EVENIMENT
Primăria nu mai investește în acțiuni la CFR Cluj. Pachetul Ecomax rămâne încă nevândut
Membrii Consiliului local au respins în ședința de joi propunerea de achiziționare a acțiunilor în valoare de 810.000 lei ale companiei Ecomax General Investments S.R.L în cadrul clubului CFR Cluj 1907 SA de către municipiul Cluj-Napoca.
Compania respectivă este deținută de omul de afaceri Arpad Paszkany și se află în faliment din anul 2016. În consecință, lichidatorul financiar, AMTT Consult SRPL, a decis punerea în vânzare a acțiunilor deținute de fostul patron al „feroviarilor”. Astfel, oferta a fost trimisă și Primăriei Cluj-Napoca, având la bază dreptul de preemţiune (drept de preferință pe care îl au asociaţii atunci când unul dintre ei se retrage dintr-o societate, în dobândirea părților lui sociale sau a acțiunilor sale).
De asemenea, consilierul local Raţ Levente a fost desemnat pentru a reprezenta interesele Consiliului local Cluj-Napoca în Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor Fotbal Club CFR 1907 Cluj S.A., care va fi organizată la sediul societății, în data de 28 iulie 2020, ora 10 (prima convocare) și în data de 29 iulie 2020, la aceeași oră (a doua convocare).
Arpad Paszkany a condus echipa de fotbal CFR Cluj către primele titluri din istorie, dar și către participările în Liga Campionilor care au reușit să aducă prestigiul alb-vișiniilor. Ei au reușit să adune 10 puncte în grupele cele mai importante competiții intercluburi din lume, înregistrând un record pentru o echipă românească de după Revoluție.
Cristian Lungu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Președintele interimar al PNL, Ilie Bolojan: Votul pentru PNL la alegerile parlamentare, unul pentru România modernă și prosperă
Președintele interimar al PNL, Ilie Bolojan, a făcut un apel pentru românii care au încredere în valorile liberale să vină alături de noua conducere a partidului și a precizat că votul pentru PNL la alegerile parlamentare înseamnă votul pentru o Românie modernă și prosperă.
”Vom comunica corect cu românii toate angajamentele PNL pentru alegerile parlamentare pe care, dacă românii ne vor acorda creditul lor, le vom respecta.
Nu vom face niciun fel de angajament care nu are acoperire.
Vom susține direcția pro-europeană a României și politicile de centru- dreapta.
Împreună cu colegii mei, vom face tot ce este posibil ca politicile de centru-dreapta să fie susținute din Parlamentul României. Cei care au încredere în noi trebuie să știe că votul pentru PNL înseamnă votul pentru o Românie modernă, pentru o Românie prosperă și îi chem pe toți românii care au încredere în valorile liberale, să fie alături de noi.
Eu și colegii mei vom face tot ce este posibil să nu ne batem joc de votul românilor”, a spus Ilie Bolojan.
PNL a învățat lecția dată de români în primul tur al alegerilor prezidențiale, și anume un vot de protest împotriva lumii politice, astfel că președintele Nicolae Ciucă, cei patru prim-vicepreședinți și secretarul general au demisionat din funcție.
Noua conducere a fost preluată de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, iar în cele patru funcții de prim-vicepreședinți au fost aleși primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, președintele PNL Giurgiu, Dan Motreanu, și președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, secretar general fiind Adrian Veștea.
În acest fel toate zonele României sunt reprezentate, iar organizațiile și liberalii performanți se regăsesc în conducerea partidului.
Politicile publice ale PNL
”În perioada următoare vom prezenta politicile publice pe care PNL, dacă va primi votul românilor, le va susține din Parlamentul României: eficiența statului pentru a reduce risipa, politici publice care să permită dezvoltarea comunităților locale prin descentralizare, prin programe de susținere a aleșilor locali, pentru că țara nu se schimbă doar din București, ci din fiecare localitate, politici care să susțină statul de drept, un sistem de justiție independent și politici care țin de echitate, de meritocrație, de reguli care să genereze comportamente corecte în societate”, a explicat liderul interimar al PNL.
O altă decizie luată, care ține de responsabilitatea PNL, a fost ca în următoarea lună Partidul Național Liberal, prin miniștrii pe care-i are, să asigure funcționarea Guvernului să pregătească atât cele două runde de alegeri cât și predarea guvernării.
Ilie Bolojan a precizat în acest sens că o ieșire de la guvernare doar într-un scop electoral în această situație de final de ciclu electoral nu ar face altceva decât să creeze instabilitate, probleme în funcționarea Guvernului.
O altă decizie luată de noua conducere a PNL este susținerea, în turul 2 al alegerilor prezidențiale, fără niciun fel de negociere, a candidaturii Elenei Lasconi, varianta pro-europeană, în condițiile în care PNL este promotorul acestei direcții.
Advertorial comandat de PNL Cluj, CMF: 11240002
EVENIMENT
Oamenii de afaceri și partenerii străini vor ca alegerile din 1 Decembrie să aducă stabilitate, predictibilitate și coerență(PE)
Cu încă două rânduri de alegeri în următoarele săptămâni, analiștii financiari afirmă că România trebuie să-și păstreze parcursul recent și în următoarea guvernare. Stabilitatea, predictibilitatea și coerența, promovate de PSD, au reprezentat cheia încrederii partenerilor externi, a investitorilor străini și a agențiilor de rating globale în performanța țării.
Ce așteaptă oamenii de afaceri de la alegeri
România trebuie să rămână angrenată activ în menținerea progresului economic și social, este și mesajul transmis de reprezentanții mediului de afaceri.
”Pentru un mediu antreprenorial prosper și pentru o societate în care să vrem să trăim avem nevoie în continuare de o democrație funcțională, de existența unui ecosistem de business ancorat în legislația europeană și în piața unică, de stabilitate fiscală, instituțională și politică”, se arată într-un comunicat al Romanian Business Leaders.
Stabilitatea și coerența, factori determinanți pentru viitorul României
Sub guvernarea PSD, beneficiind de stabilitate economică și politică, România a atras investiții masive și are perspective solide de evoluție, conform agențiilor globale de evaluare financiară.
Fitch Ratings a anunțat că păstrează ratingul țării noastre în categoria ”recomandat pentru investiții”. De asemenea, efectele guvernării social-democrate i-au determinat pe cei de la Moody’s să aprecizeze, în raportul publicat la începutul toamnei, că ”perspectiva stabilă echilibrează soliditatea economiei românești”, și să estimeze ”un potențial puternic de creștere pe termen mediu”.
Investițiile străine directe, creștere de 3,69% în primele 9 luni
Prin politicile economice, PSD a dus investiţiile directe ale nerezidenţilor în România în primele 9 luni la o creștere cu 3,69% faţă de cele 5,171 miliarde euro din perioada similară a anului trecut, arată ultimul raport al Băncii Naţionale a României (BNR).
CMF 11240017
EVENIMENT
Cine are GRIJĂ de copiii nimănui? Nicoleta Molnar (director DGASPC Cluj) explică de ce mai fug minori din centrele de plasament
„Totul este ceremonie în grădina sălbatică a copilăriei”, spunea Pablo Neruda. Din păcate, mulți copii se aleg doar cu partea sălbatică, ceremoniile lipsind cu desăvârșire. Totuși, cine are grijă de copiii nimănui? „Copiii sunt cheile Paradisului. Trebuie doar să le găsești broasca potrivită”, mai spunea cineva.
Pentru unii copii, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj (DGASPC) este și mamă, și tată. Copii orfani, copii abandonați, copii fără copilărie… Am vrut să știm care e situația acestor copii în Cluj și am apelat la directorul instituției, Nicoleta Molnar.
Cine are GRIJĂ de copiii nimănui? Nicoleta Molnar (director DGASPC Cluj): Lucrul cu copilul implică multă EMPATIE și atenție
„În sistemul rezidențial clujean avem în jur de 200 de copii, iar în sistemul familial, adică la asistenți maternali și la familii de plasament sunt în jur de 500 de copii. Opțiunea principală este cea de îngrijire de tip familial și mai puțin cea de tip rezidențial”, spune Nicoleta Molnar.
Potrivit acesteia, în Cluj s-au închis toate centrele rezidențiale mari, au mai rămas doar căsuțele de tip familial, care pot adăposti maximum 12 copii. În urmă cu 2 ani a fost amendată legislația și copilul până la 7 ani, dacă nu are dizabilități grave, este doar în sistem familial.
„167 de copii au ieșit din sistem în ultima perioadă”
„Modul de îngrijire într-o familie este recomandat. După această vârstă, poate fi de tip rezidențial. Studiile au arătat că dezvoltarea copilului este benefică dacă la vârstă fragedă îngrijirea este făcută într-un mediu care seamănă cu familia”, mai spune Nicoleta Molnar.
167 de copii au ieșit din sistem în ultima perioadă de timp și au intrat 141. Modificarea legislației a permis ca la ieșirea din centrele de plasament, tinerii să primească o indemnizație de 3 salarii minime pe economie și în plus de asta, dacă-și continuă școala sau are loc de muncă, până la 26 de ani primește o indemnizație lunară prin Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială egală cu salariul minim pe economie, adică undeva peste 3.000 de lei care se primesc lunar.
Condiția este una singură: o dată la 6 luni trebuie să dovedească faptul că-și continuă studiile și o dată la 3 luni că este încă angajat.
„Copiii pot rămâne în centrele de plasament până la 18 ani”
Un asistent maternal primește salariul minim pe economie. Condițiile de atestare s-au modificat, astfel că acestora li se solicită studii liceale, ceea ce limitează cumva accesul celor care vor să se implice, majoritatea având doar școala generală absolvită sau 10 clase.
„Alocația de plasament, în valoare de 1.600 de lei, se primește pentru fiecare copil în parte și trebuie folosită pentru a cumpăra cele necesare copilului. Această meserie nu este una foarte atractivă pentru că este 24 din 24 și implică o responsabilitate pe care nu mulți și-o asumă”, explică directorul DGASPC.
Copiii pot rămâne în centrele de plasament până la 18 ani, dar această perioadă se poate prelungi până-și termină studiile sau cu încă 2 ani dacă nu și-a găsit de muncă, pentru prevenirea excluziunii sociale.
În ceea ce privește adopțiile, Clujul are pe rol 32 de cereri, 19 atestate valabile și 28 de copii declarați adoptabili.
„La nivel național există și Profilul Public, o aplicație informatică de pe care pot fi adoptați copii. În momentul în care un copil se potrivește din punct de vedere teoretic cu calitățile familiei sau persoanei care vrea să adopte, se poate trece la potrivirea practică efectivă, adică întâlnirea copilului cu adoptatorul.
„De la 1 ianuarie am avut 2.337 de apeluri la Telefonul Copilului”
„O procedură de adopție durează cel mai puțin un an de zile, perioadă care conține partea de atestare a familiei, precum și anumite cursuri care se fac pentru evaluarea abilităților parentale. Urmează mai multe întâlniri familie-copil și dacă totul merge bine, urmează perioada de încredințare, 3 luni rămâne la familie apoi încă 3 luni până la încredințarea adopției”, precizează Molnar.
Au fost și cazuri în care copilul a fost returnat, majoritatea din motive independente de voința persoanei care a adoptat, afecțiuni, boli, decese. Vârsta preferată pentru adopție este cea mai mică, dar există și cazuri când familiile au optat pentru copii de 5-7 ani din cauza vârstei lor înaintate (45-50 de ani).
„Atestatul se eliberează pe 5 ani, nu pe 2 ani ca până acum, cu condiția ca anual să fie reevaluată familia în cauză.
În ceea ce privește abuzurile asupra copilului, acestea există, din păcate. Multe sunt emoționale și apar frecvent în cazurile familiilor cu părinți separați, în speță la partea de custodie.
„În acest an au fost în jur de 300 de sesizări pe județ, majoritatea abuzuri emoționale, dar n-au lipsit nici cele fizice sau sexuale. De 3 ani funcționează Telefonul Copilului, 119. La început au fost și telefoane false, numărul lor reducându-se treptat. De la 1 ianuarie am avut 2.337 de apeluri dintre care 1.128 au fost apeluri valide”, arată Nicoleta Molnar.
”Droguri și băuturi în incinta centrului”
Există destule cazuri de plecări voluntare din centrele de plasament, care sunt anunțate la Poliția Cluj, fiind declanșate acțiuni a căutare a copiilor. Cauza principală este vârsta pubertății, precum și multitudinea de atracții și ispite de dincolo de poarta centrului.
„Există acces nelimitat la internet, droguri, viața sexuală, motive care deschid apetitul și curiozitatea copiilor. Mulți dintre ei vin aici cu o traumă și aceste manifestări atenuează efectele acesteia. N-am avut foarte mulți copii care au plecat, au fost însă cazuri când un copil a plecat de mai multe ori. De cele mai multe ori ei sunt aduși înapoi de poliție.
Au fost și situații în care au fost introduse droguri și băuturi alcoolice în incinta centrului, rare, ce-i drept. Întâlnirile cu cei de la Teen Challenge, care se ocupă de cazuri de dependență, au fost mai mult decât utile”, menționează Molnar.
„Din punct de vedere al asigurării materiale stăm bine. Nevoia cea mai mare pentru noi este de a avea personal dedicat, care se apleacă asupra nevoilor copilului, persoane empatice pentru care nu este doar o slujbă ci și o plăcere de a lucra aici”, conchide directorul DGASPC Cluj.
EDUCATIE
Zilele Universităţii de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj-Napoca, la început de decembrie. Programul evenimentelor
Zilele Universităţii de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj-nNapoca se vor desfăşura în perioada 2-6 decembrie 2024, prin acest eveniment fiind celebrată tradiția, performanța, excelența și progresul.
”Privim cu recunoștință către trecut și ne orientăm către viitor”, au transmis reprezentanții UMFIH..
Mesajul rectorului Anca Buzoianu şi Gala Premiilor Universității vor avea loc joi, 5 decembrie, în Aula „Iuliu Hațieganu”.
În programul manifestărilor figurează și a 54-a ediție a Salonului de Iarnă al Medicilor, care se va desfășura în perioada 2-15 decembrie 2024, la Centrul de Cultură Urbană – Turnul Croitorilor.
Vernisajul va avea loc luni, 2 decembrie, la ora 12:00.
Programul evenimentelor poate fi găsit AICI.