Connect with us

CULTURA

OPINIE/Ioan Lumperdean: 5 mai, ziua când a murit împăratul

Publicat


Acum 200 de ani trecea la cele veșnice Napoleon Bonaparte, ilustru militar, om politic, prim consul (1799-1804) și împărat al francezilor (1804-1815). În mai puțin de 20 de ani a modelat și remodelat istoria Franței și a Europei. A rămas în istorie cu realizările și nerealizările sale, cu victoriile și înfrângerile sale militare, cu proiectele și activitățile sale modernizatoare, cu tentațiile sale autoritariste și expansioniste, cu miile de morți și mutilați de-al lungul și de-a latul Europei.

Codul Napoleonian

Astăzi, în era negării populiste, a mișcările protestatare și al politically correct, faptele sale s-ar putea să fie contestate. Scoaterea lui din istorie, așa cum se spune despre Columb, George Washington, Thomas Jefferosn, Banjamin Franklin, Winston Churchill și alții nu poate fi o surpriză. Să sperăm că rațiunea va rămâne rațiune și nu va deveni excesiv de critică și violentă.

Indiferent de atitudine și acțiune, e corect să consemnăm dispariția sa la 5 mai 1821, în insula Sfânta Elena, din Atlantic, unde fusese exilat de marele său rival, Imperiul Britanic, după înfrângerea de la Waterloo (18 iunie 1815). Să nu uităm că reglementările juridice care asigură astăzi multe din libertățile și activitățile noastre civile își găsesc originea în Codul napoleonian.

Parte din istoria Franţei şi a lumii

Despre Napoleon s-a scris mult și se scrie în continuare. Poate nu cu aceeași perseverență și insistență ca în secolele XIX-XX, dar revistele, cărțile și site-urile sunt încă destul de consistente despre viața și activitatea împăratului. Numai o personalitate complexă ca a sa poate întreține și multiplica mitul napoleonian. Din aceste motive, nu doresc o prezentare a biografiei sale. Oricine se poate informa, astăzi, cu rapiditate despre aceasta.

Cosemnarea poate fi benefică și reflexivă, pentru a înțelege mai bine din ceea ce a fost și cum trebuie să ne raportăm la trecut și prezent și, poate, să avem un altfel de viitor. Vrem nu vrem, Napoleon face parte din istoria Franței și a Lumii.

După anii exilului și a sechestrării corpului său pe insula Sfânta Elena, Anglia a fost de acord, după 21 de ani, cu aducerea rămășițelor sale pământești în Franța, iar Franța le-a primit cu pioșenia și aureola cuvenită. A împlinit ultima sa dorință: „Doresc ca cenușa mea să se odihnească pe malurile Senei, în mijlocul poporului francez pe care l-am iubit atât de mult”.

Astăzi, Napoleon I, împăratul francezilor, este „suveran” la Domul Invalizilor din Paris. Este suveran pentru că atunci când Franța s-a reconciliat cu împăratul ei și a cerut Angliei să accepte repatrierea corpului neînsuflețit al  lui Napoleon, poetul Lamartine a propus ca Domul Invalizilor să fie locul de veci al împăratului prin cuvintele:„Lui Napoleon, singur”!!! Era exprimată cea mai pură idee a exclusivității pentru eternitate.  Să sperăm că așa este și așa va rămâne. Am spus!!!

Prof.univ. dr. Ioan Lumperdean


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


CULTURA

Opera Aperta, un proiect unic în țară, la Cluj-Napoca

Publicat

„Se anunță o vară plină de surprize și spectacole pregătite de Opera Națională Română din Cluj-Napoca sub sloganul Opera așa cum nu ai mai văzut-o vreodată! În intervalul 6 august – 5 septembrie vă invităm să revedeți cele mai îndrăgite spectacole ale teatrului liric clujean, prezentate de soliștii, orchestra și baletul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, alături de invitați speciali din țară și străinătate.

Toate acestea vor fi reunite sub genericul Opera Aperta, un proiect de tradiție, unic în țară, care s-a bucurat de cinci ediții anterioare de succes fără precedent, dedicate întregii comunități clujene, grație accesului său liber și spectacolelor de talie europeană prezentate.

Așteptată de publicul larg an de an, și în special după dificilul interval pandemic care a restricționat evenimentele culturale, ne dorim ca ediția anului 2021 să reprezinte o revenire memorabilă a proiectului Opera Aperta în mijlocul comunității locale, reconferind spectatorilor încântarea muzicii și a dansului.

Mai mult decât atât, evenimentul vine în contextul unei pauze de peste un an în care Opera nu a mai organizat spectacole de operă complete, ci doar variante de concert.

Cortina se ridică, așadar, cu patru reprezentații desfășurate în Sala Mare a Operei:

· La Traviata de Giuseppe Verdi, prezentată vineri și sâmbătă, 6 și 7 august, de la ora 19:00, fiind o desăvârșită creație verdiană ce vă propune o poveste despre iubire și pasiune, sub bagheta dirijorului invitat Vladimir Lungu, alături de care vor evolua ca soliști invitați sopranele Mirella Bunoaica și Paula Iancic, dar și bas baritonul Zoltan Nagy.

Va fi pus în scenă apoi spectacolul Disney Medley, miercuri, 18 august de la ora 19:00, care ne va purta pe tărâmul magic al basmelor, prin partituri care rămân la fel de fermecătoare la orice vârstă, din: Frumoasa și Bestia, Albă ca zăpada, Pinocchio, Doamna și vagabondul, Cenușăreasa, 101 Dalmațieni și Mary Poppins.

Duminică, 22 august, ora 19:00 soliștii, orchestra și baletul Operei, alături de dirijorul Adrian Morar, vor prezenta musicalul în două acte My Fair Lady de Frederick Lowe, publicul având ocazia să asculte melodiile memorabile ale acestui musical, ce au reprezentat una dintre atracțiile principale care au stat la baza realizării filmului cu același nume, ecranizare câștigătoare a opt premii Oscar, urmate de alte patru spectacole, prezentate în Piața Unirii:

· Gala Ruxandra Donose 30, o încununare a 30 de ani de activitate artistică pentru îndrăgita mezzo-soprană, se va desfășura sub conducerea maestrului David Crescenzi, sâmbătă, 28 august, de la ora 20:30, deschizând seria evenimentelor desfășurate în Piața Unirii.

Evenimentele se vor desfășura în Piața Unirii

Următoarele reprezentații includ Nabucco de Giuseppe Verdi, prezentat duminică, 29 august, ora 20:30, sub bagheta dirijorului Adrian Morar, alături de soliștii invitați Ionuț Pascu, Szabo Balint și Nadia Cerchez, regia fiind semnată de Ina Hudea. Ultimele două spectacole, Rigoletto de Giuseppe Verdi și Zorba de Mikis Theodorakis și Lorca Massine, vor fi prezentate vineri, 3 septembrie, ora 20:30, respectiv duminică, 5 septembrie, ora 20:30.

Biletele pot fi achiziționate online, pe site-ul www.bilete.ro, precum și din Agenția de bilete a Operei, deschisă începând cu data de 20 iulie, pe latura estică a clădirii, de luni până vineri, în intervalul 13:00-18:00. Informații despre accesul publicului în Piața Unirii vor fi făcute publice în cursul lunii iulie.

Siguranța publicului, a artiștilor și întregului personal al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca este prioritară, astfel că fiecare eveniment va respecta cu atenție toate normele și recomandările prevăzute de lege cu privire la situația pandemică.

Așteptăm cu nerăbdare reîntâlnirea cu publicul nostru drag”, se arată în comunicatul Operei.

Citește mai departe

CULTURA

FOTO/ CLUJ FOLK FEST, un real succes. A fost primul festival indoor care a avut loc la Cluj după un an de pandemie

Publicat

Prima ediție a festivalului Cluj Folk Fest, care a avut loc în weekend-ul prelungit de Rusalii, 18-20 iunie, la Casa de Cultură a Studenților, a fost un real succes. 15 dintre cei mai apreciați artiști din România au urcat pe scenă și au stârnit ropote de aplauze din partea fanilor folkului.

„Acesta a fost primul festival indoor care a avut loc la Cluj după un an de pandemie, fiind o provocare mare pentru organizatori, însă participanții au dat dovadă de responsabilitate și au respectat măsurile sanitare.

Seara de vineri, 18 iunie, i-a adus în fața publicului pe veteranul Adrian „Puiu” Ivanițchi, Florin Săsărman, Cosmin Vaman și Trupa SPAM, cu un recital apreciat, iar ziua s-a încheiat cu greii folkului românesc, Mircea Vintilă și Mircea Baniciu, care au ridicat sala în picioare.

„Spectatorii au cântat și au aplaudat în picioare”

În a doua seară, clujenii au avut ocazia să îi asculte pe realizatorul emisiunii FOLKBUN de pe Rock FM, Cristi Dumitrașcu, alături de clujeanul Ionuț Mangu, urmați pe scenă de Marius Bațu, component al trupei Poesis, constanțeanul Daniel Iancu, clujeanul Emeric Imre Trio și renumitul muzician Ducu Bertzi.

Duminică, 20 iunie, pe scena Casei de Cultură a Studenților au urcat Magda Puskas și Rareș Suciu în primul recital al zilei, urmați de Dinu Olărașu, Trupa OCRU, ȚAPINARII și Fără Zahăr. Ultimele două trupe au cântat două piese și împreună.

Ultima seară s-a încheiat cu un moment special, artiștii Emeric Imre, Trupa OCRU, Dinu Olărașu, Țapinarii și Fără Zahăr și-au luat rămas bun de la public pe scenă, pe acordurile celebrei melodii „Dor de Cluj”, versuri de Adrian Păunescu, iar spectatorii au cântat și au aplaudat în picioare.

Spectatorii au purtat masca de protecție pe toată durata spectacolului, iar organizatorii au avut grijă să fie respectată distanțarea fizică între persoane. De altfel, capacitatea sălii pentru acest festival a fost limitată la 70% din cauza reglementărilor oficiale anunțate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU). Dar chiar și așa, setea de muzică și foamea de spectacole au nu au ținut cont de barierele pandemiei, iar spectatorii prezenți s-au distrat, s-au simțit bine, au aplaudat la scenă deschisă și chiar au dansat”, se arată în comunicatul organizatorilor.

Citește mai departe

CULTURA

Noua Albă ca Zăpada de la Disney va fi o nuanță mai închisă. Ca să fie politically correct

Publicat

Disney a anunţat marţi că tânăra actriţă metisă Rachel Zegler o va interpreta pe Albă ca Zăpada în versiunea live-action a celebrului desen animat din 1937, un început de carieră extrem de promiţător pentru cea care va juca de asemenea primul său rol în film în remake-ul „West Side Story”, aşteptat în luna decembrie, informează AFP.

Cu o mamă columbiană şi un tată polonez, Rachel Zegler, în vârstă de 20 de ani, a fost selectată la 17 ani pentru a juca rolul Mariei în „West Side Story”, de Steven Spielberg, pentru care echipa de producţie a audiat peste 30.000 de candidaţi.

Echipa a fost deosebit de impresionată de vocea tinerei, care s-a remarcat deja în numeroase producţii locale de musicaluri din New Jersey, oraşul unde s-a născut.

„Abilităţile vocale extraordinare ale lui Rachel sunt doar un aspect al talentului ei”, a comentat Marc Webb, regizorul acestei noi versiuni a „Albei ca Zăpada” („Snow White and the Seven Dwarfs”), citat într-un mesaj trimis AFP de un purtător de cuvânt al Disney.

„Producţia filmului va începe în 2022”

„Puterea, inteligenţa şi optimismul său vor deveni o parte integrantă a acestei redescoperiri a bucuriei clasicului basm Disney”, a explicat cineastul, cunoscut pentru „The Amazing Spider-Man” (2012) şi „The Amazing Spider-Man: A Hero’s Fate” (2014).

Producţia filmului va începe în 2022, a precizat Disney. „Snow White and the Seven Dwarfs” este o adaptare a unei poveşti a fraţilor Grimm, doi lingvişti germani care au publicat prima versiune în 1812.

Alegerea unei actriţe metise pentru a o interpreta pe cea care a fost, în 1937, prima eroină a unui film Disney, este un nou semn de deschidere din partea studioului, mult timp acuzat că a ales în special personaje principale albe în producţiile sale.

Cvasi-necunoscută publicului larg, Rachel Zegler va avea unul dintre cele mai mediatizate debuturi în carieră din istorie – pe lângă apariţiile din „Snow White” şi „West Side Story”, actriţa urmând să joace şi în „Shazam! Fury of the Gods”, continuarea de la „Shazam!”, aşteptată pentru 2023.

Sursa: Agerpres

Foto: Facebook Rachel Zegler

Citește mai departe

CULTURA

Opinie. Mirel Borodi: 150 de ani de colaborare. Prima asociere a clujenilor în afaceri. Expoziţia de pe Eroilor

Publicat

Nu stiu altii cum sunt, dar eu cand ma gandesc la anii copilariei mele antreprenoriale, parca si acum imi salta inima de emotie. Aparitia capitalismului dupa o lunga perioada de  timp  de comunism a generat in randul romanilor o euforie generala in cautarea căilor de producere  rapida a banilor . Nu multi intelegeau notiunile de companie, actiuni, obligatiuni sau unitati de fond, dar cu toate astea, majoritatea era gata in orice moment sa devina achizitori ai titlurilor de capital si parteneri in diverse afaceri .  Colegii de intreprindere se asociau in cate un SRL-u si porneau cu entuziasm in aventura antreprenoriala. Dupa un aşa zbucium, dupa atata energie pozitiva pusa in slujba colaborarii, te asteptai la o explozie a fenomenului colaborativ.  Din pacate, lucrurile n-au stat chiar asa.

Cei care au bani pleacă cu cunoştinţe, cei care au cunoştinţe, pleacă cu banii

Este o descriere a bursei de valori ca locul in care se intalnesc cei care au bani cu cei care au cunostinte si cei care au bani pleaca cu cunostinte, iar cei cu cunostinte pleaca cu banii. A urmat o lunga perioada de falimente rasunatoare de la mari companii si pana la fonduri de investitii. Era o lectie pe care fiecare nou capitalist român o primea si, asemenea unui duş rece, ar fi trebuit să aibă rolul de a-l căli.

Poate pentru generatia care era pe final de mandat era prea tarziu, dar noile generatii de investitori, antreprenori aveau la dispozitie un curs interesant de studiat. Ca efect imediat, scaderea apetitului de asociere al oamenilor de afaceri pe fondul diminuării încrederii pe care o aveau unii in altii.

Timp de doua decenii am asistat, desigur cu mici exceptii,  la o continua destructurare a colaborarii. Miile de companii, cu o multitudine de actionari in spate, au urmat fie calea dizolvarii, fie pe cea a concentrarii intr-o singura mână a capitalului. SRL-urile cu unic asociat deveneau cea mai reprezentativa forma de societate in ecosistemul antreprenorial romanesc.

E greu dacă sunt mai mulţi, dar e rău dacă eşti singur

Suntem in acest punct. Avem majoritatea afacerilor detinute de asociat unic si prima generatie de antreprenori se afla la sfarsitul mandatului lor. Sunt de 30 de ani in afaceri si au depasit de ceva vreme varsta de pensionare. S-au concentrat pana in acest moment pe cresterea afacerii si in marea majoritate a cazurilor sunt cei care controleaza totul in afacerea lor. Ei trebuie sa plece si altcineva ar trebui sa le ia locul.

Sub 15% din afaceri se transferă in cadrul familiei, in timp ce restul ar trebui sa-si identifice un succesor din afara. Vor reusi cei peste 100.000 de antreprenori români sa-si vanda afacerea in timp util sau vor trebui sa o lichideze? Cui sa le propuna sa o cumpere? Si acum apare cea de-a doua lectie a capitalismului pe care o primim. Daca din prima s-a invatat ca nu-i bine sa te arunci cu ochii inchisi in tot felul de asocieri si sa faci investitii fara sa le intelegi, ce-a de a doua lectie ne invata ca nici sa fii singurul asociat al afacerilor tale nu-i bine .

Sa cultivi forme colaborative implicand prin planurile de fidelizare si pe cei mai buni angajati in structura de proprietari sau sa realizezi structuri de societati de capitaluri pot fi solutii bune, atat pentru cresterea companiei, cat si pentru transferul ei. E greu daca sunt mai multi, dar e rau daca esti singur.

Orice colaborare se bazează pe reguli

Cele doua lectii vor introduce cu siguranta in manualul antreprenorului si investitorului român reguli. Va trebui sa invatam ca orice colaborare se bazeaza pe reguli. Setul de reguli care descrie ce se intampla in fiecare situatie si care se afla in actul constitutiv al asocierii va fi fundamentul noilor colaborari.

Eu cred ca suntem la un nou început. Un nou curent colaborativ va cuprinde detinatorii de afaceri . Digitalizare si verde am vazut ca sunt directiile impuse de la nivel european. Poate, va pare un alt ideal care sa anime colaborările viitoare.

Prima asociere a clujenilor

Daca privim in istorie, prima asociere a mestesugarilor romani din Cluj,  se forma avand la baza idealul national. Reprezentanti de seama ai bisericii pun bazele, acum 150 de ani, unei asociatii a mestesugarilor.

In februarie 1871, la Casina Romana din Cluj are loc adunarea de constituire a “ Reuniunii Sodalilor Romani din Cluj “, prima asociatie de meseriasi cu atestat din Europa. Stim cu totii ca la final de secol IX, breslele isi pierdeau monopolul si apar clasele de meseriasi care constituie mai tarziu cele doua blocuri sociale : patronatul si sindicatul. Primul constituindu-se din randul meseriasilor care au ajuns sa detina ateliere si mai tarziu fabrici, iar ce-l de-al doilea adunand  meseriasii lucratori din ateliere si fabrici.

Deci, acum un secol si jumatate, intelectualitatea romaneasca clujeana punea bazele unei asocieri care se adresa meseriasilor , sodali inseamna calfa, cu scopul de-a crea o clasa de mijloc. Prin activitati de formare a tinerilor romani se dorea ridicarea nivelului statului lor.

Scopuri ale reuniunii

Prin invatarea unei meserii, cultivarea unor traditii, ridicarea nivelului intelectual se intentiona ca pe de-o parte sa se creeze o clasa de meseriasi romani educată, iar pe de alta parte prin întoarcerea unora dintre acestia in mediul rural sa contribuie la dezvoltarea societatii romanesti de la sate.

Reuniunea se straduia ca pe langa formarea ca mestesugari a tinerilor romani sa-i ajute sa-si dezvolte si celelate cunostinte  si sa devina persoane implicate social.  S-a constituit in acest scop o biblioteca,  se organizau festivaluri de datini, serate literare unde se recitau poezii de Coşbuc , Alecsandri si alti poeţi ai vremii. Se jucau la festivaluri pese scrise de Iacob Mureşianu, interpretate uneori de tineri amatori . S-au creat fonduri de bani  ( fondul Grigore Silaşi ) pentru a se putea sprijini diverse actiuni.

Expoziţia din centrul Clujului

O parte  din povestea reuniunii precum si a succesorilor sai o puteti vedea la pavilionul expozitional de pe B-dul Eroilor , din spatele monumentului Memorandiştilor.

Daca privim succesiunea colaborare/ individualism eu consider ca suntem din nou la inceputul unor noi forme de colaborare. Viitorul ne va demonstra cum .

Mirel Ioan Borodi, membru al biroului executiv al Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor Cluj, autoarea expoziţiei

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate