ECONOMIE
Ordin publicat în Monitorul Oficial: Angajații din IT din instituțiile publice, SCUTIȚI de impozitul pe venituri

Ordinul care prevede scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor pentru angajații care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator a fost publicat în Monitorul Oficial, anunță Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID), conform Alba24.ro.
De facilități beneficiază atât angajații din instituțiile publice, cât și cei din privat.
Ordinul aduce o serie de schimbări importante care vizează angajații din domeniul IT din instituțiile publice, potrivit ministerului.
Printre acestea, scutirea de impozit, aplicabilitatea la nivel local și clarificarea noțiunii de durată a aplicării scutirii.
Modificările legislative
Scutirea de impozit pe venit pentru angajații din domeniul IT care lucrează în instituțiile publice:
– noul ordin clarifică faptul că aceștia vor beneficia de scutirea de la plata impozitului pe venit pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor
– această măsură are scopul de a atrage și menține specialiștii în domeniul TIC în administrația publică, accelerând procesul de digitalizare al țării.
Domeniile de activitate ale compartimentelor din care trebuie să fie postul, extinse:
– postul poate face parte dintr-un compartiment care are ca obiect de activitate cel puțin unul dintre următoarele domenii, evidențiat în organigrama sau în afara organigramei angajatorului: tehnologia informației și a comunicațiilor, inteligență artificială și tehnologii digitale emergente, administrare fiscală în format electronic, baze de date, servicii de e-guvernare și transformare digitală
– prevederile se aplică și angajaților din afara organigramei.
Instituțiile publice locale:
– ordinul se aplică și personalului angajat din instituțiile publice locale, în acord cu definiția prevăzută în Legea nr. 273/2006
– acest lucru elimină neclaritățile legate de aplicarea prevederilor în cadrul administrației publice locale.
Durata aplicării scutirii:
– scutirea de impozit se aplică pe întreaga perioadă în care angajatul desfășoară efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator
– acest lucru este stabilit prin act administrativ al conducătorului instituției publice.
Scutirea se aplică pentru întreaga durată a lunii, indiferent de durata efectivă de muncă:
– dacă angajatul lucrează doar o parte dintr-o lună la crearea de programe pentru calculator, scutirea de impozit pe venit pentru salariile angajaților menționați se aplică pentru tot salariul primit în acea lună
– chiar dacă lucrează mai puțin, angajații se bucură de scutirea de impozit pe venit pentru întregul salariu din luna respectivă, precizează ministerul.
Evidențierea activităților angajaților:
– evidențierea distinctă a activităților angajaților care beneficiază de scutirea de impozit
– această evidențiere se realizează lunar, pe perioada în care se desfășoară efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator, și se stabilește prin act administrativ al conducătorului instituției publice.
Excepții pentru angajații din instituțiile publice:
– activitatea de creare de programe de calculator poate fi stabilită/prevăzută în orice alt act juridic care stabilește atribuțiile de serviciu ale angajatului, nu doar în fișa postului.
Evaluarea periodică a angajaților:
– evaluarea periodică a angajaților din domeniul IT pentru a verifica îndeplinirea criteriilor de scutire de impozit
– această măsură asigură că angajații își îndeplinesc în mod corespunzător sarcinile legate de crearea de programe pentru calculator.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Amendă nouă pentru școala din satul Cara: 3.000 de lei de la DSP Cluj. Ce au constatat inspectorii sanitari

Inspectorii Direcției de Sănătate Publică (DSP) Cluj au aplicat o amendă de 3000 de lei școlii din satul Cara, comuna Cojocna, după ce au constatat mai multe nereguli în urma unui control efectuat la începutul lunii februarie. Amenda vine după o alta, de 5000 de lei, aplicată de ISU Cluj, pentru alte nereguli.
”Urmare a unei sesizări înregistrate la Direcția de Sănătate Publică Cluj cu privire la neasigurarea materialelor şi ustensilelor de curăţenie şi a substanțelor dezinfectante în unitatea de învăţământ, inspectorii sanitari au efectuat o actiune de control în data de 04.02.2025 la Şcoala Gimnazială şi Grădinița Cara, comuna. Cojocna, pendinte de Școala Gimnazială Cojocna, constatându-se că nu sunt asigurate materiale, ustensile de curăţenie şi substanțe dezinfectante, iar starea de curățenie este necorespunzătoare, neconformități pentru care s-a aplicat sanctiune contravențională principală cu amendă în valoare de 3000 lei (persoană juridică), şi s-a acordat termen de remediere 05.02.2025.
Menționăm faptul că la nivelul Şcoalii Gimnaziale Cojocna există un stoc de materiale, ustensile de curăţenie şi substanțe dezinfectante, inclusiv şi pentru Şcoala Gimnazială şi Grădinița Cara”, arată DSP Cluj.
Alte neconformități
De asemenea, inspectorii sanitari au mai constatat și alte neconformități, printre care faptul că personalul de îngrijire (5 persoane), nu a efectuat Cursul pentru însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, motiv pentru care a fost impusă măsura efectuării acestuia până la data de 04.03.2025, în două săli de clasă pereţii sunt afumaţi şi s-a perceput miros de fum de la sobele de teracotă, motiv pentru care s-a impus măsura verificării sobelor de teracotă cu firmă din domeniu până la data de 11.02.2025, iar curtea unității de învăţământ nu este amenajată corespunzător prin faptul că terenul nu este impermeabilizat, astfel că s-a impus măsura efectuării lucrărilor de amenajare a terenului, cu termen septembrie 2025.
EVENIMENT
Clujeanul Mircea Abrudean preia atribuțiile președintelui Senatului de la Bolojan. Acesta va fi președinte interimar al țării

Senatul României anunță preluarea atribuțiilor președintelui Camerei Superioare de către vicepreședintele Mircea Abrudean, acesta devenind al doilea om în stat.
„Având în vedere faptul că președintele Senatului, Ilie Bolojan, va prelua, în conformitate cu prevederile constituționale, funcția de președinte interimar al României, atribuțiile președintelui Senatului vor fi exercitate, în perioada asigurării interimatului, de către vicepreședintele Senatului, Mircea Abrudean”, anunță Senatul, citat de Mediafax.
În acest sens, Ilie Bolojan a semnat marți o decizie prin care se oficializează această tranziție, asigurând astfel continuitatea activității legislative și buna funcționare a Senatului României.
Interimatul funcției de președinte al României se asigură de președintele Senatului, Ilie Bolojan. Anunțul a fost făcut marți de Curtea Constituțională. Totodată, CCR a constatat că funcția de președinte al României devine vacantă în urma demisiei lui Klaus Iohannis.
Clujeanul Mircea Abrudean este și prim-vicepreședinte al PNL Cluj. El a fost, anterior, prefect al județului Cluj și secretar general al Guvernului.
EVENIMENT
FOTO. Căsuța de cărămidă gata în 10 zile pentru familia cu 6 copii din Călățele. Mai este nevoie de un mic efort

Căsuța de 37 de mp din cărămidă, unde se va muta familia cu 6 copii din comuna Călățele, a fost ridicată în 10 zile, în urma unei campanii derulate de Partida Romilor ”Pro Europa” Cluj, dar inițiatorii fac apel la un ultim efort financiar din partea unor oameni de bine care pot dona pentru realizarea finisajelor și pentru dotarea cu mobilier.
Liderul organizației de tineret a Partidei Romilor ”Pro Europa” Cluj, Dragoș Roșianu, a spus că acoperișul a și fost montat, dar că mai este nevoie de încă un efort pentru finalizarea construcției.
”Am cam rămas fără bani, donațiile ne-au ajutat foarte mult și mulțumim clujenilor care sprijină această familie cu 6 copii să nu mai locuiască într-o cocioabă.
Suntem cu acoperișul terminat, vrem să facem pereți despărțitori în interior, placarea exterioară și scară la intrare. Vrem, de asemenea, să instalăm un panou fotovoltaic să aibă și curent electric, apoi mobilă, măcar niște paturi pentru început”, a spus Roșianu.
Acesta a subliniat că oricât de mică este casa, tot nu se poate face cu una cu nouă, fiind nevoie încă un mic efort.
Cei care pot dona sunt rugați să o facă în contul RO85BTRLRONCRT0504528301, deschis pe numele Tomoiagă Ioana Maria Nicoleta.
EVENIMENT
Maria Forna, propusă prefect de Cluj din partea PNL: Voi depune toate eforturile pentru a îndeplini cu succes viitoarea misiune
