EVENIMENT
Judecător de la Curtea de Apel Cluj, PENSIONAT prin decret prezidențial
Preşedintele României, Klaus Iohannis, a semnat marţi, 3 ianuarie 2023, următoarele decrete:
– Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (PL-x 601/19.12.2014);
– Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate (PL-x 249/11.05.2022);
– Decret privind promulgarea Legii pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar (PL-x 713/09.11.2022);
– Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea art. 13 din Legea nr. 153/2011 privind măsuri de creştere a calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor (PL-x 601/15.12.2021);
– Decret pentru promulgarea Legii privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (PL-x 320/01.09.2021);
– Decret privind eliberarea din funcţia de judecător cu grad profesional de curte de apel la Tribunalul Iaşi a doamnei Ionescu Camelia-Mihaela – pensionare;
– Decret privind eliberarea din funcţia de judecător la Judecătoria Timişoara a doamnei Roman Liliana – pensionare;
– Decret privind eliberarea din funcţia de judecător la Tribunalul Iaşi a doamnei Cosinschi Adriana-Ramona – pensionare;
– Decret privind eliberarea din funcţia de judecător la Tribunal Iaşi a domnului Miţică Alexandru – pensionare;
– Decret privind eliberarea din funcţia de judecător la Curtea de Apel Cluj a doamnei Pop Anca-Adriana – pensionare;
– Decret privind eliberarea din funcţia de procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 6 a doamnei Ivaşcu Diana Demetriana – pensionare.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
Noaptea de Sfântu’ Andrei, noaptea în care fetele de măritat își aflau ursitul. Obiceiuri și tradiții în satele clujene

La sărbători, precum Anul Nou, Boboteaza sau Sfântul Andrei, fetele de măritat obişnuiau să practice diverse obiceiuri, pentru a-şi afla norocul în dragoste sau orânda, adică „ficioru’ cu care s-or mărita”.
Noaptea de Sfântul Andrei, care este și ocrotitorul românilor, adică 29 spre 30 noiembrie era una „bogată” în tradiții și superstiții în satele românești.
Noaptea de Sfântu’ Andrei, noaptea în care fetele de măritat își aflau ursitul. Obiceiuri și tradiții în satele clujene
„Sânteț’ de măritat? Făceț’ turtă de Sfântu’ Andrei? Că de-i așe, a și (fi) musai să faceț’ șî să ne spuneț’ ce-aț’ jisat (visat)!”
Specialiștii Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj arată că în noaptea de Sfântul Andrei, în unele sate, fetele „năposteau morile pe loc”, adică porneau roata morii fără apă, ca astfel să se pornească pețitorii.
Totodată, pe furiș, luau făină din „veșca” morii (cercul din jurul pietrelor de moară și al râșnițelor) și făceau o turtă cu apă și cu sare, numită în unele părți „turta de Indrei”.
Această turtă o coceau la focul aprins cu resteiele de la jug. Apoi, după asfințitul soarelui sau chiar la miezul nopții, se duceau la tăietorul de lemne și, șezând pe el, mâncau jumătate din turta pregătită. Cealaltă jumătate o puneau sub pernă, ca să-și viseze ursitul. În timp ce mâncau turta și ședeau la tăietor, erau atente la cum lătrau câinii. Dacă lătratul era gros, se credea că ursitul va fi bătrân, iar dacă era subțire, mirele urma să fie tânăr, arată specialiștii clujeni.
Cum știau că ursitul este un om harnic
Mai era credința că, dacă o fată visa noaptea că primește apă de la un fecior (sau dă, în unele zone), ursitul va fi „bun la găzdăluit”, adică harnic și agonisitor, potrivit ceor consemnate în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”, scris de Maria Bocșe și editat de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.
Foto: Fete din Viișoara, județul Cluj. Arhiva CJCPCT Cluj
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Boc, raport la Bruxelles: E nevoie de simplificarea finanțării fondurilor de coeziune. Pact de parteneriat european

Comitetul European al Regiunilor (CoR) recomandă, într-un raport prezentat în Parlamentul European de la Bruxelles de primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, simplificarea finanțării fondurilor de coeziune și crearea unui pact de parteneriat european, la care să participe autoritățile locale și regionale.
Emil Boc, raport la Bruxelles: E nevoie de simplificarea finanțării fondurilor de coeziune. Pact de parteneriat european
Emil Boc a prezentat, miercuri, în cadrul celei de-a 158-a sesiune plenară a Comitetului European al Regiunilor raportul privind ”Viitorul politicii de coeziune după 2027” în care a arătat că politica de coeziune ar trebui să funcționeze sub egida unui cadru strategic unic, care să definească domeniul de aplicare și obiectivele principale pentru perioada de după 2027.
”Acest <<pact de parteneriat european>> ar trebui să se bazeze pe inițiativele anterioare, cum ar fi cadrul strategic comun, să asigure coerența punerii în aplicare a politicii și direcții clare de acțiune, inclusiv prin obiective concrete, cu garanții privind participarea autorităților locale și regionale ca parte a acestui pact.
CoR solicită ca un astfel de pact de parteneriat european să cuprindă toate fondurile cu gestiune partajată, precum și noile instrumente cu forme hibride de gestiune, cum ar fi Fondul social pentru climă, și se așteaptă la o mai bună armonizare a normelor specifice fondurilor.
Fragmentarea fondurilor, efecte negative
De asemenea, Comitetul European al Regiunilor solicită simplificarea arhitecturii globale de finanțare, deoarece prezența mai multor fonduri dedicate direct sau indirect coeziunii, inclusiv a inițiativelor puse în aplicare direct de către Comisia Europeană, uneori cu priorități suprapuse și mecanisme diferite de punere în aplicare, poate împiedica punerea în aplicare a politicii de coeziune.
Se atrage atenția asupra faptului că această fragmentare a fondurilor și a procedurilor are efecte negative atât pe termen scurt, cât și pe termen lung”, a arătat Boc în raport.
Potrivit acestuia, fragmentarea fondurilor și a procedurilor, creează, pe termne scurt, o birocrație suplimentară și o sarcină administrativă mai mare pentru autoritățile de management și de audit și pentru beneficiari deja suprasolicitați, precum și suprapuneri și duplicări între fonduri.
Bugetul de coeziune să nu fie diminuat
Raportul prezentat de primarul Clujului recomandă, totodată, ca bugetul politicii europene de coeziune după anul 2027 ar trebui să fie cel puțin echivalent cu cel aferent perioadei 2021-2027, în timp ce componenta de cooperare teritorială europeană ar trebui majorată și să reprezinte cel puțin 8 % din suma totală.
”Comitetul European al Regiunilor constată că în întreaga UE există în continuare disparități teritoriale, de o amploare diferită, și că neabordarea lor în mod corespunzător îi afectează perspectivele economice și sociale, mai ales că convergența regională a încetinit și că au apărut recent noi factori de inegalitate.
Bugetul total al politicii de coeziune în perioada de după 2027 ar trebui să fie cel puțin echivalent cu cel aferent perioadei 2021-2027 (inclusiv finanțarea suplimentară din REACT-EU) în termeni reali, în timp ce componenta de cooperare teritorială europeană ar trebui majorată în comparație cu actuala perioadă de programare și ar trebui să reprezinte cel puțin 8 % din suma totală, având în vedere necesitatea de a stimula cooperarea transfrontalieră, care a suferit o încetinire ca urmare a restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19 și de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei”, a arătat Boc în raportul prezentat.
Impactul pandemiei COVID și schimbările climatice
Potrivit documentului, pandemia de COVID-19, schimbările climatice și războiul din Ucraina au creat noi disparități și au agravat vulnerabilitățile și diferențele structurale existente la nivelul Uniunii Europene.
”Impactul considerabil al schimbărilor climatice asupra tuturor regiunilor europene riscă să genereze un impact foarte asimetric asupra condițiilor de viață, în special în regiunile mai vulnerabile.
Astfel, schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai mari amenințări la adresa coeziunii Europei, în viito. Prin urmare, Comitetul European al Regiunilor subliniază necesitatea ca politica de coeziune să sprijine în continuare cheltuielile legate de climă”, se precizează în raport.
Primarul Clujului a menționat că statele membre și instituțiile UE ar trebui să ia în considerare în mod corespunzător costurile și riscurile lipsei de coeziune atunci când iau decizii cu privire la politica de coeziune după 2027.
Comunicarea cu cetățenii
”Costurile lipsei de coeziune ar submina puternic ideea unei Europe mai puternice și mai unite, ceea ce riscă să alimenteze și mai mult o <<geografie a nemulțumirii>> și să-i înstrăineze pe cetățenii europeni de Uniunea Europeană.
(…) CoR subliniază necesitatea de a comunica mai bine cetățenilor, la nivel local, regional, național și la nivelul UE, care sunt rezultatele politicii de coeziune, luând în considerare multiplele beneficii ale unui astfel de demers, inclusiv un impact pozitiv asupra încrederii în instituțiile UE”, a mai precizat Emil Boc.
Raportul a fost prezentat de Emil Boc și de portughezul Vasco Alves Cordeiro, președintele Comitetului European al Regiunilor, și a fost votat în unanimitate în cadrul sesiunii plenare a CoR.
Documentul urmează să fie trimis Comisiei Europene și Parlamentului European, care vor trebui să țină cont de recomandările făcute în viitoarele decizii care vor fi luate în acest domeniu.
Politica de coeziune este lipiciul care ține unită UE
În intervenția sa în cadrul sesiunii plenare, Boc a adăugat că viitorul UE depinde de viitorul politicii de coeziune, iar politica de coeziune ”este lipiciul care ține unită UE”.
”Ce fel de UE ne dorim în viitor? Una în care inegalitățile și discrepanțele regionale să se adâncească, sau una mai coezivă, cu un minim de standard de calitate a vieții în fiecare colt al UE?
SUA și unele state din Asia au rate mai de creștere economică decât UE, dar nivelul inegalităților este mult mai mare. Și noi avem un nivel ridicat al inegalităților în UE, dar mai mici decât în alte părți ale lumii.
Dacă dorim să evoluăm către o coeziune politică, avem nevoie de o puternică coeziune teritorială, economică și social.
Democrația europeană nu se poate consolida în sărăcie, ci numai unde există prosperitate, nu acolo unde avem foarte puțini foarte bogați și foarte mulți foarte săraci, ci unde avem o clasă de mijloc foarte puternică și consolidată, cu acces la prosperitate”, a mai spus Boc.
Europa, marele câștigător al politicii de coeziune
Acesta a completat că la nivelul UE nu există net contributori și net beneficiari, ci net câștigători, iar Europa este marele câștigător al politicii de coeziune.
”Care este viziunea noastră pentru viitor? Trebuie să fie o politică de investiții pe termen lung. Nu trebuie să avem o politică de coeziune fragmentată, ci avem nevoie de flexibilitate”, a conchis primarul Clujului.
Comisarul european pentru Coeziune și Reforme, Elisa Ferreira, a apreciat raportul prezentat de Emil Boc și Vasco Alves Cordeiro.
”O UE fragmentată nu este una unită”, a atras atenția Ferreira.
Din echipa de experți care a lucrat la raport a făcut parte și decanul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC) din cadrul UBB Cluj-Napoca, Călin Hințea.
Emil Boc este membru al Comitetului European al Regiunilor din anul 2019, fiind, în prezent, președintele Comisiei pentru politica de coeziune teritorială și bugetul UE (COTER).
EVENIMENT
Turneul de tenis Transylvania Open, organizat la Cluj-Napoca, se MUTĂ în februarie de la anul. Care sunt MOTIVELE

Transylvania Open, turneul WTA de categorie 250 organizat la Cluj-Napoca, își schimbă datele începând cu anul viitor, scrie GSP.
Potrivit unui comunicat al organizatorilor, competiția se va ține în 2024 la începutul anului, în februarie. Până acum, cele trei ediții au avut loc spre finalul sezonului, în octombrie.
Turneul de tenis Transylvania Open, organizat la Cluj-Napoca, se MUTĂ în februarie de la anul. Care sunt MOTIVELE
Astfel, în 2024 turneul din Sala Polivalentă din Cluj-Napoca se va juca între 3 și 11 februarie. Organizatorii speră ca prin plasarea turneului la începutul anului să poată avea parte de prezența mai multor jucătoare importante.
Valoarea totală a premiilor de la Transylvania Open este de 267.082 de dolari.
„Schimbarea perioadei în care are loc Transylvania Open, din toamnă în iarnă, reprezintă un pas important pentru noi. Este o mișcare strategică și suntem extrem de fericiți că am reușit să o implementăm.
Prin plasarea noastră la începutul calendarului, după Australian Open, vom fi printre primele turnee din circuit, sporind șansele noastre de a aduce la Cluj jucătoare valoroase.
Prin programarea evenimentului după alte competiții din aceeași zonă, oferim jucătoarelor posibilitatea de a continua seria de turnee în Europa. În plus, la început de an, jucătoarele sunt într-o formă mai bună și determinate să acumuleze rapid cât mai multe puncte pentru a-și asigura o poziție puternică în clasament. Sperăm să ne menținem și în viitor această poziție avantajoasă”, a pus Patrick Ciorcilă, directorul turneului.
EVENIMENT
Doi cetățeni străini, reținuți pentru ÎNȘELĂCIUNE prin metoda „scrisoarea nigeriană”. Au FRAIERIT o clujeancă de 35 de ani

Polițiștii clujeni au reținut doi bărbați, cetățeni străini, pentru înșelăciune prin metoda „scrisoarea nigeriană”. Aceștia au fraierit o clujeancă de 35 de ani.
„În cursul dimineții de azi, 29 noiembrie a.c., polițiștii Secției Regionale Poliție Transporturi Cluj au pus în executare 2 mandate de percheziție domiciliară în județ, precum și 2 mandate de aducere pe numele a doi bărbați, de 31, respectiv 42 de ani, în cadrul unui dosar penal ce are ca obiect infracțiunea de înșelăciune, prin metoda denumită generic „scrisoarea nigeriană”.
Doi cetățeni străini, reținuți pentru ÎNȘELĂCIUNE prin metoda „scrisoarea nigeriană”. Au FRAIERIT o clujeancă de 35 de ani
În fapt, polițiștii au constatat că doi cetățeni străini, având drept de ședere și de muncă pe teritoriul României, au indus și menținut în eroare o femeie, de 35 de ani, din județul Cluj, determinând-o să transfere, în repetate rânduri, sume de bani.
În cursul lunii iulie 2023, o persoană de sex masculin, i-ar fi solicitat femeii să achite o sumă de bani care ar fi reprezentat o cauțiune, aceasta motivând că este reținută în aeroportul din Cluj-Napoca. Astfel, femeia s-a prezentat la aeroport pentru a efectua tranzacția, iar polițiștii i-au adus la cunoștință faptul că este vorba despre o infracțiune, aceasta depunând o plângere penală.
„În urma perchezițiilor efectuate, au fost (…) ridicate mai multe dispozitive IT”
În continuarea cercetărilor, polițiștii au verificat informațiile furnizate, stabilind că sub identitatea falsă a contului deschis pe o rețea de socializare se aflau doi bărbați. În cadrul investigațiilor, bănuiții au fost identificați de polițiști, iar la data de 29 noiembrie a.c., cu ocazia perchezițiilor efectuate, cei doi au fost conduși la sediul poliției în vederea continuării cercetărilor.
În urma perchezițiilor efectuate, au fost descoperite și ridicate mai multe dispozitive IT, respectiv laptop-uri, telefoane mobile, cartele telefonice, tablete, precum și medii de stocare.
Cercetările sunt continuate sub aspectul infracțiunii de înșelăciune”, a comunicat IPJ Cluj.