ACTUALITATE
PREMIERĂ/ Elevii Școlii de Poliție din Cluj, instruiți prin Realitate Virtuală
Conducerea Școlii de Agenți de Poliție ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca se așteaptă de la elevii săi să acționeze cu operativitate, profesionalism și în deplină legalitate.
Puțini știu însă ce efort uman și logistic implică pregătirea unui viitor agent sau a unui ofițer de poliție. Dincolo de însușirea unor cunoștințe teoretice, deprinderea unor abilități practice și a unor proceduri tactice este, de multe ori, mult mai dificilă.
Vezi AICI: ADMITERE MAI 2021: ÎNSCRIERI la şcolile de agenţi de POLIȚIE şi subofiţeri jandarmi, pompieri. LOCURI, CALENDAR, condiții
Tutorii, profesioniști pentru forțele de poliție
Directorul școlii, Liviu –Gabriel Dumitru, a explicat că este nevoie de un tutore care să urmărească îndeaproape primii pași ai viitorului polițist, atât în școală, cât și în primele luni de carieră, să-l îndrume, să-l corecteze dacă a greșit și să-l aprecieze dacă a procedat corect.
”Iată de ce stagiile de practică reprezintă o parte esențială a educației polițienești. Rolul tutorilor este esențial în creionarea portretului profesional și în șlefuirea caracterului viitoarelor generații de polițiști. Atunci când se solicită intervenția forțelor de poliție, oriunde în Europa, se apelează la profesioniști care trebuie să posede un bagaj de cunoștințe, competențe și abilități clădite armonios și în spiritul legii”, a spus Dumitru.
Un răspuns pe măsura provocării
Educația și trainingul polițienesc au loc într-o Europă a integrării, diversității și mobilității. Activitățile transnaționale aduc provocări majore muncii de poliție iar acum, când asistăm la situații în care, în diverse arii, este necesară intervenția forțelor de ordine publică – cum este gestionarea pandemiei COVID-19 – este vital să existe o soluție transnațională de management.
”Și nu o credem doar noi, Școala de Agenți de Poliție ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca. Universitatea de Poliție din landul Renania-Palatinat, Germania, și Școala de Poliție din Miskolc, Ungaria, ni s-au alăturat în primăvara anului 20202 într-un parteneriat strategic.
Scopul? Crearea unui cadru unitar de instruire practică în unitățile de învățământ polițienesc, prin dezvoltarea competențelor tutorilor și organizarea stagiului de practică în concordanță cu tendințele europene în domeniul educației și formării profesionale”, a mai spus Liviu-Gabriel Dumitru.
Patru obiective de îndeplinit
Astfel a luat naștere Proiectul TRIDENT ”Guiding the guide – an European approach of police internship”.
Pentru atingerea acestui scop, conducerea Școlii de Agenți de Poliție a stabilit patru mari obiective.
”În primul rând, ne dorim să creștem calitatea și obiectivitatea modului de organizare a stagiului de practică al elevilor/studenților instituțiilor de învățământ polițienesc, prin corelarea metodelor și mijloacelor didactice ale tutorilor cu rezultatele învățării din programul de pregătire al educabililor și elaborarea de ghiduri privind desfășurarea acestei activități.
Al doilea obiectiv este de a contribui la dobândirea de către tutori a competențelor necesare exercitării activității de tutelă, pe baza unui program de studii fundamentat pe un standard ocupațional.
Un alt obiectiv dorit este să creștem eficiența predării și învățării la locul de muncă, prin folosirea de mijloace și instrumente inovative din domeniul IT.
Nu în ultimul rând, intenționăm să întărim rolul profesional al tutorilor în educația civică a elevilor, inclusiv în ceea ce privește diversitatea și principiile legale care trebuie respectate în contact cu grupurile marginalizate”, a explicat directorul școlii de poliție clujene.
Ce se va realiza?
La finalizarea proiectului, Poliției Române îi vor fi puse la dispoziție șapte produse intelectuale inovatoare cu efect direct asupra organizării și desfășurării activității de tutelă: Elemente de bază ale standardului ocupațional pentru tutori; Proiectul de standard de pregătire profesională a tutorilor; Proiectul de curriculum pentru formarea tutorilor; Ghidul de organizare și desfășurare a stagiului de practică; Ghidul stagiului de practică pentru tutori; Ghidul stagiului de practică pentru elevi; Platforma educațională TRIDENT.
Rezultate inovatoare
Prin acest proiect, pornind de la experiența partenerului din landul Renania-Palatinat, care este prima unitate de poliție din Germania care utilizează în instruire Tehnica Realității Virtuale (VR), partenerii își propun să introducă și să promoveze pentru prima dată în România utilizarea acestei tehnologii în educația polițiștilor în cadrul formării la locul de muncă.
Platforma educațională TRIDENT, primul instrument de educație online creat pentru instruirea polițiștilor, la nivelul a trei parteneri din trei țări diferite, va asigura: accesul la materiale și instrumente VR elaborate în cadrul proiectului și utilizarea unei biblioteci virtuale cu acces controlat.
Aici vor fi postate tutoriale, ghiduri, manuale necesare activității tutorilor, elevilor și școlilor, filme și scenarii pentru activități specifice muncii de poliție, spețe relevante. Platforma va fi utilă și pentru realizarea de evaluări, gestionarea și exploatarea bazelor de date privind evidența și performanțele obținute de elevi și administrarea unor cataloage virtuale.
Care sunt grupurile țintă
”Toate produsele intelectuale realizate în comun de cele trei instituții de învățământ se adresează în primul rând tutorilor. Aceștia vor avea astfel un cadru ocupațional și de pregătire unitar și adaptat noilor nevoi transnaționale, precum și o serie de instrumente și materiale didactice care îi vor ajuta în activitatea de tutelă.
Structurile de poliție în care sunt angajați tutorii vor avea la dispoziție criterii clare pentru alegerea și evaluarea acestora și vor avea certitudinea că activitatea lor este una de calitate, având la bază o calificare recunoscută și bazată pe un standard de pregătire”, a menționat Dumitru.
Potrivit acestuia, unitățile de învățământ polițienesc din cele trei țări partenere vor putea utiliza aceste instrumente pentru organizarea pregătirii tutorilor și pentru desfășurarea stagiului de practică al elevilor/studenților.
Nu în ultimul rând, elevii/studenții vor beneficia de un ghid și de o platformă educațională dedicate nevoilor lor, care vor deveni mijloace de învățare, evaluare și comunicare versatile și adaptate la realitatea dinamică a muncii de poliție.
Proiectul are o valoare de peste 250.000 de euro
Proiectul TRIDENT ”Guiding the guide – an European approach of police internship” a fost depus spre finanțare în cadrul Programului Erasmus+, Acțiunea cheie 2 – Parteneriate strategice în domeniul formare profesională KA202, în sesiunea din aprilie 2020, fiind aprobat spre finanțare în septembrie 2020.
Perioada de implementare este noiembrie 2020 – octombrie 2022 iar valoarea grantului acordat este de 253.983 de euro.
Școala de Agenți de Poliție ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca este coordonatorul proiectului iar Universitatea de Poliție din landul Renania-Palatinat, Germania, și Școala de Poliție din Miskolc, Ungaria, sunt parteneri.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






