Editorial Opinii
OPINIE. Adrian Marian: Victoria lui Mircea Lucescu
Bogăția unei țări nu este determinată de bogățiile solului, subsolului sau frumusețea peisajului, ci de inteligența și educația populației care ocupă acel teritoriu. Parafrazând, extrapolând, am spune că valoarea și perspectiva sportivă a unei țări nu este determinată de numărul de medalii sau anumite valori individuale ori de moment, ci de calitatea antrenorilor și valorilor manageriale implicate în sport.
Exagerând oarecum retoric, unul dintre cei mai mari jurnaliști de sport din România, Ioan Chirilă, spunea că recunoaște doar trei antrenori în sportul românesc – Ion Țiriac în tenis, Bela Karoly în gimnastică și Mircea Lucescu în fotbal.
Despre Lucescu , un alt fotbalist uriaș, magicianul Nicolae Dobrin într-o carte autobiografică, zicea că-i un om și fotbalist de excepție, dar nu s-a realizat ca și jucător la un nivel și mai înalt pentru că pe primul loc la el era școala, nu fotbalul. Excepțional surprins adevărul, într-adevăr, Mircea Lucescu nu a neglijat niciodată școala în ciuda giganticei pasiuni pentru fotbal. A încercat să insufle respectul și dragostea de școală și elevilor săi, iar Ioan Andone, cu un ales respect, povestește că în toate deplasările vizitau muzee și principalele atracții culturale în oraș.
Un martor ocular povestește că o profesoară universitară de la Comerț Exterior a întrebat la un sfârșit de semestru studenții dacă îl cunosc pe colegul lor Mircea Sandu, pe atunci jucător la Sportul Studențesc și mai apoi președinte al Federației Române de Fotbal. Studenții nu îl cunoșteau, iar profesoara i-a rugat să îi transmită lui Sandu ( zis ”Nașul” vânzător/trădător de meciuri) să mai meargă și la facultate pentru că Lucescu a fost și el student acolo și era un student exemplar.
A învățat franceza, italiana, portugheza
Un fost talent pierdut al fotbalului românesc, Năsturescu amintea cum în cantonamente ei jucau table, remi, cărți, iar Mircea Lucescu învăța de unul singur franceză. De altfel, jurnaliștii italieni au rămas amorezați când după celebrul meci din 1983 în care România a învins Italia, antrenorul Naționalei României, Mircea Lucescu a răspuns direct în italiană întrebărilor. La mare maturitate a învățat și portugheza pentru a-i antrena mai bine pe puștii aduși din Brazilia în Europa la care le creștea cota de zeci de ori.
Singur că a avut și sincope. Dar oamenii deștepți au știut să-l prețuiască. Când galeria din tribune de la Donețk îl huiduia pentru că echipa trecea printr-o perioadă mai proastă, patronul lui Șahtior, Rinat Ahmetov, a venit cu avionul personal i-a dublat salariul, a prelungit contractul cu el cu 5 ani și a făcut public acest lucru. A închis gura tuturor, iar Lucescu a răspuns câștigând cupe europene ale cluburilor și campionate naționale.
În Italia a promovat de două ori cu Brescia și valoarea l-a impus la Internationale Milano în sezonul 1998-1999. A început fulminant campionatul cu o serie incredibilă de victorii cu peste 4, 5 goluri marcate pe meci. Un odios complot al vedetelor italiene era evident pentru că se vedea că pe teren își dau viața pentru echipă în special ”extraherii” sudamericani si alții (Zaneti, Simeone, Ivan Zamorano s.a) în timp ce superstarurile italiene mimează. Masimo Morati a declarat că a fost cel mai bun antrenor pe care l-a avut vreodată la Internationale Milano, dar a fost sabotat și silit să plece. Morati a dat afară la sfârșitul acelui campionat nu mai puțin decat 9 jucători, unii cu nume foarte sonore: Bergomi, Bagio, Pagliuca.
Rezultate de excepție în Turcia
În Turcia a câstigat campionatul după 50 de ani cu Beșiktaș, iar cu Galatasaray a câștigat Supercupa Europei și apoi, ca antrenor al Naționalei Turciei a pus bazele unei reprezentative de tineri care au impresionat la Euro 2024.
A revitalizat total fotbalul românesc când a venit la Rapid două campionate. A câștigat un campionat, iar într-un an Federația ”Nașului ” l-a furat cu nemernicie prin arbitraj si al luat locul doi și ” doar ” Cupa României.
Înainte de toate, ca antrenor la 37 de ani al Naționalei României a reușit în 1984 să ne califice la Europene de pe locul 4 valoric după Italia (campioană mondială en titre), Cehia (vicecampioană mondială) și Suedia ( cândva și ea vicecampioană mondială) , iar la acele campionate europene am fost clasați pe locul 7. Șapte în Europa !
A luat ca antrenor – jucător Corvinul Hunedoara și a transformat niște anonimi în internaționali- Petcu, Bogdan, Văetuș, Alexa, iar pe unii i-a crescut încât și-au găsit loc definitiv în galeria marilor jucători din istoria campionatului – Klein, Rednic, Andone, Mateuț, Gabor !
A fost dat afară de la Națională după o senzațională victorie cu 4-0 împotriva Austriei să-i facă loc lui Jenei.
Dinamo a lui Luce
Unii spun că nu a fost cea mai titrată, însă cea mai valoroasă echipa de fotbal românească din toate timpurile a fost Dinamo 1988-1990 formată integral de el. Din acea echipă au fost selectați nu câțiva , ci 12 fotbalisti in Lotul Romania de la Campionatul din Italia 1990. A fost prăduită echipa și clubul de hoți.
Mai impresionante decât cupele europene și trofeele naționale, rămân reușitele de senzație în selectarea și promovarea unor jucători sau reinventarea altora. L-a reinventat pe Balaci ca și coordonator de joc, i-a vindecat depresia lui Cămătaru, cel mai hulit fotbalist din țară la un moment dat, și l-a făcut super golgeter. L-a reînviat pe Boloni, un jucător absolut uitat, și i-a dat încredere pentru a fi creier al echipei la națională și la Steaua. Răducioiu, Lupu, Lupescu, Șumudică, Timofte nu ar fi fost cunoscuți fără el și atâția brazilieni de la Șahtior și tineri de la alte echipe.
Diego Simeone, cel mai bine plătit antrenor din lume, spune că la 17 ani când l-a transferat Lucescu la Pisa, cel puțin odată pe săptămână îl lua acasă în familie la masă pentru a-i da curaj și încredere. Și i-a dat și lui și multor altora.
Nu i s-au mai dat șanse lui Lucescu să antreneze nici Generatia de aur în 1994 sau 98 nici generatia talentată a lui Chivu și Mutu. S-au temut de el, l-au invidiat și invidia naște ură.
Din patriotism
Situația de acum este atât de gravă încât merituosul antrenor Edi Iordănescu care își cunoaște cel mai bine oamenii și-a dat demisia. Componenții naționalei României (în afară de Denis Man) nu mai joacă nimic pe nicăieri. Echipele de club românești sunt umilite de echipe din Cipru, Kazahstan, Slovenia, Danemarca.
În condițiile acestea cel care a fost căpitan la 19 ani pe Wembley , în 1969, al Naționalei României a venit să se bată ! A venit (poate) să ia bătaie la 79 de ani !
El nu mai are nevoie nici de bani, nici de glorie. A venit din patriotism. Un cuvânt transformat în ridicol de prea mulți potentați ai zilei de azi ! Este poate un risc să publici un asemenea text cu o oră înainte de meci, dar este cert că Mircea Lucescu are deja o victorie. O mare victorie a patriotismului, a sacrificiului, a generozității celui care a mai venit să dea ceva sportului și fotbalului românesc din ceea ce știe. ȘTIE !
Are un meci cu o echipă cu jucători mai scumpi, mai bine cotați, mai buni decât ai noștri. Mai poate face minuni Mircea Lucescu? Hai România!
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Cetățenii din Republica Moldova vor ieși pe 20 octombrie la vot pentru a-și alege președintele. Ei pot să-și exercite dreptul în două secții la Cluj-Napoca.
Simultan cu alegerile prezidențiale, ei își pot exprima votul și la referendumul republican constituțional de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
Moldovenii își vor alege PREȘEDINTELE pe 20 octombrie. Unde pot VOTA la Cluj-Napoca
Cele două secții de votare din Cluj-Napoca vor fi amplasate la Casa de Cultură a Studenților, Piața Lucian Blaga nr. 1-3.
Cetățenii moldoveni vor putea vota cu buletin de identitate valabil, pașaport valabil sau expirat, cu mențiunea ca cetățenii să aibă 18 ani împliniți în ziua alegerilor, anunță Ambasada Republicii Moldova în România.
Secțiile de votare vor fi deschise între o ora 07:00 (locală) şi ora 21:00 (locală).
ANM anunță că în următoarele 4 săptămâni temperaturile maxime vor varia între 14 și 20 de grade. După 4 noiembrie, acestea scad la valori sub 10 grade. Vor fi precipitații puține comparativ cu anii trecuți.
Vor fi perioade cu ploi, în centru, nord, est și vest, după 24 octombrie.
Săptămâna 14-20 octombrie
Valorile termice se vor situa în jurul celor specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.
Cum va fi VREMEA în următoarele 4 săptămâni. Ploi puține și temperaturi scăzute
Regimul pluviometric va fi deficitar la nivelul întregii țări, dar mai ales în sud-vestul teritoriului.
Săptămâna 21-27 octombrie
Temperaturile medii vor fi în general apropiate de cele normale pentru acest interval, în cea mai mare parte a țării.
Cantitățile de precipitații vor fi ușor deficitare în regiunile vestice și sudice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.
Săptămâna 28 octombrie – 3 noiembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.
Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval, în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 4-11 noiembrie
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.
Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, în majoritatea regiunilor.
EVENIMENT
Poliția Cluj despre cele 2 fete arse: Nu au păstrat DISTANȚA recomandată la experiment. Li s-au aprins șuvițe de păr
Sâmbătă, în cadrul evenimentului Romanian Science Festival desfășurat la Cluj-Napoca, două fete, una de 7 ani, cealaltă de 11 ani, au suferit arsuri pe față și pe mâini în urma unui experiment demonstrativ.
„La data de 12 octombrie a.c., în jurul orei 14.30, polițiștii din cadrul Poliției municipiul Cluj-Napoca au fost sesizați prin apel 112 de către un bărbat, despre faptul că la aceeași dată, în jurul orei 13.45, două minore de 7, respectiv 11 ani, în timp ce participau la un experiment, în cadrul unui atelier de chimie, s-ar fi dezechilibrat și ar fi căzut peste masa pe care se desfășura experimentul.
Poliția Cluj despre cele 2 fete arse: Nu au păstrat DISTANȚA recomandată la experiment. Li s-au aprins șuvițe de păr
În urma cercetărilor efectuate de către polițiști a reieșit faptul că cele două minore nu ar fi păstrat distanța recomandată, moment în care li s-ar fi aprins șuvițe de păr.
În urma evenimentului, minorele au fost transportate la spital pentru acordarea îngrijirilor medicale.
În continuare se desfășoară cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă și pentru stabilirea tuturor circumstanțelor în care a avut loc evenimentul”, a transmis IPJ Cluj.
EDUCATIE
FOTO. Cursuri de robotică la Cluj-Napoca pentru copii de la 7 ani. Cererile sunt foarte multe, este listă de așteptare
În era tehnologiei, educația copiilor se extinde dincolo de sălile tradiționale de clasă. Un exemplu este Smart RobotX Cluj-Napoca, un hub dedicat învățării practice prin intermediul roboticii și programării. Dedicat copiilor cu vârste între 7 și 14 ani, hub-ul oferă cursuri de robotică și o gamă largă de experiențe complexe iSTEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică), gândite pentru a dezvolta abilități esențiale în domeniul IT.
Lansat cu scopul de a pune bazele educației tehnice încă la vârste fragede, Smart RobotX a devenit oportunitatea clujenilor interesați de robotică și programare. Andrei Stan, co-fondatorul hub-ului, subliniază că cererea pentru astfel de cursuri este în continuă creștere:
„Și în acest an școlar, cererea este foarte mare. Ne confruntăm, momentan, cu situația în care avem cereri foarte multe și va fi nevoie să ne dezvoltăm business-ul, în contextul în care numărul de locuri alocate momentan a fost rezervat în proporție de 85% deja din iunie, de la finalul anului școlar trecut, pentru anul acesta.
Este vorba de cursanți care au fost alături de noi și în anii anteriori. În acest context, toamna aceasta am mai putut crea doar două grupe de curs noi, am putut prelua doar 15 copii noi. Am ajuns ca, în acest context, să avem copii pe o listă de așteptare.
Tocmai de aceea, în primăvară avem în vedere deschiderea unei noi săli, cu o investiție de aproximativ 80.000 de euro și această nouă locație va fi într-o altă zonă a Clujului față de cea în care ne află acum (momentan suntem pe Calea Turzii), cel mai probabil va fi vorba despre cartierul Grigorescu, încât să fie o zonă accesibilă și pentru copiii din Florești și nu numai”.
Copiii învață aici să proiecteze propriile mecanisme, să le imprime la imprimantele 3D, apoi să le construiască și, ulterior, să le programeze. La roboții creați se atașeaza motoare, senzori astfel încât mecanismul sa funcționeze corepunzător.
300 de copii au trecut pe la cursuri
Experiențele oferite de Smart RobotX sunt structurate astfel încât să combine toate aspectele roboticii. Răzvan Crețu, profesor de robotică în cadrul hub-ului, explică impactul acestor cursuri asupra copiilor: „Sunt profesor în cadrul Smart RobotX de aproape 3 ani de zile. În această perioadă, am lucrat cu peste 300 de copii.
Eu sunt de profesie inginer, dar partea această de robotică mi-a plăcut de când eram mic, pe atunci neexistând cursuri de robotică sau de programare.
Tocmai de aceea, acum îmi place foarte mult să lucrez cu copiii, pentru că văd pe ei cum se dezvoltă de la o oră la alta, văd pe ei cum țin minte efectiv tot ce îi învăț, își dezvoltă foarte bine abilitățile practice și tehnice, în sensul că la noi, vin și învață și cum să potrivească bine un șurub, învață despre cum funcționează un motor, învață despre senzori, despre lumini, învață despre toate componentele folosite în realizarea unui robot”.
Muncă în echipă
Astfel, în schimbul unor sume de bani, mulți părinți aleg să își înscrie copiii la astfel de activități, fiind atât un loc unde de dezvoltare intelectuală, cât și personală.
„Pe lângă aceste abilități tehnice, copiii își dezvoltă și soft skill-uri precum munca în echipă. De obicei, cu grupele mai mari, lucrăm la proiecte mai complexe, care nu se pot face individual și atunci lucrăm în echipă.
Acest lucru îi ajută pe copii foarte mult să se cunoască între ei și îi ajută mai ales să se încadreze cu realizarea proiectului într-un deadline, pentru că noi lucrăm cu ei în cursuri de câte o oră și jumătate și trebuie să învețe să își termine proiectele în limita de timp impusă.”, adaugă Răzvan Crețu.
Orientare în carieră
Recent, Smart RobotX a avut ocazia să participe la Festivalul de Toamnă al Economiei Germane, unde au fost organizate ateliere de robotică pentru copii. Standul a fost plin de energie, iar cei mici s-au bucurat de oportunitatea de a construi și programa roboți. Entuziasmul și curiozitatea copiilor pentru robotică au fost evidente, demonstrând un interes crescut pentru tehnologie și educație.
”Cursurile de la Smart RobotX nu sunt doar o activitate educativă, ci și o oportunitate de orientare în carieră. Copiii descoperă pe parcursul atelierelor dacă sunt pasionați de domenii precum mecanica, programarea, fizica aplicată sau proiectarea. Dacă descoperă că au înclinații pentru acest tip de activitate, vor putea să-și continue studiile și să se pregătească pentru cariere în domenii tehnice.
Hub-ul Smart RobotX Cluj-Napoca este mai mult decât un centru educațional, este un loc unde copiii pot explora tehnologii moderne într-un mediu distractiv și educativ. Punând accent pe dezvoltarea abilităților tehnice și a celor sociale, Smart RobotX pregătește noua generație pentru joburile viitorului, într-un oraș care devine tot mai important pe harta inovației din România”, arată reprezentanții Smart RobotX.
Prețul cursului este de 420 lei pe lună/abonament, indiferent de numărul de săptămâni.
Daria Leontina Mustea