Connect with us

ACTUALITATE

În anul școlar 2023-2024, BURSELE sociale pentru elevi vor fi mai MARI. Condițiile de acordare și ACTELE necesare

Publicat


În anul școlar 2023-2024, elevii vor primi burse mai mari. Cuantumul burselor ar putea fi majorat din anul școlar viitor, potrivit proiectele legilor Educației. Va crește bursa socială și cea de merit. Nu va mai fi însă acordată bursa de performanță, scrie Alba24.ro.

Totodată, potrivit modificărilor facute prin noile legi ale Educatției, aproximativ 1.000.000 de elevi se vor bucura de bursa anuală, iar alocările se vor realiza din bugetul Ministerului Educatiei.

Bursa socială va fi 300 de lei (acum 200 de lei), iar bursa de merit va fi 450 lei (acum 200 de lei).

În documente Ministerului Educației se menționează că valoarea minimă a burselor și criteriile de acordare se reglementează prin ordin de ministru, dar se precizează valorile burselor pentru anul școlar viitor 2023-2024.

Cuantumul minim al burselor și metodologia cadru de acordare a burselor vor fi adoptate prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar (CNFÎP).

Ce valoare vor avea bursele în anul școlar 2023 – 2024

”pentru anul școlar 2023/2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:

– bursă de merit – 450 lei/lună;
– bursă socială – 300 lei/lună;
– bursă tehnologică – 300 lei/lună;
– bursa de excelenţă olimpică I/internaţională – 1.000 lei/lună;
– bursa de excelenţă olimpică II/naţională – 700 lei/lună”.

Ministrul Educației Ligia Deca a declarat că „Am debirocratizat procesul pentru a sprijini elevii care au nevoie. Vom proteja elevii, procesul urmând sa fie confidențial”.

Burse pentru elevi – extras din documentul Ministerului Educației

Art. 103

(1) Elevii de la cursurile cu frecvența zi din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Cuantumul minim al burselor și metodologia cadru de acordare a burselor sunt aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, denumit în continuare CNFIP.

(2) Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație a unităților de învățământ în funcție de:

a) sume alocate de autoritățile administrației public locale;

b) alte venituri obținute potrivit legii.

(3) Prin excepție de la prevederile alin.

(1), pentru anul școlar 2023-2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:

a) bursă de merit – 450 lei/lună;

b) bursă socială – 300 lei/lună;

c) bursă tehnologică – 300 lei/lună;

(4) Bursă de merit reprezintă o formă de stimulare a performanței elevilor.

(5) Bursă socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, prevăzute în metodologia cadru, în vedere susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar.

(6) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor personale și informațiilor referitoare la situația de dificultate în care se află.

(7) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

Acordarea dreptului se face în urmă comunicării de către agențiile pentru plăti și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, a listei elevilor care frecventează învățământul cu frecvența, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune în luna anterioară celei de raportare a listei.

(8) Bursele sociale se acordă în baza unor condiții privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitului pe venit, conform metodologiei cadru prevăzută la alin.

(1). Verificarea veniturilor declarate de părinții/tutorii legal instituiți /reprezentanții legali ai elevilor minori, în vederea acordării dreptului la bursă socială, de către unitatea de învățământ, se face prin solicitarea eliberării unui document care să ateste situația veniturilor declarate către organul central fiscal în a cărui rază teritorială se află situat beneficiarul.

(9) În unitățile de învățământ în care își desfășoară activitatea mediatori școlari, aceștia sunt implicați în informarea și susținerea familiilor pentru accesarea burselor.

(10) Bursă tehnologică reprezintă o formă de stimulare a elevilor care urmează învățământul tehnologic în condițiile metodologiei cadru, în conformitate cu prioritățile Ministerului Educației.

(11) Pentru stimularea excelenței elevii beneficiază de burse de excelență olimpică I și ÎI, acestea fiind alocate în funcție de distincțiile primite de către aceștia, după cum urmează:

a) Bursă de excelență olimpică I se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III și mențiune, la olimpiadele școlare internaționale, respectiv campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.

Bursele de excelență olimpică I se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreagă durata a anului școlar următor obținerii distincției. Prin excepție, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar;

b) Bursă de excelență olimpică II se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III la olimpiadele școlare naționale organizate și finanțate de Ministerul Educației. Bursele de excelență olimpică II se acordă lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreagă durata a anului școlar următor obținerii distincției.

Prin excepție, elevii din ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar.

(12) Bursele elevilor din învățământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educației, după cum urmează:

a) Bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasa de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor și condițiilor stabilite prin metodologia-cadru;

b) Bursele sociale pentru toți elevii care se încadrează în criteriile și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

c) Bursele tehnologice pentru elevii care frecventează învățământul tehnologic și care se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru;

d) Bursele de excelență olimpică I și II pentru toți elevii care au obținut distincțiile prevăzute în alin. 11, lit. a) și b), cu respectarea metodologiei-cadru.

(13) Elevii și părinții sunt informați cu privire la criteriile, condițiile și metodologia de acordare a burselor cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de dată-limita pentru depunerea cererilor și documentelor justificative.

(14) Bursele sociale sau bursele tehnologice se pot cumula cu orice tip de bursă.

(15) Prin excepție de la prevederile alin. (1), elevii din unitățile de învățământ preuniversitar particular, inclusiv confesional:

a) beneficiază de bursele de excelență olimpică I și II;

b) beneficiază de burse sociale dacă sunt școlarizați fără taxe;

c) beneficiază de burse tehnologice dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin metodologia-cadru.

(16) Printre beneficiarii burselor de merit se numără de drept elevii care au obținut premiul I la concursurile școlare naționale recunoscute de Ministerul Educației, dacă acestea nu au fost finanțate de Ministerul Educației, câștigătorii medaliilor de aur la campionatele naționale organizate de Federațiile Sportive Naționale în sporturi olimpice, precum și alte categorii de elevi cu performanțe educaționale, artistice sau sportive în conformitate cu prevederile metodologiei cadru prevăzute la alin. (1).

(17) Cuantumul lunar al burselor de excelență olimpică I/internațională și ÎI/națională este diferențiat în funcție de nivelul distincției obținute, după cum urmează:

a) pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul salariului de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

b) pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 75% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

c) pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 50% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia;

d) pentru mențiune, cuantumul lunar al bursei de merit olimpic internațional reprezintă echivalentul a 25% din salariul de baza minim brut pe țară garantat în plata la dată acordării acesteia.

e) bursă de excelență olimpică II/națională este în cuantum de 700 lei/luna și poate fi actualizat, anual, prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației la propunerea CNFIP.

(18) Elevul care nu a obținut media 10 la purtare la finalul anului școlar pierde bursă de merit în anul școlar următor.

(19) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.

(20) Elevii pot beneficia și de alte tipuri de burse, pe baza de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

(21) Elevii străini din învățământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

(22) Statul român poate alocă anual, prin hotărâre a Guvernului, un număr de burse pentru școlarizarea elevilor și cursanților străini, în baza unor acorduri bilaterale, a ofertei unilaterale a statului român sau la propunerea ministerelor interesate.

(23) Condițiile de școlarizare a elevilor străini, inclusiv condițiile de finanțare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

BURSE DE AJUTOR SOCIAL – condiții de acordare

Ordin nr. 5379 / 2022 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar de stat

Art. 14. Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcţie de situaţia materială a familiei sau a susţinătorilor legali.

Art. 16. (2) Elevii care acumulează 10 sau mai multe absenţe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de ajutor social pentru luna respectivă.

Art. 15. (1) Bursele de ajutor social se acordă elevilor care se încadrează în cel puţin una din următoarele situaţii:

a) elevi proveniţi din familii care nu realizează un venit mediu net lunar pe ultimele 12 luni pe membru de familie mai mare de 50% din salariul minim net pe economie după cum salariatul are în întreţinere 0, 1, 2, 3, repectiv 4 sau mai mult de 4 persoane ).

b) elevi orfani sau crescuţi de un singur părinte (fără pensia de întreţinere din partea celuilalt părinte) sau elevi cu tată declarat necunoscut sau elevi abandonaţi de părinţi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie socială;

c) elevi care au deficienţe / afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:

I. boli şi tulburări ale sistemului nervos şi ale funcţiilor mentale globale;
II. boli ale structurilor şi funcţiilor senzoriale;
III. boli ale structurii laringelui şi funcţiilor sale;
IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular şi ale funcţiilor sale;
V. boli ale structurii aparatului respirator şi ale funcţiilor sale;
VI. boli ale structurii sistemului imunitar şi ale funcţiilor sale;
VII. boli ale structurii şi funcţiilor sistemelor digestiv, metabolic şi endocrin;
VIII. boli ale structurii funcţiilor aparatului urinar cu sau fără insuficienţă renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
IX. boli ale structurii şi funcţiilor aparatului locomotor şi corespunzătoare mişcării;
X. boli ale structurii pielii, anexelor şi funcţiilor tegumentului;
XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele şi metastazele);
XII. boli genetice;
XIII. transplantul de organe, ţesuturi şi celule, stările posttransplant;
XIV. orice altă boală, tulburare sau afecţiune, de exemplu, cronică / genetică / care necesită tratament îndelungat pentru cel puţin 6 luni sau servicii de abilitare şi reabilitare pentru cel puţin 6 luni sau îngrijiri paliative şi care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;
Art. 17. Pentru obţinerea bursei de ajutor social, elevii majori sau părinţii / reprezentanţii legali ai elevilor minori depun o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei de ajutor social în primele 20 zile lucrătoare ale anului şcolar.

Art. 23. La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, se iau în calcul toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocaţia complementară  pentru copii, cu excepţia burselor şcolare şi universitare.

Burse sociale: ACTE NECESARE (pentru elevii care se încadrează la art. 15 lit. a):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea ”Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Adeverinţă în original cu VENITUL NET LUNAR realizat de fiecare membru de familie (unde e cazul) pe ultimele 12 luni: SEPTEMBRIE 2021 – AUGUST 2022 (inclusiv valoarea tichetelor de masă);
5. Talon de şomaj / talon de pensie / talon de pensie alimentară ( unde este cazul );
6. Copie după taloanele cu alocaţia / alocaţia compementară pentru copii pe lunile respective;
7. DECLARAŢIE pe propria răspundere (pentru persoanele majore din familie care nu au realizat venit pe lunile respective);
8. Adeverinţă de venit fiscal pentru persoanele majore din familie care nu sunt elevi / studenţi (de la FISC pe anul 2022);
9. Adeverinţă de la şcoală pentru fraţii elevi sau studenţi;

Burse sociale: ACTE NECESARE ( pentru elevii orfani):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Copie după certificatul de deces (în cazul copiilor orfani de un părinte sau de ambii părinţi)

ACTE NECESARE ( pentru elevii crescuţi de un singur părinte sau abandonaţi de părinţi, pentru care a fost instituită o măsură de protecţie socială):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Copie după sentinţa de divorţ / hotărârea judecătorească de încredinţare a copilului sau declaraţie notarială a părintelui care creşte singur copilul; respectiv Copie legalizată după actul ce atestă măsura de protecţie socială ( în cazul elevilor abandonaţi)

Burse sociale: ACTE NECESARE ( pentru elevii bolnavi):

1. Cerere tip – de la secretariatul colegiului (sau de pe site-ul colegiului) şi dosar tip PLIC;
2. Declaraţie COMPONENŢA familiei şi OCUPAŢIA fiecărui membru;
3. Copie după actul de identitate pentru fiecare membru al familiei(certificat de naştere sau carte de identitate (nu amândouă), cu menţiunea „Conform cu originalul” pe fiecare pagină, sub care semnează atât dirigintele cât şi elevul);
4. Certificat medical în original eliberat de medicul specialist şi avizat de medicul de familie / medicul de la cabinetul şcolar

IMPORTANT:

1. Elevii care beneficiază de bursa „Bani de liceu”, pot obţine şi bursă de studiu / merit / performanţă / ajutor social, cu condiţia îndeplinirii criteriilor specifice tipului de bursă.
2. Bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de studiu, sau cu bursa de merit sau cu bursa de performanţă, cu condiţia îndeplinirii criteriilor specifice tipului de bursă.
3. Elevii care au dreptul să primească atât bursă de performanţă, cât şi bursă de merit sau bursă de studiu, trebuie să opteze pentru una din acestea.

OBSERVAŢII:

– VENITUL MEDIU NET LUNAR pe membru de familie să nu depăşească plafonul prevăzut la art. 15 alin. (1) lit. a);

– FAMILIA înseamnă: soţul, soţia şi copii lor necăsătoriţi care locuiesc împreună şi participă integral sau parţial la bugetul de venituri şi cheltuieli, sau persoana necăsătorită care locuieşte împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa, sau presoanele necăsătorite cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc împreună şi participă integral sau parţial la bugetul de venituri şi cheltuieli.

– Bursele de ajutor social se acordă şi pe perioada vacanţelor şcolare, pentru elevii care au promovat anul şcolar sau care la sfârşitul anului şcolar sunt corigenţi la o singură disciplină de învăţământ şi au acumulat cel mult 20 absenţe nemotivate/ an.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

UBBMed – PREVENȚIA cancerului de sân în comunitatea UBB Cluj-Napoca

Publicat

Centrul de Cercetare Avansată și Abordare Comprehensivă a Cancerului, co-fondat de Institutul Oncologic „Prof. univ. dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca (IOCN) și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) prin programul strategic UBBMed, inițiază, sub coordonarea prof. univ. dr. Patriciu Achimaș și prof univ. dr. Daniel David, rectorul UBB, un proiect de prevenție primară-secundară în cancerul de sân, în context psihologic, pentru persoanele eligibile din comunitatea UBB – femei de peste 40 de ani, fără diagnostic oncologic, cu contract de muncă sau student la UBB.

„Conform literaturii de specialitate, este recomandată participarea la screening pentru femeile care au antecedente familiale și genetice (mai ales mame, surori, fiice), stil de viață precum obezitate, sedentarism, consum de alcool, fumat, dar și pentru femeile care nu au născut nicodată un copil sau au născut primul copil după vârsta de 30 ani.

UBBMed – PREVENȚIA cancerului de sân în comunitatea UBB Cluj-Napoca

Demersul este atât un studiu științific – investigând mecanisme psihologice relevante prevenției primare-secundare prin mamografie în cancerul de sân -, cât și un serviciu de sănătate care țintește prevenția primară-secundară a cancerului de sân, adresat comunității UBB.

„Cancerul de sân este o problemă clinică majoră, pentru care există însă mijloace moderne de abordare pe linia prevenției primare, secundare și a tratamentului oncologic biomedical în context psihologic. Într-adevăr, studiile de specialitate arată că abordarea biomedicală a cancerului într-un context psihologic eficientizează întregul demers clinic.

Ca model de integrare a abordării biomedicale a cancerului la sân într-un context psihologic ne raportăm la setul de bune practici ale Center for Behavioral Oncology de la Icahn School of Medicine at Mount Sinai (unde unul dintre coordonatori este implicat direct – prof. univ. dr. Daniel David), incluzând tradiția de excelență a Institutului Oncologic „Prof. univ. dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca în abordarea comprehensivă a cancerului” (unde este afiliat clinic celălalt coordonator al proiectului – prof. univ. dr. Patriciu Achimaș), explică inițiatorii (UBBMed) proiectului.

În cadrul programului, fiecare persoană eligibilă (femei de peste 40 de ani, fără diagnostic oncologic, cu contract de muncă sau student la UBB) și interesată din UBB poate trimite, până în data de 30 iunie 2024, un mesaj la adresa de e-mail: cancercontrol@ubbcluj.ro, unde indică numele, vârsta, precum și dorința de a participa la studiu. De asemenea, persoanele interesate trebuie să precizeze dacă se vor deplasa la Centru (Str. Aleea Nemira Nr. 2, comuna Gilău, județul Cluj) prin mijloace proprii sau solicită mijloacele puse la dispoziție de UBB.

După procesarea datelor, fiecare persoană va primi un răspuns (pe parcursul lunii iulie), cu data programării (programările vor începe din luna septembrie) și cu un link pentru completarea unor chestionare psihologice și medicale.

La sosirea la Centru, fiecare persoană va parcurge:

– O ședință de psihoeducație și educație medicală, inclusiv evaluare psihologică de bază (aprox. 15 de minute); aici se va semna și consimțământul informat de participare la proiect;

– Procedura de mamografie (aprox. 30 minute);

– O ședință post-mamografie, cu elemente de consiliere psihologică și medicală (aproximativ. 15 de minute), incluzând elemente de continuare, acolo unde este cazul.

Deși în această fază nu anticipăm întrebări suplimentare, procedura fiind simplă și clară, dacă totuși, prin excepție, apar, acestea pot fi adresate la cancercontrol@ubbcluj.ro, dar răspunsurile se vor oferi în funcție de disponibilitatea celor implicați în proiect, prin raportare la volumul de muncă”, se arată în comunicatul UBB Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

AMENZI de aproape 2,4 milioane de lei aplicate de Garda de Mediu în Cluj pe 2023

Publicat

Pentru că poluarea olfactivă la Cluj a reapărut pe tapet zilele acestea, Cluj24 a solicitat Gărzii de Mediu o situație a sancțiunilor aplicate în anul trecut la nivelul județului și care au fost principalele fapte pentru care s-au aplicat acestea.

„În anul 2023 au fost efectuate 1.140 inspecții planificate și neplanificate la agenți economici și persoane fizice, aplicându-se 192 sancțiuni contravenționale (86 amenzi și 106 avertismente), în valoare totală de 2.380.000 lei, pentru următoarele fapte:

AMENZI de aproape 2,4 milioane de lei aplicate de Garda de Mediu în Cluj pe 2023

•        desfășurarea activităților cu impact semnificativ asupra mediului fără a deține acte de reglementare;

•        ascunderea și abandonarea deşeurilor in afara spațiilor autorizate;

•        eliminarea, deținerea, depozitarea deșeurilor in afara spațiilor autorizate;

•        amestecarea diferitelor categorii de deșeuri periculoase cu alte categorii de deșeuri periculoase sau cu alte deșeuri, substanțe sau materiale;

•        nerespectarea condițiilor impuse prin actele de reglementare sau prin actele de control încheiate de comisarii GNM C.J. Cluj;

•        lipsa ținerii unei evidențe, stricte, a deșeurilor, in mod cronologic;

•        neatingerea unui nivel de pregătire pentru reutilizare și reciclare de minimum 50% din masa totală generată, minim pentru deșeurile de hârtie, metal, plastic și sticlă provenind din deșeurile menajere sau, după caz, din alte surse, in măsura in care aceste fluxuri de deșeuri sunt similare deșeurilor care provin din gospodării”, a transmis Garda de Mediu.

Citește mai departe

ECONOMIE

ANALIZĂ. Radu Georgescu: Euro ar putea CREȘTE în septembrie la 5 lei

Publicat

euro 2 ok

De la începutul acestui an volatilitatea cursului euro a fost minimă și s-a menținut în jurul pragului de 4,97 lei.

Miercuri media monedei unice a scăzut marginal de 4,9712 la 4,9710 lei, iar tranzacțiile s-au realizat între 4,969 și 4,972 lei, valori identice cu cele de luni și marți.

ANALIZĂ. Radu Georgescu: Euro ar putea CREȘTE în septembrie la 5 lei

Majoritatea participanților la sondajul realizat în februarie de către CFA România anticipează o evoluție depreciativă pentru moneda națională. Valoarea medie a anticipaţiilor pentru orizontul de 6 luni (septembrie 2024) este de 5,0029 lei/euro iar pentru cel de 12 luni (martie 2025) este de 5,0500 lei/euro.

Au existat și voci care anticipează stabilitatea leului, având probabil în gând faptul că BNR folosește cursul drept principal instrument de luptă împotriva creșterii prețurilor. Sondajul CFA România anticipează că rata anticipată a inflaţiei pentru orizontul de 12 luni (martie 2025) va scade marginal la 5,46%, cea mai mică valoare din noiembrie 2021.

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a stagnat la 6,05%, valoare identică cu cea înregistrată în 6 iunie 2022. Indicele la 6 luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, s-a consolidat la 6,08% iar cel la 12 luni la 6,09%, valori comparabile cu cele din mai 2022.

Perechea euro/dolar fluctua în culoarul 1,0813 – 1,0839 dolari, iar cursul monedei americane a crescut de la 4,5788 la 4,5892 lei.

„Cotaţia aurului a crescut cu aproape 12%”

Evoluția a fost influențată de aprecierea dolarului față de moneda japoneză la 151,95 yeni, maxim al ultimilor 34 de ani.

Prețul gramului de aur a crescut miercuri la un nou maxim istoric de 323,4240 lei, efect al aprecierii monedei americane, în timp ce metalul galben stagna la 2.176 – 2.197 dolari/uncie.

De la mijlocul lunii februarie şi până în prezent, cotaţia aurului a crescut cu aproape 12%, tendință care s-a amplificat și a ridicat uncia la un record de De la mijlocul lunii februarie şi până în prezent, cotaţia aurului a crescut cu aproape 12%. Tendința s-a amplificat după decizia de miercurea trecută a Rezervei Federale americane de a menține rata de referință la 5,25 – 5,50% iar oficialii ei au afirmat că există perspective pentru mai multe reduceri de dobândă în acest an. Uncia a atins în data de 21 martie un record de 2.222,39 dolari.

În regiune, media monedei maghiare se întărea la 394,87 forinți/euro iar a celei poloneze se deprecia la 4,3153 zloți/euro.

Bitcoin scădea în a doua parte a zilei de miercuri de la 71.689 la 68.642 dolari. Ethereum fluctua între 3.501 și 3.662 dolari.

Sunt folosite date și informații disponibile până la ora 14:00

Citește mai departe

EVENIMENT

Ce firme au depus oferte pentru modernizarea Palatului de Justiție Cluj. Valoarea proiectului, peste 70 de milioane de euro

Publicat

De

Palatului de Justiție

Trei asocieri de firme au depus oferte la licitația organizată de Curtea de Apel Cluj pentru proiectare și execuția de reparații capitale și modernizarea clădirii Palatului de Justiție din Cluj-Napoca, proiect cu o valoare estimată de 353.450.340 lei (peste 70 de milioane de euro).

Astfel, până la termenul limită de depunere a ofertelor, 25 martie, au depus oferte trei asocieri de firme de contrucții, unele având în portofoliu lucrări de anvergură desfășurate în Cluj-Napoca.

Ce firme au a depus oferte pentru modernizarea Palatului de Justiție Cluj. Valoarea proiectului, peste 70 de milioane de euro

Prima asociere are ca lider firma MIS GRUP și mai include firmele AQUA SERV, KESZ CONSTRUCTII ROMANIA, SDC PROIECT, KESZ Epito Zrt, M&M DESIGN SRL, IDEA INSTALL, COLUMNA CONSULT, M INSTALL și SDC CONSULTING ENGINEERS S.R.L.

Cea de-a doua reunește firmele BOG’ART, lider de asociere,  și ATHENAEUM CONSTRUCT, POPP & ASOCIATII, ACI CLUJ, UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT, ELECTROPROIECT, SCHINDLER ROMANIA S.R.L., ELECTROPROIECT.

Ultima asociere este formată din CONSTRUCTII ERBAȘU – lider, și firmele CONCELEX, CUBICON INVEST, EURAS, SION SOLUTION, SC CONECO ROMANIA SRL, CSP PROIECT LINE, SCHINDLER ROMANIA S.R.L.

Ofertele urmează să fie analizate, după care se va stabili câștigătorul licitației, urmând apoi să se treacă la proiectare și execuție.

Proiectarea va dura 6 luni, iar lucrările de construcție 30 de luni.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax