CULTURA
Halloween, o sărbătoare IMPORTATĂ. Tradiții și superstiții din toată lumea

Halloween, sărbătoarea de sfârșit de octombrie, este una dintre cele mai populare în SUA, alături de Crăciun şi de Ziua Recunoştinţei. Aceasta a fost preluată și la noi după 1990. Halloween-ul este la origine o sărbătoare irlandeză (celtică). I se mai spune și Noaptea Vrăjitoarelor. Sărbătoarea începe în seara zilei de 31 octombrie și se încheie a doua zi, scrie Alba24.ro.
Halloween își are originile păgâne în sărbătoarea celtică Samhain, celebrată în Antichitate în Anglia și Irlanda, pentru a marca sosirea Anului Nou celtic. Conform tradiției, sufletele morților se întorc acasă în ajunul zilei de Samhain, potrivit Enciclopedia Universală Britannica. Vrăjitoarele, spiridușii, pisicile negre și fantomele hălăduiesc nestingherite. Se credea că seara aceasta era potrivită pentru preziceri referitoare la căsătorie, noroc, sănătate și moarte.
Riturile păgâne au influențat sărbătoarea creștină din ajunul Zilei Tuturor Sfinților. Sărbătoarea a fost laicizată treptat și introdusă în SUA la sfârșitul secolului XIX. Spirite rele și personaje supranaturale sunt interpretate de copii mascați care sună la uși și primesc dulciuri, strigând “Trick or treat” (în engleză plătești sau o pățești), unde cuvântul “trick” se referă la poznele care fac parte din tradiția de Halloween.
În Statele Unite, sărbătoarea de Halloween a fost adusă de mulțimea de imigranți irlandezi, care au poposit pe țărmurile continentului în jurul anului 1840. Tot din tradițiile acestui popor a izvorât și obiceiul cioplirii dovlecilor și plasarea unei lumânări în interior pentru a căpăta o înfățișare demonică. După 1989, și românii au adoptat sărbătoarea de Halloween. În fiecare an, în seara de 31 octombrie se organizează petreceri, baluri mascate, carnavaluri în care oamenii se deghizează în diverse personaje înfricoșătoare, potrivit Agerpres.
Halloween: scurt istoric
Sărbătoarea pe care o cunoaștem sub numele de Halloween a fost influențată, de-a lungul secolelor, de numeroase culturi. În Imperiul Roman era Ziua Pomona, la celtici era festivalul Samhain, iar la creștini Sărbătoarea Tuturor Sfinților.
Istoricul Nicholas Rogers, care a cercetat originile Halloween-ului, a observat că, în timp ce „unii folcloriști i-au detectat originile în sărbătoarea romană a Pomonei, zeița fructelor și semințelor sau în festivalul morților denumit Parentalia, sărbătoarea este cel mai frecvent legată de festivalul celtic Samhaia, scris inițial Samuin”. Numele provine din irlandeza veche și înseamnă „sfârșitul verii”.
Festivalul Samhaia sărbătorește sfârșitul „jumătății luminoase” a anului și începutul „jumătății întunecate” și este uneori considerat a fi „Anul Nou Celtic”.
Vechii celți credeau că granița dintre lumea aceasta și cea de dincolo se slăbește în ziua de Samhaia, permițând spiritelor, bune sau rele, să o traverseze. Strămoșii familiei erau cinstiți și invitați acasă, în timp ce spiritele rele erau gonite. Se crede că nevoia de a îndepărta spiritele rele a dus la purtatul de costume și măști. Ei îndepărtau spiritele rele, deghizându-se ei înșiși în spirit rău, pentru a le evita.
În Scoția, rolul spiritelor era jucat de tineri îmbrăcați în alb cu fețele mascate sau înnegrite. Samhaia era o vreme când se făceau provizii de iarnă și se tăiau animalele pentru a păstra carnea peste iarnă. Focurile de tabără jucau și ele un rol în festivități. Toate celelalte focuri erau aprinse de la focul cel mare. Oasele animalelor tăiate erau și ele aruncate în foc. Uneori se aprindeau două focuri unul lângă altul, iar oamenii și animalele treceau printre ele, ca ritual de purificare.
Următoarea influență a apărut odată cu răspândirea noii religii creștine în Europa. În anul 835, Biserica Romano-Catolică a transformat ziua de 1 noiembrie într-o sărbătoare creștină, pe care o celebrează toți sfinții. Aceasta era Sărbătoarea Tuturor Sfinților sau Hallowmas sau All Hallows.
Halloween: simboluri
Tematica de Halloween: inspirația vine din obiceiuri naționale, opere literare de ficțiune gotică și horror (cum ar fi romanele Frankenstein și Dracula) sau filmele horror clasice (ca Frankenstein și Mumia).
Cel mai cunoscut simbol al acestei sărbători, dovleacul, era transformat în lanternă pentru a lumina sufletele din purgatoriu. La început erau folosiți napii, dar pentru că erau mai greu de modelat, au fost preferaţi dovlecii.
Cocenii de porumb și sperietorile de ciori sunt și ele omniprezente, iar casele sunt și ele decorate cu aceste simboluri.
Printre alte imagini de Halloween se numără temele morții, răului și ocultului sau monștrii legendari.
Culorile tradiționale de Halloween: negru și portocaliu.
Simbolurile și obiectele artizanale asociate Halloween-ului s-a dezvoltat în timp. Deşi cei mai mulţi dintre noi cunoaştem majoritatea simbolurilor ce însoţesc Halloween-ul, puţini dintre noi conştientizăm semnificaţiile lor ascunse şi originea lor păgână..
Halloween: obiceiuri, tradiții, superstiții
Colindatul: Copiii se costumează în monştri, vampiri, mumii sau schelete şi merg din casă în casă, întrebând “Păcăleală sau dulciuri?/ Trick or treat?”. Cuvântul „păcăleală” presupune că cei ce nu le oferă dulciuri sau bani copiilor vor avea parte de o farsă. Se consideră că tradiţia îşi are originea într-o practică medievală în care mai multe personaje erau invitate pe o scenă. Două dintre acestea se prindeau în luptă. Cel învins era readus la viaţă de un om care interpreta rolul unui medic.
La sfârşitul secolului al XIX-lea, colindatul reprezenta deja o practică de Halloween în Scoţia. Tradiţia a pătruns şi în Statele Unite, la începutul secolului al XX-lea, potrivit Mediafax.
Costumele: Costumele tradiţionale de Halloween reprezintă strigoi, monştri, vampiri. Pe parcursul timpului, selecţia s-a extins, cuprinzând costume ce întruchipează personaje populare din filme, celebrităţi, prinţese şi luptători ninja.
Mai mult decât atât, nu doar copiii sunt cei ce se costumează, pentru că în anul 2018, peste 30 de milioane de americani au cheltuit aproximativ 480 de milioane de dolari pe articole vestimentare tematice pentru animalele lor de companie. Primele costume de Halloween produse în masă au apărut în magazinele americane în anii 1930.
Felinarul lui Jack (Jack-o’-lantern)
Tradiţia de a sculpta dovleci şi de a pune în interorul lor o lumânare îşi are originea într-o legendă. Numele provine din povestea irlandezului Jack, un fierar şiret, ce s-a întâlnit cu diavolul. Jack l-a invitat pe diavol să stea la masă cu el. Neavând cu ce să plătească, vicleanul Jack l-a convins pe diavol să se transforme într-o monedă.
Atunci, Jack a pus moneda în buzunar, lângă o cruce de argint, ce îl împiedica pe diavol să-şi reia forma. În schimbul libertăţii, diavolul a promis că nu îi va lua viaţa în următorii zece ani, aşa că Jack l-a eliberat. După ce au trecut zece ani, diavolul s-a prezentat din nou la Jack şi a fost iar păcălit. În timpul vieţii, Jack a comis multe păcate, iar atunci când a murit, nu a fost acceptat în paradis. A fost respins şi de diavol, acesta reamintidu-i lui Jack de pactul făcut cu el. Astfel, spiritul lui Jack a fost lăsat să rătăcească.
Deoarece era întuneric, demonul i-a aruncat un tăciune aprins, pe care Jack l-a pus într-un nap. Din acel moment, spiritul lui Jack hoinăreşte în căutare unui loc unde să se odihnească. De Halloween, oamenii pun simbolic câte un dovleac sculptat în faţa caselor, pentru a-i spune lui Jack că nu se poate odihni în locuinţele lor. Napul era folosit tradiţional de Halloween în Irlanda şi Scoţia, dar imigranţii veniţi în America de Nord au folosit dovleacul indigen, ce era mai accesibil şi mai mare în comparaţie cu napii.
Jocul merelor plutitoare
“Dunking” sau “apple bobbing” presupune apucarea cu dinţii a unor mere ce plutesc într-un vas cu apă. Jocul a fost reinterpretat, copiii putând sta în genunchi pe un scaun, ţinând o furculiţă între dinţi. Scopul este de a da drumul furculiţei pentru a se înfige într-un măr. Un alt joc frecvent implică legarea şi agăţarea cu unor mere învelite în sirop. Acestea trebuie mâncate fără a folosi mâinile. Jocul merelor glazurate reprezintă un obicei din Marea Britanie şi Irlanda.
Strămoşii sunt comemoraţi la începutul lunii noiembrie în ţări din întreaga lume.
Ziua Morţilor sau Ziua Tuturor Sufletelor
În Mexic şi Spania, pe 1 şi 2 noiembrie este sărbătorită Ziua Morţilor ( Día de los Muertos), celor decedaţi fiindu-le aduse ofrande.
Pe 1 noiembrie, italienii sărbătoresc Ziua Tuturor Sufletelor sau Ziua Tuturor Sfinţilor (Festa di Tutti i Santi). În amintirea rudelor decedate se fac felinare din dovleci, pe care localnicii le numesc „concas de Mortu” („capete de mort”).
În Polonia, pe 1 noiembrie este sărbătorită Zaduszki. Ziua tuturor sufletelor este marcată prin vizite la mormintele rudelor, unde sunt aprinse candele.
În România, sărbătoarea Moşii de toamnă sau Sâmbăta morţilor are loc în prima sâmbătă din noiembrie. Sunt ţinute slujbe, se împart pachete cu mâncare celor săraci şi se aprind lumânări. Sunt spuse rugăciuni pentru ca sufletul celui mort să ajungă la Judecată universală, într-o stare mai bună decât aceea cu care s-a despărţit de trup.
Noaptea de Sfântul Andrei, celebrată pe 30 noiembrie, este considerată echivalenta sărbătorii de Halloween. În noaptea de Sfântul Andrei, se spune că spiritele ies în lume şi că lupii vorbesc, iar oamenii se pot apăra de toate acestea cu usturoi şi cu vrăji. Totodată, potrivit tradiţiilor populare, spiritele rele pot fi alungate dacă paharele şi cănile din locuinţe sunt întoarse cu gura în jos. În aceeaşi noapte, fetele îşi pot pune sub pernă un fir de busuioc pentru a-şi visa alesul.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CLUJ24 TV
VIDEO. George Simion, la SlanăFest Cluj: E propunerea lui Călin Georgescu asta cu boicotarea supermarketurilor. A aderat și AUR

L-am întâlnit pe președintele AUR, George Simion, la târgul de produse tradiționale SlanăFest care are loc zilele acestea la Cluj-Napoca. A fost locul simbolic cel mai bun pentru a ne explica inițiativa de mâine, luni, 10 februarie, de boicotare a marilor rețele de supermarketuri prezente (și) în România. Mai jos câteva din afirmațiile președintelui AUR. (Florin Danciu)
„Tocmai despre asta este vorba, ca producătorii români să aibă cât mai des acces la piețe volante, să aibă acces la rafturi vizibile în hipermarket-urile cu acționariat străin, să nu li se ceară 50% din valoarea produsului.”
„Mă miră că ministrul Agriculturii, pe care nu-l bănuiesc de prea multă educație în sensul de a dezvolta pe termen lung și a sprijini producătorii români, are o astfel de atitudine. O trec în cheie politică, dar ce se întâmplă luni are un profund caracter social.”
„Trebuie să cumpărăm de la micul producător, doar așa vom reuși să dezvoltăm pe termen lung o relație benefică cu toți actorii implicați în lanțul alimentar.”
„Mi-au scris foarte mulți oameni pe rețelele de socializare, unde ieșim în stradă, domnule Simion? Nu ieșim în stradă, ci pur și simplu ne ducem în piață, ne ducem la mici producători, ne ducem la brand-uri din România și le încurajăm.”

Președintele PNL, Ilie Bolojan, a explicat în ce scenarii ar putea crește taxele plătite de români. Bolojan a spus că în cazul în care măsurile de reformă ale Guvernului vor fi blocate se va ajunge la majorări. De asemenea, instabilitatea politică ar putea provoca astfel de creșteri, arată Mediafax.
„Dacă aceste măsuri ale Guvernului nu se vor realiza, este doar o chestiune de timp până se va ajunge la o creștere de taxe (…) eu voi face tot posibilul ca să nu ajungem în această situație (…) E ca și cum ai o problemă de sănătate, dar nu o tratezi la timp”, a declarat Ilie Bolojan.
Liderul PNL a spus că bugetul pe 2025 este unul optimist moderat.
„O spun cu toată răspunderea, bugetul nostru este un buget optimist moderat (…) Depinde de anumiți factori care țin exclusiv de guvernare, dar și de un context internațional (…) este o încetinire a economiei europene”, a explicat Bolojan.
Liderul liberal a identificat stabilitatea politică drept principalul aliat al reformelor.
„Mai este o chestiune importantă, stabilitatea politică a țării noastre (…) Dacă vom avea un președinte care va duce România în anarhie, este doar o chestiune de timp până vom ajunge acolo unde spuneți (n.r. la creșteri de taxe)”, a precizat Ilie Bolojan.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Incendiu de proporții la o casă din Sânnicoară, comuna Apahida. Coloană de fum de zeci de metri înălțime

Un incendiu de proporții a izbucnit în noaptea de sâmbătă spre duminică, după ora 3, la o gospodărie în satul Sânnicoară, comuna clujeană Apahida.
Potrivit unui martor, cititor al Cluj24,, o coloană de fum de zeci de metri înălțime era vizibilă și de pe Centura de ocolire Vâlcele – Apahida.
Pompierii de la ISU Cluj au intervenit cu mai multe autospeciale pentru stingerea focului, dar și cu o scară.
ISU Cluj: Au intervenit 5 autospeciale și un SMURD. Focul, stins după 3 ore
UPDATE. Pompierii din cadrul Detașamentelor 1 și 2 Cluj-Napoca au intervenit pe parcursul nopții pentru a stinge un incendiu izbucnit într-o gospodărie din localitatea Sânnicoară, comuna Apahida.
”Apelul de urgență a venit în jurul orei 03.10, iar la fața locului s-au deplasat echipaje de la Punctul de Lucru Jucu, respectiv Detașamentul 1 Cluj-Napoca. Incendiul a izbucnit la o anexă gospodărească și s-a extins și la acoperișul unei case de locuit, astfel că forțele au fost suplimentate cu autospeciale și de la Detașamentul 2 Cluj-Napoca.
În total, au acționat la fața locului 5 autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, încadrate de către un ofițer și 22 de subofițeri. Flăcările s-au manifestat generalizat pe o suprafață de aproximativ 200 de metri pătrați și au fost lichidate în jurul orei 06.10. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, iar incendiul a izbucnit cel mai probabil din cauza efectului termic produs de centrala tehnică pe lemne”, au spus pompierii.

Duminică, 9 februarie, se sărbătorește Ziua Internațională a Pizzei, fel de mâncare care are rădăcini în antichitate, dar care a fost devenit cunoscută în toată lumea după ce a fost lansată în Italia.
La romani, pâinea plată era servită cu diverse ingrediente, cum ar fi brânză, ierburi și ulei, aceasta fiind considerată o formă timpurie de pizza.
Toată lumea e de acord acum că pizza modernă, așa cum o știm azi, a luat naștere în Napoli, Italia, prima mențiune a acestui tip de mâncare datând din anul 997 d.Hr, când primele pizze erau simple, cu aluat subțire acoperit cu sos de roșii, brânză mozzarella și ierburi.
Pizza a devenit rapid un aliment preferat printre locuitorii săraci ai orașului. Timp de multe decenii, pizza a fost vândută mai ales pe străzi și în taverne.
Pizza Margherita, cea mai simplă și cea mai cunoscută
Legenda spune că regele Umberto I și regina Margherita au vizitat orașul Napoli. În onoarea vizitei regale, pizzaiolo Raffaele Esposito a creat o pizza specială, folosind topping-uri care să reprezinte culorile steagului italian: roșu (sos de roșii), alb (brânză mozzarella) și verde (busuioc).
Această pizza a fost numită „Pizza Margherita” și a devenit extrem de populară, stabilind multe din aspectele fundamentale ale pizzei moderne.
Odată cu imigrația italiană în Statele Unite în secolul al XIX-lea și al XX-lea, pizza a fost adusă în America, unde a devenit rapid un aliment de bază în bucătăria americană.
În secolul XX, lanțurile de restaurante și companiile de livrare au contribuit la popularizarea pizzei în întreaga lume.