ADMINISTRAȚIE
La Cluj, podiumul la alegeri este clar. Primii trei clasaţi. Sociologul Ioan Hosu prognozează rezultatul votului
O campanie electorală atipică, în special din cauza coronavirusului. Dar anostă şi din cauze mai vechi. Lucrurile par clare la Cluj-Napoca, oarecum aşteptate cam de toată lumea. Sociologul Ioan Hosu trece în revistă, pentru www.cluj24.ro, campania electorală încheiată. Dar aruncă o privire şi spre rezultatul alegerilor de mâine.
Candidaţii au mers pe reţete clasice, declaraţii generale
Reporter: S-a încheiat campania electorală, mâine sunt alegerile locale: primari, preşedinţi de consilii judeţene, consilieri locali şi judeţeni. Cum vedeţi că a decurs campania electorală la Cluj?
Ioan Hosu: Ar fi câteva lucruri de spus. Foarte puţini dintre candidaţi au reuşit să utilizeze, să exploateze resursele din online. În continuare au mers pe reţete clasice, pe reţele de partid sau ale formaţiunilor politice, abordările au fost destul de generale. Mă aşteptam, de exemplu, ca atunci când vorbeşti despre spaţii verzi să văd indicat pe o hartă că aici şi aici, şi soluţii concrete. Au fost doar declaraţii generale tipice. Cei care au avut resurse pentru online sunt câţiva şi acolo s-a văzut diferenţa – calitatea vizuală, video… În rest, sunt mulţi, dar trebuie să-i cauţi intens ca să dai de ei, dacă nu eşti în bula reţelei de socializare respective. Dacă nu vizitezi frecvent site-ul lor, nu ştii nimic despre ei; atunci, trebuie să-i cauţi. Cu alte cuvinte, în momentul acesta, internetul îi ajută doar pe cei care au ştiut să creeze evenimente. În rest, m-aş fi aşteptat la o coagulare pe diferiţi poli: centru-dreapta, dreapta, centru-stânga, stânga. Nu… Se întâmplă în continuare să vedem aceeaşi fragmentare. Localele astea sunt pentru foarte mulţi pentru a-şi creşte notorietatea pentru alegerile generale din decembrie.
Democraţia presupune dezbatere de idei; la Cluj n-a fost dezbatere
Rep: În cazul Clujului, pentru funcţia de primar cel puţin, era, este o miză adevărată, reală? Non-combatul candidaţilor şi inconsistenţa ofertei din programele lor electorale nu e cauzată şi de această lipsă de miză, de faptul că se cam ştia care vor fi rezultatele?
IH: Cred că dezbaterile au fost evitate, sunt în general evitate în politica românească, pentru că fiecare încearcă să-şi conserve propriul electorat. Dar politica în asta constă, în esenţă, în dezbatere. Aceasta e o practică care nu poate duce însă la câştig. Conservi, conservi, până începi să pierzi. Nu cred că aceasta e soluţia. Democraţia presupune o dezbatere de idei. Dar la noi aceste dezbateri au loc mediat, prin intermediul diverselor canale. Practica aceasta trebuie să se reactualizeze. Dezbaterea trebuie să existe, pentru că asta creează implicare. Partea cea mai nefericită e că urmăreşti doar ce vrei să vezi. Asta se întâmplă pe reţelele de socializare. Şi-l alegi doar pe cel pe care l-ai fixat deja. Cu alte cuvinte, internetul şi online-ul mulţi nu l-au folosit ca să-şi crească bazinul electoral. Am văzut la candidaţi postări fie învechite, fie teme învechite, nelegate de contextul actual. Nu vorbesc de ce se întâmplă cu economia în contextul pandemiei, de exemplu, ci de teme absolut generale. Câţiva din cei 14 candidaţi au avut doar proiecte mature.
Podimul este destul de clar: PNL, USR, UDMR
Rep: Surprize ar putea să fie la Cluj? O prognoză?
IH: Nu cred că vorbim de surprize, vorbim doar de reglări uşoare cu câteva procente la principalii jucători. Eu cred că lucrurile sunt destul de clare pentru ceea ce înseamnă Cluj. Podiumul e destul de clar: PNL, USR, UDMR. Ceilalţi, în pluton. Sigur că aceste rezultate vor fi rostogolite, vor fi miză pentru discursul din decembrie, când vor fi alegerile generale.
(MaAv)
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






