eficient.

Măsuri pentru implementarea terminalelor intermodale în zonele urbane

Prin nod urban se înţelege o zonă urbană unde elemente ale infrastructurii de transport din cadrul reţelei transeuropene de transport, cum ar fi porturi, inclusiv terminale pentru călători, aeroporturi, gări feroviare, platforme şi terminale de mărfuri amplasate în interiorul sau în apropierea zonei urbane, sunt conectate la alte elemente ale infrastructurii respective şi la infrastructura aferentă traficului regional şi local.

În contextul dezvoltării reţelei transeuropene de transport în noduri urbane, pentru a asigura funcţionarea eficientă şi fară sincope a întregii reţele, municipiile desemnate noduri urbane vor avea următoarele obligații:

a) să asigure disponibilitatea infrastructurii de reîncărcare şi realimentare pentru combustibili alternativi;
b) să dezvolte terminale multimodale de călători pentru a facilita conexiunile pe primul şi ultimul kilometru, echipate cu cel puţin o staţie de reîncărcare dedicată deservirii autobuzelor şi autocarelor, până la data de 31 decembrie 2030;
c) să asigure dezvoltarea a cel puţin unui terminal multimodal de marfă, dacă acesta nu există deja, care să permită o capacitate suficientă de transbordare în interiorul nodului urban sau în apropierea acestuia, până la data de 31 decembrie 2040. Un terminal intermodal de marfă poate deservi mai multe noduri urbane .

Măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane

Pentru a asigura cerinţele de siguranţă în zonele urbane, autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri pentru calmarea traficului în funcţie de contextul urban.

Prin calmarea traficului se înţelege ansamblul de măsuri, în principal fizice, adoptate în vederea determinării conducătorilor de autovehicule să-şi schimbe maniera de conducere şi implicit să reducă viteza de deplasare pe sectoarele de drum unde nu este respectată limita maximă de viteză admisă.

În scopul îmbunătăţirii siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, autorităţile administraţiei publice locale din municipiile reşedinţă de judeţ au obligaţia să implementeze, prin planul de mobilitate urbană durabilă, măsuri pentru calmarea traficului, ca modalitate de control a vitezei de deplasare acolo unde aceasta este excesivă sau inadecvată pentru tipul şi utilizarea drumului.

Se recomandă ca pe anumite segmente de drum public din interiorul localităţilor să se stabilească o viteză de deplasare de cel mult 50 km/h pe prima bandă de circulaţie.

Pentru a se putea aplica, proiectul legislativ trebuie să fie adoptat de Camera Deputaților, să fie promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

ANALIZĂ PSD: ANULAREA ofertei de LICITAȚIE pentru construcția tronsonului 2 de centură din Cluj-Napoca

Publicat

centura metropolitana (1)

PSD Cluj-Napoca a făcut o analiză critică a anulării de către Primăria Cluj-Napoca a ofertei de licitație pentru construcția tronsonului 2 de centură.

„Partidul Social-Democrat (PSD) Cluj-Napoca își exprimă profunda dezamăgire și preocupare în legătură cu recenta decizie a Primăriei Cluj-Napoca de a anula oferta de licitație pentru construcția unui nou tronson de centură, esențial pentru dezvoltarea infrastructurii urbane și îmbunătățirea fluxului de trafic din oraș.

ANALIZĂ PSD: ANULAREA ofertei de LICITAȚIE pentru construcția tronsonului 2 de centură din Cluj-Napoca

Anularea acestei licitații din cauza erorilor în elaborarea documentației necesare și a evaluării inadecvate a necesarului financiar reprezintă un semn de neglijență administrativă ce necesită atenție imediată și măsuri corective. Faptul că se aruncă vina pe firmele care au depus oferte, Dimex, respectiv Cona, este total nepotrivit, în contextul în care acestea sunt cunoscute ca fiind firme performante și profesioniste.

Este regretabil că acest eșec administrativ va întârzia progresul pe care locuitorii din Cluj-Napoca îl merită și de care au nevoie urgent. Această greșeală nu numai că afectează credibilitatea proceselor administrative locale, dar și oprește dezvoltarea unui proiect vital pentru infrastructura orașului nostru.

PSD Cluj-Napoca solicită o investigație completă și transparentă în legătură cu circumstanțele care au dus la această eroare costisitoare. De asemenea, cerem ca responsabilii pentru această greșeală să fie identificați și să răspundă în fața cetățenilor.

„Ne asumăm implementarea proiectului în formă integrală”

Partidul nostru își reafirmă angajamentul de a supraveghea și a îmbunătăți procesele administrative, astfel încât asemenea incidente să nu se repete. Ne angajăm să colaborăm cu toate părțile implicate pentru a asigura că proiectele viitoare vor fi gestionate cu mai multă atenție, competență și dedicare față de interesele clujenilor.

Imediat ce vom câștiga primăria la Cluj-Napoca, ne asumăm implementarea proiectului în formă integrală, prin licitație pe  întreaga lungime și nu fragmentar.

De asemenea, vizăm  cooptarea de experți care sa asiste redactarea caietelor de sarcini într-un mod realist, cât și la implementarea  și desfășurarea ulterioară a acestui proiect”, se arată în comunicatul PSD Cluj-Napoca.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Suporturi de biciclete, INSTALATE pe mai multe autobuze și troleibuze din Cluj. Boc: Opțiuni pentru BICICLIȘTI în zone cu pantă

Publicat

ctp

Suporturile pentru biciclete au fost instalate pe mai multe autobuze și troleibuze din Cluj-Napoca, pe liniile 35, 43, 43B, 43P, 46, 46B, 46L, 40, 21.

„De astăzi, 1 mai, cei care aleg bicicleta în oraș pot utiliza suporții de bicicletă atașati pe mijloacele de transport public ale CTP. Astfel de sisteme au fost instalate pe autobuze și troleibuze care deservesc traseele liniilor: 35, 43, 43B, 43P, 46, 46B, 46L, 40, 21.

ctp

Suporturi de biciclete, INSTALATE pe mai multe autobuze și troleibuze din Cluj. Boc: Opțiuni pentru BICICLIȘTI în zone cu pantă

Vizăm astfel ca bicicliștii să aibă opțiuni în zonele cu pantă din Cluj-Napoca precum Calea Turzii, str. Bună Ziua, str. Frunzișului, drumurile spre zonele de agrement precum pădurea Făget sau Baza Sportivă „La Terenuri” și pentru o conectivitate mai facilă între cartierele municipiului: Mănăștur, Zorilor, Grigorescu, Mărăști și Gheorgheni.

biciclist

Vehiculele dotate cu suporți de biciclete vor fi desemnate cu un simbol în orarele liniilor valabile pe site-ul ctpcj.ro, în aplicația Tranzy și inclusiv pe panourile din stații.

piste biciclete

Șoferii CTP – Compania de Transport Public Cluj-Napoca au fost instruiți și au obligația de a vă oferi asistență la amplasarea și asigurarea bicicletelor pe suporți. Le mulțumim pentru sprijin”, a scris Emil Boc pe Facebook.

Citește mai departe

EVENIMENT

Bărbat de 30 de ani, conducea prin Cluj cu permisul SUSPENDAT. N-a oprit la semnalele poliției

Publicat

politist bun

Un bărbat de 30 de ani a refuzat să oprească, marți, la semnalele polițiștilor. După o urmărire, a fost orpit și încătușat. S-a dovedit că avea permisul suspendat.

„La data de 30 aprilie a.c. polițiștii Secției 1 Poliție Cluj-Napoca au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, față de un bărbat, de 30 de ani, după ce a fost depistat conducând un autovehicul având dreptul de a conduce suspendat.

Bărbat de 30 de ani, conducea prin Cluj cu permisul SUSPENDAT. N-a oprit la semnalele poliției

În fapt, la data menționată mai sus, în jurul orei 07.40, polițiștii din cadrul Secției 1 Poliției Cluj-Napoca și cei ai Secției 3 Poliție Rurală Baciu l-au depistat în trafic în timp ce conducea autoturismul pe Calea Baciului din Cluj-Napoca, efectuându-i semnal regulamentar de oprire, însă acesta nu a respectat indicațiile echipajului de poliție, continuându-și deplasarea.

Ulterior autoturismul a fost urmărit și interceptat de polițiști pe o stradă din apropiere, conducătorul auto fiind încătușat și condus la sediul Secției 1 în vederea luării măsurilor legale.

În cadrul verificărilor efectuate s-a constatat că acesta are dreptul de a conduce autovehicule suspendat, iar, în baza probatoriului administrat s-a dispus reținerea acestuia pentru o perioadă de 24 de ore.

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere”, a transmis IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tradiții și obiceiuri de Miercurea Mare. Spălarea picioarelor, trădarea lui Iisus de către Iuda și zi de POST sever

Publicat

miercurea mare

Miercurea Mare cade în Săptămâna Patimilor și precede Vinerea Mare, fiind considerată una dintre cele mai importante zile din perioada Paștelui. 

În tradiția creștină, Miercurea Mare este asociată cu mai multe evenimente din viața lui Iisus Cristos, inclusiv trădarea lui Iuda și pregătirile pentru Paște, scrie Alba24.ro.

Tradiții și obiceiuri de Miercurea Mare. Spălarea picioarelor, trădarea lui Iisus de către Iuda și zi de POST sever

Conform evangheliilor, Miercurea Mare este ziua în care Iuda a convenit să-l trădeze pe Iisus, fiind de asemenea asociată cu rugăciunea lui Iisus la Muntele Măslinilor și cu ultima cină, Euharistia.

Această zi este marcată de servicii religioase speciale în bisericile creștine, în care se rememorează evenimentele ce au condus la răstignirea lui Iisus.

În unele tradiții, Miercurea Mare este și ziua în care se spală picioarele credincioșilor în cadrul unei ceremonii speciale, reprezentând umilința lui Iisus față de ucenicii săi.

Miercurea Mare este o zi de post strict în calendarul ortodox, în care credincioșii se abțin de la consumul de carne și produse lactate.

Se poate ține chiar și post negru, iar unii credincioși chiar o fac.

Miercurea Mare din Săptămâna Patimilor, semnificație

Miercurea Mare: Denia din a treia din Săptămâna Mare este cea în care Maria Magdalena, aflată în casa lui Iosif cel Lepros, i-a spălat lui Iisus Hristos picioarele cu lacrimi.

Cu sufletul împovărat a luat un vas cu mir și i l-a turnat Mântuitorului pe creștet, apoi cu propriul păr a șters picioarele Fiului lui Dumnezeu. În această sfântă zi se săvârșește Taina Sfântului Maslu, chiar în amintirea acestei ungeri.

Tot în Miercurea Mare, Iuda l-a vândut pe Iisus fariseilor, în schimbul a 30 de arginți. Tocmai din cauza acestui gest, pomenit adesea când se vorbește despre trădări, a treia zi din săptămână este de post pe tot parcursul anului.

Miercurea Mare: Tradiții și obiceiuri

Miercurea Săptămânii Patimilor este ultima zi din săptămână în care se mai pot face treburi casnice. În această zi mai este permis doar să se spele rufe și să se calce, dar și treburile câmpenești.

Este bine să te împaci cu oamenii cu care nu ai avut o relație tocmai bună în ultima perioadă.
E indicat să spui rugăciuni în Miercurea Mare.
Nu este bine să te enervezi, să arunci vorbe necurate sau să te superi pe ceilalţi.
În anumite zone se obișnuiește, ca în Miercurea Mare, copiii să meargă cu colindul la asfințitul soarelui, la final primind ouă pentru a le înroși.
O altă tradiție spune că, bărbații trebuie să arunce cenușa din sobă peste ogor, pentru ca roadele pământului să fie cât mai bogate.
Femeile nu torc și nu cos, ci spală ferestrele pentru ca lumina să pătrundă în fiecare colțișor al casei, în zilele de Paște.
Muncile la câmp sunt permise doar până marți, în timp ce în alte zone până miercuri.
De joi, bărbaţii rămân pe lângă casă, ajutându-şi nevestele la treburile casnice.

Casele trebuie să strălucească de curăţenie, pentru a întâmpina Învierea Domnului aşa cum se cuvine.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax