Connect with us

CULTURA

Halloween, o sărbătoare IMPORTATĂ. Tradiții și superstiții din toată lumea

Publicat


Halloween, sărbătoarea de sfârșit de octombrie, este una dintre cele mai populare în SUA, alături de Crăciun şi de Ziua Recunoştinţei. Aceasta a fost preluată și la noi după 1990. Halloween-ul este la origine o sărbătoare irlandeză (celtică). I se mai spune și Noaptea Vrăjitoarelor. Sărbătoarea începe în seara zilei de 31 octombrie și se încheie a doua zi, scrie Alba24.ro.

Halloween își are originile păgâne în sărbătoarea celtică Samhain, celebrată în Antichitate în Anglia și Irlanda, pentru a marca sosirea Anului Nou celtic. Conform tradiției, sufletele morților se întorc acasă în ajunul zilei de Samhain, potrivit Enciclopedia Universală Britannica. Vrăjitoarele, spiridușii, pisicile negre și fantomele hălăduiesc nestingherite. Se credea că seara aceasta era potrivită pentru preziceri referitoare la căsătorie, noroc, sănătate și moarte.

Riturile păgâne au influențat sărbătoarea creștină din ajunul Zilei Tuturor Sfinților. Sărbătoarea a fost laicizată treptat și introdusă în SUA la sfârșitul secolului XIX. Spirite rele și personaje supranaturale sunt interpretate de copii mascați care sună la uși și primesc dulciuri, strigând “Trick or treat” (în engleză plătești sau o pățești), unde cuvântul “trick” se referă la poznele care fac parte din tradiția de Halloween.

În Statele Unite, sărbătoarea de Halloween a fost adusă de mulțimea de imigranți irlandezi, care au poposit pe țărmurile continentului în jurul anului 1840. Tot din tradițiile acestui popor a izvorât și obiceiul cioplirii dovlecilor și plasarea unei lumânări în interior pentru a căpăta o înfățișare demonică. După 1989, și românii au adoptat sărbătoarea de Halloween. În fiecare an, în seara de 31 octombrie se organizează petreceri, baluri mascate, carnavaluri în care oamenii se deghizează în diverse personaje înfricoșătoare, potrivit Agerpres.

Halloween: scurt istoric

Sărbătoarea pe care o cunoaștem sub numele de Halloween a fost influențată, de-a lungul secolelor, de numeroase culturi. În Imperiul Roman era Ziua Pomona, la celtici era festivalul Samhain, iar la creștini Sărbătoarea Tuturor Sfinților.

Istoricul Nicholas Rogers, care a cercetat originile Halloween-ului, a observat că, în timp ce „unii folcloriști i-au detectat originile în sărbătoarea romană a Pomonei, zeița fructelor și semințelor sau în festivalul morților denumit Parentalia, sărbătoarea este cel mai frecvent legată de festivalul celtic Samhaia, scris inițial Samuin”. Numele provine din irlandeza veche și înseamnă „sfârșitul verii”.

Festivalul Samhaia sărbătorește sfârșitul „jumătății luminoase” a anului și începutul „jumătății întunecate” și este uneori considerat a fi „Anul Nou Celtic”.

Vechii celți credeau că granița dintre lumea aceasta și cea de dincolo se slăbește în ziua de Samhaia, permițând spiritelor, bune sau rele, să o traverseze. Strămoșii familiei erau cinstiți și invitați acasă, în timp ce spiritele rele erau gonite. Se crede că nevoia de a îndepărta spiritele rele a dus la purtatul de costume și măști. Ei îndepărtau spiritele rele, deghizându-se ei înșiși în spirit rău, pentru a le evita.

În Scoția, rolul spiritelor era jucat de tineri îmbrăcați în alb cu fețele mascate sau înnegrite. Samhaia era o vreme când se făceau provizii de iarnă și se tăiau animalele pentru a păstra carnea peste iarnă. Focurile de tabără jucau și ele un rol în festivități. Toate celelalte focuri erau aprinse de la focul cel mare. Oasele animalelor tăiate erau și ele aruncate în foc. Uneori se aprindeau două focuri unul lângă altul, iar oamenii și animalele treceau printre ele, ca ritual de purificare.

Următoarea influență a apărut odată cu răspândirea noii religii creștine în Europa. În anul 835, Biserica Romano-Catolică a transformat ziua de 1 noiembrie într-o sărbătoare creștină, pe care o celebrează toți sfinții. Aceasta era Sărbătoarea Tuturor Sfinților sau Hallowmas sau All Hallows.

Halloween: simboluri

Tematica de Halloween: inspirația vine din obiceiuri naționale, opere literare de ficțiune gotică și horror (cum ar fi romanele Frankenstein și Dracula) sau filmele horror clasice (ca Frankenstein și Mumia).

Cel mai cunoscut simbol al acestei sărbători, dovleacul, era transformat în lanternă pentru a lumina sufletele din purgatoriu. La început erau folosiți napii, dar pentru că erau mai greu de modelat, au fost preferaţi dovlecii.

Cocenii de porumb și sperietorile de ciori sunt și ele omniprezente, iar casele sunt și ele decorate cu aceste simboluri.

Printre alte imagini de Halloween se numără temele morții, răului și ocultului sau monștrii legendari.

Culorile tradiționale de Halloween: negru și portocaliu.

Simbolurile și obiectele artizanale asociate Halloween-ului s-a dezvoltat în timp. Deşi cei mai mulţi dintre noi cunoaştem majoritatea simbolurilor ce însoţesc Halloween-ul, puţini dintre noi conştientizăm semnificaţiile lor ascunse şi originea lor păgână..

Halloween: obiceiuri, tradiții, superstiții

Colindatul: Copiii se costumează în monştri, vampiri, mumii sau schelete şi merg din casă în casă, întrebând “Păcăleală sau dulciuri?/ Trick or treat?”. Cuvântul „păcăleală” presupune că cei ce nu le oferă dulciuri sau bani copiilor vor avea parte de o farsă. Se consideră că tradiţia îşi are originea într-o practică medievală în care mai multe personaje erau invitate pe o scenă. Două dintre acestea se prindeau în luptă. Cel învins era readus la viaţă de un om care interpreta rolul unui medic.

La sfârşitul secolului al XIX-lea, colindatul reprezenta deja o practică de Halloween în Scoţia. Tradiţia a pătruns şi în Statele Unite, la începutul secolului al XX-lea, potrivit Mediafax.

Costumele: Costumele tradiţionale de Halloween reprezintă strigoi, monştri, vampiri. Pe parcursul timpului, selecţia s-a extins, cuprinzând costume ce întruchipează personaje populare din filme, celebrităţi, prinţese şi luptători ninja.

Mai mult decât atât, nu doar copiii sunt cei ce se costumează, pentru că în anul 2018, peste 30 de milioane de americani au cheltuit aproximativ 480 de milioane de dolari pe articole vestimentare tematice pentru animalele lor de companie. Primele costume de Halloween produse în masă au apărut în magazinele americane în anii 1930.

Felinarul lui Jack (Jack-o’-lantern)

Tradiţia de a sculpta dovleci şi de a pune în interorul lor o lumânare îşi are originea într-o legendă. Numele provine din povestea irlandezului Jack, un fierar şiret, ce s-a întâlnit cu diavolul. Jack l-a invitat pe diavol să stea la masă cu el. Neavând cu ce să plătească, vicleanul Jack l-a convins pe diavol să se transforme într-o monedă.

Atunci, Jack a pus moneda în buzunar, lângă o cruce de argint, ce îl împiedica pe diavol să-şi reia forma. În schimbul libertăţii, diavolul a promis că nu îi va lua viaţa în următorii zece ani, aşa că Jack l-a eliberat. După ce au trecut zece ani, diavolul s-a prezentat din nou la Jack şi a fost iar păcălit. În timpul vieţii, Jack a comis multe păcate, iar atunci când a murit, nu a fost acceptat în paradis. A fost respins şi de diavol, acesta reamintidu-i lui Jack de pactul făcut cu el. Astfel, spiritul lui Jack a fost lăsat să rătăcească.

Deoarece era întuneric, demonul i-a aruncat un tăciune aprins, pe care Jack l-a pus într-un nap. Din acel moment, spiritul lui Jack hoinăreşte în căutare unui loc unde să se odihnească. De Halloween, oamenii pun simbolic câte un dovleac sculptat în faţa caselor, pentru a-i spune lui Jack că nu se poate odihni în locuinţele lor. Napul era folosit tradiţional de Halloween în Irlanda şi Scoţia, dar imigranţii veniţi în America de Nord au folosit dovleacul indigen, ce era mai accesibil şi mai mare în comparaţie cu napii.

Jocul merelor plutitoare

“Dunking” sau “apple bobbing” presupune apucarea cu dinţii a unor mere ce plutesc într-un vas cu apă. Jocul a fost reinterpretat, copiii putând sta în genunchi pe un scaun, ţinând o furculiţă între dinţi. Scopul este de a da drumul furculiţei pentru a se înfige într-un măr. Un alt joc frecvent implică legarea şi agăţarea cu unor mere învelite în sirop. Acestea trebuie mâncate fără a folosi mâinile. Jocul merelor glazurate reprezintă un obicei din Marea Britanie şi Irlanda.

Strămoşii sunt comemoraţi la începutul lunii noiembrie în ţări din întreaga lume.

Ziua Morţilor sau Ziua Tuturor Sufletelor

În Mexic şi Spania, pe 1 şi 2 noiembrie este sărbătorită Ziua Morţilor ( Día de los Muertos), celor decedaţi fiindu-le aduse ofrande.

Pe 1 noiembrie, italienii sărbătoresc Ziua Tuturor Sufletelor sau Ziua Tuturor Sfinţilor (Festa di Tutti i Santi). În amintirea rudelor decedate se fac felinare din dovleci, pe care localnicii le numesc „concas de Mortu” („capete de mort”).

În Polonia, pe 1 noiembrie este sărbătorită Zaduszki. Ziua tuturor sufletelor este marcată prin vizite la mormintele rudelor, unde sunt aprinse candele.

În România, sărbătoarea Moşii de toamnă sau Sâmbăta morţilor are loc în prima sâmbătă din noiembrie. Sunt ţinute slujbe, se împart pachete cu mâncare celor săraci şi se aprind lumânări. Sunt spuse rugăciuni pentru ca sufletul celui mort să ajungă la Judecată universală, într-o stare mai bună decât aceea cu care s-a despărţit de trup.

Noaptea de Sfântul Andrei, celebrată pe 30 noiembrie, este considerată echivalenta sărbătorii de Halloween. În noaptea de Sfântul Andrei, se spune că spiritele ies în lume şi că lupii vorbesc, iar oamenii se pot apăra de toate acestea cu usturoi şi cu vrăji. Totodată, potrivit tradiţiilor populare, spiritele rele pot fi alungate dacă paharele şi cănile din locuinţe sunt întoarse cu gura în jos. În aceeaşi noapte, fetele îşi pot pune sub pernă un fir de busuioc pentru a-şi visa alesul.

Sursa: Alba24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Publicat

De

Primarul Emil Boc a semnat marți autorizația de construcție a unui nou muzeu, care este dedicat personalităților orașului.

Muzeul va fi amenajat pe strada Eroilor nr. 17.

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Practic, spune Emil Boc, este vorba de lucrări de amenajare specială a spațiului care va găzdui inclusiv obiecte ale personalităților orașului.

„Acest spațiu va fi o memorie vie a acestor personalități clujene. Acolo vor fi și prezentări în format digital ale acestora”, a spus Emil Boc.

Obiecte care au aparținut clujenilor varoloși

În muzeu va fi expusă, de exemplu, o biblie a fostului Mitropolit al Clujului, Bartolomeu Anania dar și, speră primarul, un taragot care a aparținut lui Dumitru Fărcaș sau un alt obiect din recuzita cu care „marele artist al neamului românesc ne-a încântat”.

„Va fi un loc în care ne vom prețui valorile, ne vom prețui clujenii, și unde ne vom putea gândi la viitor, ca fiecare să lăsăm o urmă în acest oraș înspre binele locuitorilor minunați din Cluj-Napoca”, a spus Emil Boc.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

INTERVIU. Rector Daniel David: Nu e important ca UBB să fie cea mai mare universitate, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă

Publicat

Rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, Daniel David, reales recent în fruntea universității pentru un mandat de 5 ani, vorbește într-un interviu pentru Cluj24 despre provocările perioadei următoare, despre cum se poziționează instituția pe care o conduce la nivel național și interrnațional.

În viziunea sa, nu eeste important ca UBB să fie cea mai mare universitate din România, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă.

Universitate ”world – class”

Rep: D-le Daniel David, ați câștigat un nou mandat de rector al UBB Cluj-Napoca. Ce proiecte de dezvoltare a universității aveți în vedere?

DD: Nu pot avea decât proiectul susținut de comunitatea UBB cu mine rector, și anume “Programul UBB Q – Optimum (2024-2029) – O Universitate europeană de clasă mondială („world-class”)”.  (http://danieldavid.ro/).

Așadar, viziunea, simplu formulată, este că, odată ce a atins deja statutul de universitate “world-class”, UBB trebuie să se proiecteze acum ca universitate “world-class” europeană. Detaliile privind statutul actual și viziunea/strategia de viitor sunt prezentate în programul propus (https://danieldavid.ro/wp-content/uploads/2024/01/Program-UBB-Q-Optimum-2024-2029-RO.pdf.).

Explicit sau implicit UBB a fost mereu un model pentru alte universități din țară, mulți dorind să o ajungă sau să o întreacă.

Din 2016 (de când s-au făcut astfel de analize) UBB ocupă prima poziție în metarankingurile naționale, este pe poziția 15 în Europa de Est conform rankingului QS (prima în țară) și a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene (https://www.the-guild.eu/) – ca universitatea reprezentativă din Europa de Sud-Est.

Noi nu ne-am uitat și nu ne uităm la cine este în spate sau alături de noi, ci ne-am urmărit viziunea, dar la modul realist și serios.

Așadar, în acest demers de dezvoltare nu avem complex de inferioritate și nici nu-l ducem caraghios în unul de superioritate (ridicolul fabulei lui La Fontaine grevează multe universități în țară, adesea mai mici/mijlocii, care au ambiția “broaștei” din fabulă, iar noi vrem să-l evităm în angajamentele noastre la nivel internațional).

Cea mai complexă universitate europeană

Rep: UBB continuă să fie cea mai mare și prima universitate din România. Ce trebuie făcut în continuare pentru a se menține pe acest onorant loc?

DD: Pentru mine nu este important ca UBB să fie cea mai mare, ci vreau să fie cea mai atractivă și accesibilă. Atractivă înseamnă că este una dintre cele mai bune din Europa de Est și relevantă în Europa (acum este pe poziția 260 în Europa, adică între primele 38% din 690 de universități incluse din 46 de țări europene), cu un profil multicultural unic în Europa.

Când fostul comisar european Marya Gabriel a vizitat UBB la sărbătorirea tradiției seculare a acesteia (începută în 1581) a punctat că probabil UBB este astăzi cea mai complexă universitate europeană multicultural vorbind, cu cele trei limbi academice oficiale (română/maghiară/germană) care onorează istoria universității și a Transilvaniei.

Accesibilă înseamnă că implementează eficient conceptul de “excelență incluzivă”: mai multe “creiere”, adică mai mult potențial valorificat pentru valorile noastre de “Tradiție” și “Excelență”.

Cercetare științifică avansată

Rep: Cât de mult contează prezența UBB în rankinguri internaționale? Credeți că poate urca în clasamente astfel încât să ajungă în top 500? Și cam în cât timp? Este acesta un deziderat viabil?

DD: Pentru noi rankingurile sunt mijloace de comparație necesare, mai ales cu cei din față noastră, pentru o autocunoaștere cât mai realistă, nu un scop de poziționare în sine.

Rankingurile nu epuizează nici complexitatea, nici valoarea unei universități. Până la semnarea CoARA (https://coara.eu/) le-am și promovat public mai frecvent, deoarece în lumea colectivistă românească unii se prefăceau infantil și/sau defensiv că nu văd/înțeleg poziția UBB în peisajul academic românesc.

Și atunci a trebuit arătată! Dar, în esență, noi avem angajamentul să facem o cercetare științifică avansată în care se dezvoltă apoi o educație de calitate și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive!

Dacă atingerea acestor obiective ne va poziția și bine în rankinguri este foarte bine, dacă nu, alegem atingerea obiectivelor.

Al doilea oraș al Clujului

Rep: UBB este unul dintre cei mai mari angajatori clujeni, cu mii de angajați. Cât de greu este să manageriezi o astfel de instituție? Ce simțiți din interior, dacă mai trebuie schimbat la mentalitatea unor cadre didactice?

DD: UBB este ca mărime, metaforic spus, al doilea oraș al județului Cluj și se află între primele 13% orașe ale României. Așadar, dincolo de succes, ca orice mare universitate a lumii, UBB a avut, are și va avea și probleme, atât academice, cât și administrative.

Important este să le ținem la un nivel minimal – prin prevenție și educație -, iar când apar să le tratăm cu celeritate, transparență și după setul de bune practici internaționale.

Centru de referință

Rep:: Care sunt atuurile UBB în competiția națională de atragere a studenților din țară și chiar din străinătate?

DD: Până la apariția universităților românești, UBB a fost prima/singura instituție universitară de învățământ superior de pe teritoriul actual al țării (ca Universitas Claudiopolitana, cu istoria începând în 1581), iar după apariția universităților românești la Iași (1860) și București (1864), a devenit (din 1919) și una dintre cele trei universități istorice românești ale țării.

Așadar, UBB este în cultura din România zilelor noastre un centru universitar istoric de referință, “școlile Clujului” atrăgând, prin calitatea lor, la modul natural studenți din toată țara (acum adăugându-se și contribuția importantă a celorlalte universități publice clujene).

În ceea ce privește studenții internaționali, noi nu avem șansa altor domenii care au în țară mulți studenți internaționali mai ales deoarece există locuri limitate în țările lor de origine (și/sau pentru că țintesc programatic studenți din unele zone românești din alte țări).

Nu facem judecăți de valoare. – deoarece aceștia primesc totuși în țară o educație bună la costuri accesibile -, dar trebuie pornit de la realitate.

Așadar, dacă avem studenți internaționali – în mandatul 2020-2024 UBB a atras cel mai mare număr de studenți internaționali din istoria sa -, aceștia vin pentru că chiar doresc să studieze la UBB, îmi place să cred pentru că avem o cercetare științifică avansată în care facem o educație de calitate și avem o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural de excelență incluzivă.

Lipsește angajamentul Guvernului pentru universități ”world-class”

Rep: Cum apreciați măsurile guvernamentale pentru sprijinirea învățământului superior? Ce lipsește și ce poate fi îmbunătățit? Și dacă credeți că există interes pentru dezvoltarea universităților de top, sau de încurajare a unor universități mai slab cotate?

DD: Guvernul tratează universitățile mai ales ca școli superioare de predare, necesare în formarea de resursă umană (mai ales înalt calificată).

Acest model de universitate este important într-o țară.

Lipsește, însă, angajamentul major al Guvernului și pentru universități “world-class” ca UBB, care au ca funcție principală generarea de cunoaștere avansată, iar doar în acest proces se formează resursa umană prin educației co-creată cu studenții (buni specialiști și buni cetățeni) și se dezvoltă relații inovative cu societatea.

Trebuie susținut și acest model – acum reprezentat plenar de UBB -, deoarece numai astfel dobândim avantaje competitive pentru țară.

UBB, peste 5 ani

Rep: Unde vedeți UBB peste 5 ani, la final de mandat?

DD: UBB va avea ca esență academică o cercetare științifică avansată, în care se va dezvolta dinamic și flexibil o educației de calitate co-creată cu studenții și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive.

Mottoul nostru academic este “Traditio Nostra Unacum Europae Virtutibus Splendet”.

Așadar, mai simplu spus, văd UBB ca o universitate europeană “world-class”, adică o universitate în care istoria noastră seculară strălucește în context european!

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Conducere nouă la Asociația Județeană de Rugby Cluj. Un polițist, vicepreședinte

Publicat

De

Adunarea Generală de alegeri a Asociaţiei Judeţene de Rugby (AJR) Cluj s-a desfăşurat, marți, la sediul CS Universitatea din Cluj-Napoca. La eveniment a participat și peședintele Federației Române de Rugby, Alin Petrache.

În noua organigramă după alegeri, legenda rugbyului clujean Petrică Motrescu este noul președinte onorific al AJR Cluj. Fosta aripă de treisferturi, Motrescu este unul dintre cei mai prolifici marcatori de eseuri din istoria echipei naționale de rugby a României.

Conform statisticilor a adunat aproximativ 54 de meciuri, oficiale și amicale, în tricoul cu frunza de stejar în piept și a înscris exact 40 de încercări.

La Universitatea Cluj a fost și jucător și antrenor. Nu a apucat nici să joace foarte mult, nici să antreneze pentru o perioadă îndelungată, dar rămâne tehnicianul care a dus echipa universitară pe locul 2 la sfârșitul sezonului 2000/2001, aceasta fiind cea mai mare performanță a echipei din Parcul Sportiv „Iuliu Hațieganu”.

Președinte, Mihai Munteanu

Profesorul universitar Mihai Muntean a fost nominalizat și votat în unanimitate pentru funcția de președinte executiv al forului rugbystic clujean.

Mihai Munteanu este profesor universitar în cadrul Facultății de Inginerie Electrică, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și în trecut a ocupat succesiv funcțiile de vicepreședinte (2010-2016) și președinte (2016-2017) al secției de rugby, în cadrul clubului Universitatea Cluj.

Vicepreședinte al AJR Cluj a fost ales Adrian Marian, fost director al Școlii de Agenți de Poliție „Septimiu Albini”, iar Eugen Lupu va ocupa poziția de secretar general.

De asemenea Dan Drăghiciu a fost desemnat trezorier, iar fostul rugbyst Simion Mărginean își va continua activitatea în calitate de membru.

Fostul șef al AJR Cluj, Lorin Cantor, nu a candidat.

Citește mai departe

EVENIMENT

Alertă cu BOMBĂ la Royal School din Cluj-Napoca. Sute de persoane evacuate

Publicat

Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată, marți dimineață, de către administratorul școlii private Royal School in Transylvania, situată pe strada Henri Barbusse, cu privire la faptul că ar fi primit un e-mail prin care s-a transmis un mesaj de alertă, referitor la anumite dispozitive care ar putea pune în pericol siguranța persoanelor.

”În acest context, la fața locului au fost trimiși de urgență specialiști din cadrul Serviciului Pentru Acțiuni Speciale – Compartimentul Pirotehnic pentru verificarea aspectelor sesizate și luarea măsurilor necesare.

Până la sosirea echipajelor, conducerea unității școlare a dispus evacuarea a aproximativ 70 de persoane.

Alarma era falsă

Totodată, ca măsură de siguranță, polițiștii au dispus evacuarea a altor 200 de persoane, aflate într-o clădire de birouri din imediata apropiere.

În cadrul verificărilor efectuate nu au fost identificate elemente sau dispozitive care ar putea pune în pericol siguranța persoanelor.

Activitatea a fost reluată în ambele locații”, a anunțat IPJ Cluj.

Reprezentanții școlii au declarat pentru Cluj24 că acțiunea de verificare a școlii a durat circa o oră, 5 persoane din cadrul administrației fiind evacuate.

”Strada a fost blocată. fiind dislocați zeci de pompieri, polițiști și jandarmi în zonă”, au spus sursele citate.

În școală nu erau elevi, deoarece este vacanță.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax