EDUCATIE
OPINIE/ Mircea Bertea: Despre examenele naționale. Cu obiectivitate (III)
Afirmam în partea a doua a acestei analize (11 iulie a.c.) că evaluările naționale din acest an, respectiv evaluarea națională după absolvirea clasei a VIII-a și bacalaureatul, nu sunt evaluări naționale în sensul propriu al cuvintelor ”evaluare” și ”națională”, ci evaluări locale cu subiecte unice la nivel național.
Și că aceste evaluări s-au evidențiat printr-o corectare deficitară, chiar toxică la bacalaureat, unde au fost contestate notele la aproape jumătate din totalul lucrărilor scrise, notele fiind ulterior modificate (la recorectare), majoritatea în sus, pentru aproximativ 80% dintre contestatari.
Ceea ce este, să recunoaștem, îngrijorător și deopotrivă nedrept și extrem de stresant pentru elevii în cauză și pentru familiile acestora. Și nu numai.
Este o realitate cu consecințe grave și pentru cele 42 de licee (după contestații 36!) cu rata de promovare 0 (zero) la bacalaureat, pentru inspectoratele școlare (care ar fi trebuit să monitorizee aceste licee) și chiar pentru Ministerul Educației.
Ca urmare, dl ministru al Educației a și afirmat că va trimite Corpul de Control în aceste licee, ”condus la nivel de director general sau secretar de stat din Ministerul Educației, poate chiar de ministru, pentru că am să doresc și eu să văd una-două-trei din aceste școli în care niciun elev nu a reușit să promoveze bacalaureatul”.
După ploaie, chepeneag ministerial
În cazul nostru, după ploaia de elevi picați în masă la examenul de bacalaureat din aceste licee urmează chepeneagul (uscat) al controlului din minister. Un control cu și pentru nimeni. Pentru că e deja vacanță. Oare ministerul a uitat acest lucru?! Elevii și profesorii sunt fiecare pe la treburile (vacanțele/concediile) lor.
Sigur, de văzut ce se întâmplă, dar mai ales ce s-a întâmplat acolo, de analizat și de îndreptat lucrurile este absolut necesar. Numai că, așa cum am sugerat în articolul anterior, asta nu e treaba ordinară (adică obișnuită), misiunea ministerului. Doar în mod excepțional.
Veți spune că acum e o situație excepțională (deși nu e primul an când se întâmplă acest lucru!) și că la situații excepționale e nevoie de măsuri excepționale. Sunt de acord cu dumneavoastră. Doar că nu acum și, mai ales, nu începând cu școlile aflate în vacanță ar trebui făcut acest control.
Cred că ar fi corect și cinstit ca ministerul să înceapă cu insituțiile direct subordonate lui, adică cu inspectoratele școlare. Ele sunt/ar trebui să fie ochii și urechile, glasul ferm al ministerului în teritoriu. Or, in cazul celor 21 de județe în care funcționează liceele cu pricina, ochii aceștia au fost fie închiși, fie nevăzători, iar urechile șute.
Altfel onor ministerul ar fi luat cunoștință de aceste viitoare ”eșece” cu mult înaintea anunțării rezultatelor finale la bacalaureatul din acest an. Așadar, sunt 42 (36) de licee cu promovabilitate 0 la bacaluareat și, deopotrivă, 21 de inspectorate școlare județene care au picat și ele bacalaureatul managerial, de îndrumare și control în acest an.
În realitate, nu numai în acest an, ci (cel puțin) în ultimii 4 ani, adică pe perioada cursurilor licealeale acestor elevi picați în totalitate la examenul de bacalaureat!
Preșul încăpător al neajunsurilor și mizeriilor educației românești
Eșecul de la bacalaureat, de la examenele naționale în general, este doar vârful aisbergului neajunsurilor noastre educaționale naționale. Un aiberg de oportunitate, de neglijență, nepăsare și de (auto) furat căciula Educației românești.
Pentru că, în realitate, situația este mult mai gravă nu numai în aceste 42 (36) de licee cu rezultat 0 la bac, licee pe care toată lumea le arată acum cu degetul moralizator al românului imparțial, ci și la destule alte licee din proximitatea lor de (ne)promovare sau de promovare la limită, întrucât, cel puțin în această zonă a limitei și a procentajului real de promovabilitate,statisticile publicate oficial sunt greșite (ca să nu spunem false!).
Probabil că la aceste aspecte se referea domnul Ministru al Educației când afirma categoric: ” Cauzele sunt profunde și sunt grave, ele trebuie să fie cunoscute” (s.n., MB).
Dovada este la îndemâna oricui are un calculator/laptop/tabletă/telefon și conexiune la internet.Dacă veți deschide aplicația BAC+, veți putea constata cu ușurință că la liceele cu promovabilitate 0 în acest an s-au înscris/prezentat la examenul de bacalaureat, în medie, între 1 și 7 elevi, destule așa-zise licee înscriind câte 1 sau 2 elevi.
Poate cineva să creadă că aceste licee au avut înscriși și au frecventat cursurile anului școlar 2020-2021 doar 1 sau 2 elevi?! Își permite România în educație asemenea lux și risipă de fonduri și de energie umană înalt calificată (17 profesori la 1-2 elevi?!)?
Cum se împacă procentajul 0 (zero) de promovabilitate cu numele atât de frumos și de reprezentativ pentru educația și istoria noastră precum Centrul de Studii “Ștefan cel Mare și Sfânt-Bucovina” din Câmpulung Moldovenesc (Suceava) unde s-au prezentat la bacalaureat doar 2 candidați. Și l-au căzut cu succes: media 3,19 ?!Sau la Liceul Teoretic Socrates din Timișoara, tot 2 candidați! Căzuți cu mare succes și ei? Ce filosofie (a eșecului educațional!) va fi fiind și aceasta…?!
Sunt convins că ”liceele” în cauză nu au funcționat cu 1-2 și nici cu 7 elevi, ci cu clase cu efective mai mari. Ceea ce înseamnă că situația e mult mai gravă acolo, din moment ce și foarte puținii elevi considerați reprezentativi (promovabili) pentru aceste licee și, prin urmare, înscriși la examenul de bacalaureat,au obținut medii atât de mici, medii la distanțe astronomice de media minimă necesară pentru promovarea bacalaureatului (media 6).
Situația nu este cu nimic mai bună nici la liceele cu promovabilitate puțin peste 0, numeroase, din păcate. Dăm doar două exemple aleatorii (situația completă o puteți vedea deschizând aplicația BAC+ de mai sus): Liceul Danubius din Corabia, unde din 150 de candidați înscriși au promovat 6 (4%), media liceului fiind 2,50, sau Liceul Înălțarea Domnului din Slobozia (Ialomița), unde din 63 de candidați au promovat 3, 2% (Oare cum au calculat procentajul acesta atât de exact?!), media liceului: 2,31. Mă opresc aici. Nu vreau să vă stric vacanța cu alte exemple și mai și…
Voi reveni cu o analiză a situației la liceele cu mediile cele mai maridin țară (Despre specificul ”curat românesc” al clasamentelor la examenele naționale). Și acolo am identificat destule anomalii și false clasamente, inclusiv în județul Cluj, județul nostru de top. Ținem aproape!
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






