Connect with us

EVENIMENT

O CAFEA, VĂ ROG!/ Despre trecut, cu gândul la viitor

Publicat


O licoare nouă și exclusivistă, așa era considerată cafeaua în Europa de Vest în urmă cu câteva secole. Boabele ajungeau la Veneția, apoi în celelalte țări de pe continent, dar nu oricine își permitea să le cumpere. Deși, la început, era considerată o băutură păgână, statutul cafelei s-a schimbat datorită Papei Clement al VIII-lea. Prima cafenea din Europa s-a înființat la Veneția, dar bazele artei de a merge la cafenea cu scopul de a socializa și nu numai, s-au pus în Anglia.

Doar domnii puteau intra în cafenea

Primele cafenele atestate din Regatul Unit, au fost deschise cu peste 350 de ani în urmă și au constituit locurile de întâlnire pentru savanți, intelectuali, scriitori sau politicieni. Oamenii se așezau unii lângă alții și, fără să se cunoască, intrau în vorbă și dezbăteau ideile epocii pană târziu în noapte.

Dacă nu știați… Pe vremuri, cafeaua era considerată ca fiind un antidot împotriva alcoolismului, violențelor de orice fel, dar și a poftelor sexuale nepotrivite. În foarte scurt timp a ajuns să fie recunoscută că înlesnește gândirea, spiritul și rafinamentul.

Presupunem că doar domnii aveau acces în cafenele, pentru că, în 1674, istoricii relatează că femeile au organizat un protest împotriva acestora, printre revendicări aflându-se și faptul că ”această băutură neagră, groasă, urâtă și amară, amețitoare ca o apă de baltă grețoasă, îi determină pe bărbați să-și distrugă timpul, să-și slăbească cotletele și să-și cheltuiasă banii”, (https://cafegiu.ro/istoria-cafelei-anii-1650-1700-partea-a-iii-a/).

În completarea acestei informații vine și faptul că cele mai multe cafenele aveau camere private la etaj!

În prezent, majoritatea clientelei este de genul feminin, așa că am stat de vorbă cu două doamne care locuiesc în Anglia și Suedia, Anda Cristina Vahnovan și Liana Elena Bokor.

Anda Cristina Vahnovan din Londra ne spune că și în prezent orice poveste londoneză începe cu o cafea.

De fapt, nu chiar de la cea de dimineață, când toată lumea pare băgată în priză, ci la cea de mai târziu, de undeva de după prânz, când se încearcă să se schimbe sau completeze planurile pentru restul zilei cu unele mai interesante.

Anda a remarcat că, la fel ca la noi, și în Anglia, există obiceiul de a invita o persoană la cafea atunci când vrei să o cunoști mai bine, dar și că, de la nici o întâlnire de afaceri sau oficială nu poate lipsi cafeaua.

Totuși, acolo ceaiul este la putere, iar pentru a descrie combinațiile ciudate în care acesta se servește, ne-ar trebui multe, multe pagini.

Viitorul sună bine!

La întrebarea ”Ce fel de cafea cumpără londonezii?”, Anda spune că a remarcat că se preferă cea italiană, dar că în ultima perioadă multe persoane doresc să experimenteze gusturi mai… exotice.

În plus, cafeaua decofeinizată devine din ce în ce mai populară, în combinație cu lapte de cocos sau de migdale. Acasă, conchide Anda, oamenii preferă aparatele automate (apeși pe un buton și apare cafeaua cerută!), care îți oferă senzația de răsfăț, de parcă cineva are grijă de tine zilnic atunci când te trezești dimineața, ceea ce este un sentiment extrem de plăcut.

Suedia, o mare consumatoare de cafea

Legenda spune că un rege suedez, care nu se decidea care băutură este mai toxică, ceaiul sau cafeaua, a propus un experiment. A salvat de la pedeapsa capitală doi gemeni, pe care i-a pus să bea zilnic cafea, respectiv ceai. Pe scurt, a murit regele, cei responsabili de experiment de asemenea, iar dintre frați, primul a murit la 83 de ani și nu a fost cel care s-a ales cu pedeapsa unei cafele pe viață.

Liana Elena Bokor locuiește în Suedia de 33 de ani și își aduce aminte că i s-a părut atunci că a nimerit pe altă lume. Prima impresie a fost că suedezii nu beau apă, ci doar cafea. Și acum poate să jure că în toată țara nu se vând niciunde ceșcuțe de cafea.

Fiecare persoană bea cafea cu cana, de cel puțin patru ori pe zi. Există automate de cafea peste tot, fie la magazine, companii sau în sălile de așteptare ale cabinetelor doctorilor.

Timp de preparare 5 minute

Pentru persoanele considerate aventuroase recomandăm astăzi două rețete de cafea, una suedeză și una irlandeză, clasice, dar cu perspective. Prima… se pune o cană de apă la fiert, 2 linguriță de cafea, apoi se toarnă un albuș de ou (bătut sau nu, cum credeți, rețeta nu precizează!).

Amestecul se mai fierbe încă 3 minute, se ia de pe foc și se pun câțiva picuri de apă rece. Gata! Recenziile de până acum sunt excelente! Printre ele am remarcat faptul că albușul dă un gust și o limpezime deosebită cafelei.

Sigur, se poate adăuga, zahăr, frișcă, lapte sau orice mai aveți prin casă, atunci când e frig afară, să faic o cafea cu ou pare o ocupație interesantă.

Rețeta irlandeză o redăm aici pentru a nu fi uitată. 100 ml cafea concentrată(expresso), o liguriță de zahăr brun, 30 ml de wiskey și două ligurițe de frișcă… în funcție de imaginație, situație sau situare, cantitățile pot suferi modificări semnificative!

Cristina Pintilie Șendrea

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ECONOMIE

Transelectrica raporteazã în T1 un profit net de 82 de milioane de lei și o triplare a investițiilor

Publicat

De

CNTEE Transelectrica a înregistrat în primele trei luni ale acestui an un profit net de 82 de milioane, în contextul unui profit bugetat de 70 de milioane de lei pentru întreg anul 2021, anunță compania.

Creșterea profitabilitãții în primul trimestru al anului 2021 a fost obținutã, în principal, prin reducerea tuturor costurilor operaționale, precum și prin gestionarea eficientã a resurselor disponibile în conturile companiei.

În perioada analizatã, compania deruleazã proiecte de investiții majore, aflate în diverse stadii de execuție, unele dintre ele urmând a fi recepționate ca mijloace fixe în urmãtoarea perioadã. În primul trimestru al anului 2021, Transelectrica a realizat 27% din întreg planul anual de investiții asumat de managementul companiei pentru întreg anul, respectiv 88,4% din valoarea bugetatã pentru primele trei luni. Pentru anul 2021, compania și-a propus un plan anual de investiții consistent în valoare de peste 307 milioane de lei.

Analiza financiarã aratã cã gradul de realizare a investițiilor în trimestrul I al anului 2021, fațã de trimestrul I al anului 2020, este de 158,6%.

Veniturile totale operaționale realizate în primele trei luni ale anului 2021 au înregistrat o creștere de 20% comparativ cu aceeași perioadã a anului anterior, respectiv 726 de milioane lei, fațã de 603 milioane de lei în primul trimestru al anului 2020. Majorarea veniturilor a fost determinatã, în principal, de creșterea cantitãții de energie electricã livratã consumatorilor, de majorarea tarifului mediu de transport și de creșterea veniturilor realizate pe piața de echilibrare. Comparativ cu aceeași perioadã a anului anterior, cantitatea totalã de energie electricã transportatã în trimestrul I 2021 a crescut cu aproximativ 4%, respectiv 14,93 TWh în T1 2021, fațã de 14,41 TWh în T1 2020.

Pe zona principalã a activitãților de bazã (transport și dispecerizare SEN), s-a înregistrat o creștere de 5% a veniturilor, determinatã în principal de creșterea cu 15% a veniturilor din transport și a altor venituri pe piața de energie. Pe zona principalã a activităților cu profit zero, s-a înregistrat o creștere în procent de 38%, determinatã în principal de creșterea veniturilor pe piața de echilibrare.

Menținerea Ratingului Ba1 (Corporate Family Rating) cu perspectiva pozitivã acordat de agenția Moody’s Investors Service aratã cã Transelectrica are un profil financiar solid cu nivel redus de îndatorare și valori financiare puternice, stabile și predictibile.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

EVENIMENT

A murit Liviu Alexandru Mărghitaș, fostul rector al USAMV Cluj

Publicat

A murit Liviu Alexandru Mărghitaș, fostul rector al USAMV Cluj, anunță Universitatea. 

„Anunțăm cu profund regret și durere în suflet dispariția fulgerătoare a colegului nostru, Prof. Dr. Liviu Alexandru MĂRGHITAȘ, membru marcant al comunității academice clujene.

Absolvent al Facultății de Zootehnie din Cluj Napoca, a deținut numeroase funcții administrative pe care le-a onorat cu demnitate. A fost Rector al USAMV CN între anii 2000-2008, Președinte al Senatului Universității 2008-2012, Director al Corpului de Control din Ministerul Educației Naționale (1997-2000), Delegat Național al României la Comisia Sericicolă Internațională (2010-2016) iar in prezent a activat ca vicepreședinte al Secției de Zootehnie din cadrul Academiei de Științe Agricole.

Profesorul Mărghitaș a fost titularul disciplinei de Apicultură și Sericicultură din Facultatea de Zootehnie și Biotehnologii și Șeful Laboratorului de Controlul Calității Produselor Apicole. Cariera academică a fost încununată de succes si realizări profesionale de excepție, care au marcat evoluția a numeroase generații de studenți, doctoranzi și cercetători în domeniul Zootehniei. A condus granturi de cercetare naționale și internaționale, a avut o activitate publicistică prolifică și a fost câștigător a numeroase premii naționale, cărora li se adaugă distincțiile Doctor Honoris Causa din partea multor universități din țară. A contribuit marcant la evoluția învățământului agronomic clujean, la dezvoltarea fără precedent a Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj Napoca, pe care a iubit-o și a propulsat-o pe primele locuri între universitățile din țară.

Să vă fie drumul lin spre înălțimi și să aveți odihnă veșnică, Domnule profesor!”

Citește mai departe

EVENIMENT

61.000 de persoane s-au înscris pentru „Rabla pentru electrocasnice” în șapte ore

Publicat

De

În șapte ore de la deschiderea programului „Rabla pentru electrocasnice” s-au înscris 61.000 de persoane care vor să își înlocuiască aparatele electrocasnice vechi cu unele noi, performante energetic.

Reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu spun că, vineri, până la ora 17.00, la 7 ore de la deschiderea aplicației informatice, și-au creat conturi de utilizator 61.000 persoane fizice care doresc să-și înlocuiască aparatele electrocasnice vechi cu unele noi, performante energetic.

Conturile pentru „Rabla pentru electrocasnice” pot fi create până joi, 20 mai, la ora 23.59.

Ulterior, în cele 3 etape vor fi selectate echipamentele dorite. Astfel, în etapa I: vouchere aferente categoriei din care fac parte mașinile de spălat rufe/vase și frigiderele/congelatoarele (21 mai – 3 iunie); în etapa II: vouchere aferente categoriei din care fac parte televizoarele, laptopurile și tabletele (4 iunie-17 iunie) și etapa III: vouchere aferente categoriei din care fac parte aparatele de aer condiționat, uscătoarele de rufe și aspiratoarele (18 iunie – 1 iulie).

Anul acesta, echipamentele incluse în program și sumele aferente fiecărui echipament sunt: 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C; 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D; 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++; 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++; 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an; 500 de lei pentru laptopuri; 300 de lei pentru tablete.

Bugetul alocat Programului în anul 2021 este de 75 milioane lei.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

EVENIMENT

Câștigătoarea a 26 de milioane de dolari la loterie a spălat biletul și a pierdut premiul

Publicat

De

O femeie care pretinde că a cumpărat biletul câștigător, în valoare de 26 de milioane de dolari, la o extragere a California Lottery spune că l-a lăsat în buzunarul pantalonilor și l-a distrus-o în mașina de spălat, relatează presa americană, citată de BBC.

Biletul câștigător SuperLotto Plus a fost vândut la un magazin din suburbia Norwalk din Los Angeles, în noiembrie.

Femeia, care a rămas anonimă, apare pe camerele de supraveghere achiziționând un bilet în magazin la momentul respectiv.

Dar termenul stabilit pentru revendicarea premiului a trecut joi.

Organizatorii loteriei spun că câștigul trebuie revendicat în termen de 180 de zile de la extragere, care a avut loc pe 14 noiembrie.

Un vânzător a declarat pentru Whittier Daily News din California că o femeie a intrat miercuri în magazin, susținând că este deținătoarea biletului câștigător, dar că a pierdut biletul și se teme că l-a distrus în mașina de spălat.

O purtătoare de cuvânt a Loteriei din California, Cathy Johnston, a declarat ziarului că filmările din magazin nu ar fi suficiente pentru a justifica afirmația femeii și că este necesară „o dovadă substanțială convingătoare că a fost în posesia biletului”.

Cu toate acestea, o copie a videoclipului a fost împărtășită organizatorilor loteriei și cererea este investigată în continuare, a confirmat Johnston.

Dacă nu există un câștigător recunoscut al premiului, suma va fi distribuită în școlile publice din California, au spus organizatorii într-un comunicat. Retailerul care a vândut biletul câștigător a primit 130.000 de dolari ca parte a procedurii standard a loteriei, se adaugă în declarație.

Numerele câștigătoare pentru extragerea din noiembrie au fost 23, 36, 12, 31, 13, alături de meganumărul 10.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate
Publicitate