ADMINISTRAȚIE
Proiect: MĂSURI pentru calmarea traficului și siguranţa pietonilor sau bicicliștilor, OBLIGATORII în orașele mari
Este necesară implementarea de către primăriile de orașe și municipii din țară a unor măsuri pentru calmarea traficului în zonele urbane. Mai exact, se va urmări reducerea vitezei de deplasare a mașinilor pe anumite porțiuni de drum, dar și îmbunătăţirea siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, respectiv pietoni, bicicliști ori persoane care folosesc trotinete pentru deplasare, scrie Alba24.ro.
Un proiect de lege în acest sens, care a fost adoptat de Senat și se află în prezent la Camera Deputaților, introduce o serie de măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane din țara noastră.
Proiectul de lege privind mobilitatea urbană durabilă, inițiat de către Guvern, stabilește cadrul general pentru promovarea și gestionarea mobilității urbane durabile la nivel național.
Legea stabilește condițiile necesare pentru realizarea unor soluții de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale.
Măsuri pentru asigurarea accesului şi a standardelor minime de calitate pentru transportul public urban
Potrivit proiectului de lege, pentru asigurarea condiţiilor de mobilitate durabilă, inclusiv a unor reţele de transport durabil, în cadrul planurilor de urbanism general sau zonal prin care se propun noi extinderi este obligatoriu să fie prevăzute viitoarele servicii de transport public şi infrastructurile aferente, inclusiv staţii de încărcare rapidă şi/sau staţii de redresare, în vederea extinderii liniilor de troleibuz.
Atât în zonele propuse spre urbanizare, cât şi în zonele deja urbanizate propuse spre regenerare, modurile de transport vor fi prioritizate încă de la faza de proiectare în această ordine:
– mers pe jos
– mers cu bicicleta
– transport public
– autoturism personal.
Tot din faza de proiectare vor fi prevăzute şi benzile dedicate transportului public de călători.
Măsuri pentru creşterea atractivităţii mobilităţii active şi a transportului public – instituirea zonelor cu emisii scăzute
Potrivit proiectului, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei, se vor stabili zone cu nivel scăzut de emisie, denumite ZNSE.
O zonă cu nivel scăzut de emisie reprezintă o zonă delimitată de către primării, în cadrul căreia se vor institui restricţii pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.
ZNSE se vor marca cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
Zonele cu nivel scăzut de emisie pot fi de două tipuri:
– ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE
– ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, ca de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
– respectă standardele de emisii ale zonei
– achită tariful aferent zonei, dacă este cazul
– sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Prevederile nu se vor aplica vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.
Accesul în funcţie de emisii, taxele şi excepţiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autorităţile administraţiei publice locale.
Municipiul Bucureşti şi municipiile de rangul I vor avea obligaţia să implementeze, până la data de 31 decembrie 2027, sisteme de transport inteligente, precum:
– sisteme de management al traficului care să prioritizeze circulaţia transportului public;
– sisteme de management al transportului public;
– sisteme de planificare a călătoriilor;
– sisteme de informare a călătorilor;
– sistemele de constatare a abaterilor;
– sisteme de bilete electronice;
– sisteme de management al parcărilor;
– centre de date urbane/regionale de mobilitate în format deschis, neproprietar.
Amenajarea benzilor dedicate anumitor moduri de transport
Potrivit proiectului legislativ, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să instituie până la data de 31 decembrie 2025 benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Prin bandă dedicată se înţelege banda de circulaţie destinată anumitor moduri de transport, având rolul de a le separa de alte moduri de transport, astfel permiţându-le să se deplaseze prin zone aglomerate mai rapid şi mai eficient.
Măsuri pentru implementarea terminalelor intermodale în zonele urbane
Prin nod urban se înţelege o zonă urbană unde elemente ale infrastructurii de transport din cadrul reţelei transeuropene de transport, cum ar fi porturi, inclusiv terminale pentru călători, aeroporturi, gări feroviare, platforme şi terminale de mărfuri amplasate în interiorul sau în apropierea zonei urbane, sunt conectate la alte elemente ale infrastructurii respective şi la infrastructura aferentă traficului regional şi local.
În contextul dezvoltării reţelei transeuropene de transport în noduri urbane, pentru a asigura funcţionarea eficientă şi fară sincope a întregii reţele, municipiile desemnate noduri urbane vor avea următoarele obligații:
a) să asigure disponibilitatea infrastructurii de reîncărcare şi realimentare pentru combustibili alternativi;
b) să dezvolte terminale multimodale de călători pentru a facilita conexiunile pe primul şi ultimul kilometru, echipate cu cel puţin o staţie de reîncărcare dedicată deservirii autobuzelor şi autocarelor, până la data de 31 decembrie 2030;
c) să asigure dezvoltarea a cel puţin unui terminal multimodal de marfă, dacă acesta nu există deja, care să permită o capacitate suficientă de transbordare în interiorul nodului urban sau în apropierea acestuia, până la data de 31 decembrie 2040. Un terminal intermodal de marfă poate deservi mai multe noduri urbane .
Măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane
Pentru a asigura cerinţele de siguranţă în zonele urbane, autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri pentru calmarea traficului în funcţie de contextul urban.
Prin calmarea traficului se înţelege ansamblul de măsuri, în principal fizice, adoptate în vederea determinării conducătorilor de autovehicule să-şi schimbe maniera de conducere şi implicit să reducă viteza de deplasare pe sectoarele de drum unde nu este respectată limita maximă de viteză admisă.
În scopul îmbunătăţirii siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, autorităţile administraţiei publice locale din municipiile reşedinţă de judeţ au obligaţia să implementeze, prin planul de mobilitate urbană durabilă, măsuri pentru calmarea traficului, ca modalitate de control a vitezei de deplasare acolo unde aceasta este excesivă sau inadecvată pentru tipul şi utilizarea drumului.
Se recomandă ca pe anumite segmente de drum public din interiorul localităţilor să se stabilească o viteză de deplasare de cel mult 50 km/h pe prima bandă de circulaţie.
Pentru a se putea aplica, proiectul legislativ trebuie să fie adoptat de Camera Deputaților, să fie promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
FOTO. Caravana NetZeroCities a încheiat al patrulea popas la Cluj-Napoca: 800 de participanți și 28 de „Nebrazi” premiați
Caravana NetZeroCities, desfășurată între 12 și 15 decembrie la Cinema Dacia, a adus publicului activități deosebite, de la expoziții captivante, la „Târgul de Nebrazi”. Evenimentul a adus împreună sute de clujeni dornici să exploreze soluții sustenabile și idei creative pentru un oraș mai prietenos cu mediul.
Caravana NetZeroCities, organizată de către Asociația Urbannect, a încheiat al patrulea popas desfăşurat între 12 şi 15 decembrie la Centrul de Cultură Urbană Cinema Dacia. Aceasta a reprezentat etapa finală a unui periplu parcurs de caravană prin cartierul Mănăştur, în cadrul activităţii pilot a municipiului Cluj-Napoca’s Pilot parte a proiectului Blueprint for Net-Zero Apartment-block Neighbourhoods – Proiect pentru cartiere de locuinţe colective neutre climatic.
Discuţii pe marginea tematicii neutralităţii climatice
În programul acestui popas clujenii au putut vizita expoziţia outdoor în care au fost prezentate misiunile partenerilor proiectului, au participat la proiecţia „Contraste” a călătorului fotograf Septimiu Bizo, au participat la întâlniri cu partenerii proiectului, la discuţii pe marginea tematicii neutralităţii climatice.
Copiii au fost primiţi de Gea Negustor, care a explicat pe înţelesul tuturor ce înseamnă amprenta de carbon şi au participat la două piese de teatru cu actorii de la Magic Puppet.
Târg de „Nebrazi”
Sâmbătă a fost ziua dedicată expoziţiei „Târgul de Nebrazi”. În foaierul cinematografului au fost expuşi douăzeci și opt de Nebrazi (pomi de sărbători confecţionaţi din materiale reciclate) aduşi de cetăţeni ai municipiului, elevi de la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, studenţi de la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din cadrul UTCN.
Seara de sâmbătă s-a încheiat cu jurizarea Nebrazilor şi acordarea premiilor în valoare totală de 1.000 de lei. Premiul întâi a fost acordat unui colectiv de studenţi din anul I de la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism format din Ardeleanu Mara, Bledea Razvan, Bejenaru Mario, Șimon Florina, Timofte Erika, Aștefanoaie Luca, Ududec Alexandra și Bordeianu David. Premiul doi a fost acordat unui grup de elevi al Liceului de Arte Vizuale „Romulus Ladea” format din elevi din clasele IX-XI, îndrumat de arhitect Diana Ianaciuc, iar premiul trei a fost acordat ex-aequo, către Bogdan Chiorean, Ariana Tatar și Bucur Loredana-Alexandra.
Cei 28 de Nebrazi sunt opera unui număr de 93 creatori, cu vârste cuprinse între 14 și 76 de ani. De-a lungul celor patru zile de activitate au participat un număr de 800 de cetățeni.
Creativitate și sustenabilitate
Târgul de Nebrazi este un proiect iniţiat de Asociația Urbannect în 2017 şi are ca scop apropierea de valorile de mediu atât prin salvarea unui pom viu cât şi prin popularizarea conceptului economiei circulare printr-un mecanism atractiv şi creativ.
„Dorim să ajungem la cetăţenii de toate vârstele şi să îi îndemnăm să adopte un comportament responsabil, intrând în acelaşi timp în jocul simpatic şi interactiv al participării la workshopurile de făcut Nebrazi şi la expoziţia unde pot admira creaţiile inedite ale altor participanţi. Vă invităm să vizitaţi albumele online cu Nebrazi de la ediţiile 2017, 2018 şi 2024”, a transmis Asociația Urbannect.
În cadrul proiectului, Asociația Urbannect a anunțat concursul online NetZeroChamp, care va continua sensibilizarea publicului cu privire la neutralitatea climatică printr-o competiție deschisă tuturor.
Pe 21 decembrie, la ora 11.21, are loc solstițiul de iarnă 2024. Din acest punct durata zilei începe să crească timp de șase luni, până la solstițiul de vară. Ziua ține sub nouă ore, iar noaptea are peste 15 ore.
În ultimii patru ani, solstițiul de iarnă a fost pe 21 decembrie, cu excepția anului trecut, când a fost pe data de 22. În ziua solstițiului, Soarele va răsări cu câteva minute înainte de ora 8.00 şi va apune în jurul orei 16.30, scrie Hotnews.
Când va fi SOLSTIȚIUL de iarnă, cea mai SCURTĂ zi din an
În 2025, solstițiul va fi tot pe 21 decembrie, la ora 17.03.
Deși normal este ca vremea să fie rece în această perioadă, în ultimii ani au fost câteva cazuri în care temperaturile au depășit 15 grade C în zonele de deal și de câmpie, culminând și cu temperaturi de 20 grade C. Astfel de zile anormal de calde au fost în 2015 și 2019. Prognoza ANM indică pentru data de 21 decembrie, maxime cuprinse între 0 și 9 grade C.
Ce se întâmpla în istorie în ziua solstițiului de iarnă
Populațiile din vechime țineau multe sărbători în preajma solstițiului, chiar dacă nu aveau așa de multe cunoștințe de astronomie precum are omenirea în prezent.
Erau procesiuni în locurile considerate sfinte, se țineau festinuri cu mâncare, băutură și ritualuri magico-religioase. Oamenii sărbătoreau faptul că ziua începea să crească, mai ales după luni întregi de frig și de întuneric, în condițiile în care era scump să iluminezi casele cu lumânări sau opaițe. Aceste sărbători erau un mod grozav de a rupe monotonia.
Cultul Soarelui era extrem de important pentru oamenii din vechime.
Celții țineau ospețe uriașe cu mâncare, băutură și focuri întreținute prin arderea multor trunchiuri de copac, în cinstea faptului că zilele începeau să devină tot mai lungi, după solstițiu.
Cum arată cerul în aceste zile
Seara se vede planeta Venus, care apune la ora 20:10. Saturn și Jupiter se află deja pe cer când se face noapte. Marte răsare la ora 19:20. Venus se vede seara, începând cu ora 17, înspre sud-vest, direcția în care a apus Soarele. Planeta se vede ca o stea foarte strălucitoare pe fundalul cerului destul de aproape de orizont. Se poate vedea până pe la ora 20, când apune. Se află în constelația Capricornus.
Imediat cum se face seară (în jurul orei 17) se vede și Saturn, care la acea oră se află deja înspre sud. Nu este foarte strălucitor și nu se vede foarte sus pe cer, dar nu pâlpâie și asta o deosebește de o stea. Planeta rămâne pe cer până la ora 22:50.
Ce stele se văd
Cea mai strălucitoare stea din Perseus se numește Mirfak (alpha Persei) și se poate identifica ușor ca steaua strălucitoare de sub W-ul format de stelele din Cassiopeia. A doua stea ca strălucire din Perseus se numește Algol (Ochiul diavolului), o stea a cărei strălucire variază în timp, din cauza acoperirii reciproce a două stele. Locul unde se află Algol reprezintă poziția capului Meduzei, monstrul decapitat de Perseus.
Ce spun astronomii
Momentul solstițiului de iarnă, respectiv al începutului iernii astronomice, are loc în jurul datelor de 21 și 22 decembrie. Începând de la această dată, până la 22 iunie, durata zilelor va crește continuu, iar cea a nopților va scădea în mod corespunzător.
La această dată, durata zilei are valoarea minimă din an, de 8 ore și 50 minute, iar durata nopții are valoarea maximă, de 15 ore și 10 minute (pentru București). În emisfera sudică a Pământului fenomenul are loc invers, momentul respectiv marcând începutul verii astronomice.
Denumirea de solstițiu („Soarele stă”) este dată de faptul că la data respectivă are loc schimbarea gradientului mișcării Soarelui în raport cu declinațiile acestuia.
„Axa polilor Pământului își păstrează direcția fixă în spațiu”
Iarna meteorologică începe teoretic la 1 decembrie, iar începutul iernii astronomice este marcat de un moment precis, cel al solstițiului de iarnă. El este legat de mișcarea anuală aparentă a Soarelui pe sfera cerească, ce reprezinta consecința mișcării reale a Pământului în jurul Soarelui.
Axa polilor Pământului își păstrează (în primă aproximație) direcția fixă în spațiu, ea fiind înclinata cu 66° 33′ față de planul orbitei terestre. Din acest motiv, Soarele parcurge în decurs de un an cercul sferei cerești numit „ecliptică”, a cărui înclinare față de ecuatorul ceresc este de 23° 27′.
La momentul solstițiului de iarnă, Soarele se află în emisfera australă a sferei cerești, la distanța unghiulară maximă de 23° 27′ sud față de ecuator, el efectuând mișcarea diurnă în lungul cercului paralel cu ecuatorul ceresc, numit „tropicul Capricornului”. Aceasta explică, pentru latitudinile medii ale Terrei, inegalitatea zilelor și a nopților, precum și succesiunea anotimpurilor.
La data solstițiului de iarnă, Soarele răsare cu 23° 27′ la sud de punctul cardinal est și apune tot cu același unghi spre sud față de punctul cardinal vest. La momentul amiezii el „urcă” – ținând cont de latitudinea medie a tării noastre, de 45° – la numai 21° față de orizont.
EVENIMENT
Doi sportivi de la CS Universitatea Cluj, pregătiti pentru a obține rezultate excepționale pe GHEAȚĂ
În perioada 20-21 decembrie, la Inzell, în Germania, se vor desfășura Cupa României și Campionatul Național de poliatlon pentru seniori la patinaj viteză. Sportivii clubului Universitatea Cluj sunt pregătiți pentru a obține rezultate excepționale pe gheață.
„Raluca Ștef va lua startul în probele de 500 m, 1.000 m, 1.500 m și 3.000 m. De asemenea, Adrian Firar va concura în probele de 500 m, 1.000 m, 1.500 m și 5.000 m. Sportivii vor fi însoțiți de antrenorii Gheorghe Pârv și Horia Timiș.
Doi sportivi de la CS Universitatea Cluj, pregătiti pentru a obține rezultate excepționale pe GHEAȚĂ
Ambii sportivi sunt hotărâți să își pună în valoare abilitățile, oferindu-si oportunitatea de a-și îmbunătăți recordurile personale.
Vă urăm mult succes”, scrie pe site-ul clubului.
Foto: CSU Cluj
Clujenii au luat cu asalt mall-ul Vivo, vineri seara, pentru cumpărăturile de Crăciun. Coloana de mașini de la ieșirea din Cluj spre Florești creează imagini spectaculoase surprinse din dronă.
În prag de sărbători, traficul de pe DN1 s-a transformat într-o adevărată provocare pentru șoferi. Un cititor Cluj24 a surprins imagini impresionante din dronă care arată coloanele nesfârșite de mașini la ieșirea din Cluj-Napoca spre Florești, în zona mall-ului Vivo. Aglomerația pare să anunțe un weekend la fel de intens.
Imaginile aeriene surprinse cu drona dezvăluie o perspectivă spectaculoasă asupra șirurilor lungi de mașini, care se întind pe mai mulți kilometri, dar și parcările pline ale centrului comercial.
Un weekend la fel de aglomerat, înainte de Crăciun?
Aglomerația de vineri seara va continua, cel mai probabil, și în weekend, pe măsură ce oamenii se grăbesc să finalizeze lista de cumpărături pentru masa de Crăciun și cadouri.
Sursa: Sergiu Răzvan