EDUCATIE
Parteneriat între UMF Cluj și Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Inserția pe piața muncii, unul dintre obiective

Un acord de parteneriat cu o durată de 5 ani a fost semnat la Cluj-Napoca, între Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” și Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Acesta are ca obiectiv susținerea intereselor comune în domeniul promovării mediului academic medical din România și a inserției pe piața muncii a specialiștilor calificați în domeniul serviciilor de sănătate.
Acordul a fost semnat de rectorii celor două universități, prof. dr. Anca Dana Buzoianu, din partea universității clujene și prof. dr. Sorin Radu, din partea ULBS.
Parteneriat între UMF Cluj și Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Inserția pe piața muncii, unul dintre obiective
Potrivit reprezentanșilor UMF Cluj, direcțiile de colaborare ale acordului vizează activitatea didactică și de formare profesională a studenților din cele trei cicluri de studii – licență, masterat și doctorat, a medicilor rezidenți, dar și a cadrelor didactice.
De asemenea, câteva puncte importante fac referire la realizarea de proiecte comune cu relevanță academică, medicală și socială, precum și la schimburile inter-universitare.
Un alt obiectiv este legat de colaborarea în activități de cercetare, dezvoltare, inovare și valorificare a rezultatelor cercetării medicale și biomedicale, dar și de calificare a personalului, în scopul asigurării serviciilor de sănătate calitative.
Parteneriatul va stimula inovația în cercetare
„Prin această colaborare, ne propunem să consolidăm schimbul de cunoștințe și expertiză între cele două instituții, să stimulăm inovația în cercetare și să pregătim tinerii profesioniști pentru a face față provocărilor complexe din sectorul sănătății.
Prin combinarea resurselor și a experienței noastre, ne dorim să dezvoltăm programe educaționale de înaltă calitate, să promovăm practicile medicale avansate și să contribuim la crearea unei baze solide pentru progresul continuu în domeniul sănătății în România.
Suntem convinși că această alianță strategică va aduce beneficii semnificative pentru studenți, cadrele didactice și întregul sistem medical și va facilita accesul la o forță de muncă bine pregătită și angajată în îmbunătățirea sănătății și bunăstării societății noastre”, a declarat prof. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul UMF „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca.
„Afinitățile celor două universități s-au conturat încă din anii ‘90, când colegii de la UMF Cluj ne-au fost alături în procesul de înființare al Facultății de Medicină din cadrul ULBS. De-a lungul acestei istorii comune am dezvoltat proiecte, ne-am susținut reciproc la nivel academic, așa încât era momentul să consolidăm toată această colaborare printr-un acord de parteneriat.
Suntem foarte încrezători în efectele acestui acord, atât la nivel academic, cât și în privința implicării în comunitate”, a spus prof.univ. dr. Sorin Radu, rectorul ULBS, cu ocazia semnării parteneriatului.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Cărțile de identitate cu cip, sau buletine cu cip, vor fi eliberate începând cu 20 martie pentru persoanele cu vârsta de peste 14 ani, anunță MAI.
Procesul va începe în judeţul Cluj, unde a fost implementat proiectul-pilot, scrie Alba24.
Când se trece la cărțile de IDENTITATE cu cip? Procesul de ELIBERARE va începe în Cluj
Datele inscripționate pe noile cărți de identitate electronice urmează să fie actualizate, potrivit unui proiect publicat în dezbatere de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Mai exact, adresa de domiciliu a titularului va fi eliminată de pe verso-ul documentului.
Copiii sub 14 ani vor putea primi și ei noile buletine cu cip, însă acest proces este programat să înceapă abia în iunie 2025, după extinderea emiterii la nivel național.
Începând din 20 martie 2025, MAI estimează ca va începe emiterea noilor cărți electronice de identitate cu suport electronic pentru persoanele cu vârste de peste 14 ani.
Începând cu 2 iunie 2025, vor fi emise cărți electronice de identitate și pentru minorii cu vârste între 0-14 ani.
Când se trece la buletinele cu cip
Potrivit art. 17 (52 ) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005, începând cu data realizării condițiilor tehnice, adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare (cip).
De asemenea, actul normativ superior stabilește la art. 17 datele care se înscriu pe cartea de identitate simplă și pe forma tipărită a cărții electronice de identitate.
Conform MAI, punerea în circulație la nivel național a noilor documente de identitate urmează a se realiza gradual, începând cu serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor organizate la nivelul municipiilor reședință de județ și continuând cu celelalte municipii și cu serviciile organizate la nivelul orașelor și comunelor, potrivit specificațiilor.
Forma și conținutul cărții electronice de identitate
Cartea electronică de identitate conține în format tipărit informații înscrise cu privire la:
A. Față
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal (C.N.P.);
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) imaginea facială a titularului.
B. Verso
a) data emiterii și autoritatea emitentă;
b) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ);
c) zona cip.
Cartea electronică de identitate va conține toate elementele de securitate obligatorii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/1157.
Actele de identitate eliberate până la data intrării în vigoare a noilor reglementări sunt și rămân valabile până la data expirării lor.

De la 1 aprilie 2025, intră în vigoare o modificare legislativă foarte importantă pentru firmele mici: se majorează plafonul TVA.
Crește plafonul de la care o firmă devine plătitoare de TVA de la 300.000 lei, cât este în prezent, la 395.000 lei, scrie Alba24.
De la 1 aprilie 2025 se MAJOREAZĂ plafonul TVA. MODIFICARE importantă pentru firmele mici
Scutirea de la plata TVA presupune că firmele mici nu colectează TVA pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.
Modificările sunt prevăzute într-un proiect de ordonanță de urgență (OUG) pus vineri în dezbatere de Ministerul Finanțelor.
De asemenea, potrivit proiectului de OUG, firmele din România vor putea aplica regimul special de scutire pentru firme mici în alte state membre UE dacă îndeplinesc următoarele condiții:
a) cifra de afaceri anuală la nivelul Uniunii Europene a respectivei persoane impozabile nu depășește 100.000 euro în anul în care solicită acordarea scutirii și în anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care persoana impozabilă intenționează să aplice scutirea nu depășește plafonul de scutire aplicabil persoanelor impozabile stabilite în acel stat membru.
„Regimul de taxare se aplică începând cu data depășirii plafonului”
Cifra de afaceri anuală la nivelul Uniunii Europene înseamnă valoarea totală anuală a livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii, exclusiv TVA, efectuate de o persoană impozabilă pe teritoriul Uniunii Europene în decursul unui an calendaristic.
Modificările urmează să fie introduse ca urmare a transpunerii unei directive europene. Directiva trebuia transpusă încă din 2024 , conform MFP.
Firmele care aplică regimul special de scutire și a căror cifră de afaceri depășește plafonul de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data depășirii plafonului.
Regimul de taxare se aplică începând cu data depășirii plafonului.
Solicitarea de scoatere din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente între data de 1 şi 10 a fiecărei luni următoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabilă.
Anularea va fi valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA.
Pentru firmele care au depășit, anterior datei de 1 martie 2025, plafonul de scutire de 300.000 de lei, se aplică prevederile referitoare la înregistrare în vigoare începând cu 1 aprilie 2025.
EVENIMENT
CCR analizează contestația depusă de Călin Georgescu, dar și cea privind candidatura lui Nicușor Dan la alegerile prezidențiale

Curtea Constituțională a României va analiza marți, de la ora 17.00, contestațiile privind candidaturile la alegerile prezidențiale.
O contestație a fost depusă de Călin Georgescu, a cărui candidatură a fost invcalidată de BEC, iar o alta privește candidatura lui Nicușor Dan.
CCR analizează contestațiile privind candidaturile la alegerile prezidențiale
Președintele AUR, George Simion, a anunțat luni că independentul Călin Georgescu va contesta la Curtea Constituțională respingerea candidaturii sale de către Biroul Electoral Central.
“La Curtea Constituțională ajunge contestația formulată de candidatul independent Călin Georgescu. Dumnealui are acest drept, BEC-ul nu are dreptul atunci când sunt îndeplinite toate chestiunile legate de acte, de semnături, legate de formă, BEC-ul nu are dreptul să respingă un candidat.
Și toate chestiunile legate de un dosar de candidatură au fost îndeplinite. Nu era atribuția BEC, e un organ, dacă vreți, constatator, nu putea să intre pe fond să facă o analiză de caracter dacă domnul Călin Georgescu este democrat sau nu. (…) Nu avem mari speranțe că va face dreptate Curtea Constituțională. Cunoaștem cu toții din cine e formată Curtea Constituțională și ce verdicte, respectiv eliminarea doamnei Șoșoacă și anularea alegerilor prezidențiale, a dat această Curte Constituțională. Dar domnul Georgescu va epuiza toate căile legale”, a declarat Simion, la Parlament.
Candidatura lui Călin Georgescu, invalidată de BEC
BEC a invalidat, duminică seară, candidatura lui Călin Georgescu la prezidențiale. Conform BEC, candidatura lui Călin Georgescu nu întrunește condițiile de legalitate, întrucât acesta, “prin nerespectarea regulilor procedurii electorale, a încălcat însăși obligația (…) de a apăra democrația”, care se întemeiază pe alegeri “corecte, integre și imparțiale”, printre altele.
Tot marți, va fi luată în discuție și contestația împotriva deciziei Biroului Electoral Central privind înregistrarea candidaturii primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, pentru alegerile prezidențiale din luna mai, potrivit Agerpres

Primăvară capricioasă la Cluj. După temperaturi neobișnuite, de până la 20 de grade, vremea schimbă foaia.
Potrivit meteorologilor, între 10 și 23 martie, vor fi osculații destul de mari de temperatură.
Temperaturile scad la Cluj
Potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, în prima săptămână, media temperaturilor maxime va avea variații nesemnificative, cu valori cuprinse între 16 și 20 de grade.
Ulterior, se va resimți o răcire accentuată a vremii, astfel încât media maximelor termice va fi de 9 grade, în data de 18 martie. După aceasta, se poate evidenția o creștere treptată a temperaturilor, astfel că, mediat, se va atinge valoarea de 14 grade, la finalul celei de-a doua săptămâni de referință, potrivit meteorologilor.
Nopți cu minime sub pragul înghețului
Conform ANM, în situația mediei temperaturilor de pe parcursul nopților, aceasta va crește în primele zile până spre aproximativ 5 grade, valoare care se va menține până în 16 martie. După această dată, media minimelor termice va scădea
și va fi cuprinsă între -3 și -1 grad, în perioada 18-21 martie. În ultimele două zile, temperaturilem minime vor crește, din nou, mediat situându-se în jurul a 2 grade, în 23 martie.
Începând cu data de 12 martie, probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi temporar
ridicată în toată perioada de referință