Connect with us

ACTUALITATE

În anul școlar 2023-2024, BURSELE sociale pentru elevi vor fi mai MARI. Condițiile de acordare și ACTELE necesare

Publicat


Licee Cluj

În anul școlar 2023-2024, elevii vor primi burse mai mari. Cuantumul burselor ar putea fi majorat din anul școlar viitor, potrivit proiectele legilor Educației. Va crește bursa socială și cea de merit. Nu va mai fi însă acordată bursa de performanță, scrie Alba24.ro.

Totodată, potrivit modificărilor facute prin noile legi ale Educatției, aproximativ 1.000.000 de elevi se vor bucura de bursa anuală, iar alocările se vor realiza din bugetul Ministerului Educatiei.

Bursa socială va fi 300 de lei (acum 200 de lei), iar bursa de merit va fi 450 lei (acum 200 de lei).

În documente Ministerului Educației se menționează că valoarea minimă a burselor și criteriile de acordare se reglementează prin ordin de ministru, dar se precizează valorile burselor pentru anul școlar viitor 2023-2024.

Cuantumul minim al burselor și metodologia cadru de acordare a burselor vor fi adoptate prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar (CNFÎP).

Ce valoare vor avea bursele în anul școlar 2023 – 2024

”pentru anul școlar 2023/2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:

– bursă de merit – 450 lei/lună;
– bursă socială – 300 lei/lună;
– bursă tehnologică – 300 lei/lună;
– bursa de excelenţă olimpică I/internaţională – 1.000 lei/lună;
– bursa de excelenţă olimpică II/naţională – 700 lei/lună”.

Ministrul Educației Ligia Deca a declarat că „Am debirocratizat procesul pentru a sprijini elevii care au nevoie. Vom proteja elevii, procesul urmând sa fie confidențial”.

Burse pentru elevi – extras din documentul Ministerului Educației

Art. 103

(1) Elevii de la cursurile cu frecvența zi din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Cuantumul minim al burselor și metodologia cadru de acordare a burselor sunt aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, denumit în continuare CNFIP.

(2) Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație a unităților de învățământ în funcție de:

a) sume alocate de autoritățile administrației public locale;

b) alte venituri obținute potrivit legii.

(3) Prin excepție de la prevederile alin.

(1), pentru anul școlar 2023-2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:

a) bursă de merit – 450 lei/lună;

b) bursă socială – 300 lei/lună;

c) bursă tehnologică – 300 lei/lună;

(4) Bursă de merit reprezintă o formă de stimulare a performanței elevilor.

(5) Bursă socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, prevăzute în metodologia cadru, în vedere susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar.

(6) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor personale și informațiilor referitoare la situația de dificultate în care se află.

(7) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

Acordarea dreptului se face în urmă comunicării de către agențiile pentru plăti și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, a listei elevilor care frecventează învățământul cu frecvența, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune în luna anterioară celei de raportare a listei.

(8) Bursele sociale se acordă în baza unor condiții privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitului pe venit, conform metodologiei cadru prevăzută la alin.

(1). Verificarea veniturilor declarate de părinții/tutorii legal instituiți /reprezentanții legali ai elevilor minori, în vederea acordării dreptului la bursă socială, de către unitatea de învățământ, se face prin solicitarea eliberării unui document care să ateste situația veniturilor declarate către organul central fiscal în a cărui rază teritorială se află situat beneficiarul.

(9) În unitățile de învățământ în care își desfășoară activitatea mediatori școlari, aceștia sunt implicați în informarea și susținerea familiilor pentru accesarea burselor.

(10) Bursă tehnologică reprezintă o formă de stimulare a elevilor care urmează învățământul tehnologic în condițiile metodologiei cadru, în conformitate cu prioritățile Ministerului Educației.

(11) Pentru stimularea excelenței elevii beneficiază de burse de excelență olimpică I și ÎI, acestea fiind alocate în funcție de distincțiile primite de către aceștia, după cum urmează:

a) Bursă de excelență olimpică I se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III și mențiune, la olimpiadele școlare internaționale, respectiv campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.

Bursele de excelență olimpică I se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreagă durata a anului școlar următor obținerii distincției. Prin excepție, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar;

b) Bursă de excelență olimpică II se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III la olimpiadele școlare naționale organizate și finanțate de Ministerul Educației. Bursele de excelență olimpică II se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreagă durata a anului școlar următor obținerii distincției.

Prin excepție, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar.

(12) Bursele elevilor din învățământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educației, după cum urmează:

a) Bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasa de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor și condițiilor stabilite prin metodologia-cadru;

b) Bursele sociale pentru toți elevii care se încadrează în criteriile și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

c) Bursele tehnologice pentru elevii care frecventează învățământul tehnologic și care se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

d) Bursele de excelență olimpică I și II pentru toți elevii care au obținut distincțiile prevăzute în alin. 11, lit. a) și b), cu respectarea metodologiei-cadru.

(13) Elevii și părinții sunt informați cu privire la criteriile, condițiile și metodologia de acordare a burselor cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de dată-limita pentru depunerea cererilor și documentelor justificative.

(14) Bursele sociale sau bursele tehnologice se pot cumula cu orice tip de bursă.

(15) Prin excepție de la prevederile alin. (1), elevii din unitățile de învățământ preuniversitar particular, inclusiv confesional:

a) beneficiază de bursele de excelență olimpică I și II;

b) beneficiază de burse sociale dacă sunt școlarizați fără taxe;

c) beneficiază de burse tehnologice dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru.

(16) Printre beneficiarii burselor de merit se numără de drept elevii care au obținut premiul I la concursurile școlare naționale recunoscute de Ministerul Educației, dacă acestea nu au fost finanțate de Ministerul Educației, câștigătorii medaliilor de aur la campionatele naționale organizate de Federațiile Sportive Naționale în sporturi olimpice, precum și alte categorii de elevi cu performanțe educaționale, artistice sau sportive în conformitate cu prevederile metodologiei cadru prevăzute la alin. (1).

(17) Cuantumul lunar al burselor de excelență olimpică I/internațională și ÎI/națională este diferențiat în funcție de nivelul distincției obținute, după cum urmează:

a) pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul salariului de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

b) pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 75% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

c) pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 50% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

d) pentru mențiune, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 25% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia.

e) bursă de excelență olimpică II/națională este în cuantum de 700 lei/luna și poate fi actualizat, anual, prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației la propunerea CNFIP.

(18) Elevul care nu a obținut media 10 la purtare la finalul anului școlar pierde bursă de merit în anul școlar următor.

(19) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.

(20) Elevii pot beneficia și de alte tipuri de burse, pe baza de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

(21) Elevii străini din învățământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

(22) Statul român poate alocă anual, prin hotărâre a Guvernului, un număr de burse pentru școlarizarea elevilor și cursanților străini, în baza unor acorduri bilaterale, a ofertei unilaterale a statului român sau la propunerea ministerelor interesate.

(23) Condițiile de școlarizare a elevilor străini, inclusiv condițiile de finanțare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

BURSE DE AJUTOR SOCIAL – condiții de acordare

Ordin nr. 5379 / 2022 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat

Art. 14. Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcţie de situaţia materială a familiei sau a susţinătorilor legali.

Art. 16. (2) Elevii care acumulează 10 sau mai multe absenţe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de ajutor social pentru luna respectivă.

Art. 15. (1) Bursele de ajutor social se acordă elevilor care se încadrează în cel puţin una din următoarele situaţii:

a) elevi proveniţi din familii care nu realizează un venit mediu net lunar pe ultimele 12 luni pe membru de familie mai mare de 50% din salariul minim net pe economie după cum salariatul are în întreţinere 0, 1, 2, 3, repectiv 4 sau mai mult de 4 persoane ).

b) elevi orfani sau crescuţi de un singur părinte (fără pensia de întreţinere din partea celuilalt părinte) sau elevi cu tată declarat necunoscut sau elevi abandonaţi de părinţi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie socială;

c) elevi care au deficienţe / afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:

I. boli şi tulburări ale sistemului nervos şi ale funcţiilor mentale globale;
II. boli ale structurilor şi funcţiilor senzoriale;
III. boli ale structurii laringelui şi funcţiilor sale;
IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular şi ale funcţiilor sale;
V. boli ale structurii aparatului respirator şi ale funcţiilor sale;
VI. boli ale structurii sistemului imunitar şi ale funcţiilor sale;
VII. boli ale structurii şi funcţiilor sistemelor digestiv, metabolic şi endocrin;
VIII. boli ale structurii funcţiilor aparatului urinar cu sau fără insuficienţă renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
IX. boli ale structurii şi funcţiilor aparatului locomotor şi corespunzătoare mişcării;
X. boli ale structurii pielii, anexelor şi funcţiilor tegumentului;
XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele şi metastazele);
XII. boli genetice;
XIII. transplantul de organe, ţesuturi şi celule, stările posttransplant;
XIV. orice altă boală, tulburare sau afecţiune, de exemplu, cronică / genetică / care necesită tratament îndelungat pentru cel puţin 6 luni sau servicii de abilitare şi reabilitare pentru cel puţin 6 luni sau îngrijiri paliative şi care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;
Art. 17. Pentru obţinerea bursei de ajutor social, elevii majori sau părinţii / reprezentanţii legali ai elevilor minori depun o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei de ajutor social în primele 20 zile lucrătoare ale anului şcolar.

Art. 23. La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, se iau în calcul toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocaţia complementară  pentru copii, cu excepţia burselor şcolare şi universitare.

Burse sociale: ACTE NECESARE (pentru elevii care se încadrează la art. 15 lit. a):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea ”Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Adeverinţă în original cu VENITUL NET LUNAR realizat de fiecare membru de familie (unde e cazul) pe ultimele 12 luni: SEPTEMBRIE 2021 – AUGUST 2022 (inclusiv valoarea tichetelor de masă);
5. Talon de şomaj / talon de pensie / talon de pensie alimentară ( unde este cazul );
6. Copie după taloanele cu alocaţia / alocaţia compementară pentru copii pe lunile respective;
7. DECLARAŢIE pe propria răspundere (pentru persoanele majore din familie care nu au realizat venit pe lunile respective);
8. Adeverinţă de venit fiscal pentru persoanele majore din familie care nu sunt elevi / studenţi (de la FISC pe anul 2022);
9. Adeverinţă de la şcoală pentru fraţii elevi sau studenţi;

Burse sociale: ACTE NECESARE ( pentru elevii orfani):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Copie după certificatul de deces (în cazul copiilor orfani de un părinte sau de ambii părinţi)

ACTE NECESARE ( pentru elevii crescuţi de un singur părinte sau abandonaţi de părinţi, pentru care a fost instituită o măsură de protecţie socială):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Copie după sentinţa de divorţ / hotărârea judecătorească de încredinţare a copilului sau declaraţie notarială a părintelui care creşte singur copilul; respectiv Copie legalizată după actul ce atestă măsura de protecţie socială ( în cazul elevilor abandonaţi)

Burse sociale: ACTE NECESARE ( pentru elevii bolnavi):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Certificat medical în original eliberat de medicul specialist şi avizat de medicul de familie / medicul de la cabinetul şcolar

IMPORTANT:

1. Elevii care beneficiază de bursa „Bani de liceu”, pot obţine şi bursă de studiu / merit / performanţă / ajutor social, cu condiţia îndeplinirii criteriilor specifice tipului de bursă.
2. Bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de studiu, sau cu bursa de merit sau cu bursa de performanţă, cu condiţia îndeplinirii criteriilor specifice tipului de bursă.
3. Elevii care au dreptul să primească atât bursă de performanţă, cât şi bursă de merit sau bursă de studiu, trebuie să opteze pentru una din acestea.

OBSERVAŢII:

– VENITUL MEDIU NET LUNAR pe membru de familie să nu depăşească plafonul prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. a);

– FAMILIA înseamnă: soţul, soţia şi copii lor necăsătoriţi care locuiesc împreună şi participă integral sau parţial la bugetul de venituri şi cheltuieli, sau persoana necăsătorită care locuieşte împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa, sau presoanele necăsătorite cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc împreună şi participă integral sau parţial la bugetul de venituri şi cheltuieli.

– Bursele de ajutor social se acordă şi pe perioada vacanţelor şcolare, pentru elevii care au promovat anul şcolar sau care la sfârşitul anului şcolar sunt corigenţi la o singură disciplină de învăţământ şi au acumulat cel mult 20 absenţe nemotivate/ an.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Amenzi de aproape 20.000 de lei date de ITM Cluj la benzinării. Nereguli constatate

Publicat

benzinarie carburanti pixabay

Inspectorii ITM Cluj au efectuat controale  la un număr de 20 de angajatori din județul Cluj din domeniul depozitării si comercializării carburanților auto și s-au aplicat sancțiuni contravenționale în cuantum total de 18.500 lei.

Astfel, patru societăți comerciale au fost sancționate contravențional cu un număr de cinci amenzi, pentru: neorganizarea evidenței orelor lucrate, cu evidențierea zilnică a orelor de începere și de sfârșit ale  programului de lucru pentru fiecare salariat în parte; neasigurarea supravegherii purtării echipamentului individual de protecție de către lucrători; neasigurarea autorizării operatorului care deservea stația GPL; lipsa instruirii lucrătorilor în domeniului securității și sănătății în muncă; lipsa semnalizării zonelor cu pericol de explozie.

Reprezentanții ITM Cluj au desfăsurat în perioada 02.09-04.09.2024  acţiuni de control pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind incheierea si executarea contractelor individuale de munca si pentru verificarea modului in care sunt respectate cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor, de către angajatorii care desfasoara activitati de depozitare si comercializare a carburantilor auto.

Motivarea campaniei

”Acțiunile Inspecției Muncii din anul 2023 în unitățile de distribuție a carburanților auto, generate și de unele evenimente grave cu consecințe deosebite asupra sănătății și securității lucrătorilor, precum și asupra altor persoane aflate în apropiere, au relevat faptul că nu toți angajatorii din acest domeniu respectă prevederile legale privind cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, precum și prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă.

Ca urmare a numărului mare de neconformități identificate, respectiv a numărului mare de măsuri dispuse, a apărut necesitatea continuării acestor demersuri prin inițierea și desfășurarea unei noi campanii naționale de verificare în acest domeniu”, a precizat ITM Cluj.

Citește mai departe

Editorial Opinii

OPINIE. Adrian Marian: Victoria lui Mircea Lucescu

Publicat

Lucescu

Bogăția unei țări nu este determinată de bogățiile solului, subsolului sau frumusețea peisajului, ci de inteligența și educația populației care ocupă acel teritoriu. Parafrazând, extrapolând, am spune că valoarea și perspectiva sportivă a unei țări nu este determinată de numărul de medalii sau anumite valori individuale ori de moment, ci de calitatea antrenorilor și valorilor manageriale implicate în sport.

Exagerând oarecum retoric, unul dintre cei mai mari jurnaliști de sport din România, Ioan Chirilă, spunea că recunoaște doar trei antrenori în sportul românesc –  Ion Țiriac în tenis, Bela Karoly în gimnastică și Mircea Lucescu în fotbal.

Despre Lucescu , un alt fotbalist uriaș, magicianul Nicolae Dobrin într-o carte autobiografică, zicea că-i un om și fotbalist de excepție, dar nu s-a realizat ca și jucător la un nivel și mai înalt pentru că pe primul loc la el era școala, nu fotbalul. Excepțional surprins adevărul, într-adevăr, Mircea Lucescu nu a neglijat niciodată școala în ciuda giganticei pasiuni pentru fotbal. A încercat să insufle respectul și dragostea de școală și elevilor săi, iar Ioan Andone, cu un ales respect, povestește că în toate deplasările vizitau muzee și principalele atracții culturale în oraș.

Un martor ocular povestește că o profesoară universitară de la Comerț Exterior a întrebat la un sfârșit de semestru studenții dacă îl cunosc pe colegul lor Mircea Sandu, pe atunci jucător la Sportul Studențesc și mai apoi președinte al Federației Române de Fotbal. Studenții nu îl cunoșteau, iar profesoara i-a rugat să îi transmită lui Sandu ( zis ”Nașul” vânzător/trădător de meciuri) să mai meargă și la facultate pentru că Lucescu a fost și el student acolo și era un student exemplar.

A învățat franceza, italiana, portugheza

Un fost talent pierdut al fotbalului românesc, Năsturescu amintea cum în cantonamente ei jucau table, remi, cărți, iar Mircea Lucescu învăța de unul singur franceză. De altfel, jurnaliștii italieni au rămas amorezați când după celebrul meci din 1983 în care România a învins Italia, antrenorul Naționalei României, Mircea Lucescu a răspuns direct în italiană întrebărilor.  La mare maturitate a învățat și portugheza pentru a-i antrena mai bine pe puștii aduși din Brazilia în Europa la care le creștea cota de zeci de ori.

Singur că a avut și sincope. Dar oamenii deștepți au știut să-l prețuiască. Când galeria din tribune de la Donețk îl huiduia pentru că echipa trecea printr-o perioadă mai proastă, patronul lui Șahtior, Rinat Ahmetov, a venit cu avionul personal i-a dublat salariul, a prelungit contractul cu el cu 5 ani și a făcut public acest lucru. A închis gura tuturor, iar Lucescu a răspuns câștigând cupe europene ale cluburilor și campionate naționale.

În Italia a promovat de două ori cu Brescia și valoarea l-a impus la Internationale Milano în sezonul 1998-1999. A început fulminant campionatul cu o serie incredibilă de victorii cu peste 4, 5 goluri marcate pe meci. Un odios complot al vedetelor italiene era evident pentru că se vedea că pe teren își dau viața pentru echipă în special ”extraherii” sudamericani si alții (Zaneti, Simeone, Ivan Zamorano s.a) în timp ce superstarurile italiene mimează. Masimo Morati a declarat că a fost cel mai bun antrenor pe care l-a avut vreodată la Internationale Milano, dar a fost sabotat și silit să plece. Morati a dat afară la sfârșitul acelui campionat nu mai puțin decat 9 jucători, unii cu nume foarte sonore: Bergomi, Bagio, Pagliuca.

Rezultate de excepție în Turcia

În Turcia a câstigat campionatul după 50 de ani cu Beșiktaș, iar cu Galatasaray a câștigat Supercupa Europei și apoi, ca antrenor al Naționalei Turciei a pus bazele unei reprezentative de tineri care au impresionat la Euro 2024.

A revitalizat total fotbalul românesc când a venit la Rapid două campionate. A câștigat un campionat, iar într-un an Federația ”Nașului ” l-a furat cu nemernicie prin arbitraj si al luat locul doi și ” doar ” Cupa României.

Înainte de toate, ca antrenor la 37 de ani al Naționalei României a reușit în 1984 să ne califice la Europene de pe locul 4 valoric după Italia (campioană mondială en titre), Cehia (vicecampioană mondială) și Suedia ( cândva și ea vicecampioană mondială) , iar la acele campionate europene am fost clasați pe locul 7. Șapte în Europa !

A luat ca antrenor – jucător Corvinul Hunedoara și a transformat niște anonimi în internaționali- Petcu, Bogdan, Văetuș, Alexa, iar pe unii i-a crescut încât și-au găsit loc definitiv în galeria marilor jucători din istoria campionatului – Klein, Rednic, Andone, Mateuț, Gabor !

A fost dat afară de la Națională după o senzațională victorie cu 4-0 împotriva Austriei să-i facă loc lui Jenei.

Dinamo a lui Luce

Unii spun că nu a fost cea mai titrată, însă cea mai valoroasă echipa de fotbal românească din toate timpurile a fost Dinamo 1988-1990 formată integral de el. Din acea echipă  au fost selectați nu câțiva , ci 12 fotbalisti in Lotul Romania de la Campionatul din Italia 1990. A fost prăduită echipa și clubul de hoți.

Mai impresionante decât cupele europene și trofeele naționale, rămân reușitele de senzație în selectarea și promovarea unor jucători sau reinventarea altora. L-a reinventat pe Balaci ca și coordonator de joc, i-a vindecat depresia lui Cămătaru, cel mai hulit fotbalist din țară la un moment dat, și l-a făcut super golgeter. L-a reînviat pe Boloni, un jucător absolut uitat, și i-a dat încredere pentru a fi creier al echipei  la națională și la Steaua. Răducioiu, Lupu, Lupescu, Șumudică, Timofte nu ar fi fost cunoscuți fără el și atâția brazilieni de la Șahtior și tineri de  la alte echipe.

Diego Simeone, cel mai bine plătit antrenor din lume, spune că la 17 ani când l-a transferat Lucescu la Pisa, cel puțin odată pe săptămână îl lua acasă în familie la masă pentru a-i da curaj și încredere. Și i-a dat și lui și multor altora.

Nu i s-au mai dat șanse lui Lucescu să antreneze nici Generatia de aur în 1994 sau 98 nici generatia  talentată a lui Chivu și Mutu. S-au temut de el, l-au invidiat și invidia naște ură.

Din patriotism

Situația de acum este atât de gravă încât merituosul antrenor Edi Iordănescu care își cunoaște cel mai bine oamenii și-a dat demisia. Componenții naționalei României (în afară de Denis Man) nu mai joacă nimic pe nicăieri. Echipele de club românești sunt umilite de echipe din Cipru, Kazahstan, Slovenia, Danemarca.

În condițiile acestea cel care a fost căpitan la 19 ani pe Wembley , în 1969, al Naționalei României a venit să se bată ! A venit (poate) să ia bătaie la 79 de ani !

El nu mai are nevoie nici de bani, nici de glorie. A venit din patriotism. Un cuvânt transformat în ridicol de prea mulți potentați ai zilei de azi !  Este poate un risc să publici un asemenea text cu o oră înainte de meci, dar este cert că Mircea Lucescu are deja o victorie. O mare victorie a patriotismului, a sacrificiului, a generozității celui care a mai venit să dea ceva sportului și fotbalului românesc din ceea ce știe. ȘTIE !

Are un meci cu o echipă cu jucători mai scumpi, mai bine cotați, mai buni decât ai noștri. Mai poate face minuni Mircea Lucescu? Hai România!

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Mai mulți bani pentru unii pensionari, de la 1 octombrie. Cum se va calcula impozitul pe pensie?

Publicat

De

Bani 1 octombrie

De la 1 octombrie 2024, pragul de impozitare pentru pensii va crește de la 2.000 la 3.000 de lei, ceea ce va aduce o ușoară creștere a veniturilor nete pentru unii pensionari.

O schimbare importantă va avea loc la 1 octombrie 2024, când pragul de impozitare pentru pensii va fi majorat de la 2.000 la 3.000 de lei. Această măsură va aduce creșteri în cuantumul pensiilor nete pentru unii beneficiari.

Cum se calculează impozitul pe pensie?

Mecanismul de calcul al impozitului prevede că din cuantumul brut al pensiei se scad cei 3.000 de lei – sumă neimpozabilă, iar pe diferență se aplică un impozit de 10%. Astfel, pensionarii vor beneficia de un venit net mai mare, în urma acestor schimbări legislative.

„Și aici vom avea o creștere, este un element de care trebuie ținut cont, pentru că începând cu 1 octombrie, se va modifica pragul de impozitare de la 2.000 la 3.000 de lei, având în vedere recalcularea pensiei care a adus creșteri în rândul cuantumurilor de pensie și va fi o creștere. Așadar, de la 1 octombrie, unii dintre beneficiarii de prestații vor mai avea câțiva bănuți în plus. Mecanismul de calcul al impozitului este din cuantumul brut al pensiei stabilite pe decizie se scad cei 3.000 de lei, diferența se aplică procentului de 10%, ce rezultă se scade din cuantumul brut al pensiei și rezultă cuantumul net al pensiei”, a explicat Mariana Sălciuan, directorul Casei Județene de Pensii Cluj.

La acest moment, Casa Județeană de Pensii Cluj nu poate estima câte persoane vor fi afectate de modificarea pragului de impozitare, deoarece pensiile pentru luna octombrie nu au fost încă procesate, a arătat Mariana Sălciuan.

Calcul: Câți bani va primi un român cu pensia de 3.500 de lei?

În prezent, toate pensiile care depășesc pragul de 2.000 lei sunt impozitate cu 10%. Noua lege care crește plafonul de impozitare la suma de 3.000 de lei a fost promulgată ieri de preşedintele Klaus Iohannis.

Dacă în acest moment, un pensionar cu o pensie de 2.900 de lei plătește un impozit de 10% pentru 900 de lei, adică 90 de lei, de la 1 octombrie va rămâne cu întreaga sumă, deoarece nu va mai plăti impozit deloc.

Similar, la o pensie de 3.500 lei se va aplica un impozit de 10% doar pentru 500 de lei, adică 50 de lei față de 150 (pentru 1.500 de lei), cât se plătește acum. Așadar, pensionarul va beneficia de o creștere a veniturilor de 100 de lei, de la 3.350 de lei la 3.450 de lei.

Pensiile vor fi indexate la 1 ianuarie

Mariana Sălciuan a anunțat de asemenea că, începând cu 1 ianuarie 2024, valoarea punctului de referință pentru pensii va fi indexată și reașezată conform legislației în vigoare. De la aceeași dată, se va modifica și nivelul indemnizației sociale minime garantate pentru pensionari.

„Va fi indexată și reașezată valoarea punctului de referință începând cu data de 1 ianuarie, este un indicator care se modifică anul, prin legea bugetului asigurări sociale și are formula de calcul dată de lege. De asemenea, tot începând cu 1 ianuarie a fiecărui an se modifică și nivelul indemnizației sociale minim garantată pentru pensionari, care se referă la venitul minim garantat de plată pentru o persoană care beneficiază de o pensie. Este o formulă dată de lege”, a mai arătat directorul Casei de Pensii Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Fetiță dispărută din Baciu. E căutată de familie și poliție

Publicat

De

Fetiță dispărută din Baciu

Fetiță dispărută din localitatea Baciu, Cluj.

Daria Cocoi are 13 ani și a plecat de acasă joi seara.

Fetiță dispărută din Baciu. E căutată de familie și poliție

La data de 6 septembrie, Secția 3 Poliție Rurală Baciu a fost sesizată despre faptul că minora Daria Alexandra Cocoi, în vârstă de 13 de ani, a plecat în mod voluntar de la locuința din comuna Baciu.

Fetița a plecat în cursul serii de joi, 5 septembrie, în jurul orei 21.00, iar până în prezent nu a revenit.

Sunați la 112 dacă o vedeți

Daria Alexandra Cocoi are 1,58 centimetri înălțime, 40 de kilograme, păr lung de culoare șaten și ochi căprui.

La momentul plecării era îmbrăcată cu o rochie lungă de tip animal print de culoare gri.

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre tânără sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit 112!

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax