Connect with us

CULTURA

OPINIE. I. Lumperdean: Cât a fost de monstruoasă Monstruoasa Coaliție? Femei şi copii din flori. Abdicarea lui Cuza, 155 de ani

Publicat


O sintagmă care a făcut carieră

Aproape nu există lucrare despre viața și activitatea lui Alexandru Ioan Cuza și/sau despre unirea din 1859 care să nu amintească de monstruoasa coaliție din 11/23 februarie 1866 și  abdicarea domnitorului. De unde și când  a apărut sintagma?

Se știe că opoziția față de Cuza a generat atitudini divergenţe față de domn și politicile sale. Potrivit cutumei, în fiecare an, domnitorul adresa Adunării elective Mesajul tronului.

La 22 ianuarie 1863 la răspunsul corpului legiuitor (oarecum firesc și chiar formal), 31 de deputați, conservatori și liberali au adăugat o notă sau un amendament. Textul, destul de acuzator a avut ecou în presa timpului, iar compromisul dintre conservatori și liberali a fost imediat sesizat.

Ca de foarte multe ori în istoria comunicării, a fost receptat mesajul secundar (nota) și nu cel principal  (răspunsul).  În peste 30 de numere din ziarul Românul s-a vorbit, insistent, de coalizarea liberalilor cu conservatorii împotriva  domnitorului. Nefirească din punct de vedere doctrinar, atitudinal politic și economic, „înțelegerea” conjuncturală din 22 ianuarie 1863 a fost numită în numărul 26 din 1863 coaliția monstruoasă.

A fost și confirmată, câteva zile mai târziu, paradoxal, în 11 februarie 1863, într-o intervenție a lui I.C. Brătianu din Adunarea electivă: „Noi, Dreapta și Stânga, care am fost cei mai mari dușmani… când am văzut pericolul la ușa noastră, la porțile României, am uitat toate suferințele noastre, toate certurile noastre…  și am zis că cel puțin în chestiunile cele mai de viață să ne dăm o mână fraternă”.  Astfel s-a născut și a început să fie, la început mai timid, apoi mai activ coaliția monstruoasă.

Sintagma a făcut carieră prin rostogolirea în spațiul public, precum bulgărele de zăpadă, și s-a ajuns, printr-o inversarea a termenilor la…  monstruoasa coaliție!!!

Peste timp, ori de câte ori au apărut astfel de situații, unii oameni politici și-au justificat sau au dezavuat așa-zisele alianțe prin sintagma monstruoasa coaliție. În proximitatea noastră: căderea unor guverne, încercarea de demitere a președintelui Traian Băsescu, schimbarea/demiterea unor demnitari, alianțe politice vremelnice, deschiderea și desfășurarea unor procese etc.

„Mă cunoaște conul Zaharia de la 11 fevruarie”

Izvoarele istorice (documente, scrisori, declarații politice,  memorialistică, presă, fotografii, picturi, desene, gravuri) sunt numeroase și variate despre domnia lui Cuza și abdicarea sa. Pe baza lor s-a „ridicat” o bogată literatură istorică, masonică, beletristică și teatrală, acceptată, corijată și/sau respinsă  „după vremuri și oameni”.

Momentul a rămas în mentalul colectiv. Rămâne emblematică celebra replică a cetățeanului turmentat din O scrisoare pierdută: „Mă cunoaște conul Zaharia de la 11 fevruarie”!!! Nu știm dacă era o laudă sau o scuză, prin care personajul lui Caragiale dorea să se legitimeze în ochii coanei Joițica. După „cum erau vremurile” se poate spune că a primat lauda/mândria, mai ales că Tipătescu și ai lui erau…conservatori.

Cum s-a ajuns la monstruoasa coaliție?

Istoria s-a desfășurat între 1859-1866, în anii domniei lui Cuza cu multe căutări, (ne)acceptări și cu multe, poate prea multe porniri și opriri, „pentru un stat constituțional, tânăr ca al nostru”, cum se exprima un alt personaj caragelian, celebrul Nae Cațavencu.

În acest „amestec” de liberalism și conservatorism, de occidentalism și orientalism, societatea românească și-a găsit cu dificultate reperele și opțiunile. Este limpede că la 24 ianuarie 1859, prin dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza, românii au sperat și au dorit o altă istorie. O dovedește unanimitatea prin care Cuza a fost ales domn la Iași și la București.  Toți doreau o renovare a societății. Însă fiecare prin prisma interesului propriu, a universului opțional economic, social și politico-instituțional.

Unii erau pentru o modernizare mai amplă și mai rapidă, alții mai limitată sau „cu frâna trasă”!!! Cuvintele lui Farfuridi exprimă această realitate: „Din două una, dați-mi voie, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! Dar să se schimbe  pe ici pe colo, și anume în punctele… esențiale”.

Acuzațiile au început să curgă

Partizanii și dușmanii lui Cuza, fiecare cu punctele lor esențiale, au început să fie mai mult sau mai puțin mulțumiți de domnia și reformele sale. Acuzațiile au început să curgă, de la comportamentul public până la cel privat, de la aroganța autoritară la șovăiala instituțională și legislativă.

Hiperimplicarea domnească, mai ales după aducerea în fruntea țării a guvernului Mihail Kogălniceanu (11 octombrie 1863), instituirea regimului autoritar (2 mai 1864) și recunoașterea copiilor pe care i-a avut Cuza cu Maria Obrenovici au fost alte „capete de acuzare” puse „pe capul domnitorului”. Mulți au insistat pe relațiile amoroase ale lui Cuza și pe copiii din afara căsătoriei. Uitau, nu voiau să-și amintească sau treceau sub tăcere că, în epocă, cu toate principiile corectitudinii conjugale, erau multe situații asemănătoare.

700 de femei ale lui Kogălniceanu

Mihail Kogălniceanu era fiul nelegitim al domnitorului moldovean  Mihail Sturdza (1834-1849). Nici conul Mihalache Kogălniceanu nu era străin de astfel de „apucături”. A fost un mare om politic, un intelectual de rasă,  dar i-a plăcut şi viaţa. Îi plăcea să stea la o şuetă, în saloane, restaurantele şi grădinile de vară ale Iaşului şi Bucureştiului. Îi plăcea mâncarea bună şi vinurile alese, femeile frumoase şi… focoase. Destul de multișoare (peste 700) după cum ne dezvăluie chiar el în carnetul întâlnirilor sale amoroase, păstrat la Arhivele Naționale din Iași.

Alexandru Tzigara-Samurcaș, istoric de artă și fondator al Muzeului Țăranului Român, se spune că era fiul nelegitim al rigidului și principialului domnitor/rege Carol I (1866-1914).

Corupția ca lepra…

Venalitatea, cum era numită atunci corupția, este o plagă veche în toate timpurile și în toate societățile. În timpul lui Cuza  se accentuase și devenise la ordinea zilei. Se formase o adevărată camarilă domnească care-și disputa resursele și avantajele economice. Reproșurile și „arătările cu degetul” erau la ordinea zilei (la fel ca astăzi) și de-o parte și de alta a spectrului politic. Când „clepsidra politică” se răsturna, numai actorii erau alții, scena rămânea aceiași!!!

Și acuzațiile spre domn era aproape identice, cu aceleași cuvinte și sterotipii verbale, prin care se eroda credibilitatea lui Cuza. Un personaj foarte cunoscut la aceea vreme era Charles Liebrecht, belgian pripășit prin țările noastre, chelner, cartofor și marcher de biliard la cazino, a intrat în grațiile lui Cuza în vremea când acesta era pârcălab de Covur, la Galați.

În tinerețea tumultoasă a lui Cuza, marcată de jocuri de noroc, lipsa banilor și slăbiciuni pentru femei, belgianul i-a fost de multe ori sfetnic și sprijinitor. În anii domniei, acesta a ajuns eminența cenușie a domnului, manevrând printre meandrele politice și financiare ale statului. Conducea un serviciu secret personal al lui Alexandru Ioan Cuza. Avea un registru secret, am spune noi astăzi computer cu mai multe foldere securizate, despre viața, activitatea, faptele și slăbiciunile oamenilor politici și personajele timpului. Toți se temeau de el, toți îl dezavuau și toți doreau să scape de el.

Au găsit și formula cea mai bună, i-au livrat informaţii care să le asigure reușita detronării lui Cuza. Domnitorul a căzut în plasa acestor fake-news-uri și a plătit cu abdicarea.

Nu e de mirare că în „exaltarea lor patriotică” conspiratorii doreau să „curețe țara de lepra corupției”, cum a mărturisit, mai târziu, căpitanul Candiano-Popescu.

Reformismul pro și contra

Societatea românească avea nevoie de un program amplu de reforme. Acest program a fost formulat încă din timpul revoluției de la 1848. În timpul lui Alexandru Ioan Cuza, toate segmentele societății au fost „mișcate”: economie, viață socială și politică, administrație, justiție, organizare teritorială, viață ecleziastică și multe altele. Modelul: Europa occidentală, îndeosebi Franța lui Napoleon al III-lea.

Astăzi e dificil să facem ierarhizări valorice și pragmatice despre o reformă sau alta. Sau cât de necesare și profunde au fost acestea. Este limpede că nu se mai puteau amâna reformele care vizau profunzimea societății românești. Și tocmai de aceea au fost acceptate sau respinse. Aprecieri și critici, aprobări și nemulțumiri au stârnit fiecare în parte și toate la un loc!!!

Prima dintre marile reforme

Secularizarea averilor mănăstirești (decembrie 1863) a nemulțumit clerul și biserica ortodoxă din țară și de la Muntele Athos. Această atitudine rezervată față de România lui Cuza am simțit-o și  în iulie 2001, când am fost la Muntele Athos.

Textul legii era foarte limpede: „Toate averile mănăstireşti închinate şi neînchinate precum şi alte legate publice sau daruri făcute de diferiţi testatori şi donatori din Principatele Unite la Sfântul Mormânt, Muntele Athos, Sinai precum şi la mitropolii, episcopii şi la metoacele lor de aici din ţară şi la alte mănăstiri şi biserici din oraşe sau la aşezăminte de binefacere şi de utilitate publică, se proclamă domeniuri ale Statului Român, iar veniturile acestor aşezăminte vor fi cuprinse în bugetul general al statului”.

Mănăstirile închinate  dețineau aproximativ 25% din suprafața arabilă a țării. Importante resurse, în produse, bani și forță de muncă erau deturnate din economia agrară a României. Din aceste suprafețe  s-au constituit domeniile statului, cele ale domniei și regalității de mai târziu și s-au împroprietărit în 1878 (după Războiul de independență), peste 48.000 de familii.

Acuzațiile incriminatorii că biserica a fost lipsită abuziv de resursele sale sunt doar parțial îndreptățite, în condițiile în care legea prevedea acordarea de despăgubiri în valoare de 82 milioane de lei, din care urmau să se scadă 31 de milioane datorate României de locurile sfinte de la Ierusalim, Muntele Athos, Caucaz  și Orientul Mijlociu. Este adevărat că așezămintele monahale au respins această variantă. Din punctul lor de vedere problema a rămas deschisă, însă din cea a statului român, parlamentul României în timpul domniei lui Carol I,  a declarat chestiunea mănăstirilor închinate definitiv închisă.

Oricum, a fost și această acuzație adăugată în lista acuzatorilor, interni și externi, față de Cuza.

A doua a fost… prima mare reformă agrară

Legea rurală (14 august 1864) a fost, cu toate limitele sale, prima mare reformă agrară din istoria României. Prin aceasta au fost inițiate mecanismele de schimbare a statutului social, economic și juridic al țăranilor odată cu împroprietărirea a circa 2,5 milioane de hectare de pământ. Reforma a deteriorat relația dintre marii proprietari și țărani, dar și a acestora, împreună sau separat, cu domnul unirii.

Marii proprietari considerau că prin deschiderea „cutiei Pandorei”, țăranii (90% din populația țării) nu vor mai putea fi implicați/controlați în și prin economia agrară. Nu greșeau prea mult.

Răscoalele de la 1888 și 1907, cu toate influențele externe, au apărut și pe fondul real al neoiobăgiei românești  (Constantin Dobrogeanu-Gherea). Se știe că în aproape toate economiile unde au avut loc astfel de răsturnări în regimul proprietății agrare, tensiunile sociale s-au acumulat și au devenit, uneori, explozive.

Reforma lui Cuza nu i-a afectat fundamental pe marii proprietari, în condițiile răscumpărărilor bănești, plătite timp de 15 ani de către țărani. Mai mult, unii dintre aceștia și-au investit sumele primite în afaceri industriale și comerciale. Au fost și proprietari care și-au „tocat” bani în țară sau la Paris. Romanele semnate de Duiliu Zamfirescu, Tudor Teodorescu Braniște și nuvelistica lui Petru Dumitriu sunt inspirate și din aceste realități.

O parte din fondul funciar pentru împroprietărire se constituia din cel al mănăstirilor închinate.  Și cu toate acestea s-a vehiculat ideea dezorganizării economiei cerealiere românești. Se pare că atunci s-a spus că România nu o să mai fie grânarul Europei, de parcă până atunci ar fi fost. Operatorii de cereale de pe piețele europene trebuiau să fie speriați. Am mai scris și am promis că o să revin la falsa sintagmă  România: grânarul Europei!!!

Legea rurală a nemulțumit și pe unii țărani pentru răscumpărările bănești impuse, pentru lipsa inventarului agricol și multe alte neadaptări la statutul de proprietari și contribuabili fiscali.

Alte nemulțumiri, alte acuzații. Protestatarul Ion Creangă

Tensiuni și nemulțumire au fost generate și de translarea centrului de greutate a vieții politice, prin stabilirea capitalei la București. Cele două capitale erau la aproximativ 400 de kilometrii distanță una față de alta. Domnitorului și demnitarilor le trebuia în jur de 60 de ore pentru deplasare. În consecință, la 24 ianuarie 1862 s-au deschis lucrările unui singur parlament al României și a început să funcționeze la București.

Pe lângă rolul secundar acordat Iașului, compensat cu ideea capitalei culturale, unii funcționari domnești au fost reticenți în lăsarea rostului lor ieșean și mutarea la București. (În istoria relativ recentă, o situație oarecum asemănătoare a fost în Germania după mutarea capitalei de la Bonn la  Berlin).

Această atitudine o aveau și alte categorii sociale: negustori, mici investitori, clerici, cărturari, dascăli. Inaugurarea primei universități românești la Iași (26 octombrie/7 noiembrie 1860) nu a putut atenua pornirea antibucureșteană a intelectualilor ieșeni. Mai ales că în 1864 Universitatea din București își deschidea și ea porțile.

În 1866, un grup antiunionist  și anticuzist ieșean a susținut detronarea lui Cuza. Trei zile s-a manifestat în stradă împotriva principelui nepopular și chiar s-a inițiat o mișcare secesionistă.  Printre participanți și Ion Creangă. Și-a justificat, mai apoi, faptele prin legăturile cu mitropolitul Moldovei Calinic Miclescu, unul dintre capii răzmeriței, deși fusese confirmat mitropolit, prin decret, de… Alexandru Ioan Cuza.

Mai târziu, când Calinic Miclescu a ajuns  mitropolit primat al Ungro–Vlahiei ( 1875-1886) nu l-au mai deranjat „bucureştismele” pentru care a protestat și a ridicat mulțimea la 3 aprilie 1866. Nu a refuzat nici postul de senator de drept și președinte al Senatului României, la propunerea și cu sprijinul „munteanului”  I.C. Brătianu. Oare ce au gândit și cum l-au judecat cei pe care îi îndemna la luptă pentru separare, la vremea aceea, fără mesaje și e-mailuri „răsturnătoare”???

Alexandru Ioan Cuza: între susținerea și dezavuarea europeană

De la exprimarea și înfăptuirea proiectului unionist, și multă vreme după aceea, marile puteri europene s-au situat pe poziții disjuncte față de România. Dorința unui stat tampon între Rusia și Austria și consolidarea pozițiilor economice ale capitalurilor europene la Dunărea de Jos și în Carpați au facilitat dubla  alegere a lui Alexandru Ioan Cuza și Unirea Principatelor Române.

Domnitorul și unioniștii știau foarte bine aceste aspecte. Și au acționat în consecință. În discursul inaugural, Cuza a declarat libertatea deplină a comerțului  european și penetrația nestingherită a capitalurilor (investițiilor) externe pe piețele românești. Erau idei specifice liber-schimbismului, vehiculate la acea vreme în dezbaterile, doctrinele și politicile economice europene. Un adept al acestora, Ion Ghica, care a și redactat discursul lui Cuza. În februarie 1866 a fost printre conjurați și a devenit primul prim ministru al Locoteneței Domnești.

Împărtășind aceste idei și fiind convins că numai printr-o colaborare cu marile puteri europene, Alexandru Ioan Cuza a deschis cale penetrație capitalului financiar vest-european prin împrumutul de 679.244 lire sterline de la banca britanică „Stern Brothers”, cu o dobândă de 7%, Și împrumutul și dobândă erau discriminatorii. Mai întâi că România nu a primit suma solicitată inițial, de 916.000 de lire. Iar  garanția era în veniturile vămilor!!!

Însă din punct de vedere politic și diplomatic, britanicii au devenit mai binevoitori cu tânărul stat românesc. Mărfurile și capitalurile franceze intrau și ele cu ușurință pe piața românească. Încă din 1859 Alexandru Ioan Cuza se adresa guvernului francez cu rugămintea sprijinirii penetrării capitalurilor franceze în Principate pentru investiții și dezvoltare.

Alexandru Ioan Cuza a trimis diplomați iscusiți la Paris și Londra, a cerut sprijinul financiar, instituțional și militar al Franței pentru reformele inițiate. Modelul francez a fost puternic exploatat, de la reformele și politicile lui Napoleon al III-lea până la „copierea” împăratului, în vestimentaţie și imagine facială.

Tabloul cel mai cunoscut a lui Alexandru Ioan Cuza, pe care-l știm după miile de reproduceri și reluări (manuale, vederi, embleme, plachete, monede, bancnote etc) este după o imagine din 1865 datorată lui  Carol Popp de Szathmári (grafician, pictor și fotograf maghiar din Transilvania).

Imaginea clasică (legendară) a lui Cuza este importantă și pentru faptul că a devenit primul tablou oficial al domnului pentru Principatele Unite (România). Până atunci, conservatorismul provincial se păstra și prin tabloul diferit, folosit pentru Moldova sau/și Țara Românească. Însă și acest demers i-a nemulțumit pe adversarii lui Cuza.  L-au acuzat de autoritarism și de dorința de păstrarea și transmitere ereditară a domniei.

Cu jalba la împărat

Românii au avut și, din păcate, mai au pornirea de-a se pârî la cei.. mari. Era un obicei vechi și „la modă” la domnii români față de Înalta Poartă. Cum aceasta era „în pierdere de viteză” s-a făcut „stânga împrejur” și s-a ajuns la Puterile Garante și îndeosebi la Franța lui Napoleon al III-lea.

Unele sincope, inerente, din politica și viața lui Cuza au fost abil și insistent speculate de opozanții săi. Pe canale, oficiale, ascunse și oculte, ele au ajuns la urechile împăratului și a celor care puteau să-l influențeze. O ancoră pentru această politică era nepotul împăratului, prințul Napoleon (1822-1891), apropiat de I.C.Brătianu. Se pare că între aceștia erau și solidarități masonice. Lui i s-a și propus tronul României, în ideea prințului străin formulată în Adunările ad-hoc din 1857. A refuzat, fie că i se părea ceva derizoriu, fie că avea alte opțiuni, înspre Polonia sau Balcani. De refuzat a refuzat, dar nu s-a lăsat de practica dezavuării politicii lui Cuza la curtea imperială. Napoleon al III-lea a ajuns să regrete sprijinul acordat lui Cuza.

Domnitorul român a venit și el cu jalbele lui către împărat. Își reafirma loialitatea deplină, trecea în revistă reformele înfăptuite, susținea că politica sa a avut în cea a Franței cel mai bun exemplu și susținea că persoana sa este mai puțin importantă decât România. De mai multe ori și-a exprimat dorința de-a părăsi tronul și, în 1865, considera că acest moment a venit.

Însă în februarie 1866 monstruoși conjurați din țară l-au silit să abdice, în timp ce alții (I.C. Brătianu și Eugeniu Carada),  aflați „afară”, căutau un prinț străin. S-au făcut alte oferte spre Filip de Flandra, fratele regelui Leopold al Belgiei și  spre Carol I al României, principe de Hohenzollern-Sigmaringen.

Prima propunere a fost dezavuată de Napoleon al III-lea. A doua a fost acceptată și așa a ajuns pe tronul României domnitorul apoi regele Carol I și dinastia prusacă.

Mai târziu împăratul a regretat gestul său și a optat pentru revenirea lui Cuza pe tronul României. Acesta a refuzat cu demnitate, după cum a refuzat și mandatul de deputat (1870) , deși fusese ales de către românii din județul Mehedinți.

Vremea și vremurile potrivnice…

Ce s-a întâmplat în noaptea de 11 februarie 1866 se știe foarte bine. Mai puțin se amintește, pentru că nu se dorea știrbirea prestigiului participanților la lovitura  de palat/stat, că aceasta a avut loc într-o perioadă de declin economic, de recolte slabe din cauza inundațiilor din vara și toamna anului 1865, a iernii severe  și epidemiei de scorbut. Cerealele au ajuns rare și scumpe, speculatorii le-au dosit și degradat pentru a le folosi ca materie primă pentru alcool.

Încă din secolul al XVIII-lea domnitorii, pentru a preîntâmpina foametea endemică, au interzis folosirea cerealelor (grâu, secară, porumb) pentru velnițe (instalații pentru distilarea alcoolului). Erau și excepții. Ca totdeauna la alții și mai ales la noi: atunci când cerealele se degradau. Și degradarea se făcea natural, din cauza intemperiilor, dar și artificial, prin abundența de apă, care era turnată în gropile de cereale.

Cei care se tânguiau că România nu mai poate fi grânarul Europei câștigau îndoit: creșteau prețurile la cereale și odată cu aceasta prețurile la multe alte produse, iar din cereale degradate se făcea alcool, mult mai scump și, din păcate, mai căutat chiar de către…țărani!!!

Să ne aducem aminte de scenele din romanul lui Liviu Rebreanu Răscoala, când țăranii stăteau și complotau în bătătura cârciumii.

În anul triumfului coaliției monstruoase nemulțumiți erau și funcționarii publici, precum și militarii din pricina prețurilor ridicate (în fapt o inflație prin prețuri) a lipsei de lichidității și neplata salariilor sau soldelor. Și aici trebuie făcută o mică precizare. Cei mai mulți dintre militari erau din familii cu resurse. Nu prea trăiau din leafă. Accederea la cariera militară era condiționată de statutul social și economic.

Dezordinea financiară era întreținută și de pluralismul monetar, prin circulația simultană, pe piața românească, a mai multor însemne monetare străine, cu valori și acoperiri diferite. Ele se aliniau la leu, o monedă scriputrală de calcul. Proiectul lui Cuza de-a emite o monedă unică românească (romanatul) a eșuat din pricini interne și externe.          

Înainte de noaptea cea… lungă

Monstruoasa coaliție a lovit în noaptea de 11 spre 12 februarie 1866. Acțiunea a fost pregătită din timp și grăbită, indirect și involuntar, chiar de către Cuza. După ce s-au declarat nemulțumiți de principele lor la 22 ianuarie 1863, conservatorii și liberalii, unii mai moderați, alții mai radicali au „lucrat” cu aceiași meticulozitate, precum la 1859, pentru detronare.

Cei mai mulți erau pentru o acțiune controlată care să nu ducă la destrămarea unirii, deși au fost unii și pentru acest „pas în spate”. A triumfat rațiunea. Cuza nu a mai fost și unirea s-a păstrat. Pentru reușita proiectul trebuiau bani și oameni. Și acum s-a „pus mână de la mână” pentru asigurarea banilor. I.C. Brătianu a mai vândut o moșie. De data aceasta, cea primită, ca zestre, de la soția sa.

Presa și zvonistica saloanelor și mahalalelor s-au pus în mișcare. Oamenii din anturajul lui Cuza, discreditați, cu și fără temei. Mihail Kogălniceanu demonizat și acuzat de lipsa de loialitate față de domn. Acesta, sub influența camarilei, îi cere demisia. A fost o mișcare neinspirată, care l-a supărat pe cel mai eficace colaborator al lui Cuza.

Au urmat alte și alte mișcări interesante. Doamnele din înalta societate au refuzat să meargă la Curte, unde acuzau lipsa crasă de moralitate conjugală, deși unele dintre ele sau dintre soții lor aveau aventuri amoroase. La balul tradițional din data de 24 ianuarie 1866 această atitudine a fost vădită.

Din turnul de fildeș al protipendadei trebuia coborât în stradă. În 3 august 1865, la București, oamenii protestează împotriva domnitorului și a corupției care sufocă!!! Alexandru Ioan Cuza ripostează contondent. Morți și răniți, dintre militari și protestatari Era și deprimat de boală, iar cura de ape de la Ems (Rennania-Palatinat) nu-și făcuseră efectul. În urmă cu o lună jumătate, la 20 mai 1865, și-a pierdut mama. Conjurații au profitat de toate acestea și au hotărât să acționeze.

Deznodământul se apropie

Înainte de toate, trebuia stabilit scenariul loviturii de palat/stat. Și a fost gândit foarte bine, după toate regulile unor astfel de acțiuni: coagularea forţelor, atragerea armatei și a serviciilor secrete, mijloace de acțiune, comunicare internă și externă. Dorința lui Cuza de a renuța până la finele anului 1866 la domnie a accelerat întreaga conspirație. Nu puteau conjurații să mai aștepte? Nu știm. Istoria se reconstituie cu ceea ce a fost, nu cu ceea ce ar fi trebuit să fie.

Știm, însă, că domnitorul dorea să abdice în condițiile stabilite de el. Una dintre acestea, desemnarea succesorului. Pentru că fiii săi erau minori și pentru că nici nu dorea să-i arunce în „groapa cu lei” Cuza, a venit și el cu opțiunea prințului străin. Însă a prințului lui străin. Și acesta era ducele de Leuchtenberg, din familia imperială rusă, dar cu ramificații ereditare în vechile și noile case regale și imperiale europene. Avea cam aceleași legături de rudenie cu Napoleon al III-lea.

Dar așa cum Carol de Hohenzollern-Sigmaringen era mai german decât alți germani, așa și Serghei Maximilianovici duce de Leuchtenberg era mai rus decât alți ruși. Teama de o preeminență rusească în această parte a Europei a fost argumentul suprem în declanșarea actului de la 11/23 februarie 1866.

Ideea a rămas în mentalul politic european și românesc, iar atunci când acest pericol a revenit, prin opțiunea slavofilă balcanică, ducele de Leuchtenberg, preconizatul rege al României, Bulgariei și Greciei a fost găsit mort pe frontul sudic al războiului din 1877-1878,  datorită unui „glonț singuratic, fără luptă, fără inamic la orizont”.

Principele Cuza: senin și liniștit

Între paradoxurile istorie se înscrie și actul din februarie 1866. Cuza a semnat actul de abdicare și s-a lăsat în grija conspiratorilor. La ieșirea din palat, după semnalul (un foc de pistol) dat de unul din participanții la monstruoasa coaliție, clopotele din București au început să bată. Unele, nu toate, fiindcă, presupunând ce  se va întâmpla, Cuza a poruncit tăierea frânghiilor la clopotele bisericilor. Era semnalul obișnuit al mesajelor de atunci.

Atunci, militarii din piață și puținii oameni adunați au întrebat: „de ce trag clopotele Mitică”? Și precum în capodopera cinematografică a  lui Lucian Pintilie s-a răspuns în aceiași variantă miticistă: „L-au făcut pe Cuza împărat”!!!

Atunci, uralele de trăiască împăratul au zguduit în  noaptea bucureșteană. Ce știa mulțimea și ce știa națiunea în numele cărei semnase Cuza actul de abdicare. Senin și liniștit, cum a mărturisit colonel Nicolae Haralambie, de parcă i s-ar fi luat o piatră de pe inimă, Alexandru Ioan Cuza s-a împăcat și și-a urmat destinul. Unirea a fost salvată și România a continuat să existe!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean

foto: mixdecultura.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Prins circulând cu viteza de 235 de km/h, pe autostradă de la Câmpia Turzii la Nădășelu. 7 șoferi au ajuns pietoni în câteva ore

Publicat

De

Șoferi amendați pe Autostrada TRansilvania

Un șofer a fost prins ciurculând pe A3, pe tronsonul Câmpia Turzii – Nădășelu cu viteza de 235 de kilometri pe oră.

Nu a fost singurul șofer care a apăsat pedala de accelerație, dar a avut cea mai mare viteză înregistrată de polițiștii clujeni, care au scos sâmbătă raderele pe Autostrada Transilvania.

Prins circulând cu viteza de 235 de km/h, pe autostradă de la Câmpia Turzii la Nădășelu. 7 șoferi au ajuns pietoni în câteva ore

Ieri, 13 aprilie a.c., Polițiștii din cadrul Biroului Poliție Autostradă A3 Turda-Borș au acționat, sâmbătă, în sistem cascadă cu scopul de a reduce numărul de evenimente rutiere și de a impune respectarea limitelor legale de viteză.

Astfel, în intervalul orar 11.00-17.30, pe tronsonul A3 Câmpia Turzii – Nădășelu polițiștii au constatat și aplicat 25 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 18.000 de lei.

Un conducător auto de 26 de ani a fost depistat rulând cu viteza de 235 de kilometri pe oră, fiind sancționat cu amendă în valoare de 3.300 de lei și suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pentru o perioadă de 120 de zile.

Al doile în „top”, un șofer care rula cu aproape 200 de kilometri pe oră

În total, 7 conducători auto au rămas pentru o perioadă pietoni, pentru depășirea limitei legale de viteză fiindu-le suspendat dreptul de a conduce autovehicule.

Pottivit polițiștilor clujeni, un alt șofer, în vârstă de 58 de ani, a fost înregistrat cu aparatul radar rulând cu viteza de 197 de kilometri pe oră.

Și acesta a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.485 de lei, iar că măsură complementară i-a fost suspendat dreptul de a conduce 90 de zile.

Alți 5 conducători auto au fost depistați cu viteze de 185, 183, respectiv 181 de kilometri pe oră.

Și aceștia au fost sancționați cu amenzi în valoare de 1.485 de lei și reținerea permisului de conducere pentru 90 de zile.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. ”Olimpiada prăjiturilor” la Cluj-Napoca. Ce bunătăți au pregătit viitorii cofetari în fața juriului

Publicat

cofetari

Bakery School România, singura școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie și ciocolaterie, a găzduit sâmbătă, la Cluj-Napoca, ”Olimpiada prăjiturilor”, la care s-au întrecut elevi, viitori brutari și cofetari.

Fiecare reprezentant de la cele 2 categorii: cofetari-patiseri și brutari, care a ocupat locul 1, va participa la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024.

La concurs de ziua lui

Pe langa starile de panica, agitatie si teamă care i-au incercat pe participantii la ”Olimpiada prăjiturilor”, pentru unul din ei aceasta zi are o insemnatate aparte, fiind ziua lui de nastere.

În mijlocul agitației și provocărilor, Cătălin Nancu, venit tocmai de la Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești, Ilfov, a participat la competiție tocmai de ziua lui.

Alegerea sa culinară a fost una cu insemnatate, și anume tartele despre primăvară: 6 tarte cu fructe de pădure, 6 tarte cu lămâie și 6 tarte cu caramel și banane.

„M-am gândit prima dată la tarta cu lămâie că este o prăjitură răcoritoare de vară, după ce o cumperi te răcorește, iar cea cu fructe de pădure am ales-o pentru că toată lumea mănâncă aceste fructe. Eu cel puțin sunt un adept. Cea cu caramel a fost ideea domnului Horia Vârlan și sper că mi-a ieșit și l-am făcut mândru.

Am fost foarte relaxat din cauza doamnei profesoare, a directoarei și dirigintei pentru că mi-au spus așa: <<Câștigi, nu câștigi, tu ai participat, alții stau în pat, dar tu ai plecat 6 ore pe drum să înveți unele experiențe>>. Sunt foarte mândru de ce am realizat astăzi”, a mărturist Cătălin pentru Cluj24.

Rețetele pregătite

cofetari

A venit randul brutarilor, care erau, de asemenea, foarte emotionati inainte sa auda cuvantul start. O concurenta a marturisit faptul ca nu are emotii, ci din contră.

”Sunt foarte linistita, doar ca exista totusi o nesiguranta in ceea ce priveste decursul competitiei. Deja am retetele stabilite, voi pregati  brânzoaice, rulouri cu scortisoara”, a spus aceasta.

O alta competitoare a precizat ca nu o incearca vreo emotie deoarece acasă, la Turda, are un business mic și în fiecare zi face preparate noi pe care le-a încercat și acasă.

”Chiar nu am emoții. Am venit pentru o experiență, sa cunosc oameni noi. Pasiunea pentru gatit nu este moștenită, ci în urmă cu 3 ani am descoperit-o în pandemie când nu puteam ieși afară din casă și am început eu să-mi pregatesc eu singura și am inteles că chiar am talent”, a precizat turdeanca.

Asteptarile juriului

cofetari

Ca de fiecare data, fiecare membru al juriului are asteptari de la competitori . Curatenia pe banc pe durata propei, tehnica folosita, grija fata de materia prima, pe langa gust si aspect, au fost principalele cerinte la care juriul a fost extrem de atent.

,Suntem la partea de jurizare a produselor de panificație, partea de brutărie. Am avut și am deosebita plăcere de a fi aici alături de elevii selecționați.  Am înțeles că este o competiție națională, au fost selectați cei mai buni dintre cei buni. Asa ca astazi vom vota cei 8 concurenți care pregătesc  fiecare preparate individuale.

Ii vom juriza atât din punct de vedere al igienei, a modului de organizare la modul în care lucrează precum și pentru respectarea parametrilor de lucruri și de timp, iar la final, bineînțeles, calitatea produsului finit va fi cel care va fi cireașa de pe tort, care va face diferența intre toate produsele pe care le selectăm.

Ma bucur că cei de la Puratos au avut această inițiativă deosebită de a face o școală, de fapt este o școală de panificație patiserie și cofetărie și că acești copii au șansa de a învăța dincolo de practică, teorie pentru că învățăm mult din cărți, dar în momentul când ne apucăm să lucrăm e totul diferit”, a declarat Maria, membra a juriului care a degustat produsele de brutarie.

Patiseria este pe mâini bune

Pe partea de cofetarie așteptările juratilor la ”Olimpiada prăjiturilor” pare ca au fost intrecute.

”Sunt plăcut impresionată de tehnicile pe care le au, modalitatea în care lucrează, cât și înțelegerea lor asupra produselor pe care le au de realizat.

Deci eu zic că suntem pe drumul cel mai și am impresia că va fi o competiție  dificilă, cel puțin pentru noi ca și jurați să să punctăm din punct de vedere abilități mi se pare că sunt cu toții foarte aproape și pe drumul cel bun, deci avem o echipă bună. Patiseria e pe maini bune”, a declarat un membru al juriului .

Juriul și clasamentul

În domeniul cofetărie – patiserie jurizarea a fost realizată de Laura Stan –  doctor inginer în cercetare și analizasenzorială a alimentelor si controlul produselor, Andra Pavel – cofetar coordonator al cofetariei Nadiniere,  Ioana Romanesc – fondator Cupcake Philosophy, Irina Gavrilă – coordinator masterclass Tehno G, Flavian Dobre – Master Pastry Chef, campion mondial, european si olimpic.

În urma desfășurării concursului, podiumul, la categoria patisserie, a fost ocupat de elevi din Dâmbovița și Cluj

Locul I: Matei Natalia Irina, de la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” Cluj-Napoca, profesor coordonator Rotar Adriana Reghina

Locul II: Dumitrache Andreea Ionela, de la Liceul Tehnologic „Marin Grigore Năstase” Tărtășești, profesor coordonator Oșan Cristina

Locul III: Burlan Daniela Georgiana, de la Liceul Tehnologic „Marin Grigore Năstase” Tărtășești, profesor coordonator Oșan Cristina

La categoria brutărie, cei care au decis câștigatorul au fost:

– Ion Daniel, brutar artizan, fondator Brutăria Casa del Pan;

– Raluca Chisbora, maestru brutar Brutăria Dorbob;

– Irina Gavrilă, coordinator masterclass Tehno G;

– Marius Șandor, inginer tehnolog La Casa

În final, dupa ce a fost facuta jurizarea si s-au stabilit castigatorii, sustinatorii participatilor au avut ocazia sa deguste tartele.

Concurs național școlar

Bakery School România, singura școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie și ciocolaterie, a fost înființată de Puratos România și Fundația WorldSkills România.

Competiția WorldSkills, organizată în parteneriat cu Bakery School România, Liceul Tehnologic ,,Marin Grigore Năstase” Tărtășești, județul Dâmbovița, Colegiul Tehnic “Raluca Ripan” Cluj-Napoca și găzduită de Centrul de Inovație Puratos Cluj, este înregistrată în Calendarul Concursurilor Naționale Școlare 2023-2024, nr. 24750/29.01.2024.

Andreea Ungur

Citește mai departe

CULTURA

VIDEO FOTO. Noi, cei din linia a doua. Jakab Melinda (coregraf): Nu lucrezi doar cu corpuri fizice, lucrezi și cu EMOȚII

Publicat

jakab melinda

„Lacul Lebedelor”… Sau poate „Giselle”… Ori poate preferați ceva contemp. Renumita coregrafă americană Martha Graham spunea: „Dansul este limbajul ascuns al sufletului”. Dansatorul este cel care-și deschide sufletul în fața celor care-l admiră. A fi coregraf înseamnă a alcătui o poveste pe sufletul tău din sufletele celor pe care-i strunești.

Jakab Melinda a început dansul, mai exact baletul, de la vârsta de 4 ani. Bunica ei și-a dorit să fie balerină și pentru că în acea vreme era destul de dificil, a încercat să-i insufle nepoatei dragostea pentru această artă. „Nu pot să spun c-a fost o pasiune de la început. Ne-a luat bunica de o aripă, și pe mine și pe verișoara mea și ne-a dus la un club de dans în Cluj, la doamna Dombi… Am fost un copil foarte energic. Bunica mă înfășura noaptea într-o pătură, ca să nu dau din picioare și să mă dezvelesc”, spune Melinda.

jakab melinda

VIDEO FOTO. Noi, cei din linia a doua. Jakab Melinda (coregraf): Nu lucrezi doar cu corpuri fizice, lucrezi și cu EMOȚII

Până în clasa a III-a a fost la Liceul „Bathory”, de mate-fizică, după care, din clasa a IV-a, a intrat prin concurs la Liceul de Coregrafie din Cluj. „A fost o perioadă foarte grea. Fiind unguroaică, în primul an a trebuit să-mi dezvolt abilitățile lingvistice în română, deoarece în română se preda. Am fost în clasă la doamna Zoe Nichita, o profesoară foarte severă. Îmi era frică de ea. S-ar putea spune c-am trecut prin liceu cu frică… cu frică și cu lupta cu corpul meu, pentru că niciodată nu m-am simțit destul de potrivită și bună pentru dans. Eram nemulțumită de cum arătam. Am compensat, însă, prin ambiție și prin tehnică. Mi-am terorizat corpul… Sper că nu s-a supărat pe mine”, recunoaște, zâmbind,  Melinda.

Din clasa a X-a i s-au schimbat percepțiile despre meseria pe care și-o alesese, pentru că baletul era o meserie. „Atunci am luat contact cu spectacolele. Opera Maghiară căuta balerini și uite-așa am ajuns eu acolo. Și-acum țin minte mirosul specific al sălii. Îl ador… Frica a început să dispară. Mi-am dat seama că meseria mea e spectacolul, nu doar orele de repetiții.

YouTube video

S-a angajat la Opera Maghiară în 1989. A avut de unde fura meserie, pentru că erau foarte mulți maeștri în corpul de balet. „Maestrul Valkay Francisc a fost mentorul meu,  a fost cel care mi-a arătat că în mine se află mult mai mult decât credeam eu. Cu el am început limbajul modern, mult mai liber, mult mai pe emoție, fără constrângerile și rigorile clasice cu care am crescut eu. El m-a făcut solistă”, spune Melinda.

Melinda preferă dansul modern. „El m-a definit. Dar nu pot ignora nici dansul clasic, pentru că el m-a format. El a pus bazele a ceea ce înseamnă muncă, disciplină și autocontrol”.

Cum trebuie să fie un coregraf?

„În primul rând trebuie să aibă o putere de creație mereu trează, să nu se plafoneze. Eu am început prin a fi all in one… Eram și dansator, și coregraf, și regizor. Trebuie să fie un dansator bun dar și un creator excelent. Musai să aibă și mult curaj. Trebuie să fii un pedagog bun, un psiholog bun, pentru că tu nu lucrezi doar corpuri fizice, lucrezi și cu emoții, cu energii. Să aibă ureche muzicală și ritmul în sânge. În 1999 am avut curajul de a mă face coregraf. Atunci am făcut pasul decisiv spre ceea ce-mi doream cu adevărat”, spune Melinda.

În 1999 a început și facultatea la „Gheorghe Dima”. După 5 ani plus masterul a fost prima promoție a secției de balet. „După primul an am zis că nu-i de mine. Simțeam că nu se lipește nimic, nu puteam să-nvăț. Am vrut să abandonez. M-am dus în prima vacanță de vară în Germania la un târg unde am descoperit o lume a dansului contemporan care m-a convins că n-am greșit când am ales facultatea. Am început să merg la workshop-uri în străinătate, să studiez cu fel de fel de maeștri ai dansului contemporan. M-au ajutat foarte mult”, mărturisește Melinda.

„Mi-am chemat la spectacol toate prietenele, toți vecinii”

Când a încercat să predea dansul contemporan colegilor, i s-a spus că „nenorocește” corpurile. Acest stil era în fază germinală la noi, în timp ce în occident avea deja 50-60 de ani. „Am început să predau la liceu metodele mele și astfel am crescut o generație pentru care dansul contemporan nu mai era o necunoscută și cu ei am ajuns să lucrez la operă”, mai spune Melinda.

Corpul de balet al Operei Maghiare nu are nici pe departe numărul de dansatori care ar trebui. „E subdimensionat. Au în repertoriu, opere, operete, figurație, musical-uri, spectacole de dans, vodevil… Sunt foarte prinși”, spune Melinda.

Primul spectacol în care a jucat a fost „Fântâna din Bahcisarai” de Boris Asafiev. „Eram în clasa a X-a și jucam o cadână. Mi-am chemat la spectacol toate prietenele, toți vecinii… Am intrat în scenă, aveam un voal de mătase, eram în poante, am făcut un pas și-am căzut în nas. Ăsta a fost debutul meu”, râde Melinda.

Cel mai dificil spectacol la care i-a făcut coregrafia a fost „Mandarinul miraculos” pe muzica lui Bartók Béla. „A fost un spectacol foarte greu, și emoțional, și în dinamică. Eram într-o formă fizică extraordinară. Știam coregrafia tuturor personajelor și aveam la un moment dat senzația că mă multiplic, că sunt în toate corpurile existente. Totul era în capul meu ca într-un computer”, mai spune Melinda.

Melinda are și elevi care-i duc munca mai departe. „Viorica Bogoi a fost crescută de mine, a fost muza mea care mă inspira în alegerea coregrafiei potrivite”, mărturisește ea.

„La un moment dat îmi sar ghemotoacele de vată din sutien și se împrăștie pe scenă”

Dansul poate fi o meserie periculoasă uneori. „Am fost scăpată în cap nu o dată. Se mai întâmplă dar, slavă Domnului, nu mi-am rupt nimic și n-am rămas cu sechele”, râde Melinda.

„Mentorița mea a fost doamna Gabi Rusu Pop. M-a luat sub aripa ei într-un mod educativ. Era umbra mea. La un moment dat m-a distribuit în opereta Baiadera de Kálmán Imre. Aveam rolul unei umbre. A fost prima mea ieșire ca solistă, în 1989. Personajul trebuia să aibă niște forme rubensiene, apetisante. Cum eu eram slăbuță, Gabi mi-a propus să port un sutien cu o cupă care nu-mi era comodă. Așa că m-am apucat să-mi îndes în ea ghemotoace de vată. Încep eu să dansez și la un moment dat îmi sar ghemotoacele de vată din sutien și se împrăștie pe scenă. Colegii mei râdeau în culise, eu nu știam cum să ies din situația jenantă dar în același timp haioasă”, își amintește, zâmbind, Melinda.

Melinda a mai avut o apariție scenică mai nonconformistă. „Aveam rolul unei păpuși care ieșea din fosa sufleurului. Piesa se numea Copilul și vrăjile, pe muzica lui Maurice Ravel, în regia lui Tompa Gabor. Cântăreața care juca rolul s-a îmbolnăvit și regizorul m-a pus pe mine în locul ei. Eu nu știu cânta așa că cineva cânta din fosa orchestrei iar eu făceam playback”, râde ea.

Melinda lucrează acum la coregrafia viitoarelor spectacole „Jesus Christ Superstar” și „Spărgătorul de nuci”, într-o manieră originală.

„Dansul face parte din sufletul meu. Mă bucur de el, îi face pe oameni fericiți și mă face și pe mine fericit”, spunea John Travolta. Acum înțeleg de ce zâmbește tot timpul Jakab Melinda…

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Emil Boc a alergat la Maratonul Internațional de la Cluj-Napoca. A scos un timp mai bun ca anul trecut

Publicat

De

Primarul Emil Boc a alergat, sâmbătă, la Maratonul Internațional Wizz Air de la Cluj-Napca. Nu este primar dată cănd primarul orașului ia startul la acest maraton.

Mii de oameni au participat la Maratonul Internațional Wizz Air, care a devenit deja o tradiție la Cluj-Napoca.

Emil Boc a alergat la Maratonul Internațional de la Cluj-Napoca. A scos un timp mai bun ca anul trecut

Emil Boc s-a înscris la cursa de cros de 4 kilometri, la care au participat peste 1.100 de peroane. El a scor un timp de 22,48 minute, mai bun decât cel de anul trecut.

 

Primarul face sport de mulți ani și este un mare susținător al mișcării în aer liber. De câte ori are ocazia, el îi invită și pe clujeni să facă mișcare și să ducă un trai sănătos.

Conform clasamentului final, Emil Boc s-a clasat pe locul 134 la Crosul de 4 km la masculin, și pe 4 la categoria de vârstă 55-64 de ani.

Anul acesta, la Maratonul Wizz Air s-au înscris peste 5.000 de alergători din 28 de țări.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax