Connect with us

ACTUALITATE

Președintele Academiei Române, clujeanul Ioan Aurel Pop: Ocolirea istoriei naționale la școală este regretabil și condamnabil

Publicat


Președintele Academiei Române, clujeanul Aurel Pop, critică noile demersuri ale decidenților din educație care se referă reducerea orelor de istorie pși geografie. 
Acesta a postat o analiză pe Facebook pe care o redăm integral:

Istoria Românilor și a României nu sunt pomenite

Reflecțiile de față au fost îmboldite de apariția metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2021-2022. În urma lecturii laboriosului document, rămâi – mai ales dacă ești om de școală – cel puțin cu o mare nedumerire: „Istoria și tradițiile minorității maghiare”, dar și „Istoria și tradițiile minorităților naționale” se află în centrul atenției, pe când „Istoria românilor”, „Istoria universală”, „Istoria României” nu sunt pomenite deloc, nici măcar în paranteză.
Ceea ce intrigă și mai mult este permisiunea ca orele de istorie și cele de geografie să se poată preda în cadrul aceleiași norme didactice, de către un singur cadru didactic, acesta putând să susțină examenul la prima disciplină dintre cele două, disciplină cu ponderea cea mai mare în cadrul normei, din punct de vedere al orelor.

Se ignoră majoritatea

Din formularea „Disciplinele studii sociale, literatură universală, științe și educație artistică din învățământul liceal intră în norma de predare a absolvenților…” s-ar putea oare înțelege că nenumitele „istoria” și „geografia” ar fi incluse aici?
Să presupunem că în România – țară care dincolo de definiția ei „perimată” de „stat național” din Constituție și de apartenența ei la Uniunea Europeană, are cam 90% etnici români și este parte a vechiului continent – numai minoritățile contează și că „istoria” și „geografia” (ale românilor/ României și ale lumii/ Europei) sunt cantități neglijabile?
Ne îngrijim atent și generos de minorități – ceea ce este foarte bine și foarte necesar – dar excludem ori ignorăm, prin compensație, majoritatea?

Istoria, unificată cu geografia

De mai bine de zece ani, cele patru mari universități comprehensive (eterogene) ale țării, în care se pune un mare accent pe profesiuni didactice, cer ministerului de resort, faimoasei ARACIS (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior) și altor foruri aprobarea dublei specializări (cu o formulă de bază, între altele, „Istorie-Geografie”), fiindcă, mai ales în școlile rurale, este aproape imposibil de făcut o normă didactică numai din una dintre aceste două discipline înrudite, dar diferite.
Totul a fost în zadar, iar acum vine brusc „unificarea” istoriei cu geografia, ca și cum ele ar fi identice. Această „adâncă” judecată de la nivel central nu rezultă din nimic serios, ci doar din șiruri lungi de limitări ale orelor de istorie și de geografie, după „exilarea” acestor discipline la nivel de dexterități, după disprețul masiv exhibat în spațiul public în raport cu ele.

Istoria, predată o oră pe săptămână

Se aud iarăși voci și se văd proiecte din care reiese că istoria și geografia ar urma să nu mai fie, la anumite nivele de studiu, materii onorabile și nici de sine stătătoare, că orele lor ar trebui drastic reduse ori chiar suprimate, că nu ar mai fi nevoie de asemenea cunoștințe „demodate” și „inutile”. B
a unii, mai „subtili”, se milostivesc cu câte o oră de istorie și geografie, pe ici pe colo, integrate și integrale, fără dimensiuni temporale și spațiale, adică fără conținut specific.
Această involuție se vede clar și din „Proiectele planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional, care vor intra în vigoare gradual, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2021-2022”, date spre dezbatere de foarte curând. Istoria, pe unde a mai rămas, se face în câte o oră pe săptămână.
Nu apare nicăieri scris „istoria românilor”, ca și cum neamul nostru ar fi ciumat.

Care este vina istoriei

Alte istorii, peste tot în lume, sunt ale unui popor, ale unei țări, ale unui continent, ale unei minorități etc., dar a noastră, la noi acasă, nu este nicăieri. Într-o variantă, văd că și la profilul umanist istoria este prevăzută tot cu câte o oră pe săptămână.
Se vede că propunătorii acestor proiecte sunt foarte acriți de lumea aceasta dispusă pe spații și timpuri, sunt sătui de piramidele Egiptului, de Roma eternă, de revoluțiile care au schimbat Terra, de Michelangelo, de Domul din Köln, dar și mai saturați de Voroneț și de Bălcescu, de biserica din Densuș sau de Tomisul lui Ovidiu. Unele din aceste propuneri sunt rețete sigure de îndobitocire, de cufundare în ignoranță, sunt îndemnuri la necunoaștere, la comoditate și la letargie.
Ce vini vor fi având asemenea forme de cunoaștere consacrate, precum istoria, vechi de când lumea? Ce tulburare trebuie să fi produs ele în mințile unora, încât aceștia să-și închipuie că vor revoluționa astfel școala românească?

Sistem șchiop de educație

Sau, poate, unii au ajuns să creadă că învățământul merge rău din pricina prea multor cunoștințe despre spațiu și timp pe care le primesc, în sistemul nostru de educație șchiop, copiii și adolescenții?
Nu voi putea să înțeleg niciodată cum și de ce, în numele principiilor democrației, se iau măsuri referitoare la școala românească bazate nu pe necesitățile sale reale, verificate de specialiști, de oamenii domeniului, de protagoniști, ci pe opinii exprimate la o cafea, pe părerile unor decidenți care n-au mai fost într-o școală și într-o clasă de când erau mici, pe pretențiile unor părinți care-și văd propriii copii geniali sau chiar pe ideile de simplificare a instruirii susținute de unii elevi.
Cum pot să știe elevii dacă postulatul lui Euclid, legea lui Arhimede, scrierea corectă sau stilul gotic le vor fi utile ori inutile în viață?
Este cert că istoria și geografia ar putea să fie predate de către unul și același cadru didactic, dar numai la nivel primar și gimnazial și numai dacă profesorul respectiv a făcut dubla specializare, adică s-a pregătit, în cadrul licenței, deopotrivă în istorie și geografie.

Amenințarea rămâne

Ministerul de resort nu ne asigură (prin comunicatul său din 21 decembrie 2020) că profesorul de istorie va preda numai disciplina „Istorie”, iar profesorul de geografie numai disciplina „Geografie” și nici nu ne promite că, din rațiuni practice, se va introduce repede dubla specializare „Istorie-Geografie” în anumite universități, dar ne liniștește în alt sens: disciplinele „Istorie” și „Geografie” nu se desființează sau comasează și nici nu se unesc sub denumirea „Studii sociale”.
Așa să fie, dar amenințarea rămâne și ea este formulată periodic în anumite medii de la nivelul Ministerului Educației, al unor consilieri și experți, al unor institute de științele educației.

Soluții trăsnite

Văd tot mai des, prin mijloacele de difuzare în masă, „soluții” tot mai trăsnite, de rezolvare a crizei școlii românești prin introducerea unor „materii” precum educație sexuală, igienică, circulația pe drumurile publice, educație financiar-bancară, nutriție sănătoasă, protecția mediului, șah, educație digitală etc.  Menționatul comunicat al Ministerului arată, de exemplu, că disciplina „Studii sociale” intră în categoria disciplinelor socio-umane în învățământul preuniversitar (la clasa a XII-a), alături de „Gândire critică și Drepturile copilului”, „Educație interculturală”, „Educație pentru cetățenie democratică”, „Logică și argumentare” etc.
Ca să faci toate aceste discipline sui generis, trebuie să renunți la altele. Unde să mai aibă loc „Istoria” și „Geografia”? Nu-i vorbă, nici „Matematica”, „Fizica”, „Biologia”, „Chimia”, „Filosofia”, „Limba și literatura română”, limbile străine nu au cum să se mai regăsească în același cuantum, cu același număr de ore. Teoria formelor fără fond este mereu la ordinea zilei la noi.

Toboșarii vremurilor noi

Dacă nu vom face în chip serios disciplinele școlare consacrate și verificate de secole, dacă nu vom ști limba și literatura română, limbi și literaturi străine, matematică, fizică, istorie, geografie etc. sau dacă le vom face pe toate la nivelul minimei rezistențe, cum să devenim experți în nutriție sănătoasă, mediu nepoluat, igienă, sexologie, fiscalitate, drepturile omului, democrație, studii interculturale, gândire critică etc.?
Nu se înțelege de către „toboșarii vremurilor noi” că adaptarea la nevoile societății contemporane digitalizate nu se poate face prin materii școlare noi care să le îndepărteze pe cel vechi, ci prin conținuturi adecvate.
Nu spune nimeni că elevii nu trebuie să cunoască drepturile copilului, democrația, constituționalismul, igiena, nutriția sănătoasă, relațiile interetnice etc., dar acestea nu au de ce să devină materii școlare, notate și încheiate cu medii semestriale. Toate acestea trebuie să fie teme speciale, conținuturi serios făcute de către profesorii disciplinelor existente.

Cunoașterea istoriei neamului

Ce câștigăm dacă îl învățăm pe elev că „Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului”, adoptată în timpul Marii Revoluții Franceze (la 1789), a revoluționat societatea europeană și pe cea americană, din moment ce elevul nu mai învață nimic despre istoria Franței, a Europei și a lumii?
Sau ce avantaj obținem pentru cultura generală a adolescentului dacă îi spunem ce înseamnă un cont curent de economii, fără ca el să știe cadrul general apariției băncilor, nici istoria monedei, nici rolul bancnotelor în istorie?
Degeaba împărțim istoria țării și a lumii pe felii tot mai mici (de genul rolul democrației, istoria comunismului, dictaturile, războaiele mondiale, revoluțiile, crimele contra umanității etc.), fără să ne mai îngrijim ca elevii să vadă și ansamblul. Istoria este a societății, a comunităților mari, a civilizațiilor și trebuie studiată ca atare.
Că noi ocolim istoria națională, că ne ferim, la nivelul programelor și manualelor, de numele de România, că blamăm sentimentul național și patriotismul, confundându-le cu naționalismul excesiv, cu xenofobia, cu șovinismul, este regretabil și condamnabil. Numai cunoașterea istoriei neamului nostru ne ajută să înțelegem istoria celorlalte neamuri.

Vor gândi alții pentru noi

Ceea ce nu înțeleg chivernisitorii școlii este un lucru foarte simplu: istoria înseamnă cultură generală și orientare în viața contemporană, nu date și fapte de prisos despre o lume care nu mai este. Iar geografia înseamnă orientare elementară în spațiu și nu denumiri care trebuie memorate.
Azi, copiii și tinerii au marea șansă de a călători, de a vedea lumea, de a se bucura de marile creații ale omenirii din toate timpurile și din toate spațiile, din preistorie până în era zborurilor cosmice și din Laponia până în Patagonia.
Dacă nu mai învățăm istorie și geografie, dacă disprețuim aceste forme de adaptare la viață, dacă ne temem de conținuturile lor, vom ajunge să mergem în America Latină și să credem că oamenii de acolo vorbesc limba latină, să vedem obeliscurile egiptene de la Paris și să credem că acolo a fost Egiptul antic, să intrăm în British Museum și să credem că unele obiecte de acolo le-au adus extratereștrii.
Poate că vom ști să ne spălăm mereu pe mâini, să mâncăm numai produse ecologice, să nu poluăm natura, să deschidem o afacere, să accesăm site-urile cu cele mai spectaculoase jocuri sau filme cu ființe fantastice etc., dar vom ajunge categoric infirmi intelectual.
Vor gândi alții pentru noi, iar noi vom executa cuminți ordinele lor.

Pregătirea minții

„Un popor fără cultură este un popor ușor de manipulat”, constata Immanuel Kant, cu mai bine de două secole în urmă. De atunci se întrevedeau gravele consecințe ale ignoranței, generatoare de prostie și de prostire.
Cultura generală prezentă numai în memoria calculatorului este utilă doar pe jumătate, fiindcă poate să rămână, pentru cei mai mulți, literă moartă.
Ca să accesăm datele digitale avem nevoie de o pregătire a minții noastre, de o anumită sensibilitate pentru cunoaștere, de pasiunea cercetării.
Acestea toate nu vin printr-un dat imuabil al sorții, ci prin eforturi grele, prin învățătură asiduă, prin strădanii ale memoriei, fără de care inteligența moare.
Se poate ca peste mii de ani – dacă planeta numită Pământ va mai exista – structura biologică și intelectuală a oamenilor să se schimbe radical și să nu mai fie nevoie de școală, așa cum o înțelegem noi astăzi.
Până atunci, însă, nu putem arunca peste bordul „corabiei” noastre o experiență de viață verificată de milenii și foarte folositoare, adoptând în loc iluziile unor decidenți fără școală ca lumea, cu diplome luate la apelul de seară și care pot fi caracterizați cu îngăduință drept semidocți.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Aflarea ursitului în noaptea de Sfântul Andrei, în satele clujene din vechime. „Turta de Indrei” și lătratul câinilor

Publicat

De

Sfântu Andrei

La sărbători, precum Anul Nou sau Boboteaza, fetele de măritat obişnuiau să practice diverse obiceiuri, pentru a-şi afla norocul în dragoste sau orânda, adică „ficioru’ cu care s-or mărita”.

Același lucru se petrecea și de Sfântul Andrei, cel Întâi Chemat, care este și Ocrotitorul României, și care este celebrat la 30 noiembrie.

Aflarea ursitului în noaptea de Sfântul Andrei, în satele clujene din vechime. „Turta de Indrei” și lătratul câinilor

Astfel, în noaptea de Sfântul Andrei, 29 spre 30 noiembrie, în unele sate, fetele „năposteau morile pe loc”, adică porneau roata morii fără apă, ca astfel să se pornească pețitorii, arată specialiștii cujeni de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj .

Totodată, pe furiș, luau făină din „veșca” morii (cercul din jurul pietrelor de moară și al râșnițelor) și făceau o turtă cu apă și cu sare, numită în unele părți „turta de Indrei”. Această turtă o coceau la focul aprins cu resteiele de la jug.

Apoi, arată specialiștii clujeni, după asfințitul soarelui sau chiar la miezul nopții, se duceau la tăietorul de lemne și, șezând pe el, mâncau jumătate din turta pregătită. Cealaltă jumătate o puneau sub pernă, ca să-și viseze ursitul. În timp ce mâncau turta și ședeau la tăietor, erau atente la cum lătrau câinii. Dacă lătratul era gros, se credea că ursitul va fi bătrân, iar dacă era subțire, mirele urma să fie tânăr.

Cum știau fetele de măritat că ursitul va fi bun gospodar

Mai era credința că, dacă o fată visa noaptea că primește apă de la un fecior (sau dă, în unele zone), ursitul va fi „bun la găzdăluit”, adică harnic și agonisitor, după cum arată etnologul Maria Boscșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”, editat de CJCPCT Cluj.

Foto: Fete din Orman, jud. Cluj (Fotografie realizată în anul 1956, de la stânga la dreapta: surorile Oros Silvia, Oros Lucreția și Oros Marioara)/ Arhiva CJCPCT Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

Ultimul weekend cu reduceri în Iulius Mall Cluj. Brandurile din grupul INDITEX au reduceri de până la 40%

Publicat

Iulius Mall Cluj

Te-ai pregătit de sesiuni intensive de cumpărături? Iulius Mall Cluj te întâmpină cu și mai multe promoții la brandurile tale preferate.

Cel mai așteptat eveniment de shopping este și momentul perfect pentru a descoperi noi stiluri vestimentare și pentru a profita de reduceri de până la 40% la articole din categorii variate.

Ultimul weekend cu reduceri în Iulius Mall Cluj. Brandurile din grupul INDITEX au reduceri de până la 40%

Weekend-ul acesta, brandurile de haine afișează reduceri semnificative la o varietate de articole din colecții actuale și nu numai. Ai șansa să profiți de promoții speciale, pentru a-ți completa garderoba de iarnă sau pentru a găsi cadoul potrivit destinat celor dragi.

Vineri, 29 noiembrie 2024, ZARA are oferte de până la 40%, Pull&Bear – 40%, Bershka are promoții între 30% – 50%, iar Stradivarius de până la 40%. Ofertele sunt valabile pentru colecțiile de toamnă-iarnă și nu numai, așa că vino în magazinele tale favorite și bucură-te de reduceri!

Marc O’ Polo și Levi’s afișează reduceri; jeanși, tricouri, jachete și alte articole de tip streetwear îți vor completa look-ul urban. Nu lăsa iarna să te surprindă, descoperă ce a pregătit Nike, 4F, Arman Sport și alege-ți ținuta potrivită pentru vacanța la munte!

Parfois, Tessora și Sabrini au oferte la bijuterii din argint, dar și la piese unice, inspirate de formele naturale sau de simplitatea designului clasic. Iar dacă ești în căutarea produselor de make-up care să te facă să strălucești în Ajunul Crăciunului sau chiar la petrecerea de Revelion, Marionnaud, My Geisha, Xpert Beauty, MAC Cosmetics, Gerovital te întâmpină cu oferte de nerefuzat.

Premii pentru vizitatori

Până pe 1 decembrie, în zona Atrium din Iulius Mall, poți testa ultimele modele de fotolii de masaj de la Komoder. Fiecare vizitator va putea câștiga unul dintre premiile zilnice, ce constau în: huse de masaj Relaxa, centuri de masaj D 181, iar cel mai norocos vizitator va pleca acasă cu un fotoliu de top, Focus II, în valoare de 12.900 de lei.

Mai multe detalii poți afla pe pagina de Faceebok a Komoder Romania.

Săptămâna viitoare, pe 6 decembrie, Iulius Mall Cluj dă start celui mai magic sezon și îi invită pe clujeni la evenimentul de aprindere a decorațiunilor de Crăciun. Urmărește-ne pe Facebook și Instagram ca să fii la curent cu toate noutățile!

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Nicușor Dan este laureatul Premiului ICDE România Europeană 2024

Publicat

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, este cel de-al șaselea laureat al Premiului ICDE România Europeană, acordat anual de Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană din Cluj-Napoca.

Primarul Bucureștilor, Nicușor Dan, a fost desemnat laureat al Premiului ICDE România Europeană 2024, devenind cel de-al șaselea câștigător al acestei distincții prestigioase, acordată anual de Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE), al cărei președinte este Valentin Naumescu, profesor la Facultatea de Studii Europene a UBB Cluj.

Nicușor Dan se alătură unei galerii de personalități și organizații prestigioase din România și Republica Moldova, precum Maia Sandu, Asociația Dăruiește Viață, Laura Codruța Kövesi, Emilia Șercan și Asociația VeDem Just.

„Domnia sa întruchipează modelul de om politic european autentic”

Premiul recunoaște contribuția sa remarcabilă la promovarea valorilor europene și la consolidarea democrației, fiind o recompensă pentru activitatea sa civică și politică. Nicușor Dan este descris de ICDE ca un model de om politic european autentic, aflat în slujba cetățenilor.

„Premiul acordat în acest an recunoaște și recompensează, printre altele, verticalitatea, perseverența, echilibrul, înțelepciunea și hotărârea de care a dat dovadă domnul Nicușor Dan în lunga sa activitate civică și politică. Credem că domnia sa întruchipează modelul de om politic european autentic, aflat mereu în slujba cetățenilor pe care-i reprezintă”, se arată într-un comunicat al ICDE.

Cremonia de decernare a premiului

Ceremonia de decernare a Premiului România Europeană va avea loc la Cluj, vineri, 6 decembrie 2024, începând cu ora 14.30, în sala Robert Schuman a Facultății de Studii Europene, în cadrul unei conferințe organizate de Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai în colaborare cu Centrul EUXGLOB al aceleiași facultăți și cu ICDE.

Citește mai departe

EVENIMENT

Apelul senatorului PSD, Răzvan Ciortea: De Ziua Națională, de ziua votului pentru noul Parlament, să-ntindem hora frăției! (PE)

Publicat

Ciortea

Duminică, de Ziua Națională a României, vom stabili cine va merge în viitorul Parlament și cine va forma noul Guvern, în urma majorității care va rezulta la urne. Alegerile nu vor fi între Călin Georgescu și Elena Lasconi, ci între partidele care s-au înscris în lupta electorală pentru alegerile parlamentare. Iar Călin Georgescu a anunțat că NU are niciun partid în spate, chiar dacă unii sau alții încearcă să se folosească de imaginea sa, obținută la urne.

Tocmai de aceea, vreau să vă transmit un mesaj mai personal, care îmi doresc să ajungă la fiecare om din zona Turzii și din județul Cluj. Un mesaj prin care să înțelegem că nu ura și dezbinarea ne va aduce o viață mai bună, ci înțelegerea, respectul și dragostea față de semeni. Un mesaj prin care să arătăm că noi, politicienii mai tineri sau mai noi, am înțeles mesajul transmis de români în 24 noiembrie.

Eu pot spune că l-am înțeles. Și pot spune că l-am înțeles pentru că iubesc România. Și iubesc românii. Cred că sunt două noțiuni care nu se pot exclude. Dacă iubești România cu adevărat, iubești și românii. Chiar și pe aceia care nu gândesc ca tine, au alte opțiuni electorale sau chiar te hulesc, fără să poarte un dialog sincer și deschis cu tine.

Vrajba nu face bine

Din acest motiv, pot spune că nu-mi place ce se întâmplă în aceste zile, în care vrajba dintre noi parcă a atins cote ce ne încețoșează judecata. Iar asta nu e bine! Nu e bine pentru noi, ca popor, ca români, ca oameni care ne dorim o viață mai bună.

Se spune că poți cunoaște un om, cu adevărat, doar în momentele de criză, atunci când presiunea pusă pe el scoate la lumină caracterul, credința și principiile.

Pentru că, oricât am arunca cu noroi într-un om, momentele de criză îl definesc. Și vă spun că atitudinea lui Marcel Ciolacu, premierul României, colegul meu de partid, m-a făcut să fiu mândru. Pentru că a anunțat cât se poate de clar, pe un fond în care renumărarea voturilor ar putea schimba (sau nu) ordinea candidaților la alegerile prezidențiale, că nu-l interesează, spunând că a înțeles mesajul românilor și că nu va intra într-o eventuală finală prezidențială. Cât se poate de clar, punând liniștea și stabilitatea țării mai presus de prezumtivul interes electoral personal!

Și mă repet, pe fondul unor tensiuni în societate, cu unii care strigă că renumărarea voturilor este un act nedemocratic, uitând că nu cu mulți ani în urmă, au făcut același lucru, iar atunci l-au denumit un act democratic. Ăsta e lucrul care nu-mi place mie: să judecăm aceleași fapte, după standarde diferite. Cine face asta, e clar că nu are principii, doar interese.

Uniți în credință

Duminică, de Ziua Națională a românilor, mi-aș dori să fim uniți în credință, în speranță, în dorința de a ne face o viață mai bună. Pentru că se poate, dragii mei! Pentru că se poate să mergem la urne, uniți de același gând, iar acolo să votăm cu cei care ne-ar putea aduce liniștea, bunăstarea, echilibrul.

Partidul din care fac parte poate oferi această cale sigură pentru români și pentru clujeni. Am arătat-o crescând pensiile, majorând salariul minim, demarând construcția de drumuri expres și autostrăzi, susținând investițiile și reindustrializarea țării, dar și sprijinindu-i pe agricultorii români. Sunt numeroase exemple de acest gen și în zona noastră, le știți și le-ați văzut.

Pe de altă parte, știu că nu suntem perfecți. Dar nu există oameni perfecți. După mine, omul perfect este cel care tinde să devină mai bun, mai atent la nevoile oamenilor, mai înțelegător, mai iubitor de armonie și pace socială, mai profesionist, mai responsabil…

Sunt atribute pe care scandalurile promovate de unii competitori politici, nu le pot atinge. Și am înțeles și eu și dvs, cei care ați ieșit la vot, iar în urma alegerilor pe primul loc s-a clasat un independent care nu rezonează cu acest gen de manifestare, că nu dezbinarea și promovarea unor atitudini arțăgoase este calea. Iar asta mă bucură, vă spun sincer! Pentru că ne dă o speranță.

PSD, calea sigură

Aș vrea să cred că duminică, când veți merge la vot, veți avea aceleași speranțe, aceeași atitudine, aceeași dorință. Pentru că PSD oferă calea sigură pentru a le îndeplini. Și, cum am spus mai sus, asta s-a văzut prin modul în care am reacționat în momentele de cumpănă, de criză, când aproape toți și-au pierdut capul.

Să nu credeți că vor veni vremuri ușoare. Deloc! Tocmai de aceea, este nevoie de oameni care să fie calificați, să dețină cunoștințele necesare și să fie interesați de dialog cu țările din grupul democratic al acestei lumi. Bineînțeles, pe lângă abilitatea de a lega punți de legătură umană cu factorii decizionali din alte țări, pentru a putea purta negocieri mai bune pentru România.

Pentru că, hai să fim sinceri, PSD a rezolvat într-un timp relativ scurt, atât problema Schengen, cât și cea a vizelor pentru SUA. În urma unor discuții, dar și a unor măsuri concrete, aplicate în mod profesionist. Ăsta e adevărul!

”Noi suntem români” este unul dintre cântecele de suflet care îmi dă o vibrație aparte. Pentru că NOI SUNTEM ROMÂNI, dincolo de a fi catalogați într-o clasă socială sau alta, într-o familie politică sau alta, într-un curent ideologic sau altul… Suntem români, pur și simplu! Și iubim România! Și eu iubesc România! Și sunt convins că și voi o iubiți.

Vă transmit anticipat: La mulți ani, România! La mulți ani, români!

Dumnezeu să ne dea gândul cel bun, chiar de ziua noastră…

CMF:11240017

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax